'Bus boos, ik boos' Uitgebreide collectie vroeg om meer ruimte Grieks restaurant Kriti heeft nieuwe eigenaar Levenscyclus (deel Ongewenste intimiteiten 'Er is altijd wel vraag naar een bedrukt mokje' Stichting Evenementen Middelburg en Ceremoniemeesters door fusie samen Politiek Café over kunst en de staten verkiezingen BUSBLOKKADE IN MIDDELBURG ROEPT WEERSTAND OP BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. RJ.C. Schieman Resto Vrouwenpolder Badhotel Domburg In den Walchersen Dolphijn Theatercafé - Rest. 't Groentje Visrestaurant "Het Station" Hotel Zuiderduin Hotel Westduin Jazz-Eetcafé Desafinado Het Groot Paradijs De Bakkêête Hotel Arneville De Campveerse Toren Hotel de Distel Restaurant La Place Restaurant de Bourgondiër Hotel Zuiderduin La Bonne Auberge Golden Tulip Westduin PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Woensdag 15 februari 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 Met een blokkade in hartje Middelburg van bijna een uur vorige week donderdag, rie pen de stakende bus chauffeurs van de ZWN nage noeg uitsluitend weerstand op. De weekmarkt was die dag vanaf ongeveer 11 uur amper te bereiken met de auto. Vanaf de Vlasmarkt tot aan het stad huis stonden drieëntwintig bussen een uur stil. Voor de derde keer is de Ierse pub The Duke in Middelburg het toneel voor een politiek café. Onder leiding van Tjeu Strous en Riet Teeuwse zullen politici en andere betrokkenen vanavond (woensdag) vanaf 20 uur discussiëren over actu ele Zeeuwse onderwerpen. Tjeu Strous leidt de discussie over het al dan niet bouwen van het centrum voor heden daagse kunst 13/IX, als afron ding van het Maisbaaigebied. Na een op 13-9-93 met dertien tegen negen stemmen geno men besluit van de vorige gemeenteraad staat het mu seum nu opnieuw ter discus sie. De nieuwe raad zal in maart een besluit nemen. De voormalige wethouders Gerrit Schoenmakers (PvdA) en Jan Douwes (nu CDA-gemeente- raadslid), afgevaardigden van de vier grote partijen, kunste naar Marinus Boezem en (onder voorbehoud) Lex ter Braak van de Vleeshal nemen een voorschot op de komende discussie in de gemeenteraad. Als tweede onderwerp is geko zen voor de aanstaande verkie zingen voor de Provinciale Sta ten op 8 maart. Lijsttrekkers, statenleden en kandidaten van PvdA, CDA, VVD en CDA (onder wie G. de Kok en A. Dijkwel) spreken onder leiding van Riet Teeuwse (directeur van de Janneke Dierxschool) over het beleid dat zij willen voeren, als ze een zetel in de statenzaal hebben weten te bemachtigen. Marktkooplieden ergerden zich groen en geel en kwamen verhaal halen bij de actievoer ders. Ternauwernood kon een handgemeen worden voorko men. „Wij staan hier ook voor ons eten. Dat jullie actie voe ren is prima. Maar niet ten kos te van ons, dan moet je bij je werkgever zijn", schold een markthandelaar met rood hoofd richting chauffeur. En een CNV-chauffeur werd bij de bushalte compleet vastgezet. „Ik kan niet anders doen dan wachten. Maar het is geen manier van doen", meldde hij er aan toevoegend dat hij FNV- lid was geweest en zelfs in de ondernemingsraad had geze ten. Een boodschappende mevrouw uit Biggekerke kon ook al niet veel respect opbrengen voor de actievoer ders. Ze plakte memoplaatjes op de bussen met het opschrift 'bus boos, ik boos'. „Er is nie mand uit de plattelandsge meenten die naar de markt komt, behalve de mensen die kunnen fietesen met dit barre weer", verklaarde ze haar „milde actie, ik zou ze wel kun nen....". Volgens de bus- chaffeurs was de blokkade bedoeld om extra aandacht te vragen voor hun „terechte" actie die op die donderdag al drie weken duurde. Nieuwe eigenaar A. Kourtakis. Het Griekse restaurant Kriti in de Middelburgse Gravenstraat is van eigenaar veranderd. Sinds 1 januari wordt de zaak gevoerd door A. Kourtakis. In de eerste maand van dit jaar is de zaak opnieuw ingericht. Het restaurant dat honderd vijftig zitplaatsen telt bezorgt ook gerechten aan huis. Kourtakis heeft zijn restaurant vernoemd naar zijn geboorte grond, het Griekse eiland Kre ta, dat in het Grieks Kriti heet. In de menukaart en de aankle ding van de zaak komen diver se figuren uit de Griekse mythologie naar voren. De zaak is helemaal opnieuw geschilderd, de kleuren zijn wat lichter gekozen en er zijn enkele nissen in Griekse stijl gebouwd. Kenmerkend van de gerechten die in Kriti worden geserveerd is dat ze op de grill worden bereid. Kourtakis: „De klant verwacht natuurlijk veel vlees, maar we hebben ook •een vegetarisch menu. Behal ve vlees van de grill serveren we ook diverse ovenschotels". Als extra service voor de klant bezorgt Kriti ook gerechten aan huis. Tussen vijf en negen uur 's avonds kan de klant tele fonisch een gerecht naar keuze bestellen. Om in het restaurant de Griekse gezelligheid te benadrukken is er regelmatig live-muziek in het restaurant. Kriti is zeven dagen per week geopend. Bedrijven doorlopen, net als ons gewone stervelingen, een bepaalde levenscyclus. Gemakshalve kun je deze cyclus - eigenlijk is levensloop een beter woord want elk bedrijf houdt vroeg of laat op te bestaan - opdelen in vijf stadia; Bestaansopbouw, Overleven, Succes, Expansie en Consolidatie. Elke fase in de cyclus vraagt om een bepaalde bedrijfs kundige aanpak van de voor die fase ken merkende problemen. Van de leiding wordt verwacht tijdig en flexibel in te springen op de voortdurend veranderende omgeving: Elke fase elke tijd, kent zijn eigen problemen zijn eigen strijd! Vorige week behandelde ik de strijd van de ondernemer gedurende de eerste drie fasen van de cyclus. Nu zal de aandacht vooral gericht zijn op de laatste twee; het bewerk stelligen van snelle groei en het consolideren van het financiële profijt dat hieruit voort vloeit. Slechts weinig ondernemers is het gegeven hun bedrijfje, na jaren van zwoegen, te bren gen tot volle wasdom. Met name de over gang van de derde naar de vierde fase ver eist de nodige aanpassingen en bedrijfskun dige flexibiliteit. De onderneming ondergaat dan een ware gedaanteverwisseling. In de beginperiode - de eerste fasen van de levens loop - was alles nog overzichtelijk. Men kon als het ware de administratie bijhouden op de achterkant van een bierviltje. In de koffie pauze werden alle operationele zaken en/of problemen besproken. Op het moment dat de onderneming beland in de expansiefase wordt de processen binnen de onderneming complexer. De interne communicatie bij voorbeeld, kan dan niet uitsluitend langs informele weg (de bekende wandelgangen) tot stand komen. Als de onderneming na verloop van tijd een bepaalde kritische grootte bereikt heeft, zie je dat afdelingen en overlegstructuren het licht gaan zien. Bij het leidinggevend kader ont staat dan een dringende behoefte aan een overzichtelijk en goed-functionerend managementsysteem. Groei kent immers naast voordelen gevaren. Groeien kan bete kenen het bereiken van kostenvoordelen door het benutten van leercurve-effecten (de kostprijs per eenheid gaat omlaag, de bruto winstmarge wordt groter). Groeien kan ook betekenen het vergroten van het eigen marktaandeel ergo het verstevigen van de concurrentiepositie. De onderneming staat dan steviger in de schoenen. Groeien kan echter onbewust ook te ver doorgevoerd worden. De onderneming heeft dan last van groei stuipen. Het gevaar bestaat dat het zichzelf gaat opblazen. Het groeit dan letterlijk en figuurlijk uit het jasje. Het grote aantal inves teringen - de verhuizing naar een groter pand, het aannemen van nieuw personeel, uitbreiding van de produktiecapaciteit en wat al niet meer zij - legt dan een te groot beslag op de aanwezige liquiditeiten. Financiers dreigen de geldkraan dicht te draaien. De onderneming bevindt zich in een crisissitua tie. Het streven naar groter in plaats van beter - het almachtigheidssyndroom - heeft menig ondernemer de das omgedaan. Maar waarom zou je als ondernemer zevenmijls laarzen aandoen als je er stap-voor-stap ook kunt komen? Als de ondernemingsleiding de groei echter weet te beheersen, dan kan het de financiële vruchten ervan gaan plukken. De onderne ming heeft dan het laatste stadium bereikt. Wat dan staat tussen de dood en de onder neming zelf is de mogelijkheid tot vernieu wen. In de consolidatiefase is de grootste concurrent van de onderneming, de onder neming zelf! Problemen komen als de ondernemingslei ding) denkt dat 't er is. Met andere woorden op de spreekwoordelijke lauweren gaat rus ten. Iedere onderneming dwingt haar be staansrecht af door blijvend te vernieuwen. Groter is immers niet altijd beter! Vrouwenpolderseweg 81 Vrouwenpolder Tel. 01189 - 1900 Domburgseweg 1a, Domburg Tel. 01188-8888 Markt 9, Domburg Tel. 01188-2839 Badstraat 1Domburg Tel. 01188-3790 Stationsplein 5, Vlissingen Tel. 01184 - 65909 De Bucksweg 2, Westkapelle Tel. 01186-1810 Westduin 1, Koudekerke/Dishoek Tel. 01185 -2510 Koorkerkstraat 1 (Onder de Lange Jan) Middelburg aaV22 ÖUfo°A80-3^ te\.0AA5°' Damplein 13 Middelburg, 01180 -26764 Markt 53a Middelburg, 01180 - 39537 Buitenruststraat 22 Middelburg, 01180 -38456 Kaai 2 Vee re, 01181 -1291 Westkapelseweg 1 Zoutelande Nieuwendijk 46, Vlissingen 01186 - 2040 Boulevard Bankert 282, Vlissingen 01184 - 17900 Boulevard Bankert 280, Vlissingen 01184 - 65909 De Bucksweg 2, Westkapelle 01186 - 1810 Biggekerksestraat 3, Koudekerke 01185 - 1526 Westduin 1Koudekerke 01185-2510 Jeroen Reiber: Die wenskaarten, daar kan ik nou elke dag met plezier langslopen". Met Impuls in Middelburg was Jeroen Reiber altijd 'het win keltje naast C&A'. Nu wil hij een eigen image, een naam die blijft hangen: Nummer 13. De verhuizing van de Lange Delft naar de Nieuwe Burg in Middelburg was 'een samen loop van omstandigheden'. Nummer 13 is gewoon weer een winkel in cadeau-artike len, wenskaarten, posters en lijsten. De prijs staat niet op de eerste plaats, wel of iets mooi is of niet, zo schetst Reiber zijn verkooptactiek. Het verkopen zit Reiber in het bloed. Geboren in een nest van detaillisten weet hij dat het vooral plezier is wat je over eind houdt. „De sfeer in de winkel moet gezellig zijn, lek ker muziekje erbij en goedge mutste verkopers". Reiber straalt een behoorlijke gedre venheid uit en met zijn vlotte babbel is hij in staat wat dan ook te verkopen. „Ik wil gemakkelijk en ongedwongen met mijn klanten omgaan. Als een aankoop niet bevalt moet het artikel geruild kunnen wor den, daar doe ik niet moeilijk over". De trendgevoeligheid van zijn cadeau-artikelen baart hem geen zorgen. Varkens als theepotten, mokken met koei- eprinten, duizend verschillen de trollen en dan nu weer die mollenrage. „Kijk, er blijft altijd wel vraag naar een bedrukt mokje. Wat dat dan voor printje is zal mij een zorg zijn. Die trollen was een idee van een kennis, nou ik heb nog nooit zo'n grote klapper gemaakt". Reiber ligt niet wak ker van zijn handel. „Als het met bepaalde artikelen niet lukt dan stap ik gewoon over op iets anders". Geen bluffen, maar een gezonde positieve inslag. Helemaal koud laat hem zijn handeltje niet. „Die wenskaarten, daar kan ik nou elke dag met veel plezier langslopen. Zoveel verschil lende wensen, prachtig! Ik weet dat er hier in Middel burg genoeg andere zaken zijn die ook wenskaarten verkopen maar ik ben zeer breed gesor teerd. Er is altijd wel iemand jarig, altijd wel iets te vieren, dus dat loopt wel". Jeroen Rei ber met zijn Nummer 13 is niet bang voor concurrentie en gaat het ook absoluut niet uit de weg. Binnenkort start hij zelfs een tweede Nummer 13 in Vlissingen en zijn er plannen voor Bergen op Zoom. Zijn handelsgeest is voorlopig nog niet bevredigd. HET INTIEME LEVEN (SLOT) Er is sprake van ongewenste intimiteiten, als iemand tegen uw wil uw intieme leven bin nendringt. Ofschoon we daarbij meestal denken aan ongewenste seksuele intimitei ten, hoeft daar niet noodzakelijk sprake van te zijn. De enquêteur van wasmiddelen die een ongezonde belangstelling toont voor uw privéleven, maakt zich er even schuldig aan als de zakenrelatie die u thuis lastig valt om de transactie van vanochtend nog eens dun netjes over te doen. Beiden tonen te weinig respect voor uw privacy en dringen ergens binnen waar ze - zonder uw toestemming - niets te zoeken hebben. En als iemand onge wenst uw privéleven binnendringt, doet u er goed aan om daar iets van te zeggen. Bij ongewenste seksuele intimiteiten dringt iemand u zonder dat u het wilt seksualiteit op. Hij of zij overschrijdt de grenzen die u stelt ten aanzien van seksualiteit en seksuele omgang en toont weinig respect voor uw recht op zelfbeschikking. Ongewenste seksu ele intimiteiten kunnen verschillende vormen aannemen. De meest agressieve vorm van ongewenste seksuele intimiteiten is wel het ongewild betrokken raken bij seksuele han delingen. De baas die zijn secretaresse laat nablijven om haar vervolgens seksueel lastig te vallen, bezondigt zich er op zo'n moment aan. Hetzelfde geldt voor de strandwande- laar die in het voorbijgaan een vrouw aan randt en de ouder die een kind seksueel mis bruikt. Er zijn echter ook lichtere vormen van onge wenste seksuele intimiteiten, zoals het maken van dubbelzinnige opmerkingen of het vertonen van seksueel uitdagend gedrag. Deze hebben de bedoeling om de situatie te erotiseren, waardoor een bepaalde, alle daagse gebeurtenis een seksuele betekenis krijgt. De voorzitter die met een vette knipoog opmerkt: „Mevrouw Jansen wil graag even twee grote punten inbrengen, heren. Ik zou zeggen, kom d'r maar mee voor de uag, mevrouw Jansen", plaatst daarmee mevrouw Jansen in een situatie die een sek suele bijbetekenis krijgt. Ook de koffiejuf frouw die een bezoeker wat al te nadrukkelijk een inkijk verschaft in haar décolleté, plaatst deze al dan niet gewild in een seksueel getin te situatie. Ook in dergelijke lichtere situaties is er sprake van ongewenste seksuele intimi teiten. Als u geconfronteerd wordt met ongewenste seksuele intimiteiten, kunt u reageren met een zogenaamde assertieve confrontatie. Daaronder verstaan we die reactie, waarbij u de ander duidelijk kenbaar maakt dat hij of zij uw grenzen overschrijdt. Wat houdt het pre cies in, zo'n assertieve confrontatie? Welnu, deze kent de volgende drie stappen: Stap 1: Stel uw grenzen vast. Allereerst stelt u vast, wat u wel en niet acceptabel vindt. U beslist of bepaalde gedragingen en opmer kingen uw intimiteitsgrenzen overschrijden. Is dat het geval, dan heeft u het recht om dat kenbaar te maken en kunt u van dat recht gebruik maken. Stap 2: Zeg wat u constateert en hoe u dat vindt. Confronteer de ander met wat hij of zij doet en hoe u dit ervaart. Wees daarbij zo specifiek mogelijk. Dus niet: „Nou ja zeg, leuk hoor...!", maar: „John, je noemde me zojuist 'een stoot'. Ik vind dat te ver gaan en wil dat je dat niet meer doet." Stap 3: Gebruik uw lichaam assertief. Uw boodschap zal nog duidelijker overkomen, als u uw woorden kracht bijzet met behulp van lichaamstaal. Kijk de ander aan en laat uw irritaties zien. Ga niet lachen om dingen, die u beslist niet lachwekkend vindt. Assertieve confrontatie stelt u in staat om lichte vormen van ongewenste intimiteiten effectief te hanteren. Bij agressievere vor men (bijvoorbeeld seksuele intimidatie of seksueel misbruik) is het raadzaam om een vertrouwenspersoon daarvan in kennis te stellen. Het pand op de Nieuwe Burg in Middelburg is vol gens de eigenaars van Scarpidoe nog mooier dan het vorige. De verhuizing is bezegeld met een grootse opening. Uitbreiding van de collectie dwong Huub en Connie Kemper naar de Burgpromenade. „We groeiden letterlijk uit ons oude winkeltje. De klanten zagen de verhuizing in eer ste instantie niet zo zitten. Het was een klein, maar wel reuze gezellig winkel tje. Maar deze sfeer hoort nu eenmaal bij ons, dus in deze grotere winkel zal het net zo huiselijk en gezellig zijn", wist Connie Kemper haar klanten te verzekeren. De Burgpromenade is een win kelstraat waar particuliere detaillisten nog niet veel te vrezen hebben van de groot winkelbedrijven. „Vroeger was je er trots op als je je winkeltje pal naast een warenhuis had staan, maar nu zijn dat soort zaken te dominant aanwezig", verklaart Huub Kemper. Dus is hij blij dat hij op de Nieuwe Burg zit. De collectie van Scarpidoe is sportief-klassiek, beetje 'country-stijl', zoals zij het zelf beschrijven. „In wezen is er niets veranderd binnen de collectie. Zij is alleen veel meer uitgebreid. We hebben een leuke partij jacks erbij, geen mantels hoor, dat is te Connie en Huub Kemper: met de merkengekte". 'Damenhaft'". De nieuwe zaak is groot en ruim met meer pas mogelijkheden. Vlak voor de opening was het nog een hek senketel. „Ik krijg juist meer energie als er een gezonde spanning heerst", zegt Huub Kemper. „De nacht voor de opening ben ik nog tot in de kleine uurtjes door gegaan. Ach, dat hoort erbij en het resultaat is voor ons en de klanten perfect". Service en persoonlijke bena dering noemt Huub Kemper Scarpidoe's sterkste kant. „En een goede prijs-kwaliteit ver houding", dicteert Connie Kemper met omhoog gesto ken vinger. „Klanten doen niet meer mee met de merkengek- Klanten doen niet meer mee te. En dat geldt niet alleen voor het Zeeuwse publiek, ledereen heeft wat minder te besteden dus koopt men kritischer". Een klantvriendelijke benadering staat voorop. „Zij moeten het ook naar de zin hebben in de zaak. Daarom willen wij die huiselijke sfeer in alles door zetten. De presentatie van je collectie is ontzettend belang rijk". Elke veertien dagen wordt de etalage vernieuwd om de mensen te blijven prik kelen. Daarbij wordt het des betreffende seizoen als thema gebruikt. „Je kunt het bij wijze van spreken bij ons in de etala ge zien wanneer het weer tijd wordt voor een flinke boswan deling met het hele gezin". De Stichting Evenementen Middelburg (SEM) en de Stich ting Ceremoniemeesters (CM) zijn gefuseerd. Afgelopen vrij dag is met de ondertekening van het contract door SEM- voorzitter Hans van der Kam en interim-voorzitter Ad Rie- mens namens de CM een eind gekomen aan het bestaan van de Ceremoniemeesters. Alle CM-activiteiten zijn onderge bracht bij de SEM. Drie jaar geleden werden de eerste plannen ontvouwen om te komen tot een fusie van SEM (voorheen Stichting Mid delburgse Braderiebelangen) en de Ceremoniemeesters. Toen was de tijd nog niet hele maal rijp, aldus Arend de Jon ge, pr-functionaris en vice- voorzitter van de SEM. „We dachten dat wel even in een paar grote stappen te kunnen doen, maar zo'n fusie is best ingrijpend. Onder meer vanuit de gemeente werden we erop gewezen dat we beter met klei ne stapjes tot samenwerking konden komen." Eén van die stapjes was volgens De Jonge de oprichting van de Vereni ging Ondernemers Middel burg (VOM). Leden van de VOM en de SEM zijn over en weer vertegenwoordigd in eikaars besturen. De Ceremo niemeesters op hun beurt heb ben weer een sterke (financië le) band met de ondernemers. De fusie tussen de Ceremonie meesters en de SEM was een wens van de gemeente Mid delburg. Herhaaldelijk gaf de gemeente te kennen in de toe komst bij binnenstadsactivitei ten liever met één aanspreek punt en één subsidierichting te werken. Verder leek de fusie volgens Hans van der Kam en Arend de Jonge een logische ontwikkeling. „De laatste jaren zijn we steeds meer met elkaar gaan onderhandelen om de activiteiten op elkaar af te stemmen en eventueel te com bineren." Bovendien waren de Ceremoniemeesters in de per soon van Ad Riemens al verte genwoordigd in de SEM. „Zo zijn we langzaam naar elkaar toe gegroeid." Naast het voorkomen van dou blures in evenementen heeft het samengaan van de twee stichtingen nog andere voor delen. „Ten eerste het beheer sen van de geldstromen," zegt De Jonge. De benodigde finan ciën voor de te organiseren evenementen komen bij de SEM binnen en worden daar beheerd en verdeeld. Verdei kan door de samenwerking efficiënter en dus goedkoper worden gewerkt en kunnen de leden gebruik maken van eikaars kennis en capaciteiten. Ook bij het aanvragen van ver gunningen (de gemeente Mid delburg verleent slechts voor één activiteit per dag een ver gunning) kent de nieuwe opzet van de SEM zijn voordelen. „Daarnaast werken we alleen maar met vrijwilligers," zegt De Jonge. „Om dat professio neel te kunnen managen, heb je een hechte organisatie nodig." De eerste activiteit van de gefuseerde SEM was het laten drukken van een promotiefol der. Vrijdag om 9 uur rolde hij van de persen. Hans van der Kam: „Die folder is een extra stap om naamsbekendheid te krijgen bij bijvoorbeeld het benaderen van sponsors. Tot nu toe hadden sponsors, als we bij hun aanklopten, geen idee hadden wie we waren. De folder geeft wat extra 'power'.' Een evenement dat nu de aan dacht heeft van de SEM is het Middelburgs Grachtenfestival (voorheen bekend als de Grachtenfeesten). Dat culture le festival, een soort kleine Amsterdamse Uitmarkt, had vorig jaar al moeten plaatsvin den maar kon door tijd- en geldgebrek niet doorgaan. Dit jaar moet het wel lukken, den ken de SEM-bestuurders. Het evenement is in elk geval een week naar voren geschoven en moet plaatshebben van 8 tot en met 10 september. „We wil len het koppelen aan de Open Monumentendag," verklaart de Jonge. „Het festival speelt zich toch vooral af in de buurt van de Kloveniersdoelen." Voor de Middelburgse onder nemers, die vorig jaar huiverig waren om met sponsorgelden over de brug te komen, is ook iets nieuws bedacht. Een ondernemer kan nu een optre dende groep of een artiest die bij het imago van zijn bedrijf past financieel 'adopteren'. Van der Kam en De Jonge den ken het Middelburgse bedrijfs leven op die manier meer bij het festival te betrekken. i

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 13