Miss Zeeland verkiezing in aantocht 't Westland-klanten op excursie in Westland ZATERDAG 27 en ZONDAG 28 MEI ZEELANDHALLEN GOES In Nederland bent u vrij om lid te worden, j n 102,- L_ Kwik Fit in Vlissingen Tijdbom T\\ r VOORJAARSAKTIE MAAND MEI ACCU'S 15% KORTING SCHOKDEMPERS 10% KORTING GARAGE uan 00ASCH0T Bloemen, planten, meubels en potterie bij de Zonnebloem de SNUFFELMARKT... de gezelligste rommelmarkt van Nederland Tweehonderdvijftig verschillende snoepjes bij Olleke Bolleke DE VLIEGER B.V. Onder de paraplu van Miss World Promotie Nederland bepaalt een jury vrijdag 30 juni wie Miss Zeeland 1995 wordt. Die jongedame gaat dan verder in de strijd voor Miss Neder land. Ruyter-jaarmarkt in Vlissingen WARMLOPEN VOOR DE DUINEN Nieuwe kleuren voor slagerij S. De Visser Openingstijden: ZATERDAG 9-17 uur en ZONDAG 10-17 uur BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN Word lid. Bel 06-32122 50. DE FAAM DE VLISSINGER «kMUJL T I HhnL I 1 k HVSTER Emanïïïïü Kubofo KWIK-service GARAGE van OORSCHOT Autobedrijf van Damme Woensdag 24 mei 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Maar eerst worden er voorrondes gehouden in de provincie. De eerste ronde is in 's Heerenhoek, in discotheek Kiekiris op vrijdag 26 mei. Ook die verkiezing wordt gehou den in de discotheek te 's Heerenhoek. De finale bepaalt wie Miss Neder land wordt. De finale wordt live uitgezonden op RTL4 en gepresenteerd door Ron Brandsteden Miss Nederland wordt dan één van de 85 kandidaten voor Miss World 1995. De provinciemissen vorig jaar. Domburg heeft er sinds enkele weken een bloe- menzaak bij. In de Bad- straat opende Evelien Koole de deuren van de Zonnebloem. Koole, die van huis uit verpleegster is, maakte de overstap naar de bloemenhandel omdat ze geen werk meer kon vin den in de verpleging. In het hoogseizoen is de Zonne bloem zeven dagen in de week geopend. Enige jaren geleden stopte Evelien Koole met haar werk in de verpleging om te gaan rei zen. „Ik ben ondermeer naar Australië en Nieuw-Zeeland geweest. Toen ik terug kwam. kon ik geen werk meer vinden in het vakgebied waarvoor ik aanvankelijk ben opgeleid. Toen ben ik dus maar in de horeca gaan werken, ook hier in Domburg", legt Koole uit. Om zich te oriënteren in de bloemenhandel volgde Koole een cursus bloemschikken en liep stage in verschillende _v 1 Evelien Koole: „Eerste jaar alles op alles zetten". bedrijven. Toen het pandje in de Dom- burgse Badstraat vrij kwam besloot ze de stoute schoenen aan te trekken en begon er de Zonnebloem. Koole: „Er was al een bloemenzaak in Domburg, maar er is best plaats voor een tweede. Naast snijbloemen, tuinplanten en kamerplanten verkoop ik veel potterie en glaswerk". In de Zonnebloem worden ook artikelen aan de man gebracht die men nou niet direct in een bloemenzaak zou verwachten. De donker grenen kasten en tafels waar op een deel van de sortering van de winkel staat uitgestald zijn ook te koop. Koole: „De kasten en tafels worden in Ant werpen gemaakt van oude parketdelen. Daardoor doen de meubels heel oud aan ter wijl ze toch op maat besteld kunnen worden". De Zonne bloem is vrijwel het hele jaar geopend, alleen in de winter gaat de zaak een maand dicht. In het hoogseizoen is de win kel zelfs zeven dagen in de week van negen uur 's mor gens tot negen uur 's avonds open. Koole: „Dat is wel even pittig, maar zeker het eerste jaar moet je alles op alles zet ten". De 'De Ruyter-jaarmarkt' in Vlissingen wordt dit jaar gehouden op vrijdag 26 mei. Behalve een dubbelgrote weekmarkt is er ook een standwerkerconcours met vijf entwintig deelnemers. De jury van het concours zal letten op welsprekendheid, overtuigingskracht en origina liteit. De beste drie standwer kers worden toegelaten bij het landelijk standwerkercon cours. De prijzen worden om 16.30 uur uitgereikt door de Vlissingse wethouder Meijers. De jaarmarkt wordt gehouden op de Zeemanserve en loopt via het overdekt gedeelte van de winkelstraat Lange Zelke naar de weekmarkt op het Spuiplein. Het standwerkers concours begint om 9.30 uur. Hel gaat hard bergafwaarts met.de dui nen. Zure regen, waterwinning en massa-recreatie tasten de duinen in toenemende mate aan. Samen met Stichting Duinbehoud kunt u deze ontwikkeling een halt toeroepen! Steun daarom de Stichting Duinbehoud. Bel vandaag nog voor meer informatie. Telefoon 071-131800/140548. Slagerij S. de Visser in West- Kapelle heeft zich per 18 mei aangesloten bij de Slagers- Keus-Organisatie. Een opvallende verandering in de winkel is de inrichting in de kleuren blauw en wit, die ook terug te vinden zijn in het drie hoekige kwaliteitsmerk van SlagersKeus. SlagersKeus staat, volgens de heer Visser, garant voor kwali teit in ambachtelijke slagerijen als de zijne. In de praktijk bete kent het dat er in zijn slagerij meer verse produkten ver kocht zullen worden. Door het assortiment te verhogen wil hij de service aan zijn klanten ver beteren. 't Westland-klanten luisteren naar de uitleg tijdens de excursie. In het midden Peter Smits. Het tienjarige bestaan - zo oordeelde Peter Smits - hoefde niet gelijk met groots bazuingeschal te worden gevierd, maar het tweede lustrum in alle stil te voorbij laten gaan, kon hij niet over zijn hart krij gen. Vandaar dat hij naar een originele boodschap zocht voor zijn trouwe klanten. En zo vertrok op 10 mei in alle vroegte een bus richting het Westland voor een excursie. Tien jaar groente en fruitwinkel 't Westland werd gevierd in het 'glasdorp' Westland. Peter Smits opende tien jaar geleden een zaak op de hoek Gravenstraat/Zusterstraat in Middelburg. Een jaar eerder was al een winkel in het win kelcentrum Dauwendaele geo pend. „Vorig jaar vierden we daar ons tienjarig bestaan", legt de eigenaar uit. „Toen hebben we een reisje, een diner en een fruit- en groente pakket onder de klanten ver loot". Over de reis naar de wereldle verancier van groente, fruit en bloemen in de Randstad is Smits meer dan tevreden. „De klanten hebben genoten", stelt hij vast. „Vooral de bloemen veiling. Je weet gewoonweg niet wat je ziet. De hele hal beslaat tich voetbalvelden. De medewer kers daar gaan per fiets van de ene naar de andere kant en de vrachtwagens rijden over het dak. Toen wij er waren was net de laatste bloemenveiling voor moederdag aan de gang. Van daar dat er nogal forse prijzen werden genoteerd". Na de bloemen, bood Smits zijn klanten een lunch aan en toen kwamen achtereenvol gens een radijs-, paprika-, tomaten- en potplantenkweke rij aan de beurt. „De mensen keken hun ogen uit. Vooral bij de potplanten. Er komen geen mensenhanden meer aan te pas. Alles gaat met een robot. Als de bodem te droog is komt er een soort eb en vloed regeling op gang. Ook het sproeien gebeurt automatisch. Maar het was er wel warm. We veertig graden. Sommigen hielden het er niet uit en moesten even buiten op adem komen". Contact met de klanten vindt Smits heel belangrijk. „De meeste klanten noemen me gewoon bij de voornaam. Dat is heel leuk. Ik meen ook dat een gesprek of een advies over de groente stomweg bij mijn werk hoort. Bovendien vind ik het gezellig. Zoiets als 'zeg 't maar', daar hou ik niet van. Dat klinkt zo lomp. Ik maak inderdaad wel eens mee dat mensen weg gaan omdat het te lang duurt voordat ze aan de beurt zijn. Maar ik vind de gezelligheid en een leuk gesprek heel leuk en belangrijk". Ook Vlissingen heeft nu een Kwik Fit. Onlangs werd het geopend door de Vlissingse eerste burger J.C.Th van der Doef, samen met Carel Bikkers, algemeen directeur van Kwik Fit Europa bv. Het auto-onderhoudsbedrijf is gevestigd aan de Pres. Rooseveltlaan in het voormalige gebouw van de Delta Nutsbedrijven. Ongeveer tweehonderdvijftig verschillende soorten snoep staan er uitgestald in het nieu we pand van Candy Shop Olle ke Bolleke. De winkel, die sinds bijna vijfjaar in de Lange Delft in Middelburg is geves tigd, verhuisde kortgeleden naar de overkant van de straat. Olleke Bolleke is nu gevestigd op de hoek van de Korte Delft en de Nieuwstraat alwaar de lekkernijen ruimer gesorteerd staan. Candy Shop Olleke Bolleke is een heus walhalla voor lekker bekken. Voor anderhalve gul den mogen de klanten zelf honderd gram snoep uitkie zen. Keuze genoeg, want vol gens bedrijfsleidster Addy de Het gros van de bedrijven uit het midden -en kleinbedrijf is in meer of mindere mate afhankelijk van één of enkele afnemers. Te weinig ondernemers onderkennen echter het gevaar van een te grote eenzijdige afhan kelijkheid. Door het probleem te negeren of weg te rationaliseren los je het niet op; in feite plaats je zo een tijdbom onder de orga nisatie. Want wat te doen als de belangrijk ste klant plotseling besluit zijn spullen elders in te kopen, of erger nog, failliet dreigt te gaan? door drs. R.J.C. Schieman Als dat gebeurt zit de ondernemer pas echt met de gebakken peren; van het ene op het andere moment valt dan een fors stuk (toe komstige) omzet weg, terwijl de kosten gewoon door blijven lopen. De factor tijd gaat dan een cruciale rol spelen en begint tegen de ondernemer te werken. Deze moet dan alle zeilen bijzetten om zijn geesteskind van de financiële afgrond te redden. Voorkomen is echter beter dan genezen. Door tijdig het gevaar van een te grote een zijdige afhankelijkheid in te zien en door vooraf maatregelen te treffen kan veel toe komstig leed bespaard worden. Maar welke mogelijkheden staan open voor de onderne mer? Hoe kun je een grote eenzijdige afhan kelijkheid reduceren tot aangenamere pro porties? Een eerste stap in de goede richting is het nader bestuderen van de structuur van de orderportefeuille van de onderneming. Bij het bepalen van de mate van afhankelijk- heid van één of enkele afnemers dien je niet alleen te kijken naar het aandeel per afnemer in de totale omzet van de onderneming maar ook naar zijn aandeel in de toegevoegde waarde; het gaat uiteindelijk om de winst en niet zozeer om de omzet die gegenereerd wordt. Wat heb je immers aan een omzet van een paar miljoen gulden als je toegevoegde waarde nihil is? Dan kun je veel beter een omzet hebben van een ton met een toege voegde waarde van 30.000 gulden! Het analyseren en nader bestuderen van de orderportefeuille kan soms verhelderend werken en leiden tot verrassende conclusies. Het klinkt misschien vreemd in de oren, maar is het niet verstandiger een belangrijke klant beter kwijt dan rijk te zijn als de waarde die hij toevoegt aan de winst van de onderne ming, in relatie tot de andere afnemers en omzetgroepen, relatief (zeer) klein is? Hoe belangrijker de klant, hoe meer eisen deze kan gaan stellen: "Kunt u voortaan alle produkten per stuk inpakken en tegelijkertijd voorzien van ons eigen label: Dat behoort toch tot de service van uw zaak?" De onder nemer in kwestie rest, als gevolg van de grote afhankelijkheid, weinig anders dan met het verzoek tot het verlenen van de extra ser vice in te stemmen, ook al staat daar finan cieel niets tegenover. Als dit tot in het extre me wordt doorgevoerd is de onderneming niet meer dan een veredelde werkplaats van de afnemer. Van zelfstandig ondernemerschap is dan totaal geen sprake; maar het risico blijft wel bij de ondernemer liggen! Het wordt dan echt zaak de te grote eenzijdige afhankelijk heid een halt toe te roepen. De ondernemer zou bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen de jaarlijkse groei van de onderneming aan te wenden ten behoeve van andere of nieuwe klanten. Ook kan hij besluiten zijn organisatie doelmatiger in te richten zodat extra produk-' tiecapaciteit en tijd vrij komt om andere afne mers te voorzien van benodigde produkten en diensten. Misschien kunnen nieuwe pro dukten ontwikkeld en op de markt worden gebracht voor anderen dan de belangrijkste afnemers; Op die manier groeit de orderpor tefeuille en wordt deze evenwichtiger van samenstelling. En als dan de belangrijkste afnemer besluit op te stappen heeft de onderneming meer vet en mogelijkheden om de gevoelige klap op te vangen. Hoe even wichtiger de orderportefeuille van samen stelling, hoe flexibeler de opstelling richting alle marktpartijen. Hoe afhankelijk bent u eigenlijk van uw omgeving? Bedrijfsleidster Addy de Schipper van Candy Shop Olle ke Bolleke. Schipper heeft Olleke Bolleke zo'n tweehonderdvijftig ver schillende snoepjes. „Daar naast hebben we ook de meer exclusieve snoeperijen. We hebben veel spekbeesten die we zelf in elkaar zetten. Die variëren in prijs van F 1,85 tot F 19,95. Ook grote lolly's ontbre ken natuurlijk niet in de win kel", vertelt Addy de Schipper. Met de verhuizing van Olleke Bolleke is het assortiment zelfs nog een beetje groter gewor den. Het publiek van de snoepwin kel bestaat uit mensen van twee tot tachtig jaar. De Schip per: „ledereen die weieens een snoepje lust komt bij ons bin nen. Dat is niet aan leeftijden gebonden". AMNESTY INTERNATIONAL Hyster-vorkheftrucks, alle types, diesel, LPG, elektrisch Manitou-terreinheftrucks Crown-stapelaars en handpallettrucks Kubota mini-gravers Verhuur vorkheftrucks terreinheftrucks Kubota mini-gravers Verkoop - Verhuur - Reparatie Maalweg 2A, 4456 RM Lewedorp Tel. 01196-13388, faxnr. 01196-13880 Ford Escort Opel Kadett Renault 5 155-13 Opel Rekord Peugeot 505 Ford Sierra 175-14 Alles natuurlijk gratis gemonteerd en incl. b.t.w. dr. Stavermanstraat 37 - Vlissingen tel. 01184-14607 Wissenkerke, telefoon: 01107-1477 VW Polo coupé. 3-drs BMW 320i 2-drs. LPG Citroen BX 1600 RS 5-drs. Fiat Uno 45 S IE. 5-drs Fiat Uno 45 IE Turbo 3-drs., Ford Fiesta H00i Cheers.. Ford Fiesta 14 S Ford Fiesta 1400 S Mazda 626 1800 GLX, 5-drs Mercedes 280 SE Mitsubishi Colt 1200 ELS Mitsubishi Colt GLi 1500 Nissan Micra 1200 Nissan Sunny stationcar 1600. 5-dr. Opel Corsa 1.2 Swing. 3-drs Opel Aslra 1.4 GL. 3-drs Opel Corsa 1200. 5-drs 99.000 km 1990 175.000 km 1989 84 000 km 1986 57.000 km 1990 75.000 km 1992 27.000 km 1992 71.000 km 1987 75.000 km 1987 150.000 km 1988 141,000 km 1984 85.000 km 1988 40.000 km 1991 91.000 km 1989 82.000 km 1991 88.000 km 1989 met stuurbekr.24,000 km 1994 115.000 km 1987 LPG Opel Kadett 1.3 N Club. 5-drs. Opel Kadett 1600 Automaat 130.000 km 1989 80.000 km 1989 Peugeot 405 19i spec, uitv autom. airco, stuurbekr., schuifdak. Renault 21 GTL 1.7 Renault Safrane 2.2 IRN... Suzuki Alto Gl 3-drs. (2x). Toyota Starlett auto 66.000 km 1990 57.000km 1992 140.000 km 1992 14.00030.000 km 1991 23.000km 1987 Toyota Corolla 1600 XL 4-drs113.000 km 1988 Toyota Corolla 1300 XLi, 5-drs46.000 km 1991 VW Golf 1600 CL 3-drs168.000 km 1985 STATIONCARS/BEDRIJFSWAGENS: 2x Toyota Lite-Ace 1.5 Commercial '91+'92 DIESEL: Ford Escort 1800 CL 3-drs160.000 km 1989 Opel Kadett 1700, 4-drs163.000 km 1990 Opel Kadett 1700 Stationcar, 5-drs166.000 km 1989 GOEDKOPE AUTO'S: Citroën BX 1.4, 5-drs Honda Integra 1.5 EX, 4-drs Nissan Sunny 1500 Coupé Opel Kadett 12S 3-drs Peugeot 505 GL, 4-drs VW Polo 1985 1987 1983 1986 1983 1983 MOTOREN: BMW K100, met scherm 2 koffersets 1984 Honda CMX 250 Rebel20.000 km 1988 Erkend Koni Service Center

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 11