SOMS ZIJN ZE ECHT OP STERVEN NA DOOD Kwaliteit fietsverlichting laat te wensen over snjjim gcEDodll5 WAAROM VOOR U GEEN 27% BESPARING!! n Fietsersbond enfb dringt aan op produktverbetering Meer weten? /zrzt Fiets als 'n vorst, fiets verlicht DAGSCHOTELS 14,75 - Zelf doen of laten doen? BEKIJK ZELF WAT VOOR U MOGELIJK IS De B r VERDIEN NU NOG MEER GELD BOVENDIEN BETAAL-VOORDEEL VERVANG DAAROM NU UW CV KETEL Batterij of dynamo Led Dynamo-systemen fietsers!o)ond enfb Beste dynamo's Beste koplampen Beste achterlichten Woensdag 4 oktober 1995 DE FAAM 3 Ruil nu uw CV ketel in en bespaar nog dit jaar meer dan 27% op uw stookkosten. Dat scheelt u honderden guldens per jaar. Een bedrag dat door de voortdurende stijging van de gasprijs nog verder gaat oplopen. HUIDIGE KOSTEN Uw oude C.V. BESPARING Nieuwe C.V. BESPARING Nieuwe C.V. BESPARING oplopend in jaar 2000 Gasverbruik m3/jaar Gasprijs 0,50 Rendement nog 70% VR ketel Gasprijs 0,50 Rendement 84% HR ketel Gasprijs 0,50 Rendement 92% HR ketel Gasprijs 0,80 1500 m3 103,- 252,- 367,- 2000 m3 138,- 318,- 463,- 2500 m3 172,- 384,- 558,- 3000 m3 206,- 450,- 654,- 3500 m3 241,- 515,- 750,- Ruil daarom nu uw CV ketel in. Als u voor 1 november een nieuwe ketel bij ons bestelt ontvangt u nog een leuk bedrag voor uw oude ketel terug. Dat is mooi meegenomen. U hoeft niet alles direct te betalen. Afhankelijk van de benodigde CV-capaciteit kunt u uw CV betalen met een bedrag van slechts 50,- tot 100,- per maand. Op die manier gaat u met uw besparing al een groot deel van uw nieu we ketel betalen. Dat is prettig voor uw huishoudbudget. Per 1 januari gaat de gasprijs aanzienlijk omhoog, vervang daarom nu uw CV ketel en profiteer van deze aanbieding. Bel snel voor een afspraak, tel. 01100-13720 LET OP: Deze aktie is tijdelijk en geldt tot 1 oktober 1995. COUJN Goes/Kloetinge Lewestraat 43 4481 BC Kloetinge Telefoon 0113-213720 sOkM-M AAL7ï/0p Vr Petit Restaurant NTWERPEN Dagschotels 14,75 van 5 t/m11 oktober 1995 met twee groenten, aardappelgerecht en een salade Donderdag 5/10 Groningse rundvleesschotel Vrijdag 6/10 Gepocheerde kabeljauw met mosterdsaus Zaterdag 7/10 Oosters kipgerecht met ananas en mango Maandag 9/10 Roerbak met varkensfilet Dinsdag 10/10 Gehakt met witte kool uit de wok Woensdag 11/10 Kalkoenhachee met puree en compote EXTRA DEZE WEEK: Nasischotel12,50 Vegetarische schotel (cordon bleu)13,75 Gebakken paling21,50 Hollands biefstukje19,50 SOEPEN EN VOORGERECHT VAN DE WEEK: Kippesoep met mais en prei5,25 Maaltijdgroentesoep (kop)5,75 Maaltijdgroentesoep (bord) met stokbrood10,50 Salade Nigoise met stokbrood7,50 TOETJE VAN DE WEEK: Dame blanche5,75 MENU VAN DE WEEK.. Soep of salade Biefstukje of paling Dessert Kopje koffie 32,50 Keuken open tot 20.00 uur Wilt u zeker zijn van uw schotel, bel ons dan even Turfkaai 3, 4331 JV Middelburg Telefoon 0118-624089 Keuken open tot 20.00 uur Bezorgservice: maaltijden kunnen - met uitzondering van zondag - thuis worden bezorgd tussen 17.30 en 19.00 uur (andere tijden in overleg) HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN OPLAGE 25.200 Woensdags wekelijks huis-aan-huis in Middel burg, Arnemuiden, Aagtekerke, Domburg, Ga- pinge, Grijpskerke, Meliskerke, Nieuw- en Sint- Joosland, Oostkapelle, Serooskerke, Sint Laurens, Veere, Vrouwenpolder. In combinatie met de Vlissinger, totale oplage 48.710, ver spreiding over geheel Walcheren. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant BV. Druk: BV Rotadruk, Postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: redactie vrijdag 16.00 uur; advertenties vrijdag 17.00 uur. De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 172.550 en andere veiligheidsartikelen Kerkplein 8, Yerseke \Telefoon 0113 574210/ Kerkplein 8, Yerseke sjelefoon 0113 574210/ lcx>n& BABY MNDÏASPtClAALZAAK Kerkplein 8, Yerseke Telefoon 0113 574210, "Soms denk je wel eens waar zijn we mee bezig, als zo 'n hoopje verdriet wordt binnengebracht. Uitgeput, uitgehongerd èn dood- en doodziek. Je weet wel degelijk waar je mee bezig bent, als je zo 'n zeehondje een paar weken later ziet. Behandeld, verzorgd èn weer redelijk op eigen krachten". Door donateur te worden van de Zeehondencrèche in Pieterburen steunt u het werk en geeft u zee honden een herkansing op overleven in ons waddengebied. Uw bijdrage is onmisbaar. ■mM Ja. ik red een zeehondeleveri! Maak mij donateur en stuur een accept giro ter waarde van f. Naam Adres Postcode Plaats I Zonder postzegel opsturen naar. Stichting Zechondencrcchc, Antwoordnummer 950. ^^^9950 WL Pieterburen Giro 8020. zeehondencrèchepieterburen Je zou denken dat anno 1995 de techniek van zoiets eenvoudigs als fietsverlichting niets meer te wensen overlaat, het tegendeel is echter waar. Vergelijkend warenonderzoek van de Fietsers bond enfb en de Consumentenbond toont aan dat veel fietsers terecht klagen over de kwaliteit van de fietsverlichting. De koplampen, achter lichten en dynamo's werden getest in praktijk omstandigheden: regen, kou, op een trillende of Er kan onderscheid gemaakt worden in twee soorten fietsverlichting: enerzijds de dynamo-verlichting, waarbij de stroom opgewekt wordt door een dynamo. Daarnaast bestaat er fietsverlichting die op batterijen werkt. Beide systemen hebben voor- en nadelen. De belangrijkste voorde len van batterij-verlichting zijn datje geen last meer hebt van kwetsbare bedrading, dat je licht ook blijft branden als je stilstaat en dat het niet zwaarder trapt. Uit het vergelijkend warenonderzoek blijkt helaas dat de batterij geen oplossing is voor de koplamp. Batterij-koplampen geven te weinig licht of de batterijen zijn te snel leeg. Voor het achterlicht is de batterij- optie wel interessant. Dat is vooral te danken aan de snel stijgende popula riteit van de LED's. Dit zijn heldere lichtjes die bijna niet kapot kunnen en weinig stroom gebruiken, 'n LED-achterlicht kan weken onafge broken branden op één batterij. Wie voor het batterij-achterlicht kiest, moet wel de discipline opbrengen om z'n verlichting steeds mee te nemen, want deze zit meestal niet 'vast' op de fiets. Verder moet je er aan denken dal je de batterijen tijdig oplaadt. Het meest voorkomende systeem is en blijft voorlopig toch nog de dyna mo-verlichting. Voor een goed voor licht is er zelfs geen alternatief, zo blijkt uit de test. Een zwak punt van dynamo-systemen blijft de kwetsba re bedrading. Kan dit nu niet beter, omvallende fiets. Uit de test blijkt dat er veel slechte of matige produkten te koop zijn, maar ook een aantal goede. Aan de goede produkten hangen echter prijskaartjes, die de doorsnee fietser niet gewend is. Voor de Fietsersbond enfb zijn de resultaten van dit onderzoek aan leiding om aan te dringen op produktverbete ring bij de fabrikanten van fietsverlichting en de detailhandel. vragen veel fietsers zich af. Ja, dat kan. De dynamo's, koplampen en achterlichten die goed uit de test komen, hebben de mogelijkheid om twee-aderig draad met stekkertjes aan te sluiten. Goed nieuws is verder dat de goede dynamo-achterlichten standlicht hebben. Dat wil zeggen, dat het licht nog even blijft branden als u tot stilstand bent eekomen. Dat is wel zo veilig. Een belangrijke ergernis van fietsers is nog steeds niet weggenomen. Ook de goede dynamo's trappen niet echt licht. Hier ligt dus nog een leuke uitdaging voor de fabrikanten. De beste koplampen tenslotte wer ken op een dynamo en zijn voorzien van een halogeenlamp. In de praktijk blijkt dat het monteren van nieuwe onderdelen van de fietsverlichting niet altijd eenvoudig is. Voor de duurzaamheid van de verlichting is echter een goede montage van groot belang. Verder kun nen niet alle produkten op elke fiets gemonteerd worden. Vraag daarom uw vakhandclaar om advies en neem uw fiets mee naar de winkel. Grootwinkelbedrijven verkopen ook (goede) fietsverlichting, maar bie den weinig of geen service: u moet de verlichting zelf monteren. stroomcircuit: stroom heen via draden stroom terug via spatbord en frame Dynamoverlichting bestaat uit een dynamo die met draden verbonden is met het achterlicht en de koplamp. Het principe is eenvoudig: de dynamo wekt stroom op tijdens het fietsen. De stroom ioopt vanaf de dynamo door de dra den naar de lampen en via het frame of een extra draad weer terug naar de dynamo. Het zwakke punt van de dynamoverlichiing is juist deze stroom kring: de bedrading wil nog wel 'ns breken of losraken. En de schroefjes waarmee achterlicht, achterspatbord, koplamp en dynamo bevestigd zijn. kunnen gaan roesten. Hierdoor wordt de stroomkring verbroken en werkt de verlichting niet meer. Bij een niet werkende dynamoverlichting zit de fout meestal ergens in die verbroken stroomkring: een verroest schroefje of een kapot draadje. 1. Wees zorgvuldig. Leg de bedrading zorgvuldig aan: met zoveel mogelijk plakkers en dra den zo strak mogelijk langs het frame. Gebruik eventueel bij de fiet senmaker aan te schaffen speciale strips. 2. Niet klem zetten. Bij het vastzetten van de bedrading is het belangrijk de draad bij bewe gende delen als stuur en wielen pre cies zoveel speling te geven als nodig is. Let op of de draad bijvoor beeld niet klem komt te zitten bij de asmoeren van het achterwiel. 3. Bij roest met name op de verbin dingsschroefjes en moeren zijn pro blemen te verwachten. Roest onder breekt de stroomkring. De oplossing is om twee-aderig draad te gebrui ken. Dan loopt de stroom zowel op de heen- als terugweg door een draad. Pas op: niet alle dynamo's zijn geschikt voor twee-aderig draad. 4. Voorlampje snel vervangen. De koplamp heeft meer stroom nodig dan hel achterlicht. Brandt één van de twee lichten niet meer. dan moet het resterende lampje alle stroom verwerken. Het achterlicht is niet bestand legen zoveel stroom ineens en zal snel doorbranden. Ver vang een kapot voorlampje daarom zo snel mogelijk. 5. Dynamo's moeten vaker worden vervangen dan de meeste mensen denken. Let op als een dynamo door roest gaat slippen of zwaarder gaat trappen. 6. Juiste bevestiging dynamo. Om slijtage te voorkomen moet de dynamo recht worden bevestigd ten opzichte van wielas en band. Staat de dynamo te ver van de band af. dan raakt het loopwieltje van de dynamo alleen met de bovenkant de Meer welen over fietsverlichting? Bestel de uitgebreide brochure bij de Fietsersbond enfb. Maak ƒ5,- over op giro 30255 van de Fietsersbond enfb te Woerden o.v.v. 'brochure fietsverlichting'. Van de vierentwintig geteste dyna mo's komen de HEMA HR en de AXA HR (zijn identiek) als beste uil de bus. Prijs HEMA HR 26,-, AXA HR 34,-. Drie dynamo's van circa zeventien gulden scoren rede lijk/goed: Soubitez Electra, Gamma 602280 en UNION 9401. De koplamp is een belangrijk, maar kwetsbaar onderdeel van de fietsver lichting. De drie koplampen die zowel op degelijkheid als lichtop brengst goed uil de test komen, zijn alle drie halogeenlampen en vrij prij zig (van drieëntwintig tot dertig gul den). Van veel koplampen laat de kwaliteit te wensen over. Op het punt 'lichtopbrengst' scoren veel koplampen matig lot slecht. Verder overleefden slechts weinig koplampen de val test. Drie koplam pen scoren goed: AXA Hi-light halo geen 30,-), AXA Optica 75 (ƒ23,50) en de AXA Optica 75 Retro 25,50). Goedkopere kop lampen in de prijsklasse van circa 10,-, die in de stad voldoen, zijn de UNION 8830. Soubitez 1825 en Gamma 602574. Uit de test blijkt verder dal koplam pen, die op batterijen werken, af te raden zijn. Ze geven te weinig licht of de batterijen zijn te snel leeg. De kwaliteit van de achterlichten varieert flink. De drie achterlichten die zeer goed uit de test komen, zijn de Busch en Muller Secutec 49,-), de Dresco 1508 (ƒ45,-) en de Gamma 602426 44,95). Deze lam pen zijn niet goedkoop, maar bieden voor dat geld wel standlicht (licht brandt ook als de fiets stilstaat). Twee lampen met een geïntegreerde achterreflector komen goed uit de bus AXA Optica I (met standlicht: 38,50) en de AXA Optica 3 28.-). Een goedkoper, kwalitatief wat minder, alternatief is het Span- ninga Refiexlight 17,-). Voor wie met een eenvoudig achterlicht genoegen neemt, is de Rema 2500688 8,25) of de vrijwel iden tieke Soubitez C161 BN (ƒ6,-) een voordelige keuze. En wie van de draadjes naar het achterlicht verlost wil worden kan kiezen uit twee goede batterij-achterlichten met LED's: de Cateye TL LD 110 18,- exclusief batterijen) of de AXA Op tica 2 LED 35,-). Zien en gezien worden is voor fietsers van levensbelang. Met een goede fietsverlichting zie je zelf beter, ontdek je kuilen of obstakels eerder, je wordt eer der opgemerkt door andere weggebruikers, je krijgt min der scheldwoorden naar je hoofd en je krijgt ook vaker de voorrang waar je recht op hebt. Kortom, fietsen met een goede fietsverlichting rijdt gewoon prettiger. Het geeft je een vorstelijk gevoel. Met als motto „Fiets als 'n vorst, Fiets verlicht"' voert de Fietsersbond enfb dit najaar een publiekscampag ne waarbij de nadruk ligt op voor lichting over aankoop en reparatie van fietsverlichting. Via postkanto ren en bibliotheken worden folders met handige aankoop- en reparatie- tips verspreid. Circa honderd lokale afdelingen van de Fietsersbond enfb en Veilig Ver keer Nederland geven informatie op markten en braderieën. In veel plaat sen is het zelfs mogelijk om uw Fiets als 'n vorst, fiets verlicht. fietsverlichting bij hen te laten con troleren. Ook de branche heeft zich bij de campagne aangesloten. Deel nemende fietsenmakers zijn te her kennen aan het beeldmerk van de campagne op de deur of de winkel- ruil. Bovendien wordt de campagne ondersteund met bill-boards en radiospots. De boodschap is duidelijk: besteed nu wat meer aandacht aan uw fiets verlichting en u heeft er de eerste

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 3