Walcherse mode-ontwerper showt voor Paco Rabanne Steketee Damesmode al 80 jaar liefde voor textiel STi miEE ZATERDAG 25 MAART ZEELANDHALLEN GOES Creativiteit De strijd om de mannelijkheid Eerste Naf Naf-boutique geopend in Zeeland de SNUFFELMARKT... de gezelligste rommelmarkt van Nederland Marktrestaurants introduceren dinertaxi Kindervoorjaarsmode met het oog op kinderen BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman MANNENTAAL (3) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Zesde Zeeuwse Bruidsfestival Openingstijden: ZATERDAG 9-17 uur Middelburgse wint keyboard Woensdag 22 maart 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Hedwig Samson opende begin januari een nieuwe winkel in Vlissingen, aan de Walstraat. Hij doopte de winkel met de naam Xenon. Hij verkoopt er net als in Middelburg pikante kleding van leer en rubber. In de Zeeuwse hoofdstad heet de zaak Mano. Tegelijkertijd zet hij zijn inter nationale opmars voort. Na het succes in Zweden en Duits land en een optreden voor RTL5 met zijn ontwerpen ver trekt hij dezer dagen naar Parijs om in de Franse licht stad met zijn modellen voor Paco Rabanne te showen. „Andermaal een kroon op ons werk. Ik vind het spannend. Ontzettend spannend", oor deelt Samson. Samson vestigde zich een aan tal jaren geleden in Middel burg. Al snel werd het etiket 'gewaagd' op zijn ontwerpen gespeld. Samson geeft toe dat deze titel niet onterecht is, „maar mijn kleding kan ook in combinatie met andere mode de benaming 'chiq' dragen. Dat hebben we al een aantal keren laten zien in onze shows. Eigenlijk is dat een van de redenen waarom we in Parijs zijn uitgenodigd. Hoewel de show daar voor een groot deel is gericht op kleding voor body builders, laten we ook allerlei combinaties en mogelijkheden zien". Samson bedenkt dat het uniek is dat in Zeeland bedachte mode in Parijs wordt geshowd. „We zijn als groep uitgenodigd. Dus Rinus Souisa van de tattooshop in Middel burg gaat ook mee. Verder een kapper, een visagiste, kleed sters en vijf vrouwelijke en twee mannelijke modellen. Paco Rabbanne betaalt alle onkosten die we maken". De tweede Walcherse vesti ging in Vlissingen is geopend met het oog op de progressie die Vlissingen als winkelstad doormaakt, legt de onderne mer uit. „We hebben gemerkt dat veel Duitse toeristen geïn teresseerd zijn. Daar springen we op in. Hier in de Walstraat wandelen bovendien meer mensen dan in de Kromme Weele in Middelburg waar onze andere zaak is gevestigd. Die blijft gewoon open. Voor lopig doe ik hier het werk. Van de zomer hoop ik nog een win kelmeisje aan te nemen". Vijf mannequins die in het mode-walhalla Parijs mogen showen. Omdat ze vooral in de winter maanden met een autovrije Markt minder gasten ver wachten, hebben Brasserie de Huifkar, Visüüs De Bakkêête en Restaurant De Ploeg in Middelburg een dinertaxi in het leven geroepen. Dat gebeurde in samenwerking met de Middelburgse Taxi Centrale. Zaterdag 15 april wordt de taxi, voorzien van logo's van de deelnemende bedrijven, geïntroduceerd. Op die dag wordt de Markt in Middelburg ook officieel auto vrij. De Zeeuwse primeur voor de Middelburgse restaurants ging uit van Ton van Oostrum, de baas in De Huifkar. „Het kwam zo maar in me op", meldt hij. „En ik heb toen de twee anderen gevraagd om mee te doen. Als andere bedrijven hier op in willen haken, dan kan dat, maar dan moeten ze een soort entree geld betalen". Wie een tafel reserveert in één van de drie bedrijven kan voor een tientje in Middelburg wor den opgehaald en weer thuis gebracht. Buiten Middelburg variëren de tarieven tussen de vijftien en twintig gulden. Van Oostrum legt uit dat het een heel laag tarief is waar de restaurateurs nog wat pecunia moeten bij leggen. „Het voordeel voor de gas ten", meldt Ellie Seymour van De Ploeg, „is dat ze bij wijze van spreken op elk gewenst tijdstip naar huis kunnen. Men sen die dus nog een afzakker tje willen nemen of zelfs naar een discotheek hier in Middel burg, kunnen voor dat tientje gewoon gebruik blijven maken van hun recht om thuis gebracht te worden". Uiteindelijk zal blijken, meent Anneke Louws van De Bakkêê te, dat met deze service klan ten zelf ook graag willen komen. „Veel klanten gaven aan dat het wel wat moeilijk zou worden om nog te komen dineren als de Markt autovrij zou zijn na 15 april". Ze denkt dat het een psychische hinder nis is die opgeworpen wordt. „Want", vult Seymour aan, „veel mensen konden in het weekeinde ook al hun auto niet kwijt op de Markt. Dan par keerden ze hem meestal op het Zusterplein of Plein 1940. En dat kan na de afsluiting ook nog. Althans na zes uur 's avonds. Maar het feit dat je niet meer op de Markt kunt parkeren is een heel andere zaak". Van Oostrum denkt dat het ini tiatief zelfs meer klanten opwekt om in een van de drie restaurants aan tafel te gaan. „Het is toch een prachtige ser vice die de mensen zeer zeker zal aanspreken". We bevinden ons in de vierde golf van de economische groei. Na het agrarisch, indus trieel en informatietijdperk is nu het tijdperk van de creativiteit aangebroken. Creativiteit is de kern van wat wel genoemd wordt de 'vierde economie'. Creativiteit in het bedrijfs leven zou voor veel ondernemers wel eens de sleutel kunnen zijn voor het bereiken van concurrentievoorsprong in een bepaalde branche, zeker als het gaat om toekomstige markten. Het genereren van nieuwe ideeën heeft echter alleen zin als daarmee waarde wordt geschapen. Volgens Kao, hoogleraar aan de Harvard Business School, volgt creativiteit wel dege lijk regels. „Creativiteit is een proces en geen momentum. Het is niet het mannetje met het lampje boven zijn hoofd." Volgens Kao begint creativiteit op het moment waarop we belangstelling krijgen voor een probleem waaraan we iets willen doen. Deze belang stelling moet gekoesterd en gevoed worden. „Er moet elektriciteit uit voortkomen, die de vonk oproept in de bougie, waardoor de motor gaat draaien, die waarde oplevert." Creativiteit en management van creativiteit is volgens Kao te vergelijken met een jam-ses sie van musici. „Je kunt ook traditioneel muziek maken, van noten op papier. De blad muziek geeft dan precies aan wat de bedoe ling is en als dirigent kun je het op twee manieren uitvoeren: goed of fout. Het alter natief is improvisatie; de jam-sessie. Er is wel een structuur waarlangs muziek vorm krijgt - er zijn bepaalde instrumenten die op een bepaald moment ingebracht kunnen worden - maar ze creëren pas iets nieuws als de diri gent het hen toestaat." (FEM, maart 1995) In een organisatie vervult het management de dirigentenrol. De ondernemingsleiding moet daarom een klimaat scheppen waarin het creatief (mogen) denken centraal staat. Het aanmoedigen van creatief denken bin nen organisaties zorgt ervoor dat medewer kers niet verstommen of vastgeroest raken in eenzelfde gedachtenpatroon. Je ziet dat vaak bij bureaucratische instellingen, instituties en overheidsinstanties. Elke verandering, elk nieuw idee dat niet strookt met de huidige opvattingen wordt genadeloos neergesa beld. Het systeem dicteert de mensen en meet hen een keurslijf aan. In zo'n systeem durft niemand verantwoordelijkheid te nemen en is iedereen bang om voor dom of onbekwaam te worden aangezien. In bureau cratisch ingestelde organisaties worden ja knikkers en zij die niets durven ondernemen beloond. Bureaucraten worden echter niet als zodanig geboren; ze worden zo gemaakt! De ambtelijke schuilcultuur („U bent hier aan het verkeerde loket meneer, probeert u het daar eens.") werkt als een verstikkende deken en doodt elk initiatief. Een bureaucra tisch ingestelde organisatie heeft in het bedrijfsleven echter op termijn nul komma nul bestaansrecht. Zeker als ze opereert in sectoren met een hoge dynamiek. In het bedrijfsleven zorgt de markt - het geheel van vraag en aanbod - voor een natuurlijke selec tie. Zij die hun organisatie op een steeds hoger peil (kunnen) brengen, doorstaan de tand des tijds. Creativiteit is een krachtig ondernemings middel waar over het algemeen te weinig mee wordt gedaan. Uit creativiteit moeten nieuwe produkten, nieuwe diensten, nieuwe bedrijfsprocessen en nieuwe inzichten voort vloeien. Teveel creativiteit binnen de onder neming is echter ook niet goed. Als een orga nisatie alleen maar bestaat uit Willie Wortels dan blijft de implementatie van ideeën ach terwege. Met andere woorden, wat heb je aan inspirerende ideeën als het daarbij blijft. Een onderneming heeft naast creatievelin- gen harde werkers nodig. Vaak botsen beide (sub)culturen met elkaar. Het op een con structieve wijze beheren en reduceren van de natuurlijke spanning tussen beide antipoden ('de harde werkers' en 'de creatievelingen') zou één van de belangrijkste taken van het leidinggevend kader moeten zijn. Ook het management van creativiteit vereist aldus de nodige creativiteit! Marco Janssen zit temidden van zijn team. De opheffing van Confetti op het Scheldeplein in Vlissingen betekende voor Marco Jans sen het begin van de eerste Naf Naf-boutique in Zeeland. Plannen voor een tweede zaak in Renesse zijn al in een verge vorderd stadium. Naf Naf is al wereldwijd verspreid en de 'pigsteps' hebben nu ook het Zeeuwse land veroverd. Janssen is er trots op en kan niet genoeg benadrukken dat hij stiekem geniet als hij men sen op straat in 'zijn Naf Naf' ziet lopen. „Blijf jij nog maar een uurtje doorwandelen," zou hij ze dan willen toeroe pen. Vanuit het hoofdkantoor in Parijs wordt de kleding van Naf Naf over heel Europa ver spreid. Ook de boutique van Janssen is via een check-sys- teem verbonden met Parijs. Zijn verkoop wordt direct gere gistreerd en de aanvoer van nieuwe artikelen is daardoor snel geregeld. Naf Naf heeft de touwtjes stevig in handen. Voor Marco Janssen is dat echter geen enkel probleem. Hij is en blijft eigenaar van de zaak en is beretrots op de gekleurde lichtbak op de gevel. „Zodra ik het in mijn hoofd haal om artikelen van een ander merk in mijn zaak te ver kopen, al zijn het maar oorbel len, gaat de lichtbak naar bin nen. Dan ben ik geen officiële Naf Naf-dealer meer," zegt Janssen, alsof het zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangt. Het personeelsbeleid wordt ook door het hoofdkantoor van Naf Naf nauwkeurig in de greep gehouden. Een duidelijk omschreven profielschets ver schaft inzicht in wie de eer treft Naf Naf-verkoopster te mogen worden. Naast textielwaren- kennis en verkooptechnieken moet zij ook over een bepaalde Naf Naf-uitstraling beschikken: maagdelijk onschuldig maar ook gehaaid. Janssen wil gewoon leuke meiden in de zaak die de klanten goed in de gaten houden en ze advies kunnen geven op alle gebied. En die meiden heeft hij. Met stagiaires Mirjam Visser en Corrie Jonkman en Nancy Bodemeyer als \/aste kracht kan de Naf Naf-formule niet meer kapot. De gekleurde letters van Naf Naf zijn en blijven herkenbaar in de collectie. Een.nieuwe for mule binnen de verschillende thema's voor de voorjaarscol lectie brengt ook een lijn in zicht die iets minder opvallend is. Deze 'influence'-lijn bestaat uit kleding die mooi oogt en uit bijzondere materialen zoals suède en zijde is vervaardigd. Ook zoete pastels in lieve 'onschuldig'-sexy jurkjes en minirokjes zijn in de door gaans felle kleurencollectie opgenomen. Voor het eerst is er ook een unisex lijn die gro tere maten bevat voor heren. Een kindermodeshow is meestal vooral leuk voor ouders, opa's en oma's. De kindermodellen zelf vinden het lopen op een plankier, op een paar waaghalzen na, een verzoeking. Kindermodezaak Jou Jou in de Segeersstraat in Middelburg hield haar voor jaarsshow dan ook zo kort mogelijk. Ballonnen en vrolijk kindersnoepgoed was er in overvloed om de kleintjes te paaien. En zowaar, op een enkele huilbui na, begonnen de meeste kindertjes vol lef dat enge plankier te onderzoe ken. Kindermode heeft haar eigen vaste regels. Het moet prak tisch zijn bij het spelen en vooral zo de wasmachine in kunnen. Geen moeilijke stof fen en fratsen. Simpel maar vooral leuk, stoer of roman tisch. De voorjaarskleding van Jou Jou is dat ook. Het 'op de groei gekocht'-effect is er uit. Kin dertjes kunnen zich weer nor maal bewegen, zonder dat ze struikelen over die veel te wij de jurk of broek. De dessins zijn niet meer zo overvloedig, kleine ruitjes en strepen zijn echter blijvertjes. Het overgro te beeld bestaat uit uni-stoffen in felle kleuren of klassiek blauw en ecru. Oranje en rood zijn favoriet in combinatie met zwart en wit. Voor meisjes een landelijk beeld met schortjurken in Bra bants Bont en kleine bloeme tjes in katoen en tricot. Daar overheen romantische witte vestjes van gebreid katoenga ren. Marine blijft en de Breton se streep leent zich nog steeds goed voor allerlei kledingcom- binaties in wit en blauw. Zowel voor de hele kleintjes als voor de bijna pubers bermuda's en lange broeken in streep met pofjacks voorzien van applica ties of borduursels. Maar ook voor deze stijl geldt: de over daad is er (gelukkig) af. Praktisch en leuk is de jeans- look. Doorknoopjurken van chambray, geheel in jeans- blauw of met een rokgedeelte in een vrolijke ruit. Voor jon gens spijkerhemden en vest jes, zelfs voor de allerklein sten. In deze look is niet alleen het blauwe denim sterk verte genwoordigd maar ook het 'off white'. Opvallend in de kinder stijl van komend seizoen zijn de details. Lummels onderaan broekspijpen en hier en daar elastiek voor een ietwat bol lend effect in sweaters. De overdaad heeft blijkbaar plaats gemaakt voor subtiel aanwezi ge effecten. Eindelijk weer kin dermode die ook echt draag baar is voor kinderen. Beeld van de kindermodeshow. Een man dat ben je niet zomaar; daar moet je wat voor doén. Dat is kort samengevat het standpunt van de psychologe Elisabeth Badinter. Een man ontwikkelt zijn identiteit door de strijd met het vrouwelijke. Deze begint al in de baarmoeder. Een embryo heeft de neiging om zich tot vrouw te ontwikkelen. Slechts door tussen komst van het mannelijk geslachtshormoon XY wordt deze ontwikkeling voorkomen. Maar ook na de geboorte blijft de strijd met de vrouw nog lange tijd doorgaan. Allereerst de strijd met de eerste vrouw in zijn leven: zijn moeder. Omdat de zorg voor de kinderen in onze cultuur overwegend een vrouwentaak is, is onze jongeling in zijn beginjaren erg afhankelijk van zijn moeder. Zij vooral zal zijn lichamelijke en emotionele behoeften moeten bevredigen. Daardoor ontwikkelt zich in de meeste gevallen een erg intensieve band tussen moeder en zoon. Daar treedt verandering in op, als de jongen zich van zijn 'anders-zijn' bewust wordt. Hij ontdekt dat het mensdom twee geslachten kent, en dat moeder tot de andere sexe behoort. Vanaf dat moment voelt hij de last om zijn mannelijke 'roeping' waar te maken. Hij gaat op zoek naar mannen die voor hem als model dienst kunnen doen, en daarmee kunnen fungeren als identificatiefiguren. Deze zoektocht naar de mannelijke identiteit brengt hem allereerst bij zijn vader. In de ogen van de meeste (kleine) jongens is vader een superman, het toonbeeld van mannelijk heid. Ofschoon menige moeder het hiermee oneens zal zijn, heeft vader de functie om de zoon te helpen bij het loskomen van zijn moeder. Op die manier helpt hij zoonlief in zijn ont wikkeling van de mannelijke identiteit. Er kan daarmee een verbond tussen zoon en vader ontstaan, die voor sommige moeders als bedreiging wordt ervaren. Zij voelt zich namelijk buitenstaander in een complot van mannen. Ze kan via allerlei listen trachten om deze losmaking tegen te werken, onder meer door zelf een verbond aan te gaan met zoon lief tegen vader. Hij raakt daarmee al op jonge leeftijd in allerlei intriges verzeild, die grote invloed kunnen hebben op zijn verder ontwikkeling. Als hij zich voldoende van zijn moeder heeft losgemaakt, ligt alweer een volgende man nelijke uitdaging op onze jongeling te wach ten: de sex. De jongeman kan zijn mannelijk heid bewijzen door middel van zijn sexleven. Mannelijkheid veronderstelt immers een actief sexleven, dat gericht is op het versie ren van iemand van de andere sexe. Er bestaat voor hem geen overtuigender manier om de eigen mannelijkheid te bewij zen, dan de vrouwenjacht. Daarmee begint een nieuwe strijd met de vrouwelijke sexe, deze keer is de inzet de verovering van een vrouw. Onze vrouwenversierder zal het zelf bewustzijn moeten ontwikkelen, om een vrouw aan hem te binden. Is de vrouwen jacht succesvol geweest en heeft ze geresul teerd in een vaste relatie, dan begint na enige tijd weer een nieuwe strijd. Een man zal zijn mannelijke identiteit vooral buitens huis zoeken, onder andere in het werk. De meeste mannen zijn dan ook geneigd om in hun liefdesrelatie minder intimiteit toe te laten dan vrouwen. Hij wil een emotionele afstand behouden die menige vrouw als bedreigend ervaart. Ze kan reageren met steeds meer intimiteit in de relatie in te bren gen, waarop hij de intieme afstand weer zal vergroten. De strijd om de intimiteit is begonnen, waarbij pogingen om hem te bin den door hem zullen worden beantwoord met onthechting. Mannen blijven voor veel vrouwen een raad sel, omdat ze zijn anders-zijn niet willen erkennen. Maar als de ontwikkeling van de mannelijke identiteit het resultaat is van zijn strijd tegen het vrouwelijke in hemzelf, dan mogen we verwachten dat deze strijd deels ook in relaties met vrouwen aanwezig zal zijn. Kenmerkend voor de man is namelijk, dat hij halsstarrig weigert om vrouw te willen zijn. Deze maand viert Steketee damesmode aan de Lange Zelke in Vlissingen haar 80 jarig bestaan. Op vrijdag 31 maart en zaterdag 1 april wordt deze mijlpaal feeste lijk gevierd met een eigen modeshow en open huis. „Dan gaan we onze klanten eens extra verwennen", zeggen eigenaars R.P. Geervliet en M. Geervliet- Steketee. Grootvader Piet Steketee begon in 1915 met zijn handel tje in garens en band op de fiets langs de huizen te leuren. Dit handeltje verhuisde van de fietsmand naar het raam van zijn huis in de Palingstraat in Vlissingen. Al snel had hij een winkeltje in zijn huis en voor zag hij de Vlissingers van de nodige textiel. Zijn zoon Paul Steketee nam het boeltje over en opende een winkel in alge meen textiel op de Nieuwen- dijk. Spoedig kwam daar ook wat bonnetterie bij en was de link naar damesmode gelegd. Doordat dit pand in de oorlog zwaar beschadigd was moest de familie tijdelijk evacueren. Tijdens de wederopbouw ver huisde de textielwinkel van Steketee naar de Walstraat waar Paul Steketee tot 1965 gezeten heeft. Dochter Marga trouwde met een Geervliet en zij namen de zaak van haar vader over. Van af die tijd zit Steketee dames mode in de Lange Zelke. De noodzaak tot specialisatie heeft er voor gezorgd dat het algemeen textiel helemaal uit het assortiment verdween en de damesmode meer em meer op de voorgrond kwam. De naam Steketee is gebleven omdat dit voor veel Vlissingers R.P. Geervliet en M. Geervliet-Steketee. een begrip was. Naast de damesbovenmode heeft de zaak ook een uitgebreide col lectie lingerie. „Bovenmode zit alleen goed wanneer er onder passende lingerie zit". De zaak heeft een vast klanten bestand met veel jonge dames met een maatje meer maar ook oudere dames die al jaren hun kleding bij 'hun eigen Ste ketee' kopen. „Pas kwam er nog een dame met een oude sloop bij ons langs die ze nog bij grootvader gekocht had. Dat is dan heel leuk om te zien in het kader van ons tachtig jarig bestaan", zegt Geervliet lachend. Hij is blij dat zijn doel groep groot is en uit verschil lende leeftijden bestaat.,,Ook met de verandering in de Lan ge Zelke zijn we meegegroeid en de klanten komen nu zowel uit de randstad als uit België omdat het in Vlissingen zo lek ker droog winkelen is", ver klaart Geervliet. „Afstanden tellen niet meer, maar we zijn blij dat ook de Vlissingers blij ven komen". Het beeld in de winkel wisselt vaak omdat de collectie niet alleen zomer en winter ingekocht wordt. „Wij kopen constant kleine tussen tijdse collecties in, dat is erg arbeidsintensief maar stimu leert de verkoop enorm. Je hebt zo immers de klant steeds iets nieuws te bieden". De col lecties komen uit Parijs, Ameri ka en Brussel maar zeer zeker ook uit Nederland. „Kleding van Nederlandse bodem verkopen we graag omdat deze ontwerpen geheel aangepast zijn aan de bouw van de Nederlandse vrouw: doorgaans wat breder in de heupen. Duitse merken houden bij- voorbeeeld rekening met een grote boezem. Dat zijn zo van die dingen die je in loop van de jaren leert zien", concludeert een ervaren R.P. Geervliet. Hoe de collectie er voor de komende tijd uit ziet kunnen de klanten komen bekijken tij dens de shows van 11.00, 14.30 en 16.00 uur op vrijdag 31 maart. Britannia Watertoren is ook dit jaar weer het decor voor het jaarlijkse Zeeuwse Bruidsfestival dat wordt gehouden van vrijdag 24 tot en met zondag 26 maart. Elf ondernemers doen met dit zesde festival mee. Dagelijks wordt een aantal shows gehouden en wie vragen heeft kan terecht bij de stands van de deelnemers. Pieter Martin van Muziekcen trum Middelbrug heeft vorige week een Yamaha keyboard uitgereikt aan Sandra Hiele uit Middelburg. Sandra wist de juiste oplos sing te vinden van een rebus die stond afgedrukt in de okto- ber-uitgave van de landelijk verspreide folder Maestro. De prijsvraag was een gezamenijk initiatief van een aantal muziekspeciaalzaken in Neder land, verenigd in de Maestro- Vakgroep. Sinds twee jaar koppelen deze zaken een aantal activiteiten, waaronder de uitgave van het blad Maestro. De oplossing van de rebus waarmee Sandra Hiele haar keyboard won, was 'Oor voor kwaliteit'. Sandra Hiele en Pieter Martin met het gewonnen key board.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 15