Onzekerheid over Walk-lnn blijft 't Is feest! Sauna Middelburg jubileert: tien jaar zweten geblazen Chocolaterie Burger viert vijfenveertigjarig bestaan Typologie van werkers Breedbeeld VLISSINGSE JOHANNESKERK IN DE VERKOOP Moi Même: zelfs kleren voor couveuse-baby's De Johanneskerk in de Vlissingse Bonedijke- buurt ligt in de aanbieding. Al enkele kopers meldden zich, maar de verkoopdatum van 1 oktober werd bij lange na niet gehaald. Mogelijk heeft dit te maken met het jongerencentrum Walk-lnn, dat gehuisvest is in één van de pan den van de Johanneskerk. De koper van het kerkgebouw moet de jongeren öf in hun gebouw laten zitten öf een vervangende ruimte voor hen vinden. Volgende week zaterdag, 18 november, wordt er in het Middelburgse snookercentrum Cue Action een groot feest georganiseerd om het nieuwe party-organisatiebureau 't Is Feest te promoten, „ledereen is welkom", vertelt Willem Vreeke, directeur van het kersverse feestbu- reau. Rondleidingen basisonderwijs Arbeidspsychologie PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Chocolaterie Burger in de Korte Delft in Middel burg viert deze maand haar vijfenveertigjarig bestaan. In de loop der jaren is de zaak van het echtpaar Adriaan en Johanna Burger van een chocoladewinkel uitgegroeid tot een speciaal zaak met naast chocolade-produkten delicates sen als Schots shortbread, Engelse marmelade, exclusieve soorten thee en een ruime sortering artikelen speciaal voor diabetici. BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Deze maand bestaat Sauna Middelburg tien jaar. Om dit te vieren werd een groot feest geor ganiseerd voor alle gasten, medewerkers en oud-medewerkers. Verder krijgt gedurende de maand november iedere saunabezoeker een attentie. In het kleinste pandje van Middelburg aan de Kousteensedijk huist een piepklein winkeltje: de boutique Moi Même. Ondernemer Marja van Heemskerk vertaalt haar eigen ideeën in kinder kleding en verkoopt stoffen en fournituren aan nijvere naaisters. WARMLOPEN VOOR DE DUINEN Woensdag 8 november 1S95 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 De onzekerheid is het ergste, vertellen Michel van den Berge en Alexander Vroomen van de Walk-lnn. „Het is allemaal een beetje ingewikkeld. Het gebouw waarin we zitten is eigendom van de stichting hervormde jeugdgebouwen, terwijl de grond waarop het gebouw staat eigendom is van de kerk. Gelukkig staat de stichting helemaal achter ons. Zij hebben ook bedongen dat er bij verkoop een vervangen de ruimte gezocht moet wor den. Maar het blijft afwachten, we kunnen niet te ver vooruit denken". De Walk-lnn bestaat al dertig jaar. Eerst was het een cen trum voor kerkelijke activitei ten, maar sinds vijf jaar heb ben de activiteiten van het jon gerencentrum nagenoeg niets meer te maken met de kerk. De verandering ging geleidelijk, vertelt Michel van den Berge: „In het bestuur namen steeds meer mensen uit de buurt zit ting, terwijl het aantal mensen van de kerk verder af nam. Sinds een jaar of vijf zijn we onafhankelijk van de kerk". Het jongerencentrum is drie avonden per week geopend. Donderdagsavonds is het buurtcafé en zijn ook ouderen welkom tijdens bingo-avon den. Op vrijdagavond treden er meestal beginnende bands op, die de wat oudere jeugd trekken. De zaterdag is gere serveerd voor jongeren van twaalf tot achttien jaar uit de buurt. Vooral allochtone jon geren bezoeken deze avond. „De Bonedijkebuurt wordt vaak gezien als een probleem- Jongeren in de Vlissingse Walk-lnn. Geheel links Michel van den Berge en achter de bar Alexander Vroomen. FOTO ANDA VAN RIET Geen feest is Willem Vreeke te gek. FOTO: ANDA VAN RIET. Het wordt een heuse 'happe ning', verklapt Vreeke. Op het programma staan modeshows (waaronder een bruidsmode show), een loterij, een kinder show en optredens van diver se artiesten. Vreeke heeft zelfs een optocht met drumband Blue Spirit georganiseerd. Om het feest in het snooker centrum mogelijk te maken moeten alle snookertafels aan de kant geschoven worden. „Daar maken we een groot buffet op", legt Vreeke uit. Vreeke werkte - voor hij zijn inlichtingen- en adviesbureau voor feesten oprichtte - voor grote hotels. Ook toen organi seerde hij feesten. „Maar", zo legt hij uit: „Ik kon toen niets voor particulieren doen". Geen feest is hem te gek. „Het maakt me niet uit wat voor feest mensen willen houden: ik regel het wel. Vanuit mijn werk in de horeca heb ik veel con tacten overgehouden. En alles is mogelijk", verzekert hij. De promotiedag op 18 novem ber is bedoeld om het publiek te laten zien wat er allemaal mogelijk is: „Van dweilband tot jazzband, alles kun je bij mij bestellen. Een feest thuis maar het huis blijkt te klein? Zetten we er toch gewoon een tent aan", aldus Vreeke. buurt", vertelt Alexander Vroomen. „Wij proberen een steentje bij te dragen aan het integratieproces. Bijvoorbeeld door jongeren zoveel mogelijk van de straat te houden. Het is moeilijk om effect te zien, In de week van 13 tot en met 17 november wordt er in het hele land uitgebreid stilge staan bij het feit dat de basis school tien jaar bestaat. Ver schillende scholen houden speciale ouderavonden voor dit jubileum. De openbare basisschool De Vlieger in de Vlissingse wijk Westerzicht opent op maandag 13 novem ber de deuren voor iedereen die belangstelling heeft voor het huidige basisonderwijs. maar we proberen het in ieder geval". Michel van den Berge vult aan: „Het liefst gingen we iedere middag en iedere avond open, maar dat kan niet zonder beroepskracht". Het jongerencentrum steunt geheel op haar 25 vrijwilligers. „Je krijgt hier als vrijwilliger een hoop verantwoording: achter de bar staan, met geld omgaan. Wij hebben hier zelf ontzettend veel geleerd", besluit het tweetal. Wat maakt werken toch zo belangrijk voor ons? Dat zit waarschijnlijk in de verschillen de functies die het werk kan hebben. Werken biedt ons de mogelijkheid om creatief te zijn, contacten met anderen aan te gaan en om de tijd te structureren. Voor veel mensen is werken zelfs een belangrijk deel van hun identiteit geworden. Ze stellen zichzelf min of meer gelijk aan het beroep dat ze uitoefe nen. Als ze zich aan andere mensen voor stellen, zullen ze het niet nalaten om even hun beroep te vermelden. Het werk biedt de moderne mens de moge lijkheid om aan zijn leven zin te geven en heeft voor sommigen zelfs de functie van een religie gekregen. Door op te gaan in het werk vervullen ze in hun eigen beleving een hel denrol, die overeenkomsten heeft met die van een Middeleeuwse graalridder. Het leven krijgt het karakter van een missie, waarvan een juiste uitvoering met promotie wordt beloond. Werklozen worden van dit spel uitgesloten en kunnen daardoor niet proeven aan de suc ceservaringen die sommige werkende men sen wel opdoen. Als voor de moderne mens het werk zo belangrijk is geworden, kunnen we het mis schien gebruiken om mensen te typeren. Een typologie van werkers, net zoals Sigmund Freud mensen indeelde naar hoe ze met hun sexuele driften omgingen. Zonder verdere wetenschappelijke pretenties te hebben, zou de volgende typologie een eerste probeersel kunnen zijn. De verslaafde werker. Hij heeft werken tot doel gemaakt. Zijn hele leven staat in het teken van het werk, en alles is daaraan ondergeschikt. Voor zover er nog hobby's zijn, houden ze rechtstreeks verband met het werk. Als hij al een gezin heeft, zal hij daar nauwelijks tijd voor vrijmaken. De verslaafde werker kan zich niet meer losmaken van het werk en loopt het risico om eraan te gronde te gaan. Werken is voor hem een absoluut moeten geworden. De creatieve werker. Deze wil in het werk zijn creativiteit kwijt kunnen. Hij zoekt de afwisseling en zal zich ongelukkig voelen als het daaraan ontbreekt. De creatieve werker ziet werken als een mogelijkheid om zichzelf te ontplooien en werkt dus eigenlijk vooral aan zichzelf. Als hij zijn draai te pakken heeft, bruist hij van de energie. Voelt hij zich in zijn werk gevangen, dan kan dit leiden tot een depressie. De berekenende werker. Hij ziet het werk als onderdeel van een zakelijke transactie. Hij heeft zich verplicht om een bepaalde presta tie te verrichten of om een aantal uren elders door te brengen. Dat zal hij dan wel doen, maar erg veel verder zal hij niet gaan. Voor de berekenende werker is het werk uitslui tend middel om het buiten werktijd naar de zin te hebben. De succesvolle werker. Voor hem is werk een manier om maatschappelijk succes te bereiken. Dat is eigenlijk ook het enige wat voor hem telt. Is hij succesvol dan laat hij dat graag merken met uiterlijkheden: een dure zegelring, een chique auto of een groot huis of alle drie. De succesvolle werker wil vooral zelfredzaamheid en zelfvertrouwen uitstra len. Het werk is voor een mogelijkheid om zich boven anderen te verheffen. De gedwongen werker. Hij zit eigenlijk alleen maar op zijn werk omdat hij daartoe door anderen wordt gedwongen. Lag het aan hemzelf, dan zou hij zijn werkzame tijd met heel andere activiteiten doorbrengen. Als zich de mogelijkheid voordoet om vroegtij dig het werk te verlaten, dan zal hij daar niet lang over hoeven na te denken. De toegewijde werker. Deze stelt zichzelf als doel om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Bovendien is hij steeds loyaal aan de zaak, de baas, en collega's. Hij rekent op een rechtvaardige afrekening, waarbij hij niet onmiddellijk voor zijn inspanningen beloond hoeft te worden. De toegewijde werker heeft geduld, maar rekent er wel op dat hij uitein delijk krijgt wat hij verdient. Adriaan Burger met zijn medewerksters in zijn zaak in de Korte Delft. Toen Adriaan Burger in 1950 uit militaire dienst kwam was er niet veel werk te vinden. Min of meer in het verlengde van zijn vaders bakkerij is hij toen in de chocoladehandel terecht gekomen. „Samen met mijn vrouw ben ik begonnen in de Korte Delft, die toen overi gens nog niet was waar die nu is. Het was een oud straatje op de plaats waar nu De Dam is. Later is het daar helemaal afgebroken. De keuze voor een chocolaterie was niet zo vreemd omdat mijn vader bak ker was. Hij had een bakkerij in In de tuin van een buitenhuis, in het volle gezicht van voorbijgangers op de stoep voor het huis, sleept een man zichzelf over het gazon voort in gehurkte houding. De man - een wetenschapper die de gedragingen van een jonge groep eenden onderzoekt - kijkt voortdurend over zijn schouder heen en kwaakt zonder onderbreking. Het experi ment is succesvol: de jonge eenden lopen gedwee achter 'm aan, als ware hij de moe der. Plots kijkt de man verschrikt op naar een groep toeristen voor het tuinhek. Deze aanschouwen het tafereel met grote verbijs tering. Al wat zij waarnemen is krankzinnig gedrag van een volslagen idioot. Dit terwijl de jonge eenden vrolijk verder drentelen, verborgen in het hoge gras! Wat deze anekdote ons leert is dat een ver schijnsel onverklaarbaar blijft zolang ons gezichtsveld niet breed genoeg is om het gebeuren in de juiste context te plaatsen. Over dat wat ons oog passeert vormen we ons een mening. De mening is echter een illusie, slechts haar uitwerking is werkelijk heid. Laten we dit illustreren aan de hand van het volgende voorbeeld: Een filmcrew neemt in de straten van Amsterdam tegen zonsonder gang een scene op waarin een man probeert een bejaarde vrouw te beroven van haar geld. Op het moment dat de 'dief' toeslaat komt uit het niets een jongeman te voor schijn die de oude dame te hulp snelt. Zijn ridderlijke daad stond echter niet in het script vermeld. De talentvolle acteur, die blijkbaar met overtuiging zijn rol van dief heeft neer gezet, ontvangt enkele rake klappen nog voor de 'redder-in-nood' de regisseur hoort zeg gen 'Cut!'. Pas dan beseft de jongeman dat zijn handelen gebaseerd is op fictie. Verontschuldigend neemt hij dan ook afscheid van de crew en vervolgt zijn weg in het donker; als een dief in de nacht. In het bedrijfsleven is het niet anders. De directie gaat af op datgene wat zij denkt te zien. Blijft de verkoop van een bepaald pro- dukt achter dan is, aldus het management, sprake van 'een krimpende markt' en/of 'ver hevigde concurrentie': het probleem wordt aldus verwoord in 'begrijpelijke' manage- ment-taal. Op die manier heeft men het pro bleem benoemd danwel zichtbaar gemaakt, zodat men het vervolgens kan 'tackelen'. Legt men hetzelfde probleem echter voor bij betrokken medewerkers op de werkvloer, dan hoort men vaak andere geluiden: Het produkt 'voldoet niet aan de eisen van de klant', 'voorziet niet in een bepaalde behoef te' of 'is niet gemakkelijk in gebruik'. De oplossing is dan misschien niet een verla ging van de prijs of een agressieve reclame campagne ter stimulering van de afzet, maar een simpele verbetering van het produkt. Door het oor op verschillende lagen te luister te leggen kan het probleem beter in kaart worden gebracht. Door problemen in een breder perspectief te plaatsen kunnen openingen worden gevon den voor ogenschijnlijk onoplosbare proble men. Deze manier van aanpak heeft veel weg van breedbeeldtelevisie: het beela dat men heeft is breder dan gebruikelijk (men heeft meer oog voor detail) terwijl men op ver schillende kanalen (het oor te luister leggen bij verschillende afdelingen) de benodigde informatie kan verkrijgen. Wordt het niet eens tijd over te schakelen naar een nieuwe standaard? Veere en was beroemd om zijn 'Veerse bolletjes", vertelt Bur ger. Rond 1960 openden Adri aan en Johanna Burger een tweede zaak aan de Potten- markt omdat uitbreiding van zijn zaak in de Korte Delft niet mogelijk was. Burger: „Omdat er nog vooroorlogse plannen in de lucht hingen dat het pand aan de Pottenmarkt kleiner gemaakt zou moeten worden voor een eventuele elektrische tram door de Lange Viele kon ik dat pand niet verbouwen zoals ik dat wilde. Omdat een stad als Middelburg niet groot genoeg is voor twee chocola terieën zijn de twee zaken zevenentwintig jaar geleden samengevoegd in een nieuw- bouwpand in de huidige Korte Delft". Het pand waar Burger op doelt heeft hij inmiddels ook verla ten. In 1986 openden Adriaan en Johanna Burger hun zaak aan de overkant van de straat, in het monumentale pand 'De Drie Spruiten'. Het bedrijf is hier nog steeds gevestigd. Zoon Anthony begon een tabakszaak in het andere pand. Pronkstuk in het assortiment van chocolaterie Burger is de enorme sortering bonbons van het merk Martinez. „Marti nez is een eigen fabrikaat van een collega uit Amstelveen. Hij is tien jaar geleden begonnen met een klein atelier en nu worden zijn bonbons in grote getallen vervaardigd", legt Burger uit. Naast de gebruike lijke sortering van de chocola terie worden er veel gelegen- heidsprodukten verkocht. Rond pasen is er een grote col lectie paaseieren die handma tig worden afgewerkt en nu zijn er natuurlijk de chocolade letters en andere lekkernijen die de komst van Sinterklaas aankondigen. Tien jaar geleden kochten Paul en Annelies Schoote het pand op de Dam in Middelburg. Het gigantische pand zag er niet bepaald respectabel uit. Ver zakkingen, scheuren en lekka ges vroegen om een reusachti ge opknapbeurt. De gang naar instanties, banken en gemeen te voor geld en vergunningen werd ingezet. „Ik kwam uit het Gooi en zag het helemaal zit ten om hier die sauna te star ten", vertelt Paul Schoote, die tot aan de dag van vandaag verantwoordelijk is voor al het bouw- en timmerwerk. „Er moest een horeca- en kamer- Paul en Annelies Schoote (zittend) met hun zoon Paul jr. Van Heemskerk studeerde drie jaar geleden af aan het Zee land College afdeling Mode Kleding. Met een vestigingsdi ploma op zak begon zij in huis aan het zelfstandig onderne merschap. „Ik had thuis een eigen naaikamer en daar maakte ik voor kennissen kle ding. Al snel groeide dit uit naar een redelijke collectie en daar ben ik de markt mee op gegaan. Bij Ineke Stoffen op de Pottenmarkt heb ik stage gelo pen en ontzettend veel geleerd over kindermode. Toen zij er mee stopte heb ik de zaak overgenomen onder de naam Kiekeboe". Van Heemskerk bleef niet op de Pottenmarkt. Met al haar spaargeld is ze in het kleinste winkeltje van Middelburg getrokken en ziet dit nu als een echte start. „Bij Ineke was het nog proefdraaien nu ga ik op eigen krachten verder", zegt de nog piepjonge onderne mer. Tussen de stoffen en fournitu ren staat een naai- en lockma- chine en daarop fabriceert van naar mijn hand te zetten". Haar voorliefde gaat echter uit naar het inkopen van de kin- derstoffen. Deze stoffen van het merk Gemco en Stenzo Kids etaleert ze zodanig dat de klant de vaak verrassende combinaties van ruiten, bloe- Marja van Fleemskerk. Heemskerk kinderkleding. Ze spreekt niet over 'eigen ont werpen' maar liever over het aanpassen en veranderen van patronen. „In die kinderkleer- tjes kan ik al mijn fantasie en creativiteit kwijt. Het is steeds weer een uitda ging om diverse stoffen te combineren en een patroon men en felle kleuren in een handomdraai bij elkaar kan pakken met het desbetreffende patroon erbij. Grappige bandjes, koord en kwasten zijn er vakkundig bij gezocht. Naast de kleding, stoffen en fournituren puilt het winkeltje uit van de petjes, broches, slofjes en kindergeur tjes van Nijntje. Een mand vol 'kokkeltjes', door van Heems kerk gemaakt van de bekende 'spuug'doekjes, verraadt haar voorliefde voor de hele klein tjes. De kleding loopt tot maat 164 maar begint al bij achthon derd gram. Deze laatste set beslaat couveusekleding. „Daar wordt heel weinig aan dacht aan besteed in de regu liere kinder- of babykleding winkels maar is wel zo belang rijk. Deze kindertjes zijn vaak aangewezen op poppenkleer- tjes of dragen veel te grote pakjes dus ik heb voor deze groep baby's leuke kleertjes gemaakt die tenminste passen en heel makkelijk aan en uit te trekken zijn". U maakt vast wel eens een wandeling in de duinen. Ln ongetwijfeld geniet u dan volop van het mooie landschap en de unieke flora en fauna. Voor /o lang als het duurt, want liet gaaf hard berg afwaarts met de duinen Zure régen, waterwinning en massa-recreatie tasten de duinen in toenemende mate aan Samen met Stichting Duinbehoud kunt u deze ontwikkeling een hall toe roepen! Steun daarom de Stichting Duinbehoud. Bel vandaag nog voor meer informatie. Telefoon 071-13 1800/1 40548 verhuurvergunning komen voor het hotelgedeelte en een vergunning voor de sauna zelf. De Middelburgse wethouders waren erg argwanend want bij de woorden 'kamerverhuur' en 'bloot' kregen ze toch zo hun bedenkingen. Het saunage- beuren was hier duidelijk nog niet zo bekend. De meningen waren verdeeld. Aan de ene kant vond men het erg link maar tussen neus en lippen door werd er wel met een vet te knipoog gevraagd of er ook masseuses kwamen". Stukje bij beetje werd de sauna opgebouwd. Inmiddels is er een tweede pand bijge- kocht en de belangstelling groeit nog steeds. Dit wijdt Annelies Schoote aan het feit dat veel mensen tijdens bezoekjes aan vakantieparken en skioorden met de sauna in aanraking komen. „Ze gaan het daar eerst eens uitprobe ren en als alle schroom over wonnen is komen ze het hier nog eens dunnetjes overdoen. Totdat ze er aan verknocht raken". Zelf houdt ze alle vernieuwin gen op saunagebied nauwlet tend in de gaten. „Als wij ergens anders op vakantie zijn bezoeken we altijd de plaatse lijke sauna. Zo kwam ik in aanraking met een kruidenbad. Maar de krui den dreven los in het water en dat vond ik toch een beetje vies. Bovendien zien sommige kruiden er als een vies drabje uit en krijgt het water een vreemde kleur. Maar het idee sprak me wel aan dus zijn wij gaan denken hoe we toch een kruidenbad konden bouwen zonder die onaangename bij zaken. Nu hebben wij sinds kort een cabine waarin heilza me en rustgevende kruiden via een verstuifinstallatie tot de mensen komen". Volgens Annelies Schoote zijn het vooral de vrouwen die nog het meest moeite hebben met een paar uur lekker genieten. „Die vrouwen zijn altijd maar bezig met het zorgen voor anderen. Zij moeten een behoorlijke stap nemen om zichzelf eens wat ontspanning en verwennerij te gunnen. Toen wij begonnen met een speciale dag voor vrouwen kwam er bijna niemand. Nu is het gezellig druk en kunnen ze zich over geven aan wat tijd voor zichzelf". „Maar ze blij ven toch naar de klok kijken want de aardappeltjes moeten op tijd op het vuur voor man en kinderen", voegt Paul hier aan toe. „Vaak wordt nog gedacht dat een saunabezoek een luxe tijd verdrijf is maar rust, ontspan ning en energie zijn de voor naamste elementen die een saunabezoek de gast biedt. Stress en slechte leefgewoon ten moet je kunnen doorbre ken met doelgerichte ontspan ning",zegt Annelies Schoote. „Als ik dan hier van de gasten hoor dat ze na het saunabe zoek er weer helemaal tegen aan kunnen dan zijn wij tevre den". Naast de gemengde dagen en woensdag vrouwen dag is er ook op zondag een familiedag waar kinderen en zelfs baby's van de warmte en het water kunnen genieten.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 13