SOMS ZIJN ZE ECHT
OP STERVEN NA DOOD
Kwaliteit fietsverlichting
laat te wensen over
snjjim gcEDodll5
WAAROM VOOR U GEEN 27% BESPARING!!
n
Fietsersbond enfb dringt aan op produktverbetering
Meer weten?
/zrzt
Fiets als 'n vorst, fiets verlicht
DAGSCHOTELS
14,75 -
Zelf doen of laten doen?
BEKIJK ZELF WAT VOOR U MOGELIJK IS
De B
r
VERDIEN NU NOG MEER GELD
BOVENDIEN BETAAL-VOORDEEL
VERVANG DAAROM NU
UW CV KETEL
Batterij of dynamo
Led
Dynamo-systemen
fietsers!o)ond enfb
Beste dynamo's
Beste koplampen
Beste achterlichten
Woensdag 4 oktober 1995
DE FAAM
3
Ruil nu uw CV ketel in en bespaar nog dit jaar meer dan 27% op uw stookkosten.
Dat scheelt u honderden guldens per jaar.
Een bedrag dat door de voortdurende stijging van de gasprijs nog verder gaat oplopen.
HUIDIGE KOSTEN
Uw oude C.V.
BESPARING
Nieuwe C.V.
BESPARING
Nieuwe C.V.
BESPARING
oplopend
in jaar 2000
Gasverbruik m3/jaar
Gasprijs 0,50
Rendement nog 70%
VR ketel
Gasprijs 0,50
Rendement 84%
HR ketel
Gasprijs 0,50
Rendement 92%
HR ketel
Gasprijs 0,80
1500 m3
103,-
252,-
367,-
2000 m3
138,-
318,-
463,-
2500 m3
172,-
384,-
558,-
3000 m3
206,-
450,-
654,-
3500 m3
241,-
515,-
750,-
Ruil daarom nu uw CV ketel in.
Als u voor 1 november een nieuwe ketel bij ons bestelt ontvangt u nog
een leuk bedrag voor uw oude ketel terug.
Dat is mooi meegenomen.
U hoeft niet alles direct te betalen.
Afhankelijk van de benodigde CV-capaciteit kunt u uw CV betalen met
een bedrag van slechts 50,- tot 100,- per maand.
Op die manier gaat u met uw besparing al een groot deel van uw nieu
we ketel betalen. Dat is prettig voor uw huishoudbudget.
Per 1 januari gaat de gasprijs aanzienlijk omhoog, vervang daarom nu
uw CV ketel en profiteer van deze aanbieding.
Bel snel voor een afspraak, tel. 01100-13720
LET OP: Deze aktie is tijdelijk en geldt tot 1 oktober 1995.
COUJN
Goes/Kloetinge
Lewestraat 43
4481 BC Kloetinge
Telefoon 0113-213720
sOkM-M AAL7ï/0p
Vr
Petit Restaurant
NTWERPEN
Dagschotels 14,75 van 5 t/m11 oktober 1995
met twee groenten, aardappelgerecht en een salade
Donderdag 5/10 Groningse rundvleesschotel
Vrijdag 6/10 Gepocheerde kabeljauw met mosterdsaus
Zaterdag 7/10 Oosters kipgerecht met ananas en mango
Maandag 9/10 Roerbak met varkensfilet
Dinsdag 10/10 Gehakt met witte kool uit de wok
Woensdag 11/10 Kalkoenhachee met puree en compote
EXTRA DEZE WEEK:
Nasischotel12,50
Vegetarische schotel (cordon bleu)13,75
Gebakken paling21,50
Hollands biefstukje19,50
SOEPEN EN VOORGERECHT VAN DE WEEK:
Kippesoep met mais en prei5,25
Maaltijdgroentesoep (kop)5,75
Maaltijdgroentesoep (bord) met stokbrood10,50
Salade Nigoise met stokbrood7,50
TOETJE VAN DE WEEK:
Dame blanche5,75
MENU VAN DE WEEK..
Soep of salade
Biefstukje of paling
Dessert
Kopje koffie
32,50
Keuken open tot 20.00 uur
Wilt u zeker zijn van uw schotel, bel ons dan even
Turfkaai 3, 4331 JV Middelburg
Telefoon 0118-624089
Keuken open tot 20.00 uur
Bezorgservice:
maaltijden kunnen - met uitzondering van zondag - thuis worden
bezorgd tussen 17.30 en 19.00 uur (andere tijden in overleg)
HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN
OPLAGE 25.200
Woensdags wekelijks huis-aan-huis in Middel
burg, Arnemuiden, Aagtekerke, Domburg, Ga-
pinge, Grijpskerke, Meliskerke, Nieuw- en Sint-
Joosland, Oostkapelle, Serooskerke, Sint
Laurens, Veere, Vrouwenpolder. In combinatie
met de Vlissinger, totale oplage 48.710, ver
spreiding over geheel Walcheren.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant BV.
Druk: BV Rotadruk, Postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: redactie vrijdag 16.00 uur;
advertenties vrijdag 17.00 uur.
De Faam en De Vlissinger maken deel uit van
de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in
Zeeland.
Totale oplage: 172.550
en andere veiligheidsartikelen
Kerkplein 8, Yerseke
\Telefoon 0113 574210/
Kerkplein 8, Yerseke
sjelefoon 0113 574210/
lcx>n&
BABY MNDÏASPtClAALZAAK
Kerkplein 8, Yerseke
Telefoon 0113 574210,
"Soms denk je wel eens waar
zijn we mee bezig, als zo 'n hoopje
verdriet wordt binnengebracht.
Uitgeput, uitgehongerd èn
dood- en doodziek.
Je weet wel degelijk waar je mee
bezig bent, als je zo 'n zeehondje een
paar weken later ziet.
Behandeld, verzorgd èn weer
redelijk op eigen krachten".
Door donateur te worden van
de Zeehondencrèche in Pieterburen
steunt u het werk en geeft u zee
honden een herkansing op overleven
in ons waddengebied.
Uw bijdrage is onmisbaar.
■mM
Ja. ik red een zeehondeleveri!
Maak mij donateur en stuur een accept
giro ter waarde van f.
Naam
Adres
Postcode
Plaats
I Zonder postzegel opsturen naar.
Stichting Zechondencrcchc, Antwoordnummer 950.
^^^9950 WL Pieterburen Giro 8020.
zeehondencrèchepieterburen
Je zou denken dat anno 1995 de techniek van
zoiets eenvoudigs als fietsverlichting niets meer
te wensen overlaat, het tegendeel is echter waar.
Vergelijkend warenonderzoek van de Fietsers
bond enfb en de Consumentenbond toont aan
dat veel fietsers terecht klagen over de kwaliteit
van de fietsverlichting. De koplampen, achter
lichten en dynamo's werden getest in praktijk
omstandigheden: regen, kou, op een trillende of
Er kan onderscheid gemaakt worden
in twee soorten fietsverlichting:
enerzijds de dynamo-verlichting,
waarbij de stroom opgewekt wordt
door een dynamo. Daarnaast bestaat
er fietsverlichting die op batterijen
werkt. Beide systemen hebben voor-
en nadelen. De belangrijkste voorde
len van batterij-verlichting zijn datje
geen last meer hebt van kwetsbare
bedrading, dat je licht ook blijft
branden als je stilstaat en dat het niet
zwaarder trapt. Uit het vergelijkend
warenonderzoek blijkt helaas dat de
batterij geen oplossing is voor de
koplamp. Batterij-koplampen geven
te weinig licht of de batterijen zijn te
snel leeg.
Voor het achterlicht is de batterij-
optie wel interessant. Dat is vooral te
danken aan de snel stijgende popula
riteit van de LED's. Dit zijn heldere
lichtjes die bijna niet kapot kunnen
en weinig stroom gebruiken, 'n
LED-achterlicht kan weken onafge
broken branden op één batterij. Wie
voor het batterij-achterlicht kiest,
moet wel de discipline opbrengen
om z'n verlichting steeds mee te
nemen, want deze zit meestal niet
'vast' op de fiets. Verder moet je er
aan denken dal je de batterijen tijdig
oplaadt.
Het meest voorkomende systeem is
en blijft voorlopig toch nog de dyna
mo-verlichting. Voor een goed voor
licht is er zelfs geen alternatief, zo
blijkt uit de test. Een zwak punt van
dynamo-systemen blijft de kwetsba
re bedrading. Kan dit nu niet beter,
omvallende fiets. Uit de test blijkt dat er veel
slechte of matige produkten te koop zijn, maar
ook een aantal goede. Aan de goede produkten
hangen echter prijskaartjes, die de doorsnee
fietser niet gewend is. Voor de Fietsersbond
enfb zijn de resultaten van dit onderzoek aan
leiding om aan te dringen op produktverbete
ring bij de fabrikanten van fietsverlichting en
de detailhandel.
vragen veel fietsers zich af. Ja, dat
kan. De dynamo's, koplampen en
achterlichten die goed uit de test
komen, hebben de mogelijkheid om
twee-aderig draad met stekkertjes
aan te sluiten. Goed nieuws is verder
dat de goede dynamo-achterlichten
standlicht hebben. Dat wil zeggen,
dat het licht nog even blijft branden
als u tot stilstand bent eekomen. Dat
is wel zo veilig. Een belangrijke
ergernis van fietsers is nog steeds
niet weggenomen. Ook de goede
dynamo's trappen niet echt licht.
Hier ligt dus nog een leuke uitdaging
voor de fabrikanten.
De beste koplampen tenslotte wer
ken op een dynamo en zijn voorzien
van een halogeenlamp.
In de praktijk blijkt dat het monteren van nieuwe onderdelen van de
fietsverlichting niet altijd eenvoudig is. Voor de duurzaamheid van de
verlichting is echter een goede montage van groot belang. Verder kun
nen niet alle produkten op elke fiets gemonteerd worden. Vraag daarom
uw vakhandclaar om advies en neem uw fiets mee naar de winkel.
Grootwinkelbedrijven verkopen ook (goede) fietsverlichting, maar bie
den weinig of geen service: u moet de verlichting zelf monteren.
stroomcircuit: stroom heen via draden
stroom terug via spatbord en frame
Dynamoverlichting bestaat uit een dynamo die met draden verbonden is met
het achterlicht en de koplamp. Het principe is eenvoudig: de dynamo wekt
stroom op tijdens het fietsen. De stroom ioopt vanaf de dynamo door de dra
den naar de lampen en via het frame of een extra draad weer terug naar de
dynamo. Het zwakke punt van de dynamoverlichiing is juist deze stroom
kring: de bedrading wil nog wel 'ns breken of losraken. En de schroefjes
waarmee achterlicht, achterspatbord, koplamp en dynamo bevestigd zijn.
kunnen gaan roesten. Hierdoor wordt de stroomkring verbroken en werkt de
verlichting niet meer. Bij een niet werkende dynamoverlichting zit de fout
meestal ergens in die verbroken stroomkring: een verroest schroefje of een
kapot draadje.
1. Wees zorgvuldig.
Leg de bedrading zorgvuldig aan:
met zoveel mogelijk plakkers en dra
den zo strak mogelijk langs het
frame. Gebruik eventueel bij de fiet
senmaker aan te schaffen speciale
strips.
2. Niet klem zetten.
Bij het vastzetten van de bedrading
is het belangrijk de draad bij bewe
gende delen als stuur en wielen pre
cies zoveel speling te geven als
nodig is. Let op of de draad bijvoor
beeld niet klem komt te zitten bij de
asmoeren van het achterwiel.
3. Bij roest met name op de verbin
dingsschroefjes en moeren zijn pro
blemen te verwachten. Roest onder
breekt de stroomkring. De oplossing
is om twee-aderig draad te gebrui
ken. Dan loopt de stroom zowel op
de heen- als terugweg door een
draad. Pas op: niet alle dynamo's
zijn geschikt voor twee-aderig draad.
4. Voorlampje snel vervangen.
De koplamp heeft meer stroom
nodig dan hel achterlicht. Brandt één
van de twee lichten niet meer. dan
moet het resterende lampje alle
stroom verwerken. Het achterlicht is
niet bestand legen zoveel stroom
ineens en zal snel doorbranden. Ver
vang een kapot voorlampje daarom
zo snel mogelijk.
5. Dynamo's moeten vaker worden
vervangen dan de meeste mensen
denken. Let op als een dynamo door
roest gaat slippen of zwaarder gaat
trappen.
6. Juiste bevestiging dynamo.
Om slijtage te voorkomen moet de
dynamo recht worden bevestigd ten
opzichte van wielas en band. Staat
de dynamo te ver van de band af.
dan raakt het loopwieltje van de
dynamo alleen met de bovenkant de
Meer welen over fietsverlichting? Bestel de uitgebreide brochure bij de
Fietsersbond enfb. Maak ƒ5,- over op giro 30255 van de Fietsersbond
enfb te Woerden o.v.v. 'brochure fietsverlichting'.
Van de vierentwintig geteste dyna
mo's komen de HEMA HR en de
AXA HR (zijn identiek) als beste uil
de bus. Prijs HEMA HR 26,-,
AXA HR 34,-. Drie dynamo's van
circa zeventien gulden scoren rede
lijk/goed: Soubitez Electra, Gamma
602280 en UNION 9401.
De koplamp is een belangrijk, maar
kwetsbaar onderdeel van de fietsver
lichting. De drie koplampen die
zowel op degelijkheid als lichtop
brengst goed uil de test komen, zijn
alle drie halogeenlampen en vrij prij
zig (van drieëntwintig tot dertig gul
den). Van veel koplampen laat de
kwaliteit te wensen over.
Op het punt 'lichtopbrengst' scoren
veel koplampen matig lot slecht.
Verder overleefden slechts weinig
koplampen de val test. Drie koplam
pen scoren goed: AXA Hi-light halo
geen 30,-), AXA Optica 75
(ƒ23,50) en de AXA Optica 75
Retro 25,50). Goedkopere kop
lampen in de prijsklasse van circa
10,-, die in de stad voldoen, zijn de
UNION 8830. Soubitez 1825 en
Gamma 602574.
Uit de test blijkt verder dal koplam
pen, die op batterijen werken, af te
raden zijn. Ze geven te weinig licht
of de batterijen zijn te snel leeg.
De kwaliteit van de achterlichten
varieert flink. De drie achterlichten
die zeer goed uit de test komen, zijn
de Busch en Muller Secutec 49,-),
de Dresco 1508 (ƒ45,-) en de
Gamma 602426 44,95). Deze lam
pen zijn niet goedkoop, maar bieden
voor dat geld wel standlicht (licht
brandt ook als de fiets stilstaat).
Twee lampen met een geïntegreerde
achterreflector komen goed uit de
bus AXA Optica I (met standlicht:
38,50) en de AXA Optica 3
28.-). Een goedkoper, kwalitatief
wat minder, alternatief is het Span-
ninga Refiexlight 17,-). Voor wie
met een eenvoudig achterlicht
genoegen neemt, is de Rema
2500688 8,25) of de vrijwel iden
tieke Soubitez C161 BN (ƒ6,-) een
voordelige keuze. En wie van de
draadjes naar het achterlicht verlost
wil worden kan kiezen uit twee
goede batterij-achterlichten met
LED's: de Cateye TL LD 110 18,-
exclusief batterijen) of de AXA Op
tica 2 LED 35,-).
Zien en gezien worden is voor
fietsers van levensbelang. Met
een goede fietsverlichting zie je
zelf beter, ontdek je kuilen of
obstakels eerder, je wordt eer
der opgemerkt door andere
weggebruikers, je krijgt min
der scheldwoorden naar je
hoofd en je krijgt ook vaker de
voorrang waar je recht op
hebt. Kortom, fietsen met een
goede fietsverlichting rijdt
gewoon prettiger. Het geeft je
een vorstelijk gevoel.
Met als motto „Fiets als 'n vorst,
Fiets verlicht"' voert de Fietsersbond
enfb dit najaar een publiekscampag
ne waarbij de nadruk ligt op voor
lichting over aankoop en reparatie
van fietsverlichting. Via postkanto
ren en bibliotheken worden folders
met handige aankoop- en reparatie-
tips verspreid.
Circa honderd lokale afdelingen van
de Fietsersbond enfb en Veilig Ver
keer Nederland geven informatie op
markten en braderieën. In veel plaat
sen is het zelfs mogelijk om uw
Fiets als 'n vorst,
fiets verlicht.
fietsverlichting bij hen te laten con
troleren. Ook de branche heeft zich
bij de campagne aangesloten. Deel
nemende fietsenmakers zijn te her
kennen aan het beeldmerk van de
campagne op de deur of de winkel-
ruil. Bovendien wordt de campagne
ondersteund met bill-boards en
radiospots.
De boodschap is duidelijk: besteed
nu wat meer aandacht aan uw fiets
verlichting en u heeft er de eerste