Bakker Steketee: 'Ik bak niet in het wilde weg' IMieuw onderkomen geeft Souplesse meer armslag Slippen bij Auto Poppe p !3£Z van belle Sierpleisters, lijmen en kitten BouwCenter ■DeJagerTolhoek Tot de verbeelding spreken Arbeidspsychologie Competentie en competitie ZATERDAG 30 SEPTEMBER en ZONDAG 1 OKTOBER ZEELANDHALLEN GOES Nieuw trainingspak voor Serooskerke SPORT SPONSOR de SNUFFELMARKT... de gezelligste rommelmarkt van Nederland BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN Maarten Steketee, de bakker aan de Kanaal straat in Oost-Souburg, heeft zijn winkel aan de hedendaagse normen aangepast. De zaak heeft een moderne uitstraling en een ruime indeling. Bakkersvrouw Hannie Steketee heeft met zorg het nieuwe interieur uitgezocht. Van één vraag kon ze de nacht voor de heropening niet slapen: Zullen de klanten de nieuwe winkel wel mooi vinden PSYCHOCONSULT Met het oog oop wat de winter het verkeer heeft te bieden stelt Auto Poppe Walcheren in Vlissingen van don derdag 28 tot en met zaterdag 30 september de showroom in het teken van behendig heid en stuurmans kunst. De Volkswagen en Audi-dealer heeft daarvoor een radiogra fisch bestuurbare Golf VR6 in huis. Openingstijden: ZATERDAG 9-17 uur en ZONDAG 10-17 uur Aankruisen wat van toepassing is. EE Losse kussens. EE Hoge rug. waarborg EE Stof. LJ Leder. ZITMEUBELEN New Sity: dé bank die op maat wordt gemaakt. een lijn hoort recht getrokken, een punt hoort stipt gezet. voor den boer drukkers is dat geen probleem. middelburg 01180-81000 HET GROOTSTE BOOWARSENAAL VOOR DE VAKMAN INTERS ï-ê ij Woensdag 27 september 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Het bakkersechtpaar Maarten en Hannie Steketee, samen met medewerkster Yvonne. Al enige tijd heerste er grote onenigheid tus sen de leden van het dagelijks bestuur. De ontstane impasse had de onderneming vol ledig in haar greep. Van de patstelling ging een verlammend effect uit. Beslissingen kon den niet worden genomen en de slagvaar digheid kwam in het geding. Er moest iets ondernomen worden om te geraken uit de verontrustende situatie. Besloten werd iemand van buitenaf in te schakelen. Deze kon onbevangen en objectief tegen de situ atie aankijken. Zijn taak was de onderhande lingen weer op gang te brengen: Geen een voudige opgave door al dat gekibbel en geruzie. doordrs. R.J.C. Schieman Aan de bestuurstafel werd teveel gepraat en te weinig geluisterd. De voorzitter vond dat de huidige koers radicaal gewijzigd moest worden: ,,Als we zo doorgaan varen we op de klippen", sprak hij de bestuursleden ver manend toe. De vice-voorzitter werd daarvan echter niet warm of koud. Hij zag absoluut geen noodzaak tot verandering: „Als we vasthouden aan onze wortels, verliezen we geen grond". De secretaris dacht er het zijne over: „Onze onderneming", sprak hij deftig "geniet groot aanzien en moet zich vasthou den aan haar traditionele normen en waar den. We bestaan al meer dan honderd jaar en ik zie niet in waarom dat van de ene op de andere dag zal veranderen". Duidelijk was dat het bestuur er zelf niet meer uit kwam en dat het probleem voor een aanzienlijk deel lag op het vlak van de communicatie. De leden van het dagelijks bestuur hadden uiteenlopende ideeën over hoe een organisa tie eruit moet zien. Dat bleek uit de gesprek ken die de buitenstaander had met elk van de leden afzonderlijk. Zo zag de voorzitter de onderneming als 'een zeewaardig schip in hoge golven'. Als kapitein van het schip was hij, en niemand anders, belast met de koers. De vice-voorzitter zag het allemaal weer anders. Al die veranderingen waren volgens hem helemaal niet nodig; hij vergeleek de onderneming dan ook met 'een oude stevige boom met diepe wortels'. De secretaris omschreef de onderneming tenslotte als 'een sjiek en statig grachtenpand'. De drie uiteen lopende visies stuurden onbewust het den ken van de heren bestuursleden en vormden in feite de bron van het conflict. Op het moment dat de verschillende beelden besproken, of beter nog bespreekbaar wer den, kon de impasse doorbroken worden en konden de onderhandelingen weer op gang worden gebracht. De buitenstaander greep de kans een gemeenschappelijk beeld te schetsen waar iedereen zich in kon vinden met beide handen aan en hield daarmee de angel uit het conflict. Door te kijken achter de standpunten van betrokkenen, door te achterhalen welke beel den zij hebben van de organisatie en de situ atie, is het mogelijk openingen te vinden die op het eerste gezicht niet zo voor de hand lij ken te liggen. Patstellingen kunnen doorbro ken worden door op zoek te gaan naar de beelden die huizen in de hoofden van betrok kenen. In mijn vak is het slechts mogelijk mensen te veranderen en patstellingen te doorbreken door nieuwe betekenissen toe te voegen, door een ander licht op de zaak te werpen, door de beelden die rondspoken in ieders hoofd expliciet en bespreekbaar te maken. Als onderhandelingen muurvast zitten en niemand ruimte biedt aan inhoudelijke inter venties, rest de buitenstaander slechts de mogelijkheid de verlammende situatie meta forisch in beeld te brengen. Zo werden de kibbelende directieleden van een grote onderneming door een vooraanstaand advi seur meegenomen naar een oud en gammel huis. Daar aangekomen vroegen de directie leden zich af waarom ze juist hier naartoe werden gebracht. De omgeving was immers allesbehalve prettig: de deuren kraakten, het was er tochtig en de trappen stonden op instorten. Na een half uurtje gelopen te heb ben kwam de conversatie tussen de voor heen kibbelende leden op gang en groeide bij hen het besef dat het gammel huis waar in zij rondwaarden metafoor stond voor hun eigen situatie en organisatie! Op beeldige wijze werd hen duidelijk, dat verder bakkelei en geen zin had en dat beslissingen geno men moesten worden omdat men anders echt puin kon gaan ruimen. Bent u verzeild geraakt in één of andere con flictsituatie? Beschrijf die situatie dan eens op een metaforische manier, maak gebruik van beelden en laat deze voor zichzelf spre ken! Steketee begint zijn verhaal met een verontschuldiging: „Ik ben een eigenzinnig mannetje, maar ik bak niet in het wilde weg". Daarmee doelt hij op het feit dat hij zich het liefst zo min mogelijk aantrekt van de grote concurrentie van de supermarkten die een groot assortiment brood op de markt brengen. En op het feit dat hij volgens een strak systeem bakt. „Ik zit al van jongs af aan in het bakkersvak. Mijn groot vader was bakker, m'n vader ook, dus je kunt wel stellen dat ik in een echte bakkersfamilie ben opgegroeid. Daarbij komt dat ik bedrijfsleider bij 's lands grootste broodfabriek geweest ben en daarna als proefbakker door het hele land gereisd heb. Ik heb zowel het goede als het kwade gezien in de branche. Daar heb ik enorm veel van geleerd. Mij hoeven ze niks meer wijs te maken. Ik trek m'n eigen plan". De oude recepturen uit de familie voor het verwerken van brood- en korstdeeg worden nog regelmatig bestudeerd en gebruikt. „Ik combineer het oude met het nieuwe. Vroeger hanteerde men het 'natbakken' waardoor de broden veel compacter waren. Eenzelfde basis gebruik ik nu nog steeds, zij het op een modernere manier. Ik ontwikkel mijn eigen gist en sorteer zelf de granen voor het brood. Daar komt geen fabriek aan te pas. Smaak, eiwitgehalte en snij- baarheid zijn belangrijke facto ren voor een lekker brood". En iedere dag vers uit de oven is natuurlijk vanzelfsprekend. „Er wordt niets bewaard voor de volgende dag. Artikelen die overblijven worden vermalen tot paneermeel of gaan naar de kippen". Hannie Steketee voegt daar nog aan toe dat zelfs de kruimels van de machines door een meisje opgehaald worden voor haar paard. Naast het grote assortiment broden bakken Steketee en zijn medewerkers ook allerlei andere lekkernijen. „Ik ben altijd in voor nieuwe impulsen en met een goeie regelmaat bieng ik weer een ander artikel in de zaak". Hij vindt dit zelf 'enorm leuk' maar kan niet vaak genoeg benadrukken dat de aanval van de supermarkten zo groot is dat hij min of meer ook wel gedwongen is om met nieuwe produkten in zijn winkel te komen. „Ik moet iets bakken dat kwalitatief hoger ligt dan dat broodje in de supermarkt". Zijn vrouw voegt daar nog aan toe: „De Souburger is wel in voor een bijzonder broodje". En zij kan dat weten. De winkel en de klanten zijn haar domein, zij weet wat er gekocht wordt en als eerste hoort zij de reacties. „Vloer brood bijvoorbeeld, dat loopt hier niet. Dat ligt niet aan de smaak maar aan een prakti sche overweging: het past namelijk niet goed in het trom meltje dat mee gaat naar werk en school". Over de kracht van hun bedrijf zijn ze het beiden roerend eens. De winkel en de adminis tratie is haar pakkie an en hij bestuurt de bakkerij. 'Twee kapiteinen met ieder een eigen schip', zo is hun devies. Competentie kan een zichzelf waarmakend idee zijn. Mensen die zichzelf als competent beschouwen, hebben over het algemeen hogere streefniveaus, dan mensen die zich zelf als incompetent zien. Ze zijn daardoor gemotiveerd om hun grenzen te verleggen, en ervaren hun werk als een uitdaging. Mensen die zichzelf als incompetent waar nemen, zien hun werk eerder als een drei ging, en stellen hun streefdoelen veel lager. Maar hoe reageren bazen op competente medewerkers? Zien ze de competentie van hun medewerkers als een uitdaging, of als een bedreiging? Competente medewerkers kunnen zich in veel gevallen verzekerd weten van de tegenwerking van hun baas. Drs. Henk C.M. Hermans Werk biedt ons de mogelijkheid een inschat ting te maken van onze mogelijkheden. Zijn we relatief succesvol, dan zullen we ons als competent beschouwen. We hebben het gevoel, dat we voldoen aan de eisen die we zelf en anderen stellen. Zo'n gevoel van com petentie heeft een motiverend karakter. Het stimuleert ons om onze doelen te verhogen en bevordert zo doende onze ontwikkeling in het werk. Daar staat tegenover een gevoel van incompetentie. Dat ontstaat als we ons zelf over het algemeen niet in staat achten om aan onze verwachtingen te voldoen. Incompetentie gaat vaak samen met passivi teit en negatief gedrag zoals vandalisme. Het heeft de functie om onze zelfwaardering weer wat op te krikken. Als je niet goed pres teert, dan kun je op die wijze tenminste nog enig aanzien krijgen. Van nature hebben we er een hekel aan, om onszelf als incompetent te zien. We zijn geneigd om onze competentie hoger in te schatten, dan reëel is. Vallen we bij bepaalde klussen door de mand, dan verzinnen we allerlei uitvluchten om dit goed te praten: 'De klus was ook onmogelijk' of 'De collega's wil len niet meewerken' of 'De organisatie werkt tegen'. Op die manier kunnen we positief over onszelf blijven denken en blijven we gemotiveerd om onze prestaties te verbete ren. Ons gevoel van competentie is voor een belangrijk gedeelte afhankelijk van de positie die we op het werk innemen. Zitten we rela tief hoger in de hiërarchie, dan zullen we ook onze competentie relatief hoog inschatten. Deze neiging blijkt al op jonge leeftijd aan wezig. Zo kregen kinderen bij een psycholo gisch onderzoek op willekeurige basis rollen toegewezen. Sommige waren baasjes, en kregen een but ton opgehangen met 'chef'. Andere kinderen daarentegen kregen een ondergeschikte rol toebedeeld, hetgeen eveneens door een but ton werd benadrukt. De kinderen met de but ton 'chef' ervoeren zichzelf als competenter, en leverden betere prestaties af dan de kin deren die in een ondergeschikte rol zaten. Maar het streven om jezelf als competent te zien, kan ten koste gaan van andere mensen op het werk. Dit speelt in het bijzonder bin nen de relatie tussen een baas en zijn of haar ondergeschikten. Veel bazen ervaren zichzelf als competent door mee te snoepen van de prestaties van hun ondergeschikten. Bij goede prestaties, zien ze deze vooral als him verdienste. Presteren hun medewerkers slecht, dan stellen ze uitsluitend hèn daar voor verantwoordelijk. Het is een beetje ver gelijkbaar met het commentaar van een voet- balcoach na een verloren wedstrijd: „Ja, wat wil je ook als ze niet spelen zoals ik hen dat geleerd heb". De neiging van bazen om zich zelf als belangrijkste factor te zien in het suc ces van hun medewerkers, leidt ertoe dat ze vooral oog hebben voor hun tekortkomin gen. Ze confronteren hun medewerkers over wegend met tegenvallende prestaties, en complimeteren zichzelf met goede presta ties. Met deze handelwijze ondermijnen ze echter het gevoel van competentie bij hun medewerkers. Er kan een wedijver ontstaan om de competentie, die uiteindelijk destruc tief kan uitpakken voor de organisatie. Succesvolle organisaties zorgen er daarom voor, dat zoveel mogelijk medewerkers een gezond gevoel van competentie ervaart, en voorkomt egotripperij aan de top. Modellen en Organisatie Bureau Souplesse heeft sinds kort een eigen accommodatie Daarmee kan rijvaardigheid en veilig verkeersgedrag worden gedemonstreerd op een speci aal opgebouwd parcours. Sporthuis Jan Jongepier in Middelburg komt naar Vlissin gen om wintersportkleding tegen stuntprijzen aan te bie den. Het evenement wordt gehou den in het kader van de lande lijke actie van Volkswagen waarbij kopers van een nieuwe Volkswagen een grip- en slip cursus krijgen aangeboden voor twee personen. Die actie loopt nog tot en met 18 november. De Nederlandse sporters die al geselecteerd zijn voor de Olympische Spe len in 1996 in Atlanta openden deze actie. Zoals bekend spon sort Volkswagen deze spor ters. Voordat deze mensen een auto kregen van Volkswagen verhoogden zij hun rijvaardig heid met een slip- en gripcur sus. Wie trouwens het par cours bij Auto Poppe het snel ste aflegt, krijgt eveneens een slip- en gripcursus aangebo den. Die prijs wordt beschik baar gesteld door poppe zelf. Er is tijdens deze herfstshow nog veel meer te beleven. Sporthuis Jan Jongepier in Middelburg heeft nog wat win tersportkleding over van het seizoen 1994/95. Tijdens de herfstshow wordt die kleding getoond en tegen stuntprijzen aan de man en vrouw gebracht. Verder worden in de showroom van de VAG-dealer allerlei nieuwe en populaire versies van Volkswagen getoond. En in de werkplaats staan monteurs klaar om met het oog op de gladde herfstda gen een gratis banden- en remmencontrole te laten doen. Ilse Swint (links) met twee modellen die aangesloten zijn bij Souplesse. aan de Dongestraat in Oost- Souburg, het voormalige theorielokaal van rijschool Freddy Wolf. Het bureau heeft daardoor wat meer armslag gekregen voor zijn activitei ten. Directeur Ilse Swint: „Ik ben ontzettend blij met deze ruimte want nu hoeven we geen zaaltjes meer te huren voor de showvoorbereidingen en tevens kan ik het cursus aanbod vergroten". Het voormalige verkeersin- structielokaal is behoorlijk ver anderd, legt Ilse Swint uit. Er is een spiegelwand van zeven meter en er is een nieuwe vloer gelegd. Met dit nieuwe onderkomen kan Souplesse nog meer aan de weg timmeren. De eerste activiteit is al gepland. Zater dag 30 september bijvoor beeld worden veel belangstel lenden verwacht. De bezoe kers kunnen dan kennis maken met het cursusaanbod en het modellenvak. „Eigenlijk zou iedereen een cursus model moeten volgen", zegt Swint tij dens het gesprek. „Je leert zoveel over je hou ding, huidverzorging en loop technieken. Voor de ontwikke ling van je lichaam en de zelf verzekerdheid die men daar door opbouwd is dat bijna onontbeerlijk. Ik zie vaak jonge meisjes en jongens binnen komen die letterlijk gebukt gaan onder de onzekerheid over hun presentatie. Na een aantal lessen zie je ze groei en". Maatwerk! EU Aangepaste zithoogte. EE Lage rug. Instelbare zitdiepte. Vaste stoffering. Betaalbare kwaliteit President Rooseveltlaan 772 Vlissingen Telefoon Oil84- 16188 Vlissingen, Industrieweg 11 Tel. 01184 - 10444 Geopend: Maandag tot en met vrijdag 7.45 - 16.45 uur. p. tt NIEUWE BURG 29 EE'-ET-'E' v':r Het tweede elftal van de voetbalvereniging Serooskerke kan in het nieuwe voetbalseizoen weer netjes gekleed voor de dag komen. Nog vöör de eerste bal rolde dit seizoen, ontving de ploeg van trainer Hans Wentink uit handen van sponsor Erik Huisson (Intersport Erik, Middelburg) nieuwe trainingspakken.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 11