4
n
u
ililliviillmHiiilNtiblivaiililillilliMll. ii
GEMEENTE MIDDELBURG
Minderhcdennota: 'van minderheden naar integratiebeleid'
Onderhoud aan Spijkerbrug
Een ton voor activiteiten ouderen
Tentoonstelling
bodemvondsten
Burgerlijke Stand
Arnemuiden
Overleg in de wijk
Onderhoud speelplaatsjes
Portefeuilles gesplitst
Week 4
Tafeltje
Dekje
Woensdag 24 januari 1996
DE FAAM
5
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatiefolders en inzage van
stukken kunt u terecht in de Voorlichtings
winkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450,
geopend iedere werkdag van 8.00 tot
12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur.
Op 18 december 1995 heeft de gemeenteraad de beleidsnota "Van min
derhedenbeleid naar integratiebeleidvastgesteld. De nota is opgesteld
door de sectie Welzijn, c.q. de minderhedencoördinator.
De nota is allereerst een evaluatienota van het minderhedenbeleid van
1993-1996. Ook bevat het een koersbepaling voor het beleid van 1996-
1999. De activiteiten van de algemene instellingen en van de allochtone
zelforganisaties worden geëvalueerd. Deze activiteiten hebben betrek
king op van arbeid, onderwijs, voorlichting, sociale vernieuwing en
sociaal-cultureel werk.
Vervolgens worden ruim 35 aanbevelingen voor de toekomst (1996-
1999) gedaan. Deze aanbevelingen strekken zich uit van bijvoorbeeld de
voorschoolse opvang van allochtone kinderen tot deelname allochtonen
aan het aanbod van culturele instellingen.
Voor meer informatie: mevrouw P.S. van der Schaaf, tel.: 675676, afde
ling Welzijn. De definitieve tekst van de nota ligt ter inzage bij de sectie
Voorlichting, is daar in bruikleen te verkrijgen of is te bestellen bij de
afdeling Welzijn (mevr. C. Deegens; tel. 675679). De kosten bedragen:
25,-- (incl. porto).
Uit de samenvatting van de nota:
Doel van het minderhedenbeleid
Het gemeentelijk beleid is feitelijk
gericht op het inhalen van achter
standen op gebieden van arbeid,
scholing of anderszins deelname aan
het maatschappelijke leven. Moet
dit nu als middel gezien worden om
het einddoel "integratie" te berei
ken? Is er sprake van integratie als
een Marokkaanse vrouw werk heeft
gevonden, maar geen contact met de
buren, onderwijzer c.d. heeft? Is de
Iraakse vluchteling geïntegreerd op
het moment dat hij bij de plaatselij
ke vereniging voetbalt, maar geen
werk of geschikte opleiding heeft?
Wanneer is dit beleidsdoel bereikt?
Meer deelname en achterstandsbe-
strijding zijn meer geschikt als
beleidsdoelen. De stand van zaken
hiervan is min of meer 'objectief
vast te stellen: oorzaken van lage of
hoge achterstanden of deelname
kunnen worden onderzocht; midde
len of instrumenten ter verhoging
van deelname en achterstandsbe-
strijding zijn beschikbaar.
Daarom vormen het bestrijden
van achterstanden en het verho
gen van de deelnamegraad de
twee einddoelen van het Middel
burgse minderhedenbeleid.
Etniciteit cn culturele identiteit als
zodanig hebben geen direct effect
op achterstand. Achterstanden wor
den veroorzaakt door een gebrekki
ge of niet passende scholing; door
onwetendheid over eikaars nonnen,
waarden, gebruiken, enz. en/..
Ieder individu heeft weer andere
bepalende factoren, iedere subcul
tuur weer andere gebruiken. Belang
rijk is dat in iedere sector (voorlich
ting. onderwijs, hulpverlening,
arbeid enz.) maatwerk geleverd
wordt, en dat niet alle Turken of
Surmamcrs gegeneraliseerd worden
tot doelgroep van bepaalde activitei
ten.
Bepalende factor bij een bepaalde
scholingsactiviteit is bijvoorbeeld
niet het feit dat iemand de Turkse
nationaliteit heeft maar of iemand
hoge of lage vooropleiding heeft.
Uitgangspunt van deze werkwijze
van arbeidsbureau cn sociale dienst
is dat per individu de kansen op de
arbeidsmarkt worden bepaald cn dat
individu-kenmerken bepalend zijn,
en niet collectief-etnische.
In het algemeen dient een profes
sional (van welke instelling dan
ook) in de negentiger jaren zoge
naamd "maatwerk" te leveren. Een
professional moet zich hiervoor ver
diepen in zowel de kenmerken van
de hoogopgeleide, vrouwelijke
Somalische cliënt, als die van de
laagopgeleide mannelijke Zeeuwse
cliënt. Enige kennis van de collec
tieve identiteit of cultuur is daarbij
wellicht handig, maar de collectieve
(etnische) identiteit is zeker niet
allesbcsparcnd of doorslaggevend.
Duidelijk wordt dat etniciteit dus
geen uitgangspunt van beleid vormt.
Achterstand vormt veel meer het
centrale uitgangspunt. Dit is een
bewuste keuze, die past in het over
heidsbeleid van de jaren negentig.
Het beleid wordt niet (meer) toege
spitst op bepaalde nationaliteiten.
Professionele instellingen; ambach
telijke diensten; autochtone voorzie
ningen; zij allen dienen in hun acti
viteitenaanbod rekening te houden
met minderheden. Geen aparte voor
zieningen, maar een ieder aanspre
ken op zijn of haar verantwoorde
lijkheid in een multi-culturele
samenleving. Het gemeentelijk
beleid is daarmee gericht op het
daadwerkelijk integreren van
bepaalde cultirrele-specificke
behoeften in het voorzieningenaan
bod van algemene instellingen.
Wat betekent dit nu voor voorzie
ningen als Turkse, Marokkaanse ol
Surinaamse verenigingen?
Verenigingen die het behoud van de
culturele identiteit mede als doel
hebben, spreken hiermee slechts een
bepaald deel van de eigen nationale
gemeenschap aan. Anderen voelen
zich hierbij niet "thuis". Culturele
identiteit is immers een dynamisch
begrip.
In het verleden zijn de verenigingen
ontstaan en gesubsidieerd vanuit het
idee dat de overheid dergelijke orga
nisaties steunt om behoud van cultu
rele identiteit enigszins te waarbor
gen. Ook werd gedacht dat de ver
enigingen een brugfunctie zouden
kunnen vervullen. Dit blijkt voor
Middelburg nauwelijks of niet het
geval.
De "waarborg voor het behoud van
de culturele identiteit", moet niet, of
niet meer. gezocht worden in het tot-
standbrengen van een wijkplaats,
een ontmoetingsplek. Waar het om
gaat is dat het recht op een eigen cul-,
turclc identiteit ook buiten de wijk
plaats of ontmoetingsruimte be
houden blijft. Het gemeentelijk
beleid moet zich daarom richten op
do houding en het aanbod van de
autochtone instelling of prolcssio-
Vanaf maandagochtend 12 februari
1996 tot en met vrijdag 15 maart
1996 is de brug voor autoverkeer
gestremd, voetgangers en brom
fietsers kunnen gedurende deze tij
delijke stremming wel gebruik
maken van de brug. Deze tijdelijke
stremming is noodzakelijk vanwege
revisie werkzaamheden aan de vier
draaipunten.
De Spijkerbrug is ontworpen door
'Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 0118-638570.
Hel bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu van 29 januari tot en met
4 februari
maandag
varkenslapje, tuinbonen, kriel-
aardappclcn
dinsdag
varkensvlees in fijne saus met
appelstukjes, rode kool. puree
woensdag
kip, groenten, aardappelen
donderdag
hutspot met blokjes rundvlees
vrijdag
visfilet in milde mosterdsaus,
spinazie, aardappelen
zaterdag
spaghetti bolognese
zondag
wat de pot schaft
stadsbouwmeester G.H. Grauss cn
gebouwd in 1853 door de gieterij
L.J. Enthovcn Co. te Den Haag.
De naam Spijkerbrug houdt waar
schijnlijk verband met de vele pak
huizen, in het Duits 'Speichcr'.
Deze oudste ijzeren brug van Mid
delburg is een dubbele zogenaamde
basculebrug. Bij een basculebrug
bevinden zich een contragewicht
aan de achtereinde van de klappen
die in een kelder verdwijnt.
In 1975 zijn onderdelen voor het
laatst vernieuwd. Vanaf die tijd is er
regelmatig onderhoud geweest. Nu
na 20 jaar intensief gebruik, vooral
in de zomermaanden wanneer er
vele jachten in en uit varen, zijn de
draaipunten van de brug aangetast.
Hierdoor is de bedrijfszekerheid van
de lagers niet langer gegarandeerd.
In opdracht van de dienst Stadsbe
heer start de Firma Hollandia uit
Krimpen aan de IJsscl op maandag
12 februari met het verwijderen van
de vier draaipunten aan zowel de
Rouaansekaai als aan de Kinderdijk-
zijde. Het demonteren zal ongeveer
drie dagen duren.
Allereerst zal de brug worden vast
gezet, door een vijzel te plaatsen
tussen het contragewicht en de kel
dervloer. Deze ti jdelijke constructie
moet er voor zorgen dat de brug
dicht blijft staan, anders zal de brug
door de contragewichten van zelf
omhoog gaan. De vijzelconstructie
kan de schokken van de verkeersbe
lasting niet opvangen zodat de brug
moet worden afgesloten voor gemo
toriseerd verkeer. In 2 dagen zullen
de lagers worden gedemonteerd.
Deze worden meegenomen naar de
fabriek en opnieuw precies nage
maakt. Dit gaat ongeveer vier weken
duren.
Hierna worden de vernieuwde
lagers weer teruggeplaatst. Volgens
de planning van Hollandia zal de
brug op vrijdagmiddag 15 maart
weer worden opengesteld voor al
het verkeer.
Foto: J. Sinke
Op dinsdag 16 januari 1996 heeft wethouder drs. W. Ovaa op medisch
advies met onmiddellijke ingang zijn werkzaamheden beëindigd. In afwach
ting van de vervulling van de wethoudersvacature (raadsvergadering van 19
februari 1996) is besloten de portefeuilles van wethouder Ovaa tijdelijk als
volgt op te splitsen:
- wethouder S. Smitskamp
Onderwijs
- wethouder E.M.J. van Brummelen-van Wilgen
Sport en Accommodaties Mondiaal Beleid en Jumelagcs
- wethouder J.C. van Dijk-Sturm
Milieubeheer (inclusief Reiniging en Groenbeheer) Beheer Gemeentelij
ke Gebouwen.
Tot deze opsplitsing is besloten om de vervanger van wethouder Ovaa, zijn
de wethouder Smitskamp, zoveel mogelijk te ontlasten. Wethouder Smits
kamp is nu namelijk ook belast met de functie van loco-burgemeester.
Aan het eind van de raadsvergadering van maandag 22 januari heeft de
gemeenteraad afscheid genomen van wethouder drs. W. Ovaa.
nal om een daadwerkelijk multi-cul-
turecl voorzicningenaanbod te kun
nen realiseren.
Subsidieverzoeken voor bijvoor
beeld Surinaamse culturele uitingen
worden op dezelfde wijze behandeld
als die van voor bepaalde Zeeuwse
cultuuruitingen.
Uit de evaluatie van het beleid van
1993-1995 blijkt dat er nog grote
achterstanden te constateren zijn
voor wat betreft arbeid en scholing
en de deelname van allochtonen aan
het overig maatschappelijke verkeer
minimaal is. Daarnaast blijkt dat de
meeste algemene instellingen en
ook gemeentelijke afdelingen de
allochtone doelgroep niet bereiken,
of hiervoor geen inspanningen ver
richten.
Dit betekent dat er drie hoofdlijnen
cn prioriteiten van beleid zichtbaar
zijn voor de komende periode:
1. bestrijden (of voorkomen)
maatschappelijke achterstand,
met name gericht op arbeid en
onderwijs.
Dit achterstandsbeleid moet met
name vorm krijgen via maatrege
len als inburgering; gericht ach
terstandbeleid in het basisonder
wijs, aandacht voor de voor
schoolse opvang enz. enz. De
verschillende maatregelen wor
den in het schema van de hierna
volgende paragraaf genoemd.
2. Verhogen deelnamegraad
allochtonen aan overig maat
schappelijk verkeer
Dit krijgt vorm via allerlei
inspanningen gericht op het ver
hogen van deelname aan sport,
cultuur, socialc-culturele activi-
Een onderwijsachterstandsplan is onderdeel van de aanbevelingen.
algemene instellingen op
behoeften/wensen allochtone
doelgroep.
Dit kan met name geschieden via
3. Afstemmen activiteitenaanbod de verschillende subsidierelaties
teiten, en educatie, maar ook
gericht op het verhogen van de
afname van het aanbod van aller
lei hulp- of zorginstellingen.
Afstemmen activiteitenaanbod
die de gemeente heeft met instel
lingen. Bestaat er geen subsidie
relatie. dan zal geprobeerd moe
ten worden via vormen van over
leg de instelling te bewegen tot
Foto: J. Wolterbeek.
wijziging van het activiteitenaan
bod. Ook de stimulering van des
kundigheidsbevordering van de
professionals van instellingen of
gemeente hoort hierbij.
De gemeenteraad heeft in zijn ver
gadering van 6 november 1995 het
subsidievoorstcl welzijn 1996 vast
gesteld. In dit subsidievoorstel is
een subsidie opgenomen van
100.000,- t.b.v. activiteiten beho
rende tot het flankerend ouderen- cn
preventiebeleid. Wat houdt flanke
rend ouderen- en preventiebeleid in?
Flankerend ouderen- en preventie
beleid is gericht op het handhaven
van de zelfstandige leefwijze van
ouderen. Activiteiten waarmede
deze doelstelling wordt ondersteund
komen voor subsidie in aanmerking.
Er zijn veel activiteiten cn voorzie
ningen die aan dit criterium vol
doen. Omdat de financiële middelen
toch beperkt van omvang zijn heeft
de gemeenteraad criteria en priori
teiten gesteld. Dit om te bevorderen
dat de gelden besteed worden aan
die activiteiten cn voorzieningen
waaraan binnen het gemeentelijk
ouderenbeleid de meeste behoefte
bestaat. De flankerend- en preven-
tiegelden moeten daarom in de eer
ste plaats gezien worden als aanvul
ling op andere financieringsbronnen
zoals bijvoorbeeld de reguliere wel-
zijnssubsidies of subsidies/bijdra
gen in de volkshuisvestingssfeer.
Het gaat in eerste instantie om subsi
dieverstrekkingen van eenmalige
aard. waaronder ook investerings
bijdragen kunricn vallen. Voorts
worden subsidies slechts verstrekt
als en voor zover de kosten niet naar
redelijkheid kunnen worden doorbe
rekend aan de gebruikers. De subsi
die dient ten goede te komen aan
groepen van personen, dus niet t.b.v.
individuele personen.
Voor het fonds flankerend ouderen
en preventiebeleid gelden de vol
gende-subsidiecritcria:
a. de activiteit/voorziening biedt
aan een grote groep ouderen
gelegenheid om actief deel te
nemen;
b. de activiteit/voorziening heeft
een uitstralingseffect dat verder
reikt dan de directe deelne
mers/betrokkenen;
e. de activiteit/voorziening heeft
een activerende/stimulerende
werking op groepen ouderen
en/of instellingen;
Als op de sluitingsdatum van de
indieningstermijn reeds meer aan
vragen zijn ingediend dan kunnen
worden toegekend, geldt bij de toe
kenning de volgende prioriteits
volgorde:
1. Vernieuwende en tijdelijke acti
viteiten/Voorzieningen.
2. Activiteiten/voorzieningen met
en/of ten behoeve van ouderen
gericht op:
handhaving cn vergroting van de
zelfredzaamheid in en om de
woning;
- instandhouding en/of bevorde
ring van sociale integratie;
- het opheffen van maatschappeli j
ke achterstanden tengevolge van
leeftijd en/of handicap;
- vergroting van de bewustwor
ding van de maatschappelijke
positie.
Indienen van aanvragen kan tot 1
april 1996. Bij de sectie Welzijn is
een aanvraagfirmuiier verkrijg
baar.
Aanvragen, ingediend na 1 april
worden alleen in behandeling geno
men, indien er nog ruimte is binnen
het fonds flankerend cn preventief
ouderenbeleid. Nadere informatie
kan worden verkregen bij de heer
W.L. Wisse (tcl.nr. 0118-675673).
Tijdens het archeologisch onderzoek op het terrein van het Belastingkantoor
aan de Kousteensedijk zijn vele vondsten gedaan.
Bouwwerkzaamheden als deze betekenen automatisch een verstoring van
het bodcmarchicf. De duidelijke sporen die vele eeuwen wonen cn werken
in dit stukje grond hebben achtergelaten, maken onmiskenbaar deel uit van
het culturele erfgoed van Middelburg.
Een kleine selectie van de bodemvondsten is te zien op de tentoonstelling
"Geld uit de Belt", die wordt gehouden in het pand Stadhuisstraat 2 te Mid
delburg. De voorwerpen vormen de directe en tastbare herinneringen aan het
leven van de Middelburgers in voorbije eeuwen.
De tentoonstelling, die is ingericht door het Provinciaal Depot voor Bodem
vondsten cn het Gemeente-archief Middelburg, is verlengd tot eind maart.
U vindt de archeologische vondsten in de gang naar het Gcmccnte-achief.
Stadhuisstraat 2 te Middelburg, maandag-vrijdag van 08.00-13.00 uur en
13.30-17.00 uur.
Vanaf 15 januari 1996 zijn de oude Burgerlijke Standsregisters van de
gemeente Arnemuiden op microfiches voor een ieder kosteloos te raadple
gen in het Gemeente-archief van Middelburg. Bezoekers van de studiezaal
van het Middelburgse archief kunnen dan naast de reeds aanwezige geboor
te-, huwelijks- en overlijdensregisters van Middelburg, Sint Laurens en
Nieuw- cn Sint Joosland ook de registers van Arnemuiden cn Klcverskerke
inzien.
Het gaal hierbij om de akten van geboorte, huwelijk en overlijden uit de
periode 1812-1857 van Kleverskerke en uit de periode 1811-1940 van Arne
muiden. Tevens zijn de Bevolkingsregisters van Arnemuiden over het tijd
vak 1826-1921 raadpleegbaar.
Aan een nadere toegang op de Middelburgse bevolkingsregisters 1900-1937
wordt gewerkt.
Een cn ander vindt plaats in het kader van de aanstaande samenvoeging van
Middelburg en Arnemuiden. De overige archieven van Arnemuiden zullen
vanaf 1997 raadpleegbaar zijn in het Middelburgse gemeente-archief.
Openingstijden Gemeente-Archief Middelburg, Stadhuisstraat 2, tel: 0118-
675459: maandag t/m donderdag van 09.00 tot 12.00 uur cn van 13.30 tot
16.30 uur, en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
In het contact tussen de gemeente cn
de inwoners van Middelburg spelen
de "wijktafels" een belangrijke rol.
Aan deze wijktafels nemen ambte
naren deel, wijkbewoners, de wijk-
vereniging, wijkbemiddelaar,
woningbouwvereniging, wijkagen
ten cn een wethouder, kortom ieder
een die betrokken is bij het wel cn
wee van de wijk.
Voor wie zich betrokken voelt bij
wal er in de wijk speelt en daarover
mee wil praten is naast de wijkbe-
middelaars de wijkcoördinator een
belangrijke contactpersoon. Aan
hem of haar kunt u ook voorstellen
doen voor de agenda van de komen
de wijktalelvergadering. Deze ver
gaderingen zijn openbaar.
Belt u dan wel steeds uiterlijk drie
weken vóór de vergaderdatum?
De wijkcoördinatoren zijn:
Rinus Westveer, telefoon 675675,
voor de Magislraatwijk;
Wim Caljouw, telefoon 675674,
voor Nieuw Middelburg;
Marian Kral. telefoon 675678 voor
Nieuw en Sint Joosland;
Wim Wisse voor de wijk Dauwen-
daele, telefoon 675673;
Marian Kral voor de Stromenwijk,
telefoon 675678.
Om u een idee te geven van wat er in
deze vergaderingen wordt bespro
ken geven we hier een overzicht van
een aantal belangrijke gesprekson
derwerpen per wijk. Ook wordt de
datum gegeven van de volgende
vergadering: ga eens luisteren of
meepraten!
Nieuw en Sint Joosland
Werkgroep jongeren, consultatiebu
reau, stoeponderhoud, resultaten
enquête, dorpsplan, middenstands-
onderzoek, aanwezigheid transport
bedrijven, aansluiting A-57, dorps
huis, bestemmingsplan.
Volgende vergadering 28 februari,
14.00 uur. Dorpshuis.
Nieuw Middelburg
Verkeerssituaties, klachtenregistra
tie. sporten voor jongeren, contacten
allochtonen, vandalisme, speclvoor-
zieningen, Vcerse Poort, busver
voer.
Volgende vergadering maandag 26
februari 19.30 uur, wijkondersteu-
ningspunl.
Magistraatwijk e.o.
Poortershove, gebruik Zuiderbaken,
mobiliteitsplan, veiligheid vijver
Baljuwlaan, verkeerssituatie, win
kelcentrum, marktje in de wijk,
wijkbemiddelaar.
De datum van de volgende vergade
ring wordt nog bekend gemaakt.
Dauwendaele
Busvervoer ZWN, dunning populie
ren, invulling Stationsgebied, klach
tenrapportage.
Volgende vergadering op dinsdag
27 februari, 20.00 uur, in Ontmoe
tingscentrum Dauwendaele.
Stromenwijk/'t Zand
Verkeerssituatie Westerschelde-
straat, problematiek Zandkreek-
plein, overlast drugdealers, activitei
ten Molukse wijkraad, werving vrij
willigers.
De datum van de volgende vergade
ring wordt nog bekend gemaakt.
mm*
Naar aanleiding van de jaarlijkse
controle van alle speelplaatsjes in
Middelburg (135 stuks), zullen de
komende tijd op diverse plaatsen
speeltoestellen gerepareerd of ver
vangen worden. De maatregelen
zullen zich vooral richten op de vei
ligheid van de speelplaatsjes.
Gekeken is naar de draagkracht en
stabiliteit van de speeltoestellen, de
ondergrond en gevaren door het
gebruik van de toestellen met
betrekking tot het snijden cn ver
wonden aan verbindingen e.d.
Op diverse speelplaatsen zal een
rubber ondergrond aangebracht
worden.
De vciligheidsondergrond is ont
worpen voor permanente installatie
voor buitenspeelplaatsen. De naad
loze, elastische cn watcrdoorlatcndc
vloer wordt ter plaatse aangebracht.
Groenbeheer hoopt dat door deze
actie de kinderen van Middelburg
weer op diverse speelplaatsjes veili
ger en naar hartelust kunnen spelen.
Voor eventuele vragen of opmerkin
gen betreffende ontwerp en onder
houd van speelvoorzieningen kunt u
contact opnemen met de afdeling
Groenbeheer van de dienst Stadsbe
heer (lel: 675313).