4 n u ililliviillmHiiilNtiblivaiililillilliMll. ii GEMEENTE MIDDELBURG Minderhcdennota: 'van minderheden naar integratiebeleid' Onderhoud aan Spijkerbrug Een ton voor activiteiten ouderen Tentoonstelling bodemvondsten Burgerlijke Stand Arnemuiden Overleg in de wijk Onderhoud speelplaatsjes Portefeuilles gesplitst Week 4 Tafeltje Dekje Woensdag 24 januari 1996 DE FAAM 5 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatiefolders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtings winkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Op 18 december 1995 heeft de gemeenteraad de beleidsnota "Van min derhedenbeleid naar integratiebeleidvastgesteld. De nota is opgesteld door de sectie Welzijn, c.q. de minderhedencoördinator. De nota is allereerst een evaluatienota van het minderhedenbeleid van 1993-1996. Ook bevat het een koersbepaling voor het beleid van 1996- 1999. De activiteiten van de algemene instellingen en van de allochtone zelforganisaties worden geëvalueerd. Deze activiteiten hebben betrek king op van arbeid, onderwijs, voorlichting, sociale vernieuwing en sociaal-cultureel werk. Vervolgens worden ruim 35 aanbevelingen voor de toekomst (1996- 1999) gedaan. Deze aanbevelingen strekken zich uit van bijvoorbeeld de voorschoolse opvang van allochtone kinderen tot deelname allochtonen aan het aanbod van culturele instellingen. Voor meer informatie: mevrouw P.S. van der Schaaf, tel.: 675676, afde ling Welzijn. De definitieve tekst van de nota ligt ter inzage bij de sectie Voorlichting, is daar in bruikleen te verkrijgen of is te bestellen bij de afdeling Welzijn (mevr. C. Deegens; tel. 675679). De kosten bedragen: 25,-- (incl. porto). Uit de samenvatting van de nota: Doel van het minderhedenbeleid Het gemeentelijk beleid is feitelijk gericht op het inhalen van achter standen op gebieden van arbeid, scholing of anderszins deelname aan het maatschappelijke leven. Moet dit nu als middel gezien worden om het einddoel "integratie" te berei ken? Is er sprake van integratie als een Marokkaanse vrouw werk heeft gevonden, maar geen contact met de buren, onderwijzer c.d. heeft? Is de Iraakse vluchteling geïntegreerd op het moment dat hij bij de plaatselij ke vereniging voetbalt, maar geen werk of geschikte opleiding heeft? Wanneer is dit beleidsdoel bereikt? Meer deelname en achterstandsbe- strijding zijn meer geschikt als beleidsdoelen. De stand van zaken hiervan is min of meer 'objectief vast te stellen: oorzaken van lage of hoge achterstanden of deelname kunnen worden onderzocht; midde len of instrumenten ter verhoging van deelname en achterstandsbe- strijding zijn beschikbaar. Daarom vormen het bestrijden van achterstanden en het verho gen van de deelnamegraad de twee einddoelen van het Middel burgse minderhedenbeleid. Etniciteit cn culturele identiteit als zodanig hebben geen direct effect op achterstand. Achterstanden wor den veroorzaakt door een gebrekki ge of niet passende scholing; door onwetendheid over eikaars nonnen, waarden, gebruiken, enz. en/.. Ieder individu heeft weer andere bepalende factoren, iedere subcul tuur weer andere gebruiken. Belang rijk is dat in iedere sector (voorlich ting. onderwijs, hulpverlening, arbeid enz.) maatwerk geleverd wordt, en dat niet alle Turken of Surmamcrs gegeneraliseerd worden tot doelgroep van bepaalde activitei ten. Bepalende factor bij een bepaalde scholingsactiviteit is bijvoorbeeld niet het feit dat iemand de Turkse nationaliteit heeft maar of iemand hoge of lage vooropleiding heeft. Uitgangspunt van deze werkwijze van arbeidsbureau cn sociale dienst is dat per individu de kansen op de arbeidsmarkt worden bepaald cn dat individu-kenmerken bepalend zijn, en niet collectief-etnische. In het algemeen dient een profes sional (van welke instelling dan ook) in de negentiger jaren zoge naamd "maatwerk" te leveren. Een professional moet zich hiervoor ver diepen in zowel de kenmerken van de hoogopgeleide, vrouwelijke Somalische cliënt, als die van de laagopgeleide mannelijke Zeeuwse cliënt. Enige kennis van de collec tieve identiteit of cultuur is daarbij wellicht handig, maar de collectieve (etnische) identiteit is zeker niet allesbcsparcnd of doorslaggevend. Duidelijk wordt dat etniciteit dus geen uitgangspunt van beleid vormt. Achterstand vormt veel meer het centrale uitgangspunt. Dit is een bewuste keuze, die past in het over heidsbeleid van de jaren negentig. Het beleid wordt niet (meer) toege spitst op bepaalde nationaliteiten. Professionele instellingen; ambach telijke diensten; autochtone voorzie ningen; zij allen dienen in hun acti viteitenaanbod rekening te houden met minderheden. Geen aparte voor zieningen, maar een ieder aanspre ken op zijn of haar verantwoorde lijkheid in een multi-culturele samenleving. Het gemeentelijk beleid is daarmee gericht op het daadwerkelijk integreren van bepaalde cultirrele-specificke behoeften in het voorzieningenaan bod van algemene instellingen. Wat betekent dit nu voor voorzie ningen als Turkse, Marokkaanse ol Surinaamse verenigingen? Verenigingen die het behoud van de culturele identiteit mede als doel hebben, spreken hiermee slechts een bepaald deel van de eigen nationale gemeenschap aan. Anderen voelen zich hierbij niet "thuis". Culturele identiteit is immers een dynamisch begrip. In het verleden zijn de verenigingen ontstaan en gesubsidieerd vanuit het idee dat de overheid dergelijke orga nisaties steunt om behoud van cultu rele identiteit enigszins te waarbor gen. Ook werd gedacht dat de ver enigingen een brugfunctie zouden kunnen vervullen. Dit blijkt voor Middelburg nauwelijks of niet het geval. De "waarborg voor het behoud van de culturele identiteit", moet niet, of niet meer. gezocht worden in het tot- standbrengen van een wijkplaats, een ontmoetingsplek. Waar het om gaat is dat het recht op een eigen cul-, turclc identiteit ook buiten de wijk plaats of ontmoetingsruimte be houden blijft. Het gemeentelijk beleid moet zich daarom richten op do houding en het aanbod van de autochtone instelling of prolcssio- Vanaf maandagochtend 12 februari 1996 tot en met vrijdag 15 maart 1996 is de brug voor autoverkeer gestremd, voetgangers en brom fietsers kunnen gedurende deze tij delijke stremming wel gebruik maken van de brug. Deze tijdelijke stremming is noodzakelijk vanwege revisie werkzaamheden aan de vier draaipunten. De Spijkerbrug is ontworpen door 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Hel bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 29 januari tot en met 4 februari maandag varkenslapje, tuinbonen, kriel- aardappclcn dinsdag varkensvlees in fijne saus met appelstukjes, rode kool. puree woensdag kip, groenten, aardappelen donderdag hutspot met blokjes rundvlees vrijdag visfilet in milde mosterdsaus, spinazie, aardappelen zaterdag spaghetti bolognese zondag wat de pot schaft stadsbouwmeester G.H. Grauss cn gebouwd in 1853 door de gieterij L.J. Enthovcn Co. te Den Haag. De naam Spijkerbrug houdt waar schijnlijk verband met de vele pak huizen, in het Duits 'Speichcr'. Deze oudste ijzeren brug van Mid delburg is een dubbele zogenaamde basculebrug. Bij een basculebrug bevinden zich een contragewicht aan de achtereinde van de klappen die in een kelder verdwijnt. In 1975 zijn onderdelen voor het laatst vernieuwd. Vanaf die tijd is er regelmatig onderhoud geweest. Nu na 20 jaar intensief gebruik, vooral in de zomermaanden wanneer er vele jachten in en uit varen, zijn de draaipunten van de brug aangetast. Hierdoor is de bedrijfszekerheid van de lagers niet langer gegarandeerd. In opdracht van de dienst Stadsbe heer start de Firma Hollandia uit Krimpen aan de IJsscl op maandag 12 februari met het verwijderen van de vier draaipunten aan zowel de Rouaansekaai als aan de Kinderdijk- zijde. Het demonteren zal ongeveer drie dagen duren. Allereerst zal de brug worden vast gezet, door een vijzel te plaatsen tussen het contragewicht en de kel dervloer. Deze ti jdelijke constructie moet er voor zorgen dat de brug dicht blijft staan, anders zal de brug door de contragewichten van zelf omhoog gaan. De vijzelconstructie kan de schokken van de verkeersbe lasting niet opvangen zodat de brug moet worden afgesloten voor gemo toriseerd verkeer. In 2 dagen zullen de lagers worden gedemonteerd. Deze worden meegenomen naar de fabriek en opnieuw precies nage maakt. Dit gaat ongeveer vier weken duren. Hierna worden de vernieuwde lagers weer teruggeplaatst. Volgens de planning van Hollandia zal de brug op vrijdagmiddag 15 maart weer worden opengesteld voor al het verkeer. Foto: J. Sinke Op dinsdag 16 januari 1996 heeft wethouder drs. W. Ovaa op medisch advies met onmiddellijke ingang zijn werkzaamheden beëindigd. In afwach ting van de vervulling van de wethoudersvacature (raadsvergadering van 19 februari 1996) is besloten de portefeuilles van wethouder Ovaa tijdelijk als volgt op te splitsen: - wethouder S. Smitskamp Onderwijs - wethouder E.M.J. van Brummelen-van Wilgen Sport en Accommodaties Mondiaal Beleid en Jumelagcs - wethouder J.C. van Dijk-Sturm Milieubeheer (inclusief Reiniging en Groenbeheer) Beheer Gemeentelij ke Gebouwen. Tot deze opsplitsing is besloten om de vervanger van wethouder Ovaa, zijn de wethouder Smitskamp, zoveel mogelijk te ontlasten. Wethouder Smits kamp is nu namelijk ook belast met de functie van loco-burgemeester. Aan het eind van de raadsvergadering van maandag 22 januari heeft de gemeenteraad afscheid genomen van wethouder drs. W. Ovaa. nal om een daadwerkelijk multi-cul- turecl voorzicningenaanbod te kun nen realiseren. Subsidieverzoeken voor bijvoor beeld Surinaamse culturele uitingen worden op dezelfde wijze behandeld als die van voor bepaalde Zeeuwse cultuuruitingen. Uit de evaluatie van het beleid van 1993-1995 blijkt dat er nog grote achterstanden te constateren zijn voor wat betreft arbeid en scholing en de deelname van allochtonen aan het overig maatschappelijke verkeer minimaal is. Daarnaast blijkt dat de meeste algemene instellingen en ook gemeentelijke afdelingen de allochtone doelgroep niet bereiken, of hiervoor geen inspanningen ver richten. Dit betekent dat er drie hoofdlijnen cn prioriteiten van beleid zichtbaar zijn voor de komende periode: 1. bestrijden (of voorkomen) maatschappelijke achterstand, met name gericht op arbeid en onderwijs. Dit achterstandsbeleid moet met name vorm krijgen via maatrege len als inburgering; gericht ach terstandbeleid in het basisonder wijs, aandacht voor de voor schoolse opvang enz. enz. De verschillende maatregelen wor den in het schema van de hierna volgende paragraaf genoemd. 2. Verhogen deelnamegraad allochtonen aan overig maat schappelijk verkeer Dit krijgt vorm via allerlei inspanningen gericht op het ver hogen van deelname aan sport, cultuur, socialc-culturele activi- Een onderwijsachterstandsplan is onderdeel van de aanbevelingen. algemene instellingen op behoeften/wensen allochtone doelgroep. Dit kan met name geschieden via 3. Afstemmen activiteitenaanbod de verschillende subsidierelaties teiten, en educatie, maar ook gericht op het verhogen van de afname van het aanbod van aller lei hulp- of zorginstellingen. Afstemmen activiteitenaanbod die de gemeente heeft met instel lingen. Bestaat er geen subsidie relatie. dan zal geprobeerd moe ten worden via vormen van over leg de instelling te bewegen tot Foto: J. Wolterbeek. wijziging van het activiteitenaan bod. Ook de stimulering van des kundigheidsbevordering van de professionals van instellingen of gemeente hoort hierbij. De gemeenteraad heeft in zijn ver gadering van 6 november 1995 het subsidievoorstcl welzijn 1996 vast gesteld. In dit subsidievoorstel is een subsidie opgenomen van 100.000,- t.b.v. activiteiten beho rende tot het flankerend ouderen- cn preventiebeleid. Wat houdt flanke rend ouderen- en preventiebeleid in? Flankerend ouderen- en preventie beleid is gericht op het handhaven van de zelfstandige leefwijze van ouderen. Activiteiten waarmede deze doelstelling wordt ondersteund komen voor subsidie in aanmerking. Er zijn veel activiteiten cn voorzie ningen die aan dit criterium vol doen. Omdat de financiële middelen toch beperkt van omvang zijn heeft de gemeenteraad criteria en priori teiten gesteld. Dit om te bevorderen dat de gelden besteed worden aan die activiteiten cn voorzieningen waaraan binnen het gemeentelijk ouderenbeleid de meeste behoefte bestaat. De flankerend- en preven- tiegelden moeten daarom in de eer ste plaats gezien worden als aanvul ling op andere financieringsbronnen zoals bijvoorbeeld de reguliere wel- zijnssubsidies of subsidies/bijdra gen in de volkshuisvestingssfeer. Het gaat in eerste instantie om subsi dieverstrekkingen van eenmalige aard. waaronder ook investerings bijdragen kunricn vallen. Voorts worden subsidies slechts verstrekt als en voor zover de kosten niet naar redelijkheid kunnen worden doorbe rekend aan de gebruikers. De subsi die dient ten goede te komen aan groepen van personen, dus niet t.b.v. individuele personen. Voor het fonds flankerend ouderen en preventiebeleid gelden de vol gende-subsidiecritcria: a. de activiteit/voorziening biedt aan een grote groep ouderen gelegenheid om actief deel te nemen; b. de activiteit/voorziening heeft een uitstralingseffect dat verder reikt dan de directe deelne mers/betrokkenen; e. de activiteit/voorziening heeft een activerende/stimulerende werking op groepen ouderen en/of instellingen; Als op de sluitingsdatum van de indieningstermijn reeds meer aan vragen zijn ingediend dan kunnen worden toegekend, geldt bij de toe kenning de volgende prioriteits volgorde: 1. Vernieuwende en tijdelijke acti viteiten/Voorzieningen. 2. Activiteiten/voorzieningen met en/of ten behoeve van ouderen gericht op: handhaving cn vergroting van de zelfredzaamheid in en om de woning; - instandhouding en/of bevorde ring van sociale integratie; - het opheffen van maatschappeli j ke achterstanden tengevolge van leeftijd en/of handicap; - vergroting van de bewustwor ding van de maatschappelijke positie. Indienen van aanvragen kan tot 1 april 1996. Bij de sectie Welzijn is een aanvraagfirmuiier verkrijg baar. Aanvragen, ingediend na 1 april worden alleen in behandeling geno men, indien er nog ruimte is binnen het fonds flankerend cn preventief ouderenbeleid. Nadere informatie kan worden verkregen bij de heer W.L. Wisse (tcl.nr. 0118-675673). Tijdens het archeologisch onderzoek op het terrein van het Belastingkantoor aan de Kousteensedijk zijn vele vondsten gedaan. Bouwwerkzaamheden als deze betekenen automatisch een verstoring van het bodcmarchicf. De duidelijke sporen die vele eeuwen wonen cn werken in dit stukje grond hebben achtergelaten, maken onmiskenbaar deel uit van het culturele erfgoed van Middelburg. Een kleine selectie van de bodemvondsten is te zien op de tentoonstelling "Geld uit de Belt", die wordt gehouden in het pand Stadhuisstraat 2 te Mid delburg. De voorwerpen vormen de directe en tastbare herinneringen aan het leven van de Middelburgers in voorbije eeuwen. De tentoonstelling, die is ingericht door het Provinciaal Depot voor Bodem vondsten cn het Gemeente-archief Middelburg, is verlengd tot eind maart. U vindt de archeologische vondsten in de gang naar het Gcmccnte-achief. Stadhuisstraat 2 te Middelburg, maandag-vrijdag van 08.00-13.00 uur en 13.30-17.00 uur. Vanaf 15 januari 1996 zijn de oude Burgerlijke Standsregisters van de gemeente Arnemuiden op microfiches voor een ieder kosteloos te raadple gen in het Gemeente-archief van Middelburg. Bezoekers van de studiezaal van het Middelburgse archief kunnen dan naast de reeds aanwezige geboor te-, huwelijks- en overlijdensregisters van Middelburg, Sint Laurens en Nieuw- cn Sint Joosland ook de registers van Arnemuiden cn Klcverskerke inzien. Het gaal hierbij om de akten van geboorte, huwelijk en overlijden uit de periode 1812-1857 van Kleverskerke en uit de periode 1811-1940 van Arne muiden. Tevens zijn de Bevolkingsregisters van Arnemuiden over het tijd vak 1826-1921 raadpleegbaar. Aan een nadere toegang op de Middelburgse bevolkingsregisters 1900-1937 wordt gewerkt. Een cn ander vindt plaats in het kader van de aanstaande samenvoeging van Middelburg en Arnemuiden. De overige archieven van Arnemuiden zullen vanaf 1997 raadpleegbaar zijn in het Middelburgse gemeente-archief. Openingstijden Gemeente-Archief Middelburg, Stadhuisstraat 2, tel: 0118- 675459: maandag t/m donderdag van 09.00 tot 12.00 uur cn van 13.30 tot 16.30 uur, en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. In het contact tussen de gemeente cn de inwoners van Middelburg spelen de "wijktafels" een belangrijke rol. Aan deze wijktafels nemen ambte naren deel, wijkbewoners, de wijk- vereniging, wijkbemiddelaar, woningbouwvereniging, wijkagen ten cn een wethouder, kortom ieder een die betrokken is bij het wel cn wee van de wijk. Voor wie zich betrokken voelt bij wal er in de wijk speelt en daarover mee wil praten is naast de wijkbe- middelaars de wijkcoördinator een belangrijke contactpersoon. Aan hem of haar kunt u ook voorstellen doen voor de agenda van de komen de wijktalelvergadering. Deze ver gaderingen zijn openbaar. Belt u dan wel steeds uiterlijk drie weken vóór de vergaderdatum? De wijkcoördinatoren zijn: Rinus Westveer, telefoon 675675, voor de Magislraatwijk; Wim Caljouw, telefoon 675674, voor Nieuw Middelburg; Marian Kral. telefoon 675678 voor Nieuw en Sint Joosland; Wim Wisse voor de wijk Dauwen- daele, telefoon 675673; Marian Kral voor de Stromenwijk, telefoon 675678. Om u een idee te geven van wat er in deze vergaderingen wordt bespro ken geven we hier een overzicht van een aantal belangrijke gesprekson derwerpen per wijk. Ook wordt de datum gegeven van de volgende vergadering: ga eens luisteren of meepraten! Nieuw en Sint Joosland Werkgroep jongeren, consultatiebu reau, stoeponderhoud, resultaten enquête, dorpsplan, middenstands- onderzoek, aanwezigheid transport bedrijven, aansluiting A-57, dorps huis, bestemmingsplan. Volgende vergadering 28 februari, 14.00 uur. Dorpshuis. Nieuw Middelburg Verkeerssituaties, klachtenregistra tie. sporten voor jongeren, contacten allochtonen, vandalisme, speclvoor- zieningen, Vcerse Poort, busver voer. Volgende vergadering maandag 26 februari 19.30 uur, wijkondersteu- ningspunl. Magistraatwijk e.o. Poortershove, gebruik Zuiderbaken, mobiliteitsplan, veiligheid vijver Baljuwlaan, verkeerssituatie, win kelcentrum, marktje in de wijk, wijkbemiddelaar. De datum van de volgende vergade ring wordt nog bekend gemaakt. Dauwendaele Busvervoer ZWN, dunning populie ren, invulling Stationsgebied, klach tenrapportage. Volgende vergadering op dinsdag 27 februari, 20.00 uur, in Ontmoe tingscentrum Dauwendaele. Stromenwijk/'t Zand Verkeerssituatie Westerschelde- straat, problematiek Zandkreek- plein, overlast drugdealers, activitei ten Molukse wijkraad, werving vrij willigers. De datum van de volgende vergade ring wordt nog bekend gemaakt. mm* Naar aanleiding van de jaarlijkse controle van alle speelplaatsjes in Middelburg (135 stuks), zullen de komende tijd op diverse plaatsen speeltoestellen gerepareerd of ver vangen worden. De maatregelen zullen zich vooral richten op de vei ligheid van de speelplaatsjes. Gekeken is naar de draagkracht en stabiliteit van de speeltoestellen, de ondergrond en gevaren door het gebruik van de toestellen met betrekking tot het snijden cn ver wonden aan verbindingen e.d. Op diverse speelplaatsen zal een rubber ondergrond aangebracht worden. De vciligheidsondergrond is ont worpen voor permanente installatie voor buitenspeelplaatsen. De naad loze, elastische cn watcrdoorlatcndc vloer wordt ter plaatse aangebracht. Groenbeheer hoopt dat door deze actie de kinderen van Middelburg weer op diverse speelplaatsjes veili ger en naar hartelust kunnen spelen. Voor eventuele vragen of opmerkin gen betreffende ontwerp en onder houd van speelvoorzieningen kunt u contact opnemen met de afdeling Groenbeheer van de dienst Stadsbe heer (lel: 675313).

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 5