a
fiiliiii^liillÉiiiiÊliiiiAillblIiiiklE. «li.
GEMEENTE MIDDELBURG
Populieren in Dauwendaele gedund
Sportcomplexen bekeken
De nieuwe Bijstandswet
Horecasluiting
Huisvesting gemeente
Huurcommissie
Rooivergunningen
Collecte
Koopzondagen:
gratis parkeren
Commissies
Tarieven accommodatie
Week 49
Tafeltje
Dekje
uw
Aan het werk of naar een opleiding: Partners en vrouwen met kinderen boven 5 jaar
De nieuwe\Bijstand
Een andere instelling
Sluitingsuur Kerstnacht
Horecasluiting
Nieuwjaarsviering
Woensdag 6 december 1995
DE FAAM
5
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatiefolders en inzage van
stukken kunt u terecht in de Voorlichtings
winkelf, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450
geopend iedere werkdag van 8.00 tot
12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur.
De afdeling groenbeheer is voor
nemens 188 populieren te rooien
in de wijk Dauwendaele. Veelal
betreft het een dunning of een ver
vanging uit het oogpunt van
beheer of het rooien naar aanlei
ding van klachten.
In de periode 1965 - 1980 zijn er
circa 5000 bomen aangeplant in de
wijk Dauwendaele waarvan enkele
honderden populieren. Het doel van
de grootschalige aanplant van de
populier was het snel verkrijgen van
een groen uiterlijk van de wijk. De
populier heeft een enorme groei
kracht en is een boom die de eerste
jaren weinig aandacht van de grocn-
behcerder vraagt.
Na ca. 25 jaar zijn deze bomen veel
al minder goed te handhaven in een
stedelijk gebied. Bij deze bomen
beginnen dan de nadelen van de toe
gepaste soort zichtbaar te worden.
Naarmate populieren ouder worden
neemt de kans toe dat de stam van
binnen begint te rotten. Ook komt er
meer dood hut in de kroon wat het
uitwaaien van takken tot gevolg
heeft. De kans op spontane takbreuk
neemt ook toe naarmate de bomen
ouder worden. De afdeling groenbe
heer ontvangt ook klachten over het
omhoog komen van bestrating, pro
blemen met lichtinval en aantasting
van riool.
Lokatie
Aantal
Herplant
Buitcnhovenlaan
5
nee
Buitenruststraat
14
nee
Dauwcndaelselaan/Torcnwcg
3
nee
Dauwendaelsestraat
2
nee
Dauwcndaelselaan (singelzijde)
17
nee
Dauwendaelselaan
46
gedeeltelijk
Diamant
3
nee
Dricwcgcnhof
2
nee
Duunmede
2
ja
Grootmede
6
ja
Herbertsiand
2
nee
Kruitmolenlaan
4
nee
Kruitmolen tegen
Dauwendaclse watergang
6
nee
Meandcrlaan
22
nee
Overloper (gemeentcwerf)
4
ja
Papisland (rusthuis)
7
nee
Papisland/Vromoldsland
10
gedeeltelijk
Papisland (school)
3
nee
Roozenburglaan
13
ja
Segeersingel
3
nee
Scgeerweg
6
nee
Smaragd
2
nee
Vrcdenburg
3
ja
Westmede (gymzaal)
3
nee
De commissie Stadsbeheer be
spreekt op 12 december de nota Her
structurering sportcomplexen, een
aanzet voor een discussie over ver
antwoord beheer.
Al een aantal jaren wordt, met wis
selend succes, gestoeid over de toe
komst van de Middelburgse sport
complexen.
Aanvankelijk waren de inspannin
gen alleen gericht op het verbeteren
van de kosten-baten verhouding.
Die moet verbeteren van een min of
meer toevallig ontstane 80/20-ver-
houding naar 70/30.
Gaandeweg het proces, met name
het laatste jaar, worden deze cijfers
steeds minder belangrijk en blijken
andere invalshoeken van belang te
zijn.
Moet het "marktconform"? Streven
wc naar vormen van zelfbeheer en
zo ja. hoe ver gaat dat dan? Hoe
moeten wc, ook financieel, structuur
aanbrengen in het accommodatiebe-
hecr in de toekomst? Anders
gezegd, wordt het geen tijd om een
"accommodatic-bcheerplan" op te
stellen. Gaan we verzelfstandigen?
Enz., enz.
Eén invalshoek is in deze nota
bewust buiten beschouwing gelaten.
Dat is de invalshoek van het maat
schappelijke belang van sportbeoe
fening. De politieke visie vanuit
deze invalshoek moet de betrokken
heid van de gemeente aangeven.
Vanuit deze visie zullen ook de
materiële randvoorwaarden moeten
worden ingevuld.
Samenvatting van de nota
Met relatief betrekkelijke geringe
investeringen zijn de sportcom
plexen kwantitatief zodanig aan te
passen, dat aan de geobjectiveerde
behoeften voldaan kan worden.
In kwalitatieve zin zal er een zeer
forse investering (ca. 4 miljoen)
gedaan moeten worden om de sport
complexen optimaal te kunnen laten
functioneren. Hierin is niet begrepen
de aanleg van het sportcomplex
Veerse Poort.
'Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 0118-638570.
Het bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu van II tol en met 17
december
Maandag
Gekruid gehakt, snijbonen, aard
appelen
Dinsdag
Rundersaucijs, rode bieten,
aardappelen
Woensdag
Stamppot boerenkool, worst
Donderdag
Gegrilde kippepoot, gemengde
groente, aardappelpuree
Vrijdag
Visfilet, groente, aardappelen
Zaterdag
Nasi goreng kipsatch
Zondag
Wat de pot schaft
Voor de veldsportverenigingen
heeft een lichte verzclfstandigings-
vorm de voorkeur. Dat betekent dat
het dagelijks beheer overgedragen
kan worden aan verenigingen of
combinaties daarvan.
Vanwege personele consequenties
zal er voor de korte termijn vanuit
gegaan moeten worden dat het inte
graal beheer door de eigen dienst
moet worden uitgevoerd.
Met name sporthallen lenen zich,
gezien het multifunctionele gebruik,
niet voor beheer door een vereni
ging. Voorlopig wordt gemeentelijk
beheer gecontinueerd.
Wellicht dat het in de toekomst
mogelijk is de sporthallen, in combi
natie met een geprivatiseerd zwem
bad. ook te verzelfstandigen.
Volgens de huidige berekeningswij
ze kan geconcludeerd worden dat de
gemiddelde kostendekking van de
sportvoorzieningen minder bedraagt
dan 20%. Slechts 25% van de
gebruikersvormen levert een kosten
dekking die hoger is dan 20%. Dus
80/20 wordt zelfs niet gehaald. Een
verhouding 70/30 zal alleen gefa
seerd ingevoerd kunnen wordep.
Dat betekent ook dat de aan de afd.
Accommodaties opgelegde bezuini
ging niet reëel is.
Enkele van de aanbevelingen uit
de nota:
In overleg met de gebruikers zal er
gestreefd moeten worden naar de
overdracht van de complcxondcrde-
len. In de eerste fase zal de gemeen
te het totale onderhoud blijven ver
richten. Op termijn kan er zelfwerk
zaamheid geïntroduceerd worden.
In een periode van 3 jaar, ingaande
1996, moet er gekomen worden op
een 80/20-verhouding, op basis van
vervangingswaarde. Dit moet ge
zien worden als een afgeleide van de
politieke wens om te komen tot een
betere kostendekkingsgraad.
Per beheerseenheid kan er slechts
sprake zijn van huur op basis van
jaarhuurcontract.
Het meerdere, ontstaan door extra
huurinkomsten, wordt gereserveerd
ten behoeve van het groot onder
houd c.a.
Ook het saldo van het kostprijsver
lagend effect, als gevolg van zelf
werkzaamheid, dient aan deze
onderhoudsreserve te worden toege
voegd.
De huurcommissie is een onafhankelijke commissie, die op verzoek van
huurder of verhuurder adviezen of antwoorden kan geven op allerlei vragen
op het gebied van huur en verhuur van woonruimte. Het kan hierbij gaan om
alle soorten woonruimte, zelfstandig of onzelfstandig en woonwagens en
standplaatsen.
Deze commissie houdt iedere tweede dinsdag van de maand spreekuur in
Middelburg, dus ook dinsdag 12 december van 13.30 tot 16.00 uur in de B
en W-kamer van het stadhuis.
De huurcommissie is gevestigd in Breda, telefonisch spreekuur elke dinsdag
en donderdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur, telefoon
076-5225090.
Een aanvraag voor een rooivergun-
ning is binnengekomen voor:
12 essen aan de Lange weg;
I wilg aan de Schotelweg-
De afdeling Groenbeheer van de
gemeente Middelburg vraagt een
kapvergunning aan voor de volgen
de lokaties. Elders op deze pagina
wordt ingegaan op de achtergrond
van deze kapvergunning.
Wijk Dauwendaele:
188 populieren op diverse lokaties
in de wijk;
Waldammerweg (Arnestein):
45 populieren aan het gedeelte tus
sen Nieuwlandseweg en de Hercu-
lesweg;
Toegangsweg begraafplaats (Wes
telijke Oude Havendijk):
11 populieren in een rij in midden
berm.
Voor informatie over rooivergun
ningen kunt u terecht bij de afdeling
Groenbeheer, telefoon 675312.
Door burgemeester en wethouders is
aan de volgende instellingen toe
stemming verleend om in de komen
de periode een huis-aan-huis-collec-
te te houden:
Anti Vivisectie Stichting, werk
groep Middelburg, van 11 toten met
16 december.
Wat de standplaats betreft staan de
populieren veelal in de buurt van
andere bomen met een grotere duur
zaamheid maar met een mindere
groeikracht. Deze soorten dreigen
door de populieren overgegroeid te
worden. Ook is er aangeplant op
plaatsen waar weinig groeiruimte is
voor de kroon of de wortels. Tc den
ken valt aan bomen op korte afstand
uit een gevel of dicht langs een rij
baan. Deze problematiek leidde al
tot een dunning van het Populieren
bestand aan het eind van de tachtiger
jaren.
Uitgaande van de hiervoor omschre
ven gegevens is in het najaar van
1995 het populieren bestand van de
wijk Dauwendaele geïnventariseerd
en beoordeeld. Op basis hiervan is
een dunnings- en vcrvangingsplan
opgesteld. De beslissing om bomen
te rooien is voortgekomen uit ver
zoeken en opmerkingen van bewo
ners maar ook genomen uit oogpunt
van beheer of uit vciligheidsoverwe-
gen.
In de tabel staat in welke straten
populieren gerooid gaan worden.
Het dunnen/vervangen zal op ter
mijn tot gevolg hebben dat er een
meer duurzamer bomenbestand zal
zijn dat minder gevaar en overlast
oplevert.
Het beeld zal kort na de dunning
meer open zijn dan voorheen. Door
het uitgroeien van andere soorten en
het aanplanten van duurzamere
boomsoorten zal binnen enkele
jaren weer een vergelijkbaar straat
beeld ontstaan.
De werkzaamheden zullen medio
januari 1996 aanvangen en zullen
ca. 6 weken in beslag nemen. De
bewoners in de directe omgeving
van te rooien Populieren zullen
tevens per brief ingelicht worden.
Mocht u hierover toch nog vragen
hebben dan kunt u in contact treden
met de afdclina groenbeheer (0118-
675313).
foto: E. Engel
De huidige bijstandswet schiet op een aantal punten tekort. Een van die
punten is dat onvoldoende aandacht wordt besteed aan de mogelijkhe
den om uit de bijstand te stromen.
Iedereen was het er over eens dat de bijstandswet aan een grondige ver
andering toe was. Dat is dan ook gebeurd. Op 1 januari 1996 treedt de
nieuwe Algemene bijstandswet in werking.
In de nieuwe bijstandwet staat cen
traal dat bijstand er is voor mensen
die niet in staat zijn zelf voldoende
inkomsten te verdienen voor de
noodzakelijke kosten van het
levensonderhoud. Van elke uitke
ringsgerechtigde wordt verwacht,
dat hij of zij cr alles aan doet om zelf
weer in het levensonderhoud te
voorzien. Daar wordt onder verstaan
dat iemand gaat solliciteren, of als
dat nodig is scholing volgt of werk
ervaring opdoet, om tic kansen op
betaald werk te vergroten.
Met ingang van 1 januari 1996 moet
ook de partner van iemand die bij
stand aanvraagt naar werk zoeken.
In de huidige wet is liet te veel een
automatisme geworden om bepaalde
groepen te ontheffen van de ver
plichting om een betaalde baan te
vinden. Zo blijven velen onnodig
lang afhankelijk van bijstand. Daar
hebben zij zelf ook nadeel van. De
bijstand is een minimuminkomen en
met betaald werk is de kans op een
hoger inkomen groter.
Vrouwen in tic bijstand met jongere
kinderen is zo'n groep van wie vaak
niet werd verwacht dat zij op zoek
gaan naar een betaalde baan. Hoe
langer iemand geen baan buitens
huis heeft, hex: moeilijker het is om
later nog aan d.c slag te komen.
Daarom wordt deze groep vanaf I
januari 1996 niet meer automatisch
ontheven van de plicht om werk te
zoeken. Dan moeten ook vrouwen
met kinderen boven de vijf jaar cr
alles aan doen om werk te krijgen.
Daaronder vallen allerlei activitei
ten. Voor de een kan dat betekenen
dat zij meteen kan solliciteren of
passend werk kan aanvaarden.
Anderen zullen zich eerst nog moe
ten laten bijscholen of werkervaring
In overleg met de binnenstadsorganisaties zijn cr extra koopavonden en
koopzondagen vastgesteld in de sinterklaas- en kerstperiode.
Koopzondagen
Op zondag 17 december mogen de winkels in Middelburg geopend zijn van
11.00 tot Ï7.00 uur. Op deze zondag mag overal gratis geparkeerd worden,
ook in de parkeergarage Geere en Kousteensedijk, die geopend zullen zijn
tot 17.30 uur.
Koopavonden
Behalve de gebruikelijke donderdag-koopavonden zijn cr extra koopavon
den op woensdag 20 en vrijdag 22 december tot 21.00 uur. Op deze koop
avonden geldt betaald parkeren. De parkeergarages zijn deze avonden geo
pend tot 21.30 uur.
Kerstmarkt
In verband met de kerstmarkt op 16 en 17 december op de Markt mogen de
winkels in de binnenstad op zaterdag 16 december open blijven tot 21.00
uur. Parkeren is vanaf 18.00 uur op die zaterdag gratis; de parkeergarages
zijn open tot 17.30 uur.
In de komende periode vergaderen de commissies op de volgende dagen:
Commissie Algemene en Bestuurlijke Zaken, woensdag 6 december om
19.30 uur. Secretaris is de heer M. Frensel, telefoon 675435.
Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Huisvestingsondcrzoek
gemeentelijke organisatie, Uitvoeringsplan bedrijfsinterne milieuzorg.
Speelautomatenconvenant.
Commissie Maatschappelijke Zaken, donderdag 7 december om 19.30
uur. Secretaris is de heer J.J. Schroevers, telefoon 675633.
Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Bezuinigingen GGD.
Reorganisatie GGD.
Commissie Stadsontwikkeling, maandag 11 december om 16.00 uur.
Secretaris is de heer R. Griep, telefoon 675232.
Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Wijziging subsidieveror
dening stadsvernieuwing, verdeelbesluit 1996 stadsvernieuwing, exploita-
tieopzet en bouwrijp maken Veersepoort.
Commissie Stadsbeheer, dinsdag 12 december om 19.30 uur. Secretaris is
de'heer J.A.W. de Wolf, telefoon 675304.
Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Afvalstoffenvcrorde-
ning, Herstructurering sportcomplexen Middelburg.
Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stad
huis, tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn vanaf vier
dagen vóór de vergadering in te zien bij sectic Voorlichting en bij de com-
missicsecretaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissiesecretaris.
De gemeenteraad vergadert op maandag 18 december om 19.30 uur.
Jaarlijks wordt bezien of en in welke mate de tarieven voor het gebruik van
de accommodaties moeten worden herzien. Het uitgangspunt daarbij is de
toename van het consumentenprijsindexcijfer (CPI) in het voorafgaande
jaar. In 1995 heeft deze stijging ongeveer 3% bedragen.
De gemeente heeft daarom besloten de tarieven voor gemeentelijke accom
modaties per I januari 1996 met 3% te verhogen.
Ter vereenvoudiging van de huurprijzen zijn de tarieven afgerond. Hiermee
komt de verhoging van sommige tarieven iets hoger uit dan de genoemde
3%. De nieuwe tarievenlijsten liggen ter inzage op de afdeling Accommo
daties, Vlissingscstraat 21.
opdoen, om meer kans te maken op
betaald werk.
Behoort u tot de groep vrouwen in
de bijstand met kinderen ouder dan
vijf jaar. dan zal de sociale dienst
en/of het arbeidsbureau samen met u
bekijken, of u meteen kunt sollicite
ren, of dat er-meer moet gebeuren
om uw kansen op een baan te ver
groten. Voor de een volstaat een
licht steuntje in dc rug. voor de
ander is daarvoor een grondig traject
van scholing en het opdoen van
werkervaring nodig.
Natuurlijk zijn er vrouwen in deze
groep, die voor korte of langere tijd
onmogelijk kunnen werken, of zich
kunnen laten bijscholen. Daar zijn
allerlei denkbare redenen voor. van
medische of sociale aard: bijvoor
beeld een kind dat extra aandacht
nodig heeft, onvoldoende kinderop
vang of gezondheidsproblemen van
uzelf. Uiteraard wordt daarmee
rekening gehouden.
In deze gevallen is het aan de socia
le dienst om na te gaan of cr inder
daad voldoende redenen zijn om u
tijdelijk te ontheffen van dc plicht
om werk te zoeken.
Dc sociale dienst zal van tijd tot tijd
uw situatie onderzoeken om te kij
ken of er veranderingen zijn, waar
door u toch buitenshuis aan dc slag
kunt of scholing kunt volgen.
Bij de sectie Voorlichting is een fol
der verkrijgbaar over dc nieuwe Bij
standswet.
Dc burgemeester van Middelburg
maakt bekend dat op grond van het
bepaalde in artikel 109 van dc Alge
mene Plaatselijke Verordening
(APV) ontheffing kan worden ver
leend van het sluitingsuur voor de
kerstnacht.
Deze ontheffing is aan te vragen
voor horecabedrijven welke alco
holhoudende danwel alcoholvrije
dranken verstrekken. Genoemde
horcca-ondernemcrs die voor de
nacht van 24 op 25 december 1995
een ontheffing van het sluitingsuur
tot 04.00 uur wensen kunnen een
daartoe strekkende aanvraag aan dc
burgemeester richten.
Deze ontheffing kan alleen middels
het daartoe toegezonden ont-
hcffingsformulier worden aange
vraagd. Aanvragen dienen uiterlijk 8
december 1995 in het bezit te zijn
van de sectie Bouwen en Wonen van
dc dienst Stadsontwikkeling. Het
kantoor van de sectie is gevestigd in
dc Vlissingscstraat 21.
Horcca-cxploitanten die reeds in het
bezit zijn van een zogenaamde
nachtvergunning hoeven voor dc
kerstnacht geen ontheffing aan te
vragen van het sluitingsuur.
Dc burgemeester van Middelburg
maakt bekend dat alle horecabedrij
ven vanaf 31 december 1995 20.00
uur tot 1 januari 1996 08.00 uur
gesloten dienen te zijn.
Horcca-ondernemers kunnen een
verzoek om ontheffing van het alge
meen sluitingsverbod aanvragen.
Ontheffing, onder voorschriften, is
mogelijk vanaf 00.15 uur op 1 janu
ari 1996.
Eén van de voorschriften houdt in
dat een horeca-ondcrncmcr tot 01.30
uur alleen personen in zijn bedrijf
mag toelaten die in het bezit zijn van
een geldige inrichtingsgebonden
toegangskaart.
Dc regeling kent twee uitzonderin
gen:
a. het toegangskaartensystccm is
niet van toepassing op restau
rantvergunninghouders. Zij
mogen volgens dc normaal gel
dende tijden geopend zijn;
b. de sociale cafe's dienen om 18.00
uur hun inrichting te sluiten. Zij
mogen vanaf 20.00 uur hun zaak
heropenen. Dc toegangskaarten-
regeling blijft op deze inrichtin
gen onverkort van kracht.
De regeling 'Openstelling horeca-
inrichtingcn Oud en Nieuw
1995/1996' ligt voor een ieder ter
inzage bij dc informatiebalie aan de
Vlissingsestraat 21 van dc dienst
Stadsontwikkeling.
Het DHV-Advies- en Ingenieurs-
Burcau heeft de huisvesting van dc
gemeente onderzocht. De vragen die
men zich daarbij stelde waren: hoe
moet zo'n huisvesting er uit zien,
wat is de huidige situatie, wat is er
mogelijk en wat is de beste oplos
sing.
Vanavond 6 december wordt de
nota besprokc/i in de commissie
Algemene Bestuurlijke Zaken. Een
besluit wordt pas begin volgend jaar
genomen als een tweede onderzoek
naar het stationsgebied is afgerond.
Uitgangspunt voor de huisvesting
van dc gemeente is een sober maar
doelmatig stadskantoor met een
representatief bestuursgedeelte en
een klantvriendelijk openbaar
gedeelte.
Dc gemeente is nu gehuisvest op vijf
lokaties:
1. Lange Noordstraat 1, Stadhuis-
straat I en Helm 3
2. Stadhuisstraat 2
3. Vlissingsestraat 21/gedccltc
Stadsschuur 4/6
4. Simpclhuisstraat 1
5. Vlasmarkt 45
Deze gebouwen zijn technisch wel
in een goede staat, maar ze voldoen
niet aan de huidige opvattingen over
een modem en klantgericht kantoor
gebouw. Op het gebied van de
Arbo-wetgeving is er een aantal
knelpunten en aandachtspunten.
Bovendien is, zeker als de medewer
kers van de gemeente Amemuidcn
moeten worden ingepast, het aantal
vierkante meters kantooroppervlak
te veel te klein.
Het is ook zeer gewenst om de
gemeentelijke organisatie centraal te
huisvesten, omdat er dan meer dui
delijkheid is voor dc burgers (één
centrale balie); andere belangrijke
voordelen zijn: de jaarlijkse huis
vestingslasten worden beperkt en
door minder behoefte aan personeel
en effectievere werkmethoden kan
ook op de personeelslasten worden
bezuinigd.
Drie mogelijke oplossingen zijn
onderzocht:
Model 1 - Volledige nieuwbouw,
een nieuw stadskantoor dus, te bou
wen in het te ontwikkelen stations
gebied;
Model 2 - De "oudbouw", de huidi
ge situatie, handhaven en verbete
ren;
Model 3 - Stadhuis handhaven en
aanvullende nieuwbouw.
In model 3 moeten dc panden aan de
Stadhuisstraat 2 en Helm 3 worden
gesloopt.
Model 2 is het duurste en voldoet
niet aan de wens om de gemeente
centraal te huisvesten. Dit model
wordt daarom niet aanbevolen.
Model 1 en 3 zijn ongeveer even
duur, waarbij wordt aangetekend dat
model I onder meer dc volgende
voordelen biedt:
De ontwikkeling van het stationsge
bied krijgt een grote stimulans;
er wordt een "brug geslagen" tussen
de binnenstad en Middelburg Zuid,
waar ongeveer dc helft van de inwo
ners woont;
de locatie kan ook voor andere
gebruikers worden ontwikkeld; de
bereikbaarheid en parkccrmogclijk-
heden zijn in het stationsgebied aan
zienlijk beter dan in het stadscen
trum.
Conclusie van de nota is daarom dat
nieuwbouw van een stadskantoor in
het stationsgebied verreweg de beste
oplossing is. pQto: Afjfa, van Rje[