Reddingsbrigade presenteert folder Artemis ook voor mannen en arbeidsbegeleiding Oriental Del: e Parel Herenboerjasjes en boeketten als groentetuintjes Tuppermania Neurotiserende vaders 'Nudeln' voor de toerist BRUIDSMODESHOW IN BRITANNIA Scholieren kregen eco-les BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman MANNENTAAL (4) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Winnaars apotheek-wedstrijd Woensdag 29 maart 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Een groot aantal bezoekers heeft afgelopen weekeinde de zesde bruidsmodeshow in Hotel-Restaurant Britannia- Watertoren bezocht. Organi sator Kees Outermans vindt de combinatie van bruidsmo de met dames- en herenmode een succesformule, want zo zegt hij 'alleen bruidsjurken showen is slaapverwekkend'. Bruidshuis Fiësta is inmiddels behoorlijk thuis in het showen van haar japonnen. Deze zaak, die gevestigd is op de Dam in Middelburg, heeft sinds 1990 al zo'n vijfitg shows op haar naam staan. De vaste club mannequins en dressmen is geroutineerd in het tonen van de immense japonnen, wat geen eenvoudig klusje is. Frans Lameyn, free-lance dressman, loopt al geruime tijd voor Bruidshuis Fiësta als bruidegom maar heeft geen opleiding in opvoerkunst ge volgd. „De opgeleide model len zien ook dat ik anders loop. Ik heb geen aangeleerde pas sen maar loop meer op mijn gevoel". Een natuurtalent dat gewoon soepel in z'n vel zit? „Het vergt wel een behoorlijke discipline om de bruiden in zo'n schrijdende tred te bege leiden, soms snak ik wel eens naar een swingend muziekje, maar dat past niet echt bij deze '%mse$65sm*A Hoofdtooien van Mabélis Design. kledingstijl", zegt hij. Als 'brui degom' blijft hij dit werk met veel stijl en gratie doen en weet zijn taken als 'slepen- goed-legger' en de immer trot se partner van de bruid profes sioneel te vervullen. In een voormalige pizzeria zijn Hans en Daniëlla Wisse aan 't Groentje in Domburg een res taurant met een Italiaans tin tje begonnen. La Barra heet het, wat 'de slagboom' bete kent, naar de tol die in vroeger tijden op die plek werd gehe ven. Daniëlla en Hans hebben bei den in de loop der jaren hun sporen in de horeca verdiend. Altijd werkten zij voor ande ren, maar steeds met in hun achterhoofd het plan ooit eens iets voor zichzelf op te zetten. Eindelijk is het zover. Hans Wisse zwaait de scepter in de keuken, Daniëlla heeft de lei ding over het restaurant gedeelte en doet de boekhou ding. „Sinds december is het pand van ons," vertelt Daniëlla Wisse. „We hebben alles onder handen genomen, maar echt verbouwen was niet nodig. Alleen het barretje is vernieuwd. Daar lagen van die dakpannetjes op, die zijn nu verdwenen. En verder was er veel achterstallig onderhoud dat we hebben weggewerkt." Het restaurant biedt plaats aan zeventig gasten, verdeeld over twee ruimtes. De lichte achter ruimte met een grote erker kijkt uit op het terras, dat in de zomer dertig gasten aan kan. De inrichting en decoraties in het restaurant zijn licht gehou den, met een Italiaans tintje. „We zijn geen van beiden Itali aan, dus wilden we het niet super-ltaiaans maken. Ook de kaart heeft een Italiaans tintje. Voornamelijk pasta's, maar daarnaast vis- en vleesgerech ten. Geen pizza's, die kun je twee deuren verderop ook krij gen." Een mogelijkheid voor de toekomst zien de Wisses in afhaalpasta's voor camping- gasten. „Misschien via een apart uitgifteloket." La Barra is sinds half maart open. „We wilden echt ruim voor de Pasen open zijn. Zo kunnen we zelf even wennen en kan het personeel worden ingewerkt voor de grote toeristenstroom op gang komt. Ik verwacht veel Duitse gasten, die zijn gek op pasta's. Nudeln, hè? Dat merk te Hans toen hij kok was in 't Vervolg." La Barra is open vanaf 12 uur 's middags, de keuken sluit om 22.30 uur en in het voorseizoen is het restau rant op donderdag gesloten. Hans en Daniëlla Wisse. Hans Knuyt Mannenmode uit Vlissingen showde naast de Sissy-japponnen van Fiësta kostuums voor de bruidegom. „Naast vrijetijds mode hoort een kostuum in iedere heren garderobe aanwezig te zijn", zegt ladyspeaker Wil van Son. De collectie die Hans Knuyt Zo'n driehonderd leerlin gen van de bovenbouw van basisscholen kregen vorige week twee dagen les in milieuvriendelijk tuinieren. Dat gebeurde binnen de perken van Intratuin Kou- dekerke. Volgens Sjaco Joziasse van Intratuin heb ben de scholieren het ont zettend naar hun zin gehad. EcoTour verzorgde de lessen. „Belangrijk is voor ons de edu catieve waarde van deze dagen". Joziasse verzekert dat de opzet absoluut niet com mercieel is geweest. „Ouderen zijn opgevoed met kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Maar er zijn simpele middelen om bladluis te bestrijden. Met lie veheersbeestjes. En een sluip wesp kan de witvlieg aanpak ken. Ook zijn er bepaalde milieuvriendelijke stoffen om mollen te verjagen. En wat de kinderen leren, propageren we ook bij onze klanten. Het is namelijk zo makkelijk om een bus bestrijdingsmiddelen uit te strooien. Met hetzelfde gemak help je de natuur een beetje en is er geen vuiltje aan de lucht". Kinderen zijn geïnte resseerd in de natuur. Dat merkte Joziasse gedurende de twee Eco-dagen in zijn tuin centrum. Om thuis ook een beetje te tuinieren kregen de jonge gasten van het tuincen trum in Koudekerke aan het eind van het lesprogramma een cadeautje van het Eco- team. „Veel kinderen", weet Joziasse, „hebben in een hoekje van de tuin zelf een paar vierkante meters waar ze wat plantjes en bloemen kwe ken. Met dit pakket kunnen ze nu milieuvriendelijk aan de slag". Een van de manieren om produkten aan de man te brengen is netwerkmarketing. Dat recent uit Amerika overgewaaide verkoop concept drijft op de hebzucht van mensen en lijkt daarmee een garantie voor succes. Het is een vorm van persoonlijke verkoop waar bij gebruik wordt gemaakt van onafhankelij ke dealers voor wie de beloning mede afhan kelijk is van de omzet van de door henzelf aangebrachte (sub)dealers. De interesse voor netwerkmarketing is bij het publiek - door de verlokkingen van het snelle geld - ongekend hoog. Op groots georgani seerde bijeenkomsten stellen gesjeesde managers gouden bergen in het vooruitzicht. Maar wie denkt als vertegenwoordiger van Herbalife, Amway of Tupperware binnen korte tijd zijn spreekwoordelijke schaapjes op het droge te hebben komt bedrogen uit: de pot met goud staat toch immers altijd aan het einde van de regenboog! Netwerkmarketing lijkt uit te groeien tot een heuse volksrage. Vooral trendy produkten lenen zich goed voor deze manier van distri bueren. Aan voornamelijk vrienden en ken nissen wordt het ruime assortiment produk ten gesleten; van parfums tot water- en lucht- filters, van brandstofbespaarders tot alarm systemen. Ongekend populair zijn de gewichtbeheersingsprodukten van Herbalife. Mensen betalen grif vooreen rantsoen pillen waar de honden nog geen droog brood van lusten. Een Amerikaanse professor in de voe ding heeft (bij toeval?) de succesformule ont dekt waarmee het - naar eigen zeggen - ein delijk mogelijk is op verantwoorde wijze af te slanken. Uniek, maar waar heb ik dat eerder gehoord? Nee, de succesformule van Herbalife zit niet zozeer in de (ingrediënten van de) poeders en pillen zelf, maar in de manier waarop de waar verkocht wordt. Via het ingenieuze sys teem van netwerkmarketing boekte het bedrijf in 1993 een omzet wereldwijd van maar liefst 1 miljard dollar; ruimschoots een verdubbeling van de omzetcijfers een jaar daarvoor! Ook Amway timmert wereldwijd flink aan de weg. Met haar twee miljoen ver tegenwoordigers (oplopend in rang en stand) slaagt Amway erin haar ruim assorti ment produkten - van cosmetica tot kookge rei - aan de 'man' te brengen. Het grote voordeel van netwerkmarketing voor de bedrijven zélf is gelegen in de beperktheid van de kosten en risico's van het hele waagstuk. Netwerkmarketing biedt pro ducenten de gelegenheid het gebruikelijke distributiekanaal vóór de (finale) consument - de detailhandel - over te slaan. Voor produ centen betekent dat een welkome verruiming van de marge. Daarnaast kunnen netwerk marketingbedrijven snel groeien aangezien de risico's worden afgewenteld op de eigen distributeurs: er hoeft immers nauwelijks (verkoop)personeel in dienst te worden genomen. Netwerkmarketing is daarmee voorloper van de ultieme flexibilisering van de arbeid. Ook van geldverslindende stakingen hebben de netwerkmarketingbedrijven niets van doen. De dealers zijn immers supergemotiveerd. Ze krijgen loon naar prestatie; het deel van de winst dat zij zelf in de eigen zak mogen steken neemt toe naarmate men meer heeft omgezet. En hoe meer subdealers de distri buteur heeft (lees vrienden en kennissen die men zo ver heeft weten te krijgen ook dealer distributeur te worden), hoe meer men zelf binnen haalt. De neiging bestaat aldus zich zelf rijk te rekenen: „Als ik nog een beetje beter m'n best doe kom ik nog een trede hoger in de hiërarchie en heb ik nog meer mensen die voor mij werken en verdienen". Een redenering die spaak loopt aangezien er maar één in de punt van de piramide kan zit ten; en dat is de grote baas zelf. Hij hoeft niets te doen, behalve zijn geloof verkondi gen op grootse bijeenkomsten. De toekomst zal leren hoe lang het verkoopconcept zich zelf in stand kan houden. Want als het nieuw tje er van af is, waar moet je dan met je tren dy produkten heen? voor deze show presenteerde had een overwegend 'desert'- beeld: bruine en ecru tinten in linnen en cool wool. De des sins in de overhemden zijn in dezelfde tinten en minder opvallend aanwezig dan in eerdere seizoenen. Bijzonder was de snit van de meer non chalante jasjes: het midden tussen een colbert en een overhemd. Dit type jasje gaat het helemaal worden komen de zomer. Door de hooggeslo ten revers, één rij knopen en opgestikte zakken krijgt dit jas je een vrijetijds beeld. Speaker Ed van Reymersdaal sprak van een 'herenboer'-jasje. Ontwerper Henk-Jan Mabélis presenteerde onder meer een laag-over-laag-beeld voor komende zomer in transparan te soepele stoffen. Deze stijl, die bestaat uit jasjes tot boven de taille met daaronder een lange bloes op broek of rok, heeft vorig jaar zomer zijn intrede gedaan. De oorsprong van dit laag-over-laag-effect ligt in Azië waar de traditionele kleding bestaat uit vele lappen gedrapeerd om het lijf. Mabé lis gaf er een Amerikaans tintje aan door zijn mannequins een Hollywood-uiterlijk te geven met geknoopte sjaals rond het hoofd en hals en donkere 'in cognito'-zonnebrillen. Gebruikte kleurcombinaties waren chocoladebruin, zand kleuren, zoete pastels, zwart/ wit en daartegenover hard roze en knal oranje. Deze laatste kleur was te zien in zijn eigen ontwerpen. Prach tige zomerjassen van zachte koele wol met bijzondere sluit- details: van dezelfde stof gevlochten knopen en strikken als pijlen. Voor strikken en lin ten heeft Mabélis een zwak. In iedere collectie komen ze in een of andere vorm terug. „Ik houd ervan om dingen te ver fraaien en zeker voor een show. Grappige hoofddeksels, strikken en andere fratsen. Dat hoort er gewoon bij", verklaart Henk-Jan Mabélis zijn liefde voor spektakel. Ook de bloe- menshop uit Vlissingen zorgde in deze show voor wat spekta kel. De bruidsdecoraties op het haar hadden een 'space'-effect door bewegende kleine UFO's die dwarrelden rond het hoofd van de bruid. De boeketten leken kleine groentetuintjes met wortels, graan en witlof. Niet alledaags, maar wel deco ratief. Leo Wolterman overhandigt wethouder Ovaa de eerste informatiefolder over de reddingsbrigade. Voorzitter Leo Wolterman van de Middelburgse Van Dix- hoornbrigade heeft vorige week de eerste informatiefol der over de brigade overhan digd aan wethouder W. Ovaa. Omdat de sportwethouder toen toch in D' Ouwe Werf - het clubhuis van de reddings brigade - aanwezig was, vroeg Wolterman hem meteen enige opening van zaken te geven over de plannen rond het nieu we Middelburgse zwembad. De Van Dixhoornbrigade heeft een vier pagina's tellende informatiefolder ontwikkeld omdat het volgens voorzitter Leo Wolterman 'moeilijk aan buitenstaanders is uit te leg gen wat de brigade precies is en doet'. Dat omvat onder meer strand- bewaking in de zomer bij Dis hoek en Zoutelande, deelne men aan wedstrijden EHBO, EHAD (eerste hulp aan drenke lingen) en zwemmend redden en het verzorgen van cursus sen EHBO en reanimatie. „En als dan het zuiden van het land wordt getroffen door een over stroming, gaan we daar ook nog eens naar toe." Aan de ontwikkeling van de folder heeft de brigade een jaar gewerkt. „Met de informatie folder willen we ons bestaans recht aantonen. Een reddings brigade moet er zijn, al heb je hem hopelijk, net als de brand weer, nooit nodig," aldus Wol terman. Na de overhandiging van de folder sprak Wolterman wet houder Ovaa aan op de geruchten die de ronde doen omtrent de bouw van het nieu we zwembad. Het is de bedoe ling dat het bad in de Voor- borch in Middelburg volgend jaar augustus klaar is. De red dingsbrigade is bang dat het prestigieuze bad zulke hoge huurprijzen met zich mee brengt dat de brigade twee tot drie keer meer contributie moet vragen aan de leden. De brigade betaalt in het oude bad 45 gulden per uur. Voor stel van Wolterman is dan ook een eventuele huurverhoging fasegewijs in te voeren. Volgens Ovaa horen bij het nieuwe zwembad, met meer voorzieningen dan het huidige bad Poelendaele, ook hogere entreeprijzen. Hij verwacht echter dat met een andere exploitatie van het bad de recreatiezwemmers wat meer geld in het laatje brengen zodat de huurprijzen voor de zwemverenigingen niet te hoog hoeven te zijn. Volgens de wethouder is het nog steeds de bedoeling dat half mei de eerste spa de grond in gaat voor de bouw van het nieuwe bad. De milieuvergun ning verwacht de wethouder binnenkort op zijn bureau. De omwonenden hebben echter nog gelegenheid bezwaren tegen het nieuwe bad in te die nen. „Dat hadden ze wat mij betreft wel eerder mogen doen. Die protesten kunnen wel een half jaar vertraging opleveren en dat zou uiterst vervelend zijn," vindt Ovaa. „Als de bouw te lang wordt uitgesteld, moeten nieuwe contracten met de bouwers worden opgesteld en wie weet wordt het hele bad dan alsnog afgeblazen - net als met het centrum voor beeldende kunst is gebeurd." Er is in de psychologie aardig wat afgeschre ven over de invloed van moeders op hun kin deren. Minder aandacht wordt besteed aan de rol van de vader. Dat betekent echter niet, dat we deze moeten onderschatten. Zeker voor jongens speelt vader een belangrijke rol. Zo is het zijn taak om de zoon rond de puberteit losser te maken van de moederlij ke zorg. Hij wijst hem het pad van de zelf standigheid en is daarmee de tegenspeler van de zorgzame moeder. Bovendien heeft een vader voor zijn zoon ook een model functie. Hij staat model, voor hoe hij later zelf wil worden. Bij zijn ontwikkeling naar volwassenheid spiegelt de zoon zich aan zijn vader. Veel vaders lijken zich echter van hun rol nauwe lijks bewust. De opvoeding delegeren ze aan hun vrouw of aan school en ze houden zich zelf met andere zaken bezig. Ze moeten dan echter niet vreemd opkijken, als zich bij zoon lief problemen gaan ontwikkelen. Tot op zekere hoogte kunnen we namelijk de pro blemen bij de zoon terugvoeren op tekortko mingen van de vader. We zullen daarom een beschrijving geven van verschillende typen vaders en aangeven welke invloed ze hebben op hun zoons. De kritische vader stelt extreem hoge eisen aan zijn zoon en heeft enkel aandacht voor diens tekortkomingen. Bij rapportcijfers heeft hij wel oog voor de zesjes en zeventjes, maar leest over de achten heen. Heeft zoonlief de auto gewassen, dan ziet hij altijd wel een plekje dat overgeslagen is. Zonen van kriti sche vaders kunnen het daardoor nooit goed doen. Zij kunnen niet scoren en willen dat juist zo graag. Kritische vaders ondermijnen het zelfvertrouwen bij hun zoons. Als je iets gedaan hebt, dan is het nooit goed. Bovendien ontnemen ze hen het plezier om dingen te leren. Want leren betekent fouten maken en dat betekent weer kritiek. De geniale vader is erg slim, maar gebruikt zijn slimheid vooral om zoonlief klein te hou den of voor schut te zetten. „Zo zo, daar heb ben we onze professor weer", begroet hij zijn zoon als deze hem vraagt om te helpen bij enkele wiskundesommetjes. Vervolgens etal eert hij zijn vergaande wiskundige kennis. Of is zoon met een karweitje bezig, dan neemt hij dat wel even over. „Laat mij dat maar even doen. Dan weet ik tenminste dat het goed gebeurt." Achter zijn opstelling schuilt veel boosheid en verbittering. Zelden is hij rechtstreeks in zijn uitlatingen. Meestal ont kent hij zijn negatieve opstelling met opmer kingen als „Wat is er, kun je niet tegen een grapje?" Een geniale vader bevordert onze kerheid bij hun zoon en legt een voedingsbo dem voor toekomstige depressies. De passieve vader heeft nauwelijks zichtbare emoties. Hij lacht of huilt zelden en is ook zel den boos. Hij heeft bovendien ook nauwelijks enig ideaal en laat zich door anderen als een sul behandelen. Een passieve vader is daar door voor zijn zoon geen geloofwaardig model. Wie kan er warm voor lopen om in de voetsporen van zo'n vader te lopen? Zonen leren van hun passieve vaders dat ze in het leven steeds voorzichtig moeten zijn en dat je je door anderen moet laten misbruiken. De egoïstische vader is zo ingenomen met zichzelf, dat hij zich nauwelijks een beeld vormt van het doen en laten van zijn zoon. Zoonlief treedt enkel zijn bewustzijn binnen, als hij diens ideeën ondersteunt of bekriti seert. In het laatste geval zal dat hevige con flicten leiden. Zonen van egoïstische vaders hebben dan ook twee keuzemogelijkheden. Ofwel ze gaan op in hun vader, of ze verzet ten zich ertegen. In dat laatste geval zullen ze wel de zondebok-rol gaan vervullen binnen het gezin. De wrede vader geeft geregeld blijk van irra tionele woedereacties en van weinig zelfbe heersing. Hij houdt het. hele gezin in zijn greep met behulp van lichamelijke en gees telijke mishandeling. Soms is er ook nog sprake van alcoholmisbruik. Wrede vaders terroriseren hun zonen en staan hen boven dien niet toe om hun boosheid daarover te uiten. Zonen van wrede vaders kunnen in hetzelfde gedrag vervallen of juist overstap pen naar het tegenovergestelde: extreme zorgzaamheid voor anderen. De afwezige vader geeft zijn zoon niet de tijd en aandacht waar deze recht op heeft. Steeds is hij in de weer met werk, sport of andere activiteiten buitenshuis. De afwezige vader investeert te weinig tijd en energie in het gezin. Zijn zoon kan daaruit afleiden, dat hij de aandacht van vader niet waard is en min derwaardigheidsgevoelens ontwikkelen. a u. Jeanette de Poorter, directeur van Artemis temidden van Suzan Bol (links) en Yvonne de Kok die beiden bouwwerk doen in het nieuwe onderkomen van Artemis. Artemis breidt uit. Donderdag 30 maart komt een nieuwe poot onder de vrouwenhulp organisatie. Ze begint het pro ject arbeidsbegeleiding. Het startschot wordt gegeven in Goes met een toespraak van Yvonne Wagenaar-van Leeu wen. Deze medewerkster van Artemis spreekt onder de titel 'Rivaliteit op de werkvloer en de gouden appel van Eris'. De tot nu toe als vrouwenhulp organisatie gekwalificeerde or ganisatie gaat zich ook richten op de begeleiding van man nen. Het bureau heeft inmid dels twee mannen aangeno men die deze tak van Artemis onder hun hoede zullen nemen. Het project arbeidsbegeleiding wil diensten verlenen aan werknemers en werkgevers als het gaat om welzijn in de werk situatie. Daarbij worden colle giale en emotionele onderwer pen onder de loep genomen. In een contract met de werkge ver wordt vastgelegd waaraan precies wordt gewerkt. Dat gebeurt om duidelijk te maken waaraan de werkgever kosten maakt. Overigens stelt de Zeeuwse organisatie wel vast dat werknemers vaak geen bezwaar hebben om zelf de kosten te betalen. „Het geeft ze de vrijheid de inhoud van de begeleiding zelf te bepalen". De winst die uit het project arbeidsbegeleiding komt wil Artemis in andere projecten stoppen. Bijvoorbeeld - aldus de organisatie - om uitkerings trekkers aan werk te helpen. „Het unieke van Artemis", vult de organisatie aan in een pers bericht, „is dat arbeidsbegelei ding, arbeid en therapie onder één dak aanwezig zijn". Het begin van het project arbeidsbegeleiding begint met een lunch-lezing in Goes over rivaliteit op de werkvloer. Door de gouden appel van de godin Eris er bij te betrekken kan een filosofische beschouwing wor den gegeven van rivaliteit op de werkvloer. Een groot aantal personeelswerkers uit het bedrijfsleven, de gezondheids zorg, de overheid en de thuis zorg hebben zich aangemeld voor deze lezing. Overigens bouwt Artemis ook aan een nieuw onderkomen. Dat gebeurt in Middelburg aan de Koudekerkseweg. Vrijwilli gers zijn er druk bezig om het monumentale pand op te knappen. DE, PAREL, Babelweg 2,4357 BT Domburg, telefoon 01188-3230 Een uitgebreid koud en warm buffet met heerlijke Indonesische gerechten staat voor u klaar op zaterdag 1,8,15, 22 en 29 april en op zaterdag 6,13, 20 en 27 mei van 18.00 tot 21.00 uur. Prijs: 39,50 p.p. Kinderen tot 12 jaar: halve prijs. Combineer dit buffet met een partijtje bowlen en u betaalt slechts 42,50 p.p. U ziet, voor een gezellig avondje uit moet u in 'De Parel' zijn. Reserveer tijdig, restaurant'De Parelvisser 01188 - 3230 Parel is een ^vbuetuoscenthum mee zwemparadijs. fitness. bowuno. en souashbanen. sauna. kuurcentrum theater. cafe s en restaurants in dombu° -' Voor het vijfjarig bestaan heeft apotheek Welsinge in Middelburg in december vorig jaar een prijsvraag uitge schreven. Voor de kleinste klantjes hield de apotheek een kleurwedstrijd. J.L. van Wentzel overhadigde vorige week namens de apotheek in Dauwendaele de prijzen. Zes kin deren mochten een prijs mee naar huis nemen, evenals Angela Meertens, de winnares van de prijsvraag. Op de foto staan (vlnr) Nynke Huiszoon met haar moeder, J.L. van Wentzel, Richenel Held, Ferdinand Vader, Monique van Hese en zoon David.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 11