Wat de mannen mode betreft Bjpfet ver- laai wat korter zijn. Niet omdat mannen saai zijn maar ze tonen zich in hun kieedge- jk drag wat stabieler. Hun imago's wisselen niet zo sterk alhoewel ze toch met de stro- mingen des tijds mee- Buitenleven Kindermode heeft een aantal speci fieke eigenschap pen: het moet leuk zijn, zo niet schattig of romantisch. Maar boven al praktisch en wasbaar. Want kinde ren spelen, knoeien en gaan af en toe braaf op visite. DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 13 september 1995 I Huisvaders avonturiers en supersullen weel en nepbont en zelfs harige breisels. De Campin- vloeden voor de herenlijn nemen klassieke kleding stukken op de hak. Onortho doxe combinaties als Engel se ruitbroek, zo één waarin prins Charles gaat golven, met daarop een gebreid schuinedrop truitje dat abso luut te kort moet zijn en als het even kan een keurig gekapt hoofd zonder 'goatee' (sikje). Aan de voeten van die prachtige Bommel schoe nen, het liefst nog in twee kleurstellingen. Het duidelijkste en meest gedragen beeld wordt nog steeds gevormd door de actieve mode. Stoere jassen in stevig canvas of leer, gebreide grove truien en werkmansinvloeden als manchesterstoffen en ruime broeken. Voor die ruime kledinglijn zijn vooral de skate invloe den niet mis te verstaan. Niet de sport op zich maar de daarbij horende ruime kle ding is geïntegreerd in de casual look. Maatje XXL, lek ker los over elkaar heen. Broeken met veel zakken en stiksels, sweaters van Fleece of Teddy met zipfly in felle kleuren (oranje) en eventueel voorzien van tekst of strepen. Petten met oorkleppen en stevige schoenen of zware boots. Sweater en broek gaan. van Diesel. Henk Sies, Middelburg. Als beeld is de Nerd hele maal in. Een beetje sullig en lijzig uiterlijk maar met onder de huid het beestje. Clark en Superman in één gedaante. Ook het androgyne uiterlijk is erg in trek. Maar de lieve huisvader met nog wat avon tuurlijke trekken is een blij vertje. Het kledingbeeld: het kos tuum wordt nog beheerst door gedempte tinten grijs, blauw, bruin en zwart. Een enkele uitschieter wil zich misschien wagen aan felle kleuren tot metallic toe. Losse colbertcombinaties ogen stoerder en zijn te zien in 'buitenleven' kleuren. Groen en bruin in Tweed en visgraat. Voor de androgyne types zachte stoffen als flu- Jack van Eddy's. Hoezo7, Vlissingen. (Rechts) combinatie van Matinique. Henk Sies, Middelburg. Hoezo?, Vlis singen. Jas met fla nellen ruitvoe- ring van Mare O'Polo. Henk Sies, Middel burg. Hoezo?, Vlissingen. Wit jack met fake furkraag en worker (broek) van Diesel. Henk Sies, Middel burg. Kindermode voor echte kids volwassenen hebben deze noodkreet opgepakt en een kinderlijn aan hun collectie toegevoegd. Zo valt ook deze doelgroep niet meer buiten de boot. Kindertrends voor het komend seizoen zijn onder te verdelen in twee stromin gen. Een echte kinderlook vol kleine grapjes en felle kleuren en een klassieke, bij na volwassen look. Stoffen zijn fleece, teddy, ribcord, canvas met eventueel een coating, flanel en dikke tricot. Dessins en applicaties zijn er in overvloed en volgen vaak een bepaald thema. Nieuw op de markt is het merk 'Rags'. Een kledinglijn die stoer is en absoluut niet kinderachtig. Naast de vele kleuren waarvan oranje nog steeds de boventoon voert zijn er ook veel gedempte tin ten en klassieke kleuren. Een heel veelzijdig beeld dat voor elke vraag wel een antwoord vindt. De leeftijdgrens van kinder kleding en dus kindermaten loopt tot ongeveer twaalf jaar. En daar zit het addertje. Kinderen van twaalf willen vaak geen echte kinderkle ding meer want die vinden ze te kinderachtig. En ze gaan zeker niet meer die leuke kindvriendelijke winkels in waar het bomvol staat met speelgoed en hobbelpaar den. Dat is toch lastig. Een aantal kledingmerken voor Donaldson, the Walt Disney Company, Jou Jou, Mid delburg. Dessins en vrolijke kleuren van cakewalk, 't Gabbertje, Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 19