Plan tot herinrichting winkelgebied
rond Lange Viele gepresenteerd
Peter Christ: 'Winkel is ook
een beetje van de klanten'
L
WÊf 965,-\
UITGEREKEND
BIJ JUMBO:
Evenementen Vlissingen
onderwerp van gesprek
O,"
169
1
4,48
169
1
San i
Franci
Fokker (I)
De zaaddrager
SCO
Sportshop Domburg voor
strand- en funsporters
Gas Service Zeeland richt
zich op vervangingsmarkt
l,29
hhh vanaf
1
Je regelt 't op het
postkantoor
BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN
door drs. R.J.C. Schieman
MANNENTAAL (1)
PSYCHOCONSULT
49
Jumbo is beter dan u denkt.
Woensdag 8 maart 1995
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
In opdracht van de Middel
burgse Winkeliersvereniging
Lange Viele, Lange Geere en
omstreken heeft architect
Joos Nijsse een plan gemaakt
om het winkelgebied wat aan
trekkelijker te maken. Nijsse is
van mening dat mede door
een meer uniforme bestrating
de verschillende winkelstraten
en passages meer een eenheid
moeten vormen. Het plan dat
Joos Nijsse vorige week dins
dag aan zijn opdrachtgevers
presenteerde, werd goed ont
vangen door de winkeliersver
eniging.
Een andere inrichting van het
winkelgebied rondom de Lan
ge Viele en de Lange Geere
zou de doorstroming van het
winkelende publiek moeten
verbeteren. Architect Nijsse
spreekt - in navolging van de
gemeente Middelburg - van de
zogenaamde 'winkel-acht': een
achtvormige route die wordt
gevormd door de Lange Viele
en terug via de Korte Geere, de
lussen kruisen elkaar op het
Plein '40 en het noordelijke
rondje wordt gevormd door de
Lange Delft en de Nieuwe
Burg. Om de acht compleet te
maken zou Nijsse graag een
tweede doorbraak van het zui
delijke gebied naar de Markt
willen maken. Nijsse: ,,lk heb
mij nu - helaas - moeten beper
ken tot het zuidelijke gedeelte
van de winkel-acht. Binnen dat
gebied moet door eenvoudige
ingrepen een betere doorstro
ming tot stand komen".
Het gebied heeft naar het oor
deel van Nijsse meer mogelijk
heden. Langs het water bij het
Geere-pad ziet Nijsse moge
lijkheden om terassen - deels
over het water - te maken. „Dat
is een mooi stukje dat op het
zuiden ligt, je hebt daar dus
veel zon". Voor het Centrum
Nieuwe Muziek de Kloveniers
doelen heeft Nijsse een podi
um in gedachten. Daarnaast
wil Nijsse het bestaande stra-
tenpatroon benadrukken. „Als
je de Lange Viele inloopt heb
je het idee dat het een rechte
straat is. Door in de tegels een
soort lineaal te leggen wordt
pas de mooie curve goed zicht
baar die de straat maakt. Ver
der wil ik de straat wat rustiger
maken. Het beeld wordt nu
beheerst door tal van paaltjes
en borden die het een beetje
rommelig maken", licht Nijsse
zijn plannen toe.
Ook het Plein '40 moet er in het
optiek van Nijsse geheel
anders uit komen te zien. Nijs
se: „De auto's moeten in ieder
Architect Joos Nijsse buigt zich over de herinrichting van het winkelgebied rond de
Lange Geere en Lange Viele.
Peter Christ heeft op de punt
van de Lange Delft in Middel
burg zijn tweede zaak ge
opend: Peter Christ Authentic
Basic Store. Hiermee laat hij
zien dat ondernemen vooral
lef hebben is. Hij heeft een
bloedhekel aan de kruideniers
mentaliteit. „Je moet niet
bang zijn om je nek uit te ste
ken. Hard en vooral plezierig
werken en niet op safe spe
len". Met drie getalenteerde
en vooral energieke werkne
mers is de winkel een geolied
en solide 'pakhuis'.
Binnen een maand tijd is het
pand van alle ballast ontdaan.
Niet alleen de kleding is 'basic'
maar ook het interieur is terug
gebracht tot zijn oorspronkelij
ke vorm. De pui heeft weer het
authentieke uiterlijk zoals dat
nog slechts te zien was op
archieffoto's. Met de geschil-
Eer; blik in de 'store' vanaf de verrijdbare trap.
Vraag naar onze 2750 andere bestemmingen
Vlissingen, Aagje Dekenstraat 10, tel. 01 l!S4 -17510
derde kistletters op de gevel
krijgt het pand iets van een
New Yorks pakhuis. Die uit
straling is niet zo vreemd als je
bedenkt dat Christ zijn inspira
tie onder meer uit 'the Big
Apple' gehaald heeft. Dirk
Thijs en Jan de Kort van Mobi-
litas zijn samen met Christ ver
antwoordelijk voor het interi
eur. „Het was een genot om
met deze jongens te werken",
zegt Christ enthousiast. „Het
zijn vakmensen die open staan
voor nieuwe ideeën en met
hun positieve instelling niet
rusten voordat het uiteindelij
ke resultaat perfect is." Het
pakhuisgevoel overdondert je
meteen zodra je de winkel bin
nen stapt. Tot aan toe js
de zaak gevuld met spijker
broeken. Vanaf een verrijdbare
metalen trap kan elk gewenst
model broek naar beneden
gegooid worden. Een biblio-
De afgelopen vijf jaar maakte Fokker een
vrije val. Bezuinigingsronde na bezuinigings
ronde brachten het totaal aantal arbeids
plaatsen bij de marktleider in regionale
vliegtuigen terug tot de helft. Binnenkort
zullen er nog slechts 6740 mensen bij Fokker
werken. Om te kunnen overleven zal het
bedrijf aanzienlijk goedkoper moeten produ
ceren. Gelukkig kan Fokker meer dan alleen
vliegtuigen bouwen!
Drie ontwikkelingen worden door marktana-
listen aangevoerd om de tegenvallende pres
taties van vliegtuigbouwer Fokker te verkla
ren: de aanhoudende recessie in de wereld
luchtvaart, de overcapaciteit in de vliegtuig
bouw - met name in het segment waar
Fokker actief is - en een tegenvallende dollar
koers.
Allereerst de aanhoudende recessie in de
wereldluchtvaart. Die werd ingeluid door de
Golfoorlog. De angst voor terroristische aan
slagen tijdens die oorlog had het gevolg dat
veel (vliegtuig)stoelen onbezet bleven.
Daardoor kwamen luchtvaartmaatschappijen
(de afnemers van vliegtuigen van Fokker) in
moeilijkheden. De aanhoudende recessie
zorgde voor een selectie, een veldslag waar
bij alleen de sterkste luchtvaartmaatschappij
en konden overleven. Niet voor niets zien de
laatste jaren allerlei verregaande samenwer
kingsverbanden het licht. Vorig jaar nog
kwam het bijna tot de geboorte van één
grote Europese luchtvaartmaatschappij.
Nationale trots stond de uiteindelijke vor
ming in de weg. De aanhoudende recessie in
de luchtvaartindustrie zorgde voor een groot
aantal afbestellingen. De stroom orders
droogde snel op en de verkopen van de F-70
en F-100 bleven ver achter bij de hoogge
spannen verwachtingen.
De keiharde prijsconcurrentie in het markt
segment regionale vliegtuigen is mede debet
aan de tegenvallende prestaties van Fokker.
De luchtvaartmaatschappijen - die het toch al
niet eenvoudig hadden door de aanhouden
de recessie - profiteerden gretig van de aan
wezige overcapaciteit, met het gevolg dat de
noodlijdende vliegtuigbouwers tegen elkaar
werden uitgespeeld. Van de winstmarge
bleef zo bar weinig over. Vliegtuigen werden
zelfs verkocht onder de kostprijs! Het is dan
ook van vitaal belang voor Fokker deze terug
te brengen tot een acceptabel niveau. Dat
kan door het tegen een lagere prijs inkopen
van vliegtuigonderdelen. Voor de toeleve
ranciers van motoren, vliegtuigrompen en
wat al niet meer zij betekent het nieuwe
inkoopbeleid, interen op de eigen winstmar
ge. Ook voor hen is het dus 'slikken of stik
ken'. Een andere manier om de kostprijs naar
beneden te drukken is het verhogen van de
produktiviteit; meer doen met minder men
sen. Vandaar de ontslagenregen bij Fokker
(en haar concurrenten).
Een derde oorzaak achter de tegenvallende
resultaten is de zwakke dollar: Fokker bouwt
vliegtuigen in guldens en Duitse marken,
maar verkoopt ze in dollars. Een cent koers
verschil betekende een miljoenenstrop voor
Fokker. Toch ziet de top van Fokker toe
komstperspectief. Zo kan het vervangen van
oude vliegtuigen niet eeuwig worden uitge
steld: luchtvaartmaatschappijen moeten
immers voldoen aan de strengste geluidsei-
sen. Daarbij komt dat de nieuwste vliegtui
gen onderhoudsarm(er) zijn. Een nieuw
vliegtuig verdient zichzelf op termijn terug.
Luchtvaartmaatschappijen zullen overigens
hun vloot wel moeten uitbreiden om de
gestage groei passagiers te kunnen voorzien
van (comfortabele) stoelen.
Het bouwen van vliegtuigen brengt echter
veel risico's met zich mee. De voorraad
grondstoffen en halffabrikaten loopt al gauw
in de miljoenen. Voor een Fokker-50 moeten
luchtvaartmaatschappijen een slordige 13
miljoen dollar neertellen. En dan komen de
reserve-onderdelen er nog bij. Maar als er
geen orders zijn, zit je wel met een fikse over
bezetting en een voorraad boutjes en moer
tjes waar je U tegen zegt. Volgende week zal
ik hier dieper op ingaan. Een tipje van de slui
er licht ik nu reeds op: Fokker kan meer dan
vliegtuig bouwen alleen!
theek vol broeken. De reden
van een tweede zaak ligt ver
scholen in het feit dat Peter
Christ Mode in de Langeviele
te kampen kreeg met twee ver
schillende doelgroepen. Een
groep klanten die rustig een
kledingstuk uit komen zoeken
en vooral de kwaliteit van het
produkt zoeken. En een groep,
vooral jongeren, die nog zeer
onder de indruk zijn van het
image dat aan bepaalde mer
ken kleeft. Deze laatste groep
kan nu voortaan hun 'MTV-
outfit in de nieuwe store vin
den. En die outfit bestaat
allang niet meer uit alleen een
spijkerbroek. Het complete
plaatje van broek, sweater,
sneakers en jack in een pak
huis bij elkaar.
De medewerkers van Christ,
hij spreekt liever niet van per
soneel, is volledig getraind in
deze handel. Filiaalhouder Wil
liam Roelse heeft al een aardi
ge carrière in de detailhandel
achter de rug, Neil Thümann is
vooral gespecialiseerd in het
merk Levi's en Dyllan van Bel-
sen gaat het verkoopvak vanaf
de basis binnen de winkel
leren. Die verkooptraining gaat
via goed onderbouwde vak
kennis die in een eigen 'leer
boek' is vastgelegd. Van klan
tenbenadering tot en met het
schoonmaken van de winkel.
„Kennis is heel belangrijk, een
spijkerbroek is meer dan
alleen een lapje stof met wat
nagels erin. Verkopen is een
vak. Maar plezier hebben in
dat vak is een vereiste", zegt
de leermeester. „De klanten
zijn onze gasten en met
respect dienen ze benaderd te
worden. Dan verlies je ook
jezelf niet. Onze gasten moe
ten het gevoel hebben dat de
winkel ook een beetje van hun
is."
geval weg. Ik zou het plein dia
gonaal in tweeën verdelen en
aan één kant een bomenterras
maken. Als een soort rustpunt
midden in de stad. De Potten-
markt wil ik met een dakpan-
kleurige bestrating bekleden
om zo de handel in aardewerk,
die hier in vroegere tijden
plaatsvond, te symboliseren.
Ik ben van mening dat Middel
burg het in de toekomst nog
meer zal moeten hebben van
het toerisme. Je moet de
inrichting van de stad daar dan
ook zeker op afstemmen. De
pleintjes die tussen de Lange
Geere en de Lange Viele liggen
bieden ook mogelijkheden.
Zeker het pleintje achter Sjiep
heeft een enorme geborgen
heid. Ik zou dat benadrukken
door er oude lantaarnpalen
neer te zetten en er via luid
sprekers klassieke muziek te
draaien. Helemaal ideaal zou
zijn om er voor te zorgen dat er
witte duiven huizen. Door dat
soort ingrepen kan je
enorme sfeer creëren".
een
De winkeliersvereniging heeft
enthousiast gereageerd op de
plannen van Nijsse. De volgen
de stap is nu om met de plan
nen naar de gemeente te stap
pen en er samen over te praten
hoe het een en ander zou kun
nen worden uitgevoerd. Nijs
se: „De eerste informele con
tacten zijn al gelegd. Het is nu
zaak om de gemeente ervan te
overtuigen dat het gebied een
herindeling verdiend. Er is al
twintig jaar niets meer aan
gedaan terwijl er toch echt iets
leuks van is te maken".
Welke rechtvaardiging moet je als man
opgeven voor je bestaan? Zit deze in de
bereidheid om dagelijks met een broodtrom
meltje achterop de fabriekspoorten binnen
te fietsen? In zijn eigen overtuiging, dat hij
als gezinshoofd onmisbaar is voor vrouw en
kroost? Of in het gegeven, dat er in een auto
maar één stuur zit, dat toevallig het beste
luistert naar zijn krachtige mannehanden?
Hoe we het ook wenden of keren, er bestaat
eigenlijk maar één echte reden, die het
bestaan van mannen rechtvaardigt: de
voortplanting. Als er geen mannen waren,
dan zou het mensdom een kort leven
beschoren zijn. Misschien een opluchting
voor andere levende organismen, maar niet
hetgeen de natuur nastreeft. Deze is immers
gericht op instandhouding van leven,
althans als we Darwin mogen geloven.
Drs. Henk C.M. Hermans
Mannen danken hun bestaan aan het gege
ven, dat diezelfde natuur zo'n 100 miljoen
jaar geleden overstapte op de tweeslachtige
voortplanting. Voor die tijd was er nog enkel
sprake van wezens die zich konden voort
planten zonder tussenkomst van anderen,
zoals amoeben. Maar tweeslachtige voort
planting bood de mogelijkheid voor een ver
betering van de kweek. Nu konden immers
nakomelingen geproduceerd worden die
geen directe kopie waren van het bestaande
exemplaar. De tweeslachtige voortplanting
had het voordeel van selectieve aanpassing.
Sommige 'mengsels' waren namelijk beter
aangepast aan de eisen die de natuur stelde,
dan andere. Daardoor kon er een steeds ver
dergaande verbetering in de ontwikkeling
van levende organismen plaatsvinden. En -
ofschoon dat soms nauwelijks te geloven lijkt
- vindt deze zijn bekroning in de mens.
De drager van mannelijkheid is het zoge
naamde Y-chromosoom. Chromosomen zijn
de biologische dragers van erfelijke eigen
schappen. Het Y-chromosoom voorkomt, dat
een embryo zich tot een meisje ontwikkelt.
Van nature heeft de embryo namelijk de nei
ging om zich tot vrouwelijke vormen te ont
wikkelen. In de zesde week van een embryo
zorgt het Y-chromosoom ervoor, dat deze
ontwikkeling wordt afgeremd en plaats
maakt voor een ontwikkeling in mannelijke
richting. Voor de natuur is de man slechts de
tweede keuze. Is dit pad ingeslagen, dan leidt
het tot de aanmaak van het mannelijk
geslachtsorgaan (de testes) en de ontwikke
ling van mannelijke hersenen (die in vol
groeide staat iets zwaarder wegen dan die
van de vrouw).
Gedurende de eerste dertien jaren van zijn
bestaan is er nog maar weinig te merken van
het specifieke mannelijke in een jongen.
Maar tijdens de puberteit beginnen de testes
met de produktie van het hormoon testoster
on, wat de ontwikkeling van enkele mannelij
ke kenmerken in het lichaam en het gedrag
stimuleert. Testosteron zorgt ervoor dat
mannen fysiek sterker zijn dan vrouwen en
wakkert de seksuele veroveringsdrang en de
agressie aan. Een volwassen man neemt op
grond daarvan een machtspositie in in het
mensdom. Hij is heerser en wil deze positie
ook uitdragen. Maar de traditionele mannelij
ke eigenschappen zijn in onze cultuur steeds
meer in aanzien gedaald. De moderne man
verkeert in een crisis ten aanzien van zijn
mannelijke eigenschappen. Gaat hij prat op
zijn fysieke kracht, dan wordt hij vaak gezien
als een 'biefstuk frustratie'. Ook zijn seksuele
veroveringsdrang en agressie worden in
onze (vrouwelijke) cultuur met hoon ontvan
gen. Maar er is nog hoop voor 'echte man
nen'. Na de feministische golf van de jaren
zestig lijkt er een masculiene golf op komst.
De moderne man lijkt zichzelf te herontdek
ken en dat kan het weer leuk maken in de
strijd der sexen.
zijn, naast 'leuke sportieve din
getjes', vooral sportvliegers
('geen kindervliegers') te vin
den. „Ik richt mij op het strand-
publiek en de 'fun'-sporters.
Dus ik verkoop geen voetbal
len of tennisspullen maar wel
een beachvolleybal of een
bodyboard." En verder alle
materialen die de liefhebber
van het sportieve vliegeren
begeert. „Deze winkel heeft de
grootste sportvliegercollectie
van Zeeland. Mensen komen
speciaal hier naartoe, zelfs uit
Duitsland. We maken ook zelf
vliegers, waarbij de klant de
kleur kan bepalen en het aantal
vlakken. Dat zijn dure vliegers,
alles erop en eraan zo'n dui
zend gulden. Daarom wilde ik
die klanten ook in een speciale
shop ontvangen, zodat ze niet
tussen de kleine kinderen hoe
ven te staan die een vliegertje
uitzoeken."
De vliegersport lijkt dus een
groeiende markt waarin een
speciale winkel op zijn plaats
is. Aan de andere kant laten
steeds meer Zeeuwse
gemeenten weten het vliege
ren op het strand aan banden
te willen leggen. Ron Bouw
man vindt die wens ergens wel
voorstelbaar. „Maar aan de
andere kant: de gemeenten
gaan met die opmerkingen
voorbij aan slechtweerdagen
of bijvoorbeeld de avonduren,
waarin wel gevliegerd zou
kunnen worden. Ik denk dat de
gemeenten een beetje onder
schatten het aantal mensen
dat er onzettend veel plezier
aan het sportvliegeren be
leeft."
Zo'n vijf jaar geleden begon
Ron Bouwman een klein
cadeauwinkeltje in Domburg.
Drie jaar later nam hij de plaat
selijke supermarkt over en
ging daar, naast cadeau-arti
kelen, speelgoed, vliegers en
kleding verkopen. Inmiddels
heeft .Bouwman Cadeau drie
filialen en zijn de vliegers en
de bijbehorende kleding in een
aparte winkel ondergebracht.
Sportshop Domburg opende
zaterdag voor het eerst zijn
deuren.
„De voormalige supermarkt
waar Bouwman Cadeau is
gevestigd, telt zo'n achthon
derd vierkante meter in opper
vlakte. Om daar alleen
cadeaus te verkopen was
gewoon niet haalbaar. Ik heb
achterin de zaak van alles
geprobeerd en uiteindelijk kre
gen de vliegers en de sportie
ve kleding daar een aparte
afdeling. Dat liep ontzettend
goed, maar die afdeling had
zo'n andere stijl dan de rest
van de winkel dat ik een nieuw
pand heb gezocht," vertelt Ron
Bouwman. Bouwman zal zelf
niet te veel in zijn nieuwste
aanwinst te zien zijn. Met
Bouwman Cadeau-zaken in
Domburg, Middelburg en Vlis
singen en nu de Sportshop
loopt hij veel heen en weer.
„En de laatste tijd zit ik meer
op kantoor dan ergens anders.
In de zaak staan twee vaste
jongens, Ad Houmes en Jan
Sanstra, van wie de een veel
verstand heeft van vliegers en
de ander meer in de kleding
zit." In Sportshop Domburg
Anton Schuit:
lichting".
Consument is gebaat bij een goede voor-
Het kersverse Middelburgse
bedrijf Gas Service Zeeland
installeert en pleegt onder
houd aan gasinstallaties. Het
bedrijf van Anton Schuit dat
sinds het begin van dit jaar
staat ingeschreven bij de
Kamer van Koophandel is
voorts gespecialiseerd in het
vervangen van c.v.-appara-
tuur. Schuit: „Met name de
particuliere vervangingsmarkt
zie ik als mijn werkgebied".
Zoals de naam van Schuits
bedrijf al doet vermoeden
staat service hoog in het vaan
del van Anton Schuit, die alvo
rens zijn eigen bedrijf te star
ten werkzaam was als verwar
mingsmonteur. „Volgens mij
is de consument gebaat bij een
goede voorlichting voordat hij
overgaat tot de aanschaf van
bijvoorbeeld een nieuwe ver
warmingsketel. Elk type
woning vraagt om andere ver
warmingsapparatuur. Zo kan
in eën nieuwe woning vloer
verwarming uitkomst bieden,
terwijl dat in een monumen-
tenpand vaak onmogelijk is",
legt Schuit uit. In principe is
Gas Service Zeeland een een
mansbedrijf. Anton Schuit
wordt echter bijgestaan door
zijn vrouw Vera. Bij grotere
karweien roept hij de hulp in
van een medewerker. Inmid
dels heeft Schuit zijn eerste
opdrachten al in de wacht
gesleept. Schuit: „Omdat ik
mij vooral op de particuliere
markt richt heb ik gekozen
voor een persoonlijke aanpak.
Mijn advertenties zijn dan ook
voorzien van mijn pasfoto
zodat de consument van te
voren ziet wie ze in huis halen.
Gezien de reacties is dat geen
slechte keuze geweest". Schuit
werkt vanuit zijn woning aan
de Zuidsingel. Daarnaast heeft
hij de beschikking over een
dubbele garage die hij
gebruikt als werkplaats annex
magazijn. „Ik kan nu natuurlijk
nog niet zien hoe het bedrijf
gaat lopen. De start die ik heb
gemaakt is echter hoopvol. Ik
zie de toekomst dan ook met
alle vertrouwen tegemoet",
aldus Schuit.
Ron Bouwman in Sportshop Domburg.
APPELSIENTJE
pak I liter van 1,79 voor
BUYS NEGERZOENEN
per pak van 1,45 voor
FIJN VOLKOREN
.heel brood, 800 grom,
gratis gesneden van 2,39 v
Het bureau van VVV ANWB
Vlissingen Promotie heeft de
ondernemers van de Vlissing-
se binnenstad uitgenodigd
voor een gesprek, dinsdag 14
maart om 20 uur in het Arse
naaltheater. Onderwerp van
gesprek zijn de evenementen
die jaarlijks in Vlissingen wor
den gehouden.
In zijn uitnodiging aan de Vlis-
singse ondernemers schrijft
Jan Jacobs, directeur van de
VW/ANWB/Vlissingen Promo
tie, dat het zomer-evenemen-
tenaanbod in Vlissingen altijd
heel ruim is geweest. Zo ruim,
dat Vlissingen Promotie recla
me maakte met slogans als 'In
Vlissingen is altijd wat te doen'
en 'Vlissingen, bruisend als de
branding'. Door de jaren heen
is de Vlissingse binnenstad
ook een podium geworden
voor grootschaliger evene
menten zoals het Straatfesti
val, Sail '94 en de De Ruyter-
feesten.
„Evenementen zorgen voor
een levendige en aantrekkelij
ke binnenstad, voor publieke
belangstelling en dus voor
publiek.
Actieve ondernemers spelen
daarop in en bieden dat
publiek ook in de eigen zaak
het nodige," aldus Jacobs in
zijn schrijven aan de Vlissingse
ondernemers. Het afgelopen
jaar is het bureau echter ook
benaderd door ondernemers
met kritische opmerkingen
over evenementen. De kritek
betrof onder meer het wegval
len van belangrijke parkeer
voorzieningen, overlast en de
kwaliteit van het publiek dat tij
dens evenementen Vlissingen
opzocht.
Vlissingen Promotie organi
seert zelf geen evenementen
maar gebruikt door anderen
georganiseerde evenementen
in de promotie voor Vlissin
gen.
Desondanks is de stichting niet
doof voor de kritiek van enkele
ondernemers en organiseert
ze een gespreksavond. Aan de
hand van een aantal stellingen
wil Vlissingen Promotie de
problemen lokaliseren en
inzicht krijgen in de wensen
rond toekomstige evenemen
ten.
PREI
SPEKLAPPEN MET ZWOERD
per kilo van 8,90 voor
BECKERS FRIKANDELLEN
pak a 5 stuks van 2,19 voor
Deze aanbiedingen zijn geldig l/m l I maart 1995,
Per aanbieding max. 3 eenheden per klant.
Be; voor de dichtstbijzijnde Jumbo gratis onze klantenservice: 06-0220161
i
V