Oude Paasgebruiken De Puzzel Het Paasfeest is in het christelijke Oosten en Westen het cen trum van de liturgi sche viering binnen het kader van het kerkelijk jaar. De inhoud van het feest is de gedach tenis (viering) van Christus' sterven en verrijzen. Men kan met zekerheid stellen dat de oor sprong van de christelijke paas viering in de Jood se liturgie ligt. Deze is geconcentreerd op de herdenking van de bevrijding uit Egypte en de grote daden van Jahweh in de geschiedenis van zijn volk (Pesach). Pasen is een gekerstend heidens voorjaarsfeest. Het heeft vele voorjaarsgebruiken, bijvoorbeeld vuren die, akker, mens en dier vruchtbaarheid moesten schenken. Op vele hoeven in Limburg, Brabant, Gelderland, Overijsel en Drenthe brandde men kleine paasvuren van het versle ten gereedschap van de winter. Moeder Paaskip komt uit het grote paasei gestapt. Aan haar arm draagt ze een mandje met verse eitjes. Ze kijkt verbaasd om zich heen: "Wat een boel puzzels! Zouden de kinderen mij willen helpen om ze op te los sen?" Doe je best! Eieren verstoppen Paasstaak Nieuwe voorwaar den Woensdag 12 april 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 25 Pasen De christelijke paasviering herdenkt ook de geschiede nis van God en Zijn volk maar doet dit rond de per soon van de Messias, die het nieuwe paaslam werd. Voor de kerkvrede van 313 bestond de paasviering uit enige dagen volledig vas- j§ ten (Lijdensherdenking). Dit werd besloten door een nachtwake. Na de kerkvre de werd het paasmysterie uiteengelegd in een viering van drie dagen (Triduum Sacrem) namelijk Goede christelijk feest Vrijdag (lijden en sterven), Paaszaterdag (de grafrust) en Paaszondag. Deze vor men echter een geheel. Vanaf de Middeleeuwen tot het midden van deze eeuw werd de Paaszondag geïso leerd van de voorafgaande dagen. Het zogenaamde Triduum omvat nu Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag. Het werd tot een voorbereiding op de Paaszondag. Het gevolg was dat de Verrijzenis los gemaakt werd van het ster ven van Christus. Het Tweede Vaticaans Con cilie besloot tot een herstel van de eenheid van het Paasmysterie in de rooms- katholieke liturgieviering. Al snel ontwikkelde de pro testantse kerk ook initiatie ven in deze richting. In een aantal protestantse gemeenten wordt bijvoor beeld al weer een paaswa ke gehouden. De Paasberekening, dus de datum waarop het feest gevierd moet worden, is in de loop der eeuwen een groot probleem geweest. Zo was in de eerste eeuwen Pasen niet overal gelijk. De Aziatische Christenen vier den op Pasen de verlossing door de dood van Christus en legden daarom de nadruk op de dag van de maand, waarom zij Pasen altijd op de 14de Nissan vierden. Ze worden daarom quartodecimani genoemd. De Verrijzenis vierden ze twee dagen later. De Wes terse Christenen vierden de Verrijzenis van Christus en letten meer op de dag van de week. Daarom vierden zij het op zondag na 14 Nis san. Daarbij kwam later nog een verschil in tijdbereke- ning. Ten tijde van Christus vierden de Joden hun Pascha altijd na het lente- equinoctium. Na de ver woesting van Jeruzalem hielden zij zich hier echter niet meer zo strikt aan. De quartodecimanen en som mige Westerse Christenen volgden hen hierin na; deze werden protopaschieten genoemd. Pogingen om tot overeen stemming te komen wer den beproefd door Polycar- pus en de Pausen Anicetus en Victor. Uiteindelijk kwam het tot een beslissing op het Concilie van Nicea in 325. Daar werd besloten: A. Pasen zou altijd op een zondag gevierd worden. B. Wanneer 14 Nissan op een zondag viel zouden de Christenen Pasen een week uitstellen. C. In een jaar mochten er geen twee Paasfeesten zijn d.w.z. Pasen moest altijd na het equinoctium gevierd worden. D. De Alexandrijnse kerk zou een Paastafel bereke nen en die aan de Romaan se kerk zenden. Toch verdwenen de ver schillen niet. De Alexand rijnse kerk had een 19-jari- ge cyclus met 21 maart als equinoctium en de Rom aanse kerk had een 84-jari- ge cyclus met 18 maart als equinoctium. Eerst Dionysi- us Exiguus kon op grond slag van een 19-jarige cyclus (5x19=95-jarige) een tafel leveren, die met de Alexandrijnse harmonieer de, zodat tegen het einde van de 8e eeuw de gehele Christenheid gelijktijdig Pasen vierde. A Op het grote ei staan letters in rondjes. Begin bij de grote V en volg de lijn naar de letters erna. Wat lees je als je alle let ters achter efkaar hebt gezet? B In de zonnebloem staat een trekpuzzeltje. Ga met een pot lood van 1 t/m 21. Wat komt er tevoorschijn? C In de bloem bovenop het ei staat een woord geschreven, maar wat zijn het een rare let ters. Kun jij lezen wat er staat? D Om moeder Paaskip heen zie je allemaal eieren. De ene helft is beschilderd, de andere helft draagt een cijfer of letter. Zoek bij de cijferhelften de beschilderde andere helften. Je ziet dan dat ieder cijfer een letter krijgt. Als je alle helften bij elkaar hebt gezocht lees je iets. Wat? E Los je ook nog even de rebus in het liggende ei op? De grote paasvuren worden op een hoogte ontstoken de z.g. Paasberg (Wageningen, Mar- kelo, de Es te Usselo) of op de Paasweide (Denekamp). Ze zijn grotendeels in de jongste tijd ingevoerd. Nieuw is ook de teerton, die zich nu gewoonlijk in de opgebouwde houtstapel bevindt. Oorspronkelijk stond in het midden een paal met aangebonden verticaal rad (zonnerad). Zijn er met deze vuren gebruiken verbonden als het ophalen van hout of het zingen van liedjes dan mag men stellig aannemen dat ze van oudere datum zijn. De boeren schreven vruchtba re kracht toe aan het trekken van de rook over de bezaaide akkers. Ook liep en sprong men door het uitgedoofde vuur om gezondheid te ver krijgen. Het verkoolde hout werd meegenomen om de akkers te bevruchten of het huis tegen de bliksem te beschermen. Soms droeg men een roggeschoof om het paas vuur om zegen te bekomen voor de oogst (Borne). Vroeger hield men op Paas maandag of Paasdinsdag een paaskermis. In kraampjes ver kocht men dan eieren, sinaas appels, koek en noten. Nu bestaat de paaskermis alleen nog in Deventer op de Worp. Het is echter in de loop der tijd meer een gewone kermis geworden. De uittocht van de bevolking naar de paaskermis heette eertijds Emmausgang. Het herinnert mogelijk aan de vroegere ommegangen om de ontkieming van het jonge zaad te bevorderen. Een grotere rol dan het paas vuur speelt het paasei. Als kiem van nieuw leven brengt en schenkt het ei levenskracht. De primitief denkende mens hield die kracht voor over draagbaar en at daarom veel eieren om krachtig te worden. Dit zal de reden zijn dat men ze met Pasen het meeste eet (voorjaar). Het kwam ook voor dat men eieren over de velden verspreidde om deze vrucht baar te maken. Door het Chris tendom werd het geloof in de kracht van het ei nog versterkt omdat men er het witte graf inzag waaruit het leven (Chris tus) weer oprijst. Bovendien werden paaseieren als eerste spijs na het vasten in de kerk gewijd; hierdoor kregen ze een magische kracht. Nog heden ten dage verstop pen wij met Pasen eieren in de tuin. Dit slaat waarschijnlijk terug op het begraven van doden in de akker. Ook tikken wij met eieren tegen elkaar en beschilderen ze. Dit beschilde ren gebeurde vroeger met natuurlijke stoffen als, spina zie, uien en rode kool. Het op Schiermonnikoog voorkomen de eiwerpen gaat terug op het vruchtbaar maken van de vel den. Dit is ook het geval met het eirollen op Ameland. Twee curieuze eeuwenoude paasvieringen hielden in Twente stand. Het zijn de paas staak te Denekamp en het vlöggelen in Ootmarsum. In Denekamp speelt Judas de hoofdrol. Het is een jongeman die alles voor de paasviering in orde maakt. Zo bedelt hij eieren en geld bij elkaar om het hout voor het paasvuur te kunnen kopen en helpt bij het aanslepen van de 'paasstaak' die naast de houtstapel wordt ingegraven. Daarna beklimt Judas deze boom en verkoopt hem bij opbod. Tevens besteedt hij het aansteken van de teerton aan. Bij al deze werkzaamheden zingt men: Christus is opge- standen (10 stofen) en Alleluja, den blijden toon (19 strofen). In Ootmarsum heeft op Pasen het vlöggelen (plechtig voort schrijden) plaats. Een keten van mensen, die elk de linker hand op de rug leggen, welke wordt gegrepen door de vol ger, trekt onder het zingen van: Christus is opgestanden en Alleluja den blijden toon, door verschillende huizen (herber gen) die steeds dezelfde zijn. Bij de boerenhuizen die met de achterdeur naar de straat staan, trekt men om de mid- denpaal (stipel) der deur heen. Uiteindelijk arriveert men op het marktplein en daar laat men de handen los om nog maals de beide liederen te zin gen. In de oude paasviering is een zekere losbandigheid te herkennen (paasdol). Dit tekent dat het oorspronkelijk een heidens feest is gewijd aan de Germaanse godin Osta- ra. Sinds kort stelt de gemeente Oosterhesselen nieuwe voor waarden aan het stichten van een paasvuur. In Nieuwlande laaide elk jaar een flink paas vuur op dat flink wat rommel veroorzaakte. Voordat nu een paasvuur mag worden aange stoken moet er een vergun ning worden aangevraagd op grond van de afvalstoffen wet/verordening. Tevens moet men een schriftelijke verkla ring van toestemming hebben van de eigenaar van het terrein waarop men het paasvuur wil ontsteken. Bij ontheffing wordt een bedrag van f 250,- in reke ning gebracht. Nadat de gemeente de kosten voor het schoonmaken van het terrein er heeft af getrokken wordt het restant weer terugbetaald.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 25