Lavooy Mode: bijna honderd jaar ervaring in service en kwaliteit JUBILEUMKORTING NAJAARSCOLLECTIE DE NIEUWE KOliEKTIE IS BINNEN! Walking Machines bij X-Ray Red Green-dameslijn in het Finse Winkeltje xm Tijd voor een nieuwgezicht OP DE NIEUWE MODE HET FINSE WINKELTJE Herenmode Damesmode Uniformkleding DAMES EN HERENMODE 1900 - 1995 MANTELS - COATS - ROKKEN plein 1940 nr 20 middelburg telef 0118012508 donderdag koopa'/o KJ WILT MEER- OVER- DEZB PAGINA (?EL DAN Sportswear Tricot jurk Langeviele 69 Middelburg Tel. 01180-29523 Golfcollectie Woensdag 13 september 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 23 De Middelburgse kledingzaak Lavooy Mode bestaat dit jaar vijfennegentig jaar. In 1900 werd het bedrijf opgericht als kleermakerij. Pas na de tweede wereldoorlog breidde Lavooy Mode uit met confectiekleding. Toch is de kleer makerij tot op de dag van vandaag een wezelijk onderdeel van het bedrijf. Tijdens het bombardement aan het begin van de oorlog brachten medewerkers van Lavooy de voorraad op enkele handkarren in veiligheid, zodat er in de oorlog nog enige tijd doorverkocht kon worden. Na de oorlog volgde er een grote expan sie, eerst onder J.C. Lavooy, en vervol gens tijdens de derde generatie, toen A.J. Lavooy de sceptor zwaaide. Sinds 1979 is F. Lavooy erbij, die de vierde generatie vertegenwoordigt. In 1974 kwam er door de grote trek van winkels naar het centrum een filiaal in de Lange Delft bij, onder de naam 'Premier'. Ook hier stonden service en vakman schap hoog in het vaandel. Een aantal jaren later, in 1982, werd Lavooy Mode in de Gortstraat uitgebreid met een speciale afdeling voor dames, met name loden mantels. In de loop der jaren groeide deze tak van het bedrijf uit naar een volwaardige damesmode-afdeling. Toch bleef er, ondanks alle uitbreidingen en verbouwin gen, altijd ruimtegebrek. De bereikbaar heid van de damesmode-afdeling op de eerste verdieping is altijd een onderwerp geweest bij Lavooy om uiteindelijk te ver huizen. Half 1994 verhuisde het hele bedrijf, inclu sief 'Premier', naar een groot pand op het Plein 1940-1945, waar het bedrijf onder tussen alweer een jaar zit. Het oude Lavooy-pand wordt nu gebruikt door Mare Lavooy, een andere telg uit de fami lie Lavooy. Hij opende in juli een speciaal zaak in midi-geluidsappatuur. In het voor malige Premier-pand zit nu Bouwman Cadeaux Shop. Lavooy heeft altijd geadverteerd met 'kwaliteit bewijst' en in deze tijd van ver laagde kledingsnormen geldt dit meer dan ooit tevoren. Goede kwaliteit, een zeer degelijke service en daarbij vakman schap is tegenwoordig voor ieder bedrijf een must. Maatkleding wordt nog steeds speciaal gemaakt, maar de confectie heeft dit natuurlijk al lang overgenomen. De herenkleding vertoont dit najaar een heel ander beeld in de kostuums en col berts. Na natuurlijk de standaard blazer in blauw, rood en groen zien we veel wat leukere kwaliteiten op basis van bekende stoffen zoals Harris Tweed. Veel warme tinten die met zowat elke kleur te combi neren zijn. De kostuums zijn degelijk, bijvoorbeeld Wilson en Glenny, Raid en Taylor, in fijne dessins die jaren actueel blijven. Horka brengt zelfs kostuums en colberts in vol ledig stretch. Natuurlijk is er ook veel nieuws in de pullovers met mooie kleuren en rustige maar toch actuele dessins in V-, ronde- en polokraag. Waar dit jaar veel aandacht naar toe gaat zijn de gebreide vesten met volledig uit gevoerde binnenkant met de nodige bin nenzakken, die als sportieve vervanger van het colbert fungeert. Pantalons zijn er dit jaar te kust en te keur, maar vooral de pantalons met volstretch dragen erg com fortabel. Deze pantalons hebben zelfs een rekbare band en kunnen zo in de wasma chine gewassen worden. Waar Lavooy bekend om staat zijn natuurlijk de loden winterjassen en jacks, die in elke kleur te krijgen zijn. Speciaal zijn ook de driekwart jacks in de loden- sympatex die geheel waterdicht en wind- dicht zijn, licht in gewicht en ademend. Natuurlijk zijn de sympatex kwaliteiten ook in popeline voorhanden. Op de damesafdeling is het werkelijk smullen geblazen. Ook bij de dames is er veel aandacht gegeven aan draagbare en zeer goed te combineren set blazers en vooral hesjes en vesten, in de rokken veel kleur bijvoorbeeld ruiten. Pantalons in gemeleerde kleuren en veel tricot sportief of juist gekleede merken Hucke en Gess ier zijn met schitterende combinaties aan wezig in zeer zachte kleuren maar ook een kleur als brombeer is deze winter een item. Dat Lavooy bekend staat om zijn loden mantels weten de meeste mensen wel. Maar wat is loden nu precies? Oorspron kelijk komt de loden uit de Alpenlanden Oostenrijk en Zwitserland waar het hoofdzakelijk in klederdracht en jagers- kleding verwerkt werd. Na de oorlog is alles meer geconfectioneerd en kwam geheel Europa in aanmerking voor loden. Loden heeft verschillende voordelen tegenover gewone wollen stoffen, zo is loden door zijn zeer dicht geweven struc tuur zeer winddicht, daarbij is het een geruwd doek (als een vacht) en daardoor in hoge mate waterafstotend en heel licht in gewicht. Vroeger zag je alleen de bekende kleur groen maar tegenwoordig zijn er een tal van kleuren tot knalrood toe. De modellen variëren van gekleed, sportief, korte coats, driekwartmodellen en wat nieuw is dit jaar is een semi vleer muismodel zelfs de echte cape ontbreekt niet. Daarnaast zijn er dit jaar ook weer loden rokken en hesjes, alles geheel in de lodenstijl. De maten lopen van 34-52 en ook voor de korte dames zijn er de specia le korte maten 17 tot en met 24 op voor raad. Ook het bedrijfsleven, zoals bijvoorbeeld brandweer en bewakingskorpsen is al jaren vaste klant bij Lavooy. Maar ook scholen en horeca-ondernemers weten de weg naar Lavooy Mode te vinden. Veelal omdat kwaliteit voorop moet staan door het intensieve gebruik van dit soort kle ding. Natuurlijk heeft Lavooy nog steeds zijn eigen kleermakerij die snel en vakkundig is en elke verandering aan kleding dan ook als heel normaal ziet. Doordat vijfennegentig jaar Lavooy in Middelburg niet niks is, heeft Lavooy gemeend in het nieuwe najaar en winter seizoen de klanten eens echt te laten pro fiteren van een zeer aantrekkelijke aanbie ding. Dus geven zij op de gehele nieuwe najaarscollectie vanaf woensdag 6 sep tember tien procent korting en daarnaast zolang de voorraad strekt voor de dames een kleine verrassing. JUBILE 10% UW LODENSPECIALIST VOOR U/K» inforaMHE D 11^4.-^4.000 Als de eerste bladeren gaan vallen, wordt het tijd om onze wintergarderobe aan te passen. Een item dat dan beslist niet vergeten mag worden is de bril. Voor een mooie eigentijdse bril biedt Ton 's Brillenmode een enorme keuze in alle prijsklassen. Een nieuwe trend die u veel zal aantreffen is de randloze bril ofwel de 'glasbril'. Veel mensen koesteren al lang de wens om ooit zo'n onopvallende bril te hebben. En omdat er tegenwoordig bij Ton's Brillen mode mooie brilleglazen zijn krijgt u een prachtig geheel, in het model wat u zelf kunt ontwerpen. Er zijn vele mogelijkheden qua kleur, des sins en materiaal. Zo is er bijvoorbeeld het zeer sterke, superlichte hi-tech Titanium. Uiteraard treft u bij Ton's Brillenmode ook de kleine retrobrilletjes, een charmante damesbril of een sterke herenbril aan. Bovendien krijgt u nu bij aankoop van een bril gratis een goud-ontspiegeling (ter waarde van fl. 128,-). En voor de kinderen is de tweede bril gratis. Brillenmode en Contactlenzen Korte Delft 3 4331 AT Middelburg Tel.: 01180-41117 'Red Greenstaat voor de kleuren die in de zeilwereld worden gebruikt voor bakboord en stuurboord. De op de zeil- sport geïnspireerde collectie onder deze naam werd ongeveer vijftien jaar gele den opgestart door de Deense 'zeilma- niak' Br ent Krebs. Dit seizoen is er ook een damesmode-lijn van dit toonaange vende Deense merk. Het Finse Winkel tje is het enige verkooppunt van deze collectie in Middelburg. Brent Krebs lanceerde een casualwear collectie voor mannen die haar succes ontleent aan de loepzuivere maritieme sfeer die zij uitstraalt. Red Green ont wikkelde zich tot een collectie met niet alleen technische kledingstukken, maar ook casual mode-items op basis van dezelfde sfeer als de active sports-onder- delen, welke onderdelen uitstekend in de betere modespeciaalzaken kunnen wor den verkocht. Een aantal jaren terug werd een vrouwelijke equivalent van de man- nencollectie node gemist. Daarom werd concurrent Nautico opgekocht, die juist gespecialiseerd was in vrouwenmode in dezelfde stijl. Het succes van Red Green nam intussen zo'n vlucht, dat de groei stuipen resulteerden in een moeilijke financiële situatie. Twee jaar geleden werd echter een nieuwe financier gevon den, waardoor opnieuw veel toekomst perspectief geschapen werd. Inmiddels zijn de vertegenwoordigingen in Scandi navië, Duitsland en Engeland ingewisseld voor eigen verkoopapparaten. Red Green kan worden aangemerkt als een sportswear-collectie. Maar dan wel in de Amerikaanse betekenis. General manager van Red Green Kris Steukers: „In Nederland denkt men bij die term nog teveel aan active sportswear. Terwijl er in Amerika eigenlijk alleen maar een bepaald soort chique casualwear mee wordt bedoeld. Het is juist dat segment dat uitbreidt, en niet de echte sportmode. Integendeel. Toen de consument meer vrijetijd kreeg, door ATV-dagen en zo, dacht de handel dat die klant ook meer zou gaan sporten. Maar dat bleek een absolute misrekening. Het is daarom de handel in echte sportkleding die onder druk staat, terwijl casual groeit. Want wat was het geval? De klant die geld verdient is druk en heeft geen tijd voor sport, ter wijl de klant de wel tijd heeft, meestal geen geld genoeg heeft". Een voordeel van casualwear is volgens Kris Steukers het werken met maatbe- reik. „Door losse, nonchalante dracht past casualwear sneller en gemakkelijker dan het perfect op het lichaam zittende kos tuum. Toch dreigt hier gevaar. Want omdat iedereen zo langzamerhand een polo draagt, een bermuda of een sweat shirt, kan dat gemakkelijk tot een een heidsworst leiden. Terwijl de 'chique' man of vrouw toch behoefte heeft zich te onderscheiden. Het is dus belangrijk een soort identificatie van de kwaliteit aan de kledingstukken mee te geven. Dat is in ons geval een bescheiden label of bor duursel, want van grote teksten of bor duursels heeft de consument inmiddels zijn neus vol. Terwijl door een bescheiden label toch de sfeer en kwaliteit die gekocht worden, een bevestiging krij gen". De jurk is voor Scandinavië altijd belang rijk geweest, maar kwam vaak niet over een met het 'continentale' smaakgevoel. Hij was meestal te braaf. Voor komend seizoen verwacht Red Green echter wel veel van de jurk, omdat de jonge vrouw geïnteresseerd is in de nieuwe, sportieve variant van tricot. „Dat houdt", aldus Steukers „ook verband met het moderne schoeisel, dat het gevaar van tuttigheid afwendt door zijn robuustheid". Red Green kent op dit moment tachtig Nederlandse verkooppunten, maar doel stelling is honderdvijftig. Volgens Kris Steukers moet dit getal gemakkelijk haal baar zijn. „Wij creëren nieuwe prikkels en daardoor nieuwe omzet. Wel is van groot belang dat het concept bij elkaar gehou den wordt. Een detaillist moet wel - overi gens onverplicht van onze zijde - een vol doende representatief beeld inkopen. Ik weet wel dat de prijs soms een discussie punt is en dat wij een pantalon nooit zo voordelig kunnen aanbieden als een pan talonspecialist, maar daar zit onze kracht niet. Die zit hem in het conceptmatige. Ik durf rustig te stellen, dat als een detaillist zijn Red Green collectie goed presen teert, deze zich vanzelf verkoopt! Daarom hechten wij evenveel aan de verkoop van sokken en andere accessoires als aan de verkoop van een jack. Het beeld moet compleet zijn, dan werkt het. Wij verko pen daarom sfeer van top tot teen, van pet tot sokken, maar ook sjaals, ceintuurs en tassen". Red Green valt uiteen in drie groepen: 'Captains Table', een thema in chique stijl en hoogwaardige stoffen als merino en gemerceriseerde katoen; vervolgens 'Har bour Life', de belangrijkste groep, in frisse tinten met signaalkleuren en gemakkelij ke materialen, maar ook met een geitele ren jack en modellen in de standaardkwa liteit nubuck; en als derde thema 'Skip per', het meest modieuze, in modetinten, in bijvoorbeeld linnen. Daarnaast brengt het merk 'Match Race', een functionele zeilcollectie die ook in watersportzaken wordt verkocht. Ook de golfsport-beoefenaars of -fans worden door Red Green bediend met de 'Green collectie'. Daarin echte golfitems, maar ook op de golfsport geïnspireerde modellen. Steukers: „Een belangrijke reden om de golfcollectie te lanceren was, dat wij de golfsport zodanig sfeervol vin den, dat wij er een collectie aan kunnen hangen". Lelijke eendjes groeien uit tot zwanen, kikkers worden tot prinsen gekust en graafmachines veranderen in schoe nen. Het verhaal van Caterpillar. Het Amerikaanse bedrijf Caterpillar maakt al decennia lang graafmachines, sho vels, vorkheftrucks en scheepsmotoren. Midden in de jaren tachtig begon het bedrijf daarnaast met de produktie van werkschoenen voor het eigen perso neel. De slimme Engelsman Steven Palmer voorzag in 1989 dat hij met deze schoenen de markt zou kunnen verove ren en wist de licentie van Caterpillar Fastwear te bemachtigen. Vanaf dat moment veranderde de naam van deze walking machines in CAT Boots. Inmiddels zijn CAT Boots over de hele wereld verkrijgbaar. Palmer zelf ontwerpt de hele lijn: de Outdoor Boots, All Season Boots, Trekking Mountain Boots enzo voort. Deze vervaarlijke namen van de schoe nen, zoals Nevada, Colorado en Alaska, veronderstellen dat de drager halsbreken de toeren uithaalt onder barre weersom standigheden. Toch kun je er ook schaamteloos een blokje mee om, want wat kan er nog mis gaan wanneer je schoenen draagt met Safety Steel Toes, gemaakt van full-grain oil leather en voorzien van shock absor bing extended wear track rubber outsoles (oil resistant). CAT Boots zijn in alle maten (ook voor kinderen) verkrijgbaar bij X-Ray in Vlissin- gen. No. 1 RAVE ROCK SHOPS ST. JACOBSPASSAGE 19 VLISSINGEN KREUKELMARKT12 GOES GORTSTRAAT 26 MIDDELBURG

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 23