n GEMEENTE MIDDELBURG De nieuwe Algemene Bijstandswet Nieuwe ontwikkelingen op Arnestein De uitkeringsnormen Nieuw raadslid Rooien Gortstraat Lantaarnpalen Commissies Planuitwerking Rijksweg 57 Partners en vrouwen met kinderen ouder dan 5 jaar Consumentenonderzoek 18- tot 21-jarigen Welke informatie is nodig Overleg in de wijk it De belangrijkste wijzigingen nog eens op een rij gezet Week 5 Tafeltje Dekje De nieuwtrSijstand Een anderelinstelling Woensdag 31 Januari 1996 DE FAAM -L Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtings winkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Sinds 1 januari is de nieuwe Algemene Bijstandswet van kracht, afgekort de Abw. Wie nu een uitkering aanvraagt krijgt met die nieuwe wet te maken. Wie al bijstand ont vangt op grond van de "oude" bijstandswet, krijgt in de loop van 1996 te horen wat die nieuwe wet voor hem of haar betekent. Wat blijft.... Bijstand is cr voor wie dat echt nodig heeft. Dat blijft. Er wordt ook altijd gekeken of er geen recht bestaat op een andere uit kering. Dan is bijstand immers niet of iriaar gedeeltelijk nodig. Ook dat blijft. Dat cr rekening gehouden kan worden met de persoonlijke omstandigheden, geldt meer dan ooit1 Wat verandert... Maar echt anders zit het met het volgende: - de afdeling Sociale Zaken bekijkt van alle kanten of u niet door werk in uw levensonderhoud kunt voorzien. De arbcidsverplichting staat voorop en u moet alles uit de kast halen om aan de slag te komen. Daarbij wordt u natuurlijk wel geholpen; - de afdeling Sociale Zaken heeft de vrijheid gekregen om de hoogte van uw uitkering vast te stellen; - en de afdeling Sociale Zaken beschikt over veel meer moge lijkheden om fraude (dus het onterecht incasseren van een uitkering) effectief tegen te gaan Bij clc afdeling Sociale Zaken aan de Simpelhnissiraa: is een brochure verkrijgbaar over de nieuwe bijstandswet. De ope ningstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot ri.00 uur; spreekuur nieuwe cliën ten van 9.00 tot 11.30 uur. (foto: J. Wolterbeek) We beperken ons hier tot de uitkeringen van mensen vanaf 21 jaar. Er zijn nog maar drie landelijke uitkeringsnormen: - voor.alleenstaanden - voor alleenstaande ouders en - voor echtparen of samenwonenden Voor elke groep geldt een apart landelijk normbedrag, dat is afgeleid van het netto minimumloon. De afdeling Sociale Zaken van de gemeente kan de normbedragen verhogen met een toeslag. Per groep gelden ongeveer de onderstaande bedragen: Normbedrag Max. toeslag Totaal Alleenstaanden 50% minimumloon 950 ƒ380 ƒ1.330 Alleenstaanden 70% minimumloon 1.330 ƒ380 ƒ1.710 Echtparen/samenwonenden 100% minimumloon 1.900 1.900 (de bedragen zijn inclusief vakantietoeslag) De kosten van levensonderhoud hangen af van de woonsituatie. Iemand die alle kosten zelf moet betalen heeft een hogere uitkering nodig dan iemand die bijvoorbeeld een onderhuurder heeft of samen met een ander een woning heeft gehuurd. De afdeling Sociale Zaken stemt de landelijke normen af op de werkelijke kosten. De afdeling Sociale Zaken moet een alleenstaande of alleenstaande ouder, die alleen woont en de kos ten niet met een ander kan delen, de maximale toeslag geven van 380.-. Als zo'n alleenstaande of alleen staande ouder wel met een ander in hetzelfde huis woont, treden er zogenaamde schaalvoordelen op omdat de woonlasten.kunnen wor den gedeeld. De kosten van huur, heffingen, belastingen, verzeke ringen, vastrecht nutsbedrijven e.d. zijn voor mensen die een woning delen lager, omdat deze kosten per woning slechts eenmaal in rekening worden gebracht. In deze situatie is er op enigerlei wij ze sprake van het kunnen delen van de kosten van levensonder houd. zodat de gemeente heeft besloten als gevolg van de optre dende schaalvoordelen dan een toeslag van 190.- (10% van het netto minimumloon) te geven. Te denken valt hierbij aan kamerbe woners en onderhuurders, woningdelers, ouders met inwo nende kinderen en kinderen met inwonende ouders of andere woonvormen. Indien iemand door middel van bewijsstukken kan aantonen dat deze kosten niet worden gedeeld dan kan de afdeling Sociale Zaken de bijstandsuitkering hoger vaststellen. Als echtparen en ongehuwd samenwonenden bijvoorbeeld een inwonend verdienend kind hebben of een onderhuurder, gaat de afde ling Sociale Zaken er ook van uit dat. net als bij alleenstaanden en alleenstaande ouders, de kosten kunnen worden gedeeld. Met deze lagere kosten wordt door de afde ling sociale zaken rekening gehou den door de landelijke norm te verlagen met 190,-. Voor de alleenstaande jongeren van 21 of 22 jaar oud, wordt de toeslag niet afgeleid van het mini mumloon. maar van het voor die leeftijden geldende minimum (jeugd)loon. Hierdoor wordt voor hen de uit kering lager vastgesteld, waar mee wordt voorkomen dal bi j het ontvangen van een volledige bij standsuitkering het financieel onaantrekkelijk zou kunnen zijn om, in plaats van bijstand te ont vangen. te gaan werken. In de raadsvergadering van 22 janu ari jl. is besloten de heer B.C. Leijn- se (D66) toe te laten als lid van de gemeenteraad. De heer Lcijnse volgt de heer drs. W. Ovaa op, die om gezondheidsredenen zijn raadslid maatschap op moest geven. De opvolging van het wethouder schap van de heer Ovaa komt aan de orde in de vergadering van de gemeenteraad op maandag 19 febru ari. Een aanvraag voor een rooivergun- ning is binnengekomen voor: 4 essen aan de Wagenaarstraat. Voor informatie over rooivergun- ningen kunt u terecht bij de afdeling Groenbehcer. telefoon 675312. "Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Hel bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 5 tot en met 11 februari Maandag Gekruid gehakt, savoyekool. aardappelen Dinsdag Casselerrib, zuurkool, aardap pelpuree Woensdag Rundergehakt. andijvie, gestampte aardappelen Donderdag Kipfilet, bloemkool, aardappe len Vrijdag Visfilet, kruidensaus, erwten/ wortelen, aardappelen Zaterdag Bami kipsateh Zondag Wat de pot schaft "Us en weder dienende" wordt in de weck van 5 tot en met 9 februari gestart met best ratings werkzaamheden in de Gortstraat. Een weck eerder wordt begonnen met het restaureren van de stoepen voor de woningen. De PTT gaat kabel werkzaamheden verrichten aan de westzijde van de Gort- straat. Deze werkzaamheden hadden al gestart moeten zijn maai zijn als gevolg van de vorst vertraagd. De Gortstraat zal tijdens de bestratingswerkzaamheden gesloten zijn voor alle verkeer. De totale werkzaamheden zullen duren tot begin april. Om de veiligheid op het wandelpad achter de Dolfijnstraat te verbeteren zijn hier op verzoek van de bewoners lantaarnpalen geplaatst. Dit is mogelijk gemaakt door een budget in het kader van de sociale ver nieuwing en door samenwerking tussen onder meerde bewonerscommissie, woningbouwvereniging Middelburg. Delta en dienst Stadsbeheer van de gemeente. In de komende periode vergaderen de commissies op de volgende dagen: De vergadering van de commissie Algemene en Bestuurlijke Zaken ver valt. Commissie Maatschappelijke Zaken, donderdag 8 februari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.J. Schroevers, telefoon 675633. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): rapportage jeugdbeleid 1993-1996 (opinië rend). Commissie Stadsontwikkeling, maandag 12 februari om 19.30 uur. Secre taris is de heer R. Griep, telefoon 675232. Commissie Stadsbeheer, dinsdag 13 februari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.A.W. de Wolf, telefoon 675304. Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stad huis. tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn vanaf vier dagen vóór de vergadering in te zien bij sectie Voorlichting en bij de com- missiesecctaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissiesecretaris. De gemeenteraad vergadert op maandag 19 februari om 19.30 uur. Maandag 22 januari 1996 ondertekenden do Rijkswaterstaat Zeeland, de Provincie Zeeland, de Gemeenten Middelburg en Veere en het Waterschap Zeeuwse Eilanden in Middelburg een intentieverklaring over Open Planuit werking Rijksweg 57. Open Planuitwerking betekent een plan om samen met omwonenden, weggebruikers en belanghebbenden in open gesprekken tol een verdere uitwerking van de nieuwe Rijksweg 57 door Walcheren te komen. Deze aanpak is voor alle overheidsinstanties en voor burgers nieuw. Het tracé van Rijksweg 57 ligt in grote lijnen vast. De nadere uitwerking wordt door Open Planproccs samen met belanghebbenden ingevuld. Het voordeel van deze benadering is dat alle betrokkenen de gelegenheid krijgen mee te denken. Het Open Planproces zal vóór het einde van 1996 afgerond zijn en bestaat uit 3 fasen. Deze fasen worden met 96 personen uit verschillende doelgroe pen doorlopen. In maart 1996 worden de doelgroepen uitgenodigd en geïn formeerd, waarna een keuze wordt gemaakt uil de mensen die aan dit proces willen meewerken. In de STEM-fasc, de stem van de burgers, worden ideeen uitgewisseld en knelpunten, irritaties, wensen en behoeften rond de weg besproken. Eind april wordt aan een groep deskundigen gerapporteerd. In de AGORA-fase. de ontmoetingsfase, worden met de gebruikers, belanghebbenden en experts oplossingen bedacht, die eind september gepresenteerd worden. De ACTIE- fase. de derde stap. is de uitwerking van kansrijke mogelijkheden en het ver werken in plannen. ln de nieuwe, bijstandswet staat centraal dat bijstand er is voor mensen die niet in staat zijn zelf voldoende inkomsten te verdienen voor de noodzakelijke kosten van het levensonderhoud. Van elke bijstandsontvanger wordt ver wacht, dat hij of zij er alles aan doet om zelf weer in het levenson derhoud te voorzien. Daar wordt onder verstaan dat iemand gaat solliciteren, of als dat nodig is scholing volgt of werkervaring opdoet, om de kansen op betaald werk te vergroten. Met ingang van I januari 1996 moet ook de partner van iemand die bijstand aanvraagt naar werk zoeken. In de huidige wet is het te veel een automatisme geworden om bepaalde groepen te ontheffen van de verplichting om een betaalde baan te vinden. Zo blijven velen onnodig lang afhankelijk van bij stand. Daar hebben zij zelf ook nadeel van. De bijstand is een minimuminkomen en met betaald werk is de kans op een hoger inko men groter. Vrouwen in de bijstand met jonge re kinderen is zo'n groep van wie vaak niet werd verwacht dat zij op zoek gaan naar een betaalde baan. I loc langer iemand geen baan bui tenshuis heeft, hoe moeilijker hel is 0111 later nog aan de slag te komen. Daarom wordt deze groep vanaf I januari 1996 niet meer automa tisch ontheven van de plicht om werk te zoeken. Dan moeten ook vrouwen met kinderen boven de vijf jaar er alles aan doen 0111 werk te kri jgen. Daaronder vallen aller lei activiteiten. Voor de een kan dat betekenen dal zij meteen kan solliciteren of passend werk kan aanvaarden. Anderen zullen zich eerst nog moeten laten bijscholen of werkervaring opdoen, 0111 meer kans te maken op betaald werk. Behoort u tot de groepen vrouwen 111 de bijstand met kinderen ouder dan vijfjaar, dan zal de afdeling Sociale Zaken van de gemeente en/of het arbeidsbureau samen met u bekijken of u meteen kunt solli citeren. of dat er meer moet gebeu ren om uw kansen op een baan te vergroten. Voor de een volstaat een licht steuntje in de rug. voor de ander is daarvoor een grondig traject van scholing en het opdoen van werkervaring nodig. Natuurlijk zijn er vrouwen in deze groep, die voor korte of langere lijd onmogelijk kunnen werken, of zich kunnen laten bijscholen. Daar zijn allerlei denkbare redenen voor. van medische of sociale aard: bijvoorbeeld een kind dat extra aandacht nodig heeft, onvol doende kinderopvang of gezond heidsproblemen van uzelf. Uiter aard wordt daarmee rekening gehouden. I11 deze gevallen is het aan de afde ling Sociale Zaken van de gemeente om na te gaan of cr inderdaad voldoende redenen zijn om u tijdelijk te ontheffen van de plicht om werk te zoeken. De afdeling Sociale Zaken zal van ti jd tot tijd uw situatie onderzoeken om te kijken of er veranderingen zijn. waardoor u toch buitenshuis aan de slag kunt of scholing kunt volgen. De komende maanden doen zich nieuwe ontwikkelingen voor op het Middelburgse bedrijventerrein "Ar nestein": Aan de Ampèreweg wordt deze maand gestart met de aanleg van een onlsluitingsweg en de percelen naast liet bedrijf Hercules worden bouw rijp gemaakt. Het betreft de fasege wijze invulling van een gebied met een totale oppervlakte van zo'n 35 ha. In de eerste fase gaat het 0111 6 ha. bedrijfsterrein, waar zich als eer ste bedrijf het transport- en contai- nerbedrijf Wielemaker zal vestigen. De koopovereenkomst met dit bedrijf wordt officieel ondertekend op woensdag 7 februari 1996 0111 10.30 uur in de B en W-kamer van liet stadhuis. Ongeveer vijf jaar geleden is op het bedrijventerrein Arnestein de Volta- weg aangelegd. Van de bijna 5 ha. Foto: J. Wolterbeek bedrijfsterrein die daardoor beschik baar kwam, worden binnenkort de laatste kavels verkocht zodat ook hier uitbreiding nodig is. Daartoe wordt de Voltaweg verlengd naar de Elektra weg en wordt bijna 4 ha. bedrijfsterrein, onlangs door de gemeente teruggekocht van de Vitri- tc, bouwrijp gemaakt. Hiermee komen aantrekkelijke percelen beschikbaar voor met name wat kleinere bedrijven. In het kader van de evaluatie van de Ie fase van Sturend Parkeren houdt het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf in opdracht van de Gemeente Middelburg een consumenten- en ondememerson- derzoek. Het consumentenonderzoek richt zich op het consumentengedrag naar de Middelburgse binnenstad. Dit onderzoek, in de vorm van een tele fonische enquête onder 300 consu menten op Walcheren, heeft de steun van de Middelburgse midden stand en de Kamer van Koophandel en Fabrieken. Tevens wordt een telefonische enquête gehouden onder 50 onder nemers in de Middelburgse binnen stad. Na verwerking van de enquête in een voorstel aan het college van bur gemeester en wethouders, zullen de resultaten, volgens de planning, op 1 I maart kunnen worden voorge legd aan de Commissie Stadsont wikkeling. Kunnen jongeren van 18 tot 21 jaar nog een bijstandsuitkering krijgen? In principe is dat niet de bedoeling. Het merendeel van hen kan immers een inkomen krijgen, bijvoorbeeld via een baan. of via een contract om zich voor te bereiden op werk in het kader van de Jeugdwerkgarantie- wet (JWG). Of studiefinanciering als zij een opleiding volgen. Voor jongeren in deze leeftijds groep, die geen inkomen kunnen krijgen, zal een uitzondering wor den gemaakt. Natuurlijk komen zij pas voor bijstand in aanmer king, nadat is gecontroleerd of zij echt geen ander inkomen kunnen krijgen. Voor jongeren onder de 21 jaar. die niet in hun eigen levensonder houd kunnen voorzien, zijn in eerste instantie de ouders verant woordelijk. De bijstand is dan ook in principe beperkt tot het bedrag van de kinderbijslag. Dat is ongeveer 330,- per maand. Als de jongere een of meer kinde ren heeft, wordt dit bedrag aange vuld tot ongeveer 71 (),-. De afdeling Sociale Zaken van de gemeente beoordeelt het geval tot geval of dit bedrag voldoende is. Zij stelt eerst vast wat de noodza kelijke bestaanskosten zijn. Daar bij wordt rekening gehouden of de jongere bij de ouder(s) kan wonen of dat hel noodzakelijk is dat hij of zij zelfstandig woont. Vervolgens wordt nagegaan of de jongere een beroep op de ouders kan doen. Als de ouders onvol doende inkomsten hebben, wordt de bijstand aangevuld tot het bedrag dat nodig is. Bij de afdeling Sociale Zaken aan de Simpelhuisstraat is een brochure verkrijgbaar over de nieuwe bijstandswet. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.30 lot 12.30 uur en van 13.30 lot 17.00 uur: spreekuur nieuwe cliënten van 9.00 lot 1.30 uur. (foto: J. Wolterbeek) De aanvrager moet met alle infor matie over de brug komen, die de afdeling Sociale Zaken nodig heeft om te kunnen vaststellen of hij recht heeft op een uitkering. Daarvan moeten zoveel mogelij ke schriftelijke bewijsstukken worden getoond. De aanvraag gaat als volgt. De aanvrager krijgt een formulier van de gemeente, waarin staat welke gegevens en bewijsstukken moeten worden verstrekt. Dat kan van alles zijn: het SOFI-num- mer. de brief van de bedrijfsver eniging over beëindiging van de WW-uitkcring, een bewijs van inschrijving bij het arbeidsbu reau, een geldig identificatiebe wijs. een huurcontract, inzicht in de financiële situatie door bank en/of giro-afschriften van de laat ste tijd. De afdeling Sociale Zaken geeft aan hoe en wanneer de gevraagde gegevens moeten worden ingeleverd. De aanvrager moet ook mede werking verlenen aan een huisbe zoek. als de afdeling Sociale Zaken dit nodig vindt. Pas als zij alle gevraagde inlichtingen en bewijsstukken in huis heeft, zal zij zich over de aanvraag buigen. Als de gegevens binnen zijn, zal de afdeling Sociale Zaken nagaan of deze kloppen. De afdeling heeft de bevoegdheid om bij tal van instanties informatie te ver krijgen. Zo zal bijvoorbeeld bij een aanvraag van een schoolver later bij de Informatiebeheer- grocp (voorheen Informatise ringsbank) in Groningen worden nagegaan of hij staat ingeschre ven voor onderwijs, of een stu diebeurs krijgt. Andere bronnen die de afdeling sociale zaken kan raadplegen zijn onder meer: de gemeentelijke basisadministratie, de bedrijfs verenigingen, de bestanden van de Rijksdienst voor het Wegver keer, de Vreemdelingendienst, de ziekenfondsen etc. Om een voorbeeld te geven: Wilbert heeft alle gevraagde gegevens verstrekt. De afdeling sociale zaken controleert bij de bedrijfsvereniging of inderdaad de WW-uitkcring op de datum die in de brief is vermeld, is beëindigd. Bij het arbeidsbureau wordt geïnformeerd of Wilbert daar staat ingeschreven. Bij de belastingdienst wordt nagegaan of Wilbert inkomsten heeft. Ove rigens hoeft de afdeling Sociale Zaken geen toestemming aan Wilbert te vragen om al zijn gegevens te controleren. Let wel: een bijstandsuitkering wordt pas verstrekt als de afde ling Sociale Zaken heeft gecon troleerd of alle gegevens juist zijn. Als dat nodig is, kan een voor schot op de uitkering worden aangevraagd. De afdeling Sociale Zaken moet erdan wel redelijker wijs vanuit kunnen gaan. dat iemand recht op bijstand heeft. Het voorschol is alti jd een lening, die wordt verrekend met de eerste uitkering. Als blijkt dat er geen recht op bijstand bestaat, moet dat voorschot natuurlijk worden terugbetaald. In het contact tussen de gemeente en de inwoners van Middelburg spelen de "wijktafels' een belangrijke rol. Aan deze wijktafcls nemen ambtenaren deel. wijkbewoners, de wijkvereniging, wijkbemiddelaar, woningbouwver eniging, wijkagenten en een wethouder, kortom iedereen die betrokken is bij hel wel en wee van de wijk. Voor wie zich betrokken voelt bij wat er in de wijk speelt en daarover mee wil praten is naast de wijkbemiddelaars de wijkcoördinator een belangrijke contactpersoon. Aan hem of haar kunt u ook voorstellen doen voor de agen da van de komende wijktafelvergadering. Deze vergaderingen zijn open baar. Belt u dan wel steeds uiterlijk drie weken vóór de vergaderdatum? De wijkcoördinatoren zi jn: Wim Caljouw, telefoon 675674, voor Nieuw Middelburg; Onno de Bruyne. telefoon 675678 voor Nieuw en Sint Joosland; Wim Wisse voor de wijk Dauwendaele, Magistraatwijk en Stromcnwijk, telefoon 675673. Om u een idee te geven van wat er in deze vergaderingen wordt besproken geven we hier een overzicht van een aantal belangrijke gespreksonderwer pen per wijk. Ook wordt de datum gegeven van de volgende vergadering: ga eens luisteren of meepraten! Nieuw en Sint Joosland Werkgroep jongeren, consultatiebureau, stoeponderhoud, resultaten enquê te, dorpsplan, middenstandsonderzoek, aanwezigheid transportbedrijven, aansluiting A-57. dorpshuis, bestemmingsplan. Volgende vergadering 28 februari, 19.30 uur. Dorpshuis. Nieuw Middelburg Verkeerssituaties, klachtenregistratie, sporten voor jongeren, contacten allochtonen, vandalisme, spcclyoorzicningen, Vccrsc Poort, busvervoer. Volgende vergadering maandag 26 februari 19.30 uur. wijkondersteunings- punt. Magistraatwijk e.o. Poortershovc. gebruik Zuiderbaken, mobiliteitsplan, vcilighcidhcid vijver Baljuwlaan. verkeerssituatie, winkelcentrum, marktje in de wijk, wijkbe middelaar. Volgende vergadering donderdag 22 februari om 9.30 uur. Dauwendaele Busvervoer ZWN, dunning populieren, invulling Stationsgebied, klachten- rapportage. Volgende vergadering op dinsdag 27 februari, 20.00 uur. in Ontmoetings centrum Dauwendaele. Stromenwijk/'t Zand Verkeerssituatie Westerscheldestraat, problematiek Zandkreekplein. over last drugdealers, activiteiten Molukse wijkraad, werving vrijwilligers. Volgende vergadering donderdag 29 februari om 20.00 uur. I

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 5