Vermelding Michelin-gids voor Domburgs restaurant Nieuwe huisvesting voor kinderdagverblijf Nijntje Schoenmakerij Lavën opende eerste in Zeeland Klein Orthopedisch bedrijf PAAUWE Groot Stelle groothandel simuleert in fietsen Chipknip Creatief probleemoplosser! Schouwburgs Bruidsfestïval sterk in Heren- en Kinderkleding Prijsverlaging groente bij Meermarkt de Koning Slechts een handvol Zeeuwse restaurants kun nen zich de trotse bezitters van een 'Rode R' in de Michelin-gids noemen. De laatste editie van de befaamde gids voor reizende lekkerbekken is net uitgekomen en restaurant Mondriaan in Domburg is tot groot genoegen van eigenaars Ronald Vonk en Martijn van der Krogt onder scheiden met een 'Rode R'. Kinderdagverblijf Nijntje is verhuisd van de Bogardstraat naar de Burggang in Middelburg. Directeur Margreet Versluis van het kinderdag verblijf noemt de nieuwe locatie een verbete ring van 'tweehonderd procent'. Sinds kort heeft schoenmaker Robbert Lavën in de Segeersstraat in Middelburg een klein ortho pedisch bedrijf toegevoegd aan zijn reeds be staande schoenmakerij. Hij is hiermee de eerste in Zeeland. Lavën spreekt duidelijk van een toe voeging want zo zegt hij: „Het sluit heel mooi aan bij wat ik nu doe. Om kort te gaan het is niet branchevreemd, eerder een verrijking". BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Sehieman EFFECTIEF LEVEN (SLOT) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Afgelopen weekend werd in de Stads schouwburg een mo de- en bruidsfestival gehouden onder lei ding van modellenbu reau Souplesse uit Oost-Souburg. geeft individualiteit aan het wonen! Woensdag 21 februari 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Omdat restaurant Mondriaan nog geen twee jaar bestaat hadden de eigenaars niet reik halzend naar de nieuwe editie van de Michelin-gids uitgeke ken. „Omdat we nog maar zo kort bestaan hadden we dit absoluut niet verwacht", ver telt Van der Krogt. De 'Rode R' is een afkorting van het Franse woord Repas en heeft in de Brusselse uitga ve van de gids de omschrijving 'verzorgde maaltijd voor een schappelijke prijs'. In totaal zijn er maar zo'n veertig res taurants in Nederland die de vermelding hebben verworven door goede maaltijden te ser veren. Van alle gidsen die er jaarlijks op culinair gebied verschijnen geniet de Michelin-gids het meeste aanzien. „Het is natuurlijk een instituut wat al lang bestaat en er wordt bewust een mystieke sfeer rond gecreëerd. We hebben een keer iemand van Michelin gezien die kwam vragen of we er sowieso aan mee wilden doen. Wie nou is komen proe ven en het blijkbaar erg lekker vond weten we niet. Het is gis sen, we hebben wel eens twee dametjes uit Antwerpen in de zaak gehad, misschien waren die het wel. Het kan evengoed een voltallig gezin geweest zijn. Dat is de kracht van de gids, je weet niet wie er komt en ook niet wanneer", legt Ronald Vonk uit. Ronald Vonk en Martijn van der Krogt kwamen er min ol meer toevallig achter dat ze het predikaat door Michelin was toegekend. Martijn van der Krogt: „Ik belde een bevriende collega uit Voor burg op en die vertelde mij met enige trots dat zijn restau rant de 'Rode R' had gekregen. Daarna vroeg hij mij wie er nog meer een had, en dat waren wijl". Restaurant Mondriaan viert in maart haar tweejarig bestaan. Aanvankelijk had Ronald Vonk een kledingzaak in Domburg. Samen met chef-kok Martijn van der Krogt verbouwde hij de zaak tot een zeventig zit plaatsen tellend restaurant waar naar hun zeggen zonder nonsens voor weinig geld goed gegeten kan worden. „Ik heb mijn ervaring opgedaan in diverse sterrenrestaurants in Nederland. De gerechten die wij hier klaar maken zijn van dezelfde kwali teit alleen de ingrediënten zijn goedkoper zodat het ook voor de klanten betaalbaar blijft. Zo gebruik ik in plaats van een truffel een olijf en in plaats van tarbot kan kabeljauw ook heel lekker zijn", doet Martijn van der Krogt uit de doeken. De 'Rode R' is eigenlijk voorname lijk in het leven geroepen om ook de minder dure zaken in de Michelin-gids aan bod te laten komen. Een restaurant wat door de bandenfabriek een ster krijgt toegewezen bevindt zich altijd in de duur dere prijsklasse. De gerechten die op de kaart van restaurant Mondriaan prijken zijn voorna melijk afkomstig uit de Itali aanse kuststreken aan de Mid dellandse zee. Volgens de twee uitbaters een beetje 'boerse keuken'. De inrichting van de zaak is sfeervol maar bewust sober gehouden. Ronald Vonk: „Het gaat niet om kristallen kandelaars maar om het lekkere eten. Voor de rest geen nonsens". Ronald Vonk en Martijn van der Krogt: „Zouden het dan toch die twee Antwerpse dametjes geweest zijn?" Margreet Versluis van kinderdagverblijf Nijntje: „We kunnen nu veel meer creatieve dingen met de kinderen doen". „Ja, ga maar na. In het oude herenhuis aan de Bogardstraat was nauwelijks gelegenheid om lekker veilig buiten te spe- voor reumatische voeten heel belangrijk is". De Klein Orthopedisch Schoenmaker richt zich echter niet alleen op aanpassingen in de schoen maar ook op die erbuiten bijvoorbeeld onder de zolen bij hielen en voorvoet of bij beenlengte verschillen. Alle aanpassingen worden bij gehouden in een klantenar chief. „Zo kunnen de klant en ik zien of er vermindering van de klachten optreden of dat er na verloop van tijd andere aan passingen nodig zijn". Door de behandelingen van een Klein Orthopedisch Schoenmaker kunnen chirurgische ingrepen vaak uitgesteld of voorkomen worden en kunnen behande lingen door een fysiotherapeut verkort worden. Lavën geeft desgewenst ook adviezen op het gebied van schoenen-aan schaf en heeft in zijn winkel speciaal ontwikkelde schoe nen voor reuma- en diabetes voeten. Deze schoenen, die er modieus uitzien, zijn gemaakt van het stretchmateriaal neopreen (bekend van de surf- pakken). „Binnenin deze schoenen zitten geen stiksels, bovendien krijgen knobbels of bulten de ruimte door het stretchmateriaal, zo ontstaan er geen drukpunten en dus geen pijnlijke voeten", aldus Robbert Lavën. Robbert Lavën: Klein Orthopedisch Schoenmaker. Het beroep Klein Orthopedisch Schoenmaker richt zich op het verbeteren en het behouden van de functie van de voet. „In de praktijk komt het hier op neer dat mensen met voetpro- blemen, bijvoorbeeld doordat zij niet genoeg hebben aan een paar goede schoenen", legt Lavën uit. „In mijn schoenma kerij ben ik nu in staat om inlays (inlegzolen) te maken die in pakweg elke schoen gelegd kunnen worden om de problemen te verlichten". Voordat de inlays gemaakt kunnen worden wordt er van de voeten een blauwdruk gemaakt op papier. Dit is een afdruk van de stilstaande voet en van de voet tijdens het lopen. Zo kan Lavën zien waar de problemen zijn en hoe hij de inlays moet maken. „Ik ga uit van een standaard zooltje dat er uitziet als een schelpje. Op de blauwdruk zie ik hoe de afwikkeling van de voet ver loopt. Daar waar drukpunten ontstaan dus waar de voet pijnlijk is en problemen geeft ga ik in het zooltje verhogin gen, wigjes of kuiltjes maken. De inlays zijn van superzacht materiaal gemaakt wat vooral Kijkje in de klas van Freewheel Goes bv. De afdeling administratie van VBO Groot Stelle in Goes werkt als een echt bedrijf. Na een fikse beurt zijn de klaslokalen omge vormd tot een kantoortuin waar wordt gesimuleerd dat fietsen en fietsonderdelen worden verkocht. Op deze manier krijgen leerlingen van het voorbereidend beroepsonderwijs inzicht in hoe het zich allemaal in de praktijk afspeelt. De nage maakte groothandel van Groot Stelle kreeg de firma naam Freewheel bv Goes opgespeld. gemiddelde de pasjes. De portemonnee van de Nederlander puilt uit van Bankpassen, creditcards, service-passen, tankpasjes en lidmaatschapkaarten tonen de acceptanten ervan aan dat de (gelukkige) bezitter gebruik mag maken van de geboden diensten en mogelijkheden. Binnenkort zal echter een nieuw stukje plastic de porte monnee als betaalmiddel wel eens overbo dig kunnen maken; met de chipknip in de kontzak kunt u goederen aan de kassa voor taan elektronisch betalen. Momenteel wordt de chipknip beproeft in Arnhem. Daar schijnen consumenten enthousiast te zijn over het gebruik ervan. Ook detaillisten zien de elektronische porte monnee wel zitten. Afrekenen met de kaart gaat namelijk veel sneller dan het trekken van de gewone beurs. Daarnaast lijkt de chipknip een positieve bij drage te kunnen leveren aan de veiligheid van het bedienend personeel. Overvallers kunnen zichzelf in één klap onsterfelijk bela chelijk maken met de kreet: „Je chipknip of je leven!"! De chipknip moet dit najaar voor velen beschikbaar zijn. De vraag is echter of de kaart al dan niet het zoveelste pasje in uw portemonnee gaat worden. Zeker als iedere bank besluit zijn eigen chipknip op de markt te brengen. Daarnaast ligt het in de rede dat ook grote filiaalbedrijven met een eigen chip knip gaan komen. Dat bindt de klant immers aan de onderneming en kan de (eigen) kos ten van het betalingsverkeer aanzienlijk druk ken. Bovendien kan men eenvoudig extra functies op de kaart aanbrengen zoals het automatisch bijschrijven van uw air-miles. De Postbank en KPN hebben reeds aange kondigd te overwegen een eigen chipknip op de markt te brengen. Nog even en we lopen straks met een hutkoffer vol plastic pasjes over straat! In feite is het technisch mogelijk alle pasjes op één chipknip te krijgen. Heerlijk toch, nooit meer hoeven te grazen in de porte monnee op zoek naar dat ene pasje dat ach teraf al lang verlopen blijkt te zijn! Toch bestaan er nog enkele haken en ogen aan de invoering ervan. De chipknip is namelijk een instrument dat straks rechtstreeks toegang biedt tot de bankrekening van de consument. Deze moet erop kunnen vertrouwen dat zijn privacy niet geschaad wordt. De elektronische beurs zal over twee jaar net zo ingeburgerd zijn als het pinnen nu. Verdere stroomlijning en digitalisering van het betalingsverkeer heeft immers de toe komst. En daarmee volgt het een trend die reeds jaren geleden in de computerindustrie is ingezet. Geld wordt steeds meer informa tie, ontastbaar gegoten in plastic, bits en bytes. len. Dit pand is het oude gebouw van De Burg. Basis school de ABS heeft een gedeelte van de school in gebruik. Het gedeelte van de kleuters kwam echter te koop. Een unieke situatie voor ons, want hier is een prachtige rui me speelplaats, met zandbak en diverse speelhuisjes. Bovendien waren veel voorzie ningen standaard aanwezig, zoals kleuter-w.c.'tjes, wasta fels en dergelijke. Alles was al ingericht voor kinderen. Geluk kig is het gelukt om het pand te kopen". Bij binnenkomst vallen de vro lijke kleuren in het pand gelijk op. In de baby-ruimte is de kleurstelling nog rustig gehou den, maar naarmate de kinde ren ouder worden, nemen de kleuren ook toe. Versluis vertelt dat met hulp van de ouders en het perso neel het pand is opgeknapt. „Een geweldige prestatie. Eigenlijk is in elke ruimte een soort 'grapje' uitgehaald. Een ruimte heeft een bepaalde basiskleur, dat is bij de dreu mesen bijvoorbeeld geel en groen, met als grapje een oranje deur". Met de nieuwe huisvesting is gekozen voor een andere groepsindeling. Het is nu mogelijk de baby's, 'dreume sen' en peuters in aparte ruim ten te plaatsen. Loes van der Eyk, groepsleidster bij Nijntje, noemt de voordelen van deze verandering. „Nu kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten is er rust. We kun nen nu veel meer creatieve dingen met de kinderen doen. Het werkt echt geweldig! In de oude locatie aan de Bogard straat zaten de dreumesen de puzzelstukjes van elkaar af te pakken. Geen leuke sfeer dus. Tot onze verrassing blijkt nu met dreumesen veel meer te doen. Ze kunnen nu gewoon rustig met de puzzels aan het werk. Bij de peuters komen we nu toe aan meer speciale vaar digheden, zoals spatten". Het afscheid aan de Bogard straat viel niet voor iedere medewe;ker mee. Nu ze een maal op de Burggang zitten, blijkt het er echter alleen maar leuker en rustiger op gewor den. Het is overzichtelijker geworden. We werken nu met elf vaste krachten en vier sta giaires. We hebben een klein bedrijf met een snelle onder linge communicatie. Er kan ontzettend veel. We weten waar we aan toe zijn en dat draagt bij aan een positieve sfeer". Nijntje is een particulier kin derdagverblijf. Anders dan in gesubsidiëerde kinderdagver blijven kunnen zij zich dus flexibel opstellen ten opzichte van ouders met onregelmatige diensten. Het is bijvoorbeeld hier geen verplichting een kind minimaal drie dagdelen onder te brengen. Versluis geeft aan dat de vraag tot opvang bin nen deze tijden bespreekbaar is: „Ik zeg het altijd maar zo: ouders werken nu eenmaal niet allemaal van negen tot vijf. We willen zoveel mogelijk rekening houden met ouders die aan andere werktijden gebonden zijn". Laten we starten met het slechte nieuws: de mens is waarschijnlijk de grootste proble- menmaker die er rondloopt. En dan nu het goede nieuws: hij is tevens de beste pro bleemoplosser. Problemen horen bij het menszijn en zolang er mensen zijn zullen er waarschijnlijk pro blemen bestaan. De mens is dus zowel num mer een als problemenmaker en probleem oplosser. Ons gevoel van zelfredzaamheid wordt sterk beïnvloed door de mate waarin we erin slagen om zelfstandig alledaagse problemen op te lossen. Relatief slechte pro bleemoplossers voelen zich vaak tekortschie ten, en zullen gemakkelijk een beroep doen op anderen. Succesvolle probleemoplossers daarentegen hebben sterk het gevoel zelf hun leven onder controle te hebben. Zij zien problemen als een uitdaging, niet als een dreiging. Ons probleemoplossend vermogend is het directe gevolg van onze hersenstructuur. De natuur heeft ons uitgerust met een speciale hersenkwab (de neocortex), die ons in staat stelt om te redeneren en te analyseren. Als gevolg daarvan zijn we in staat om onze leef situatie te overdenken. De werkelijkheid is voor ons daardoor geen gegevenheid meer. We kunnen er ons van losmaken en de gege ven werkelijkheid vergelijken met een gefan taseerde ideaalsituatie. Als het buiten koud is, kunnen we terugdenken aan de zonnige stranden van onze laatste vakantie. Ons bewustzijn gaat zelfs nog verder. We zijn in staat om vooruit te lopen op de dingen die nog komen gaan. We kunnen tijdens een hete zomer al stilstaan bij de kou die de komende winter nog komen moet (en beslui ten om in warmere gebieden te overwinte ren). Dit vermogen is bij andere levende wezens veel minder ontwikkeld. Als negatief gevolg kan het ertoe leiden dat we ons suf piekeren over dingen die nog gebeuren moe ten en misschien nooit zullen gebeuren. Maar het heeft als positief effect dat we tijdig maatregelen kunnen nemen voor problemen die in de verre toekomst wel zullen optreden. Het proces van probleemoplossen kunnen we logisch analyseren aan de hand van enke le onderscheiden stappen. Probleemoplos sen begint bij de probleemdefinitie; we heb ben een bepaalde kijk op het probleem. Als volgende stap staan we stil bij mogelijke oplossingen. Vervolgens kiezen we er eentje uit, die uitgangspunt is van ons handelen. En tenslotte kunnen we van tijd tot tijd onder zoeken of de gekozen oplossing ook tot het gewenste resultaat leidt. Het proces van pro bleemoplossen kan belemmerd worden door fouten bij deze stappen. Zo kan de probleem definitie onjuist of onproductief zijn en zou u moeten kijken naar een productievere beschrijving van het probleem. Een aardige illustratie hiervan wordt gegeven door Edward de Bono, schrijver over creatief den ken. Hij beschrijft het verhaal van een pasge- opend hotel in een nieuw flatgebouw. Eenmaal open klaagt het personeel dat er te weinig liften zijn, waardoor men teveel moet wachten en ongeduldig wordt. Lang wordt gediscussieerd over het uitbreiden van het aantal liftkokers. Totdat iemand op het idee komt om meer spiegels rond de liftingangen te plaatsen, zodat het personeel al wachtend in de spie gel kan kijken. Daarmee verdwijnen alle klachten. Pas door de aandacht te verschui ven van het probleem 'er zijn te weinig liften' naar het probleem 'hoe voorkom je dat het wachten als vervelend wordt ervaren' kon deze oplossing bedacht worden. Een tweede belemmering bij het probleemoplossen is het zoeken naar de ene perfecte oplossing. Voor elk probleem bestaan vele verschillen de oplossingen, die elk hun voors en tegens hebben. Zoeken naar de perfecte oplossing zal in veel gevallen leiden tot ontmoediging. „De problemen begonnen pas echt toen we ze wilden oplossen", verzuchtte een deelne mer aan een werkgroep waarin een aantal organisatieproblemen definitief opgelost moesten worden. Tenslotte zal enkel het dénken over oplossin gen er in veel gevallen nog niet toe leiden dat de oplossing gerealiseerd is. In veel gevallen is daar actief ingrijpen voor nodig. Oplossen van problemen is vaak niet enkel een kwestie van inspiratie, maar ook van transpiratie. f In de foyer van de Schouw burg stonden diverse stands met informatie voor het aan staande bruidspaar. In de bovenzaal werd in een drie uur durende show bruids- dames heren en kinderkleding geshowd. De jurken van bruidshuis Incognito uit Goes waren klas siek qua lijn en stonden als beeldhouwwerken. Trots en fier met de hals en schouder als pronkstukken boven de lading zijde en tule. In de getoonde collectie japonnen bleek duidelijk dat enkele eigentijdse invloeden in de bruidsmode moeilijk inpas baar blijken en destemeer om een vlekkenloze pasvorm vra gen. Met uitzondering van een leuke variant op de groteske rok namelijk de 'hotpants'. Onder doorzichtig voile prijkte het broekje en met stevige schoenen aan de voeten ont stond een 'house' versie die wellicht zeer jonge bruiden aan zal spreken. Het publiek bestond voornamelijk uit aan staande bruiden en hun moe ders en dat is jammer want voor de heren liepen wel zeer fraaie kostuums over het plan kier. Bijleveld Herenmode uit Mid delburg bleek in staat een schitterende collectie trouw- kostuums te tonen. Naast zwart/wit combinaties vielen de kleuren beige en kobalt zeer in het oog. Het oplettende publiek heeft kunnen zien dat de kleurcombinatie overhemd en colbert soms tegen het 'vloeken' aan zat en daarom deste spannender werd. Als Opvallende details in de herenkostuums als Chinese knoopsluiting en hooggesloten gilet. Al jaren is het marinethema een geliefd onderdeel van kin derkledingontwerpers en deze keer had de collectie blauw/wit iets weg van authentieke bad kostuums. Speels tricot ver werkt in lange hesjes over kuit broeken en niet te vergeten de matrozenkragen. Bijzonder waren de beige schorten en in laagjes geknoopte rokjes van katoen over witte onderjurken. Voor de meer geklede dames mode tekende Moniek Mode uit Goes. Hele zachte pasteltin ten maar vooral veel zwart en rood in diverse mantelpakken. Voor de moeders in een rok- lengte net onder de knie, voor jonge meiden gevaarlijk kort. Dat de weg weer vrij gemaakt is voor vrouwelijkheid mag deze zomer duidelijk zijn. En als de dames dan ook weer hoeden gaan dragen, voor deze show afkomstig uit de collectie van Mode Lize uit Middelburg, is de cirkel weer rond. toppers zijn wel de kragen, sluitingen, gilets en dasvor- men te noemen. Maokragen en vadermoordenaars, Chine se knoopsluitingen, rijke des sins en verschillende strikva- rianten rond de boorden. Kan jers van kostuums voor wel willende bruidegommen. De Bloemenhoek uit Middelburg verzorgde de trouwboeketten en lieten de kleurzweem van zowel de jurken als de kos tuums over de bloemstukken heen waaien. Deze bloemist heeft dan ook niet voor niets een Meestertitel. Tussen de bruidsmode door werden bril len en verrekijkers getoond van Focus Optiek uit Middel burg, door Souplesse verwerkt in een act. Evenals de sieraden van Galery d'Or uit Goes. Een speciaal getraind clubje kinde ren brachten de mode van Jou Jou uit Middelburg. Een diver se collectie kinderkleding en schoenen in een sterke presen tatie. Als een ruimte met JAH-stoffcn gctoon/ct is. clan hen je verrast door de- smaak en de stijl van de bewoner. Of het nu gaat om woonkamer, slaapkamer of werkruimte Vitrages, gordijnen, vloerbedekking, of andere toepassingen in stof: Ie creeert een sfeer van licht en kleur door geraffineerd met JAIJ een ruimte te kleden en te accentueren W armte, koelte temperament, knusheid, behaaglijkheid, rijkdom, schoonheid in klassiek, exotisch of modern1 zeg maar hoe of in welke combinatie je hel hebben wilt. Goes laten ze zien j)Qe Mb beantwoordt aan \c jo otvamb hi(,s, 12000m2 showroom Marconistraat 15.0113 22()8-t() EEC i:Hi:uH:biT7Fi GOES De prijsstijging van groente is het gesprek van de dag, ervaart Wilfred van Luijk, assistent bedrijfsleider van Meermarkt de Koning in de Middelburgse wijk de Griffioen. Daarom geeft hij gedurende de maand februari tien procent korting, „zodat de mensen toch verse groenten kunnen blijven eten". Van Luijk ontdekte dat hij de laatste tijd meer groen ten uit de diepvries of in blik verkocht dan uit de bak ken met verse voorraad. Dat is toch minder goed voor de mensen, oordeelde hij. „Blik en diepvries zijn niet verkeerd, maar in verse groente zitten meer vita mines", stelt hij vast. „Zeker in deze koude periode is het belangrijk dat de mensen weerstand houden". En juist vanwege die kou is de groente duurder gewor den. Overigens gaat het bij de groente niet om astronomi sche bedragen. Van Luijk: „Maar op de spruiten scheelt het toch ai gauw een gulden per kilo. Een kropje sla verkoop ik hier zo'n dertig cent onder de reguliere prijs". De assistent-bedrijfsleider erkent dat hij met korting minder verlies draait dan zonder. „Als de mensen de groente te duur vinden en niet kopen, moet ik het toch weggooien. En dan verdien ik hele maal niks".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 15