ÉL
IJ I il
VAN GLAMOURBABE TOT SUPERTUT - VAN SUPERNERD TOT SUPERMAN
m
m I i
mm
w
ftjlli
1558
iiyii1
I
Altijd gedacht dat
nieuwe mode
trends verzon
nen worden door een
trosje stylisten ver
weg in één van de gro
te modesteden? Niets
is minder waar. Trends
is het zichtbaar
gemaakte gedachten-
goed van iedereen en
aües wat er om ons
heen gebeurt. Dit
gedachtengoed vindt
zijn weerslag in kle
ding. Stylisten verwer
ken dit gedachtengoed
in prognoses en ver
volgens wordt dit door
ontwerpers en confec
tionairs vertaald naar
kleding.
Rebellie
Fout
rorig winter- en
zomerseizoen
keken ze nog
schuchter om het
hoekje. Maar nu gaan*
ze met volle kracht
vooruit Vrouwen
vrouwelijker dan ooit
in een nieuw body-
conscious silhouet.
Roklengte
Tastzin
Woensdag 13 september 1995
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
r "i
H WÊÈm N t"**®'
ii;
Nieuwste trend is
slechts gedachtengoed
mm-..
•m
m
KJ. ii'-s. mm-
mmmt
mmmtm
m^mmm
~¥¥Xx¥::¥:¥;¥
'■■mm.
- m 1
i 141
mmmm
m imm m
Jaren '70 revival
van Diesel Henk
Sies, Middelburg.
T 1 "1
If
v X X' -X
mmmmmMM
%Ps#
liMïl 1
WT-. 11 -1
.x-.-x
Vrouwelijk gesneden
tailleur op knielange rok
van Turnover. Hoezo?,
VUssingen.
Lak, satijn
en een
glimpje
kitsch van
Verte Val-
lee. Henk
Sies, Mid
delburg.
Het kledingbeeld van nu
wordt nog steeds gedomi
neerd door postmodernisti
sche navelstaarderij. De ene
retrobeweging volgt de vori
ge op in de hoop iets nieuws
te vinden in dat wat geweest
is.
De jaren van voor en na de
Tweede Wereldoorlog zijn al
tijden een dankbare inspira
tiebron. Nog steeds zien we
elementen van kledingstuk
ken uit die tijd in een eigen
tijdse vorm terug keren. Dat
is op zich niet zo verwonder
lijk want de couturekleding
van toen was qua pasvorm
bijzonder uitgedacht. Niets
was teveel, alles zat op de
juiste plek en in de juiste stof.
Bovendien was de scheiding
tussen dames- en herenkle
ding overduidelijk. Niks
casual of unisex maar een
vrouwtje een rokje en een
mannetje een pantalon. Dui
delijker kan het bijna niet. En
aan die duidelijkheid hebben
we blijkbaar nu ook weer
behoefte want het inpakken
in laagjes en de cocooning is
er uit. Een kledingstuk wordt
weer een op zichzelf staand
element.
Metallic invloeden van Xenon, VUssingen. Foto: Anda van Riet.
De camplook, afkomstig uit
eind jaren vijftig en begin
jaren zestig. De strak gepo
seerde plaatjes en de daarbij
behorende Amerikaanse
sfeer in cleane kleuren zor
gen in de mode van nu voor
de Hollywood inspiratie.
Keurig gekapte jongens en
dames met krulspelden in
roze dusters worden
gebruikt in reclame van kle
dingmerken. Gefotografeerd
op een manier van 25 jaar
geleden die nu weer hele
maal 'in' is. Lassie en Skippy
ten voete uit.
De roerige jaren zestig en
zeventig zijn sinds een aantal
jaren weer helemaal top of
the bill. De rebellie en het
samen op de bres tegen de
gevestigde orde en voor ver
nieuwing is blijkbaar herken
baar. 'Wij' en 'samen' waren
toen belangrijke statements
en blijken dat ook tegen
woordig weer te zijn. Reac
ties op wantoestanden van
nu te zien in reclameleuzen
en in kleedgedrag. De Grun
ge was oorspronkelijk tegen
het kapitaalgoed (evenals de
Punkbeweging in de jaren
tachtig) en heeft gezorgd
voor een herwaardering van
het tweedehands kledingcir-
cuit. Door de mode en media
opgepikt werd het een kle
dingbeeld waarin 'shabby'
wel het sleutelwoord was.
De Ecolook was tegen
milieuverpestende confectie-
xleding en een belangrijke
aanzet tot het produceren
van milieu ontlastende stof
fen. Samen met het recy-
clingcircuit zullen zij door
middel van technische hoog
standjes het toekomstbeeld
voor de stoffen industrie
bepalen.
Als laatste retrobeweging
zien we tegenreacties op de
jaren tachtig: de tijd van no
nonsense en de Powerdres-
sing voor vrouwen. Brede
schouders en op herenkle
ding geïnspireerde pakken.
Meiden met haar op de tan
den die exact kiezen. Man
nen met nog duurdere auto's
en nog gladdere koppen.
De nieuwe
n
vro u welijkeid
De nieuwe vrouwelijkheid in zacht satijn van Turn
over. Hoezo?, VUssingen.
Individuele ontwikkeling
stond voorop en 'wij' was
voor de zachte sector. Ikke,
ikke en de rest kan stikke. Die
tijd ligt nog teveel in ons
geheugen om herhaald te
worden. Jaren tachtig kle
dingstukken zijn nog hele
maal fout, maar pas op! Wat
vandaag een fout truitje is
kan morgen een hype zijn.
Alles heeft er voor gezorgd
dat we zijn waar we zijn:
Sterker dan ooit en zonder
schoudervullingen. Van de
jaren vijftig tot en met de
jaren tachtig zijn de reacties
geïntegreerd in het kleding
beeld van nu.
Zie hier de nieuwe trends.
Trends met een knipoog
naar het verleden en reikhal
zend naar de toekomst.
Vrouwelijk en glamoureus.
Rationeel, clean en fris met
een flinke dosis humor en
overgoten met een sausje
kitscherigheid. Zachtmoedi
ge mannen met een 'Super
man' gevoel. En een stoffe-
nindustrie die zich ontwikkelt
van supervervuilend naar
verantwoord schoon.
Het laagjes effect is afgepeld
en verdwenen. Vormen zijn
duidelijk en zichtbaar. Kle
dingstukken zijn niet meer
wijd maar juist lichaamsvol
gend op een enkele tule jurk
na. De roklengte springt let
terlijk en figuurlijk het meest
in het oog: kort tot zeer kort.
De zeer korte rokjes lopen
vanaf de taille iets uit maar
stoppen ver boven de knie.
Ze hebben een wikkeleffect
met 'slechts' één grote
knoop in de taille of een rij
drukknopen vanaf de navel
tot onder. Zo'n rokje voor de
snelle verkleedpartij, één ruk
en de rok ligt aan je voeten.
De roklengte die daarop
volgt loopt tot net op de
knieeën. En nu komen we op
een revival van wat vorig jaar
nog voor de supertut was.
Rok tot op de knie, strak truit
je erover tot net op de heup
en een smal ceintuur in de
taille, liefst van leer of lakleer
in zo'n plastic kleurtje. Of
natuurlijk het twinset, terug
van weggeweest. Camp en
jaren zeventig in één pakje
bijeen. Jurken of eigenlijk
jurkjes hebben hetzelfde
concept.
Beetje overgooieridee: recht,
iets getailleerd, kort en
mouwloos, zelfs met spag-
hettibandjes en een ceintuur
in de taille. Daaronder een
strak truitje met eventueel
een colletje. De duidelijk
zichtbare benen gehuld in
gekleurde gebreide maillot
of weer de huidskleurige
panty. En natuurlijk aan de
voeten: high heels. Schoe
nen met enkelbandjes en
hoge hakken. En voor de
echte brutalen: stilettohak
ken met naadkousen.
Ook mantelpakken en kos
tuums zijn slank gesneden.
Smalle schouders in de ech
te tailleurs in perfecte pas
vorm of iets wijder zodat ze
ingesnoerd kunnen worden
in de taille. De pantalons zijn
of recht en smal of a la Diet
rich. In dit hele beeld passen
nog wikkeltruitjes, korte
gebreide navelhoge truitjes,
kleine tasjes en laarzen met
een rits aan de zijkant.
Stoffen zijn zeer in het oog
lopend en gemaakt voor de
tastzin. Mohair breisels hari
ger dan ooit en zelfs in ruit-
dessin, Fake Fur zo zacht als
een lammetje of zo stevig als
een geit, doorgestikt satijn in
harde pastels, lamswol voor
de twinsetjes, krijtstreep
voor de kostuums en wollen
Tweed en Bouclé voor de
mantelpakken en jassen.
Daarbij een stevige zweem
metallip die doorzet in alle
kledingstukken in satijn, lak
leer en latex. En of het nog
niet genoeg is: leer, leer en
nog eens leer. Glad of
geruwd en bijna altijd voor
zien van dierenprint of reliëf.
De jassen zijn al even vrou
welijk als hun draagster.
Smal en iets uitlopend naar
de zoom toe. Trenchcoats
van nylon of wol en iets kor
ter dan voorheen. Kost
schoolinspiraties en unifor
melementen in pasvorm en
knopen.
Voor de echte glamourbabe
wordt het stevige make-up,
veren boa's, strakke sluike
jurk, flinke decolleté en je
zwoelste blik.