'We komen niet terug op reorganisatie' Geniet van grandioos zitplezier De Vlijt Bedden Projectmanagement Het heldendom Gulle Gever verder met nieuwe eigenaar L DE FAAM DE VLISSINGER umi «iMLU SPLITSING IN REGIOPOLITIE WALCHEREN ei-fiuf Zó haalt hij de eradivisie nooit Bij de omstreden reorganisatie van de politie begin vorig jaar werden de korpsen van gemeentepolitie en rijkspolitie op Walcheren één. Althans, dat was de bedoeling. Een jaar na dato wordt de regiopolitie Walcheren toch weer opgesplitst. In de nieuwe opzet wordt het eiland verdeeld twee 'basiseenheden': Walche ren Noord (Middelburg, Arnemuiden, Veere, Domburg, Westkapelle en Mariekerke) en Wal cheren Zuid (Vlissingen en Valkenisse). Wissewasje BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman MANNENTAAL (10) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M, Hermans Geef kinderen de ruimte De zitmeubelenj van de Vormkeni^ Zifspedalist zijn y niet alleen ver antwoord, maar ook móói. M Neem nou deze Btteditizedriezifter (Ook in 2-zits en als fauteuil) De Vormkeur Zitspecialist ZOMER DEKBED 100% zijde tijk: 100% katoen 140 x 200 nu 129,- 200 x 200 nu 239,- 240 x 200 nu 269,- 140x220 nu 149,- 240 x 220 nu 289,- DEKBEDOVERTREKKEN en LAKENSETS Van alle bekende merken de nieuwste dessins in huis Z0MERDEKBED 90% ganzedons licht gewicht 140x200 229,- 200x200 319,- 240 x 200 349,- 140x220 249,- 240 x 220 399,- ZOMER DEKEN 100% katoen open gewerkt 150 x 220 nu 230 x 230 nu 280 x 230 nu De Slaapvoorlichter voor Zeeland Woensdag 10 mei 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 9 „Het is geen zaak van terugko men op de reorganisatie", benadrukt politievoorlichter Leo Kuijl. „De Walcherse poli- tie-organisatie, zoals die vorig jaar van start is gegaan, blijft gewoon bestaan. Er is vorig jaar wel gereorganiseerd, maar de infra-structurele mogelijkheden om die reorga nisatie ook daadwerkelijk vorm te geven, ontbreken nog. Zolang er nog geen nieuw hoofdkantoor tussen Middel burg en Vlissingen is, is deze nieuwe opzet puur praktisch. De tijd die het personeel kwijt is aan het heen en weer rijden tussen Middelburg en Vlissin gen bij het begin en einde van de dienst, kunnen we nu besparen". Ook telt mee dat de betrokken heid en kennis van het totale gebied bij veel agenten ont- breeekt. „Iemand die altijd bij de gemeentepolitie in Vlissin gen heeft gewerkt moet nu ook op meldingen af uit dorpen waar hij misschien de weg niet eens kent, laat staan de speci fieke personen die ieder gebied heeft. En iemand die bewust voor de rijkspolitie heeft gekozen, werkt nu ook in de steden. Met deze opzet hopen we de betrokkenheid van de politieagenten te ver groten en daarmee sneller paraat te zijn". Volgens Kuijl nemen ook de zichtbaarheid en de aanspreekbaarheid van agenten op straat als gevolg van de splitsing toe. De regio Walcheren moest bij de reorganisatie van vorig jaar veertig mensen inleveren. Kuijl over de gevolgen: „Met steeds minder mensen een gebied bestrijken waarin het aantal mensen toeneemt. We krijgen geen extra hulp tijdens de recreatiedrukte. Sommige agenten komen niet eens aan een boterhammetje toe. Het betekent dat we niet meer komen voor fietsendiefstal aangifte. Die moet op het bureau moet worden gedaan. Het betekent ook dat er een beter evenwicht moet komen in het aantal meldingen en de reacties daarop. Het bekende 'katje in de boom'. Of de radio van de buren die te hard staat. Eerst proberen het zelf op te lossen, niet om ieder wisse wasje de politie bellen". De afdelingen bestuurszorg, veiligheidszorg en pr voor lichting zijn inmiddels ver huisd naar Middelburg om ruimte te creëren voor de nieu we 'basiseenheid Walcheren Zuid'. De recherche blijft in Vlissin gen, evenals de vreemdelin gendienst. Als er, zoals is voor genomen, in 1997 een nieuw politiebureau is komen de twee basiseenheden weer in hetzelfde gebouw te zitten. Goede ondernemers zijn doorgaans slechte managers. Juist in hun sterkste punten lig gen hun grootste zwakheden verborgen. Ondernemers zijn over het algemeen ener giek, vernieuwend en opportunistisch van karakter. Ze leven van uitdagingen en gaan risico's niet uit de weg. Succes ligt in het ver schiet maar de mogelijkheid van falen lijkt dichterbij. In de hersenpan van de ondernemer vechten duizend-en-één ideeën om voorrang. Daardoor werken ondernemers over het algemeen weinig gestructureerd. Een manager kan de puntjes echter op de "i" zet ten. Een onderneming heeft beide typen nodig; de ondernemer als inspirerend mid delpunt, motor van verandering en bron van vernieuwing, de manager als rots in de bran ding, standvastig, resultaatgericht met oog voor detail. Als organisatie-adviseur wordt ik zo nu en dan ingeschakeld om structuur te brengen in de chaos van het ondernemen. Een van mijn huidige opdrachten is het begeleiden van een onderneming bij het ontwikkelen en op de markt brengen van een innovatief produkt gebaseerd op een nieuwe technologie. Met de handen in het haar kwam de innovatieve ondernemer onlangs bij mij, en vroeg: "Waar moet ik in hemelsnaam beginnen? Hoe maak ik mijn gedachten concreet? Hoe pak ik deze vernieuwing het beste aan?" Elke verande ring is immers uniek en verlangt een op maat gesneden projectmatige aanpak. Wat de ondernemer mij eigenlijk vroeg was hem te voorzien van handvatten en instrumenten om het project tot een succes te maken. Een project is een menselijke inspanning die verandering tot stand brengt, samengestelde doelstellingen en doeleinden heeft, uniek is, beperkt is in tijd en reikwijdte, en die de inzet vergt van een verscheidenheid van personen met verschillende vaardigheden, verant woordelijkheden en bekwaamheden. Een belangrijke handeling is het op papier zetten van een nauwkeurige projectdefinitie. Als een project in de versukkeling raakt is dat veelal terug te voeren op onduidelijke of onnauwkeurige doelen; een goede definitie van het probleem is de halve oplossing van het vraagstuk. Een tweede veel voorkomen de valkuil is het ontbreken van een deugde lijke omschrijving van de reikwijdte van het project: Voor je het weet lost het project het verkeerde probleem op en verdoen projectle den hun tijd met werk dat niet tot hun ver antwoordelijkheden behoort. Om deze en andere valkuilen te mijden heb ik samen met alle betrokken projectleden een projectplan opgesteld waarin opgenomen is een nauwkeurige projectdefinitie op basis van gebruikerseisen en technische mogelijk heden: In welke behoeften voorziet het nieuw te ontwikkelen apparaat? Welke verkoopar gumenten kunnen worden aangevoerd? Wat zijn de voordelen van de toepassing van de nieuwe technologie voor de verschillende gebruikersgroepen? Wat gaan we eigenlijk precies ontwikkelen? Welke doelstellingen streven we na? Lopen deze parallel met die van de onderneming, en welke knelpunten en risico's kunnen worden geïdentificeerd? Het succes van een nieuw te ontwikkelen produkt hangt af van meerdere factoren waaronder de wijze waarop het produkt voorziet in de individuele behoeften van gebruikers in de markt, de bedrijfszekerheid ervan en de wijze van distributie (de ver spreiding van het produkt via verschillende afzetkanalen richting afnemer). Een tweede belangrijke stap in het project was de fasering ervan. Door het uitwerken van een tijdkostenplanning, een mijlpalen- plan en activiteitenplannen werd inzichtelijk gemaakt wie wat wanneer moest doen en welke prijskaartjes daar aan hingen. Een kos- tenplan geeft aan in welke fase welke kosten vallen. Dit is van belang voor het opstellen van begrotingen en het aangeven van zoge naamde 'go/no go beslissingen'. Het mijlpa- lenplan biedt overzicht over de voortgang van het project; mijlpalen zijn meetpunten door het project heen (prototype klaar, nul serie klaar, marktintroductie gereed) die waarborgen dat het project op koers ligt en die het naar zijn einddoel voeren. Het activi teitenplan is hier een rechtstreeks afgeleide van. Het geeft aan welke activiteiten beno digd zijn om een specifieke mijlpaal te berei ken (de betrokkenen personen, hun verant woordelijkheden en rollen). De laatste stap is het opstellen van een pro jectbewakingssysteem waarbij geldt: Hoe eenvoudiger, hoe beter. Door de diverse plannen te koppelen aan geldstromen kan op elk moment duidelijk worden wat de stand van zaken is op een bepaald moment. Zonder concrete doelstellingen en praktische instrumenten verwordt elk project tot een bodemloze put. Bedrijfsleidster Petra Arends en eigenaar Harry van Hal van de Gulle Gever. Diep in zijn hart wil elke man er graag een zijn. Een held, die zich van alle andere ster velingen onderscheidt door zijn ideaal, zijn moed en... zijn succes. Een held leeft en sterft voor de opdracht die hij zichzelf in het leven stelt. Die opdracht geeft zijn leven zin en voorkomt dat hij in de anonimiteit en depressie wegzinkt. Sterker dan vrouwen hebben mannen de behoefte om zich in het leven waar te maken. Ze willen een bijzon dere rol spelen, een unieke plaats in het kos mische gebeuren verwerven. Het helden dom geeft flair aan een mannenleven, maar kan ook tot geestelijke uitputting leiden. Al op jonge leeftijd wordt een jongeman met het heldendom vertrouwd gemaakt. In de boeken die hij leest, worden hem modellen aangereikt als Lucky Luke, Arendsoog en Old Shatterhand. Mannen die stonden voor een bepaalde zaak en zelfs bereid waren om daarvoor hun leven te op te offeren. Ook de spelletjes die een jongen als kind speelt, hebben vaak iets held haftigs in zich. Hij speelt cowboy, soldaatje of rovertje, als zijn moeder dat tenminste toe staat. Speelt hij een partijtje voetbal, dan waant hij zich daarbij Ruud Gullit of Dennis Bergkamp. Hij ontdekt al vroeg, dat het nooit leuk is om gewoon jezelf te spelen. Want jezelf zijn, dat is toch eigenlijk maar heel gewoon. Wat in de kindertijd als spel begint, wordt op' latere leeftijd een serieuzere aangelegen heid. Tijdens zijn adolescentie krijgt de jon geman nog meer heldenbeelden aangereikt die hem tot navolging kunnen inspireren. De musicus, de sportman, de politicus, het sex- symbool of de filmster. Het zijn voorbeelden van mannen met een missie in het leven. Hij mag zelf kiezen met wie hij zich het meest verbonden voelt. Maar bij de keuze die hij maakt, speelt maatschappelijk succes eeri belangrijke rol. Niemand wil graag een held zijn, zonder daarvoor beloond te worden. Op volwassen leeftijd zoeken veel mannen het heldendom in hun werk. Het werk biedt immers uitstekende mogelijkheden om jezelf van anderen te onderscheiden. Er is sprake van een hoger doel (de company), een uitda ging (carrière maken) en succes dat zichtbaar gemaakt moet worden (huis, auto). De Middeleeuwse graalridder die draken moest doden om met de graal thuis te keren en met de prinses te huwen, heeft een nieuwe gedaante gekregen in de moderne carrière maker. Het enige verschil is gelegen in de duur van zijn onderneming. Kon zo'n ridder gewoonlijk binnen een jaar de terugtocht hervatten, de moderne carrièremaker is lan ger onderweg voordat hij zijn missie met succes beëindigd heeft. En sommige carriè remakers bereiken dit stadium zelfs nooit. Wel veertig jaar heeft hij nodig, alvorens hij mag gaan rusten. Geen wonder dat nogal wat moderne helden vermoeid raken rond hun vijftigste jaar. Ze hebben teveel gege ven, en merken hoe hun krachten afnemen. Voor deze vermoeide helden loert de drei ging, dat ze hun missie toch niet helemaal naar tevredenheid mogen afronden. In plaats van een glorievol onthaal dreigt voor hen het vertrek van het toneel te verdwijnen via een zijuitgang: vervroegd pensioen of een afkoopregeling. Geen wonder dat menig mannenhart daarbij depressief geraakt. Want dat is toch niet de wijze waarop jongensboe ken eindigen. Kinderen? Voorrang! Steun de duizenden vrijwilligers die de Nationale Straatspeeldag ieder jaar weer tot een succes maken. Voor donateurs ligt de KINDEREN VOORRANG schoolrugzak gereed. g I1 1 Ik word donateur van KINDEREN VOORRANG voor 25,- per jaar. I Naam: I Adres: Postcode: Plaats: Handtekening: I Opsturen naar KINDEREN VOORRANG, Antwoordnummer 45469, 1040 WD Amsterdam j (een postzegel is niet nodig). Bellen kan ook: 020-6826322. Gun een kind veilige speelruimte op straat! Geschenkenwinkel de Gulle Gever in Vlissingen heeft sinds vorige week een nieuwe eigenaar. De sortering van de winkel heeft een grootscheep se verandering ondergaan. Niet meer de luxe en dus duur dere snuisterijen van voor heen, maar gekke hebbedin getjes voor weinig geld, ofte wel „heerlijke nutteloze din gen", zoals Harry van Hal zijn koopwaar noemt. Harry van Hal is bepaald geen onbekende in de Vlissingse ondernemerswereld. Hij is ook eigenaar van sigarenwinkel Marja in de Walstraat en tot een jaar geleden exploiteerde hij ook een groot aantal siga rettenautomaten op evenzove- le plaatsen op Walcheren. Van Hal: „Ik heb de automaten alle maal verkocht omdat het ont zettend uit de hand liep. Op een gegeven moment werkte ik dag en nacht, had geen tijd over om te eten, geen tijd voor mezelf en niet voor mijn vrouw. Ik heb toen eerst eens een jaar vakantie genomen en ben naar Amerika gegaan. Daar heb ik veel ideeën opge daan die nu weer in de Gulle Gever terugkomen". Het assortiment van de Gulle Gever, dat voorheen uit veel design-spullen bestond, is een stuk luchtiger geworden. Min der design en meer 'gimmicks' in vrijwel alle denkbare prijs klassen. „Er zijn in Vlissingen verschillende cadeauwinkels en daar zijn wij gewoon een aanvulling op. Ik vind het alleen wel heel belangrijk dat mensen met een kleine beurs met een leuke snuisterij de zaak kunnen ver laten. De sortering bestaat nu uit leuke decoratieve dingen voor in huis maar ook bijvoor beeld uit Ajax- en Feyenoord- attributen en lichtgevende condooms. Mijn bedrijfsleid ster Petra Arends krijgt de supervisie in de winkel en ik reis beurzen af op zoek naar nieuwe dingen. Het is een han del naar mijn hart waar ik me dan ook happy bij voel", legt Van Hal uit. Harry van Hal wordt overigens moe van de verhalen dat het niet goed zou gaan met het Vlissingse winkelcentrum. Van Hal: „In veel van de gevallen dat het inderdaad niet goed gaat, ligt het aan de onderne mer zelf. Als de stad vol met mensen loopt en er komt nie mand iets bij je kopen dan moet je je ernstig afvragen of je het wel helemaal goed doet. De winkelier moet niet achter zijn toonbank staan te kanke ren maar zelf zijn zaak eens goed bekijken om te zien wat hij moet veranderen om de klanten binnen te krijgen. De huurprijzen van de panden zijn ook niet zo overdreven hoog als men het wil doen voorko men. In vergelijking met andere ste den is Vlissingen zelfs nog aan de goedkope kant. Alleen in de St.Jacobspassage zitten nog een paar projectontwikkelaars die het niet begrijpen en hun prijzen idioot hoog opschroe ven. Over mijn eigen zaak maak ik me in ieder geval geen zorgen. Gezien de reakties die ik tot nu toe heb gehad is dit al bij voorbaat een succes". Je bent maar één keer in je leven kind. E,en eindeloze tijd. Tijd om de wereld te ontdekken. Om te kijken hoe ver je kan gaan. Maar buiten, op straat, is steeds minder plaats voor kinderen. Hutten bouwen, voetballen voor de deur, roller skaten? Dat kan bijna nergens meer. Het verkeer is te gevaarlijk, de auto's rijden te hard. Roos, moeder van Willem (6 jaar): 'Op de Nationale Straatspeeldag van KINDEREN VOORRANG kunnen kinderen wèl veilig buiten spelen. Een unieke belevenis. Zo laten we zien dat de straat er ook is voor de kinderen. En dankzij de Nationale Straatspeeldag gaat het de goede kant op. Stapje voor stapje lukt het om onze straat veiliger te maken.' Nma is één van de vele vluchtelmgetjes uit het voormalige Joego slavië die voorlopig in Nederland zijn opgevangen. Nina en haar - vaak ouderloos geworden - lotgenootjes hebben dringend hulp nodig. Dat is een van de redenen waarom de geza menlijke hulporganisaties geld bijeen trachten te brengen via een speciaal gironummer: 777. Het Nationaal Fonds Kinderhulp beveelt deze inzamelingsactie van harte bij u aan en doet een beroep op iedereen die zich het lot van kinderen als Nina aantrekt. Want zonder hulp redden ze het niet. ALS ER NIEMAND ANDERS IS jnaal Fonds Kinderhulp. Brinkpoortstraat 32. 7411 HS Deventer, Tel.: 05700-11899. Beestenmarkt 12, Goes. Tel. 01100-32213 Korte Delft 4, Middelburg. Tel. 01180-33830 Deestraat 3 - 's Heer Arendskerke - tel.: 01106-1334

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 9