'Het restaurant is precies wat je ziet, een enorm mooie tent' De ene kijker is de andere niet Schijn bedriegt Mannensex Vrouwen investeren in de toekomst m/v Fort Ellewoutsdijk te kijk Mevrouw 'Baaskees1: oerhollandse naam voor buitenlandse collectie VERBOUWING NA STIJGENDE VRAAG VOOR BRUILOFTEN EN PARTIJEN Steeds meer vragen krijgt hij voor bruilof ten en partijen. Van daar dat Jerry van Zuy- len zijn golfbaan-res taurant aan de Vlis- singse Van Dishoeck- straat rigoreus uit breidde. Op de 220 m2 vloeroppervlakte kun nen nu honderd gas ten bediend worden. „Overigens", voegt de nu 33-jarige horeca ondernemer er aan toe, „groeit ook het aantal gasten dat a la carte hier komt eten". Puzzels Paas- en Marktbijlage Huidverzorgings studio verhuisd BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Kaaswip heeft nieuwe eigenaar MAN N ETA AL (9) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans STEUN DE STICHTING DUINBEHOUD Excursies naar Neeltje Jans In Vlissingen wordt op 5 mei de manifestatie 'Vrouwen investeren in de toekomst m/v' gehouden als voorbe reiding op de Wereld vrouwenconferentie in China die in september dit jaar plaatsvindt. Woensdag 3 mei 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 Het restaurant is nu twee keer zo groot. Voorheen kon Van Zuylen en zijn vriendin Brenda de Graaf 48 gasten ontspan nen laten tafelen. Het hele res taurant is vernieuwd. Dankzij de uitbreiding is plaats voor onder meer een dansvloer en een barbecue-steengrill met vier haarden. De bar is even eens op een andere plaats komen te staan. Ook de beide biljart-tafels zijn verplaatst. Dat alles ging wel ten koste van de trampolines waar de jeugd kon verpozen terwijl de ouders nog even natafelden. „Ik zoek nog iets leuks voor de kinderen", belooft de eigenaar. „Want zonder kan het gewoon niet. Ik ben dat verplicht aan mijn gas ten die vinden dat het hier uiterst kindvriendelijk is". Overigens wordt ook nog drif tig gesleuteld aan de midget- golfbaan. Die moet voor de zomer pico bello in orde zijn. Van Zuylen verzorgt een rond leiding. „Kijk", wijst hij naar het vijvertje tussen de diverse De oplossing van de puzzel in de Paasbijlage van deze krant luidt! 'Die een paard uit de wei wil halen moet het niet eerst eerst met het halster tegen de kop slaan'. De winnaars zijn: J. Maas-Flip- se uit Middelburg, Alide Pas- schier uit Vlissingen, Ad Bijl Eversdijk uit Coevorden, A.P. Wouters uit Middelburg, L. van der Jagt uit Oost-Souburg, M. Verboven uit Koudekerke, L. Asselman uit Middelburg, A.P. van der Ende uit Middelburg, D. Götzen-Treur uit Vlissingen en F. Mijnsbergen uit Vlissin gen. De oplossing van de puzzel in de Marktbijlage van deze krant luidt: 'Het begint met krokus en narcis. Ook de tulp laat zich niet onbetuigd. Het eerste groen komt aan de bomen. Wie zei er dat het len te is?' De winnaars zijn G. Goossen- Verhoef uit Middelburg, C.J. van de Heuvel uit Middelburg, L.J. M. van de Pol-Geldof uit Vlissingen, J. Jobse uit Kapelle en F. Wielemaker uit Koude kerke. Alle winnaars ontvangen een VVV-bon ter waarde van f 25,- Jerry van Zuylen met zoon in de vernieuwde midget-golfbaan. onderdelen van de golfbaan. „Dat heb ik vorig jaar aange legd. Er is ook een fontein bij en tussen de rotsen daar kan ik water laten stromen". Als hij het waterballet demonstreert, valt zijn oog op een zojuist geboende baan. „Die is bijna klaar. Tapijt er op en de baan loopt weer prima". Later voegt hij er nog aan toe dat zijn baan gewoon de beste van Zeeland moet zijn. „Ik heb er een naam mee opgebouwd. Die goede naam mag ik niet verliezen". Wellicht door de ligging van de zaak, zo vlak aan de voet van de boulevard, is het aantal aanvragen voor bruiloften en partijen enorm toegenomen. Maar het is niet alleen de gun stige ligging, weerspreekt de uitbater die de zaak tien jaar geleden kocht. „Ik ben hier ooit begonnen in een houten keet. Een paar jaar later werd er een stenen gebouw neerge zet en in de loop van de tijd hebben we ongeveer elk jaar wat nieuws er bij gehaald. Je bent dat verplicht, zeg maar, anno nu. Je moet een volwas sen bedrijf hebben dat zich helemaal op het publiek richt wat service betreft. Tevreden klanten komen terug. Feitelijk kan iedereen zich hier verma ken. De midgetgolfbaan is leuk, maar ook voor mensen die een avondje gewoon lekker willen eten en rustig naar bui ten willen kijken is er vertier, mede door de golfers. Ik streef naar veelzijdigheid met veel service". Over de verbouwing waar hij zelf dag en nacht bij aanwezig was en ook voor het grootste deel bedacht, is Van Zuylen dik tevreden. Hij blikt rond als een vorst die zijn hovelingen goed keurt en zegt: „Het restaurant is precies wat je ziet, een enorm mooie tent". VERREKIJKERDAG OP HOTELTERRAS BOULEVARD VLISSINGEN De ene verrekijker is de andere niet. De consument koopt vaak een verrekijker zonder te weten wat de getallen beteke ken die er op staan. Dat is de reden waarom Focus Optiek MD aan de Nieuwe Burg in Middelburg op zondag 7 mei een verrekijkerdag heeft geor ganiseerd. Het gebeurt alle maal vanaf het terras van Arion Grand Hotel aan de Bou levard Bankert in Vlissingen. „Het leuke van een terras op de boulevard is dat de mensen bijvoorbeeld met de ene kijker de scheepvaart kunnen volgen en met een andere kijker het strand van Cadzand kunnen bezichtigen", legt Dik Hulshof van Focus Optiek uit. Hij voegt er aan toe dat „maar liefst vijf specialisten" aanwezig zijn om de consument van de hoed en de rand te vertellen. Aanleiding tot deze expositie is de wens van Hulshof om zich te onderscheiden van win kelketens. Daar komt het vol gens hem sporadisch vooi dat Huidverzorgingsstudio Moni que van Liere is in april ver huisd naar een groter pand, op Noordweg 5 in Middelburg. Binnenkort zal er een profes sionele zonnebank en een dames- en herenkapper bijko men. Voor informatie of afspraken: 01180 - 13735. een consument deskundig wordt voorgelicht over het gebruik van een verrekijker. „Mensen weten vaak niet wat ze kopen en kunnen hun verre kijker vervolgens amper gebruiken voor het doel waar voor ze hem kochten. We wil len het specialisme van onze zaak verhogen, maar tevens willen we het publiek verdui delijken dat je alleen plezier kunt hebben van een verrekij ker als je precies weet voor welk doel hij geschikt is". Hulshof en zijn medewerkers willen zich onderscheiden van het grootwinkelbedrijf door aan te tonen dat ze specialis ten zijn. „Ik denk trouwens dat het een fout is van de meeste middenstanders om het groot winkelbedrijf na te doen. In plaats van hun vakmnaschap te etaleren en verder te ontwik kelen, gaan ze net als de grote bedrijven folders verspreiden. Ik denk dan: weer zoiets op mijn deurmat. Persoonlijk ga ik liever naar een zaak waar het personeel of de eigenaar me grondig kan informeren over het artikel dat ik wil kopen". Op een regenachtige middag loopt een ken nis van mij in zijn trainingspak al fluitend de showroom van een auto-dealer binnen. Zijn outfit verraadt enige sportiviteit, maar schijn bedriegt: Als het effe kan laat hij zijn hond nog uit met de auto, en voor dat laatste kwam hij juist binnen! Na ongeveer een kwartier rondkijken wordt de kennis benaderd door één van de verko pers: „Ik zie het al, meneer komt voor een sportief autootje, een leuk tweedehandsje misschien?". „Eh, niet echt" sputtert mijn kennis tegen. Tevergeefs. Want voor hij aan kan geven dat zijn interesse eigenlijk ligt bij het paradepaardje van de dealer heeft de ver koper zijn monoloog reeds hervat over een middenklassertje, terwijl de kennis juist dat grote paradepaardje wilde kopen uit de dealerstal. De kennis antwoordt licht geïrriteerd: „Maar ik heb het wel gezien hier, ik ga wel ergens anders kijken waar ze me beter behandelen. Een prettige dag nog!" Daar stond de verko per dan met zijn mond vol tanden, bewust van zijn niet geringe blunder. De autoverkoper ging af op het uiterlijk van de klant en hing daar vervolgens een prijs kaartje aan; 'man in trainingspak al fluitend komt goedkoop autootje kopen'. Beoordeel nooit iemand op zijn uiterlijk want schijn kan bedriegen! Klanten willen vriende lijk en met respect behandeld worden. Verkopers die zich laten leiden door het uiter lijk van de klant kunnen het hoofd lelijk sto ten maar andersom is het ook mogelijk, zoals die kennis van een kennis van mij uit Rotterdam. Die dacht zijn Mercedes 300 SL via de krant te verkopen aan een welgestelde particulier. Keurig plaatste de kennis van mijn kennis een opvallende advertentie in de zaterdagkrant. Reacties konden gewoon niet uitblijven. En jawel hoor; de volgende och tend wordt er opgebeld. Een man vraagt heel beleefd of hij op korte termijn eens mag komen kijken naar de auto. Een afspraak wordt gemaakt en de volgende dag staat hij op de stoep; netjes in pak met attaché-koffer tje in de hand en pocket-telefoon in de bin nenzak. De man is overduidelijk een zaken man met veel geld, heel betrouwbaar, pre cies wat hij zocht. Na een kop koffie en een vriendelijk gesprek over koetjes en kalfjes gaan ze de weg op voor een proefrit. „Dit zit wel snor", bedacht de kennis van mijn ken nis. „Die raak ik gemakkelijk kwijt." Helemaal ongelijk had hij niet, maar het ging toch anders dan hij zich voorgesteld had: Tijdens de rit meent de (zaken)man een tikkend geluid te horen. „Vreemd", dacht de kennis van mijn kennis nog. „Hij is onlangs nog gereviseerd van top-tot-teen?" Nietsvermoedend stapt hij op verzoek de limousine uit om een kijkje te nemen onder de motorkap. Voor hij het goed en wel de deur achter zich dicht heeft gedaan scheurt de zogenaamde zakenman ervandoor en is de kennis zijn auto kwijt. Schijn bedriegt. In onze maatschappij worden mensen con stant op hun uiterlijk beoordeeld. Als je 14 of 15 bent moet je dragen wat in is want anders hoor je er niet bij, ben je een 'nobody'. In het zakenleven is het eigenlijk niet anders: Zonder pak met bijpassende strop stap je niet binnen bij een klant want dat wordt gewoon van je verwacht. En als je dan in de stad loopt met je nette pak en je das aan zie je de mensen al om je heen denken: „Wat een kakker die Schieman". Schijn bedriegt, beoordeel nooit iemand op zijn uiterlijk. Of het nu in het dagelijkse leven is of in het zakenleven: Behandel iedereen zoals je zelf behandeld wil worden, pas dan dwing je respect af! Natasja den Hamer en Richard Breijer voor De Kaaswip. De Kaaswip in de Oost-Sou- burgse Kanaalstraat heeft sinds 1 mei een nieuwe eige naar. Natasja den Hamer en Richard Beijer zijn de kersver se eigenaars en openen dins dag de deuren van De Kaaswip voor publiek. Speciaal voor de heropening zijn er diverse acties waaronder een moeder- dag-bonbon-actie, waarbij onder winkelende moeders vijftien doosjes bonbons wor den verloot. De Kaaswip is al zo'n twintig jaar in de Kanaalstraat geves tigd. In de winkel worden naast verschillende soorten kaas ook noten, zuidvruchten, specerijen, vleeswaren, sala des en wijnen verkocht. Nieu we eigenaars Richard Breijer en Natasja den Hamer hebben voorheen als marktkoopman en medewerkster in een slage rij gewerkt. Breijer: „Ik heb al een kraam op de markt met noten, zuidvruchten en spece rijen. Dat blijf ik er gewoon bij doen". De overname van De Kaaswip kwam voor Breijer en Den Hamer vrij onverwacht. Den Hamer: „Het was wel een wens van ons om een eigen zaak te hebben maar we waren er niet echt naar op zoek. Toe vallig hoorden we dat de oude eigenaar van De Kaaswip plan nen had om de zaak te verko pen. We hebben ons toen als koper aangeboden". Het assortiment en inrichting van De Kaaswip blijft in eerste instantie gewoon hetzelfde. Speciaal voor de opening heb ben Breijer en Den Hamer een moederdag-actie bedacht. „Bij iedere aankoop van vijf gulden ontvangt de klant een bonne tje. Op de zaterdag voor moe derdag trekken we vijftien loot jes van moeders die een doos je bonbons ter waarde van tien gulden krijgen", legt Den Hamer uit. De Vereniging Natuurmonu menten brengt op zaterdag 6 mei de geschiedenis van Fort Ellewoutsdijk weer tot leven door een excursie onder lei ding van de opzichter van het fort. Fort Ellewoutsdijk werd hon derdzestig jaar geleden gebouwd om de Westerschel- de, de nieuwe zuidgrens van Nederland (na de afscheiding van België) te verdedigen. Het fort bestaat uit twee delen. Een deel is gebouwd, het andere.is een aardlichaam. Het gebouw de deel bestaat uit negentien rechthoekige ruimten, die overwelfd zijn met een tonge welf. Aan de uiteinden van dit gedeelte staat een gemetselde trap, die de binnenplaats met de bovenkant van het fort ver bindt. Het hele fort is omgeven door water. De excursie in Fort Ellewouts dijk begint op de binnenplaats van het fort om 10 uur. Geïnte resseerden kunnen zich aan melden bij opzichter H. Bu- teijn, telefoon 01110 - 51022 of 01104 -8607. Mannen zijn over het algemeen geen echte praters. Maar over één onderwerp raken ze soms niet uitgepraat: sex. Mannen zijn, gemiddeld genomen, meer met sex bezig dan vrouwen. Er zijn zelfs onderzoekers die beweren, dat de meeste mannen zeker een maal per minuut aan sex denken. Niet alleen denken ze er vaker aan, ze willen over het algemeen ook vaker sexueel actief zijn dan vrouwen. Op een aardige wijze wordt dit eeuwige strijdpunt tussen de sexen weergegeven in Woody Aliens film 'Annie Hall'. Woody Allen en Annie Hall hebben besloten om afzonder lijk van elkaar een psychotherapeut te raad plegen in verband met huwelijksproblemen. Op de linkerhelft van het beeld zien we, hoe Woody Allen zijn beklag doet bij zijn psycho therapeut. „We hebben bijna nooit sex. Hooguit driemaal per week". Aan de rechter kant jammert Annie Hall tegen haar psycho therapeut: „We hebben alsmaar sex. Mijn God, ik denk dat we het wel twee of driemaal per week doen!" Mannen zijn vaak niet eerlijk in hun uitspra ken over sex. Ze zeggen 'het' vaker te doen, dan in werkelijkheid het geval blijkt. Ze over drijven hun liefdesleven naar buiten toe. Sommige mannen hebben zelfs de neiging om zich naar anderen te presenteren als ware sex-atleten. Ze zijn grenzeloos in hun sex-activiteiten, zonder ook maar enig teken van vermoeidheid te vertonen. Als gevolg van deze mannelijke leugen ver keerden statistici jarenlang in onzekerheid over hoe vaak een gemiddelde man 'het' nu doet. Inmiddels is dat cijfer vastgesteld op tweemaal per week. Veel lager dan een gemiddelde man bereid is om toe te geven. Hoe komt het dat voor veel mannen sexuali- teit zoveel belangrijker is dan voor vrouwen? Sommige psychologen zoeken de oorzaak in een sterkere sexdrift. Door de natuur wordt de man gedwongen om het voortbestaan van de soort veilig te stellen. Een sterke gerichtheid op sex stelt hem in staat om het nuttige met het aangename te verenigen. Maar los van zo'n biologische nei ging denken mannen vaak ook anders over sex dan vrouwen. Veel mannen zien sexuele activiteit vooral als een uiting van mannelijk heid. Door sexueel actief te zijn, kan hij zijn mannelijkheid bewijzen. Bij vrouwen is dit veel minder het geval. Zij zien sex vooral als mogelijkheid om gevoelens te uiten. De 'mannelijke' kijk op sexualiteit leidt ertoe, dat veel mannen prestatiegericht zijn in de liefde. Ze genieten wel, maar genieten niet alléén. Deze prestatiegerichtheid wordt nog bevor derd door andere opvattingen die onderdeel zijn van zijn geestelijke programmering. Zo hebben veel mannen het idee, dat succes bij het vrijen uitsluitend samenhangt met hun inspanningen. Zij zijn zien zichzelf als sexueel actief, en de vrouw als sexueel passief. Blijft bevrediging bij een van de partners uit, dan zien zij dit als persoonlijk falen. Zo'n prestatiegerichtheid in de sex werkt faalangst in de hand. De meeste sexproble- men bij mannen blijken daar direct of indirect uit voort te komen. Deze faalangst kan hen ertoe aansporen, om elk sexueel contact met hun partner uit de weg te gaan. Ze storten zich in het werk, of bedienen zich van andere excuses om de liefde niet te hoeven bedrij ven („Ik heb morgen een drukke vergadering, en moet daar fit voor zijn"). Voor partners van dergelijke faalangstige mannen heeft de Amerikaanse psychotherapeute Janet Wolfe het boek geschreven 'Wat doe je als hij hoofdpijn heeft?' Het boek is geen aanspo ring tot een buitenechtelijke relatie, maar een gids voor assertieve vrouwen en leert hen om op te komen voor hun sexuele verlan gens. Het bevat enkele aanwijzingen om weer het 'beest' in hem wakker te maken en er samen een plezierige tijd mee te genieten. Mevrouw 'Baaskees' en eigenaar Jan Mosmans. Bel vandaag nog 071-131800/140548 voor meer informatie Volgens buitenstaanders is Veere 'geen stad waar je herenkleding gaat kopen', een stelling die volgens Diana en Jan Mosmans volkomen on gefundeerd is. Zij openden in dit stadje een kledingwinkeltje op de Markt met de wel zeer bijzondere naam: Mevrouw 'Baaskees'. Het kleine pandje waar Mevrouw 'Baaskees' huist is in oorspronkelijke stijl terugge bracht. Het verstopte balken- plafond is weer zichtbaar en de vloerbedekking is vervangen door antieke plavuizen die Jan Mosmans fanatiek bijelkaar gespaard heeft. Van de paska mers wordt binnenkort ook iets bijzonders gemaakt want zo zegt Mosmans: bij ons is dit geen sluitpost". Een Veerse kunstschilder gaat de paska mergordijnen eigenhandig beschilderen en zal hiermee De maand mei is in de natuur altijd een zeer aantrekkelijke maand. Daarom organiseren Vereniging Natuurmonumen ten en Het Zeeuwse Land schap in de bloeimaand een aantal excursies op het voor malige werkeiland Neeltje Jans. Het eiland is aangelegd voor de werken die nodig waren om de Oosterscheldekering aan te leggen. Pas daarna is op het eiland de basis gelegd voor natuur, die nu door wind en water gecompleteerd wordt. Iedere dinsdagmorgen om 10 uur is er een excursie, die de ontwikkelingen in het duinge bied langs de Oosterschelde belicht, 's Woensdagsmiddags is er om 10 uur een wandeling die via het duingebied van de Oosterschelde naar de Noord- zeeslufter en het strand gaat. De eerste zondagmiddag van de maand voert wederom naar de Noordzeeslufter en iedere derde zondagmiddag van de maand is er een excursie door de duinen aan de Oosterschel- de-zijde. De zondagmiddag excursies beginnen om 14 uur. Sint Lucas, de beschermheili ge van de schilders, eer aan doen. De naam van deze heilige kwam tijdens de opknapbuurt te voorchijn op de gevel van Mevrouw 'Baaskees' en zal daar binnenkort weer prijken. De rustieke sfeer die Veere zo kenmerkt is ook bij Mevrouw 'Baaskees' terug te vinden. Het bestemmingsplan van de gemeente Veere is er op gericht dat er geen uitbreiding van winkels komt. Kleinschaligheid is troef en waarschijnlijk is het ook dat wat toeristen en dagjesmen sen zo aanspreekt aan Veere. Diana en Jan Mosmans gebruiken deze elementen ook om hun winkeltje te promoten. „Bij ons kan de klant recreatief winkelen, zegt Mosmans. Geen parkeermeters voor de deur, een ontspannen sfeer en we zijn zelfs op zondagmiddag en op zomeravonden open". De collectie is volgens Mos mans 'country style', maar hiermee bedoelt hij meer het Engelse landleven dan wilde cowboy taferelen. Merken als Part Two, Emerald en Cotton- field voeren de boventoon en zijn qua sfeer en kleurbeeld volledig op elkaar afgestemd. Een op heren afgestemde col lectie maar door dames net zo gewild. Wax-jassen, de specialiteit van Mevrouw 'Baaskees', zijn er in verschillende modellen en kleuren te verkrijgen. Eén van de jassen doet toch nog wel denken aan het wilde westen want deze is qua pasvorm en comfort gericht op paardrij den: een lang achterpand dat over de kont van het paard gegooid kan worden en de benen beschermt tegen regen en modder. Geen paard voor handen dan is deze Crocodile Dundeejas ook zeker geschikt voor het stalen ros. De klanten van Mevrouw 'Baashuis' zijn naast Veerena- ren vooral toeristen en 'boot jesmensen'. „Spaans, Itali aans, Engels en Duits wordt hier gesproken en dat geeft toch wel een heel bijzondere sfeer binnen de winkel", con- cludeerd Jan Mosmans lachend. Tijdens de manifestatie in Vlis singen wordt op het Arsenaal plein een beurs gehouden met informatie van diverse instel lingen. In twee tenten wordt informatie gegeven over de thema's van de Wereldvrou wenconferentie. In een derde tent presenteren Novib en het Centrum voor Internationale Samenwerking Zeeland zich zelf. Ook is hier een tentoon stelling te zien met foto's van vrouwen uit Uganda en Zee land. Om de relatie met de conferentie in China te leggen, komt er een originele Chinese leeuwendans en zijn er demonstraties jongleren. Iedere deelnemende organisa tie is gevraagd om haar inves tering ten aanzien van vrou wen op een vlieger te verbeel den. De resultaten hiervan worden om 17 uur opgelaten tijdens een vlieger-demonstra tie. Verder worden er - in het kader van een landelijke actie - ansichtkaarten verkocht. De opbrengst van deze ansicht kaarten zal worden gebruikt om de reis van drie jongeren naar de Wereldconferentie in China te bekostigen. Tijdens de manifestatie is er een afwisselend programma met muziek, cabaret, dans en theater in het Arsenaaltheater, gepresenteerd door journalist Gerdi Preger.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 13