'Als ondernemer lijd je altijd verlies' Koning Vorst regeert in Zeeland Doek valt voor de Janneke Dierxschool Kwakernaat NlEHOF BV UITVERKOOP KAN NIET GOEDKOOP GENOEG ZIJN "ZOcdcAenj, fiZert 11 fi~c »%ÉRSCHOOR£ Dit jaar viert de Janneke Dierxschool voor her intredende vrouwen haar tweede lustrum. Toch valt er weinig te vieren: zoals de zaken er nu voor staan ziet het er naar uit dat de vrouwen vakschool aan het eind van dit jaar dicht moet. „Vrouwen met kinderen ouder dan vijfjaar wor den verplicht om te solliciteren, maar een oplei dingsinstituut dat speciaal gericht is op deze groep gaat weg. Wie het snapt mag het zeg gen", vertelt een gedesillusioneerde Leny van den Heuvel, coördinator van de Janneke Dierx school. ACCOÜNTANTS/BELASTING ADVISEURS m BLAZERS69 \|gg BLOUSES49 - JP BROEKEN49 I ROKKEN.. 49 TRUIEN 49 SHIRTS.. 19 Mode en uitverkoop zijn twee onlosmakelijk aan elkaar verbonden zaken. Want de ene trend verdrukt de volgende en herinneringen aan een vorig seizoen zijn uit den boze of op z'n minst onaangenaam. Wie in deze tijd van het jaar de stad inloopt, ziet dat de nieuwe collectie al in ruime mate aanwezig is. De laatste restjes 'oud goed' wordt verdrongen naar de uiterste hoe ken van de winkel. Niet alle ondernemers zijn trouwens even blij met een uitverkoop. De 'opruiming' ter discussie. ...de oude kleuren spuugzat... ...je verliest je geloof waardigheid... ...gewoon niet zoveel inkopen... ...meerdere kleine collecties... Vlissingsd) Door Karina Leijnse PZC WEEKBLADEN glSEBIB l(g?J_ Sinds 1919, dè Zeeuwse portretfotograaf BêëLD m @E(Ut]@ Recht t.o. C&A en slokker 96e JAARGANG NUMMER 6 7 FEBRUARI 1996 UI In Vlissingen is onlangs café Gommert geopend. „We draaien rockmuziek inde ruimste zin van het woord", vertelt eigenaar Gommert Koole. „Van hardrock en blues tot en met punk". Vorige week maandag werd in Vlissingen door Bruidshuis Fiesta een bruidsmarkt met een modeshów gehouden. Voile en tule zijn terug in de bruidsmode, zo lijkt het. In de vaste rubriek Bedrijfskundig Bekeken gaat R.G.J. Schieman in op het verschijnsel Elfstedentocht. Vorige week maakten de rayonhoofden bekend dat er voorlopig nog niet op de 'tocht der tochten' gerekend kan worden. t> Verder deze week de vaste rubriek Psycho Consult en informatie van de overheid. Leny van den Heuvel: ,Wie het snapt mag het zeggen". FOTO: ANDA VAN RIET. Tien jaar geleden werd de vrouwenvakschool opgericht vanuit de Vrouwenbond FNV. „Andere opleidingsinstituten waren vaak niet geschikt voor herintredende vrouwen", legt Van den Heuvel uit. „Je moet niet vergeten dat deze groep vrouwen vaak dubbele taken heeft: naast het volgen van een opleiding is er ook de ver antwoording voor een gezin. Dan kun je dus in de schoolva kanties zelf niet naar school. En als de lessen al om acht uur beginnen, wie zorgt er dan 's morgens voor de kinderen?" Ook de inhoud van de oplei ding werd afgesteld aan de behoeften van de steeds gro ter wordende groep herintre dende vrouwen: „Bij ons wordt niet zomaar een oplei ding uit de kast gerukt, er wordt bekeken welke lesstof werkelijk nodig is om binnen een bedrijf aan de slag te kun nen. Alle onnodige ballast wordt weggegooid, om de opleiding zo effectief mogelijk te houden", verklaart Van den Heuvel. En dat het werkt, blijkt uit de cijfers: ongeveer zeven tig procent van de bij de Jan neke Dierxschool afgestudeer de vrouwen vindt binnen een jaar een baan. Bij vergelijkbare opleidingen die niet speciaal op herintredende vrouwen gericht zijn ligt dat cijfer veel lager. „Uit recent onderzoekt blijkt dat er door de nieuwe regels het komend jaar vierduizend vrouwen op de arbeidsmarkt bijkomen in Zeeland", vertelt Van den Heuvel. „Zestig pro cent zit op dit moment in de bijstand en moeten gaan solli citeren omdat zij kinderen heb ben die ouder zijn dan vijfjaar. En het instituut dat speciaal op deze groep gericht is gaan ze omvergooien. Nogmaals, wie het snapt mag het zeggen". De vrouwenvakschool moet dicht omdat er vanuit het Regionaal Bureau voor Arbeidsvoorziening Zeeland (RBA) geen geld meer wordt uitgetrokken voor subsidie. De Vrouwenbond FNV is een brievenactie tegen de bezuini gingsmaatregelen van het RBA Zeeland begonnen. Voor beeldbrieven zijn af te halen bij de Janneke Dierxschool aan het Middelburgse Molenwater. badhuisstraat 28, 4381 Is vlissingen telefoon: 01 184-16961 fax: 01184-13253 Sinds de Wet op de Uitverkoop is opgeheven beslissen winke liers zelf wanneer hun sei zoensopruiming start. Het overschot aan artikelen moet door de financiële druk de win kel uit, dus de verkoop wordt geforceerd door 'leuke' prijsjes en ludieke acties. De uitverkoop blinkt echter uit in onduidelijkheid. Een stort vloed aan klachten van zowel de detaillisten als de consu menten doet de ronde. Is het tijd dat de aloude regels weer uit het stoffige wetboek gehaald worden of moet de opruiming zelf maar eens in de uitverkoop? Huub Kemper van damesmo de Scarpidoe legt uit dat een uitverkoop nu eenmaal nodig is. „Het nieuwe seizoen staat voor de deur en eerlijk gezegd wil ik daar dan ook zo snel mogelijk aan beginnen. Ik ben de 'oude' kleuren dan vaak spuugzat". Leuk vindt hij de uitverkoop niet, op de eerste twee drukke weken na dan. „Als ondernemer lijd je altijd verlies, de baat is voor de klant. Bovendien is het verko pen zelf niet leuk. Omdat je met incomplete collecties zit kun je een klant niet naar behoren aankleden. Voordat de uitverkoop begint komen de klanten al kleding uitzoeken die ze straks voor veel minder geld meenemen. Er treedt een verandering in koopgedrag op en dat is niet altijd een aange name verandering". Door de drastische prijsver mindering treedt er een gevoelsmatige devaluatie van de waarde van de kleding op. Duur staat schijnbaar nog altijd voor kwaliteit en goed koop voor een 'vodje'. Consu menten trekken de conclusie dat er toch wel erg veel ver diend wordt als de prijzen ver geleken worden. En dat is een groot misver stand, zegt Joke Dalebout van Het Finse Winkeltje. „Ik koop niet in om het straks voor veel minder dan de prijs van de hand te doen. Dan verlies je absoluut je geloofwaardig heid. Prijs en kwaliteit moeten in balans zijn en die is zoek tij dens de uitverkoop", vindt ze. „Bovendien: waarom lopen kledingstukken wel voor de volle prijs als het geen uitver koop is? Dan wordt er niet over de prijs geklaagd maar tijdens de uitverkoop kan het niet goedkoop genoeg zijn". Dat de prijzen drastisch kelde ren is niet meer dan normaal voor een uitverkoop, daar staat of valt het succes mee. Het is voor de consument alleen niet meer duidelijk wan neer die prijzen dan gaan kel deren. De ene detaillist begint in november al met een kleine voorverkoopronde de ander verbouwt zijn winkel pas in januari. Door die onduidelijk heid over de uitverkoopperio de voelen klanten zich vaak miskocht. Kochten ze een arti kel de ene week nog voor de volle prijs, vaak zien ze een week daarna hetzelfde artikel in prijs verlaagd in de graaibak liggen. Dat vraagt om moeilijk heden. Veel detaillisten zijn voor een nieuwe regeling die grenzen stelt aangepast aan deze tijd. Mode en uitverkoop zijn twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zaken. Ook wordt de zwarte Piet nog al eens toegeschoven naar grootwinkelbedrijven die zich het blijkbaar wel kunnen ver oorloven om met snelle prij- zenacties te komen. De klach ten dat het 'containerspul' de markt zou verzieken zijn niet van de lucht. Carien Gorter, bedrijfsleidster van Vroom Dreesman Mid delburg, legt uit dat voor een warenhuis in principe dezelfde problemen gelden als voor kleine detaillisten. „Wij heb ben ook last van de financiële druk. En wij hebben ook perso neel in dienst dat betaald moet worden. Zolang de klant gevoelig is voor prijsimpulsen zal er een uitverkoop zijn. De modebranche heeft het moei lijk en dat steekt ons ook. Daar om denk ik dat we het hele uit- verkoopverhaal samen op moeten lossen. Grootwinkel bedrijven en de kleine detaillist samen. Want we kunnen ook niet zonder elkaar". Henk en Anneke Sies stellen heel duidelijk dat de uitver koop een ouderwets gegeven is: „Er zijn nieuwe ontwikkelin gen op gang. Grote kleding merken gaan per jaar meerde re kleine collecties op de markt brengen. De levertermijnen moeten aangepast worden zodat wij niet meer op twee hoofdcollecties per jaar hoe ven te wachten. Je kunt je win kel dan altijd aangenaam blij ven aankleden met nieuwe artikelen zij het in kleine por ties. Voor de restanten reser veer je een hoek van je winkel, een zogenaamde clearingscor- ner. Voor de klant is er dan altijd een rek waar ze goed kopere artikelen kunnen vin den. Bovendien hoef je je win kel dan niet meer twee keer per jaar totaal te verbouwen en je schept duidelijkheid voor de klant. De winkel verliest z'n image niet en wij behouden onze geloofwaardigheid". Jaap van der Hiele van Jac kie's Jeansshop heeft een heel ander antwoord op grote stuntverkopen: „Winkeliers moeten gewoon niet zoveel inkopen. Je hoeft geen maga zijn aan te leggen. Wij zijn inmiddels heel scherp gewor den in wat we inkopen. Heel klantgericht en kritisch de beurs aflopen. Dan heb je aan Ik meen dat het de burge meester van Vlissingen was, die eens vertelde dat Vlissin gen eigenlijk geen Zeeuwse stad was. De stad doet met zijn moderne bebouwing vol gens hem 'on-Zeeuws' aan, er wonen relatief weinig Zeeu wen en, jawel, in Vlissingen wordt geen Zeeuws gespro ken. Wat dat betreft zat de Vlissingse burgervader er goed naast. Juist Vlissingers staan erom bekend dat ze zich bepaald niet schamen voor hun dialect. Een dialect dat hoewel erg 'verhollandst' toch wel degelijk een Zeeuws dia lect is. Typisch Vlissingse woorden zijn er niet veel meer, maar toch kan je een Vlissinger zo aan z'n spraak herkennen. Door z'n zware ao-klanken bij- FOTO: ANDA VAN RIET. het einde van het seizoen ook niet meer zoveel om in de uit verkoop te gooien". voorbeeld en het ietwat ruwe, 'gezouten' taalgebruik. In Vlissingen zijn, net als in Middelburg overigens, veel typisch Zeeuwse taalverschijn selen aan slijtage onderhevig. De ij in een woord als dijk wordt soms als ie, iets vaker ongeveer als ai en soms zelfs gewoon als ij uitgesproken. Ook de ij uit pijp wordt niet langer algemeen als uu uitge sproken ('puup', de Walcherse -e valt er in Vlissingen af), maar als ui of ai ('puip' of 'paip'). Ik weet niet of het een vaste Vlissingse uitdrukking is, maar wat ik laatst in Vlissingen hoorde, zegt veel over de meest 'rooie' stad van Zee land: 'As God d'r maor vö wil zorge da'k nie arm wor, zal ik d'r wè vö zorge da'k nie riek worMarco Evenhuis De Elfstedentocht gaat voorlopig nog nie: door, maakten de rayonhoofden F- afgelopen weekend be- 5= kend. 5 Maar niet alleen in Fries- land wordt geschaatst. Ook ■q Walcheren kent talrijke Q mooie schaatsplekjes. Op de foto is te zien hoe p schoolkinderen zich verma- q ken in de sloten rondom kasteel Westhove. De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 175.220 IE)@ FPktffwrn Oplage: 25.795. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Vlissinger. Totale oplage: 50.295. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10. postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: J.L. Saija, (0118) 48431 (privé (011d) f18686). Redactie: Ad Hanneman, (0118) 681271 en Ellen Erkens (ai), (0118) 681270. Redactie-adres: Pcstbus 5017. 4330 KA Middelburg Faxnr. (0118) 681215. Bezorging: 0118-484215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36,4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenlies vrijdag PZC, Markt 51,17.00 uur, Postbus 5017, 4330 KA Middelburg, tel. (0118) 681000 Oost-Souburgseweg 10, 17.00 uur. Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, tel. (0118) 484000. 1 1

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 1