Zeeuwse koks presenteren veertig zeewiergerechten 'Goed eten voor weinig geld' Glas het inzamelen waard. Hup, in de glasbak! Hart van Middelburg Leef-tijden van een man Tuincentrum Middelburg officieel geopend Prijsuitreiking kleurwedstrijd Dalmatiërs aanschouwen filmpremière BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman MANNENTAAL (7) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Om te voorkomen dat er roekeloos gefokt gaat worden, bezetten zo'n twintig Dalma tiërs en hun eigenaren vorige week donder dagavond bioscoop Alhambra. De gevlekte viervoeters waren er op uitnodiging van directeur Ad Weststra- te van de Vlissingse bioscoop. Woensdag 19 april 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Zeewiersoep, zeewierkaas, zeewierloempia's en zelfs zee wierlikeur: na mosselen, oes ters, lamsoor en zeekraal is Zeeland een nieuwe delicates se rijker. Vorige week maan dag verscheen het boekje 'Zeeuwse koks koken met zee wier', geschreven door Rien van Reems. In het boekje geven Zeeuwse koks veertig recepten prijs waarin de zee groente in meer of mindere mate verwerkt is. De meeste van deze recepten zijn het produkt van experi menten van de koks en nog nauwelijks in horeca-gelegen- heden te verkrijgen. In Restau rant d'Ouwe Werf in Veere kan dat al wel. Volgens Corjan Hoogerheide van d'Ouwe Werf zijn de reacties van zijn klanten overwegend positief. Tijdens de presentatie van het boekje in het Middelburgse Delta Col lege werd ook een aantal gerechten geserveerd waarin het wier een belangrijke rol speelde. Niet alle aanwezigen waren even enthousiast over de culinaire hoogstandjes, maar volgens liefhebbers is de zilte smaak slechts een kwestie van wennen. Naast de uitgesproken smaak valt ook de voedingswaarde van zeewier op: het is rijk aan ijzer, vitamine D en E, magne sium, jodium en kalk. Met name vanwege de hoeveel heid jodium wordt zeewier al langer gegeten in macro-bioti- sche kringen. Het door macro- bioten veelvuldig geconsu meerde zuurdesembrood bevat geen zout en om het daardoor ontstane tekort aan 'jodium aan te vullen, eten zij vaak zeewier. Het initiatief tot het maken van het boekje kwam van het Inno vatiecentrum Zeeland, dat momenteel onderzoekt in hoe verre de markt geïnteresseerd is in uit Zeeland afkomstig zee wier. Er wordt bekeken of in de al bestaande bassins, waarin lamsoor en zeekraal gekweekt wordt, ook zeewier op com merciële basis geteeld kan worden. Alhoewel zeesla zo uit i Zeeuwse koks geven recepten prijs waarin de zeegroente is verwerkt. het Veerse Meer op te vissen is, komen de zeewieren die momenteel gebruikt worden in horeca-gelegenheden voorna melijk uit Frankrijk. Het boekje 'Zeeuwse koks koken met zeewier' richt zich op horeca-gelegenheden, maar is ook makkelijk te FOTO ANDA VAN RIET gebruiken in de keuken thuis. Het zal binnenkort in de boek handels te koop zijn. Tuinmeubelen bij Tuincentrum Middelburg. 'Middelburg creëert voor iedereen een apart plekje in haar hart'. Met deze fraaie slogan in dito folder bracht het gemeentebestuur van de Zeeuwse hoofdstad begin deze maand de inwoners van Walcheren op de hoogte van zijn plannen omtrent het autovrij maken van de Markt. Met het wegnemen van de 82 parkeerplaat sen, 15 april jongstleden, is de eerste fase van het nieuwe gemeentelijke parkeerbeleid werkelijkheid geworden; inwoners, consu menten en toeristen kunnen nu hun auto's kwijt in betaalde parkeervakken net buiten het winkelgebied. Een dynamisch verwij zingssysteem moet de automobilist (elektro nisch) bijstaan in zijn zoektocht naar een vrij parkeerplekje. Met het autovrij maken van de Markt hoopt de gemeente een autoluwe bin nenstad te creëren waar het goed toeven, verblijven en ondernemen is. Mooie woor den, maar zal de praktijk hetzelfde uitwijzen? Met name de middenstand kijkt met argus ogen naar de ingrijpende veranderingen in de binnenstad. Deze mag er dan wel aantrek kelijker uit komen te zien, het is maar zeer de vraag hoe de consument-automobilist tegen over het autovrij maken staat. In de beper king van het volume schuilt immers het gevaar van het 'Kalverstraat-effect': bijna alle dure zaken in de binnenstad van Amsterdam, met een clientèle die het liefst voor de deur stopt, zijn de afgelopen jaren vertrokken. Laat je die mensen een paar honderd meter verderop parkeren in een garage of dwing je ze met het openbaar vervoer te komen, dan blijven ze gewoon weg. Dan rijden ze liever ergens anders naar toe, waar ze wel hun auto voor de deur kwijt kunnen; Scheldeplein Vlissingen bijvoorbeeld! Parkeren is 'business' en veel particuliere parkeerbedrijven hanteren de stelregel dat er tussen parkeergarage en kantoor of winkel niet meer dan driehonderd meter mag lig gen. Is dat meer, dan gaat de automobilist zelf wel zoeken naar een plekje, zeker als de garage niet wat extra's te bieden heeft, zoals comfort en permanente bewaking (FEM, april 1995). De parkeerkelders in Middelburg zijn onbewaakt en bestaan uit niet meer dan vier betonnen muren. Misschien is het niet onver standig als de gemeente het parkeergebeu- ren overhevelt naar de private sector. Op die manier kan het marktmechanisme zijn werk doen. Het autovrij maken van de Markt hoeft overi gens nog niet automatisch te betekenen dat de automobiliteit in de binnenstad wordt ver minderd. De praktijk heeft namelijk uitgewe zen dat driekwart van het autoverkeer in de binnensteden op zoek is naar een parkeer plek, liefst gratis. Je kunt plaatsen wel duur der maken en de groei van het aanbod beperken, maar dat is niet genoeg. De auto mobilisten komen toch wel. Het idee van een autovrije binnenstad is ove rigens niet uniek. Andere steden zijn Middelburg voorgegaan. Misschien moet de gemeente een voorbeeld nemen aan Luxemburg. Deze stad heeft onder haar cen trum - en zowat elk pleintje - parkeerkelders gebouwd. Bezoekers staan zo gelijk in de bin nenstad en kunnen zonder gezeul hun aan gekochte spullen in de auto kwijt. Bovendien ben je af van het voortdurend gezoek naar dat ene schaarse plekje dat nog gratis is. Misschien is het geen gek idee om ook in Middelburg onder de Markt (of onder Plein 1940) een parkeergarage te bouwen en zeker als het Maceka-project doorgaat - de herin richting van de Markt doorverbinding van de winkelstraten Lange Delft en Lange Viele. Misschien dat een projectontwikkelaar geïn teresseerd is? Bij de politiek ligt het allemaal nogal wat gevoelig. Maar wat gebeurt er met de Markt zoals die er vandaag de dag bij ligt? Door het plaatsen van extra terrassen, het houden van festivi teiten en weekmarkten kan het geheel welis waar gezelliger worden gemaakt, maar voor deze toeristische trekpleister moeten de horeca-ondernemers wel diep in de buidel tasten. En zeker in de wintermaanden zal de autovrije markt (kunnen) leiden tot een afna me van het aantal bezoekers. Enkele horeca ondernemers zagen dat in en hopen met de introductie van de zogenaamde dinertaxi de gasten die een tafel hebben gereserveerd extra service te bieden. Deze gasten worden binnen Middelburg voor een tientje opge haald en weer thuisgebracht. Het is in feite een variant op 'valet parking', een fenomeen overgewaaid uit de Verenigde Staten: je zet je auto voor de deur van de uitgaansgele genheid, geef je sleutels af aan een soort pic colo en deze zet je auto voor je weg en haalt hem weer netjes voor je op na het eten. Voor een bedrag van zo'n 150 gulden kan een kroegbaas of restaurant-houder aldaar zo'n parkeerservice voor de deur krijgen. Met het nieuwe parkeerbeleid moet je als onderne mer wat doen om de verwende automobilist binnen te halen! Op het industrieterrein Arne- stein heeft burgemeester C. Rutten van Middelburg vorige week Tuincentrum Middel burg geopend. Het hoveniers- en timmerbedrijf is daar door de eigenaars Sjaak de Jonge, Marco Melis en Remy Polfliet zelf gebouwd. Behalve alles voor in en om de tuin levert het bedrijf ook kozijnen, serres en ander timmerwerk. Het hoveniers- en timmerbe drijf van de drie compagnons de Jonge, Melis en Polfliet is in 1991 opgericht. Aanvankelijk werd het bedrijf gevoerd van uit het huis van Sjaak de Jon ge. Een loods in Arnemuiden was de volgende stap naar een eigen stek. Een jaar geleden is het drietal begonnen met de bouw van een groot bedrijfs pand aan de Herculesweg. Zowel binnen als buiten staan de planten, bomen, tuindeco- raties, pergola's en dergelijke uitgestald. De Jonge: „Het unieke aan ons bedrijf is dat we een totaalpakket kunnen bieden. Omdat we naast hove niers ook timmerbedrijf zijn kunnen we ook de tuinafschei- dingen maken en bijvoorbeeld serres bouwen". Tuincentrum Middelburg legt ook complete tuinen aan naar eigen ontwerp of naar ontwerp van de opdrachtgever. Behalve alles voor de tuin heeft het bedrijf ook kamer planten en snijbloemen. Dat het centrum ver van de stad is verwijderd is volgens De Jon ge geen probleem. „Als de klant iets nodig heeft komt hij toch wel. Daarnaast heeft de burgemeester bij de opening bekend gemaakt dat er een nieuwe afslag van de snelweg naar Arnestein komt. Als het straks zover is, komt iedereen die van de snelweg Arnestein binnenkomt bij ons voor de deur langs". Ted Offermans en Tonia Belt van Mangerie T en T. In de Middelburgse Sint Jan straat hebben Tonia Belt en Ted Offermans eind maart de deuren van Mangerie T en T geopend. Het uit Veenendaal afkomstige duo wil in hun eet huis goede gerechten voor een lage prijs serveren. Man gerie T en T beschikt over vie rendertig zitplaatsen en is behalve op dinsdag dagelijks geopend. „Mangerie is een oud Frans begrip. Het stamt uit de tijd van de bistro's. In een bistro gaat het erom dat je snel iets kunt eten. Een mangerie is een stuk Bourgondischer. Wij gok ken op de tussenweg, de klan ten moeten in korte tijd iets goeds op tafel krijgen", legt Offermans uit. De keuken van Mangerie T en T is van 's mid dags twaalf uur tot negen uur 's avonds geopend. De lunch- kaart bestaat onder meer uit belegde pistolets en uitsmij ters maar ook biefstuk en scampies worden in de open keuken klaargemaakt. In de avonduren kan een keus worden gemaakt uit de gerechten van de dinerkaart. De hoofdgerechten die varië ren van een biefstuk tot een pasta-gerecht kosten niet meer dan vijfentwintig gulden. Tonia Belt: „Wij streven ernaar om een goed produkt te leve ren wat niet veel kost. Alles wordt handmatig in de eigen keuken bereid, op de oude manier". Met Mangerie T en T richten Belt en Offermans zich voornamelijk op het winkelend publiek en de toeristen. „We gaan binnenkort ook winke liersmaaltijden serveren. We hebben al gemerkt dat veel middenstanders op de donder dagavond even vlug tussen door willen eten", aldus Offer mans. Belt en Offermans zijn een maand geleden vanuit Vee nendaal naar Middelburg ver huisd. De eerste indruk die Tonia en Ted van Middelburg hebben is goed. „Het is een mooie rustige stad waar een boel te zien is. Vooral de rust is ons het meeste opgevallen", verduidelijkt Offermans. Rust is ook een aspect dat in de zaak belangrijk is. Offermans: „We hebben er bewust voor geko zen om in plaats van een bar een buffet te plaatsen. Zeker voor de mensen die rustig een hapje willen eten is dat pretti ger dan wanneer de 'stamgas ten' een biertje aan de bar zit ten te drinken". Hoeveel levens heeft een man? Wel vier, althans als we de psycholoog Levinson mogen geloven. Een man maakt vier ver schillende leef-tijden door, die elk zo onge veer 25 jaar duren. Het zijn stadia in een mannenbestaan, die een bepaald thema gemeenschappelijk hebben. We kunnen de vergelijking maken met de bedrijven waaruit een toneelstuk is samengesteld, of de onder delen van een roman. Deze verschillende leef-tijden worden onderling weer van elkaar gescheiden door tussenstadia die het karak ter van een crisis kunnen hebben. Momenten van een herbezinning, waarop hij zich moet aanpassen aan de verandering die zijn leven doormaakt. Een mannenbestaan begint met de het stadi um van de kindertijd en de adolescentie (0 tot 18 jaar). De jongeman leeft doorgaans in een gezin en geniet de ouderlijke bescher ming. De kindertijd is de voorbereiding op het echte leven. Hij wordt gesocialiseerd en krijgt vanuit de omgeving mogelijkheden tot groei aangeboden. De kindertijd staat sterk in het teken van afhankelijkheid. Zowel in mate rieel als in emotioneel opzicht is het kind van zijn ouders afhankelijk. Deze afhankelijkheid gaat echter samen met de geleidelijke ont dekking van de eigen persoon. En naarmate het tijdstip van de jongvolwassenheid nadert, zal de jongeman steeds sterkere nei gingen tot zelfstandigheid ontwikkelen. De overgang tussen kindertijd en het volgen de stadium (de jongvolwassenheid) is de eer ste tussenfase die de man doormaakt. Hij zal daadwerkelijk op eigen benen moeten staan, om zich van de ouderlijke zorg los te maken. In vroegere culturen waren er rituelen om deze overgang een officieel karakter te geven. In sommige primitieve stammen vin den we die nog steeds terug. Bijvoorbeeld het ritueel waarin de jongeman uit zijn ouderlijk nest wordt ontvoerd, om vervol gens door volwassen mannen van de eigen stam door middel van pijniging of vasten op de proef te worden gesteld. Het ritueel dat daarvoor in onze cultuur in de plaats is geko men is het lidmaatschap van een jongeren cultuur, hetgeen soms samengaat met macho-gedrag. De tweede leef-tijd van de man is het stadi um van de vroege volwassenheid (20 tot 40 jaar). Het zijn voor hem de topjaren voor zijn biologische en psychologische kunnen. In sommige gevallen gaat dit stadium samen met een sterke expansiedrift; de jongeman wil de wereld veroveren. Hij maakt zijn eerste eigen keuzes betreffende zaken als huwelijk, werk, woonplaats en levensstijl. De relatie met de ouders verandert en wordt er een van gelijkwaardigheid. De vroege volwassenheid wordt afgesloten met de de mid-life crisis. Vanaf het veertigste jaar ontdekt de man zijn eigen fysieke en psychische beperkingen. Hij maakt de eerste balans op van zijn leven: is dit het leven dat ik wilde leiden? De mid-life crisis kan de partnerrelatie behoorlijk onder druk zetten en leidt vaak tot problemen op het werk. Zijn promotiekansen nemen af en het werk wordt van uitdaging tot routine. De mid-life crisis is de springplank naar het volgende stadium: de middelbare leeftijd (40 tot 60 jaar). Dit stadium wordt gekenmerkt door wat we noemen individuatie. De eigen persoonlijkheid wordt wat breder ontwik keld. Vaak betekent dit, dat hij meer intimiteit in zijn leven brengt. Hij ontdekt de vrouwelij ke, zachte aspecten van zijn persoonlijkheid en geeft ze een plaats in zijn persoonlijkheid. Zijn leven wordt evenwichtiger en wint aan diepte. De vroege volwassenheid wordt afgesloten met de peno-pauze. De eerste duidelijke teke nen van fysiek en psychisch verval dienen zich aan: ziekte bij anderen of bij zichzelf. Hij zal zich moeten verenigen met deze afname van kracht en met de gewijzigde positie die hij in de maatschappij inneemt. Hij wordt wat meer toeschouwer in het maatschappelijke gebeuren en behoort niet langer tot de heer sende generatie. Vanaf de 65 jaar begint het stadium van de late volwassenheid. Het staat in het teken van de (fysieke en psychische) neergang, maar ook van mogelijkheden tot ontwikke ling. De oude man heeft het gevoel, dat hij zijn levenswerk voor het grootste gedeelte heeft voltooid. Hij heeft zijn bijdrage aan de maatschappij geleverd en moet zich een eindoordeel vormen. Daarvoor moet hij zijn leven als een geheel kunnen overzien, het geen aanleiding kan geven tot wanhoop of tot voldoening. Door de zin en waarde van zijn eigen leven te ontdekken, kan hij zich met de dood verzoenen. Een mannenleven kent vier onderscheiden seizoenen. Een vergelijking dringt zich op met de vier jaargetijden: lente, zomer, herfst en winter. En zoals geldt voor elke natuurlief hebber, zal de man de charme van elk afzon derlijk seizoen moeten leren ontdekken. Lianne en Martin Poppe van Bakkerij Poppe in Middelburg hebben vorige week de prijzen uitgereikt van een kleurwed strijd. Poppe had de wedstrijd geor ganiseerd naar aanleiding van de verbouwing en uitbreiding van zijn zaak. De jeugdigde prijswinnaars werden onder meer beloond met een vetkrijtkoffer en een doos met vijftig spelletjes. Op de foto van links naar rechts staan Chantal Sterken- burg, Lianne en Martin Poppe, Carinda Beekman, Helen de Looff en Arinda Geschiere. De kleintjes op de grond zijn Stefanie Geschiere, Maria de Visser, Lisanne Wassink en Naomi Engels. Na een blaf-ouverture en wat geruzie tussen elkaar becon currerende teven kregen de honden de Zeeuwse première te zien van Walt Disney's tekenfilm '101 Dalmatiërs'. Ook een groot aantal bewo ners van Vijvervreugd bekeek de première. Om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt wil de landelijke vereniging van dalmatiërs waarschuwen voor teveel fokken. „Kijk", peinst Winny de Landmeter van die vereniging, „twintig jaar gele den werd dit ras zo populair dat broodfokkers per teef wel vier nesten per jaar fokten. Daardoor kreeg het ras met allerlei enge ziektes te maken zoals doofheid en blauwe ogen. De dalmatiër werd zo populair na dezelfde film die nu weer in première gaat. We hebben er pakweg vijftien jaar aan gewerkt om de ziektes uit te bannen. We zijn nu op het goede spoor. Maar volgt er na deze film weer een rage om een dalmatiër aan te schaffen, dan zijn we die vijftien jaar voor niks zo waakzaam geweest". Volgens De Land meter is een dalmatiër geen hond om op een flatje te hou den. „Het is een hond die veel beweging nodig heeft". Ook enkele tientallen bewo ners van Vijvervreugd werden ontvangen in Alhambra. Dat was een initiatief van Anita Koets, medewerkster van Alhambra. „Ik heb zelf een zus je dat geestelijk gehandicapt is. En Vijvervreugd is de laat ste tijd nog al negatief in het nieuws geweest. Vandaar dat ik het leuk vond om die men sen uit te nodigen". Ongewone bezoekers in Alhambra. Foto Jaap Wolterbeek FOTO ANDA VAN RIE

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 15