Plan tot herinrichting winkelgebied rond Lange Viele gepresenteerd Peter Christ: 'Winkel is ook een beetje van de klanten' L WÊf 965,-\ UITGEREKEND BIJ JUMBO: Evenementen Vlissingen onderwerp van gesprek O," 169 1 4,48 169 1 San i Franci Fokker (I) De zaaddrager SCO Sportshop Domburg voor strand- en funsporters Gas Service Zeeland richt zich op vervangingsmarkt l,29 hhh vanaf 1 Je regelt 't op het postkantoor BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman MANNENTAAL (1) PSYCHOCONSULT 49 Jumbo is beter dan u denkt. Woensdag 8 maart 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 In opdracht van de Middel burgse Winkeliersvereniging Lange Viele, Lange Geere en omstreken heeft architect Joos Nijsse een plan gemaakt om het winkelgebied wat aan trekkelijker te maken. Nijsse is van mening dat mede door een meer uniforme bestrating de verschillende winkelstraten en passages meer een eenheid moeten vormen. Het plan dat Joos Nijsse vorige week dins dag aan zijn opdrachtgevers presenteerde, werd goed ont vangen door de winkeliersver eniging. Een andere inrichting van het winkelgebied rondom de Lan ge Viele en de Lange Geere zou de doorstroming van het winkelende publiek moeten verbeteren. Architect Nijsse spreekt - in navolging van de gemeente Middelburg - van de zogenaamde 'winkel-acht': een achtvormige route die wordt gevormd door de Lange Viele en terug via de Korte Geere, de lussen kruisen elkaar op het Plein '40 en het noordelijke rondje wordt gevormd door de Lange Delft en de Nieuwe Burg. Om de acht compleet te maken zou Nijsse graag een tweede doorbraak van het zui delijke gebied naar de Markt willen maken. Nijsse: ,,lk heb mij nu - helaas - moeten beper ken tot het zuidelijke gedeelte van de winkel-acht. Binnen dat gebied moet door eenvoudige ingrepen een betere doorstro ming tot stand komen". Het gebied heeft naar het oor deel van Nijsse meer mogelijk heden. Langs het water bij het Geere-pad ziet Nijsse moge lijkheden om terassen - deels over het water - te maken. „Dat is een mooi stukje dat op het zuiden ligt, je hebt daar dus veel zon". Voor het Centrum Nieuwe Muziek de Kloveniers doelen heeft Nijsse een podi um in gedachten. Daarnaast wil Nijsse het bestaande stra- tenpatroon benadrukken. „Als je de Lange Viele inloopt heb je het idee dat het een rechte straat is. Door in de tegels een soort lineaal te leggen wordt pas de mooie curve goed zicht baar die de straat maakt. Ver der wil ik de straat wat rustiger maken. Het beeld wordt nu beheerst door tal van paaltjes en borden die het een beetje rommelig maken", licht Nijsse zijn plannen toe. Ook het Plein '40 moet er in het optiek van Nijsse geheel anders uit komen te zien. Nijs se: „De auto's moeten in ieder Architect Joos Nijsse buigt zich over de herinrichting van het winkelgebied rond de Lange Geere en Lange Viele. Peter Christ heeft op de punt van de Lange Delft in Middel burg zijn tweede zaak ge opend: Peter Christ Authentic Basic Store. Hiermee laat hij zien dat ondernemen vooral lef hebben is. Hij heeft een bloedhekel aan de kruideniers mentaliteit. „Je moet niet bang zijn om je nek uit te ste ken. Hard en vooral plezierig werken en niet op safe spe len". Met drie getalenteerde en vooral energieke werkne mers is de winkel een geolied en solide 'pakhuis'. Binnen een maand tijd is het pand van alle ballast ontdaan. Niet alleen de kleding is 'basic' maar ook het interieur is terug gebracht tot zijn oorspronkelij ke vorm. De pui heeft weer het authentieke uiterlijk zoals dat nog slechts te zien was op archieffoto's. Met de geschil- Eer; blik in de 'store' vanaf de verrijdbare trap. Vraag naar onze 2750 andere bestemmingen Vlissingen, Aagje Dekenstraat 10, tel. 01 l!S4 -17510 derde kistletters op de gevel krijgt het pand iets van een New Yorks pakhuis. Die uit straling is niet zo vreemd als je bedenkt dat Christ zijn inspira tie onder meer uit 'the Big Apple' gehaald heeft. Dirk Thijs en Jan de Kort van Mobi- litas zijn samen met Christ ver antwoordelijk voor het interi eur. „Het was een genot om met deze jongens te werken", zegt Christ enthousiast. „Het zijn vakmensen die open staan voor nieuwe ideeën en met hun positieve instelling niet rusten voordat het uiteindelij ke resultaat perfect is." Het pakhuisgevoel overdondert je meteen zodra je de winkel bin nen stapt. Tot aan toe js de zaak gevuld met spijker broeken. Vanaf een verrijdbare metalen trap kan elk gewenst model broek naar beneden gegooid worden. Een biblio- De afgelopen vijf jaar maakte Fokker een vrije val. Bezuinigingsronde na bezuinigings ronde brachten het totaal aantal arbeids plaatsen bij de marktleider in regionale vliegtuigen terug tot de helft. Binnenkort zullen er nog slechts 6740 mensen bij Fokker werken. Om te kunnen overleven zal het bedrijf aanzienlijk goedkoper moeten produ ceren. Gelukkig kan Fokker meer dan alleen vliegtuigen bouwen! Drie ontwikkelingen worden door marktana- listen aangevoerd om de tegenvallende pres taties van vliegtuigbouwer Fokker te verkla ren: de aanhoudende recessie in de wereld luchtvaart, de overcapaciteit in de vliegtuig bouw - met name in het segment waar Fokker actief is - en een tegenvallende dollar koers. Allereerst de aanhoudende recessie in de wereldluchtvaart. Die werd ingeluid door de Golfoorlog. De angst voor terroristische aan slagen tijdens die oorlog had het gevolg dat veel (vliegtuig)stoelen onbezet bleven. Daardoor kwamen luchtvaartmaatschappijen (de afnemers van vliegtuigen van Fokker) in moeilijkheden. De aanhoudende recessie zorgde voor een selectie, een veldslag waar bij alleen de sterkste luchtvaartmaatschappij en konden overleven. Niet voor niets zien de laatste jaren allerlei verregaande samenwer kingsverbanden het licht. Vorig jaar nog kwam het bijna tot de geboorte van één grote Europese luchtvaartmaatschappij. Nationale trots stond de uiteindelijke vor ming in de weg. De aanhoudende recessie in de luchtvaartindustrie zorgde voor een groot aantal afbestellingen. De stroom orders droogde snel op en de verkopen van de F-70 en F-100 bleven ver achter bij de hoogge spannen verwachtingen. De keiharde prijsconcurrentie in het markt segment regionale vliegtuigen is mede debet aan de tegenvallende prestaties van Fokker. De luchtvaartmaatschappijen - die het toch al niet eenvoudig hadden door de aanhouden de recessie - profiteerden gretig van de aan wezige overcapaciteit, met het gevolg dat de noodlijdende vliegtuigbouwers tegen elkaar werden uitgespeeld. Van de winstmarge bleef zo bar weinig over. Vliegtuigen werden zelfs verkocht onder de kostprijs! Het is dan ook van vitaal belang voor Fokker deze terug te brengen tot een acceptabel niveau. Dat kan door het tegen een lagere prijs inkopen van vliegtuigonderdelen. Voor de toeleve ranciers van motoren, vliegtuigrompen en wat al niet meer zij betekent het nieuwe inkoopbeleid, interen op de eigen winstmar ge. Ook voor hen is het dus 'slikken of stik ken'. Een andere manier om de kostprijs naar beneden te drukken is het verhogen van de produktiviteit; meer doen met minder men sen. Vandaar de ontslagenregen bij Fokker (en haar concurrenten). Een derde oorzaak achter de tegenvallende resultaten is de zwakke dollar: Fokker bouwt vliegtuigen in guldens en Duitse marken, maar verkoopt ze in dollars. Een cent koers verschil betekende een miljoenenstrop voor Fokker. Toch ziet de top van Fokker toe komstperspectief. Zo kan het vervangen van oude vliegtuigen niet eeuwig worden uitge steld: luchtvaartmaatschappijen moeten immers voldoen aan de strengste geluidsei- sen. Daarbij komt dat de nieuwste vliegtui gen onderhoudsarm(er) zijn. Een nieuw vliegtuig verdient zichzelf op termijn terug. Luchtvaartmaatschappijen zullen overigens hun vloot wel moeten uitbreiden om de gestage groei passagiers te kunnen voorzien van (comfortabele) stoelen. Het bouwen van vliegtuigen brengt echter veel risico's met zich mee. De voorraad grondstoffen en halffabrikaten loopt al gauw in de miljoenen. Voor een Fokker-50 moeten luchtvaartmaatschappijen een slordige 13 miljoen dollar neertellen. En dan komen de reserve-onderdelen er nog bij. Maar als er geen orders zijn, zit je wel met een fikse over bezetting en een voorraad boutjes en moer tjes waar je U tegen zegt. Volgende week zal ik hier dieper op ingaan. Een tipje van de slui er licht ik nu reeds op: Fokker kan meer dan vliegtuig bouwen alleen! theek vol broeken. De reden van een tweede zaak ligt ver scholen in het feit dat Peter Christ Mode in de Langeviele te kampen kreeg met twee ver schillende doelgroepen. Een groep klanten die rustig een kledingstuk uit komen zoeken en vooral de kwaliteit van het produkt zoeken. En een groep, vooral jongeren, die nog zeer onder de indruk zijn van het image dat aan bepaalde mer ken kleeft. Deze laatste groep kan nu voortaan hun 'MTV- outfit in de nieuwe store vin den. En die outfit bestaat allang niet meer uit alleen een spijkerbroek. Het complete plaatje van broek, sweater, sneakers en jack in een pak huis bij elkaar. De medewerkers van Christ, hij spreekt liever niet van per soneel, is volledig getraind in deze handel. Filiaalhouder Wil liam Roelse heeft al een aardi ge carrière in de detailhandel achter de rug, Neil Thümann is vooral gespecialiseerd in het merk Levi's en Dyllan van Bel- sen gaat het verkoopvak vanaf de basis binnen de winkel leren. Die verkooptraining gaat via goed onderbouwde vak kennis die in een eigen 'leer boek' is vastgelegd. Van klan tenbenadering tot en met het schoonmaken van de winkel. „Kennis is heel belangrijk, een spijkerbroek is meer dan alleen een lapje stof met wat nagels erin. Verkopen is een vak. Maar plezier hebben in dat vak is een vereiste", zegt de leermeester. „De klanten zijn onze gasten en met respect dienen ze benaderd te worden. Dan verlies je ook jezelf niet. Onze gasten moe ten het gevoel hebben dat de winkel ook een beetje van hun is." geval weg. Ik zou het plein dia gonaal in tweeën verdelen en aan één kant een bomenterras maken. Als een soort rustpunt midden in de stad. De Potten- markt wil ik met een dakpan- kleurige bestrating bekleden om zo de handel in aardewerk, die hier in vroegere tijden plaatsvond, te symboliseren. Ik ben van mening dat Middel burg het in de toekomst nog meer zal moeten hebben van het toerisme. Je moet de inrichting van de stad daar dan ook zeker op afstemmen. De pleintjes die tussen de Lange Geere en de Lange Viele liggen bieden ook mogelijkheden. Zeker het pleintje achter Sjiep heeft een enorme geborgen heid. Ik zou dat benadrukken door er oude lantaarnpalen neer te zetten en er via luid sprekers klassieke muziek te draaien. Helemaal ideaal zou zijn om er voor te zorgen dat er witte duiven huizen. Door dat soort ingrepen kan je enorme sfeer creëren". een De winkeliersvereniging heeft enthousiast gereageerd op de plannen van Nijsse. De volgen de stap is nu om met de plan nen naar de gemeente te stap pen en er samen over te praten hoe het een en ander zou kun nen worden uitgevoerd. Nijs se: „De eerste informele con tacten zijn al gelegd. Het is nu zaak om de gemeente ervan te overtuigen dat het gebied een herindeling verdiend. Er is al twintig jaar niets meer aan gedaan terwijl er toch echt iets leuks van is te maken". Welke rechtvaardiging moet je als man opgeven voor je bestaan? Zit deze in de bereidheid om dagelijks met een broodtrom meltje achterop de fabriekspoorten binnen te fietsen? In zijn eigen overtuiging, dat hij als gezinshoofd onmisbaar is voor vrouw en kroost? Of in het gegeven, dat er in een auto maar één stuur zit, dat toevallig het beste luistert naar zijn krachtige mannehanden? Hoe we het ook wenden of keren, er bestaat eigenlijk maar één echte reden, die het bestaan van mannen rechtvaardigt: de voortplanting. Als er geen mannen waren, dan zou het mensdom een kort leven beschoren zijn. Misschien een opluchting voor andere levende organismen, maar niet hetgeen de natuur nastreeft. Deze is immers gericht op instandhouding van leven, althans als we Darwin mogen geloven. Drs. Henk C.M. Hermans Mannen danken hun bestaan aan het gege ven, dat diezelfde natuur zo'n 100 miljoen jaar geleden overstapte op de tweeslachtige voortplanting. Voor die tijd was er nog enkel sprake van wezens die zich konden voort planten zonder tussenkomst van anderen, zoals amoeben. Maar tweeslachtige voort planting bood de mogelijkheid voor een ver betering van de kweek. Nu konden immers nakomelingen geproduceerd worden die geen directe kopie waren van het bestaande exemplaar. De tweeslachtige voortplanting had het voordeel van selectieve aanpassing. Sommige 'mengsels' waren namelijk beter aangepast aan de eisen die de natuur stelde, dan andere. Daardoor kon er een steeds ver dergaande verbetering in de ontwikkeling van levende organismen plaatsvinden. En - ofschoon dat soms nauwelijks te geloven lijkt - vindt deze zijn bekroning in de mens. De drager van mannelijkheid is het zoge naamde Y-chromosoom. Chromosomen zijn de biologische dragers van erfelijke eigen schappen. Het Y-chromosoom voorkomt, dat een embryo zich tot een meisje ontwikkelt. Van nature heeft de embryo namelijk de nei ging om zich tot vrouwelijke vormen te ont wikkelen. In de zesde week van een embryo zorgt het Y-chromosoom ervoor, dat deze ontwikkeling wordt afgeremd en plaats maakt voor een ontwikkeling in mannelijke richting. Voor de natuur is de man slechts de tweede keuze. Is dit pad ingeslagen, dan leidt het tot de aanmaak van het mannelijk geslachtsorgaan (de testes) en de ontwikke ling van mannelijke hersenen (die in vol groeide staat iets zwaarder wegen dan die van de vrouw). Gedurende de eerste dertien jaren van zijn bestaan is er nog maar weinig te merken van het specifieke mannelijke in een jongen. Maar tijdens de puberteit beginnen de testes met de produktie van het hormoon testoster on, wat de ontwikkeling van enkele mannelij ke kenmerken in het lichaam en het gedrag stimuleert. Testosteron zorgt ervoor dat mannen fysiek sterker zijn dan vrouwen en wakkert de seksuele veroveringsdrang en de agressie aan. Een volwassen man neemt op grond daarvan een machtspositie in in het mensdom. Hij is heerser en wil deze positie ook uitdragen. Maar de traditionele mannelij ke eigenschappen zijn in onze cultuur steeds meer in aanzien gedaald. De moderne man verkeert in een crisis ten aanzien van zijn mannelijke eigenschappen. Gaat hij prat op zijn fysieke kracht, dan wordt hij vaak gezien als een 'biefstuk frustratie'. Ook zijn seksuele veroveringsdrang en agressie worden in onze (vrouwelijke) cultuur met hoon ontvan gen. Maar er is nog hoop voor 'echte man nen'. Na de feministische golf van de jaren zestig lijkt er een masculiene golf op komst. De moderne man lijkt zichzelf te herontdek ken en dat kan het weer leuk maken in de strijd der sexen. zijn, naast 'leuke sportieve din getjes', vooral sportvliegers ('geen kindervliegers') te vin den. „Ik richt mij op het strand- publiek en de 'fun'-sporters. Dus ik verkoop geen voetbal len of tennisspullen maar wel een beachvolleybal of een bodyboard." En verder alle materialen die de liefhebber van het sportieve vliegeren begeert. „Deze winkel heeft de grootste sportvliegercollectie van Zeeland. Mensen komen speciaal hier naartoe, zelfs uit Duitsland. We maken ook zelf vliegers, waarbij de klant de kleur kan bepalen en het aantal vlakken. Dat zijn dure vliegers, alles erop en eraan zo'n dui zend gulden. Daarom wilde ik die klanten ook in een speciale shop ontvangen, zodat ze niet tussen de kleine kinderen hoe ven te staan die een vliegertje uitzoeken." De vliegersport lijkt dus een groeiende markt waarin een speciale winkel op zijn plaats is. Aan de andere kant laten steeds meer Zeeuwse gemeenten weten het vliege ren op het strand aan banden te willen leggen. Ron Bouw man vindt die wens ergens wel voorstelbaar. „Maar aan de andere kant: de gemeenten gaan met die opmerkingen voorbij aan slechtweerdagen of bijvoorbeeld de avonduren, waarin wel gevliegerd zou kunnen worden. Ik denk dat de gemeenten een beetje onder schatten het aantal mensen dat er onzettend veel plezier aan het sportvliegeren be leeft." Zo'n vijf jaar geleden begon Ron Bouwman een klein cadeauwinkeltje in Domburg. Drie jaar later nam hij de plaat selijke supermarkt over en ging daar, naast cadeau-arti kelen, speelgoed, vliegers en kleding verkopen. Inmiddels heeft .Bouwman Cadeau drie filialen en zijn de vliegers en de bijbehorende kleding in een aparte winkel ondergebracht. Sportshop Domburg opende zaterdag voor het eerst zijn deuren. „De voormalige supermarkt waar Bouwman Cadeau is gevestigd, telt zo'n achthon derd vierkante meter in opper vlakte. Om daar alleen cadeaus te verkopen was gewoon niet haalbaar. Ik heb achterin de zaak van alles geprobeerd en uiteindelijk kre gen de vliegers en de sportie ve kleding daar een aparte afdeling. Dat liep ontzettend goed, maar die afdeling had zo'n andere stijl dan de rest van de winkel dat ik een nieuw pand heb gezocht," vertelt Ron Bouwman. Bouwman zal zelf niet te veel in zijn nieuwste aanwinst te zien zijn. Met Bouwman Cadeau-zaken in Domburg, Middelburg en Vlis singen en nu de Sportshop loopt hij veel heen en weer. „En de laatste tijd zit ik meer op kantoor dan ergens anders. In de zaak staan twee vaste jongens, Ad Houmes en Jan Sanstra, van wie de een veel verstand heeft van vliegers en de ander meer in de kleding zit." In Sportshop Domburg Anton Schuit: lichting". Consument is gebaat bij een goede voor- Het kersverse Middelburgse bedrijf Gas Service Zeeland installeert en pleegt onder houd aan gasinstallaties. Het bedrijf van Anton Schuit dat sinds het begin van dit jaar staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel is voorts gespecialiseerd in het vervangen van c.v.-appara- tuur. Schuit: „Met name de particuliere vervangingsmarkt zie ik als mijn werkgebied". Zoals de naam van Schuits bedrijf al doet vermoeden staat service hoog in het vaan del van Anton Schuit, die alvo rens zijn eigen bedrijf te star ten werkzaam was als verwar mingsmonteur. „Volgens mij is de consument gebaat bij een goede voorlichting voordat hij overgaat tot de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe ver warmingsketel. Elk type woning vraagt om andere ver warmingsapparatuur. Zo kan in eën nieuwe woning vloer verwarming uitkomst bieden, terwijl dat in een monumen- tenpand vaak onmogelijk is", legt Schuit uit. In principe is Gas Service Zeeland een een mansbedrijf. Anton Schuit wordt echter bijgestaan door zijn vrouw Vera. Bij grotere karweien roept hij de hulp in van een medewerker. Inmid dels heeft Schuit zijn eerste opdrachten al in de wacht gesleept. Schuit: „Omdat ik mij vooral op de particuliere markt richt heb ik gekozen voor een persoonlijke aanpak. Mijn advertenties zijn dan ook voorzien van mijn pasfoto zodat de consument van te voren ziet wie ze in huis halen. Gezien de reacties is dat geen slechte keuze geweest". Schuit werkt vanuit zijn woning aan de Zuidsingel. Daarnaast heeft hij de beschikking over een dubbele garage die hij gebruikt als werkplaats annex magazijn. „Ik kan nu natuurlijk nog niet zien hoe het bedrijf gaat lopen. De start die ik heb gemaakt is echter hoopvol. Ik zie de toekomst dan ook met alle vertrouwen tegemoet", aldus Schuit. Ron Bouwman in Sportshop Domburg. APPELSIENTJE pak I liter van 1,79 voor BUYS NEGERZOENEN per pak van 1,45 voor FIJN VOLKOREN .heel brood, 800 grom, gratis gesneden van 2,39 v Het bureau van VVV ANWB Vlissingen Promotie heeft de ondernemers van de Vlissing- se binnenstad uitgenodigd voor een gesprek, dinsdag 14 maart om 20 uur in het Arse naaltheater. Onderwerp van gesprek zijn de evenementen die jaarlijks in Vlissingen wor den gehouden. In zijn uitnodiging aan de Vlis- singse ondernemers schrijft Jan Jacobs, directeur van de VW/ANWB/Vlissingen Promo tie, dat het zomer-evenemen- tenaanbod in Vlissingen altijd heel ruim is geweest. Zo ruim, dat Vlissingen Promotie recla me maakte met slogans als 'In Vlissingen is altijd wat te doen' en 'Vlissingen, bruisend als de branding'. Door de jaren heen is de Vlissingse binnenstad ook een podium geworden voor grootschaliger evene menten zoals het Straatfesti val, Sail '94 en de De Ruyter- feesten. „Evenementen zorgen voor een levendige en aantrekkelij ke binnenstad, voor publieke belangstelling en dus voor publiek. Actieve ondernemers spelen daarop in en bieden dat publiek ook in de eigen zaak het nodige," aldus Jacobs in zijn schrijven aan de Vlissingse ondernemers. Het afgelopen jaar is het bureau echter ook benaderd door ondernemers met kritische opmerkingen over evenementen. De kritek betrof onder meer het wegval len van belangrijke parkeer voorzieningen, overlast en de kwaliteit van het publiek dat tij dens evenementen Vlissingen opzocht. Vlissingen Promotie organi seert zelf geen evenementen maar gebruikt door anderen georganiseerde evenementen in de promotie voor Vlissin gen. Desondanks is de stichting niet doof voor de kritiek van enkele ondernemers en organiseert ze een gespreksavond. Aan de hand van een aantal stellingen wil Vlissingen Promotie de problemen lokaliseren en inzicht krijgen in de wensen rond toekomstige evenemen ten. PREI SPEKLAPPEN MET ZWOERD per kilo van 8,90 voor BECKERS FRIKANDELLEN pak a 5 stuks van 2,19 voor Deze aanbiedingen zijn geldig l/m l I maart 1995, Per aanbieding max. 3 eenheden per klant. Be; voor de dichtstbijzijnde Jumbo gratis onze klantenservice: 06-0220161 i V

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 23