Provincie Zeeland Luchtvervuiling voorkomen De Grenenhoek De Grenenhoek Westerschelde in discussie LENTEKRIEBELS DE LAATSTE DAGEN ALLES MOET WEG! SYSTEMEN VAN MURRE-MOENS m m - Officiële Mededelingen Milieu Saneringsplan Grenadierweg 13 te Middelburg Saneringsplan Rijksweg 58 te Krabbendijke Melding Dow Benelux te Terneuzen Melding Metaalhandel Tonny Leynse bv te Middelburg Wet geluidhinder DAT IS PURE WINST! MURRE-MOENS Grote int. 'Oud-Papier'-beurs Nieuwe Kerkstraat 29, Kapeiie-Biezeiinge Telefoon 0113-341688 GLASHANDEL "MOERSTEE' Het Groene Weidje 16, 4461 JW Goes Tel/Fax; 0113-215631 Alles voor 50.-, 75.- en 98.- De laatste regenjassen, jacks en wintermantels tot 75% korting Woensdag 6 maart 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Abdij Nieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Abdij De komende week is het mogelijk mee te praten over het herstel van de natuur in de Westerschelde en daardoor invloed uit te oefenen op de besluiten die minister Jorritsma in het voorjaar moet nemen. De Tweede Kamer heeft minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, groen licht gegeven voor het ondertekenen van het verdrag met het Vlaamse Gewest voor het uitdiepen van de vaargeul in de Westerschelde. Uitdiepen van de vaargeul is nodig voor behoud van de scheepvaart richting Antwerpen. De schade die de natuur daardoor oploopt (in de natuurlijke beweging van water en waterbodem, morfodynamiek in de vaktaal, en verlies van oppervlakte voor ondiep water, slikken en schorren) is te herstellen. Dat blijkt uit een reeks projecten die varieren van bescherming van slikken en schorren en binnendijks natuurherstel tot ontpolderen. Dat laatste is nodig om de rivier een ruimer jasje te geven om het verlies aan morfodynamiek, ondiep water en slikken en schorren voldoende op te vangen. In totaal gaat het om achttien projecten. Dat is meer dan nodig is. Dus valt er wat te kiezen. Verdrag Dat de natuur herstelt moet worden staat met ter discussie. Natuurherstel is onderdeel van het verdrag en de Vlaamse overheid, die de kosten van de uitdieping voor haar rekening neemt, betaalt 44 min. voor natuurherstel. Aan Nederland is het om uit te maken hoe de natuur het beste is te herstellen. De minister moet dus met een plan voor natuurherstel komen. Werkwijze De vraag die opdoemt is dan, laat je plannen uitdokteren op een ministerie waarna inspraak volgt (vaak plussen en minnen op de millimeter), of, ga je eerst na welke mogelijkheden er zijn de natuur te herstellen en laat je de streek waar het om gaat, Zeeland dus, zelf met voorstellen komen die recht doen aan de verschillende belangen die er zijn (schuiven met bunders). Hoe moeilijk dat ook is, gekozen is voor het laatste. Beleidsplan Gemeenten en waterschappen rond de Westerschelde en de provincie Zeeland, verenigd in het Bestuurlijk Overleg Wester schelde (BOWS), hebben in 1992 een Beleidsplan Westerschelde vastgesteld. Daarin staan de uitgangspunten die gelden voor de Westerschelde: - zoveel mogelijk in stand houden van de morfodynamiek en van de omvang van schorren, slikken en ondiep water, - herstel van de functies van de rivier voor vissen en vogels en van karakteristieke milieutypen als de overgang van zoet naar zout, natuurlijk tempo van verlanding en dynamisch geulensysteem. Als voorwaarden gelden dat aan de veiligheid tegen overstroming niet valt te Krap jasje tornen. Scheepvaart en ontwikkelingsmogelijkheden daarvan moeten behouden blijven. Meepraten De achttien mogelijkheden die zijn aangereikt, is meer dan nodig is voor herstel. Er zijn dus keuzes te maken. Iedere mogelijkheid apart sluit aan op het Beleidsplan Westerschelde. Ze dragen bij aan het herstel van de natuur. Zeg maar voor 100%. Ook is bekend dat ieder project technisch haalbaar is en wat de kosten ongeveer zijn. Dat maakt, dat nu het moment is gekomen keuzes en afwegingen te maken vanuit andere invalshoeken, zoals van landbouw, visserij, recreatie, maatschappelijk draagvlak. Dat betekent dat de 100% natuur tot een aanvaardbaar niveau van rond de 70% is terug te brengen en dat andere belangen ook op, liefst een dikke, voldoende móeten komen. De discussie daarover, de Gedeputeerde Staten van Zeeland zijn van plan de bodemverontreini ging aan de Grenadierweg 13 te Middelburg als ernstig te beschouwen en tevens een saneringsplan (art. 39 Wet bodembescherming) voor deze verontreiniging goed te keuren. Hemeken Corporate Purchasing te Zoeterwoude heeft hiervoor een nader bodemonderzoek en een saneringsplan ingediend. De ontwerp-beschikking ligt van 6 maart tot en met 2 april 1996 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, kamer 226, Het Groene Woud 1 te Middel burg, op werkdagen van 9-12 en 14-16 uur en in het gemeente huis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en 13-17 uur en (na telefonische afspraak 0118-675000 tst. 241) op donderdagavond van 18-21 uur. Gedeputeerde Staten van Zeeland zijn van plan de bodemverontreini ging aan de Rijksweg 58 te Krab bendijke als ernstig te beschou wen en tevens een saneringsplan (art. 39 Wet bodembescherming) voor deze verontreiniging goed te keuren. BP Nederland bv te Hoofddorp heeft hiervoor een nader bodemonderzoek en een saneringsplan ingediend. De ontwerp-beschikking ligt van 6 maart tot en met 2 april 1996 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, kamer 226, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9- 12 en 14-16 uur en in het gemeentehuis van Reimers- waal, Oude Plein 1, Kruinmgen, op werkdagen van 9-12 en 13-16 uur en (na telefonische afspraak 0113-395315) op donderdag avond van 17.30-20.30 uur. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben op 21 februari 1996 een melding Wet milieubeheer ontvangen van Dow Benelux nv te Terneuzen voor de verwerking «■■MM weegschaal in evenwicht proberen te brengen, geschiedt in het openbaar in overleg met belangengroepen en tijdens informatie- en overlegavonden. Wie wil meepraten is de volgende week welkom in de gemeenten Sluis-Aardenburg, Hontemsse en Kapelle. Om tekst en uitleg over de plannen te geven is, telkens gedeputeerde Van Zwieten aanwezig, behalve in Sluis- Aardenburg waar een ander lid van het provinciebestuur hem zal vervangen, en de gemeentebestuurder uit die plaats die lid is van het Bestuurlijk Overleg Westerschelde. Dat zijn respectievelijk de burgemeesters Van Liere (Sluis-Aardenburg) en Steenkamp (Hontenisse) en wethouder De Maat (Kapelle). Overigens is ondertussen voor het overleg in Hontenisse en in Kapelle gekozen voor een andere plaats van samenkomst dan in het gemeentehuis. Gemeente Sluis-Aardenburg Maandag 11 maart, aanvang 19.30 uur, raadszaal gemeentehuis, Groote Markt 1, Sluis. Gemeente Hontenisse Woensdag 13 maart, aanvang 19.45 uur, Hotel Van Leuven, Hof te Zandplem 19, Kloosterzande. Gemeente Kapelle Donderdag 14 maart, aanvang 19.30 uur, Gemeenschapscentrum De Vroone, 0. Vereekestraat 74, Kapelle. Tot nu toe Er zijn ondertussen al zes openbare bijeenkomsten geweest; in Terneuzen, Vlissmgen, Hulst, Heirikenszand (gemeente Borsele), Kruiningen (gemeente Reimerswaal) en Oostburg. Daar zijn ook redeneringen tegen het natuurherstel aangevoerd waar in dit overleg mets mee kan worden gedaan, en die geen invloed kunnen hebben op de besluitvorming. Zo zou het verdiepen met nodig zijn omdat de zeeschepen in plaats van naar Antwerpen net zo goed naar wtams&atmmmsxaseBBsemmi&.mmisiiMa van secundaire grondstoffen in de Styrofoamfabriek aan de Herbert H. Dowweg te Terneuzen. De melding ligt van 8 maart tot en met 4 april 1996 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1, Middelburg, op werkdagen van 9- 12 en 14-16 uur en in het gebouw van de sector Stadsontwikkeling en -beheer, sectie Milieu, Herengracht 7 te Terneuzen, op werkdagen van 9-12 en 14-16 uur en (na tel. afspraak 0115-675450) op donderdagavond van 19-22 uur. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben op 21 februari 1996 een melding Wet milieubeheer Zeebrugge kunnen gaan; de schepen worden steeds groter en die willen we niet op de Schelde. Dit soort argumenten heeft geen invloed omdat het uitsluitend een zaak van de Belgische overheid is hoe zij hun havenbeleid voeren en hoe ze hun havens inrichten. Dat is een recht wat iedere staat voor zichzelf uitmaakt. Nederland gaat ook met aan zijn buurlanden vragen of die het eens zijn met het beleid voor de havens van bijvoorbeeld Rotterdam, Delfzijl, Terneuzen en Vlissmgen. Datzelfde geldt voor het soort schepen op de Schelde. Al sinds de scheiding der Nederlanden en de stichting van de staat Belgie is Nederland verplicht de vrije doorvaart op Antwerpen te garanderen. In 1839 is dat afgesproken in het zogeheten Scheidingsverdrag. Het huidige verdiepingsverdrag is wat dat betreft een moderne aanpassing en uitwerking van het Scheidings- verdrag. Veiligheid Als teruggeven van land aan de Schelde, herstel van de natuurlijke omgeving van het water en verruimen van het jasje van de rivier, ook tot de uitkomsten gaat behoren betekent dat niet dat 'de dijk wordt doorgeprikt'. Veiligheid staat immers voorop. Om te beginnen wordt er dan eerst een nieuwe dijk aangelegd. Als die klaar is en voldoet aan de veiligheidseisen en de zogeheten Deltanormen kan worden begonnen aan het afgraven van de oude, de huidige dijk. Informatie De beschrijving van de mogelijke projecten voor het herstel van de natuur in de Westerschelde (Schelde Nieuwsbrief, Projectenbundel en Alternatieven Herstel Natuur) zijn verkrijgbaar bij het informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 0118-631400. ontvangen van Metaalhandel Tonny Leynse bv te Middelburg die betrekking heeft op het plaatsen van een loods ten be hoeve van de opslag van diverse, reeds vergunde, materialen. De inrichting is gelegen aan de Kleverskerkseweg 65 te Middelburg. De melding ligt van 7 maart tot en met 3 april 1996 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9- 12 en 14-16 uur en in het gemeentehuis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en 13-17 uur en (na telefonische afspraak 0118-675000 tst. 241) op donderdagavond van 18-21 uur; De Minister van volkshuisvesting, Nieuws Bedrijven vervuilen niet alleen lucht door de afvoer van kwalijke stoffen via schoorstenen, maar ook door lekkages. De lucht kan in elke chemische fabriek op diverse plaatsen lekken zoals flenzen, kleppen, pompen, compressoren, afsluiters en monsterpunten. Het aandeel van lekkages in de luchtvervuiling is gemiddeld veertig tot zestig procent van het totaal aan uitstoot. De aandacht was in het verleden vooral gericht op het terugdringen van de uitstoot door de schoorstenen. Verhoudingsgewijs wordt het aandeel van de lekverliezen daardoor steeds groter. Het kwam in het verleden voor dat veel energie werd gestopt in het verminderen van een betrekkelijk kleine vervuiling uit een ruimtelijke ordening en milieubeheer maakt bekend, dat zij ingevolge artikel 72, tweede lid, van de Wet geluidhinder bij beschikking van 16 februari 1996 de ten hoogste toelaatbare waarde van de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein "Zuidhoek" te Zierikzee heeft vastgesteld van de gevels van de woningen die liggen binnen de geluidszone rond het genoemde industrieterrein. De beschikking ligt met de daarbij behorende stukken vanaf 7 maart 1996 gedurende 6 weken ter inzage bij het gemeentehuis van Zierikzee, op werkdagen van 9-12 en 13-17 uur, de provincie Zeeland, Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9-12 en 14-16 uur en het Ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer te Den Haag, Rijnstraat 8, bibliotheek. schoorsteentje, terwijl met veel minder inspanning een veel groter lek kon worden gedicht. De provincie onderkent dit probleem en heeft bij alle bedrijven die onder haar gezag vallen de problemen van de lekkages onder de aandacht gebracht. Het tijdig vervangen van pakkingen is de sleutel tot het oplossen van de problemen. Vrijwel bij alle afdichtingen worden deze pakkingen gebruikt. Na verloop van tijd gaan ze lekken, bijvoorbeeld door slijtage, en komen snel vervliegende organische stoffen in de lucht. De mate van lekkage wordt bij alle afdichtingen gemeten, zodat een beeld van de hoeveelheid per bedrijf ontstaat. Maatregelen Bij het ontwerp van installaties voor de chemische industrie moet rekening worden gehouden met Tegen de beschikking kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende de termijn van terinzagelegging door belanghebbenden schriftelijk bezwaar worden gemaakt. Het bezwaar dient te worden gericht aan de Minister van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer, p/a Projectbureau Sanering Industnelawaai, Postbus 153, 3400 AD IJSSELSTEIN, fax (030) 97 37. Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een datum en van de naam en het adres van de bezwaarde. Duidelijk moet worden aangegeven waarom tegen de beschikking bezwaar wordt gemaakt. Persoonlijke gegevens zullen niet bekend worden gemaakt indien daar door belanghebbende expliciet om wordt verzocht. Indien u uw bezwaar mondeling wenst toe te lichten kunt u dit beter sluitende afdichtingen. De toepassing van flenzen zal tot een minimum beperkt moeten worden. Als milieugevaarlijke stoffen ontsnappen, moeten hermetisch gesloten pompen worden gebruikt. Ook het soort en het materiaal van de afdichting kan wellicht beter. Dit zijn maatregelen in de preventieve sfeer. Simpele handelingen kunnen een flinke winst opleveren. Een bedrijf kan alle lekpunten nalopen, de afdichtingen steviger aandraaien en als dat met voldoende is, nieuwe pakkingen installeren. Dit leidt meestal tot een vermindering van dertig tot vijftig procent van de verliezen. Dit betekent winst voor het bedrijf want wat met weglekt, kan voor het bestemde doel worden gebruikt. Regelmatige controles zijn noodzakelijk. In de Handreiking lekverliezen staat verwoord hoe bedrijven problemen kunnen beheersen. Deze handreiking is opgesteld door het IPO (interprovinciaal overleg) en de provincie Zeeland. Inmiddels is in de bedrijfsmilieuplannen of de vergunningen in Zeeland geregeld dat bedrijven een meet-en beheersprogramma voor lekverliezen moeten opstellen (handreiking lekverliezen). Naar verwachting zullen de bedrijven deze programma's in de loop van dit jaar uitvoeren. Dit artikel is afkomstig uit Milieutijdingen van februari. In deze uitgave van Milieutijdingen staan verder artikelen over milieuzorgsystemen, de gesloten kringloop landbouwplastic, natte verbindingszones in kaart, hindernissen in natuurlijk netwerk, watersysteemverkenningen, vrijwillige weidevogelbescher ming, aftrap milieuverordening en bedrijfsafval. Het blad is gratis verkrijgbaar bij het Informatiecentrum van de provincie, Abijdij 9 in Middelburg, tel. 0118 - 631400. Een gratis abonne ment is ook aan te vragen via dit nummer. WM'Mi kenbaar maken aan mevrouw M. van der Toorn van het Projectbureau Sanering Industrielawaai, telefoon (030) 688 96 35. Bij voldoende belangstelling zal een hoorzitting worden georganiseerd. ij i jH M* tv. Kastsystemen leveren pure winst op! Enorme ruimtewinst tegen een aantrekkelijke prijs. Kom vrijblijvend kijken in onze showroom en vind de kast die bij u past Wij zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 13.00 uur. kastsystemen op maat AFWER KSYSTEMEN ARNESTEINWEG 23, MIDDELBURG TEL. 0118-637005, FAX 0118-613478 MOOIE KASTSYSTEMEN? K IJ K 8 IJ MURRE-MOENS! Zondag 10 maart TURFSCHIP BREDA Tweedehands, oude en antiquarische boeken, strips, prentbriefkaarten, kranten, tijdschriften, posters e.a. drukwerk curiosa. Van 10.00 tot 16.30 uur. Meer dan 120 deelnemers! Info 0413-342009 Op vertoon van deze advertentie entree 4,-, i.p.v. 6,50 De Grenenhoek heeft last van kom daarom voor showroomkoopjes en leuke interieurideetjes naar onze gezellige woonwinkel en laat U meevoeren met dat lentegevoel Nog prachtige blouses, rokken, blazers, jurken enz. Ook zomercollectie Gasthuisstraat 5, Goes. Tel. 0113-231227 WS6&

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 11