Provincie Zeeland
Luchtvervuiling
voorkomen
De Grenenhoek
De Grenenhoek
Westerschelde in discussie
LENTEKRIEBELS
DE LAATSTE DAGEN
ALLES MOET WEG!
SYSTEMEN VAN
MURRE-MOENS
m m -
Officiële Mededelingen
Milieu
Saneringsplan
Grenadierweg 13
te Middelburg
Saneringsplan
Rijksweg 58
te Krabbendijke
Melding Dow Benelux
te Terneuzen
Melding Metaalhandel
Tonny Leynse bv
te Middelburg
Wet geluidhinder
DAT IS PURE WINST!
MURRE-MOENS
Grote int. 'Oud-Papier'-beurs
Nieuwe Kerkstraat 29, Kapeiie-Biezeiinge
Telefoon 0113-341688
GLASHANDEL "MOERSTEE'
Het Groene Weidje 16, 4461 JW Goes
Tel/Fax; 0113-215631
Alles voor 50.-, 75.- en 98.-
De laatste regenjassen, jacks en
wintermantels tot 75% korting
Woensdag 6 maart 1996
DE FAAM - DE VLISSINGER
11
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Abdij
De komende week is het mogelijk mee te praten over het herstel van de natuur
in de Westerschelde en daardoor invloed uit te oefenen op de besluiten
die minister Jorritsma in het voorjaar moet nemen.
De Tweede Kamer heeft
minister Jorritsma van
Verkeer en Waterstaat, groen
licht gegeven voor het
ondertekenen van het verdrag
met het Vlaamse Gewest voor
het uitdiepen van de vaargeul
in de Westerschelde.
Uitdiepen van de vaargeul is nodig
voor behoud van de scheepvaart
richting Antwerpen. De schade die
de natuur daardoor oploopt (in de
natuurlijke beweging van water en
waterbodem, morfodynamiek in
de vaktaal, en verlies van
oppervlakte voor ondiep water,
slikken en schorren) is te
herstellen. Dat blijkt uit een reeks
projecten die varieren van
bescherming van slikken en
schorren en binnendijks
natuurherstel tot ontpolderen. Dat
laatste is nodig om de rivier een
ruimer jasje te geven om het
verlies aan morfodynamiek,
ondiep water en slikken en
schorren voldoende op te vangen.
In totaal gaat het om achttien
projecten. Dat is meer dan nodig
is. Dus valt er wat te kiezen.
Verdrag
Dat de natuur herstelt moet
worden staat met ter discussie.
Natuurherstel is onderdeel van
het verdrag en de Vlaamse
overheid, die de kosten van de
uitdieping voor haar rekening
neemt, betaalt 44 min. voor
natuurherstel. Aan Nederland is
het om uit te maken hoe de
natuur het beste is te herstellen.
De minister moet dus met een
plan voor natuurherstel komen.
Werkwijze
De vraag die opdoemt is dan, laat
je plannen uitdokteren op een
ministerie waarna inspraak volgt
(vaak plussen en minnen op de
millimeter), of, ga je eerst na
welke mogelijkheden er zijn de
natuur te herstellen en laat je de
streek waar het om gaat, Zeeland
dus, zelf met voorstellen komen
die recht doen aan de
verschillende belangen die er zijn
(schuiven met bunders). Hoe
moeilijk dat ook is, gekozen is
voor het laatste.
Beleidsplan
Gemeenten en waterschappen
rond de Westerschelde en de
provincie Zeeland, verenigd in het
Bestuurlijk Overleg Wester
schelde (BOWS), hebben in 1992
een Beleidsplan Westerschelde
vastgesteld. Daarin staan de
uitgangspunten die gelden voor
de Westerschelde:
- zoveel mogelijk in stand houden
van de morfodynamiek en van de
omvang van schorren, slikken en
ondiep water,
- herstel van de functies van de
rivier voor vissen en vogels en
van karakteristieke milieutypen
als de overgang van zoet naar
zout, natuurlijk tempo van
verlanding en dynamisch
geulensysteem.
Als voorwaarden gelden dat
aan de veiligheid tegen
overstroming niet valt te
Krap jasje
tornen. Scheepvaart en
ontwikkelingsmogelijkheden
daarvan moeten behouden
blijven.
Meepraten
De achttien mogelijkheden die
zijn aangereikt, is meer dan nodig
is voor herstel. Er zijn dus keuzes
te maken. Iedere mogelijkheid
apart sluit aan op het Beleidsplan
Westerschelde. Ze dragen bij aan
het herstel van de natuur. Zeg
maar voor 100%. Ook is bekend
dat ieder project technisch
haalbaar is en wat de kosten
ongeveer zijn.
Dat maakt, dat nu het
moment is gekomen keuzes
en afwegingen te maken
vanuit andere invalshoeken,
zoals van landbouw, visserij,
recreatie, maatschappelijk
draagvlak. Dat betekent dat
de 100% natuur tot een
aanvaardbaar niveau van
rond de 70% is terug te
brengen en dat andere
belangen ook op, liefst een
dikke, voldoende móeten
komen.
De discussie daarover, de
Gedeputeerde Staten van Zeeland
zijn van plan de bodemverontreini
ging aan de Grenadierweg 13 te
Middelburg als ernstig te
beschouwen en tevens een
saneringsplan (art. 39 Wet
bodembescherming) voor deze
verontreiniging goed te keuren.
Hemeken Corporate Purchasing te
Zoeterwoude heeft hiervoor een
nader bodemonderzoek en een
saneringsplan ingediend.
De ontwerp-beschikking ligt van 6
maart tot en met 2 april 1996 ter
inzage bij de Directie ruimte,
milieu en water, kamer 226,
Het Groene Woud 1 te Middel
burg, op werkdagen van 9-12 en
14-16 uur en in het gemeente
huis van Middelburg, op
werkdagen van 8-12 en 13-17
uur en (na telefonische afspraak
0118-675000 tst. 241) op
donderdagavond van 18-21 uur.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
zijn van plan de bodemverontreini
ging aan de Rijksweg 58 te Krab
bendijke als ernstig te beschou
wen en tevens een saneringsplan
(art. 39 Wet bodembescherming)
voor deze verontreiniging goed te
keuren. BP Nederland bv te
Hoofddorp heeft hiervoor een
nader bodemonderzoek en een
saneringsplan ingediend.
De ontwerp-beschikking ligt van 6
maart tot en met 2 april 1996 ter
inzage bij de Directie ruimte,
milieu en water, kamer 226,
Het Groene Woud 1 te
Middelburg, op werkdagen van 9-
12 en 14-16 uur en in het
gemeentehuis van Reimers-
waal, Oude Plein 1, Kruinmgen,
op werkdagen van 9-12 en 13-16
uur en (na telefonische afspraak
0113-395315) op donderdag
avond van 17.30-20.30 uur.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben op 21 februari 1996 een
melding Wet milieubeheer
ontvangen van Dow Benelux nv te
Terneuzen voor de verwerking
«■■MM
weegschaal in evenwicht
proberen te brengen, geschiedt in
het openbaar in overleg met
belangengroepen en tijdens
informatie- en overlegavonden.
Wie wil meepraten is de volgende
week welkom in de gemeenten
Sluis-Aardenburg, Hontemsse en
Kapelle. Om tekst en uitleg over
de plannen te geven is, telkens
gedeputeerde Van Zwieten
aanwezig, behalve in Sluis-
Aardenburg waar een ander lid
van het provinciebestuur hem
zal vervangen, en de
gemeentebestuurder uit die
plaats die lid is van het Bestuurlijk
Overleg Westerschelde. Dat zijn
respectievelijk de burgemeesters
Van Liere (Sluis-Aardenburg) en
Steenkamp (Hontenisse) en
wethouder De Maat (Kapelle).
Overigens is ondertussen voor
het overleg in Hontenisse en in
Kapelle gekozen voor een andere
plaats van samenkomst dan in het
gemeentehuis.
Gemeente Sluis-Aardenburg
Maandag 11 maart, aanvang
19.30 uur, raadszaal
gemeentehuis, Groote Markt 1,
Sluis.
Gemeente Hontenisse
Woensdag 13 maart, aanvang
19.45 uur, Hotel Van Leuven, Hof
te Zandplem 19, Kloosterzande.
Gemeente Kapelle
Donderdag 14 maart, aanvang
19.30 uur,
Gemeenschapscentrum De
Vroone, 0. Vereekestraat 74,
Kapelle.
Tot nu toe
Er zijn ondertussen al zes
openbare bijeenkomsten
geweest; in Terneuzen,
Vlissmgen, Hulst, Heirikenszand
(gemeente Borsele), Kruiningen
(gemeente Reimerswaal) en
Oostburg. Daar zijn ook
redeneringen tegen het
natuurherstel aangevoerd waar in
dit overleg mets mee kan worden
gedaan, en die geen invloed
kunnen hebben op de
besluitvorming. Zo zou het
verdiepen met nodig zijn omdat
de zeeschepen in plaats van naar
Antwerpen net zo goed naar
wtams&atmmmsxaseBBsemmi&.mmisiiMa
van secundaire grondstoffen in de
Styrofoamfabriek aan de Herbert
H. Dowweg te Terneuzen.
De melding ligt van 8 maart tot en
met 4 april 1996 ter inzage bij
de Directie ruimte, milieu en
water, Het Groene Woud 1,
Middelburg, op werkdagen van 9-
12 en 14-16 uur en in het
gebouw van de sector
Stadsontwikkeling en -beheer,
sectie Milieu, Herengracht 7
te Terneuzen, op werkdagen van
9-12 en 14-16 uur en (na tel.
afspraak 0115-675450) op
donderdagavond van 19-22 uur.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben op 21 februari 1996 een
melding Wet milieubeheer
Zeebrugge kunnen gaan; de
schepen worden steeds groter en
die willen we niet op de Schelde.
Dit soort argumenten heeft
geen invloed omdat het
uitsluitend een zaak van de
Belgische overheid is hoe zij
hun havenbeleid voeren en
hoe ze hun havens inrichten.
Dat is een recht wat iedere
staat voor zichzelf uitmaakt.
Nederland gaat ook met aan zijn
buurlanden vragen of die het eens
zijn met het beleid voor de havens
van bijvoorbeeld Rotterdam,
Delfzijl, Terneuzen en Vlissmgen.
Datzelfde geldt voor het soort
schepen op de Schelde. Al sinds
de scheiding der Nederlanden en
de stichting van de staat Belgie is
Nederland verplicht de vrije
doorvaart op Antwerpen te
garanderen. In 1839 is dat
afgesproken in het zogeheten
Scheidingsverdrag. Het huidige
verdiepingsverdrag is wat dat
betreft een moderne aanpassing
en uitwerking van het Scheidings-
verdrag.
Veiligheid
Als teruggeven van land aan de
Schelde, herstel van de natuurlijke
omgeving van het water en
verruimen van het jasje van de
rivier, ook tot de uitkomsten gaat
behoren betekent dat niet dat 'de
dijk wordt doorgeprikt'. Veiligheid
staat immers voorop.
Om te beginnen wordt er dan
eerst een nieuwe dijk
aangelegd. Als die klaar is en
voldoet aan de
veiligheidseisen en de
zogeheten Deltanormen kan
worden begonnen aan het
afgraven van de oude, de
huidige dijk.
Informatie
De beschrijving van de mogelijke
projecten voor het herstel van de
natuur in de Westerschelde
(Schelde Nieuwsbrief,
Projectenbundel en Alternatieven
Herstel Natuur) zijn verkrijgbaar bij
het informatiecentrum van de
provincie, Abdij 9 in Middelburg,
tel. 0118-631400.
ontvangen van Metaalhandel
Tonny Leynse bv te Middelburg
die betrekking heeft op het
plaatsen van een loods ten be
hoeve van de opslag van diverse,
reeds vergunde, materialen.
De inrichting is gelegen aan de
Kleverskerkseweg 65 te
Middelburg.
De melding ligt van 7 maart tot en
met 3 april 1996 ter inzage bij
de Directie ruimte, milieu en
water, Het Groene Woud 1 te
Middelburg, op werkdagen van 9-
12 en 14-16 uur en in het
gemeentehuis van Middelburg,
op werkdagen van 8-12 en 13-17
uur en (na telefonische afspraak
0118-675000 tst. 241) op
donderdagavond van 18-21 uur;
De Minister van volkshuisvesting,
Nieuws
Bedrijven vervuilen niet alleen
lucht door de afvoer van
kwalijke stoffen via
schoorstenen, maar ook door
lekkages. De lucht kan in elke
chemische fabriek op diverse
plaatsen lekken zoals flenzen,
kleppen, pompen,
compressoren, afsluiters en
monsterpunten. Het aandeel
van lekkages in de
luchtvervuiling is gemiddeld
veertig tot zestig procent van
het totaal aan uitstoot.
De aandacht was in het verleden
vooral gericht op het
terugdringen van de uitstoot door
de schoorstenen.
Verhoudingsgewijs wordt het
aandeel van de lekverliezen
daardoor steeds groter. Het
kwam in het verleden voor dat
veel energie werd gestopt in het
verminderen van een betrekkelijk
kleine vervuiling uit een
ruimtelijke ordening en
milieubeheer maakt bekend, dat
zij ingevolge artikel 72, tweede
lid, van de Wet geluidhinder bij
beschikking van 16 februari
1996 de ten hoogste toelaatbare
waarde van de geluidsbelasting
vanwege het industrieterrein
"Zuidhoek" te Zierikzee heeft
vastgesteld van de gevels van de
woningen die liggen binnen de
geluidszone rond het genoemde
industrieterrein.
De beschikking ligt met de daarbij
behorende stukken vanaf 7 maart
1996 gedurende 6 weken ter
inzage bij het gemeentehuis
van Zierikzee, op werkdagen
van 9-12 en 13-17 uur, de
provincie Zeeland, Directie
ruimte, milieu en water, Het
Groene Woud 1 te Middelburg, op
werkdagen van 9-12 en 14-16 uur
en het Ministerie van
volkshuisvesting, ruimtelijke
ordening en milieubeheer te
Den Haag, Rijnstraat 8,
bibliotheek.
schoorsteentje, terwijl met veel
minder inspanning een veel groter
lek kon worden gedicht. De
provincie onderkent dit probleem
en heeft bij alle bedrijven die
onder haar gezag vallen de
problemen van de lekkages onder
de aandacht gebracht.
Het tijdig vervangen van
pakkingen is de sleutel tot het
oplossen van de problemen.
Vrijwel bij alle afdichtingen worden
deze pakkingen gebruikt. Na
verloop van tijd gaan ze lekken,
bijvoorbeeld door slijtage, en
komen snel vervliegende
organische stoffen in de lucht. De
mate van lekkage wordt bij alle
afdichtingen gemeten, zodat een
beeld van de hoeveelheid per
bedrijf ontstaat.
Maatregelen
Bij het ontwerp van installaties
voor de chemische industrie moet
rekening worden gehouden met
Tegen de beschikking kan op
grond van de Algemene wet
bestuursrecht gedurende de
termijn van terinzagelegging door
belanghebbenden schriftelijk
bezwaar worden gemaakt. Het
bezwaar dient te worden gericht
aan de Minister van
volkshuisvesting, ruimtelijke
ordening en milieubeheer, p/a
Projectbureau Sanering
Industnelawaai, Postbus 153,
3400 AD IJSSELSTEIN, fax (030)
97 37.
Het bezwaarschrift moet zijn
voorzien van een datum en van de
naam en het adres van de
bezwaarde. Duidelijk moet
worden aangegeven waarom
tegen de beschikking bezwaar
wordt gemaakt. Persoonlijke
gegevens zullen niet bekend
worden gemaakt indien daar door
belanghebbende expliciet om
wordt verzocht.
Indien u uw bezwaar mondeling
wenst toe te lichten kunt u dit
beter sluitende afdichtingen. De
toepassing van flenzen zal tot een
minimum beperkt moeten worden.
Als milieugevaarlijke stoffen
ontsnappen, moeten hermetisch
gesloten pompen worden
gebruikt. Ook het soort en het
materiaal van de afdichting kan
wellicht beter. Dit zijn
maatregelen in de preventieve
sfeer.
Simpele handelingen kunnen een
flinke winst opleveren. Een bedrijf
kan alle lekpunten nalopen, de
afdichtingen steviger aandraaien
en als dat met voldoende is,
nieuwe pakkingen installeren. Dit
leidt meestal tot een vermindering
van dertig tot vijftig procent van
de verliezen. Dit betekent winst
voor het bedrijf want wat met
weglekt, kan voor het bestemde
doel worden gebruikt.
Regelmatige controles zijn
noodzakelijk. In de Handreiking
lekverliezen staat verwoord hoe
bedrijven problemen kunnen
beheersen. Deze handreiking is
opgesteld door het IPO
(interprovinciaal overleg) en de
provincie Zeeland.
Inmiddels is in de
bedrijfsmilieuplannen of de
vergunningen in Zeeland geregeld
dat bedrijven een meet-en
beheersprogramma voor
lekverliezen moeten opstellen
(handreiking lekverliezen). Naar
verwachting zullen de bedrijven
deze programma's in de loop van
dit jaar uitvoeren.
Dit artikel is afkomstig uit
Milieutijdingen van februari. In
deze uitgave van Milieutijdingen
staan verder artikelen over
milieuzorgsystemen, de gesloten
kringloop landbouwplastic, natte
verbindingszones in kaart,
hindernissen in natuurlijk netwerk,
watersysteemverkenningen,
vrijwillige weidevogelbescher
ming, aftrap milieuverordening en
bedrijfsafval.
Het blad is gratis verkrijgbaar
bij het Informatiecentrum van
de provincie, Abijdij 9 in
Middelburg, tel. 0118 -
631400. Een gratis abonne
ment is ook aan te vragen via
dit nummer.
WM'Mi
kenbaar maken aan mevrouw M.
van der Toorn van het
Projectbureau Sanering
Industrielawaai, telefoon (030)
688 96 35. Bij voldoende
belangstelling zal een hoorzitting
worden georganiseerd.
ij
i
jH M*
tv.
Kastsystemen leveren pure winst op!
Enorme ruimtewinst tegen
een aantrekkelijke prijs.
Kom vrijblijvend kijken in onze
showroom en vind de kast die
bij u past
Wij zijn geopend van maandag
tot en met vrijdag van 09.00
tot 17.00 uur en op zaterdag
van 09.00 tot 13.00 uur.
kastsystemen op maat
AFWER KSYSTEMEN
ARNESTEINWEG 23, MIDDELBURG
TEL. 0118-637005, FAX 0118-613478
MOOIE KASTSYSTEMEN? K IJ K 8 IJ MURRE-MOENS!
Zondag 10 maart TURFSCHIP BREDA
Tweedehands, oude en antiquarische boeken, strips, prentbriefkaarten,
kranten, tijdschriften, posters e.a. drukwerk curiosa.
Van 10.00 tot 16.30 uur. Meer dan 120 deelnemers! Info 0413-342009
Op vertoon van deze advertentie entree 4,-, i.p.v. 6,50
De Grenenhoek heeft last van
kom daarom voor
showroomkoopjes
en leuke interieurideetjes naar
onze gezellige woonwinkel
en laat U meevoeren
met dat lentegevoel
Nog prachtige blouses,
rokken, blazers, jurken enz.
Ook zomercollectie
Gasthuisstraat 5, Goes. Tel. 0113-231227
WS6&