Madeleine terug in Middelburg Nieuwe eigenaar Le Rendez Vous De APK-keuring van uw huwelijk Een vreemd luchtje Z-window kunststof kozijnen bieden u meer perspectief! PLAFONDS HYunoni VAN DER VLIET APK KEURINGS STATION dow Polderdijk kunststof kozijnen IN KWALITEIT! APK MILIEUKEURING Wie zo af en toe eens in de buurt van het Mid delburgse station komt, moet het al opgevallen zijn: op de lege plek, waar vroeger de rond vaartboot Madeleine lag, ligt weer een passa giersboot. Wie nog even beter kijkt, wordt hele maal verrast: met een andere naam, andere kleuren en een andere eigenaar is de Madeleine terug in Middelburg. Zo op het eerste oog onherkenbaar veranderd, maar wel degelijk de Madeleine. Kleuren PSYCHOLOGISCHE LESSEN (4) BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Je regelt 't op het postkantoor PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans BEZOEK ONZE UNIEKE SHOWROOM L Hèt kunststof kozijn waar perspectief in zit! - eten MURRE-MOENS Auto's beneden 7.500,- FIETSENDIEVEN AUTOSERVICE Geopend: 08.00-12.30 uur en 13.00-17.00 uur Zonder afspraak Klaar terwijl u wacht KEURINGSSTATION TE VLISSINGEN KEURINGSSTATION TE GOES VEILIG WALCHEREN Woensdag 26 juli 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER Henk Driessen is de nieuwe kapitein op de Catamaran Castle, zoals de Madeleine tegenwoordig heet. Hij kocht het schip vijf jaar geleden met de bedoeling er een party schip van te maken. De Cata maran Castle wordt verhuurd tijdens bedrijfsfeesten, bruilof ten en dergelijke. „Dit soort dingen ligt tijdens de zomerva kantie eigenlijk helemaal stil", vertelt Henk Driessen. Hij zocht naar een manier om de lege maanden op te vullen en kwam op het idee om de rond vaarten over het Veerse Meer vanuit Middelburg weer op te pakken. Gedurende de maanden juli en augustus vaart de Catamaran Castle nu twee keer per dag via Veere, de Piet en de Bastiaans- plaat naar de Middelplaten in het Veerse Meer. „Daar draai ik om en ga via de eilanden kant, langs het Aardbeienei land en de Haringvreter terug", vertelt Driessen. Deze rondleiding duurt ongeveer drie uur. „Onderweg vertel ik de men sen iets over de omgeving, dat het kanaal met de hand gegra ven is enzo. Op de meeste rondvaartboten krijg je zo'n bandje te horen. Zit je lekker rustig op het dek in het zonne tje, wordt je doodziek van het bandje, waarop in zes talen wordt verteld wat je ziet. Ik ver tel alleen in het Nederlands", benadrukt hij. In het schip is veel veranderd. Niet alleen heeft het vertrouw de blauw-wit van de Madelei ne plaats gemaakt voor een scala aan kleuren aan de bui tenkant van de boot, ook het interieur was dringend aan vernieuwing toe. De toiletten zijn vergroot, er is meer dans ruimte dan vroeger, een podi umpje gebouwd en er is zelfs een casino aan boord. Dat wordt tijdens de rondvaarten niet gebruikt omdat dat alleen mag voor besloten groepen. „En de bezoekers van een rondvaartboot zijn nauwelijks een besloten groep te noe men", vertelt de kapitein. „De gemeente Middelburg was erg blij met de terugkeer van een rondvaartboot", ver telt hij: De kapitein, die ook eigenaar van het schip is, kreeg dan ook alle medewer king. Dat de gemeente Veere, die zelf ook een rondvaart over het Veerse Meer organiseert, het minder leuk vindt, begrijpt hij wel. Toch heeft hij een manier gevonden om het aan- legverbod dat hij van de gemeente Veere kreeg te omzeilen. Daarom kunnen passagiers die s' morgens ver trekken vanuit Middelburg, in Veere uitstappen, daar een paar uur blijven om vervol gens 's middags, tijdens de tweede rondvaart, terug aan boord te komen en na zich na de rondvaart over het Veerse Meer weer in Middelburg af laten zetten. De rondvaarten beginnen da gelijks om 10 en 15 uur. Kapitein Henk Driessen aan boord van de Catamaran Castle. Een heuse prijzenoorlog is uitgebroken op de markt van lekkere geurtjes. Bij Kruidvat en Etos liggen parfums van topmerken tot de helft goedkoper dan bij de exclusieve par fumeriezaken. Door de prijsdumping wordt de illusie- van luxe en exclusiviteit sterk ondermijnd. De speciaalzaken in den lande voelen nattigheid. Terecht, want hun toegevoegde waarde wordt door de sterke prijsdaling elders beperkt tot de diepte van het assortiment, de klantgerichtheid van het advies en de service die wordt aangeboden. De parfumeriezaken moeten wel water bij de wijn doen willen ze op termijn hun marktpositie niet verliezen. Voorheen kon de consument de parfums van exclusieve topmerken alleen kopen via het distributiekanaal van de parfumerie-speciaal zaken. Deze speciaalzaken mochten zich met toestemming van de merkproducent deposi- tair noemen. De waarde van dit exclusief recht wordt door de huidige prijsdumping echter volledig teniet gedaan. Wat heb je immers aan het recht een merk te mogen voeren als het overal in de winkels te koop wordt aangeboden? De prijsdumping is het gevolg van overcapa citeit en parallelimport. Vanuit ondermeer Singapore en Bahrein wordt de markt over spoeld met geurwater. Het exclusieve karak ter van de parfums komt zo enorm onder druk te staan: een parfum verliest haar etiket van exclusiviteit en charme als het bij de dro gisterij op de hoek te koop wordt aangebo den voor een schijntje van de prijs. Met de prijsdumping wordt het aura rond het odeur ondergraven. Op die manier wordt de parfum een standaardprodukt dat tezamen met het pak toiletpapier het winkelwagentje in verdwijnt. De merkproducenten zelf staan aan de basis van de verloedering op de markt. Sinds de grote merken in handen zijn van concerns als Procter Gamble, Unilever en Nestlé gelden de wetten van massamarketing. Door de wereldmarkt zodanig te overvoeren met par fums hebben de multinationals de controle over de distributie van fabrikant naar klant verloren. Grote partijen parfums bestemd voor Oost-Europa, Azië of Zuid-Amerika, komen met een omweg weer in Europa terug op de markt (MT, juni 1995). De Europese Commissie te Brussel wilde het exclusieve karakter van parfum best beschermen en stond cosmetica-kartels oogluikend toe. Zo konden prijsafspraken gemaakt worden die de winstmarges zeer ten goede kwamen. Nu wordt echter door de overcapaciteit en de parallelimport de beschermde markt verder opengebroken. De macht van de discountke tens is hiermee toegenomen. Zij stellen dé nationale distributeurs voor de keuze: lever ons of we kopen parfums van de parallelhan- del (MT, juni 1995) De consument lijkt lachende derde. Zij kun nen immers de topmerken parfums tegen sterk gereduceerde prijs kopen. Maar hoe reageert het vriendinnetje als ze voor haar verkering een 'exclusief' geurtje krijgt aange boden?: „Poe, wie denkt hij wel dat hij is, mij een beetje afschepen met zo'n goedkoop luchtje?" Misschien is de enige die echt wij zer wordt van de prijsdumping op de markt van exclusieve parfums de juwelier: „Geef goud als je van elkaar houdt!" Ylissingen, Aagje Dekenstraat 10, tel. 01184 - 17510 Een vrouw ergenk uit een dorpje in de bin nenlanden van Afrika bezocht een tovenaar in verband met problemen. Ze voelde zich ongelukkig in haar huwelijk, en wilde advies van de tovenaar. Deze hoorde haar aan en zei dat hij voor haar probleem wel een advies had. Hij stelde ech ter één voorwaarde voor zijn dienst. Als tegenprestatie wilde hij van de vrouw de wimpels van de oogleden van een leeuw. De vrouw was tot deze tegenprestatie bereid en keerde terug naar haar dorp. Ze kocht daar grote hoeveelheden vlees in, en vervolgens vertrok ze naar het oerwoud op zoek naar een leeuw. Toen ze in de verte een leeuw bespeurde, verstopte ze zich in een boom. Ze klom dagelijks uit die boom, om er vlees klaar te leggen voor de leeuw. Deze kwam deed zich dagelijks te goed aan deze lekker nij. Op een dag, toen de leeuw na zijn maal tijd onder de boom lag te slapen, kroop de vrouw naar beneden. Ze pakte een schaar, en knipte de wimpels van zijn oogleden. De dag daarop vertrok de vrouw uit het oerwoud, en ze keerde terug naar de tovenaar. Ze over handigde hem de wimpels en vroeg hem om het beloofde advies. De tovenaar keek de vrouw in de ogen, en zei: „Een vrouw die heeft bewezen dat ze kan samenleven met een leeuw is ook in staat om samen te leven met haar man". Bovenstaande vertelling benadrukt dat er moed en vasthoudendheid voor nodig is, om een huwelijk tot een succes te maken. Bovendien kunnen anderen uw huwelijk niet succesvol maken; dat zult u zelf moeten doen. Misschien is het daarom zinnig om ook uw huwelijk een jaarlijkse apk-keuring te geven. Of hoort u tot die groep mensen, die meer aandacht geven aan hun auto, dan aan hun huwelijk. Laten we de ingrediënten voor een succesvol huwelijk eens op een rijtje zetten. Liefde blijft een belangrijke factor in een succesvol huwelijk. Maar liefde is vooral een activiteit, namelijk liefde geven. Liefde is niet gelijk aan verliefdheid. Liefde staat onder andere voor een gevoel van verbondenheid en de bereid heid om voor uw partner te zorgen. Acceptatie is een tweede belangrijke factor voor een succesvol huwelijk. Als u getrouwd bent om uw partner te veranderen, dan is er nauwelijks sprake van een gelijkwaardige relatie. Acceptatie betekent, dat u uw partner neemt zoals deze is, met zijn/haar zwakke en sterke kanten. In een succesvol huwelijk wor den gevoelens gedeeld. Het delen van gevoelens brengt mensen dichter bij elkaar. Daarom is het belangrijk om uw partner deel genoot te maken van uw persoonlijke gevoe lens, ook al lijken deze belachelijk. Om uw huwelijk een succes te laten blijven is het belangrijk om tijd te reserveren voor uw part ner. Het is eigenlijk opvallend, dat tegen woordig voor alles en iedereen de agenda getrokken wordt, behalve voor de tijd die u wilt delen met uw partner. De uren die u reserveert voor samenzijn met uw partner zijn kwaliteitsuren: tijd waarin vooral de kwa liteit van het leven centraal staat. Wees erop bedacht, dat liefde niet alleen kwestie van woorden is, maar ook niet-ver- bale (nonverbale) zaken brengen mensen dichter bij elkaar. En dat nonverbale zit onder andere in de sex. Het belang van de nonver bale communicatie wordt benadrukt in de volgende grap. Een man en een vrouw waren voor sexproblemen in therapie. De therapeut constateerde dat het echtpaar maar blijft hangen in praten over problemen, en advi seert hen het gebruik van nonverbale com municatie. Thuis gekomen zegt de man: „Goed, we moeten dus wat meer nonverbaal communiceren. Als ik zin heb om te vrijen, knijp ik zachtjes in je linkerborst, en als ik geen zin heb in je rechterborst". „En ik dan?", vraagt de vrouw. „Als jij zin hebt, dan trek je zachtjes eenmaal aan mijn pik, en als je geen zin hebt twee honderd keer". Brasserie Le Rendez Vous in de Lange Viele in Middelburg heeft een nieuwe eigenaar. Sinds 3 juli wordt de zaak geleid door Sietse de Waard en Annette Cooijmans. De grootste verandering die het stel aan hun bedrijf heeft aangebracht is dat Le Rendez Vous nu ook 's avonds is ge opend. Het interieur van de brasserie is onveranderd gebleven. Ook het personeel dat er voorheen werkte is er nog steeds. Le Rendez Vous telt zo'n zeventig zitplaatsen en was voorheen alleen overdag ge opend. Nu is de keuken ook 's avonds open en bestaat dus de mogelijkheid om er te dineren. Sietse de Waard en Annette Cooijmans studeerden vorig jaar allebei af aan de hogere hotelschool in Den Haag. „Het was een droom van ons om een eigen zaak te begin nen. We kregen een tip dat Le Rendez Vous te koop werd aangeboden. Toen we zijn gaan kijken waren we eigenlijk allebei meteen verkocht en is alles heel snel gegaan", vertelt Cooijmans. Op de kaart van Le Rendez Vous prijken overdag naast diverse baguettes ook omeletten, verschillende soor ten quiche, broodjes en panne koeken. Voor het diner is er verschillende smaken iets lek kers. „We gaan de dinerkaart in de toekomst verder uitbrei den. Nu staan er gerechten op als een wiener schnitzel, bief stuk stroganoff en mosselen. Alles wordt geserveerd met een verse salade en een aard appelgarnituur", legt De Waard uit. De hoofdgerechten zijn geen van allen duurder dan vijfentwintig gulden en de keuken is tot half tien 's avonds geopend. Uitbrei ding van de menukaart is niet het enige toekomstplan dat De Waard en Cooijmans hebben. Cooijmans: „We denken er ook aan om aan catering te gaan doen. Het is ons nu in ieder geval al duidelijk dat de zaak legio mogelijkheden heeft. We zijn er eigenlijk op uit om de mensen te verwennen. Het moet natuurlijk wel alle maal prima in orde zijn. Kwali teit wint immers de strijd". Sietse de Waard en Annette Cooijmans: „Kwaliteit wint de strijd Z-window levert een compleet pakket kunststof ramen, deuren en kozijnen. Voordelen: in veel kleuren leverbaar; vele vormen mogelijk; eenvoudig in gebruik; inbraakpreventief; isolerend; onderhoudsarm. Vlissinqsestroal 1,4371 RA Koudekerke Vlissingsestraat Telefoon: 01185 - 2010 Openingstijden showroom: mo. t/m vrij. van 8.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.30 uur. Zaterdag van 8.00 tot 12.00 uur. VAN MURRE-MOENS HET HOOGSTE NIVO Haarfijn op uw inrichting afgestemde (systeem) plafonds? Murre-Moens levert en monteert ze in alle materialen en kleuren. Kom vrijblijvend kijken in onze showroom en vind een plafond dat bij u past Wij zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 13.00 uur. AFWERKSYSTEMEN ARNESTEINWEG 23. MIDDELBURG TEL. 01180-37005. FAX 01180-13478 MURRE-MOENS GIRO 26000 NEOERIANOSE KANKERBESTRIJDING, 50PHIAIAAN 8, 1075 BH AMSTERDAM IEL 020 5700500 70 70 70 007 POSTBANK 76000 Chevrolet Celebrity Sedan1982 2.950,- Fiat Ritmo 60 L APK1988 6.500,- Ford Escort 1300 CL, mooie auto APK.1986 7.450,- Ford Escort 1100 Laser APK1984 3.950,- Ford Siërra 1600 Laser LPG APK 11/1984 8.950, Hyundai Pony 1500 GL de Luxe APK.1987 6.950,- Mazda 626 1.6 LX zéér mooi APK1986 5.750,- Mazda 626 2.0 GLX Sedan APK1984 4.500,- Mazda 626 2.0 GL APK1987 7.450,- Nissan Sunny 1.3 DX APK1983 1.450,- Nissan Sunny 1.3 LX APK1988 7.450,- Peugeot 505 GR APK '961985 2.950,- Renault 9 TSE APK1983 2.350,- Seat Marbella APK1988 6.950,- Skoda Favorit 1.3 LS (136) APK 11/1990 6.950, Toyota Corolla 1600 LB APK1984 1.950,- VW Golf 1600 LC Diesel APK1986 6.500, Opel Kadett automaat1985 5.950, Opel Kadett 1600 Diesel1986 5.500,- Opel Kadett 1600 Diesel1987 2.950, Mitsubishi 1300 bestelauto1986 3.950,- Klein Frankrijk 23, Goes tel. 01100- 28751 Het is vakantietijd en veel mensen trekken er op de fiets op uit. Helaas worden er ook op Walcheren vooral in deze tijd veel - meestal dure - fietsen gestolen. Bij duinovergangen, recreatiegebieden, maar ook op andere plaat sen waar veel fietsers komen, slaan met enige regelmaat fietsendieven toe. Maak het hen zo moeilijk mogelijk. Gebruik in ieder geval een goedgekeurd slot. U herkent dit aan het zoge naamde oranje ART label. ART is een afkorting van een samenwerkingsverband tussen de ANWB, de Rai afdeling tweewielers en het TBBS (het preventiebureau van de gezamenlij ke verzekeringsmaatschappijen). Nog verstan diger is het om uw fiets met een extra slot aan een vast voorwerp vast te zetten. Bedenk: Hoe minder gelegenheid, hoe minder misdrijven. Zo kunt ook u meewerken aan het veiliger maken van Walcheren. Paul Krugerstraat 69 (naast Shell station) Tel.: 01184-17082 'S-Heer Hendrikskinderendijk 117 (tussen Zandee en Van Dijke) Tel.: 01100-14107 Het is volop vakantietijd en bij mooi weer trek ken velen naar het strand. Ook dieven hebben die behoefte, maar met een ander doel. Ze pro beren gebruik te maken van de gelegenheid die u hen biedt. Neem in ieder geval geen waardevolle spullen mee. Veel geld en waarde papieren meenemen is ook niet verstandig. Als u even een ommetje gaat maken of gaat zwem men, organiseer dan in ieder geval iets dat uw spullen niet onbewaakt achterblijven. Bedenk: Hoe minder gelegenheid, hoe minder misdrijven. Zo kunt ook u meewerken aan het veiliger maken van Walcheren.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 7