a fiiliiii^liillÉiiiiÊliiiiAillblIiiiklE. «li. GEMEENTE MIDDELBURG Populieren in Dauwendaele gedund Sportcomplexen bekeken De nieuwe Bijstandswet Horecasluiting Huisvesting gemeente Huurcommissie Rooivergunningen Collecte Koopzondagen: gratis parkeren Commissies Tarieven accommodatie Week 49 Tafeltje Dekje uw Aan het werk of naar een opleiding: Partners en vrouwen met kinderen boven 5 jaar De nieuwe\Bijstand Een andere instelling Sluitingsuur Kerstnacht Horecasluiting Nieuwjaarsviering Woensdag 6 december 1995 DE FAAM 5 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatiefolders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtings winkelf, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450 geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. De afdeling groenbeheer is voor nemens 188 populieren te rooien in de wijk Dauwendaele. Veelal betreft het een dunning of een ver vanging uit het oogpunt van beheer of het rooien naar aanlei ding van klachten. In de periode 1965 - 1980 zijn er circa 5000 bomen aangeplant in de wijk Dauwendaele waarvan enkele honderden populieren. Het doel van de grootschalige aanplant van de populier was het snel verkrijgen van een groen uiterlijk van de wijk. De populier heeft een enorme groei kracht en is een boom die de eerste jaren weinig aandacht van de grocn- behcerder vraagt. Na ca. 25 jaar zijn deze bomen veel al minder goed te handhaven in een stedelijk gebied. Bij deze bomen beginnen dan de nadelen van de toe gepaste soort zichtbaar te worden. Naarmate populieren ouder worden neemt de kans toe dat de stam van binnen begint te rotten. Ook komt er meer dood hut in de kroon wat het uitwaaien van takken tot gevolg heeft. De kans op spontane takbreuk neemt ook toe naarmate de bomen ouder worden. De afdeling groenbe heer ontvangt ook klachten over het omhoog komen van bestrating, pro blemen met lichtinval en aantasting van riool. Lokatie Aantal Herplant Buitcnhovenlaan 5 nee Buitenruststraat 14 nee Dauwcndaelselaan/Torcnwcg 3 nee Dauwendaelsestraat 2 nee Dauwcndaelselaan (singelzijde) 17 nee Dauwendaelselaan 46 gedeeltelijk Diamant 3 nee Dricwcgcnhof 2 nee Duunmede 2 ja Grootmede 6 ja Herbertsiand 2 nee Kruitmolenlaan 4 nee Kruitmolen tegen Dauwendaclse watergang 6 nee Meandcrlaan 22 nee Overloper (gemeentcwerf) 4 ja Papisland (rusthuis) 7 nee Papisland/Vromoldsland 10 gedeeltelijk Papisland (school) 3 nee Roozenburglaan 13 ja Segeersingel 3 nee Scgeerweg 6 nee Smaragd 2 nee Vrcdenburg 3 ja Westmede (gymzaal) 3 nee De commissie Stadsbeheer be spreekt op 12 december de nota Her structurering sportcomplexen, een aanzet voor een discussie over ver antwoord beheer. Al een aantal jaren wordt, met wis selend succes, gestoeid over de toe komst van de Middelburgse sport complexen. Aanvankelijk waren de inspannin gen alleen gericht op het verbeteren van de kosten-baten verhouding. Die moet verbeteren van een min of meer toevallig ontstane 80/20-ver- houding naar 70/30. Gaandeweg het proces, met name het laatste jaar, worden deze cijfers steeds minder belangrijk en blijken andere invalshoeken van belang te zijn. Moet het "marktconform"? Streven wc naar vormen van zelfbeheer en zo ja. hoe ver gaat dat dan? Hoe moeten wc, ook financieel, structuur aanbrengen in het accommodatiebe- hecr in de toekomst? Anders gezegd, wordt het geen tijd om een "accommodatic-bcheerplan" op te stellen. Gaan we verzelfstandigen? Enz., enz. Eén invalshoek is in deze nota bewust buiten beschouwing gelaten. Dat is de invalshoek van het maat schappelijke belang van sportbeoe fening. De politieke visie vanuit deze invalshoek moet de betrokken heid van de gemeente aangeven. Vanuit deze visie zullen ook de materiële randvoorwaarden moeten worden ingevuld. Samenvatting van de nota Met relatief betrekkelijke geringe investeringen zijn de sportcom plexen kwantitatief zodanig aan te passen, dat aan de geobjectiveerde behoeften voldaan kan worden. In kwalitatieve zin zal er een zeer forse investering (ca. 4 miljoen) gedaan moeten worden om de sport complexen optimaal te kunnen laten functioneren. Hierin is niet begrepen de aanleg van het sportcomplex Veerse Poort. 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van II tol en met 17 december Maandag Gekruid gehakt, snijbonen, aard appelen Dinsdag Rundersaucijs, rode bieten, aardappelen Woensdag Stamppot boerenkool, worst Donderdag Gegrilde kippepoot, gemengde groente, aardappelpuree Vrijdag Visfilet, groente, aardappelen Zaterdag Nasi goreng kipsatch Zondag Wat de pot schaft Voor de veldsportverenigingen heeft een lichte verzclfstandigings- vorm de voorkeur. Dat betekent dat het dagelijks beheer overgedragen kan worden aan verenigingen of combinaties daarvan. Vanwege personele consequenties zal er voor de korte termijn vanuit gegaan moeten worden dat het inte graal beheer door de eigen dienst moet worden uitgevoerd. Met name sporthallen lenen zich, gezien het multifunctionele gebruik, niet voor beheer door een vereni ging. Voorlopig wordt gemeentelijk beheer gecontinueerd. Wellicht dat het in de toekomst mogelijk is de sporthallen, in combi natie met een geprivatiseerd zwem bad. ook te verzelfstandigen. Volgens de huidige berekeningswij ze kan geconcludeerd worden dat de gemiddelde kostendekking van de sportvoorzieningen minder bedraagt dan 20%. Slechts 25% van de gebruikersvormen levert een kosten dekking die hoger is dan 20%. Dus 80/20 wordt zelfs niet gehaald. Een verhouding 70/30 zal alleen gefa seerd ingevoerd kunnen wordep. Dat betekent ook dat de aan de afd. Accommodaties opgelegde bezuini ging niet reëel is. Enkele van de aanbevelingen uit de nota: In overleg met de gebruikers zal er gestreefd moeten worden naar de overdracht van de complcxondcrde- len. In de eerste fase zal de gemeen te het totale onderhoud blijven ver richten. Op termijn kan er zelfwerk zaamheid geïntroduceerd worden. In een periode van 3 jaar, ingaande 1996, moet er gekomen worden op een 80/20-verhouding, op basis van vervangingswaarde. Dit moet ge zien worden als een afgeleide van de politieke wens om te komen tot een betere kostendekkingsgraad. Per beheerseenheid kan er slechts sprake zijn van huur op basis van jaarhuurcontract. Het meerdere, ontstaan door extra huurinkomsten, wordt gereserveerd ten behoeve van het groot onder houd c.a. Ook het saldo van het kostprijsver lagend effect, als gevolg van zelf werkzaamheid, dient aan deze onderhoudsreserve te worden toege voegd. De huurcommissie is een onafhankelijke commissie, die op verzoek van huurder of verhuurder adviezen of antwoorden kan geven op allerlei vragen op het gebied van huur en verhuur van woonruimte. Het kan hierbij gaan om alle soorten woonruimte, zelfstandig of onzelfstandig en woonwagens en standplaatsen. Deze commissie houdt iedere tweede dinsdag van de maand spreekuur in Middelburg, dus ook dinsdag 12 december van 13.30 tot 16.00 uur in de B en W-kamer van het stadhuis. De huurcommissie is gevestigd in Breda, telefonisch spreekuur elke dinsdag en donderdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur, telefoon 076-5225090. Een aanvraag voor een rooivergun- ning is binnengekomen voor: 12 essen aan de Lange weg; I wilg aan de Schotelweg- De afdeling Groenbeheer van de gemeente Middelburg vraagt een kapvergunning aan voor de volgen de lokaties. Elders op deze pagina wordt ingegaan op de achtergrond van deze kapvergunning. Wijk Dauwendaele: 188 populieren op diverse lokaties in de wijk; Waldammerweg (Arnestein): 45 populieren aan het gedeelte tus sen Nieuwlandseweg en de Hercu- lesweg; Toegangsweg begraafplaats (Wes telijke Oude Havendijk): 11 populieren in een rij in midden berm. Voor informatie over rooivergun ningen kunt u terecht bij de afdeling Groenbeheer, telefoon 675312. Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instellingen toe stemming verleend om in de komen de periode een huis-aan-huis-collec- te te houden: Anti Vivisectie Stichting, werk groep Middelburg, van 11 toten met 16 december. Wat de standplaats betreft staan de populieren veelal in de buurt van andere bomen met een grotere duur zaamheid maar met een mindere groeikracht. Deze soorten dreigen door de populieren overgegroeid te worden. Ook is er aangeplant op plaatsen waar weinig groeiruimte is voor de kroon of de wortels. Tc den ken valt aan bomen op korte afstand uit een gevel of dicht langs een rij baan. Deze problematiek leidde al tot een dunning van het Populieren bestand aan het eind van de tachtiger jaren. Uitgaande van de hiervoor omschre ven gegevens is in het najaar van 1995 het populieren bestand van de wijk Dauwendaele geïnventariseerd en beoordeeld. Op basis hiervan is een dunnings- en vcrvangingsplan opgesteld. De beslissing om bomen te rooien is voortgekomen uit ver zoeken en opmerkingen van bewo ners maar ook genomen uit oogpunt van beheer of uit vciligheidsoverwe- gen. In de tabel staat in welke straten populieren gerooid gaan worden. Het dunnen/vervangen zal op ter mijn tot gevolg hebben dat er een meer duurzamer bomenbestand zal zijn dat minder gevaar en overlast oplevert. Het beeld zal kort na de dunning meer open zijn dan voorheen. Door het uitgroeien van andere soorten en het aanplanten van duurzamere boomsoorten zal binnen enkele jaren weer een vergelijkbaar straat beeld ontstaan. De werkzaamheden zullen medio januari 1996 aanvangen en zullen ca. 6 weken in beslag nemen. De bewoners in de directe omgeving van te rooien Populieren zullen tevens per brief ingelicht worden. Mocht u hierover toch nog vragen hebben dan kunt u in contact treden met de afdclina groenbeheer (0118- 675313). foto: E. Engel De huidige bijstandswet schiet op een aantal punten tekort. Een van die punten is dat onvoldoende aandacht wordt besteed aan de mogelijkhe den om uit de bijstand te stromen. Iedereen was het er over eens dat de bijstandswet aan een grondige ver andering toe was. Dat is dan ook gebeurd. Op 1 januari 1996 treedt de nieuwe Algemene bijstandswet in werking. In de nieuwe bijstandwet staat cen traal dat bijstand er is voor mensen die niet in staat zijn zelf voldoende inkomsten te verdienen voor de noodzakelijke kosten van het levensonderhoud. Van elke uitke ringsgerechtigde wordt verwacht, dat hij of zij cr alles aan doet om zelf weer in het levensonderhoud te voorzien. Daar wordt onder verstaan dat iemand gaat solliciteren, of als dat nodig is scholing volgt of werk ervaring opdoet, om tic kansen op betaald werk te vergroten. Met ingang van 1 januari 1996 moet ook de partner van iemand die bij stand aanvraagt naar werk zoeken. In de huidige wet is liet te veel een automatisme geworden om bepaalde groepen te ontheffen van de ver plichting om een betaalde baan te vinden. Zo blijven velen onnodig lang afhankelijk van bijstand. Daar hebben zij zelf ook nadeel van. De bijstand is een minimuminkomen en met betaald werk is de kans op een hoger inkomen groter. Vrouwen in tic bijstand met jongere kinderen is zo'n groep van wie vaak niet werd verwacht dat zij op zoek gaan naar een betaalde baan. Hoe langer iemand geen baan buitens huis heeft, hex: moeilijker het is om later nog aan d.c slag te komen. Daarom wordt deze groep vanaf I januari 1996 niet meer automatisch ontheven van de plicht om werk te zoeken. Dan moeten ook vrouwen met kinderen boven de vijf jaar cr alles aan doen om werk te krijgen. Daaronder vallen allerlei activitei ten. Voor de een kan dat betekenen dat zij meteen kan solliciteren of passend werk kan aanvaarden. Anderen zullen zich eerst nog moe ten laten bijscholen of werkervaring In overleg met de binnenstadsorganisaties zijn cr extra koopavonden en koopzondagen vastgesteld in de sinterklaas- en kerstperiode. Koopzondagen Op zondag 17 december mogen de winkels in Middelburg geopend zijn van 11.00 tot Ï7.00 uur. Op deze zondag mag overal gratis geparkeerd worden, ook in de parkeergarage Geere en Kousteensedijk, die geopend zullen zijn tot 17.30 uur. Koopavonden Behalve de gebruikelijke donderdag-koopavonden zijn cr extra koopavon den op woensdag 20 en vrijdag 22 december tot 21.00 uur. Op deze koop avonden geldt betaald parkeren. De parkeergarages zijn deze avonden geo pend tot 21.30 uur. Kerstmarkt In verband met de kerstmarkt op 16 en 17 december op de Markt mogen de winkels in de binnenstad op zaterdag 16 december open blijven tot 21.00 uur. Parkeren is vanaf 18.00 uur op die zaterdag gratis; de parkeergarages zijn open tot 17.30 uur. In de komende periode vergaderen de commissies op de volgende dagen: Commissie Algemene en Bestuurlijke Zaken, woensdag 6 december om 19.30 uur. Secretaris is de heer M. Frensel, telefoon 675435. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Huisvestingsondcrzoek gemeentelijke organisatie, Uitvoeringsplan bedrijfsinterne milieuzorg. Speelautomatenconvenant. Commissie Maatschappelijke Zaken, donderdag 7 december om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.J. Schroevers, telefoon 675633. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Bezuinigingen GGD. Reorganisatie GGD. Commissie Stadsontwikkeling, maandag 11 december om 16.00 uur. Secretaris is de heer R. Griep, telefoon 675232. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Wijziging subsidieveror dening stadsvernieuwing, verdeelbesluit 1996 stadsvernieuwing, exploita- tieopzet en bouwrijp maken Veersepoort. Commissie Stadsbeheer, dinsdag 12 december om 19.30 uur. Secretaris is de'heer J.A.W. de Wolf, telefoon 675304. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Afvalstoffenvcrorde- ning, Herstructurering sportcomplexen Middelburg. Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stad huis, tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn vanaf vier dagen vóór de vergadering in te zien bij sectic Voorlichting en bij de com- missicsecretaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissiesecretaris. De gemeenteraad vergadert op maandag 18 december om 19.30 uur. Jaarlijks wordt bezien of en in welke mate de tarieven voor het gebruik van de accommodaties moeten worden herzien. Het uitgangspunt daarbij is de toename van het consumentenprijsindexcijfer (CPI) in het voorafgaande jaar. In 1995 heeft deze stijging ongeveer 3% bedragen. De gemeente heeft daarom besloten de tarieven voor gemeentelijke accom modaties per I januari 1996 met 3% te verhogen. Ter vereenvoudiging van de huurprijzen zijn de tarieven afgerond. Hiermee komt de verhoging van sommige tarieven iets hoger uit dan de genoemde 3%. De nieuwe tarievenlijsten liggen ter inzage op de afdeling Accommo daties, Vlissingscstraat 21. opdoen, om meer kans te maken op betaald werk. Behoort u tot de groep vrouwen in de bijstand met kinderen ouder dan vijf jaar. dan zal de sociale dienst en/of het arbeidsbureau samen met u bekijken, of u meteen kunt sollicite ren, of dat er-meer moet gebeuren om uw kansen op een baan te ver groten. Voor de een volstaat een licht steuntje in dc rug. voor de ander is daarvoor een grondig traject van scholing en het opdoen van werkervaring nodig. Natuurlijk zijn er vrouwen in deze groep, die voor korte of langere tijd onmogelijk kunnen werken, of zich kunnen laten bijscholen. Daar zijn allerlei denkbare redenen voor. van medische of sociale aard: bijvoor beeld een kind dat extra aandacht nodig heeft, onvoldoende kinderop vang of gezondheidsproblemen van uzelf. Uiteraard wordt daarmee rekening gehouden. In deze gevallen is het aan de socia le dienst om na te gaan of cr inder daad voldoende redenen zijn om u tijdelijk te ontheffen van dc plicht om werk te zoeken. Dc sociale dienst zal van tijd tot tijd uw situatie onderzoeken om te kij ken of er veranderingen zijn, waar door u toch buitenshuis aan dc slag kunt of scholing kunt volgen. Bij de sectie Voorlichting is een fol der verkrijgbaar over dc nieuwe Bij standswet. Dc burgemeester van Middelburg maakt bekend dat op grond van het bepaalde in artikel 109 van dc Alge mene Plaatselijke Verordening (APV) ontheffing kan worden ver leend van het sluitingsuur voor de kerstnacht. Deze ontheffing is aan te vragen voor horecabedrijven welke alco holhoudende danwel alcoholvrije dranken verstrekken. Genoemde horcca-ondernemcrs die voor de nacht van 24 op 25 december 1995 een ontheffing van het sluitingsuur tot 04.00 uur wensen kunnen een daartoe strekkende aanvraag aan dc burgemeester richten. Deze ontheffing kan alleen middels het daartoe toegezonden ont- hcffingsformulier worden aange vraagd. Aanvragen dienen uiterlijk 8 december 1995 in het bezit te zijn van de sectie Bouwen en Wonen van dc dienst Stadsontwikkeling. Het kantoor van de sectie is gevestigd in dc Vlissingscstraat 21. Horcca-cxploitanten die reeds in het bezit zijn van een zogenaamde nachtvergunning hoeven voor dc kerstnacht geen ontheffing aan te vragen van het sluitingsuur. Dc burgemeester van Middelburg maakt bekend dat alle horecabedrij ven vanaf 31 december 1995 20.00 uur tot 1 januari 1996 08.00 uur gesloten dienen te zijn. Horcca-ondernemers kunnen een verzoek om ontheffing van het alge meen sluitingsverbod aanvragen. Ontheffing, onder voorschriften, is mogelijk vanaf 00.15 uur op 1 janu ari 1996. Eén van de voorschriften houdt in dat een horeca-ondcrncmcr tot 01.30 uur alleen personen in zijn bedrijf mag toelaten die in het bezit zijn van een geldige inrichtingsgebonden toegangskaart. Dc regeling kent twee uitzonderin gen: a. het toegangskaartensystccm is niet van toepassing op restau rantvergunninghouders. Zij mogen volgens dc normaal gel dende tijden geopend zijn; b. de sociale cafe's dienen om 18.00 uur hun inrichting te sluiten. Zij mogen vanaf 20.00 uur hun zaak heropenen. Dc toegangskaarten- regeling blijft op deze inrichtin gen onverkort van kracht. De regeling 'Openstelling horeca- inrichtingcn Oud en Nieuw 1995/1996' ligt voor een ieder ter inzage bij dc informatiebalie aan de Vlissingsestraat 21 van dc dienst Stadsontwikkeling. Het DHV-Advies- en Ingenieurs- Burcau heeft de huisvesting van dc gemeente onderzocht. De vragen die men zich daarbij stelde waren: hoe moet zo'n huisvesting er uit zien, wat is de huidige situatie, wat is er mogelijk en wat is de beste oplos sing. Vanavond 6 december wordt de nota besprokc/i in de commissie Algemene Bestuurlijke Zaken. Een besluit wordt pas begin volgend jaar genomen als een tweede onderzoek naar het stationsgebied is afgerond. Uitgangspunt voor de huisvesting van dc gemeente is een sober maar doelmatig stadskantoor met een representatief bestuursgedeelte en een klantvriendelijk openbaar gedeelte. Dc gemeente is nu gehuisvest op vijf lokaties: 1. Lange Noordstraat 1, Stadhuis- straat I en Helm 3 2. Stadhuisstraat 2 3. Vlissingsestraat 21/gedccltc Stadsschuur 4/6 4. Simpclhuisstraat 1 5. Vlasmarkt 45 Deze gebouwen zijn technisch wel in een goede staat, maar ze voldoen niet aan de huidige opvattingen over een modem en klantgericht kantoor gebouw. Op het gebied van de Arbo-wetgeving is er een aantal knelpunten en aandachtspunten. Bovendien is, zeker als de medewer kers van de gemeente Amemuidcn moeten worden ingepast, het aantal vierkante meters kantooroppervlak te veel te klein. Het is ook zeer gewenst om de gemeentelijke organisatie centraal te huisvesten, omdat er dan meer dui delijkheid is voor dc burgers (één centrale balie); andere belangrijke voordelen zijn: de jaarlijkse huis vestingslasten worden beperkt en door minder behoefte aan personeel en effectievere werkmethoden kan ook op de personeelslasten worden bezuinigd. Drie mogelijke oplossingen zijn onderzocht: Model 1 - Volledige nieuwbouw, een nieuw stadskantoor dus, te bou wen in het te ontwikkelen stations gebied; Model 2 - De "oudbouw", de huidi ge situatie, handhaven en verbete ren; Model 3 - Stadhuis handhaven en aanvullende nieuwbouw. In model 3 moeten dc panden aan de Stadhuisstraat 2 en Helm 3 worden gesloopt. Model 2 is het duurste en voldoet niet aan de wens om de gemeente centraal te huisvesten. Dit model wordt daarom niet aanbevolen. Model 1 en 3 zijn ongeveer even duur, waarbij wordt aangetekend dat model I onder meer dc volgende voordelen biedt: De ontwikkeling van het stationsge bied krijgt een grote stimulans; er wordt een "brug geslagen" tussen de binnenstad en Middelburg Zuid, waar ongeveer dc helft van de inwo ners woont; de locatie kan ook voor andere gebruikers worden ontwikkeld; de bereikbaarheid en parkccrmogclijk- heden zijn in het stationsgebied aan zienlijk beter dan in het stadscen trum. Conclusie van de nota is daarom dat nieuwbouw van een stadskantoor in het stationsgebied verreweg de beste oplossing is. pQto: Afjfa, van Rje[

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 5