Walcherse mode-ontwerper
showt voor Paco Rabanne
Steketee Damesmode al
80 jaar liefde voor textiel
STi miEE
ZATERDAG 25 MAART
ZEELANDHALLEN GOES
Creativiteit
De strijd om de mannelijkheid
Eerste Naf Naf-boutique
geopend in Zeeland
de SNUFFELMARKT... de gezelligste rommelmarkt van Nederland
Marktrestaurants introduceren dinertaxi
Kindervoorjaarsmode met
het oog op kinderen
BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN
door drs. R.J.C. Schieman
MANNENTAAL (3)
PSYCHOCONSULT
Drs. Henk C.M. Hermans
Zesde Zeeuwse
Bruidsfestival
Openingstijden: ZATERDAG 9-17 uur
Middelburgse wint keyboard
Woensdag 22 maart 1995
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
Hedwig Samson opende begin
januari een nieuwe winkel in
Vlissingen, aan de Walstraat.
Hij doopte de winkel met de
naam Xenon. Hij verkoopt er
net als in Middelburg pikante
kleding van leer en rubber. In
de Zeeuwse hoofdstad heet de
zaak Mano.
Tegelijkertijd zet hij zijn inter
nationale opmars voort. Na
het succes in Zweden en Duits
land en een optreden voor
RTL5 met zijn ontwerpen ver
trekt hij dezer dagen naar
Parijs om in de Franse licht
stad met zijn modellen voor
Paco Rabanne te showen.
„Andermaal een kroon op ons
werk. Ik vind het spannend.
Ontzettend spannend", oor
deelt Samson.
Samson vestigde zich een aan
tal jaren geleden in Middel
burg. Al snel werd het etiket
'gewaagd' op zijn ontwerpen
gespeld. Samson geeft toe dat
deze titel niet onterecht is,
„maar mijn kleding kan ook in
combinatie met andere mode
de benaming 'chiq' dragen.
Dat hebben we al een aantal
keren laten zien in onze shows.
Eigenlijk is dat een van de
redenen waarom we in Parijs
zijn uitgenodigd. Hoewel de
show daar voor een groot deel
is gericht op kleding voor body
builders, laten we ook allerlei
combinaties en mogelijkheden
zien".
Samson bedenkt dat het uniek
is dat in Zeeland bedachte
mode in Parijs wordt
geshowd. „We zijn als groep
uitgenodigd. Dus Rinus Souisa
van de tattooshop in Middel
burg gaat ook mee. Verder een
kapper, een visagiste, kleed
sters en vijf vrouwelijke en
twee mannelijke modellen.
Paco Rabbanne betaalt alle
onkosten die we maken".
De tweede Walcherse vesti
ging in Vlissingen is geopend
met het oog op de progressie
die Vlissingen als winkelstad
doormaakt, legt de onderne
mer uit. „We hebben gemerkt
dat veel Duitse toeristen geïn
teresseerd zijn. Daar springen
we op in. Hier in de Walstraat
wandelen bovendien meer
mensen dan in de Kromme
Weele in Middelburg waar
onze andere zaak is gevestigd.
Die blijft gewoon open. Voor
lopig doe ik hier het werk. Van
de zomer hoop ik nog een win
kelmeisje aan te nemen".
Vijf mannequins die in het mode-walhalla Parijs mogen showen.
Omdat ze vooral in de winter
maanden met een autovrije
Markt minder gasten ver
wachten, hebben Brasserie de
Huifkar, Visüüs De Bakkêête
en Restaurant De Ploeg in
Middelburg een dinertaxi in
het leven geroepen. Dat
gebeurde in samenwerking
met de Middelburgse Taxi
Centrale. Zaterdag 15 april
wordt de taxi, voorzien van
logo's van de deelnemende
bedrijven, geïntroduceerd. Op
die dag wordt de Markt in
Middelburg ook officieel auto
vrij.
De Zeeuwse primeur voor de
Middelburgse restaurants ging
uit van Ton van Oostrum, de
baas in De Huifkar.
„Het kwam zo maar in me
op", meldt hij. „En ik heb toen
de twee anderen gevraagd om
mee te doen. Als andere
bedrijven hier op in willen
haken, dan kan dat, maar dan
moeten ze een soort entree
geld betalen".
Wie een tafel reserveert in één
van de drie bedrijven kan voor
een tientje in Middelburg wor
den opgehaald en weer thuis
gebracht.
Buiten Middelburg variëren de
tarieven tussen de vijftien en
twintig gulden. Van Oostrum
legt uit dat het een heel laag
tarief is waar de restaurateurs
nog wat pecunia moeten bij
leggen.
„Het voordeel voor de gas
ten", meldt Ellie Seymour van
De Ploeg, „is dat ze bij wijze
van spreken op elk gewenst
tijdstip naar huis kunnen. Men
sen die dus nog een afzakker
tje willen nemen of zelfs naar
een discotheek hier in Middel
burg, kunnen voor dat tientje
gewoon gebruik blijven maken
van hun recht om thuis
gebracht te worden".
Uiteindelijk zal blijken, meent
Anneke Louws van De Bakkêê
te, dat met deze service klan
ten zelf ook graag willen
komen. „Veel klanten gaven
aan dat het wel wat moeilijk
zou worden om nog te komen
dineren als de Markt autovrij
zou zijn na 15 april". Ze denkt
dat het een psychische hinder
nis is die opgeworpen wordt.
„Want", vult Seymour aan,
„veel mensen konden in het
weekeinde ook al hun auto niet
kwijt op de Markt. Dan par
keerden ze hem meestal op het
Zusterplein of Plein 1940. En
dat kan na de afsluiting ook
nog. Althans na zes uur 's
avonds. Maar het feit dat je
niet meer op de Markt kunt
parkeren is een heel andere
zaak".
Van Oostrum denkt dat het ini
tiatief zelfs meer klanten
opwekt om in een van de drie
restaurants aan tafel te gaan.
„Het is toch een prachtige ser
vice die de mensen zeer zeker
zal aanspreken".
We bevinden ons in de vierde golf van de
economische groei. Na het agrarisch, indus
trieel en informatietijdperk is nu het tijdperk
van de creativiteit aangebroken. Creativiteit
is de kern van wat wel genoemd wordt de
'vierde economie'. Creativiteit in het bedrijfs
leven zou voor veel ondernemers wel eens
de sleutel kunnen zijn voor het bereiken van
concurrentievoorsprong in een bepaalde
branche, zeker als het gaat om toekomstige
markten. Het genereren van nieuwe ideeën
heeft echter alleen zin als daarmee waarde
wordt geschapen.
Volgens Kao, hoogleraar aan de Harvard
Business School, volgt creativiteit wel dege
lijk regels. „Creativiteit is een proces en geen
momentum. Het is niet het mannetje met het
lampje boven zijn hoofd." Volgens Kao
begint creativiteit op het moment waarop we
belangstelling krijgen voor een probleem
waaraan we iets willen doen. Deze belang
stelling moet gekoesterd en gevoed worden.
„Er moet elektriciteit uit voortkomen, die de
vonk oproept in de bougie, waardoor de
motor gaat draaien, die waarde oplevert."
Creativiteit en management van creativiteit is
volgens Kao te vergelijken met een jam-ses
sie van musici. „Je kunt ook traditioneel
muziek maken, van noten op papier. De blad
muziek geeft dan precies aan wat de bedoe
ling is en als dirigent kun je het op twee
manieren uitvoeren: goed of fout. Het alter
natief is improvisatie; de jam-sessie. Er is wel
een structuur waarlangs muziek vorm krijgt -
er zijn bepaalde instrumenten die op een
bepaald moment ingebracht kunnen worden
- maar ze creëren pas iets nieuws als de diri
gent het hen toestaat." (FEM, maart 1995)
In een organisatie vervult het management
de dirigentenrol. De ondernemingsleiding
moet daarom een klimaat scheppen waarin
het creatief (mogen) denken centraal staat.
Het aanmoedigen van creatief denken bin
nen organisaties zorgt ervoor dat medewer
kers niet verstommen of vastgeroest raken in
eenzelfde gedachtenpatroon. Je ziet dat vaak
bij bureaucratische instellingen, instituties
en overheidsinstanties. Elke verandering, elk
nieuw idee dat niet strookt met de huidige
opvattingen wordt genadeloos neergesa
beld. Het systeem dicteert de mensen en
meet hen een keurslijf aan. In zo'n systeem
durft niemand verantwoordelijkheid te
nemen en is iedereen bang om voor dom of
onbekwaam te worden aangezien. In bureau
cratisch ingestelde organisaties worden ja
knikkers en zij die niets durven ondernemen
beloond. Bureaucraten worden echter niet
als zodanig geboren; ze worden zo gemaakt!
De ambtelijke schuilcultuur („U bent hier aan
het verkeerde loket meneer, probeert u het
daar eens.") werkt als een verstikkende
deken en doodt elk initiatief. Een bureaucra
tisch ingestelde organisatie heeft in het
bedrijfsleven echter op termijn nul komma
nul bestaansrecht. Zeker als ze opereert in
sectoren met een hoge dynamiek. In het
bedrijfsleven zorgt de markt - het geheel van
vraag en aanbod - voor een natuurlijke selec
tie. Zij die hun organisatie op een steeds
hoger peil (kunnen) brengen, doorstaan de
tand des tijds.
Creativiteit is een krachtig ondernemings
middel waar over het algemeen te weinig
mee wordt gedaan. Uit creativiteit moeten
nieuwe produkten, nieuwe diensten, nieuwe
bedrijfsprocessen en nieuwe inzichten voort
vloeien. Teveel creativiteit binnen de onder
neming is echter ook niet goed. Als een orga
nisatie alleen maar bestaat uit Willie Wortels
dan blijft de implementatie van ideeën ach
terwege. Met andere woorden, wat heb je
aan inspirerende ideeën als het daarbij blijft.
Een onderneming heeft naast creatievelin-
gen harde werkers nodig. Vaak botsen beide
(sub)culturen met elkaar. Het op een con
structieve wijze beheren en reduceren van de
natuurlijke spanning tussen beide antipoden
('de harde werkers' en 'de creatievelingen')
zou één van de belangrijkste taken van het
leidinggevend kader moeten zijn. Ook het
management van creativiteit vereist aldus de
nodige creativiteit!
Marco Janssen zit temidden van zijn team.
De opheffing van Confetti op
het Scheldeplein in Vlissingen
betekende voor Marco Jans
sen het begin van de eerste
Naf Naf-boutique in Zeeland.
Plannen voor een tweede zaak
in Renesse zijn al in een verge
vorderd stadium. Naf Naf is al
wereldwijd verspreid en de
'pigsteps' hebben nu ook het
Zeeuwse land veroverd.
Janssen is er trots op en kan
niet genoeg benadrukken dat
hij stiekem geniet als hij men
sen op straat in 'zijn Naf Naf'
ziet lopen. „Blijf jij nog maar
een uurtje doorwandelen,"
zou hij ze dan willen toeroe
pen. Vanuit het hoofdkantoor
in Parijs wordt de kleding van
Naf Naf over heel Europa ver
spreid. Ook de boutique van
Janssen is via een check-sys-
teem verbonden met Parijs.
Zijn verkoop wordt direct gere
gistreerd en de aanvoer van
nieuwe artikelen is daardoor
snel geregeld. Naf Naf heeft de
touwtjes stevig in handen.
Voor Marco Janssen is dat
echter geen enkel probleem.
Hij is en blijft eigenaar van de
zaak en is beretrots op de
gekleurde lichtbak op de gevel.
„Zodra ik het in mijn hoofd
haal om artikelen van een
ander merk in mijn zaak te ver
kopen, al zijn het maar oorbel
len, gaat de lichtbak naar bin
nen. Dan ben ik geen officiële
Naf Naf-dealer meer," zegt
Janssen, alsof het zwaard van
Damocles boven zijn hoofd
hangt.
Het personeelsbeleid wordt
ook door het hoofdkantoor van
Naf Naf nauwkeurig in de
greep gehouden. Een duidelijk
omschreven profielschets ver
schaft inzicht in wie de eer treft
Naf Naf-verkoopster te mogen
worden. Naast textielwaren-
kennis en verkooptechnieken
moet zij ook over een bepaalde
Naf Naf-uitstraling beschikken:
maagdelijk onschuldig maar
ook gehaaid. Janssen wil
gewoon leuke meiden in de
zaak die de klanten goed in de
gaten houden en ze advies
kunnen geven op alle gebied.
En die meiden heeft hij. Met
stagiaires Mirjam Visser en
Corrie Jonkman en Nancy
Bodemeyer als \/aste kracht
kan de Naf Naf-formule niet
meer kapot.
De gekleurde letters van Naf
Naf zijn en blijven herkenbaar
in de collectie. Een.nieuwe for
mule binnen de verschillende
thema's voor de voorjaarscol
lectie brengt ook een lijn in
zicht die iets minder opvallend
is. Deze 'influence'-lijn bestaat
uit kleding die mooi oogt en uit
bijzondere materialen zoals
suède en zijde is vervaardigd.
Ook zoete pastels in lieve
'onschuldig'-sexy jurkjes en
minirokjes zijn in de door
gaans felle kleurencollectie
opgenomen. Voor het eerst is
er ook een unisex lijn die gro
tere maten bevat voor heren.
Een kindermodeshow is
meestal vooral leuk voor
ouders, opa's en oma's. De
kindermodellen zelf vinden
het lopen op een plankier, op
een paar waaghalzen na, een
verzoeking. Kindermodezaak
Jou Jou in de Segeersstraat in
Middelburg hield haar voor
jaarsshow dan ook zo kort
mogelijk. Ballonnen en vrolijk
kindersnoepgoed was er in
overvloed om de kleintjes te
paaien. En zowaar, op een
enkele huilbui na, begonnen
de meeste kindertjes vol lef
dat enge plankier te onderzoe
ken.
Kindermode heeft haar eigen
vaste regels. Het moet prak
tisch zijn bij het spelen en
vooral zo de wasmachine in
kunnen. Geen moeilijke stof
fen en fratsen. Simpel maar
vooral leuk, stoer of roman
tisch.
De voorjaarskleding van Jou
Jou is dat ook. Het 'op de groei
gekocht'-effect is er uit. Kin
dertjes kunnen zich weer nor
maal bewegen, zonder dat ze
struikelen over die veel te wij
de jurk of broek. De dessins
zijn niet meer zo overvloedig,
kleine ruitjes en strepen zijn
echter blijvertjes. Het overgro
te beeld bestaat uit uni-stoffen
in felle kleuren of klassiek
blauw en ecru. Oranje en rood
zijn favoriet in combinatie met
zwart en wit.
Voor meisjes een landelijk
beeld met schortjurken in Bra
bants Bont en kleine bloeme
tjes in katoen en tricot. Daar
overheen romantische witte
vestjes van gebreid katoenga
ren. Marine blijft en de Breton
se streep leent zich nog steeds
goed voor allerlei kledingcom-
binaties in wit en blauw. Zowel
voor de hele kleintjes als voor
de bijna pubers bermuda's en
lange broeken in streep met
pofjacks voorzien van applica
ties of borduursels. Maar ook
voor deze stijl geldt: de over
daad is er (gelukkig) af.
Praktisch en leuk is de jeans-
look. Doorknoopjurken van
chambray, geheel in jeans-
blauw of met een rokgedeelte
in een vrolijke ruit. Voor jon
gens spijkerhemden en vest
jes, zelfs voor de allerklein
sten. In deze look is niet alleen
het blauwe denim sterk verte
genwoordigd maar ook het 'off
white'. Opvallend in de kinder
stijl van komend seizoen zijn
de details. Lummels onderaan
broekspijpen en hier en daar
elastiek voor een ietwat bol
lend effect in sweaters. De
overdaad heeft blijkbaar plaats
gemaakt voor subtiel aanwezi
ge effecten. Eindelijk weer kin
dermode die ook echt draag
baar is voor kinderen.
Beeld van de kindermodeshow.
Een man dat ben je niet zomaar; daar moet
je wat voor doén. Dat is kort samengevat het
standpunt van de psychologe Elisabeth
Badinter. Een man ontwikkelt zijn identiteit
door de strijd met het vrouwelijke. Deze
begint al in de baarmoeder.
Een embryo heeft de neiging om zich tot
vrouw te ontwikkelen. Slechts door tussen
komst van het mannelijk geslachtshormoon
XY wordt deze ontwikkeling voorkomen.
Maar ook na de geboorte blijft de strijd met
de vrouw nog lange tijd doorgaan.
Allereerst de strijd met de eerste vrouw in
zijn leven: zijn moeder. Omdat de zorg voor
de kinderen in onze cultuur overwegend een
vrouwentaak is, is onze jongeling in zijn
beginjaren erg afhankelijk van zijn moeder.
Zij vooral zal zijn lichamelijke en emotionele
behoeften moeten bevredigen. Daardoor
ontwikkelt zich in de meeste gevallen een erg
intensieve band tussen moeder en zoon.
Daar treedt verandering in op, als de jongen
zich van zijn 'anders-zijn' bewust wordt. Hij
ontdekt dat het mensdom twee geslachten
kent, en dat moeder tot de andere sexe
behoort. Vanaf dat moment voelt hij de last
om zijn mannelijke 'roeping' waar te maken.
Hij gaat op zoek naar mannen die voor hem
als model dienst kunnen doen, en daarmee
kunnen fungeren als identificatiefiguren.
Deze zoektocht naar de mannelijke identiteit
brengt hem allereerst bij zijn vader. In de
ogen van de meeste (kleine) jongens is vader
een superman, het toonbeeld van mannelijk
heid. Ofschoon menige moeder het hiermee
oneens zal zijn, heeft vader de functie om de
zoon te helpen bij het loskomen van zijn
moeder.
Op die manier helpt hij zoonlief in zijn ont
wikkeling van de mannelijke identiteit. Er kan
daarmee een verbond tussen zoon en vader
ontstaan, die voor sommige moeders als
bedreiging wordt ervaren. Zij voelt zich
namelijk buitenstaander in een complot van
mannen. Ze kan via allerlei listen trachten om
deze losmaking tegen te werken, onder meer
door zelf een verbond aan te gaan met zoon
lief tegen vader. Hij raakt daarmee al op
jonge leeftijd in allerlei intriges verzeild, die
grote invloed kunnen hebben op zijn verder
ontwikkeling.
Als hij zich voldoende van zijn moeder heeft
losgemaakt, ligt alweer een volgende man
nelijke uitdaging op onze jongeling te wach
ten: de sex. De jongeman kan zijn mannelijk
heid bewijzen door middel van zijn sexleven.
Mannelijkheid veronderstelt immers een
actief sexleven, dat gericht is op het versie
ren van iemand van de andere sexe. Er
bestaat voor hem geen overtuigender
manier om de eigen mannelijkheid te bewij
zen, dan de vrouwenjacht. Daarmee begint
een nieuwe strijd met de vrouwelijke sexe,
deze keer is de inzet de verovering van een
vrouw. Onze vrouwenversierder zal het zelf
bewustzijn moeten ontwikkelen, om een
vrouw aan hem te binden. Is de vrouwen
jacht succesvol geweest en heeft ze geresul
teerd in een vaste relatie, dan begint na
enige tijd weer een nieuwe strijd. Een man
zal zijn mannelijke identiteit vooral buitens
huis zoeken, onder andere in het werk. De
meeste mannen zijn dan ook geneigd om in
hun liefdesrelatie minder intimiteit toe te
laten dan vrouwen. Hij wil een emotionele
afstand behouden die menige vrouw als
bedreigend ervaart. Ze kan reageren met
steeds meer intimiteit in de relatie in te bren
gen, waarop hij de intieme afstand weer zal
vergroten. De strijd om de intimiteit is
begonnen, waarbij pogingen om hem te bin
den door hem zullen worden beantwoord
met onthechting.
Mannen blijven voor veel vrouwen een raad
sel, omdat ze zijn anders-zijn niet willen
erkennen. Maar als de ontwikkeling van de
mannelijke identiteit het resultaat is van zijn
strijd tegen het vrouwelijke in hemzelf, dan
mogen we verwachten dat deze strijd deels
ook in relaties met vrouwen aanwezig zal
zijn. Kenmerkend voor de man is namelijk,
dat hij halsstarrig weigert om vrouw te willen
zijn.
Deze maand viert Steketee
damesmode aan de Lange
Zelke in Vlissingen haar 80
jarig bestaan. Op vrijdag 31
maart en zaterdag 1 april
wordt deze mijlpaal feeste
lijk gevierd met een eigen
modeshow en open huis.
„Dan gaan we onze klanten
eens extra verwennen",
zeggen eigenaars R.P.
Geervliet en M. Geervliet-
Steketee.
Grootvader Piet Steketee
begon in 1915 met zijn handel
tje in garens en band op de
fiets langs de huizen te leuren.
Dit handeltje verhuisde van de
fietsmand naar het raam van
zijn huis in de Palingstraat in
Vlissingen. Al snel had hij een
winkeltje in zijn huis en voor
zag hij de Vlissingers van de
nodige textiel. Zijn zoon Paul
Steketee nam het boeltje over
en opende een winkel in alge
meen textiel op de Nieuwen-
dijk.
Spoedig kwam daar ook wat
bonnetterie bij en was de link
naar damesmode gelegd.
Doordat dit pand in de oorlog
zwaar beschadigd was moest
de familie tijdelijk evacueren.
Tijdens de wederopbouw ver
huisde de textielwinkel van
Steketee naar de Walstraat
waar Paul Steketee tot 1965
gezeten heeft.
Dochter Marga trouwde met
een Geervliet en zij namen de
zaak van haar vader over. Van
af die tijd zit Steketee dames
mode in de Lange Zelke. De
noodzaak tot specialisatie
heeft er voor gezorgd dat het
algemeen textiel helemaal uit
het assortiment verdween en
de damesmode meer em meer
op de voorgrond kwam. De
naam Steketee is gebleven
omdat dit voor veel Vlissingers
R.P. Geervliet en M. Geervliet-Steketee.
een begrip was. Naast de
damesbovenmode heeft de
zaak ook een uitgebreide col
lectie lingerie. „Bovenmode
zit alleen goed wanneer er
onder passende lingerie zit".
De zaak heeft een vast klanten
bestand met veel jonge dames
met een maatje meer maar
ook oudere dames die al jaren
hun kleding bij 'hun eigen Ste
ketee' kopen. „Pas kwam er
nog een dame met een oude
sloop bij ons langs die ze nog
bij grootvader gekocht had.
Dat is dan heel leuk om te zien
in het kader van ons tachtig
jarig bestaan", zegt Geervliet
lachend. Hij is blij dat zijn doel
groep groot is en uit verschil
lende leeftijden bestaat.,,Ook
met de verandering in de Lan
ge Zelke zijn we meegegroeid
en de klanten komen nu zowel
uit de randstad als uit België
omdat het in Vlissingen zo lek
ker droog winkelen is", ver
klaart Geervliet. „Afstanden
tellen niet meer, maar we zijn
blij dat ook de Vlissingers blij
ven komen". Het beeld in de
winkel wisselt vaak omdat de
collectie niet alleen zomer en
winter ingekocht wordt. „Wij
kopen constant kleine tussen
tijdse collecties in, dat is erg
arbeidsintensief maar stimu
leert de verkoop enorm. Je
hebt zo immers de klant steeds
iets nieuws te bieden". De col
lecties komen uit Parijs, Ameri
ka en Brussel maar zeer zeker
ook uit Nederland.
„Kleding van Nederlandse
bodem verkopen we graag
omdat deze ontwerpen geheel
aangepast zijn aan de bouw
van de Nederlandse vrouw:
doorgaans wat breder in de
heupen.
Duitse merken houden bij-
voorbeeeld rekening met een
grote boezem. Dat zijn zo van
die dingen die je in loop van de
jaren leert zien", concludeert
een ervaren R.P. Geervliet.
Hoe de collectie er voor de
komende tijd uit ziet kunnen
de klanten komen bekijken tij
dens de shows van 11.00,
14.30 en 16.00 uur op vrijdag
31 maart.
Britannia Watertoren is
ook dit jaar weer het decor
voor het jaarlijkse Zeeuwse
Bruidsfestival dat wordt
gehouden van vrijdag 24
tot en met zondag 26
maart. Elf ondernemers
doen met dit zesde festival
mee. Dagelijks wordt een
aantal shows gehouden en
wie vragen heeft kan
terecht bij de stands van de
deelnemers.
Pieter Martin van Muziekcen
trum Middelbrug heeft vorige
week een Yamaha keyboard
uitgereikt aan Sandra Hiele uit
Middelburg.
Sandra wist de juiste oplos
sing te vinden van een rebus
die stond afgedrukt in de okto-
ber-uitgave van de landelijk
verspreide folder Maestro. De
prijsvraag was een gezamenijk
initiatief van een aantal
muziekspeciaalzaken in Neder
land, verenigd in de Maestro-
Vakgroep.
Sinds twee jaar koppelen deze
zaken een aantal activiteiten,
waaronder de uitgave van het
blad Maestro.
De oplossing van de rebus
waarmee Sandra Hiele haar
keyboard won, was 'Oor voor
kwaliteit'.
Sandra Hiele en Pieter Martin met het gewonnen key
board.