n
illliiiiliiiiêilillllllüil
GEMEENTE MIDDELBURG
Rapportage jeugdbeleid '93-'96
Energie sparen ook voor bedrijven en
instellingen lucratiever
Archiefbe werkingsproject
Middelburg afgerond
illlliliÉ
Enquête busvervoer
Vergunning parkeren
Informatie Noordsingel/Noord weg
Huur-
commissie
Bestemmingsplan Buitengebied
Commissievergaderingen
i
Week 6
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Tafeltje
Dekje
DE FAAM
5
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u terecht in de Voorlichtings
winkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450,
geopend iedere werkdag van 8.00 tot
12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur.
In mei 1993 behandelde de commissie Maatschappelijke Zaken in opi
niërende zin de nota 'Aandacht voor de Middelburgse Jeugd'. Deze
nota is geschreven vanuit een algemene kijk op jeugd en jeugdbeleid. De
commissie Maatschappelijke Zaken verzocht de nota verder uit te wer
ken cn als actiepuntenlijst opnieuw aan de commissie voor te leggen.
De ontwikkelingen op het beleidsterrein van de jeugd(zorg) gaan snel.
De nota 'Aandacht voor de Middelburgse Jeugd' is gebaseerd op alge
mene gegevens uit en de situatie in 1992.
Sindsdien is op een aantal terreinen actie ondernomen mede op grond
van de aanbevelingen uit de nota. Er is extra aandacht besteed aan leer
lingenregistratie, de speelvoorzieningen in de stad zijn onderhanden
genomen, er zijn drie jeugdhonken gerealiseerd, Op-stap en Op-stapje
zijn gestart. Uitwerking van de nota in een actiepuntenlijst vergde ech
ter een pas op de plaats.
Actualisering aan de hand van de gegevens en situatie in 1995 was nood
zakelijk. Deze actualisering heeft nu plaatsgevonden in de 'rapportage
jeugdbeleid 1993-1996' die deze maand wordt besproken in de commis
sie Maatschappelijke Zaken.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten uit de
nota.
De onderhoudstoestand van de
speelvoorzieningen is nu redelijk
tot goed te noemen. De veiligheid
behoeft extra aandacht.
De spreiding van de speelvoorzie
ningen over de wijken lijkt oneven
wichtig. Bovendien ligt de nadruk
van de speelvoorzieningen op een
aanbod voor de jongere kinderen.
Voor dc ouderen (12 tot 18 jaar) is
het aanbod minder.
Bij de aanleg cn inrichting van dc
openbare ruimte in nieuwe wijken
rekeninghouden met de behoeften
van de oudere jeugd voorkomt pro
blemen in de toekomst.
Jongeren worden aangemoedigd om
gebruik te maken van het gevestigde
culturele aanbod. Er is vrijwel
geen tegenhanger voor het gevestigd
aanbod. Bovendien is niet bekend
hoe dat er zou moeten uitzien. Ver
der onderzoek naar hoe deze tegen
hanger er naar de mening van jonge
ren zou moeten uitzien, is nodig.
Zowel wijkverenigingen en politie
ervaren het functioneren van de
jeugdhonken als positief.
De huidige lokatie van Midgard
beperkt het jongerencentrum in
haar mogelijkheden. Een klein deel
van de Middelburgse jongeren (tus
sen dc 40 en 200 per avond) bezoekt
Midgard.
Er moet een jongerencentrum ont
staan met een aanbod dat een brede
groep jongeren uit de Middelburgse
samenleving aanspreekt. Informatie
over wat jongeren zelf van een jon
gerencentrum in Middelburg ver
wachten ontbreekt.
Organisaties op het gebied van
jeugdhulpverlening cn gezondheids
zorg spreken over een toename van
psychosociale problemen bij jon
geren. Dezelfde organisaties geven
aan dat roken en het gebruik van
softdrugs toenemen. Een duidelijk
beeld over de aard cn omvang van
deze problemen is er niet omdat een
cijfermatige onderbouwing ont
breekt. Gegevens zijn noodzakelijk
voor het bepalen van de noodzaak
van voorzieningen, voor het lokali
seren van eventuele problemen en
het stellen van prioriteiten.
De realisatie van de jeugdhonken
betekent dal jongeren ook in de wijk
een eigen plaats hebben gekregen.
Deze voorzieningen mogen niet als
een wondermiddel voor alle kwalen
worden gezien. Jongeren zoeken
hun plek in dc samenleving. Die
plek kan voor iedereen anders zijn.
Deze diversiteit geeft ook kansen
om bestaande voorzieningen op een
andere manier in te zetten. Onder
zoek onder jongeren moet uitwijzen
waar behoefte aan is cn hoe daar op
door bestaande voorzieningen kan
worden ingespeeld.
Uit de beschikbare cijfers van de
regiopolitie zijn moeilijk conclusies
over criminaliteit te trekken. Verder
onderzoek naar cn analyse van de
gegevens voor Middelburg is nood
zakelijk om uitspraken te kunnen
doen of om maatregelen te ontwik
kelen.
Dc gegevens van het Haltbureau
wijzen erop dat dc delicten geen ver
band houden met vcrslavingsproblc-
matieken van de jongeren. Motieven
van tic jongeren zijn Loltrappen,
voor de Kick enz.
Een (cijfermatige) onderbouwing
van dc toename van softdrugge-
bruik, alcoholgebruik en gokver
slaving in Middelburg ontbreekt.
Deze gegevens zouden inzicht kun
nen geven in dc aard en omvang van
deze ontwikkelingen op dit terrein
in Middelburg. Dooreen goede regi
stratie bij de instellingen en rappor
tage naar dc gemeente bijvoorbeeld
in het kader van de subsidiecontrac
ten. kunnen de noodzakelijke gege
vens boven water komen.
Het instrumentarium voor dc
gemeente en scholen om schoolver
zuim en vroegtijdig schoolverla
ten te bestrijden is per 1 augustus
1994 verbeterd. De leerplichtcon.su-
lent speelt hierbij een belangrijke
rol. Aandacht voor de leerplicht-
functie bij dc gemeente kan voorko
men dat dc problematiek in dc toe
komst zal toenemen.
Het ontbreekt aan concreet cijferma
teriaal over dc omvang van de groep
zwerfjongeren. Om die duidelijk
heid te krijgen en om uitspraken te
kunnen doen over het treffen van
maatregelen is nader onderzoek
noodzakelijk. Gelet op de geringe
aantallen die worden genoemd moet
aan dit onderzoek geen hoge priori
teit worden gegeven.
Taalachterstand en integratiepro
blematiek bij kinderen:
De projecten Op-Stap en Op-Stapje
vormen een belangrijke schakel in
de voorkoming van achterstand.
Gegevens zijn belangrijk bij de ont
wikkeling van beleid. Speerpunt in
dc subsidiëring van dc welzijnsor
ganisaties voor 1996 wordt de rap
portage van dc instellingen.
De stem van de jeugd ontbreekt. Tot
nu toe worden veel beslissingen
genomen over de jeugd zonder deze
daarbij te betrekken. Het is noodza
kelijk de jeugd de mogelijkheid te
bieden haar stem te laten horen.
Veel organisaties zijn voor dc orga
nisatie en uitvoering van hun activi
teiten afhankelijk van vrijwilligers.
Het stuwmeer van vrijwilligers is
tanende. De ontwikkeling van een
vrijwilligersbeleid door de gemeen
te vormt een belangrijke schakel in
dc mogelijkheden van organisaties.
Jeugdbeleid moet meer zijn dan
instellingsbeleid. Het dient uit te
gaan van wat er in de stad speelt en
niet van wat instellingen nu doen of
gelet op hun activiteiten mogelijk
uitvoerbaar achten.
Voortgaan met het nieuwe subsidie
beleid voorkomt dat instellingsbe
langen en het behoud van instel
lingsbudgetten dc discussie domine-
Niet alleen voor huishoudens, maar ook voor bedrijven en instellingen
geldt de per 1 januari 1996 ingaande landelijke energieheffing (ccotax).
De betekenis hiervan voor huishoudens kwam op 10 januari op deze
aagina aan de orde (een brochure hierover is beschikbaar).
Ook voor bedrijven, instellingen en andere organisaties betekent de
heffing: hogere energiekosten. Maar daar staat ook in dit geval com
pensatie door belastingverlaging tegenover. De hogere energierekening
(of dat vooruitzicht) stimuleert het doen van investeringen in energie
besparing. Die verdienen zich nu sneller terug. Als u het energiegebruik
in uw bedrijf vermindert, dan slaat u twee vliegen in één klap: u betaalt
minder vanwege lagere energie-leverantie èn u betaalt minder helling.
Deze rijksmaatregel ondersteunt het gemeentelijk energiebeleid dat tot
doel heeft om actief energiebesparing te stimuleren bij o.a. bedrijven
imidden- en kleinbedrijf), scholen, gemeentelijke gebouwen en huis
houdens.
Voor ondernemers heeft het rijk een folder beschikbaar, waarin de
regeling wordt toegelicht.
Deze folder is bij de sectie Voorlichting te verkrijgen.
De energierekening gaat omhoog
om de gebruikers te stimuleren zui
niger om te gaan met energie. Het
uiteindelijke doel hiervan is: het
terugdringen van het broeikaseffect,
dit vooral wordt veroorzaakt door
de uitstoot van kooldioxide (CO,).
Dit gas komt vrij bij de verbranding
van bijvoorbeeld olie, kolen en aard-
jas. Dus ook bij de opwekking van
elektriciteit.
Van de energieheffing verwacht de
everheid een gunstig effect op het
milieu, terwijl gelijkertijd de finan
ciële gevolgen van de energie
heffing beperkt blijven.
Hogere energiekosten
De energieheffing wordt stapsge
wijs ingevoerd: de tarieven worden
geleidel ijk hoger over de komende
cric jaren. Alleen het tarief voor
elektriciteit blijft in '97 en '98 op
liet niveau van 1996. De prijs van
elektriciteit gaat met ongeveer 15%
omhoog cn aardgas zal in 1998 zo'n
20 tot 25% duurder zijn dan in 1995.
Stapsgewijze invoering van de energieheffing
Elektriciteit per Kwh
Aardgas per m'
Petroleum per liter
Huisbrandolie per liter
LPG per kg
Propaan per kg
Butaan per kg
Maar niet al het energiegebruik is
belast
Een bepaalde hoeveelheid energie is
heffingvrij. Deze heffingvrije ener
gie is per aansluiting vastgesteld op:
- de eerste 800 kWh elektriciteits
gebruik per jaar;
dc eerste 800 nv' aardgasgebruik
per jaar;
aardgasgebruik boven de
170.000 m';
aardgasgebruik voor warmte
krachtkoppeling;
elektriciteitgebruik boven dc
50.000 kWh
het totale elektriciteitsgebruik bij
bedrijven met een aansluiting
met een doorlaatwaarde van
meer dan 3x80 Ampère.
Voor petroleum, huisbrandolie,
LPG, propaan cn butaan is geen
heffingvrije hoeveelheid ingevoerd.
Dit wordt gecompenseerd door een
lager tarief voor deze brandstoffen
dan aardgas (gerekend naar ener
gie/koolstof-inhoud).
Bedragen (exclusief BTW)
1996
1997
1998
0,0295
0.0295
f 0,0295
ƒ0.0320
0,0640
0.0953
f 0,0282
0.0564
0.0846
0,0284
0.0568
0,0853
0,0336
0,0672
f 0.1009
0.0336
0.0672
ƒ0.1009
0,0336
0,0672
f 0,1009
Compensatie door belastingverla
ging
De opbrengsten van de energie
heffing worden teruggesluisd in de
vorm van een aantal belastingverla
gingen. De verlagingen worden, net
zoals de verhoging van de energie-
'Tafeltje Dekje" is een activiteit
van dc U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 0118-638570.
Het bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu
vein 12 tut >.n niet 18 februari:
Maandag
Gehaktballetjes in mosterdsaus,
bloemkool, aardappelen
Dinsdag
Vleesballetjes in tomatensaus,
gebakken aardappelen
Woensdag
Rundersaucijsjes, rode bietjes,
aardappelen
Donderdag
Gebraden varkens- en rund
vlees, erwtjes, wortelen, aardap
pelen
Vrijdag
Stamppot van andijvie met rook
worst, jus
Zaterdag
Nasi Rames
Zondag
Wat de pot schaft
Dc gemeente gaat in verschillende wijken van Middelburg en bij de oude-
renorganisaties in samenwerking met de ZWN een enquête houden naar het
busgebruik.
Directe aanleiding is dc gewijzigde dienstregeling die vanaf 28 mei jl. van
kracht is. Hierin is tengevolge van de verminderde rijkssubsidies en het ver
keersvrij maken van de Markt een aantal veranderingen aangebracht.
Deze verandering betekent in grote lijnen dat de meeste wijken van Middel
burg onderling verbonden zijn door lijn 59. De directe verbinding vanuit die
wijken met Vlissingen is hierdoor komen te vervallen. Voor een reis naar
Vlissingen is een overstap noodzakelijk. Ook is de halte Markt vervallen.
Om toch in het Centrum te komen, dient gebruik te worden gemaakt van dc
halte Nieuwe Haven of Hof van Tange. Daarnaast is voorrang gegeven aan
een goede aansluiting van dc bus op de trein. Het gevolg daarvan is dat voor
de aansluiting op de overige buslijnen een ruimere (en soms te ruime) over-
staplijd is ontstaan. Dat al deze veranderingen niet positief zijn ontvangen is
gebleken uit het grote aantal reacties cn dc teruglopende reizigersaantallen.
Door de wensen van de wijk in kaart te brengen hoopt men de dienstregeling
zodanig aan te kunnen passen, dat meer mensen weer gebruik gaan maken
van de bus.
heffing, stapsgewijs ingevoerd. Het
gaat om verlagingen van dc overhe
velingstoeslag en de vennootschaps
belasting cn verhoging van de zelf
standigenaftrek (inkomstenbelas
ting).
Geen extra administratieve lasten
Invoering van de energieheffing
betekent niet dat bedrijven er weer
een nieuwe administratieve last bij
krijgen. De distributiebedrijven ver
werken dc heffing gewoon in de
rekening. Bedrijven betalen aan het
energiebedrijf, en het energiebedrijf
draagt dc heffing af aan de Belas
tingdienst.
Voor petroleum, huisbrandolie,
LPG, propaan en butaan is een ande
re regeling getroffen, die te vergelij
ken is met het accijnssysteem: de
heffing is inbegrepen in dc prijs van
de brandstofverkoper. De verkoper
draagt vervolgens de heffing af aan
de Belastingdienst.
Foto: J. Wol terbeek
Meer informatie
Voor bedrijven, instellingen en
organisaties is een aparte folder over
dc energieheffing verschenen. Deze
folder is verkrijgbaar bij Postbus 51
telefoon; 06 - 8051 (40 cent per
minuut). Postbus 51 geeft ook tele
fonische informatie overde energie
heffing.
Voor adviezen over energiebespa
rende maatregelen in uw bedrijf
kunt u bellen met Novcm (Neder-'
landse onderneming voor energie en
milieu), telefoon 030 - 23634T4.
Ook de Delta geeft praktische infor
matie over energiebesparing bij be
drijven cn instellingen (0118-
692138).
De gemeente stimuleert energiebe
sparing onder andere bij bedrijven
cn scholen op basis van zijn energie-
beleidsplan (informatie over uitvoe
ring beleid: 0118-675242).
Door de gemeenteraad is in 1994 het
parkccrbcleidsplan "Sturend Parke
ren" vastgesteld, waarbij tevens
werd begonnen met de uitvoering
van de eerste fase per april 1995.
Onderdeel daarvan vormde het
bewoners - vergunning - parkeren in
de "28e wijk" als voorbeeld en
proefproject.
Invoering van de tweede fase zou,
na de evaluatie van de eerste fase en
nadere besluitvorming, kunnen
ingaan per I april 1996. Door vertra
ging in de voorbereiding lukt het dc
dienst Stadsontwikkeling echter met
om het betreffende voorstel in
Er wordt een informatiebijeen
komst gehouden in verband met de
voorgenomen riolerings- cn herbc-
stratingswerken in een gedeelte van
dc Noordsingel (tussen de Noord-
poortbrug en de Noordweg) cn de
Noordweg (tussen Noordsingel en
de Gerbrandylaan).
De informatiebijeenkomst vindt
plaats op donderdag 15 februari
1996 om 16.30 uur, in de kantine
van de dienst Stadsbeheer, Vlis-
singsestraat 21 (2c etage). Belang
hebbenden wordt daarna de moge
lijkheid geboden tot het'stellen van
vragen.
Zoals wellicht bekend, heeft Delta
Nutsbedrijven de waterleidingen in
de Noordsingcl cn Noordweg ver
nieuwd.
Voordat met het herstraten wordt
begonnen dienen ook riolerings
werkzaamheden te worden uitge
voerd. Dit zal van binnenuit het
riool gebeuren met de zogenaamde
reliningsmethode, zonder veel
graafwerk.
De straatindeling van de Noordsin
gel en dc Noordweg verandert in fei
te weinig.
Om de snelheid van het verkeer af te
remmen zal het straatwerk op ver
schillende plaatsen verhoogd uitge
voerd worden en er wordt, om regel
maat in de afstanden tussen ver
keersremmers te krijgen, nog een
drempel op de scheiding van Noord
weg 17 en 19 aangelegd.
Nadere technische informatie over
de plannen kunt U verkrijgen bij de
dienst Stadsbeheer, de heer C.
Mouthaan (01 18 - 675391
Het plan ligt tot 14 maart 1996 ter
inzage bij de sectie interne en juridi
sche zaken van dc dienst Stadsbe
heer, Vlissingsestraat 21 te Middel
burg.
februari aan de raadscommissie cn
de gemeenteraad voor te leggen. Dit
schuift één maand op. behandeling
zal nu plaatsvinden in maart.
Het gevolg hiervan is dat. mocht de
raad instemmen met de voorstellen,
hel bewoners - vergunning - parke
ren binnen het gebied dat wordt
begrensd door de vesten cn het
Kanaal door Walcheren, wordt inge
voerd per mei 1996.
Dc huurcommissie is een onafhan
kelijke commissie, die op verzoek
van huurder oi verhuurder adviezen
of antwoorden kan geven op allerlei
vragen op het gebied van huur en
verhuur van woonruimte. Het kan
hierbij gaan om alle soorten woon
ruimte, zelfstandig of onzelfstandig
cn woonwagens en standplaatsen.
Deze commissie houdt iedere twee
de dinsdag van de maand spreekuur
in Middelburg, dus ook dinsdag 13
februari van 13.30 tot 16.00 uur in
de B cn W-kamer van het stadhuis.
De huurcommissie is gevestigd in
Breda, telefonisch spreekuur elke
dinsdag en donderdag van 9.00 tot
12.00 uur en van 13.30 tot 16.00
uur. telefoon 076 - 5225090.
ren cn een doelgerichte benadering
van welzijnsbeleid frustreren.
Het fonds 'Aktiviteitenbudget'
voorziet in dc subsidiëring van inci
dentele vernieuwende activiteiten
op welzijnsgcbicd met een specifiek
gemeentelijke beleidsprioriteit.
Voordat een aanvulling op het hui
dige cultuurecl aanbod wordt ont
wikkeld is het noodzakelijk om een
beeld te krijgen van hoe het aanbod
er zou moeten uitzien. Dc mening
van de jeugd is hierbij essentieel.
De combinatie van het Jongeren
Advies- cn Informatiebureau met
een stedelijk jongerencentrum kan
versterkend werken. De mogelijkhe
den hiertoe kunnen bij de opzet van
de plannen voorde realisatie van het
alternatief voor Midgard worden
meegenomen.
Foto: Anda van Riet
Er wordt door veel instanties
gesproken over en voor jongeren.
De jeugd dient bij de ontwikkeling
van beleid te worden betrokken. De
stem van dc jeugd moet hoorbaar
worden gemaakt. Dit kan door mid
del van het organiseren van een
jeugddebat en de uitvoering van
een jeugdomnibusonderzoek.
"Het karwei is geklaard!" merkte
de gemeente-archivaris van Mid
delburg, drs. P.W. Sijnke, op in
zijn toespraak tijdens de afslui-
tingsbijeenkomst van het Middel
burgse Archiefbewerkingspro-
ject.
In aanwezigheid van mevrouw J.C.
van Dijk-Slumi, wethouder van
Archiefzaken, kreeg het Archiefbe-
werkingsprojcct van de gemeente
Middelburg op 24 januari jl. een
officieel einde. De feitelijke werk
zaamheden werden op 31 januari jl.
afgerond. Genoemde bijeenkomst
vond plaats in hel Gemeente-archief
Vlissingen. alwaar dc Middelburgse
archieven voor bewerking waren
ondergebracht.
Drie jaar geleden nam de schoning
en inventarisatie van ruim anderhal
ve kilometer archief in het kader van
een leer-werk-projcct een aanvang.
Vier werkloze jongeren bewerkten
dc archieven van de gemeentelijke
diensten van vóór de reorganisatie.
Het werk werd uitgevoerd onder lei
ding van een projectleider van Buro
Den Boer te Renesse. De supervisie
berustte bij het Gemeente-archief
Middelburg.
Gedurende de eerste twee jaar van
hel project volgden de medewerk
sters dc opleiding SOD-I (modern
archiefbeheer). Eén van dc mede
werksters won zelfs een prijs voor
de beste studieresultaten in 1994.
Het project bood tevens aan enkele
stagiaires van de opleiding SOD-I
de gelegenheid om werkervaring op
te doen.
Het Archiefbewerkingsproject kon
in de geplande tijd worden afgerond.
Slechts cén keer moest tussentijds
dc termijn worden bijgesteld.
Dc bewerking van de Middelburgse
archieven vond noodgedwongen
plaats in het Gemeente-archief Vlis
singen - een mooi voorbeeld van in
het kader van de stadsgewestelijke
samenwerking aangepakte zaken -
omdat het Gemccntc-archicf Mid
delburg al jaren met ernstig ruimte
gebrek kampt. De bewerkte archie
ven kunnen daardoor niet worden
opgenomen in dc gemeentelijke
archiefbewaarplaats, maar worden
(tijdelijk) gehuisvest bij dc diverse
gemeentelijke diensten.
Dc omvang van dc archieven die
voor bewaring in aanmerking
komen is met meer dan de helft
geslonken. De diensten kunnen met
behulp van een geautomatiseerde
dossierinventaris de benodigde dos
siers ter raadpleging aanvragen.
In totaal namen zeven werklozen
(tussentijds vonden enkele wisselin
gen plaats) aan het Archiefbewer
kingsproject deel. Vijf van hen von
den - tijdens of na afloop van het
project - een baan.
Het Archiefbewerkingsproject. dat
ook landelijk de nodige aandacht
trok. mag dan ook zowel archief-
technisch als sociaal als geslaagd
worden beschouwd.
V.l.n.r. projectleider Benny de Jong. de medewerksters Johanna Meuhneester. Cindy Walhout, Astrid
Vos-Brandes en Addy van de Velde en projectcoördinator Anneke van Waarden-Koets. Foto: Gemeen
te-archief Middelburg/Johan Sinke.
Het ontwerp-beslcmmingsplan Bui
tengebied. zoals dat in de commissie
Stadsontwikkeling van februari aan
de orde komt, kan worden gezien als
een actualisering van een ontwerp
plan uit 1988 dat destijds met verder
in procedure is gebracht.
Rekening is gehouden met een aan
tal nieuwe ontwikkelingen, m.n. ten
aanzien van dc akkerbouw. Binnen
de agrarische bestemming is een
onderscheid aangebracht in gronden
met landschappelijke en natuu.we-
tenschappclijke waarden. De gebie
den die direct grenzen aan de stad cn
de dorpskernen Nieuw- en Sint
Joosland en Sint Laurens worden
bestemd tot agrarische randzonc.
Gelet op de ligging en de beperkte
agrarische mogelijkheden zijn in
vergelijking met dc gebieden met
een uitsluitend agrarische bestem
ming ruimere mogelijkheden voor
niet-agrarische ontwikkelingen in
beginsel toelaatbaar. Voorwaarde is
wel een goede ruimtelijke afstem
ming met de omliggende agrarische
functies.
In dc toelichting bij het ontwerp-
bcstemmingsplan wordt in een apart
hoofdstuk aandacht besteed aan dc
milieu-aspecten. Er is een toelich
tende kaart opgenomen met betrek
king tot de milieuzonering in ver
band met stank en verzuring. Deze
dient als nadere onderbouwing van
liet gemeentelijk beleid inzake.
Procedure
Het ontwerp-bestemmingsplan Bui
tengebied wordt op 12 februari 1996
aan de commissie stadsontwikkeling
gepresenteerd waarna het ontwerp
plan in de inspraak cn vooroverleg
zal worden gebracht. In het kader
van de inspraak zal het ontwerp-
bcstemmingsplan gedurende vier
weken voor een ieder ter visie wor
den gelegd. Gedurende deze termijn
van vier weken kan een ieder
zijn/haar mening over het ontwerp-
bcstcmmingsplan schriftelijk geven.
Mondelinge reacties zijn mogelijk
tijdens een inspraak-avond die zal
worden georganiseerd.
In de komende periode vergaderen
de commissies op de volgende
dagen:
Commissie Maatschappelijke Za
ken, donderdag 8 februari om 19.30
uur.
Secretaris is de heer J.J. Schroevers,
telefoon 675633.
Onder meer wordt behandeld (onder
voorbehoud): rapportage jeugdbe
leid 1993- 1996 (opiniërend).
Commissie Stadsontwikkeling,
maandag 12 februari om 19.30 uur.
Secretaris is de heer R. Griep, tele
foon 675232.
Onder meer wordt behandeld (onder
voorbehoud): openstelling winkels
op zon- en feestdagen 1996. ont-
wcrpbcstcmmingsplan buitenge
bied.
Commissie Stadsbeheer, dinsdag
13 februari om 19.30 uur.
Secretaris is de heer J.A.W. dc
Wolf. telefoon 675304.
Bovenstaande vergaderingen zijn
openbaar en worden gehouden in
het stadhuis, tenzij anders vernield.
De agenda en andere stukken zijn
vanaf vier dagen vóór de vergade
ring in te zien bij sectie Voorlichting
en bij de commissiesecrctaris.
Spreekrecht kunt u aanvragen bij de
commissiesecretaris.
De gemeenteraad vergadert op
maandag 19 februari om 19.30 uur.
I