4
iiiliiiiilillliliiiiiiliiiilllllliiilill, J|.
GEMEENTE MIDDELBURG
Energieheffing gecompenseerd door belastingverlaging
Waarnemend burgemeester
Meldpunt voor klachten Maatschappelijke Zorg
Afscheidsreceptie
burgemeester
Zonder informatie geen bijstand
Richtlijnen voor reklames
Rooien
De nieuwe Bijstandwet (4)
Commissievergaderingen
Week 2
Tafeltje
Dekje
Hoe verder?
Niet tevreden
Geen kosten
Woensdag 10 januari 1996
DE FAAM
5
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u terecht in de Voorlichtings
winkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450,
geopend iedere werkdag van 8.00 tot
12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur.
Op I januari 1996 is de energieheffing ingevoerd. Dit betekent dat u heffing
gaat betalen over de energie die u gebruikt (gas, elektriciteit, olie). Uw ener
gierekening zal dus omhoog gaan. Maar: de opbrengst van de energieheffing
wordt gebruikt om de loon- en inkomstenbelasting te verlagen! U gaat min
der belasting betalen. Uw maandelijkse netto-loon zal iets hoger zijn. Voor
Tiensen die een gemiddeld energiegebruik hebben, is de belastingverlaging
ongeveer gelijk aan de energieheffing.
gesloten op het aardgasnet. Zij
gebruiken in plaats van aardgas
andere brandstoffen, bijvoorbeeld:
petroleum, huisbrandolie. LPG. pro
paan of butaan. Als u een van deze
brandstoffen gebruikt, moet u ook
energieheffing gaan betalen. De
heffing wordt verwerkt in de prijs
die u betaalt voor deze brandstoffen.
Uw leverancier kan u vertellen hoe
veel de heffing bedraagt.
Wie gaat energieheffing betalen?
Iedereen die aardgas gebruikt, gaat
energieheffing betalen. De heffing
op aardgas geldt dus voor alle huis
houdens en voor bedrijven. De
heffing op elektriciteit geldt voor
huishoudens en voor bedrijven met
een relatief laag elektriciteitsge
bruik. Voor bedrijven met een rela
tief hoog elektriciteitsgebruik zijn
andere maatregelen getroffen.
Geen energieheffing over
alle energie die u gebruikt
Over een bepaalde hoeveelheid
energie die u gebruikt, hoeft u geen
heffing te betalen. Deze heffingvrije
energie is per huishouden vastge
steld op:
- 800 m3 aardgas per jaar, en
- 800 kWh elektriciteit per jaar.
Hoeveel energieheffing
gaat u betalen?
De energieheffing wordt stapsge
wijs ingevoerd. In de tabel hierna
kunt u zien hoeveel de heffing in
1996 bedraagt (le kolom van de
tabel). In de 2c en 3e kolom van de
tabel staan de bedragen die gelden
voor 1997 en 1998. U ziet dat de
heffing op elektriciteit niet meer
wordt verhoogd. De heffing op elek
triciteit blijft ook in 1997 en 1998
3.5 cent per kWh.
Door de energieheffing gaat de prijs
van elektriciteit met ongeveer 15%
omhoog. Aardgas zal in 1998 zo'n
20 tot 25% duurder zijn dan in 1995.
De kosten voor energie worden in
Nederland dus Hink wat hoger, maar
toch blijven de prijzen onder het
Europese gemiddelde.
Hoe gaat u betalen?
De energieheffing wordt verwerkt in
uw energierekening; de heffing
komt boven op de prijs die u maan
delijks betaalt voor aardgas en elek
triciteit. U betaalt dus aan uw ener
giebedrijf en het energiebedrijf
draagt de heffing af aan de Belas
tingdienst.
Compensatie door
belastingverlaging
De belastingverlaging voor huishou
dens wordt bereikt met de volgende
maatregelen:
- De belastingvrije som (dat deel
van uw inkomen waarover u geen
belasting betaalt) is per I januari
1996 verhoogd met 80,-.
Stapsgewijze invoering van de energieheffing
Bedragen (inclusief BTW)
1996
1997
1998
Elektriciteit per kWh
0,035
0,036
0,035
Aardgas per m3
0,038
0,075
ƒ0.112
Het waarom
van de energieheffing
'Vat het broeikaseffect is, weten we
:o langzamerhand allemaal; de tem
peratuur op aarde stijgt, waardoor
het klimaat gaat veranderen. De
gevolgen kunnen ernstig zijn. Het
broeikaseffect wordt vooral vcroor-
:aakt door de uitstoot van kool
dioxide (C02). Dit gas komt vrij bij
Je verbranding van bijvoorbeeld
olie, kolen en aardgas. En in onze
samenleving verstoken we daar nog
al wat van.
Binnen de internationale gemeen
schap zijn afspraken gemaakt om
het broeikaseffect te beperken. Ook
in Nederland zal daaraan zijn steen
tje bijdragen. Eén van de meest
effectieve maatregelen is: het ver
minderen van de uitstoot van kool
dioxide. Om dat te bereiken moeten
we minder brandstoffen gaan
gebruiken. Het voornaamste doel
van de energieheffing is dan ook:
terugdringing van het brandstofge-
bruik.
Energieheffing gecompenseerd
door belastingverlagingen
Door de energieheffing wordt ener
gie duurder. De regering wil hier
mee bereiken dat meer mensen meer
aan energiebesparing gaan doen.
Een lager energiegebruik is immers
beter voor het milieu.
Toch hoeft duurdere energie niet te
betekenen dat uw besteedbare inko
men lager wordt. De opbrengst uit
de energieheffing wordt namelijk
teruggesluisd naar de belastingbeta
lers in de vorm van belastingverla
gingen. Dit betekent dat u aan de ene
kant meer gaal betalen voor uw
energiegebruik, maar dat u aan de
andere kant minder belasting hoeft
te betalen. Bij een gemiddeld ener
giegebruik heeft de energieheffing
uiteindelijk geen of een beperkt
effect op uw financiële positie. Als u
aan energiebesparing gaat doen, dan
kunt u er financieel iets op vooruit
gaan: het voordcel van de blasting-
verlaging is dan groter dan de lasten
van de energieheffing.
Wat wordt er belast?
U gaat heffing betalen over het
gebruik van elektriciteit en aardgas.
Bij het gebruik van elektriciteit
komt weliswaar geen kooldioxide
vrij, maar voor de opwekking van
elektriciteit worden meestal aardgas
of kolen verbrand en daarbij ontstaat
wel kooldioxide. Daarom geldt de
energieheffing ook voor elektrici
teit.
Sommige huishoudens zijn niet aan-
Zoals bekend is de heer mr. Chr.G.J. Rutten met ingang van 16 januari 1996 benoemd tot burgemeester van de
gemeente Breda, onder gelijktijdig eervol ontslag als burgemeester van de gemeente Middelburg.
Omdat bij de gemeentelijke herindeling van Walcheren per 1 januari 1997 de gemeenten Middelburg en Arnemui-
den zullen worden samengevoegd is de minister van Binnenlandse Zaken geadviseerd de vacature voor het ambt van
burgemeester van de huidige gemeente Middelburg niet open te stellen.
De commissaris van de Koningin heeft, na overleg met het gemeentebestuur van Middelburg besloten, de heer mr.
D.C.B. Burgers te benoemen tot wnd. burgemeester, van 16 januari 1996 tot de dag waarop de vacature zal zijn
vervuld.
De heer Burgers was eerder burgemeester van de gemeenten Haarcn 1972-1979), Rosmalen 1979-1989) en 's-Her-
togenbosch (1989-1995). Hij is onder meer lid van het bestuur stichting Vrienden Eindhoven Airport en lid van Bra
bant Export Overleg van de Kamer van Koophandel 's-Hertogenbosch, Business Sociëteit Noord-Brabant/Ncdcr-
landse Antillen en Business Club 's-Hertogenbosch.
De heer Burgers (CDA) is 26 februari 1932 geboren te Ubbergen.
Hij is gehuwd en heeft twee kinderen.
- Het belastingtarief voor de eerste
schijf van de inkomstenbelasting
wordt in 1996 verlaagd met 0,3%.
In 1997 zal het tarief met 0,45%
foto: J. Sinke.
omlaag zijn gebracht. Uiteindelijk
wordt in 1998 een totale verlaging
van hel tarief met 0,6% bereikt.
- De ouderenaftrek is per 1 januari
1996 verhoogd met 100.-.
Hoe kunt u uw
energieheffing verlagen?
U heeft zelf invloed op de hoogte
van de energieheffing die u moet
betalen. Hoe minder energie u
gebruikt, hoe lager de energie
heffing Er is een aantal heel een
voudige maatregelen die u niets kos
ten, en die uw energiegebruik snel
omlaag kunnen brengen. Te denken
valt aan:
- licht uit als u de kamer uitgaat;
- wasmachine alleen vol laten
draaien;
- tv en geluidsapparatuur niet op
stand-by laten staan
- korter douchen
- waakvlam van de verwarmings
ketel uitdoen in de zomer,
- verwarming een graad lager zet
ten;
- 's avonds de gordijnen dichtdoen,
- verwarming omlaag een half uur
voordat u gaat slapen.
Met kleine investeringen kunt u nog
verder besparen op uw energiege
bruik, bijvoorbeeld
- spaarlampen gebruiken;
- watersparende douchekop ge
bruiken;
- cv-leidingcn isoleren;
- reflecterende radiatorfolie aan
brengen achter de radiatoren;
- tochtstrips aanbrengen.
Dit soort investeringen heeft een
groot effect. Als bijvoorbeeld ieder
huishouden twee spaarlampen zou
gebruiken, wordt daarmee in totaal
322.400.000 kWh per jaar bespaard.
Dat is evenveel als het jaailijksc
stroomgebruik van Eindhoven!
Meer informatie
Wilt u meer weten over de energie
heffing, dan kunt u bellen met de
Postbus 51 infolijn, telefoon: 06-
8051 (40 cent per minuut). Dit num
mer is bereikbaar op werkdagen van
9.00 tot 21.00 uur.
U kunt hier ook een gratis brochure
aanvragen met meer informatie over
het broeikaseffect 'Hel broeikasef
fect: oorzaken en oplossingen'.
Wilt u adviezen over welke energie
besparende maatregelen precies
voor uw woonsituatie geschikt zijn,
dan bent u welkom bij uw energie
bedrijf. Zij zullen u graag van dienst
zijn.
Voor ondernemers, instellingen en
organisaties is een aparte folder over
de energieheffing verschenen. Deze
folder kunt u ook aanvragen bij de
Postbus 51 infolijn.
Foto: Andü van Riet
Met ingang van 1 januari kunnen
gebruikers van voorzieningen die
door Maatschappelijke Zorg Wal
cheren (MZW) worden verstrekt en
die daar een klacht over hebben deze
klacht voortaan melden op één cen
traal meldpunt. De klacht moet
betrekking hebben op handelswijzen
of gedragingen van organisaties die
onder de paraplu van hel MZW wer
ken.
Voor MZW werken verschillende
uitvoeringsorganisaties zoals Thuis
zorg Walcheren en de gemeenten
Middelburg en Vlissingen. Daar
naast heeft MZW ook contracten
gesloten met een aantal onderne
mingen die diensten voor of namens
de MZW verzorgen. Deze onderne
mingen zijn: ZVN Zorgvoorzienin
gen Nederland N.V., Combitax
Walcheren en Stichting Thuiszorg-
centrum Zeeland.
Wanneer u een klacht of probleem
had moest u zich tot nu toe wenden
tot de organisatie of onderneming
waarmee u te maken had. Voor veel
gebruikers was dit niet altijd even
duidelijk.
Dat is dan ook de reden dat besloten
is één meldpunt voor klachten in te
stellen. Hel meldpunt is onderge
bracht bij de gemeente Middelburg.
Met ingang van I januari 1996 moet
u zich voor een klacht die onder
Met ingang van 16 januari 1996 is burgemeester mr. Chr.G.J. Rutten,
sinds september 1985 eerste burger van Middelburg, benoemd tot bur
gemeester van Breda.
Op vrijdag 12 januari 1996 kan tijdens een openbare receptie in de
Burgerzaal van het stadhuis van Middelburg (ingang via bordes aan de
Markt) afscheid worden genomen van burgemeester mr. Chr.G.J. Rui
ten en mevrouw C.G.E.M.W. Ruttcn-Bovcndccrd. De openbare
receptie begint om 16.00 uur en zal tot 18.00 uur duren.
Inwoners van Middelburg, belangstellenden, relaties, vertegenwoordi
gers van bedrijven, verenigingen en organisaties worden langs deze
weg uitgenodigd de afscheidsreceptie bij te wonen. De receptie sluit
aan op een bijzondere gemeenteraadsvergadering die gehouden wordt
van 14.30 tot 15.30 uur in het stadhuis.
Een aanvraag vooreen rooivergunning is binnengekomen voor:
1 populier aan de Burgerweidestraat;
4 populieren aan het Smitsbolwerk.
Voor informatie over rooivergunningen kunt u terecht bij de afdeling Groen-
beheer, telefoon 675312..
'Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 0118-638570.
Het bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu
van 15 tot en met 21 januari
maandag
gehaktbal in jachtsaus, bloem
kool. aardappelen
dinsdag
vleesballetjes in tomatensaus,
gebakken aardappelen
woensdag
dunne plakken rundvlees, gesne
den bladspinazie, aardappelen
donderdag
kipfricassee, gemengde groen
ten, rijst
vrijdag
gepaneerde visfilet, wortelen.
aardappelpuree
zaterdag
bami goreng met kipsaieh
zondag
wat de pot schaft
Wie na 1 januari 1996, een bijstandsuitkering aanvraagt, heeft de plicht aan
te tonen, dat hij of zij er ook recht op heeft. Dat staat in de nieuwe Algeme
ne Bijstandswet, die op I januari 1996 in werking is getreden. Eén van de
spelregels daarvan is: zonder informatie geen uitkering. Deze regel is er niet
voor niets.
De huidige bijstandswet schiet tekort als het gaat om het voorkomen van
fraude. Dit heeft er mee te maken dat een duidelijke plicht ontbreekt van de
aanvrager om inlichtingen te verstrekken en van de afdeling sociale zaken
van de gemeente om te controleren of deze kloppen. Dat wordt anders.
De aanvrager moet straks met alle informatie over de brug komen, die de
afdeling sociale zaken nodig heeft om te kunnen vaststellen of hij recht heeft
op een uitkering. Daarvan moeten zoveel mogelijke schriftelijke bewijs
stukken worden getoond.
De aanvraag gaat als volgt.
De aanvrager krijgt een formulier van de gemeente, waarin staat welke
gegevens en bewijsstukken moeten worden verstrekt. Dal kan van alles zijn:
het SOFI-nummer, de brief van de bedrijfsvereniging over beëindiging van
de WW-uitkcring, een bewijs van inschrijving bij het arbeidsbureau, een
geldig identificatiebewijs, een huurcontract, inzicht in de financiële situatie
door bank- en/of giro-afschriften van de laatste tijd. De afdeling sociale
zaken geeft aan hoe en wanneer de gevraagde gegevens moeten worden
ingeleverd.
De aanvrager moet ook medewerking verlenen aan een huisbezoek, als de
afdeling sociale zaken dit nodig vindt. Pas als zij alle gevraagde inlichtingen
en bewijsstukken in huis heeft, zal zij zich over de aanvraag buigen.
Als de gegevens binnen zijn. zal de afdeling sociale zaken nagaan of deze
kloppen. De afdeling heeft de bevoegdheid om bij tal van instanties infor
matie te verkrijgen. Zo zal bijvoorbeeld bij een aanvraag van een schoolver
later bij de Informatiebeheergroep (voorheen Informatiseringsbank) in Gro
ningen worden nagegaan of hij staat ingeschreven voor onderwijs, of een
studiebeurs krijgt.
Andere bronnen die de afdeling sociale zaken kan raadplegen zijn onder
meer: de gemeentelijke basisadministratie, de bedrijfsverenigingen, de
bestanden van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, de Vreemdelingen
dienst, de ziekenfondsen etc.
Om een voorbeeld te geven:
Wilbert heeft alle gevraagde gegevens verstrekt. De afdeling sociale zaken
controleert bij de bedrijfsvereniging of inderdaad de WW-uitkering op de
datum die in de brief is vermeld, is beëindigd. Bij het arbeidsbureau wordt
geïnformeerd of Wilbert daar staat ingeschreven. Bij de belastingdienst
wordt nagegaan of Wilbert inkomsten heeft. Overigens hoeft de afdeling
sociale zaken geen toestemming aan Wilbert te vragen om al zijn gegevens
te controleren.
Let wel: een bijstandsuitkering wordt pas verstrekt als de afdeling sociale
zaken heeft gecontroleerd of alle gegevens juist zijn.
Als dat nodig is. kan een voorschot op de uitkering worden aangevraagd. De
afdeling sociale zaken moet er dan wel redelijkerwijs vanuit kunnen gaan,
dat iemand recht op bijstand heeft.
Het voorschot is altijd een lening,
die wordt verrekend met de eerste
uitkering. Als blijkt dat er geen recht
op bijstand bestaat, moet dat voor
schot natuurlijk worden terugbe
taald.
MZW valt dan ook melden bij:
het centrale meldpunt klachtenrege
ling WVG - Walcheren, Antwoord
nummer 370, 4330 WB Middelburg
t.a.v. mevrouw W.C. Nieuwpoort-
Antes. U kunt haar ook bellen, tele
foon 675682.
De klacht wordt vastgelegd en door
gespeeld naar de organisatie waar de
klacht betrekking op heeft. Deze
moet de klacht dan in behandeling
nemen. Vanuit het centrale meld
punt wordt regelmatig nagegaan hoe
het met de voortgang van de behan
deling van de klacht staat.
Wanneer u ontevreden bent over de
behandeling en afhandeling van de
klacht kunt u dit weer (schriftelijk)
melden bij het centrale meldpunt.
Deze melding wordt dan doorgestuurd
naar de Ombudscommissic van de
gemeente Middelburg. De Ombuds-
commissie neemt als onafhankelijk
instituut uw melding in behandeling en
zal na onderzoek de indiener van de
melding, het bestuur van MZW en de
uitvoeringsorganisatie hun uiteindelij
ke beoordeling laten weten. Ook bij
(.leze werkwijze wordt door het centra
le meldpunt de voortgang van de
behandeling van de melding gevolgd.
Voor u zijn er geen kosten verbon
den aan de behandeling van uw
klacht of aan de behandeling van de
klacht welke door de Ombudscom
missic wordt onderzocht.
In de folders en in de overige corres
pondentie van MZW wordt gewezen
op het beslaan van de klachtenrege
ling zodat iedereen ervan op de
hoogte kan zijn.
Wilt u hierover meer weten dan kunt
u altijd bellen naar de gemeente
Middelburg, dienst Maatschappelij
ke Zaken, mevrouw W.C. Nieuw-
poort-Antes, telefoon 675682.
In de komende periode vergaderen
de commissies op de volgende
dagen:
Commissie Maatschappelijke Za
ken, donderdag 11 januari om 19.30
uur. Secretaris is de heer J.J. Schroe-
vers. telefoon 675633.
Commissie Stadsontwikkeling,
maandag 15 januari om 19.30 uur.
Secretaris is de heer R. Griep, tele
foon 675232.
Commissie Stadsbeheer, dinsdag
16 januari om 19.30 uur. Secretaris
is de heer J.A.W. de Wolf, telefoon
675304.
Bovenstaande vergaderingen zijn
openbaar en worden gehouden in
het stadhuis, tenzij anders vermeld.
De agenda en andere stukken zijn
vanaf vier dagen vóór de vergade
ring in te zien bij sectie Voorlichting
en bij de commissiesecretaris.
Spreekrecht kunt u aanvragen bij de
commissiesecretaris.
De gemeenteraad vergadert op
maandag 22 januari om 19.30 uur.
Voor het aanbrengen van reklames,
aankondigingen, opschriften en
afbeeldingen is een vergunning ver
eist van burgemeester en wethou
ders op grond van hoofdstuk 8 van
de Algemene Plaatselijke Verorde
ning (artikel 228).
Bij reklames aan monumcnlenpan-
den kan er ingevolge art. 40 van de
Woningwet een bouwvergunning
vereist zijn. Reklames worden
beoordeeld door de welstandscom
missie en/of de monumentencom
missie. waarbij de volgende uit
gangspunten gelden:
de uitvoering van reklames dient te
voldoen aan redelijke eisen van wel
stand, zowel t.o.v. het betrokken
gebouw als de omgeving daarvan. In
dit kader komen de navolgende
aspecten aan de orde.
- uitvoering reklame (vorm. kleur.
grootte);
- reklame in verhouding met'
a. de gevelindeling (architectoni
sche aspecten)
b. eventuele andere reklames aan
de gevel
c. plaats aan de gevel
d. het straatbeeld;
- overige, uit welstandsóogpunt,
relevante aspecten.
Sinds 1991 hanteert de gemeente
Middelburg vastgestelde richtlijnen
voor reklames voor het gebied waar
op de aanwijzing tot Beschermd
Stadsgezicht van toepassing is.
Door de welstandscommissie en/of
de monumcntencommissic worden
bij beoordeling van reklame-aanvra-
gen deze richtlijnen gehanteerd.
Wegens veranderingen en veroude
ring zijn de richtlijnen in overleg
met de winkeliersverenigingen Ver
eniging Ondernemers Middelburg
en MKB-Nederland herzien.
Per 1 december 1995 worden de
onderstaande richtlijnen gehanteerd:
a. reklames dienen evenwijdig aan
de gevel te worden aangebracht,
e.e.a. met dien verstande dat de
reklames niet hoger mogen wor
den aangebracht dan 0.20 meter
onder de benedenkant van de
raamdorpels van de eerste ver
dieping (boven een voetpad dient
een minimum vrije hoogte van
2.20 meter aangehouden te wor
den). Indien de ruimtelijke
omgeving van het betrokken
pand voldoende groot is en inci
denteel op andere niet storende
lokaties. zijn horizontale rekla-
mcopschriften op hoger gelegen
gevelvlakken toegestaan;
b. reklames tegen de gevel zijn uit
sluitend toegestaan in zgn. losse
letters. Uitzondering hierop kan
worden gemaakt indien het
gevelbeeld niet wordt verstoord:
c. dubbelzijdige uitsteekbakjes/uit-
stcckbordcn mogen maximaal
0.95 meter uit de gevel steken;
d. intermitterende reklames, rote
rende reklames en reklames in de
vorm van lichtrefiexborden zijn
niet toegestaan.
Deze richtlijnen, alsmede een aan
vraagformulier voor een reklame-
aanvraag zijn te verkrijgen aan de
balie van de sectie Bouwen en
Wonen, Vlissingsestraat 21.
Met vragen naar aanleiding van dit
artikel kunt u terecht bij mevrouw I.
Bostelaar (0118-675283).