Stapnachten in glamoursfeer Kameleon Het taboe op gevoelens in het werk Senioren/gehandicapten festival wegens succes geprolongeerd OPZIJ - OPZIJ - OPZU - MAAK PLAATS - MAAKPLAATS - VOOR ONZE NIEUWE KOLLEKTIE 4.395,- 3.295,- MIDDELBURG VLISSINGEN Examen- vriendelijke motorfietsen TAPIJT-GORDIJN BEDDENSPECIALIST 2100 m2 woongenot in tapijt gordijnen bedden parket karpetten zonwering badmode en nog veel meer!!! Onze nieuwe kollektie komt eraan. Daarvoor moet plaats komen. Profiteer nu. Gordijnstoffen tot 40% korting Showroom slaapkamers tot 50% korting op alle verf 10,- korting per bus. SLAAPKAMER "TRECO ROSANCE" MDF - kastanje rood - beuken accent uitrolbaar ledikant 180 x 200 inklusief: achterwand - nachtkastjes en verlichting van 6.285,- nu voor SLAAPKAMER "FUGA" GELOOGD ledikant 160 x 200 inkl.: 2 nachtkastjes en 2-deurs kast van 4.500,- nu 2.995,- SLAAPKAMER "TRECO ROSANCE MDF ledikant achterwand 3 deurskast mooie kwaliteit 6.3-10, nu 4.395,- "BRUSSEL" vol latex matras afritsbare tijk 70% katoen 90 x 200 80 x 200 495,- 455,- enkele voorbeelden: gordijnstof Dedra _50725~nu 39,95 gordijnstof Caldera £0T25~nu 39,95 gordijnstof Bora nu 29,95 gordijnstof Oxford 22^nu 18,20 gordijnstof Flower itèrT^T nu 42,55 en toch gratis gemaakt. SLAAPKAMER "AUPING 3000" seniorenledikant nachtkastje 90 x 200, beige kleur electrische verstelling inklusief binnenvering matras van 4.245,- nu voor SLAAPKAMER "TRECO SAVANNE" ledikant 160 x 200 antraciet inkl. nachtkast jes en achterwand van 3.450,- nu 1.795,' SLAAPKAMER "TRECO LLAN0" ledikant 160 x 200 kastanje rood inkl. achterwand, zeer mooi van 2.995,- nu 2.395,' LATTENB0DEM volledig elektrisch bedienbaar 80 en 90 breed nu voor 795, GORDIJNSTOFFEN Wij maken plaats voor de kollektie van 1996. Nu kopen in profiteren Diverse stoffen met 10-40% korting "PALET" LAKVERF dat wordt goedkoop schilderen de gehele voorraad nu met 10,- korting 0.75 liter van 29,95 nu 1 liter van 39,95 nu 19,95 29,95 Lange Vorststraat 94 Tel. 01100-14644 TAPIJT - GORDIJNEN Lange Viele 56-64 Tel. 01180-33592 TAPIJT - GORDIJNEN - BEDDEN Aagje Dekenstraat 18 (Scheldeplein) naast A.H. Tel. 01184-16996 TAPIJT - GORDIJNEN - BEDDEN Limousine Service Zeeland is een nieuwe en unieke service in Zeeland. Het bedrijf levert ver voersdiensten voor speciale gelegenheden als bijvoorbeeld trouwerijen, jubilea, zakelijke af spraken of voor 'stapnachten' in een bijzondere glamoursfeer. Het is een eenmansbedrijf, ge rund door Michael Vriesman. ARBEIDSPS YCHOL OGIE PSYCHOCONSULT Freddy Wolf heeft zich verzekerd van een aan tal motorfietsen die meer aansluiten op de wensen van het pu bliek. De shoppers die hij tot nu toe gebruikte om leerlingen examen- klaar te maken volde den niet, stelt de rij schoolhouder vast. Omdat het twee jaar geleden een gigan tisch succes was houdt de gemeente Middelburg weer een Senioren/gehandicap ten festival. De prolon gatie vindt plaats in de Stadsschouwburg op zaterdag 23 september tussen 10 en 17 uur. De hele dag kunnen bezoekers (gratis) genieten van films, zang en dans. Ook is er een informatiemarkt. Wethouder S. Smits kamp opent het festi val. Woensdag 20 september 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 'Tilankgnbuigti Het vervoersmiddel waarin door Michael Vriesman gere den wordt is niet zomaar een bolide. Een maar liefst acht meter lange wagen met een wielbasis van vier en een halve meter kan menig partijtje een bijzonder accent geven. De witte limousine heeft in het passagiersgedeelte allerlei luxe als bar, telefoon, inter com, radio, televisie en een video. Een glazen ruit vormt de scheiding tussen het schauffeursgedeelte en de achterste meters. Eigenaar Darwin zette met zijn evolu tietheorie de wereld op zijn kop. De befaamde bioloog meende dat soorten - zoals vliegen, apen en mensen - toevallige variatie vertonen; de interactie met de omge ving bepaalt welke exem plaren van de soort overle ven en welke niet. Hij noemde dit natuurlijke selectie: Wat zich kan aan passen blijft, wat daar niet toe in staat is, sterft uit. Trekken we Darwins gedachtengoed door naar het bedrijfsleven dan kan gesteld worden dat alleen die bedrijven die zich kun nen aanpassen aan de ver anderende omgeving, kans maken te overleven. BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman De concurrentiestrijd in het bedrijfsleven kan op veel vlakken vergeleken worden met het proces dat zich afspeelt in de natuur; ook daar gaat immers de gedachte van 'the survival of the fittest' op: Onder nemers die hun bedrijf weten af te stemmen op de veranderingen in de omge ving, beschikken over de beste papieren. Behoeften van klanten veranderen in de tijd, evenals de regelge ving van de kant van de overheid, de financiële maatstaven van banken en de algemeen geldende maatschappelijke opvattin gen over wat goed en wat fout is. Laten we de automo bielindustrie als voorbeeld nemen. In navolging van Darwin overleven in de auto-industrie alleen die fabrikanten die zich het beste weten aan te passen aan de veranderende omge ving. Dit betekent dat aller eerst inzicht verkregen moet worden in wat er leeft (en gaat leven) in de samenle ving. Zo kampt Nederland met de nodige fileproble men, is het aantal vrije par keerplaatsen beperkt en schreeuwt men om milieu vriendelijke oplossingen. De auto en de automobilist hebben door de jaren heen een slecht imago gekregen. Automobielfabrikanten die nen hierop in te spelen: Ook hun imago staat immers op het spel. Om te overleven moeten de fabrikanten ken nis en vaardigheden in huis halen benodigd om in de veranderende vraag te voor zien. Kunnen ze dat niet, of niet tijdig, dan vallen ze af: Alleen de allersterksten kun nen zich in de toekomst handhaven. Naar mijn gevoelen is de auto van de toekomst com pact (klein en hoog), milieu vriendelijk (recyclebaar, ultrazuinig in brandstofver bruik en laag in uitstoot koolmonoxyde) en voorzien van tal van technische en digitale snufjes. De consu ment wenst veel luxe voor weinig geld. Elektronische navigatiesystemen zullen binnenkort gemeengoed zijn in menig auto. Op die manier kan filevorming - een hekel maatschappelijk probleem - worden aange pakt: Daar waar opstoppin gen zijn, of dreigen te komen, attendeert een stemgestuurde boordcom puter ons op alternatieve routes. Naar verwachting zal ook de variatie aan modellen en categorieën toenemen. Als de autokos ten variabel worden, zullen mensen eerder geneigd zijn verschillende auto's te kopen voor verschillende doeleinden. Aan de ene kant zal er meer vraag zijn naar sportieve 'niche'-modellen zoals coupés en open twee- zitters en aan de andere kant naar 'ruimtewagens' en wat de Amerikanen 'sport utility vehicles' noemen; ruime, praktische voertui gen, vaak met vierwielaan- drijving, maar met stijl en comfort. (Management Team, augustus 1995) Bij het ontwerpen van een auto verandert de ingenieur echter niet alles; hij hand haaft enkele bestaande onderdelen zoals de wielen, de accu en de claxon. In de natuur is dat niet wezenlijk anders: Wat goed bruikbaar is, wordt in principe niet weggegooid, maar steeds opnieuw benut: De evolutie maakt een rok uit oma's gordijn! Maar als het gor dijn een belangrijke functie heeft, wordt er geen rok van gemaakt: Bedrijven die zich het beste aan de verande rende omgeving weten aan te passen, hebben de groot ste overlevingskansen. Vriesman is nog maar net bekomen van de halsbrekende toeren die hij uit moest halen om de wagen hier te krijgen. In eigen land kon hij zijn droom- wagen niet vinden en is naar de States vertrokken op zoek naar het geluk. „Eigenlijk ben ik op de bonnefooi naar Ameri ka gegaan. Ik wist niet goed hoe ik het zoeken naar zo'n auto aan moest pakken. Door veel contacten te leggen met autodealers en speciaal voor de autoverkoop uitgegeven advertentiebladen ben ik in een week tijd van hot naar her gereden. Amerika is zo groot en afstan den gelden niet. Als ik een adverteerder aan de telefoon had 'moest ik maar even komen kijken'. Ja, dan rij je zo weer een paar honderd kilo meter verder. Dat is daar heel gewoon". Zo heeft hij dus een week lang uitsluitend in de auto doorgebracht tot hij ein delijk dè auto tegen kwam. „En dan komt het vervoer naar Nederland. Per containerschip zag ik hem verdwijnen en hield ik m'n hart vast of hij wel zon der krasje in de haven van Rot terdam aan zou komen. Maar dat is allemaal prima verlopen en ik kon hem in Dordrecht op halen". Met een speciaal bewijs kon Vriesman de slee naar Middelburg rijden maar daarmee kon hij nog niet meteen zijn bedrijfje starten. „Dan komen de diverse keurin gen nog en voordat de limou sine aan de Nederlandse nor men van verkeersveiligheid voldeed waren we een paar maanden verder". De slee waar zelfs sterren als Sylvester Stalone en Whitney Houston in gezeten hebben, staat nu te popelen om de Nederlandse wegen te trotseren. „Ik wilde persé zo'n lange wagen maar het rijden erin is nog niet zo makkelijk. Dat ik m'n grootrij bewijs heb komt me nu goed van pas. In sommige kleine straten moet ik helemaal schuin over de weg gaan staan om te kunnen draaien. Ver keersopstoppingen zijn dan nogal eens het gevolg maar dan moeten de mensen maar even genieten van het uitzicht op zo'n prachtige wagen. Aan bekijks schort het niet en dat maakt het voor de mensen die van mijn diensten gebruik maken wel extra spannend". De Limousine is op afspraak te bezichtigen en te huren en zal binnenkort op de beurs 'Wonen en Wensen' in Goes in al zijn glorie prijken. De limousine van Michael Vriesman. In nogal wat organisaties is er eigenlijk nau welijks plaats voor persoonlijke gevoelens. Het lijkt wel alsof zo'n organisatie zegt: „Voelen, dat doe je maar thuis, of - als het allemaal te hevig wordt - in de spreekkamer van een psycholoog. Maar op het werk, zet je jouw gevoelsknop om, en doe je je werk!" Hoe aantrekkelijk dit idee misschien ook lijkt voor sommige moderne One Minute Managers, ze is echter volstrekt irreëel. Drs. Henk C.M. Hermans Mensen dragen hun gevoelens met zich mee, naar het theater maar ook naar het werk. Sterker nog, het werk is zelfs een belangrijke bron voor ons gevoelsleven. Daarom is het naief om net te doen alsof ze niet spelen. Een vorm van struisvogelpolitiek, die zichzelf na verloop van tijd vanzelf afstraft in overspan nenheid of een hoog ziekteverzuim. Het taboe op gevoelens in het werk moet daarom maar eens verbroken worden. De moderne psychologie leert ons, dat men sen bij uitstek wezens met sterke emoties zijn. Allereerst is aangetoond, dat we in onze hersenstructuur enkele basale gevoelens meekrijgen, zoals angst en boosheid. Deze gevoelens zijn verankerd in onze genen, zodat er geen ontkomen aan is. We kunnen niet de keuze maken om ze niet te voelen, althans zolang we gezond zijn. Aan deze instinctmatige gevoelens voegen we boven dien nog enkele typisch menselijke gevoe lens toe. Ze zijn veel verfijnder en hangen samen met onze specifieke leefsituatie en ons zelfbewustzijn. Een voorbeeld van zo'n typisch menselijk gevoel is faalangst. Andere levende wezens zullen zich nauwelijks bekommeren om de vraag, of ze wel goed presteren. Ooit een kip nerveus zien kijken, omdat ze zich afvroeg of haar eieren wel aan de ver wachtingen voldoen? Of een koe die zich zor gen maakte over de kwaliteit van haar vlees: zitten er niet teveel groeihormonen in? Faalangst is een typisch menselijke emotie, evenals schuldgevoelens, afgunst en schaamte. En we kunnen ons van deze men selijke eigenschappen niet ontdoen als we de fabriekspoorten binnenfietsen. Onze emoties beïnvloeden ons gedrag, en dat geldt ook voor emoties op het werk. Laten we daarom eens het voorbeeld van de faalangstige medewerker verder uitwerken. Hij zal zich tijdens het werk steeds bekom meren om de vraag of het wel goed genoeg is, en daardoor voortdurend stress ervaren. Hij zal zich zoveel mogelijk vastklampen aan het vertrouwde werk, en veranderingen in het werk proberen tegen te houden. Veranderingen brengen immers het risico van falen met zich mee, en dat is alleen maar eng. De faalangstige medewerker zal verstarren en functioneert onder zijn kunnen, en toont zich wars van verandering. Dat houdt hij mis schien vijf jaar, tien jaar vol. Uiteindelijk zal hijzelf, maar ook de organisatie de rekening gepresenteerd krijgen. Hij zal steeds meer pogingen in het werk stellen om veranderin gen in de organisatie tegen te houden, waar door de organisatie de prijs moet betalen van zijn onderpresteren. Maar wachten tot de problemen onoplosbaar worden? Dat is niet echt verstandig. Zowel de faalangstige medewerkende als de orga nisatie zijn gebaat bij een tijdige ingreep (bij voorbeeld een training 'Omgaan met faal angst'), maar daarvoor is het nodig dat gevoelens bespreekbaar zijn op het werk. Je kunt problemen namelijk pas aanpakken, als ze onderkend worden. Laten we de feiten onder ogen zien: Gevoelens vormen een belangrijk onderdeel van de menselijke conditie. Ze beperken zich niet tot ons privéleven, maar we nemen ze overal met ons mee. Onze gevoelens kunnen zelfs een belangrijke motor zijn, die ons tot optimaal presteren aanspoort. Daarom wordt het tijd dat ook het bedrijfsleven het belang van emotioneel management onder kent. Bij emotioneel management worden onaangepaste en onproductieve emoties op het werk tijdig onderkend en bijgestuurd. Het is eigenlijk een gewoon een kwestie van energiebesparing: maak positief gebruik van de beschikbare emotionele energie, in plaats van deze de kop in te drukken of ze tegen je te laten werken. een lijn hoort recht getrokken, een punt hoort stipt gezet. voor den boer drukkers is dat geen probleem. middelburg 01180-81000 De zeven nieuwe Honda's zijn speciaal gebouwd voor rij scholen. Twee zijn met een eenvoudige handbeweging in hoogte te verstellen, zodat ook langere mensen stevig zitten. FOTO AN DA VAN RIET Verder zijn de nieuwelingen makkelijker te hanteren bij bij zondere verrichtingen. Tijdens deze dag kunnen de bezoekers informatie krijgen over allerlei faciliteiten die de gemeente voor ouderen en gehandicapten in petto heeft. Zorg, welzijn en vrijetijdsbe steding zijn tijdens deze infor matiemarkt de hoofdschotels. Voor de ontspanning zorgen onder meer het ouderenkoor Zang houdt Jong, een muziek- ensemble van het Middel burgs Muziekkorps, de dans club Diruut, liedjeszanger Peter Dieleman, een film over oud Walcheren in de jaren der tig, de volksdansgroep medio Burgum, een demonstratie rol- stoeldansen, een lezing van de Heemkundige kring Walche ren, een demonstratie dans van het Middelburgs Instituut voor Kunstzinnige Vorming, peddels met liedjes van vroe ger en nu en er worden in de Stadsschouwburg smartlap pen gezongen onder leiding van een accordeonist Aan het festival wordt meege werkt door de Stichting Wel zijn Ouderen Middelburg, de Algemene Nederlandse Bond voor Oudëren, de Protestants- Christelijke Ouderen Bond en de Werkgroep Gehandicapten Walcheren.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 15