Supermarkt voor knutselaars Autobedrijf De Voogd verhuisde naar Vrijburg Het marketingplan Varende info-markt voor groepsreizen Time management Rinie Vaane heeft aangepaste lesauto voor minder validen HOBBYWINKEL OPENT FILIAAL IN MIDDELBURG Milieuvriendelijke sloop van auto's Stichting Horeca Onderwijs In grote getale kwam het publiek af op de opening van Pipoo's Hobbywinkel vorige week zaterdag. In de Middelburgse Lange Delft opende de hob by-keten haar elfde fili aal. Kinderfeestjes Vrolijk Op het industrieterrein bij de Buitenhaven in Vlissingen heeft Gerrit Netten de deuren ge opend van Autodemontagebedrijf Netten, een autosloperij die volledig te werk gaat naar de laatste milieu-eisen. Het bedrijf, dat is gevestigd aan de Poortersweg, is erkend door de Rijks dienst Wegverkeer en is nu bezig een certificaat te halen bij Auto Recycling Nederland. Zo'n cer tificaat is voor de consument de waarborg voor een verantwoorde sloop van de auto. BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.CX Schieman Deense weken bij bakkers HORECA CURSUSSEN CURSUS CAFéBEDRIJF 295, ÉÉT m Afgelopen zaterdag vertrok uit Vlissingen een speciale veerboot. Niet naar Breskens, zoals gebruikelijk is vanuit Vlissingen, maar naar Ter- neuzen. Aan boord zo'n duizend passagiers die allemaal op zoek waren naar ideeën voor een groepsreis en een veertigtal ondernemers die hun attractie aanprezen. EFFECTIEF LEVEN (3) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans De tijd was rijp, oordeèlde rijschoolhouder Rinie Vaane, om een aangepaste auto aan te schaffen. En zodoende kan de Middelburgse rijschool nu mensen met allerlei lichamelijke afwijkingen mobieler maken. Merkendealer De Voogd van Mitsubishi en Dai hatsu is verhuisd van de Gildeweg naar het industriegebied Vrijburg, beide in Vlissingen. In de nieuwbouw op de rand met Middelburg kan de familie De Voogd nu beide merken met 1200 m2 vloeroppervlakte meer, beter etaleren. Woensdag 31 januari 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 Drieëneenhalf jaar geleden ging de eerste Pipoo's open in Oss. Met een voor Nederland vrij unieke formule. „We zijn eigenlijk een soort super markt", vertelt H. Wagenma kers, adjunct-directrice van het bedrijf. „Bij de meeste hobby winkels is het niet zo gemakke lijk om zo maar rond te snuffelen. Dan hebben ze iets wel, maar ligt het niet op de plaats waar je het verwacht of zelfs in het magazijn. Wij heb ben alles gegroepeerd rond een hobby, lekker overzichte lijk". Verder is er achter in de zaak een ruimte gereserveerd waar cursussen zullen worden gegeven. „Dat groeit eigenlijk pas als de winkel echt open is. We zoeken mensen die het zelf echt leuk vinden om les te geven en die kom je pas tegen als een zaak echt draait", vervolgt Wagen makers. Wie een cursus volgt bij Pipoo's is niet verplicht om materiaal bij de zaak te kopen. „Wie bijvoorbeeld een teken cursus wil volgen en zelf al het materiaal thuis heeft zou toch gek zijn als hij opnieuw spullen moest kopen? Nee, dat hoeft niet. ledereen mag zijn eigen spullen meenemen", vertelt ze. Pipoo's houdt zich ook bezig met dè knutselaars bij uitstek: kinderen. „Je doet je kind niet zo snel op een knutselcursus. Vaak is het duur en je weet nooit of je kind het na drie les sen nog leuk vindt. Daarom hebben wij in de vakanties onze 'doe-dagen', waar kinde ren kunnen knutselen met den er zaterdag verschillende demonstraties gegeven. „We doen normaal gesproken iede re zaterdag één demonstratie, maar nu voor de opening zijn er meerdere". Er waren onder andere demonstraties fimo- kleien, zandschilderen en het nu razend populaire theezakjes vouwen. „Daar verdienen we niets op, maar veel mensen vinden het leuk om te doen dus het verdient zeker aan dacht". De demonstratie theezakjes vouwen trok veel bekijks Pipoo's-filiaal in Middelburg. materialen die hier aanweziq zijn. Omdat hier gewoon per dag betaald wordt is het een goede manier om erachter te komen of een kind iets écht leuk vindt". Naast de doe-dagen zijn ook de kinderfeestjes van Pipoo's een begrip in de ste den waar al eerder een filiaal Gerrit Netten heeft voorheen een bedrijf gehad op de Wind hoek in Vlissingen. Nadat de Windhoek is opgeheven is hij aan de slag gegaan om een milieuvriendelijk bedrijf op de starten. „Vroeger voerde iede re sloperij zelfstandig de vrij gekomen materialen en grond stoffen af. In totaal zitten er in Gerrit Netten temidden van zijn sloopauto's een auto dertien verschillende materialen en vloeistoffen die op verantwoorde manier uit het voertuig moeten worden verwijderd alvorens de over gebleven carrosserie naar een inzamelbedrijf voor metalen kan worden afgevoerd", ver telt Netten. De auto's worden gedemonteerd in een hal die is uitgevoerd met een vloeistof dichte vloer. Voor de verschil lende vloeistoffen en andere materialen die tijdens de demontage vrijkomen zijn ver schillende 'milieubakken' aan wezig waarin de stoffen wor den opgeslagen. De milieubak ken worden van tijd tot tijd door erkende bedrijven geleegd en de stoffen komen zoveel mogelijk terug in het grondstoffencircuit. Klanten kunnen bij Auotode- montagebedrijf Netten ook terecht voor gebruikte onder delen die uit de sloopauto's komen. Netten: „We hebben onderdelen van vrijwel alle merken. Het is echter wel de bedoeling dat men zich vooraf in het kantoortje aanmeldt. Ook weer vanwege het milieu kan niet iemand naar hartelust bijvoorbeeld een radiator uit een auto gaan slopen". Behal ve auto's slopen en onderde len verkopen exporteert Net ten ook gebruikte auto's naar het buitenland. tijdens de opening van het FOTO: AN DA VAN RIET. geopend werd. „Dat loopt echt storm", stelt Wagenmakers. „Zelfs hier werden we al voor de opening gebeld door iemand die wilde reserveren". De kinderfeestjes zijn bedoeld voor kinderen uit de basis- schoolgroepen drie tot en met acht. Speciaal voor de opening wer- We leven in een economisch systeem van vraag en aanbod. Vraag en aanbod speelt zich af op markten waar geruild wordt. Aan de aanbodzijde treffen we aanbieders - pro ducenten en handelaren - aan die hun pro- dukten en/of diensten proberen af te zetten. Aan de vraagzijde treffen we de vrager of afnemer aan met diens behoeften en wen sen. Marketing beschrijft de relatie tussen beide partijen. Ze houdt zich bezig met ieder aspect van het product. De praktijk van marketing komt neer op het maken van een totaalprodukt. Een totaalpro- dukt is een samensmelting, een mengsel van elementen. Het bestaat net als een soep uit een aantal ingrediënten. Het soort ingrediën ten, de dosering en de kwaliteiten, bepalen uiteindelijk het eindprodukt: Wordt het dure kreeftesoep of een simpele tomatensoep7 Voor iedere soep zijn er liefhebbers. Niet iedereen houdt van kreeftesoep en niet ieder een is bereidt ervoor te betalen. Makers van kreeftesoep doen er dan ook verstandig aan hun energie te richten op liefhebbers die bereid zijn ervoor te betalen (de zogenaamde doelgroep). De ingrediënten waarmee de marketingsoep bereidt wordt heten de (vier) P's; het Produkt, de Plaats van verkoop, de Prijs en de Promotie. Soms worden er nog meer P's onderscheiden, zoals Presentatie, Personeel en Publiek. Degene die de optimale marke- tingmix voor zijn artikel heeft gevonden kan kosten besparen en weet dat hij een sterke positie in de markt heeft. Markten zijn mensen. Degene die zich bezig houdt met de afzet van produkten moet zich realiseren dat hij doorlopend met mensen te maken heeft. Het creëren van totaalproduk- ten is een moeizaam proces dat alleen tot een goed einde kan worden gebracht als het planmatig en systematisch plaatsvindt. Ongerichte creativiteit is heden ten dage onmogelijk; de risico's bij het introduceren zijn te groot en de kosten enorm. (Albert e.a., 1990) Het systematisch en planmatig werken komt tot uitdrukking in het marketingplan, een blauwdruk van het marketingbeleid. In elk marketingplan treffen we een strategisch deel en een tactisch deel aan. De keuze voor een bepaalde marketingstrategie ligt beslo ten in: 1) Het bedrijfsbeleid - het beleid van de onderneming op de lange termijn en de doelstellingen die zij nastreeft; 2) De status quo - een analyse van de ver schillende marktsegmenten en de positie van het eigen bedrijf in deze markten; 3) De probleemstelling - een sterkte/zwakte analyse van het bedrijf en de mogelijkhe den en beperkingen in de markt. Uit de marketingstrategie ontstaat vervol gens een tactisch plan van aanpak, een uit werking van de ingrediënten van de marke tingsoep - het produktbeleid, distributiebe leid, promotioneel beleid en prijsbeleid. De kreet 'eerst denken, dan doen' gaat ook en vooral op voor de marketing van produk ten en diensten. Het is zinvol voor de intro ductie van een nieuw produkt of onderne ming in kaart te brengen waar nu eigenlijk de mogelijkheden liggen. Op die manier worden tijd, energie en geld op een doelmatige wijze in stelling gebracht. Pipoo's heeft overigens niet alles: „Breien en haken zijn uit", stelt Wagenmaker reso luut. „We hebben hier alleen dingen die mensen écht leuk vinden om te doen. In Amerika is bijvoorbeeld een rage aan de gang in de bak- en kook kunst. Hele bouwwerken wor den er gemaakt van taarten. Kijk, dat is leuk, daar willen wij dan wat aan doen. We gaan ook regelmatig naar het bui tenland om te kijken wat daar op hobby-gebied aan de gang is". Een ander deel van de Pipoo's- formule is de vriendelijkheid van het personeel. Wagenma ker: „Daar zoeken we ze speci aal voor uit. We hebben niet voor niets een rare naam: we willen vrolijkheid uitstralen. Misschien dat dat ook een beetje komt omdat we een Brabants bedrijf zijn". De belangstelling van de consument gaat steeds meer uit naar buitenlands brood, zo heeft P. Bliek van Pieter Bliek Meesterbak kers de laatste jaren onder vonden. Om aan deze wens tegemoet te komen staat het in de maand februari het Deens brood centraal in zijn bakkerij. Bliek bakt dan Vikingbrood (zacht witbrood), Skagenbrood (grof, licht verteerbaar brood), Jammerbrood (zacht licht bruin brood) en het meer bekendere Fjordenbrood (de Deense variant op de crois sant). Binnenkort storten er cursussen in meer dan 80 steden. Het examen is 5 juni. Lagere school als vooropleiding is voldoende. Men kan zich nog aanmelden. De cursussen worden o.a. gegeven in: Middelburg, Vlissingen, Goes, Tetneuzen, Bergen op Zoom, Roosendaal, Bredo, Ooslerhout CURSUS CAFéBEDRIJF Deze cursus besloot uil 10 wekelijkse les sen Mei hel diploma is men Vokbekwoam en voldoel men oon de nieuwe wettelijke eis 'Sociale hygiene' Voor de een is de cursus pure hobby, voor de onder een begin von een eigen horecobedri|l(ie) De interessante cursus wordt levendig gegeven met o.o dio's, wgnproeven en brouweri|bezoek CURSUS RESTAURANTBEDRIJF Deze vervolgcursus op Cafébedrijf is met name voor degenen die zich willen bekwo men in het vok von Restauranthouder HORECA ONDERNEMERS VAARDIGHEDEN (HOV) Een cursus gericht op hel opzetten en runnen von een eigen bedrijf Vonof I996 moet iedereen die een eigen zook wil beginnen dit diploma hebben De nieuwe cursus (voorheen Middenstand), geldt ook voor alle andere bronches zoals boetiek, sportzaok, kopperszaok etc etc Een cursus compleet met gratis videofilm CURSUS SOCIALE HYGIENE Een nieuwe cursus volgens de nieuwe mimmole welleli|ke eisen, waoraon voortaon elke leidinggevende moet vol doen Deze verkorte cursus wordt olleen in 1996 gegeven! zowel mondeling als schriftelijk Voor gratis brochure of aanmelden, "Z? 076 - 571 00 78 (24 uur per dag) Termijnbetaling en subsidie tot 100% mogelijk. Een vertegenwoordigster van Sea Life probeert één van de aanwezigen te 'strikken' voor een groepsreis naar de Scheveningse onderwaterwereld. Schoolreisjes, uitjes van ver enigingen en dergelijke. Het is voor veel mensen ieder jaar weer een klus om het reisdoel te verzinnen: waar gaan we dit jaar naar toe? Om deze mensen een handje te helpen organiseerde Reis bureau Carlier de zogenaamde 'varende info-markt'. Bene- dendeks hadden zo'n dertig ondernemers stands ingericht waar informatie gehaald kon worden over het reisdoel. Naast stands van bekende attractieparken als de Efteling, Bobbejaanland en Sea Life waren er ook attracties van Zeeuwse bodem: het Arsenaal, Miniatuur Walcheren, een klompenmakerij, een wijnma kerij, een wijngaardslakken- kwekerij, rondvaartboot Mid delburg etc. In de salon van het schip stonden nog eens zo'n tien verschillende verte genwoordigers hun bedrijf aan te prijzen. Voor een effectief leven is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de dingen waar we invloed op hebben en de dingen die zich aan onze invloed onttrekken. Tijd is zoiets, waar we volstrekt geen enkele invloed op hebben. Het enige wat we redelij kerwijze over tijd kunnen zeggen, is dat ze zich onafhankelijk van onze wil voltrekt. Zo is het onmogelijk om ergens nog tijd te vin den, of om tijd te sparen. Tijd gaat voorbij en het enige wat we kunnen beïnvloeden is de manier waarop we tegen tijd aankijken en de wijze waarop we haar besteden. Nogal wat mensen ervaren de tijd vooral als vijand. Ze voelen steeds een dreiging, omdat ze het gevoel hebben aan tijdgebrek te lijden. Het zijn mensen die last hebben van de zoge naamde haastziekte, en ze worden door psy chologen aangeduid met Type-A persoonlijk heid. Voor andere mensen is de tijd vooral een vijand, omdat voor hen alles juist te lang duurt. Ze lijden niet aan tijdsgebrek maar aan verveling en in sommige gevallen aan depressie. Is er bij de eerste groep sprake van een tevéél aan streefdoelen, de groep die zich verveelt ontbreekt het juist aan voldoen de streefdoelen. Ze zit te wachten tot de tijd verstreken is. Beide groepen vormen voer voor psychologen. De eerste groep (Type A) wordt voor een training aangeboden waarin ze hun activiteiten leren beperken, terwijl de tweede groep (de depressieven) juist een activerend programma wordt aangeboden. In moderne termen spreken we dan van time-management: een training waarin u vrede sluit met de tijd en haar optimaal leert benutten. Want een goed gebruik van tijd is een belangrijk ingrediënt voor een gelukkig leven. Tijd wordt uw vriend in plaats van uw vijand. Time-management begint bij het uitschake len van twee belangrijke tijdverslinders: pie keren en uitstellen. Bij piekeren vult u de tijd met zinloos en onproductief denkwerk; tijd die daarmee niet beschikbaar is voor andere activiteiten. Achter veel gepieker gaat een magische gedachtengang schuil, namelijk het idee dat u door uw gepieker de loop der dingen kunt beïnvloeden. Bijvoorbeeld dat bepaalde vervelende gebeurtenissen niet zullen plaatsvinden als u er maar vaak en lang genoeg aan denkt. Achter uitstelleritus schuilt de weigering om dingen te doen die niet tot onmiddellijke beloning leiden. Nogal wat mensen die chronisch uitstel-gedrag ver tonen zijn in hun hart boze mensen. Ze vin den dat het leven hen eigenlijk niet mag opzadelen met allerlei vervelende klussen en beperken zich tot die activiteiten die uit zich zelf belonend zijn. Maar helaas... ze zullen ontdekken dat ze op die wijze juist een hele reeks van onaangename klussen opsparen waarmee ze zichzelf uiteindelijk op een masochistische wijze kunnen kwellen. Nu verschillen mensen natuurlijk in hun mogelijkheden om zelf hun eigen tijd in te delen. Er zijn mensen die relatief zelf bepalen hoe ze hun dagen doorkomen en mensen wier daginvulling vooral door anderen wordt bepaald: de huisvrouw die zich de slavin van man en kinderen voelt, de medewerker die niet moet dénken maar gewoon moet doén, of de leidinggevende die niet kan delegeren en zelf overuren draait terwijl zijn personeel rustig koffie zit te drinken. Als u te weinig invloed heeft op uw tijdsinvulling dan is assertiviteit waarschijnlijk een eerste belang rijke voorwaarde. U moet meer greep krijgen op de wijze waarop anderen proberen om uw tijd te vullen. Toon voldoende zelfrespect en beperk de mogelijkheden van anderen om uw tijd te bepalen. En tenslotte zijn er natuurlijk nog de onver mijdelijke tips. Ofschoon deze zeker handvat ten bieden om de tijd zinvoller te besteden, zijn ze vaak uitsluitend gericht op steeds meer van hetzelfde: doorwerken. Maar ook tijd die minder productief gebruikt lijkt kan zeer doeltreffend zijn. Dat bewijst bijvoor beeld de volgende anecdote: Een jongeman wilde altijd graag houthakker worden. Op zijn achttiende jaar liep hij naar het houthakkerskamp en informeerde enthousiast of hij er kon werken. De opzich ter was daar snel voor te vinden. Hij zag namelijk dat de jongeman groot, gezond en stevig was. De eerste werkdag had hij in zijn eentje tien grote bomen geveld. Dit was een behoorlijke prestatie en de opzichter felici teerde hem ermee. De volgende dag leek de jongeman even hard en lang te werken, maar haalde hij slechts acht bomen neer. Dat was ook nog heel behoorlijk. De rest van de week ging voorbij en elke dag werkte de jongeman even hard en lang, maar elke dag nam zijn productiviteit af. Op vrijdag riep de opzichter hem in zijn kantoortje, nadat hij had gecon stateerd dat deze die dag slechts drie bomen had gekapt. De jongeman schaamde zich omdat hij zo weinig had gepresteerd. „Mijnheer", zei hij, „ik werk almaar harder en harder, maar ik ben bang dat ik u teleurstel". „Waarom presteer je maar zo weinig?" vroeg de opzichter. „Ik doe echt mijn best, mijn heer", antwoordde de jongeman. „Heb je tijd genomen om je bijl weer aan te scherpen, jongeman?" informeerde de opzichter. De jongeman antwoordde „Nee mijnheer, ik heb daar echt geen tijd voor gehad. Ik had het te druk met werken". De moraal van dit verhaal: werk scherper - niet harder. De les die we hieruit kunnen leren is dat even rust nemen en een moment van bezinning goed bestede tijd is. Ze verhoogt uw efficiën tie en productiviteit. Vaane is de enige Zeeuwse verkeersinstructeur met een aangepaste auto. Vandaar dat hij met zijn Hyundai Excel 1.5i automaat heel Zeeland bestrijkt. „Ik werd een paar maanden geleden gebeld door het Centraal Bureau Rijvaar digheid, de afdeling aanpas singen. Ik deed dit werk al zo'n vijftien jaar. Ik had al een auto met wat kleinere aanpassin gen, maar deze is wel heel gedetaileerd. Je moet weten dat je voor elke handicap een apart rijbewijs nodig hebt. Dat heeft met de verzekering te maken". Vaane heeft eerst een tijdje nagedacht over de vraag van het CBR (Centraal Bureau Rij- vaardigheden). „Het is uiter aard ook een kwestie van geld. Als je zo'n auto aanschaft, moet het ook wat opleveren. Ik bedoel daar overigens niet mee dat je er rijk van moet worden, maar het mag voor een bedrijf als het mijne niet al te veel geld kosten. Ik dacht dat de tijd nu rijp was. En stomtoevallig had de dealer van Hyundai dit type met auto maat in de aanbieding. Er moesten alleen nog wat aan passingen worden aange bracht bij een bedrijf dat daar in is gespecialiseerd". Die aanpassingen liegen er overigens niet om. Zo is er de mogelijkheid om rem en gas met de hand te bedienen, het gaspedaal is verplaatsbaar voor bediening met de linker voet en de auto is voorzien van een dodemansknop voor de rij-instructeur. „Vaak hebben mensen al jaren een rijbewijs, maar moeten dan opnieuw leren rijden met hun handicap. Vooral in het begin zijn ze dan nog wel eens wat onhandig. Als we dan plotseling moeten stoppen ben ik blij als ik deze knop kan indrukken. De auto vermindert dan vaart, omdat het gas wordt afgesneden'1. Vaane beseft ook dat hij er veel goed werk mee doet. „In Ter- neuzen heb ik een leerling die jarenlang vrachtwagen chauffeur is geweest. Die man kreeg MS en kan nu zijn benen niet meer gebruiken. Dus auto rijden was er helemaal niet meer bij. Hij huilde van blijd schap toen hij hoorde dat ik hem nu les kon geven. Als hij zijn aangepast rijbewijs heeft, is hij weer net zo mobiel als vroeger. Dat is toch prachtig en telt ook mee in de afweging om dit extra werk te doen". "*mmm. Rijschoolhouder Rinie Vaane bij zijn nieuwe aangepaste bolide. Rechts Hyundai-verkoper Jan de Jonge. Op de meest unieke dag van 1996, donderdag 29 februari, denkt De Voogd de opening met de nodige toeters en bel len te kunnen organiseren. De werkplaats was al eerder ver huisd. De Voogd is een typisch fami liebedrijf. Vader Jaap en zoon Jan Willem hebben de touw tjes in handen. Ook de beide echtgenotes werken volop mee in het bedrijf. Arianne, de vrouw van Jan Willem, ver zorgt de boekhouding en (schoon)moeder Ad gaat voor van alles op pad. „We hebben voor die nieuwe plek gekozen", zo voert Jan Willem de Voogd het woord, „omdat Opel er al zit. „Per slot van rekening is dat het toon aangevende merk in Neder land. Ook het feit dat Piet Francke er met Daewoo en Subaru zit heeft er mee te maken. En zo kom je dan daar op drie bedrijven met vijf mer ken. Dat is natuurlijk leuk voor de consument om er naar toe te gaan". Autobedrijf De Voogd is nog niet zo lang servicedealer van Mitsubishi. „Om volledig dealer te worden moet je een bepaald bedrag investeren. Misschien komt dat nog wel. Maar ik heb wel twee jaar als verkoper bij Tramper in Goes gezeten. Daardoor weet ik natuurlijk het een en ander van Mitsubishi af. Bovendien hoe ven we maar een telefoontje naar Goes te plegen om te weten hoe de vork in de steel zit. Binnenkort komt er trou wens een in Mitsubishi gespe- cialieerde monteur bij ons in dienst" Jan Willem de Voogd heeft grootse plannen voor de offi ciële opening op donderdag 29 februari. „Ik zal er voor zorgen* dat er een aantal spectaculiare Mitsubishi's staan. Die spre ken namelijk bij de sportieve rijders nogal tot de verbeel ding. Ik weet natuurlijk nog niks zeker, maar het is niet denkbeeldig dat er een futuris tische Daihatsu in onze show room komt tijdens de opening en de actieweken die daarop volgen".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 17