ÉL IJ I il VAN GLAMOURBABE TOT SUPERTUT - VAN SUPERNERD TOT SUPERMAN m m I i mm w ftjlli 1558 iiyii1 I Altijd gedacht dat nieuwe mode trends verzon nen worden door een trosje stylisten ver weg in één van de gro te modesteden? Niets is minder waar. Trends is het zichtbaar gemaakte gedachten- goed van iedereen en aües wat er om ons heen gebeurt. Dit gedachtengoed vindt zijn weerslag in kle ding. Stylisten verwer ken dit gedachtengoed in prognoses en ver volgens wordt dit door ontwerpers en confec tionairs vertaald naar kleding. Rebellie Fout rorig winter- en zomerseizoen keken ze nog schuchter om het hoekje. Maar nu gaan* ze met volle kracht vooruit Vrouwen vrouwelijker dan ooit in een nieuw body- conscious silhouet. Roklengte Tastzin Woensdag 13 september 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 r "i H WÊÈm N t"**®' ii; Nieuwste trend is slechts gedachtengoed mm-.. •m m KJ. ii'-s. mm- mmmt mmmtm m^mmm ~¥¥Xx¥::¥:¥;¥ '■■mm. - m 1 i 141 mmmm m imm m Jaren '70 revival van Diesel Henk Sies, Middelburg. T 1 "1 If v X X' -X mmmmmMM %Ps# liMïl 1 WT-. 11 -1 .x-.-x Vrouwelijk gesneden tailleur op knielange rok van Turnover. Hoezo?, VUssingen. Lak, satijn en een glimpje kitsch van Verte Val- lee. Henk Sies, Mid delburg. Het kledingbeeld van nu wordt nog steeds gedomi neerd door postmodernisti sche navelstaarderij. De ene retrobeweging volgt de vori ge op in de hoop iets nieuws te vinden in dat wat geweest is. De jaren van voor en na de Tweede Wereldoorlog zijn al tijden een dankbare inspira tiebron. Nog steeds zien we elementen van kledingstuk ken uit die tijd in een eigen tijdse vorm terug keren. Dat is op zich niet zo verwonder lijk want de couturekleding van toen was qua pasvorm bijzonder uitgedacht. Niets was teveel, alles zat op de juiste plek en in de juiste stof. Bovendien was de scheiding tussen dames- en herenkle ding overduidelijk. Niks casual of unisex maar een vrouwtje een rokje en een mannetje een pantalon. Dui delijker kan het bijna niet. En aan die duidelijkheid hebben we blijkbaar nu ook weer behoefte want het inpakken in laagjes en de cocooning is er uit. Een kledingstuk wordt weer een op zichzelf staand element. Metallic invloeden van Xenon, VUssingen. Foto: Anda van Riet. De camplook, afkomstig uit eind jaren vijftig en begin jaren zestig. De strak gepo seerde plaatjes en de daarbij behorende Amerikaanse sfeer in cleane kleuren zor gen in de mode van nu voor de Hollywood inspiratie. Keurig gekapte jongens en dames met krulspelden in roze dusters worden gebruikt in reclame van kle dingmerken. Gefotografeerd op een manier van 25 jaar geleden die nu weer hele maal 'in' is. Lassie en Skippy ten voete uit. De roerige jaren zestig en zeventig zijn sinds een aantal jaren weer helemaal top of the bill. De rebellie en het samen op de bres tegen de gevestigde orde en voor ver nieuwing is blijkbaar herken baar. 'Wij' en 'samen' waren toen belangrijke statements en blijken dat ook tegen woordig weer te zijn. Reac ties op wantoestanden van nu te zien in reclameleuzen en in kleedgedrag. De Grun ge was oorspronkelijk tegen het kapitaalgoed (evenals de Punkbeweging in de jaren tachtig) en heeft gezorgd voor een herwaardering van het tweedehands kledingcir- cuit. Door de mode en media opgepikt werd het een kle dingbeeld waarin 'shabby' wel het sleutelwoord was. De Ecolook was tegen milieuverpestende confectie- xleding en een belangrijke aanzet tot het produceren van milieu ontlastende stof fen. Samen met het recy- clingcircuit zullen zij door middel van technische hoog standjes het toekomstbeeld voor de stoffen industrie bepalen. Als laatste retrobeweging zien we tegenreacties op de jaren tachtig: de tijd van no nonsense en de Powerdres- sing voor vrouwen. Brede schouders en op herenkle ding geïnspireerde pakken. Meiden met haar op de tan den die exact kiezen. Man nen met nog duurdere auto's en nog gladdere koppen. De nieuwe n vro u welijkeid De nieuwe vrouwelijkheid in zacht satijn van Turn over. Hoezo?, VUssingen. Individuele ontwikkeling stond voorop en 'wij' was voor de zachte sector. Ikke, ikke en de rest kan stikke. Die tijd ligt nog teveel in ons geheugen om herhaald te worden. Jaren tachtig kle dingstukken zijn nog hele maal fout, maar pas op! Wat vandaag een fout truitje is kan morgen een hype zijn. Alles heeft er voor gezorgd dat we zijn waar we zijn: Sterker dan ooit en zonder schoudervullingen. Van de jaren vijftig tot en met de jaren tachtig zijn de reacties geïntegreerd in het kleding beeld van nu. Zie hier de nieuwe trends. Trends met een knipoog naar het verleden en reikhal zend naar de toekomst. Vrouwelijk en glamoureus. Rationeel, clean en fris met een flinke dosis humor en overgoten met een sausje kitscherigheid. Zachtmoedi ge mannen met een 'Super man' gevoel. En een stoffe- nindustrie die zich ontwikkelt van supervervuilend naar verantwoord schoon. Het laagjes effect is afgepeld en verdwenen. Vormen zijn duidelijk en zichtbaar. Kle dingstukken zijn niet meer wijd maar juist lichaamsvol gend op een enkele tule jurk na. De roklengte springt let terlijk en figuurlijk het meest in het oog: kort tot zeer kort. De zeer korte rokjes lopen vanaf de taille iets uit maar stoppen ver boven de knie. Ze hebben een wikkeleffect met 'slechts' één grote knoop in de taille of een rij drukknopen vanaf de navel tot onder. Zo'n rokje voor de snelle verkleedpartij, één ruk en de rok ligt aan je voeten. De roklengte die daarop volgt loopt tot net op de knieeën. En nu komen we op een revival van wat vorig jaar nog voor de supertut was. Rok tot op de knie, strak truit je erover tot net op de heup en een smal ceintuur in de taille, liefst van leer of lakleer in zo'n plastic kleurtje. Of natuurlijk het twinset, terug van weggeweest. Camp en jaren zeventig in één pakje bijeen. Jurken of eigenlijk jurkjes hebben hetzelfde concept. Beetje overgooieridee: recht, iets getailleerd, kort en mouwloos, zelfs met spag- hettibandjes en een ceintuur in de taille. Daaronder een strak truitje met eventueel een colletje. De duidelijk zichtbare benen gehuld in gekleurde gebreide maillot of weer de huidskleurige panty. En natuurlijk aan de voeten: high heels. Schoe nen met enkelbandjes en hoge hakken. En voor de echte brutalen: stilettohak ken met naadkousen. Ook mantelpakken en kos tuums zijn slank gesneden. Smalle schouders in de ech te tailleurs in perfecte pas vorm of iets wijder zodat ze ingesnoerd kunnen worden in de taille. De pantalons zijn of recht en smal of a la Diet rich. In dit hele beeld passen nog wikkeltruitjes, korte gebreide navelhoge truitjes, kleine tasjes en laarzen met een rits aan de zijkant. Stoffen zijn zeer in het oog lopend en gemaakt voor de tastzin. Mohair breisels hari ger dan ooit en zelfs in ruit- dessin, Fake Fur zo zacht als een lammetje of zo stevig als een geit, doorgestikt satijn in harde pastels, lamswol voor de twinsetjes, krijtstreep voor de kostuums en wollen Tweed en Bouclé voor de mantelpakken en jassen. Daarbij een stevige zweem metallip die doorzet in alle kledingstukken in satijn, lak leer en latex. En of het nog niet genoeg is: leer, leer en nog eens leer. Glad of geruwd en bijna altijd voor zien van dierenprint of reliëf. De jassen zijn al even vrou welijk als hun draagster. Smal en iets uitlopend naar de zoom toe. Trenchcoats van nylon of wol en iets kor ter dan voorheen. Kost schoolinspiraties en unifor melementen in pasvorm en knopen. Voor de echte glamourbabe wordt het stevige make-up, veren boa's, strakke sluike jurk, flinke decolleté en je zwoelste blik.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 17