4 iiiliiiiilillliliiiiiiliiiilllllliiilill, J|. GEMEENTE MIDDELBURG Energieheffing gecompenseerd door belastingverlaging Waarnemend burgemeester Meldpunt voor klachten Maatschappelijke Zorg Afscheidsreceptie burgemeester Zonder informatie geen bijstand Richtlijnen voor reklames Rooien De nieuwe Bijstandwet (4) Commissievergaderingen Week 2 Tafeltje Dekje Hoe verder? Niet tevreden Geen kosten Woensdag 10 januari 1996 DE FAAM 5 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtings winkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Op I januari 1996 is de energieheffing ingevoerd. Dit betekent dat u heffing gaat betalen over de energie die u gebruikt (gas, elektriciteit, olie). Uw ener gierekening zal dus omhoog gaan. Maar: de opbrengst van de energieheffing wordt gebruikt om de loon- en inkomstenbelasting te verlagen! U gaat min der belasting betalen. Uw maandelijkse netto-loon zal iets hoger zijn. Voor Tiensen die een gemiddeld energiegebruik hebben, is de belastingverlaging ongeveer gelijk aan de energieheffing. gesloten op het aardgasnet. Zij gebruiken in plaats van aardgas andere brandstoffen, bijvoorbeeld: petroleum, huisbrandolie. LPG. pro paan of butaan. Als u een van deze brandstoffen gebruikt, moet u ook energieheffing gaan betalen. De heffing wordt verwerkt in de prijs die u betaalt voor deze brandstoffen. Uw leverancier kan u vertellen hoe veel de heffing bedraagt. Wie gaat energieheffing betalen? Iedereen die aardgas gebruikt, gaat energieheffing betalen. De heffing op aardgas geldt dus voor alle huis houdens en voor bedrijven. De heffing op elektriciteit geldt voor huishoudens en voor bedrijven met een relatief laag elektriciteitsge bruik. Voor bedrijven met een rela tief hoog elektriciteitsgebruik zijn andere maatregelen getroffen. Geen energieheffing over alle energie die u gebruikt Over een bepaalde hoeveelheid energie die u gebruikt, hoeft u geen heffing te betalen. Deze heffingvrije energie is per huishouden vastge steld op: - 800 m3 aardgas per jaar, en - 800 kWh elektriciteit per jaar. Hoeveel energieheffing gaat u betalen? De energieheffing wordt stapsge wijs ingevoerd. In de tabel hierna kunt u zien hoeveel de heffing in 1996 bedraagt (le kolom van de tabel). In de 2c en 3e kolom van de tabel staan de bedragen die gelden voor 1997 en 1998. U ziet dat de heffing op elektriciteit niet meer wordt verhoogd. De heffing op elek triciteit blijft ook in 1997 en 1998 3.5 cent per kWh. Door de energieheffing gaat de prijs van elektriciteit met ongeveer 15% omhoog. Aardgas zal in 1998 zo'n 20 tot 25% duurder zijn dan in 1995. De kosten voor energie worden in Nederland dus Hink wat hoger, maar toch blijven de prijzen onder het Europese gemiddelde. Hoe gaat u betalen? De energieheffing wordt verwerkt in uw energierekening; de heffing komt boven op de prijs die u maan delijks betaalt voor aardgas en elek triciteit. U betaalt dus aan uw ener giebedrijf en het energiebedrijf draagt de heffing af aan de Belas tingdienst. Compensatie door belastingverlaging De belastingverlaging voor huishou dens wordt bereikt met de volgende maatregelen: - De belastingvrije som (dat deel van uw inkomen waarover u geen belasting betaalt) is per I januari 1996 verhoogd met 80,-. Stapsgewijze invoering van de energieheffing Bedragen (inclusief BTW) 1996 1997 1998 Elektriciteit per kWh 0,035 0,036 0,035 Aardgas per m3 0,038 0,075 ƒ0.112 Het waarom van de energieheffing 'Vat het broeikaseffect is, weten we :o langzamerhand allemaal; de tem peratuur op aarde stijgt, waardoor het klimaat gaat veranderen. De gevolgen kunnen ernstig zijn. Het broeikaseffect wordt vooral vcroor- :aakt door de uitstoot van kool dioxide (C02). Dit gas komt vrij bij Je verbranding van bijvoorbeeld olie, kolen en aardgas. En in onze samenleving verstoken we daar nog al wat van. Binnen de internationale gemeen schap zijn afspraken gemaakt om het broeikaseffect te beperken. Ook in Nederland zal daaraan zijn steen tje bijdragen. Eén van de meest effectieve maatregelen is: het ver minderen van de uitstoot van kool dioxide. Om dat te bereiken moeten we minder brandstoffen gaan gebruiken. Het voornaamste doel van de energieheffing is dan ook: terugdringing van het brandstofge- bruik. Energieheffing gecompenseerd door belastingverlagingen Door de energieheffing wordt ener gie duurder. De regering wil hier mee bereiken dat meer mensen meer aan energiebesparing gaan doen. Een lager energiegebruik is immers beter voor het milieu. Toch hoeft duurdere energie niet te betekenen dat uw besteedbare inko men lager wordt. De opbrengst uit de energieheffing wordt namelijk teruggesluisd naar de belastingbeta lers in de vorm van belastingverla gingen. Dit betekent dat u aan de ene kant meer gaal betalen voor uw energiegebruik, maar dat u aan de andere kant minder belasting hoeft te betalen. Bij een gemiddeld ener giegebruik heeft de energieheffing uiteindelijk geen of een beperkt effect op uw financiële positie. Als u aan energiebesparing gaat doen, dan kunt u er financieel iets op vooruit gaan: het voordcel van de blasting- verlaging is dan groter dan de lasten van de energieheffing. Wat wordt er belast? U gaat heffing betalen over het gebruik van elektriciteit en aardgas. Bij het gebruik van elektriciteit komt weliswaar geen kooldioxide vrij, maar voor de opwekking van elektriciteit worden meestal aardgas of kolen verbrand en daarbij ontstaat wel kooldioxide. Daarom geldt de energieheffing ook voor elektrici teit. Sommige huishoudens zijn niet aan- Zoals bekend is de heer mr. Chr.G.J. Rutten met ingang van 16 januari 1996 benoemd tot burgemeester van de gemeente Breda, onder gelijktijdig eervol ontslag als burgemeester van de gemeente Middelburg. Omdat bij de gemeentelijke herindeling van Walcheren per 1 januari 1997 de gemeenten Middelburg en Arnemui- den zullen worden samengevoegd is de minister van Binnenlandse Zaken geadviseerd de vacature voor het ambt van burgemeester van de huidige gemeente Middelburg niet open te stellen. De commissaris van de Koningin heeft, na overleg met het gemeentebestuur van Middelburg besloten, de heer mr. D.C.B. Burgers te benoemen tot wnd. burgemeester, van 16 januari 1996 tot de dag waarop de vacature zal zijn vervuld. De heer Burgers was eerder burgemeester van de gemeenten Haarcn 1972-1979), Rosmalen 1979-1989) en 's-Her- togenbosch (1989-1995). Hij is onder meer lid van het bestuur stichting Vrienden Eindhoven Airport en lid van Bra bant Export Overleg van de Kamer van Koophandel 's-Hertogenbosch, Business Sociëteit Noord-Brabant/Ncdcr- landse Antillen en Business Club 's-Hertogenbosch. De heer Burgers (CDA) is 26 februari 1932 geboren te Ubbergen. Hij is gehuwd en heeft twee kinderen. - Het belastingtarief voor de eerste schijf van de inkomstenbelasting wordt in 1996 verlaagd met 0,3%. In 1997 zal het tarief met 0,45% foto: J. Sinke. omlaag zijn gebracht. Uiteindelijk wordt in 1998 een totale verlaging van hel tarief met 0,6% bereikt. - De ouderenaftrek is per 1 januari 1996 verhoogd met 100.-. Hoe kunt u uw energieheffing verlagen? U heeft zelf invloed op de hoogte van de energieheffing die u moet betalen. Hoe minder energie u gebruikt, hoe lager de energie heffing Er is een aantal heel een voudige maatregelen die u niets kos ten, en die uw energiegebruik snel omlaag kunnen brengen. Te denken valt aan: - licht uit als u de kamer uitgaat; - wasmachine alleen vol laten draaien; - tv en geluidsapparatuur niet op stand-by laten staan - korter douchen - waakvlam van de verwarmings ketel uitdoen in de zomer, - verwarming een graad lager zet ten; - 's avonds de gordijnen dichtdoen, - verwarming omlaag een half uur voordat u gaat slapen. Met kleine investeringen kunt u nog verder besparen op uw energiege bruik, bijvoorbeeld - spaarlampen gebruiken; - watersparende douchekop ge bruiken; - cv-leidingcn isoleren; - reflecterende radiatorfolie aan brengen achter de radiatoren; - tochtstrips aanbrengen. Dit soort investeringen heeft een groot effect. Als bijvoorbeeld ieder huishouden twee spaarlampen zou gebruiken, wordt daarmee in totaal 322.400.000 kWh per jaar bespaard. Dat is evenveel als het jaailijksc stroomgebruik van Eindhoven! Meer informatie Wilt u meer weten over de energie heffing, dan kunt u bellen met de Postbus 51 infolijn, telefoon: 06- 8051 (40 cent per minuut). Dit num mer is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur. U kunt hier ook een gratis brochure aanvragen met meer informatie over het broeikaseffect 'Hel broeikasef fect: oorzaken en oplossingen'. Wilt u adviezen over welke energie besparende maatregelen precies voor uw woonsituatie geschikt zijn, dan bent u welkom bij uw energie bedrijf. Zij zullen u graag van dienst zijn. Voor ondernemers, instellingen en organisaties is een aparte folder over de energieheffing verschenen. Deze folder kunt u ook aanvragen bij de Postbus 51 infolijn. Foto: Andü van Riet Met ingang van 1 januari kunnen gebruikers van voorzieningen die door Maatschappelijke Zorg Wal cheren (MZW) worden verstrekt en die daar een klacht over hebben deze klacht voortaan melden op één cen traal meldpunt. De klacht moet betrekking hebben op handelswijzen of gedragingen van organisaties die onder de paraplu van hel MZW wer ken. Voor MZW werken verschillende uitvoeringsorganisaties zoals Thuis zorg Walcheren en de gemeenten Middelburg en Vlissingen. Daar naast heeft MZW ook contracten gesloten met een aantal onderne mingen die diensten voor of namens de MZW verzorgen. Deze onderne mingen zijn: ZVN Zorgvoorzienin gen Nederland N.V., Combitax Walcheren en Stichting Thuiszorg- centrum Zeeland. Wanneer u een klacht of probleem had moest u zich tot nu toe wenden tot de organisatie of onderneming waarmee u te maken had. Voor veel gebruikers was dit niet altijd even duidelijk. Dat is dan ook de reden dat besloten is één meldpunt voor klachten in te stellen. Hel meldpunt is onderge bracht bij de gemeente Middelburg. Met ingang van I januari 1996 moet u zich voor een klacht die onder Met ingang van 16 januari 1996 is burgemeester mr. Chr.G.J. Rutten, sinds september 1985 eerste burger van Middelburg, benoemd tot bur gemeester van Breda. Op vrijdag 12 januari 1996 kan tijdens een openbare receptie in de Burgerzaal van het stadhuis van Middelburg (ingang via bordes aan de Markt) afscheid worden genomen van burgemeester mr. Chr.G.J. Rui ten en mevrouw C.G.E.M.W. Ruttcn-Bovcndccrd. De openbare receptie begint om 16.00 uur en zal tot 18.00 uur duren. Inwoners van Middelburg, belangstellenden, relaties, vertegenwoordi gers van bedrijven, verenigingen en organisaties worden langs deze weg uitgenodigd de afscheidsreceptie bij te wonen. De receptie sluit aan op een bijzondere gemeenteraadsvergadering die gehouden wordt van 14.30 tot 15.30 uur in het stadhuis. Een aanvraag vooreen rooivergunning is binnengekomen voor: 1 populier aan de Burgerweidestraat; 4 populieren aan het Smitsbolwerk. Voor informatie over rooivergunningen kunt u terecht bij de afdeling Groen- beheer, telefoon 675312.. 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 15 tot en met 21 januari maandag gehaktbal in jachtsaus, bloem kool. aardappelen dinsdag vleesballetjes in tomatensaus, gebakken aardappelen woensdag dunne plakken rundvlees, gesne den bladspinazie, aardappelen donderdag kipfricassee, gemengde groen ten, rijst vrijdag gepaneerde visfilet, wortelen. aardappelpuree zaterdag bami goreng met kipsaieh zondag wat de pot schaft Wie na 1 januari 1996, een bijstandsuitkering aanvraagt, heeft de plicht aan te tonen, dat hij of zij er ook recht op heeft. Dat staat in de nieuwe Algeme ne Bijstandswet, die op I januari 1996 in werking is getreden. Eén van de spelregels daarvan is: zonder informatie geen uitkering. Deze regel is er niet voor niets. De huidige bijstandswet schiet tekort als het gaat om het voorkomen van fraude. Dit heeft er mee te maken dat een duidelijke plicht ontbreekt van de aanvrager om inlichtingen te verstrekken en van de afdeling sociale zaken van de gemeente om te controleren of deze kloppen. Dat wordt anders. De aanvrager moet straks met alle informatie over de brug komen, die de afdeling sociale zaken nodig heeft om te kunnen vaststellen of hij recht heeft op een uitkering. Daarvan moeten zoveel mogelijke schriftelijke bewijs stukken worden getoond. De aanvraag gaat als volgt. De aanvrager krijgt een formulier van de gemeente, waarin staat welke gegevens en bewijsstukken moeten worden verstrekt. Dal kan van alles zijn: het SOFI-nummer, de brief van de bedrijfsvereniging over beëindiging van de WW-uitkcring, een bewijs van inschrijving bij het arbeidsbureau, een geldig identificatiebewijs, een huurcontract, inzicht in de financiële situatie door bank- en/of giro-afschriften van de laatste tijd. De afdeling sociale zaken geeft aan hoe en wanneer de gevraagde gegevens moeten worden ingeleverd. De aanvrager moet ook medewerking verlenen aan een huisbezoek, als de afdeling sociale zaken dit nodig vindt. Pas als zij alle gevraagde inlichtingen en bewijsstukken in huis heeft, zal zij zich over de aanvraag buigen. Als de gegevens binnen zijn. zal de afdeling sociale zaken nagaan of deze kloppen. De afdeling heeft de bevoegdheid om bij tal van instanties infor matie te verkrijgen. Zo zal bijvoorbeeld bij een aanvraag van een schoolver later bij de Informatiebeheergroep (voorheen Informatiseringsbank) in Gro ningen worden nagegaan of hij staat ingeschreven voor onderwijs, of een studiebeurs krijgt. Andere bronnen die de afdeling sociale zaken kan raadplegen zijn onder meer: de gemeentelijke basisadministratie, de bedrijfsverenigingen, de bestanden van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, de Vreemdelingen dienst, de ziekenfondsen etc. Om een voorbeeld te geven: Wilbert heeft alle gevraagde gegevens verstrekt. De afdeling sociale zaken controleert bij de bedrijfsvereniging of inderdaad de WW-uitkering op de datum die in de brief is vermeld, is beëindigd. Bij het arbeidsbureau wordt geïnformeerd of Wilbert daar staat ingeschreven. Bij de belastingdienst wordt nagegaan of Wilbert inkomsten heeft. Overigens hoeft de afdeling sociale zaken geen toestemming aan Wilbert te vragen om al zijn gegevens te controleren. Let wel: een bijstandsuitkering wordt pas verstrekt als de afdeling sociale zaken heeft gecontroleerd of alle gegevens juist zijn. Als dat nodig is. kan een voorschot op de uitkering worden aangevraagd. De afdeling sociale zaken moet er dan wel redelijkerwijs vanuit kunnen gaan, dat iemand recht op bijstand heeft. Het voorschot is altijd een lening, die wordt verrekend met de eerste uitkering. Als blijkt dat er geen recht op bijstand bestaat, moet dat voor schot natuurlijk worden terugbe taald. MZW valt dan ook melden bij: het centrale meldpunt klachtenrege ling WVG - Walcheren, Antwoord nummer 370, 4330 WB Middelburg t.a.v. mevrouw W.C. Nieuwpoort- Antes. U kunt haar ook bellen, tele foon 675682. De klacht wordt vastgelegd en door gespeeld naar de organisatie waar de klacht betrekking op heeft. Deze moet de klacht dan in behandeling nemen. Vanuit het centrale meld punt wordt regelmatig nagegaan hoe het met de voortgang van de behan deling van de klacht staat. Wanneer u ontevreden bent over de behandeling en afhandeling van de klacht kunt u dit weer (schriftelijk) melden bij het centrale meldpunt. Deze melding wordt dan doorgestuurd naar de Ombudscommissic van de gemeente Middelburg. De Ombuds- commissie neemt als onafhankelijk instituut uw melding in behandeling en zal na onderzoek de indiener van de melding, het bestuur van MZW en de uitvoeringsorganisatie hun uiteindelij ke beoordeling laten weten. Ook bij (.leze werkwijze wordt door het centra le meldpunt de voortgang van de behandeling van de melding gevolgd. Voor u zijn er geen kosten verbon den aan de behandeling van uw klacht of aan de behandeling van de klacht welke door de Ombudscom missic wordt onderzocht. In de folders en in de overige corres pondentie van MZW wordt gewezen op het beslaan van de klachtenrege ling zodat iedereen ervan op de hoogte kan zijn. Wilt u hierover meer weten dan kunt u altijd bellen naar de gemeente Middelburg, dienst Maatschappelij ke Zaken, mevrouw W.C. Nieuw- poort-Antes, telefoon 675682. In de komende periode vergaderen de commissies op de volgende dagen: Commissie Maatschappelijke Za ken, donderdag 11 januari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.J. Schroe- vers. telefoon 675633. Commissie Stadsontwikkeling, maandag 15 januari om 19.30 uur. Secretaris is de heer R. Griep, tele foon 675232. Commissie Stadsbeheer, dinsdag 16 januari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.A.W. de Wolf, telefoon 675304. Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stadhuis, tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn vanaf vier dagen vóór de vergade ring in te zien bij sectie Voorlichting en bij de commissiesecretaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissiesecretaris. De gemeenteraad vergadert op maandag 22 januari om 19.30 uur. Voor het aanbrengen van reklames, aankondigingen, opschriften en afbeeldingen is een vergunning ver eist van burgemeester en wethou ders op grond van hoofdstuk 8 van de Algemene Plaatselijke Verorde ning (artikel 228). Bij reklames aan monumcnlenpan- den kan er ingevolge art. 40 van de Woningwet een bouwvergunning vereist zijn. Reklames worden beoordeeld door de welstandscom missie en/of de monumentencom missie. waarbij de volgende uit gangspunten gelden: de uitvoering van reklames dient te voldoen aan redelijke eisen van wel stand, zowel t.o.v. het betrokken gebouw als de omgeving daarvan. In dit kader komen de navolgende aspecten aan de orde. - uitvoering reklame (vorm. kleur. grootte); - reklame in verhouding met' a. de gevelindeling (architectoni sche aspecten) b. eventuele andere reklames aan de gevel c. plaats aan de gevel d. het straatbeeld; - overige, uit welstandsóogpunt, relevante aspecten. Sinds 1991 hanteert de gemeente Middelburg vastgestelde richtlijnen voor reklames voor het gebied waar op de aanwijzing tot Beschermd Stadsgezicht van toepassing is. Door de welstandscommissie en/of de monumcntencommissic worden bij beoordeling van reklame-aanvra- gen deze richtlijnen gehanteerd. Wegens veranderingen en veroude ring zijn de richtlijnen in overleg met de winkeliersverenigingen Ver eniging Ondernemers Middelburg en MKB-Nederland herzien. Per 1 december 1995 worden de onderstaande richtlijnen gehanteerd: a. reklames dienen evenwijdig aan de gevel te worden aangebracht, e.e.a. met dien verstande dat de reklames niet hoger mogen wor den aangebracht dan 0.20 meter onder de benedenkant van de raamdorpels van de eerste ver dieping (boven een voetpad dient een minimum vrije hoogte van 2.20 meter aangehouden te wor den). Indien de ruimtelijke omgeving van het betrokken pand voldoende groot is en inci denteel op andere niet storende lokaties. zijn horizontale rekla- mcopschriften op hoger gelegen gevelvlakken toegestaan; b. reklames tegen de gevel zijn uit sluitend toegestaan in zgn. losse letters. Uitzondering hierop kan worden gemaakt indien het gevelbeeld niet wordt verstoord: c. dubbelzijdige uitsteekbakjes/uit- stcckbordcn mogen maximaal 0.95 meter uit de gevel steken; d. intermitterende reklames, rote rende reklames en reklames in de vorm van lichtrefiexborden zijn niet toegestaan. Deze richtlijnen, alsmede een aan vraagformulier voor een reklame- aanvraag zijn te verkrijgen aan de balie van de sectie Bouwen en Wonen, Vlissingsestraat 21. Met vragen naar aanleiding van dit artikel kunt u terecht bij mevrouw I. Bostelaar (0118-675283).

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 5