Bloemen: daar kikker je van op >3 Pfaff Hemelaar bestaat 45 jaar Ingetogen chique tijdens modeshow in Nieuwe Burg Ment een bloemetje. Stressbestendig Stretch bij modeshow Bobbe Het Pareto Principe Limburgs arrangement voor Zeeuwen Het winkelend publiek in Middelburg werd afge lopen weekend door het Bloemenbureau Hol land uitgenodigd om mee te werken aan een enquête betreffende het 'boeket van de maand'. In een bus geparkeerd voor het Stadhuis op de Markt werd het publiek geconfronteerd met zeven boeketten die meedongen naar de titel 'Opkikkerboeket'. Slechts één van de zeven zou aan het einde van de dag als ware opkikker uit de bus komen. Deze eer betrof het boeket gemaakt door bloemisterij De Bloemenhoek uit de Vrijlandstraat. 4 EN houden van MENSEN ARBEIDSPS YCHOL OGIE De Vlissingse naaima chine-winkel Pfaff Hemelaar bestaat dit jaar vijfenveertig jaar. Guust Hemelaar be gon in 1950 met de verkoop van naaima chines van het merk Pfaff op de Nieuwen- dijk in Vlissingen.' Zoon Louis Hemelaar nam het bedrijf in 1988 over en verhuisde de winkel anderhalf jaar geleden naar een gro ter pand in de Spuistraat. PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Als de dagen korter worden en de avonden langer, neemt de be hoefte aan knus thuis zitten toe. Hostellerie La Ville Blanche in het Limburgse Thorn speelt daarop in met een speciaal voor Zeeuwen ontwikkeld arrangement. REIS VAN DE MAAND Het programma van de Herfstweek Nieuwe Burg startte afgelopen weekend met een mo deshow. De deelne mende winkels lieten een winterbeeld zien dat variëerde van ski outfits tot gelegen heidskleding. Woensdag 18 oktober 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 De actie van het Bloemenbu reau Holland heeft een tweetal doeleinden: een enquête en een wedstrijd en gaat als volgt te werk. Per provincie wordt in elke hoofdstad aan zeven bloe misten gevraagd het 'boeket van de maand' te maken in de sfeer van een voorgeschreven thema. Deze thema's hebben te maken met jaargetijden of spe ciale gebeurtenissen. Zo zijn daar al het 'ontbijt op bed boe ket' (moederdag), het 'ijsboe- ket' (winter) en het 'Bravoboe- ket' (eindexamentijd) geweest. Het 'opkikkerboeket' verwijst wellicht naar de eerste herfst- griepjes waar de consument wel een opkikker voor kan gebruiken. De deelnemende bloemisten zijn anoniem voor het ondervraagde publiek dat uiteindelijk beslist welk boeket de titel krijgt. De enquête wordt gebruikt als markton derzoek. Lara van Schaik en Arnoud Kwint zijn met name geïnteres seerd in de voorkeur van con sumenten betreffende bloe- mensoort, vorm en prijs. „Door middel van de vragen lijst krijgen wij inzicht in welke bloemen men graag in huis neemt of welke op dit moment minder populair zijn. Dit is interessante informatie voor de kwekers", verklaart Kwint. Dat hij ook, de leeftijd van de ondervraagden wil weten heeft te maken met de doel groep van actieve bloemen kopers. „Jongeren vanaf pak weg achttien jaar kopen min der bloemen dan ouderen. Maar als zij bloemen kopen willen wij weten welke dan hun voorkeur hebben. Zij zijn Lara van Schaik met het opkikkerboeket van 'de bloemenhoek'. tenslotte de groep waar de bloemenkwekers zich in de toekomst op willen richten". Over het Zeeuwse publiek tij dens de gehouden actie is men zeer tevreden. De opkomst was groot en men reageert zeer enthousiast. Men houdt hier vooral van seizoensboe ketten. Opvallend is dat er veel boe ketten samengesteld worden met bloemen uit eigen tuin en wat gekochte ruikers van de bloemist", aldus het Bloemen bureauteam. Het gewonnen boeket van bloemisterij De Bloemenhoek zal als prijs de hele maand in de belangstel ling staan in diverse weekbla den en tv-programma's. In de vijfenveertig jaar dat Pfaff Hemelaar bestaat is er veel veranderd. „We hebben verschillende grote verande ringen meegemaakt. Toen mijn vader begon waren de naaimachines nog niet elek trisch en stonden nog op van die grote trapkasten. Later kwamen de elektrische machi nes en de zig-zaggers. Een andere grote vooruitgang was de komst van het boventrans- port, een patent van Pfaff, wat de bediening aanmerkelijk ver eenvoudigde. In de jaren tach tig deden de computerge stuurde naaimachines hun intrede", vertelt Louis Heme laar. Om het jubileum van zijn zaak te vieren houdt Hemelaar vier feestweken in zijn winkel. Iedere week staat een ander produkt centraal. In de eerste week was er de premiere van de computer gestuurde machi ne die in twaalf kleuren kan borduren. Vorige week stond de lockmachine centraal en deze week is de aandacht gevestigd op naaimachine meubels en stoomstrijkmachi- nes. Volgende week is de dub- beltransportweek. Hemelaar: „Deze week brengen we de naaimachinemeubels onder de aandacht. Die meubels zijn weer hele maal terug van weggeweest. De meubels zijn van Italiaanse oorsprong waar het fenomeen al helemaal is ingeburgerd in de naaikamers. Wat dat betreft lopen we in Nederland nog een beetje achter maar de meubels zijn nu ook bij ons sterk in opkomst". Behalve naaimachines, lockmachines en stoomstrijkapparaten ver koopt Hemelaar ook een grote sortering elastiek, kant, lint, band en knopen. „Mijn baas zal nooit maagzweren krijgen, hij deelt ze namelijk uit!", merkte iemand op tij dens een cursus stressmanagement die ik verzorgde. Sommige mensen beperken inderdaad hun eigen werkstress, door te zor gen voor veel ongezonde spanningen bij anderen. Een voorbeeld daarvan is de baas die onmo gelijke toezeggingen doet, en vervolgens anderen daarvoor laten opdraaien. Of de col lega die er behagen in schept om dingen te laten mislukken, zodat anderen ze van hem overnemen. Of de leidinggevende die als een wandelend vat buskruit rondloopt op de afdeling, en bij het minste of geringste in een scheldtirade kan uitbarsten. Dat zijn natuur lijk ook vormen van stressmanagement, maar nauwelijks voorbeelden van mensen die we stressbestendig noemen. Onder stressbestendig verstaan we het ver mogen om onnodige negatieve stress te voorkomen, en onvermijdelijke of gewenste stress goed te hanteren. Mensen verschillen in stressbestendigheid, waarbij er aanwijzin gen zijn dat aangeboren factoren een rol spe len. Sommige mensen zijn al van slag bij de kleinste tegenslag, en zijn erg gevoelig voor stress. Anderen creëren zelf veel nodeloze stress, maar zijn niet bij machte om daar goed mee om te gaan. Daar tegenover staan mensen die zelfs in relatief zeer belastende situaties het hoofd koel houden, of juist geprikkeld worden om nog beter te preste ren. De Amerikaanse onderzoekster Kobasa onderzocht welke eigenschappen kenmer kend zijn voor stressbestendige mensen. Zij vergeleek enkele honderden mensen die bij stress klachten kregen met mensen waarbij dat niet het geval was. Ze concludeerde dat stressbestendigheid samengaat met de vol gende vier eigenschappen: commitment, control, challenge en change (de vier "C's" van stressbestendige medewerkers). Stressbestendige mensen hebben een sterke commitment tot hun werk en andere zaken in het leven. Ze voelen een sterke betrokken heid tot hun werk, hun gezin, relaties en sociale organisaties en zetten zichzelf daar helemaal voor in. Ze leven hun leven ten volle, en zijn overtuigd van hetgeen ze doen. Bovendien geloven ze dat ze zélf de loop der dingen kunnen beïnvloeden. Deze eigen schap wordt door psychologen aangeduid met een 'interne locus of control': ik ben zelf goeddeels verantwoordelijk voor mijn leven. Mensen die weinig stressbestendig zijn, heb ben daarentegen het gevoel geleefd te wor den. Ze hebben een zgn. 'externe locus of control'. De stressbestendige mensen zien het leven als een uitdaging (challenge). Voortdurend zijn ze op zoek om met nieuwe situaties te experimenteren. Als gevolg daar van zien ze verandering (change) niet als een dreiging maar als een mogelijkheid. Een mogelijkheid tot verder ontwikkeling. Stressbestendige mensen zijn veranderings gezind en klampen zich niet krampachtig vast aan vertrouwde omstandigheden en princi pes. Stress is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer dertig procent van het ziektever zuim. Dat zal in de toekomst nog wel verder toenemen. Kenmerkend voor de moderne tijd is namelijk de factor verandering: veran deringen in de samenleving, de economie, de productiewijze. Deze veranderingen drin gen ook door tot de werkvloer: reorganisa ties en nieuwe productiewijzen. Dergelijke veranderingen doen een sterk beroep op onze stressbestendigheid. Voor het welbe vinden op het werk zal het vermogen om effectief met stress om te gaan steeds belangrijker worden. Ofschoon aangeboren factoren een rol spe len in uw stressbestendigheid, kunt u door middel van training uw grenzen verleggen. Centraal in zo'n trainingsprogramma staat het ontdekken van opvattingen en gewoon ten die uw functioneren verstarren, en het intrainen van flexibelere denk- en handelwij zen. Bij Bobbe Mode op het Scheldepiein in Vlissingen werd de nieuwe herfstcollectie op een alternatieve manier getoond. Geen show deze keer. Op live muziek van Yvon ne van Dam liepen mannequins Janny Luteyn en Laura Markusse in steeds wisselende creaties door de zaak. De klanten kregen op deze manier de gelegenheid de kleding van alle kanten te bekijken, te voelen en meteen zelf te passen. Louis Hemelaar achter een naaimachinemeubel. In de negentiende eeuw ontdekte de Ita liaanse onderzoeker Pareto dat er van een groep elementen altijd maar enkele bepa lend zijn voor de belangrijkheid van het geheel. Dit verschijnsel - het principe van Pareto genoemd - is door veel onderzoek nadien bevestigd en nader uitgewerkt. Daarbij is vast komen te staan dat slechts twintig procent van de elementen in belang rijkheid bijdraagt aan tachtig procent van het geheel. In het bedrijfsleven heeft het Pareto principe dan ook vooral bekendheid gekre gen als de 80/20 regel. Met behulp van deze regel kunnen leidinggevenden prioriteiten stellen en de voornaamste oorzaken van hun organisatorische problemen achterhalen. Bij het identificeren van kwaliteitsproblemen is de 80/20 regel een handig en bruikbaar hulpmiddel. Ondernemers die geconfron teerd worden met problemen van organisa torische aard hebben nogal eens de neiging hiervoor meteen een oplossing te verzinnen. Daarmee is het probleem weliswaar tijdelijk opgelost maar steekt het toch de kop weer op omdat de werkelijke oorzaken achter het probleem verborgen blijven. Met behulp van de 80/20 regel kunnen deze oorzaken - door systematisch onderzoek - aan de oppervlakte worden gebracht. Op die manier wordt de weg vrij gemaakt (kwaliteits)problemen bij de wortels aan te pakken. En daarmee is de onderneming het meest gebaat: voorkomen is immers nog altijd beter dan genezen! Onderzoek volgens de 80/20 regel maakt het mogelijk inzicht te krijgen in de (20%) belang rijkste oorzaken achter een probleem. Op het moment dat duidelijk is wat de oorzaken zijn, kan de aandacht volledig gericht worden op het wegnemen ervan. Op die manier kan de ondernemer prioriteiten stellen, hoofd- van bijzaken scheiden en de nodige inspannin gen verrichten om het probleem (voor eens en voor altijd) op te lossen. Laten we het één en ander verduidelijken aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk: Een directeur van een groot transportbedrijf in den lande krijgt regelmatig te maken met boze klanten die klagen over het te laat afle veren van hun vracht op de plaats van bestemming. Omdat de reputatie van de onderneming in het geding komt besluit de directeur het leveringsprobleem te onder werpen aan een nader onderzoek. Een werk- se plaatsje is alleszins de moeite waard om te bekijken. Het arrangement bestaat uit twee overnachtingen, een drie gangen diner, een gastrono misch vijf gangen menu, twee keer een ontbijtbuffet, een dag fietshuur met routebeschrij ving, een welkomsdrankje en een entreebewijs voor het in drukwekkende museum 't Land van Thorn. Er is een midweekarrange ment van maandag tot en met donderdag a f 255,- per per soon en een weekendarrange ment dat een tientje duurder is. Toeslag voor een éénper soonskamer bedraagt f 30,-. Kinderen tot twaalf jaar genie ten een korting van vijftig pro cent als ze slapen op de kamer van de ouders. Voor dit arrangement kunt u rechtstreeks boeken bij de Hostellerie La Ville Blan che in Thorn. Het telefoon nummer is 0475-562341. groep onder leiding van een extern adviseur gaat aan de slag. Eerste taak is nauwkeurig te omschrijven wat het probleem is. Op het moment dat dat op papier staat volgt een uit gebreide inventarisatie van alle mogelijke oorzaken die ten grondslag liggen of kunnen liggen aan het (leverings)probleem. De betrokken afdelingshoofden van planning, transport, administratie en onderhoud zijn verantwoordelijk voor de inventarisatie. Zij komen na een sessie met de volgende lijst oorzaken: (a) een gebrekkige afstemming tussen betrokken afdelingen, (b) de gebrekkige communicatie-mogelijk heden van de chauffeur, (c) de onduidelijkheid omtrent hoe te han delen in bepaalde situaties, (d) onduidelijkheid omtrent de afwikkeling van de papieren rompslomp, (e) het werken met ondeugdelijke transport middelen (aangekoppelde trailers), (f) de onderbezetting bij chauffeurs, (g) het aantal files onderweg. Nadat de oorzaken netjes en overzichtelijk op papier waren gezet, ging de groep op syste matische wijze na hoe vaak in het achterlig gend kwartaal een bepaalde fout oorzaak was geweest van het (leverings)probleem. Door bestudering van de ritdossiers opgesla gen in het archief konden zij, de voor hun analyse benodigde gegevens vinden. Hieruit bleek dat tachtig procent van de problemen veroorzaakt werd door twee fouten; (1) de gebrekkige communicatiemogelijkheden tus sen planning en chauffeur en (2) het ontbre ken van duidelijke instructies. In een daarop volgende sessie droegen de diverse afdelingen oplossingen aan die stuk voor stuk gewogen werden op praktische bruikbaarheid en bijkomende kosten. Uiteindelijk werd besloten in iedere vracht auto een autotelefoon in te bouwen zodat transportmiddel en chauffeur ten alle tijde traceerbaar waren; een investering die op termijn dubbel en dwars zijn geld terugver diend. Voorts werd besloten door de werk groep een handboek op te stellen die chauffeurs onderweg kunnen raadplegen voor de juiste afhandeling van formaliteiten en documenten. Met behulp van de 80/20 regel van Pareto (en andere analysemethoden) kunnen de belangrijkste problemen bij de wortel wor den aangepakt: De mens is immers niet de schepping van omstandigheden, omstandig heden zijn de schepping van de mens! Sfeervol tafelen. Er is een speciaal wildarrange- ment samengesteld om van te watertanden en op de vaak gure novemberavonden neemt in de sfeervol ingerichte kelderbar een orkestje in stijl plaats om de bezoeker een onvergetelijke romantische avond te bezorgen. Het hotel ligt overigens in het centrum van het bekende stad je Thorn. De stad is bekend om haar witte monumentale ge bouwen. Ook de kerk aldaar wordt veel bezocht. Alle ka mers zijn voorzien van een bad, douche, toilet, radio, kleu rentelevisie en minibar. Ook de omgeving van dit Limburg- Twee modellen showen de nieuwe mode aan een klant. FOTO ANDA VAN RIET Drie sleutelwoorden vormen de rode draad door de nieuwe collectie heen: reversable, aai baarheid en stretch. Reversa ble oftewel aan twee kanten draagbaar slaat vooral op de collectie mantels en sportieve jacks. Jassen die uit twee los te knopen lagen bestaan. De bin- nenjas veelal van soepele wol len stof die in minder koude dagen dienst kan doen als vest. De buitenjas vervaardigd uit een ademend synthetisch materiaal die wind en regen tegenhoudt. Tesamen een slimme warme winterjas. Deze multifunctionele werking kent zijn beperkingen nog niet. De trend zet ook door in jacks met daaroverheen bodywarmers. Alles is van elkaar los te kop pelen en dus apart te dragen. Zo ontstaan er kledingstukken die voor de koper legio combi natiemogelijkheden bieden. Een hoge aaibaarheidsfactor hebben de mantels gemaakt van fake fur (nepbont). Zo zacht als een echt velletje en de tekening liefst zo wild mogelijk. Tijgers, Panters, sfinxen en zelfs bloemmotieven in veel nuances. De mantels, gemaakt van deze uit Frankrijk afkomsti ge Jolly Pell, zijn gesneden in a-lijn. Ook deze mantels zijn reversa ble, draai de jas binnenstebui ten en er ontstaat een mantel in unistof met een warme zachte voering. Stretchmateriaal heeft abso luut de toekomst. Dan moet er niet meer gedacht worden aan strak rond het lichaam gespan nen stof. De nieuwe stretch laat het lichaam vrij en is soe pel te dragen. Dit materiaal is glad of met een ingeweven rib bel of structuur. Het wordt gebruikt in pantalons, rokken, tops en blazers. Meer bewe gingsvrijheid is het resultaat en de pasvorm corrigeert zich zelf. De stof is kreukherstellend en door de inmiddels hoog ontwikkelde kwaliteit blijven knieën en ellebogen niet meer als luchtbellen hangen. Naast genoemde nieuwe materialen is ook de lengte van met name de mantels aan gepast aan de verschillende roklengtes. De 'honderd centi meter' lengte bedekt precies de kortere rokken maar kan ook goed gedragen worden op enkellange rokken. Deze herfs- mode brengt de consument dus een aantal slimme nieu wigheden op stofgebied en een nog bredere combinatie mogelijkheid. Zicht op het centrum van het stadje Thorn. Erik's Intersport beet de spits af met sporttenue's voor het hele gezin. Merktrainingspak- ken voorzien van kleurige des sins, banen en kleurvlakken. Om alvast weer in de winter sportsfeer te komen nieuwe mode en nieuwe kleuren voor dit doel. De pakken bestaan veelal uit meerdere delen: broek of overall en jack met daaronder of daarover een bodywarmer. Deze outfits zijn in eerste instantie comforta bel, warm, water (sneeuw) en windafstotend. Een belangrij ke ontwikkeling in deze mate rialen die ook gebruikt worden voor de snowboots is de ade mende werking. Bovendien kan deze stof wel tegen een stootje. Voor de sneeuwpret uiteraard allerhan de stevige boots, handschoe nen, grappige fleecemutsen en sweaters voorzien van merk naam of opdruk. Corrin's mode toonde het publiek een ander plaatje. Deze zaak die gespecialiseerd Een model toont de mode van deze winter. is in klassieke damesmode voor een maat meer showde als eerste een aantal mantels voor de wat oudere dames. Goed gesneden pasvorm in een hoge kwaliteit wol. Hier en daar een pellerine schouder stuk gaf de mantels wat extra schwung. Japonnen en twee delige pakjes zijn van soepele stof en voorzien van ton sur ton dessin. Voor de jongere vrouw een sportievere look. Pantalons en jumpers of losse blouses die mooi over de heu pen vallen. Jeans en vrije tijdskleding van De Blauwe Winkel werden getoond door modellen van Alliènne's Promotion Team. Truien met ingebreid dessin, herenhemden in cowboyruit, fleecesweaters en dikke kabel truien. Alles voorzien van bij passende bodywarmer. Dit kledingstuk is deze winter erg populair. Te zien in een survi- vallook met allerhande handi ge zakken maar ook trendy in doorgestikt glanzend materi aal. Jacks te kust en te keur met of zonder capuchon maken een vrije tijdsbeeld compleet. Sarpidoe en Bijle- veld mannenmode liepen hand in hand over het plankier en lieten vooral een gekleed beeld zien. Gelegenheidskle ding voor de komende feest dagen. Voor de heren goed gesneden kostuums in wol. Tweed in bruine en groene tin ten voor een ruiger beeld met bijpassende kabeltrui en stevi ge schoenen. Het feestelijk beeld in gladgeschoren wol en vooral heel ingetogen van kleur. Voor de damesmode geldt eenzelfde plaatje. Jeans en corduroy pakken bestaande uit losse hemdblouses over lange doorknooprokken. Vrou welijke pakken met pantalon of kort rokje in bruine tinten en het niet aflatende zwart. Schoenmode de Arend ver zorgde bij de hele show de voetmode. Onder de sportieve kleding grove schoenen. Weer en wind stappers van leer in combinatie met canvas en rub ber en een stevige profielzooi. Voor een meer gekleder beeld veel halfhoge laarsvarianten, pumps met bandjes en een niet al te hoge stevige hak. Voor de heren Engels geleesde schoenen maar met een Itali aanse gratie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 19