Autorijschool Catharina geeft theorie op CD-i Wirwar: geen 'smijttent met van die graaibakken' Derde videotheek broers Mahassen Miss Penthouse '94 opent Videoland ZATERDAG 26 en ZONDAG 27 NOVEMBER ZEELANDHALLEN GOES Platenbaas heeft een nieuwe stek Boekhandel Bikker achter nieuwe gevel Traumatische angsten Klantgericht denken de SNUFFELMARKT... de gezelligste rommelmarkt van Nederland Tabakspecialist Burger uitgebreid en aangepast Woensdag 23 november 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER ALLEMAAL ANGST (3) PSYCHOCONSULT Openingstijden: ZATERDAG 9-17 uur en ZONDAG 10-17 uur BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN 11 J.A. Davidse, van Autorij school Catharina in Melisker- ke, beschikt sinds een paar weken over een verkeerstheo- rielesprogramma op cd-i. Deze week kunnen zijn rijschool leerlingen het systeem voor het eerst uitproberen. „Dit is het nieuwste van het nieuw ste. Voor jongeren die gewend zijn aan video, computerspel letjes en dergelijke is het een veel aansprekender systeem dan dat met dia's," zegt David se. Davidse beschikt - naast de nodige afspeelapparatuur - over acht cd's waarop de theo rielessen en twee proefexa- mens zijn opgeslagen. Hij kan per lesavond één volledige cd afdraaien. Op een grootbeeld televisie wordt een onderdeel van de verkeerstheorie in bewegende beelden uitgelegd. .Als het onderdeel is afgerond, volgt een aantal vragen. De leerlingen kunnen door middel van een aan de afspeelappara tuur gekoppeld 'kastje' de vra gen met ja of nee beantwoor den. De computer registreert alle antwoorden, waardoor de rijschoolhouder de gegeven antwoorden per cursist, per vraag, van de groep of van zijn hele school kan opvragen. Op deze manier kan hij aflei den welk onderdeel van de theorie nog enige aandacht behoeft. Vragen die fout zijn beantwoord kunnen opnieuw worden opgevraagd, waarbij de cd uitleg geeft waarom het goede antwoord het enige juiste is. De cursisten kunnen na afloop van de les een print je mee naar huis nemen waar op hun resultaat van die avond staat vermeld. Zo kunnen ze thuis aan de hand van een vra genlijst of een theorieboek hun zwakke punten nog eens door nemen. „Maar ze kunnen ook gewoon hier langs komen, om met de cd-i te oefenen," zegt rijschoolhouder Davidse. „Ze kunnen een bepaald blok opvragen, bijvoorbeeld dat over verkeerslichten, of een aantal moelijke vragen bekij ken." De proefexamens die bij het systeem horen bevatten elk 75 vragen. „Het theorie-examen telt zeventig vragen," zegt Davidse. „Op de schijfjes staan er vijf extra: mochten er ver keersregels veranderen - wat nog wel eens gebeurt - kan ik zelf een vraag Vervangen. Als er nu echt veel verandert in de regels, krijg ik automatisch een nieuw plaatje, zodat het les- systeem steeds bij de tijd blijft." Het grote voordeel van het nieuwe theorielessysteem, boven het 'oude' dia-systeem, vindt Davidse dat hij nu beter in staat is de sterke en zwakke punten van elke leerling apart te beoordelen. „Bovendien kunnen cursisten zelf komen oefenen. Daarnaast ben ik nu meer dan dertig jaar bezig met de rijschool en ik moet zeggen: dit is gewoon een leukere manier van lesgeven. Het spreekt de mensen meer aan." P.A.C. Bikker in het nieuwe gedeelte van zijn boekhandel. J.A. Davidse. De Vlissingse boekhandel Bik ker in de Walstraat is uitge breid. De oude toegang is weggebroken en maakte plaats voor zo'n vijfentwintig vierkante meter winkelopper vlak. In het nieuwe gedeelte staan nu op een overzichtelij ke manier boeken uitgestald die voorheen minder promi nent in de zaak aanwezig waren. Eigenaar P.A.C. Bikker nam de boekhandel in 1959 van zijn vader over die tweeënzestig jaar geleden het bedrijf begon. Sinds acht jaar zit Bikker Boe ken op de huidige locatie. „De oude etalages en het portiek namen veel ruimte in beslag en deden eigenlijk een beetje ouderwets aan. In een week tijd is alles weggebroken en is er een hele nieuwe pui gezet die de winkel een meer eigen tijdse aanblik geeft", aldus P.A.C. Bikker. Met de uitbrei ding van de zaak is ook het aanbod enigszins veranderd. In het nieuwe gedeelte staan onder meer maritieme boeken die voorheen op de eerste ver dieping stonden. Daarnaast is er een flinke collectie boeken met 3-D platen, de nieuwste rage in de boekenbranche. Bik ker: „Ik ben blij dat de hele ver bouwing nog voor Sinterklaas en kerst gerealiseerd is. Ook de eerste reacties van het win kelend publiek zijn positief". Het is moeilijk een omschrij ving te vinden die de lading van de Wirwar in Oost-Sou burg dekt. Wie langs de winkel in de Buteuxstraat loopt kan in eerste instantie denken aan een winkel in tweedehands meubelen en curiosa. Maar bij verder lopen ziet de passant plots een rek houthakkers hemden en stellingen nieuwe spijkerbroeken. En wat doet dat draaibankgereedschap daar, links van de videoban den? „Ik weet niet wat ik wil", geeft eigenaar Peter Wery als verkla ring voor zijn inkoopbeleid. „Alleen spijkerbroeken en leg gings, die zullen wel blijven. Dat is een goed produkt. Ver der kan het me niet schelen wat ik verkoop. Als ik een partij spullen tegen kom waarvan ik het idee heb dat ik ze goed kan verkopen, dan koop ik het. Bovendien, voor ieder wat wils is ook een vorm van risico spreiding." Wery, Middelbur ger van geboorte, opende De Wirwar begin deze maand in Oost-Souburg. Zijn veelzijdige assortiment komt uit partijver koop, van de groothandel en bij particulieren vandaan. „Ik heb veel op markten gestaan. Daardoor heb ik heel connec ties en reis ik het hele land door op zoek naar handel." „Wat ik wil is op een leuke manier met klanten omgaan en goede spullen aanbieden tegen, zeg maar, Zeemanprij- zen. Dat moet ook wel, want de winkel zit natuurlijk wel een beetje in een uithoek." Wery kan lage prijzen bieden, niet alleen omdat hij vrij grote par tijen aanschaft - „Gewone kle dingzaken willen altijd drie maatjes S, drie M en drie L en dat in twee kleuren" - maar ook omdat hij zelf de inkoop doet. „Dat is natuurlijk goed koper dan wachten tot een handelaar je iets aanbiedt. Want die doet het ook niet voor niets." Het nadeel van zijn inkoopbeleid is het gebrek aan continuïteit in zijn assorti ment. „Het kan zijn dat iemand komt om een houthakkers- hemd dat gewoon op is. En of ik het weer krijg is nog maar de vraag. Maar misschien denken mensen dan wel: volgende keer toch iets eerder bij Peet kijken, anders is het weg." Als Wery onderweg is, staan zijn moeder cn zijn vriendin Corine van den Hoek in de win kel. „We hebben al veel leuke reacties gehad," zegt Van den Hoek. „De meeste mensen die hier binnenkomen, hadden een rommeltje verwacht. Voor de prijzen die wij vragen den ken mensen gauw dat het zo'n smijttent is, met van die graai bakken. Maar wij proberen het toch echt leuk neer te zetten." Wery: „En het was al meteen druk. Tijdens de opening dach ten we dat we de hele dag alleen in de winkel zouden zit ten, maar over belangstelling hebben we niet te klagen." Corine van den Hoek en Peter Wery. Majed (links) en Mike Mahassen in hun nieuwe video theek. Als het aan de broers Majed en Mike Mahassen ligt hebben zij over een tijdje de grootste videotheek van Middelburg. Ze zijn in ieder geval hard op weg. Nog geen jaar geleden opende Majed Videorent in de Langevieleweg. Nu heeft hij samen met broer Mike - die al een videotheek in Dauwenda- ele heeft - een tweede zaak in de Middelburgse Stromenwijk geopend. Met de drie video theken hebben ze een sorte ring van twaalfduizend films. Acht jaar geleden begon Mike Mahassen in Dauwendaele met de kleinste videotheek van Middelburg. Als het aan hem ligt gaat dat drastisch verande ren. „Samen met mijn broer hebben we nu drie videothe ken. Volgend jaar willen we er ook nog een in de binnenstad openen. Voordeel voor onze klanten is dat ze met één lid maatschap bij drie zaken terecht kunnen", legt Mike Mahassen uit. Aan de zaak in de Maasstraat is nog niet veel veranderd. Alleen de nieuwe naam Video- rent Maasstraat siert de gevel voortaan. Begin volgend jaar wordt de videotheek grondig onder handen genomen. Mike Mahassen: „Het interieur is sterk verouderd en zal dus helemaal vernieuwd worden. Ook de sortering wordt uitge breid, meer films en meer computerspelletjes". Het nieu we medium CD-i is voorlopig alleen te huur in de videotheek in Dauwendaele. Als het daar aanslaat willen de broers het ook in hun andere zaken intro duceren. Naast beelddragers gaat Videorent Maasstraat ook andere produkten aanbieden. Mike Mahassen: „We richten ons op alles wat met entertain ment te maken heeft. We gaan dan ook bijvoorbeeld tabaks waren en krasloten verkopen". Vaak zijn angsten niet terug te voeren tot een specifieke negatieve ervaring. Veel men sen met een hondefobie hebben zelf geen enkele negatieve ervaring met honden. Mensen met straatvrees zijn vaak bang om op straat flauw te vallen, maar maken dit zelden tot nooit echt mee. Hetzelfde geldt voor mensen met hevige faalangst. Ook zij hebben nauwelijks negatieve ervaringen ten aanzien van fouten maken. De meeste irreë le angsten lijken dan ook voort te komen uit onze verbeelding en hebben met de werke lijkheid maar weinig van doen. Dat geldt niet voor de zogenaamde traumatische angsten. Deze hangen namelijk wel direct samen met de confrontatie met daadwerkelijk gevaar. Daardoor grijpen ze zo diep in, dat ze meest al sporen in de persoon achterlaten. We kun nen de vergelijking maken met littekens: traumatische angsten kunnen helen, maar veranderen ons wel. Drs. Henk C.M. Hermans De extreme vormen van traumatische erva ringen zien we praktisch dagelijks op tv en in de krant: de slachtoffers van etnische zuive ringen, oorlogvoering, martelingen en natuurrampen. Vaak gaan we eraan voorbij, dat ook in onze directe omgeving mensen leven met traumatische angsten. Neem als voorbeeld de benzinepompbediende die tij dens een rustig avondje werken wordt bedreigd met een pistool. Hij heeft de over val zonder kleerscheuren overleefd, maar zal nooit meer zo rustig op zijn post zitten als voorheen. Of de conducteur, die tijdens zijn ronde door de trein een 'zwartrijder' betrapt. Als hij proces verbaal wil opmaken, haalt deze reiziger een groot mes te voorschijn. Ook dit loopt goed af. De conducteur weet zijn belager te overmeesteren, zodat deze bij de eerstvolgende halte door de spoorwegpo litie kan worden afgevoerd. Maar ook deze conducteur zal zich op de trein nooit meer zo veilig voelen als vóór dit incident. Minder goed loopt het af met de jonge vrouw die na een avondje stappen van de fiets wordt getrokken en ergens in de struiken wordt verkracht. Of het kind dat door zijn ouders regelmatig lichamelijk wordt mishan deld. Of de automobilist die tijdens dichte mist in een kettingbotsing raakt en voor de rest van zijn leven aan een rolstoel gekluis terd is. Zij komen niet ongeschonden uit hun traumatische ervaring en zullen waarschijn lijk nog lange tijd last blijven houden van traumatische angsten. Traumatische angsten ontstaan, doordat we worden geconfronteerd met abnormale, levensbedreigende situaties. Het zijn voor vallen die ons wereldbeeld op een extreme wijze tegenspreken: de 'veilige wereld' blijkt ineens niet meer veilig te zijn, de 'medebur ger' ontpopt zich als een vijand, of de 'zorg zame ouder' blijkt niet vrij van sadistische neigingen. Dergelijke ervaringen veroorza ken een reactie, die zich in het denken, doen en voelen van het slachtoffer openbaart. In zijn gedachten blijft hij vaak de betreffende gebeurtenis herbeleven. Herinneringen blij ven zich opdringen, dromen over het voor val, of plotseling opkomende beelden ('flash backs') kunnen hem gedurende lange tijd blijven kwellen. Emotioneel is er sprake van een verhoogde prikkelbaarheid. Deze komt tot uitdrukking in slaapstoornissen, woede uitbarstingen, schrikachtigheid en hevige angstreacties in situaties die overeenkom sten hebben met de traumatische ervaring. Slachtoffers van sexueel misbruik kunnen panisch worden bij normale vormen van lichamelijk contact en overvallen bankmede werkers breekt het angstzweet uit als er iemand het bankgebouw binnenstapt. Mensen met traumatische angsten proberen vaak gedachten en gevoelens, die bij het trauma horen, te vermijden. Herinner ingsbeelden worden vaak verdrongen en situaties die deze kunnen activeren worden vermeden. Als deze vermijding aanhoudt, neemt de angstklacht toe. Als een machinist na een zelfdoding voor zijn ogen de trein ver laat, zal hij toch weer vrij snel naar zijn stek moeten terugkeren. De stap terug zal anders steeds moeilijker worden. De behandeling van traumatische angsten vindt gewoonlijk in drie fasen plaats. Allereerst worden de spanningsklachten aan gepakt door middel van ontspanningstech nieken. Is dat gelukt, dan wordt de traumati sche ervaring opnieuw doorgewerkt. De her innering aan het voorval wordt zo volledig mogelijk herbeleefd, waarbij de erbij horen de gevoelens (angst, boosheid) geuit kunnen worden. De laatste fase van de behandeling bestaat uit het herwinnen van een gevoel van veiligheid. De invloed van de traumatische ervaring op het wereldbeeld dient te worden teruggebracht tot haar ware proporties. Immers het beeld van een onveilige wereld belemmert een emotioneel gezond leven. Willen we ons in deze wereld op ons gemak voelen, dan zullen we er ons veilig in moeten wanen. Miss Penthouse '94 Yvonne Viergever, Marjan Fleur- baay, verkoopster Sandra en Willem Fleurbaay (vlnr). In de Middelburgse Zuster straat heeft Miss Penthouse '94 Yvonne Viergever vorige week zaterdag een nieuwe Veel bedrijven in Nederland zijn toe aan een nieuwe ondernemingsfilosofie: een nieuw soort denken waarbij individuele behoeften en voorkeuren van consumenten centraal staan. door drs, R J.C. Schieman Veel beleidsbepalers denken nog te vaak in termen van produkten in plaats van klanten. Veranderende marktomstandigheden dwin gen ondernemers - zeker zij die rechtstreeks in contact staan met de consument - tot een heroriëntatie op marketingtechnisch gebied: de manier waarop klanten benaderd en pro dukten ontwikkeld worden. Het vastleggen van individuele voorkeuren, wensen en behoeften van de klant is van onschatbare waarde voor de onderneming. De huidige technologie maakt het mogelijk om zonder al te veel moeite gericht informa tie op te slaan of uit te wisselen. Door zoge naamde 'customer loyalty programs' op te zetten kan het management van de onderne ming het rendement op de lange termijn ver hogen. Klanten zijn een waardevolle bron van infor matie. Zo geven klachten aan waar het beter kan binnen de onderneming. Klachten die nen zorgvuldig behandeld te worden. Een onderneming leeft immers bij gratie van haar klanten. Als klachten naar volle tevredenheid afgehandeld worden kweek je als onderneming 'goodwill'; een tevreden klant komt terug. De leus bij de afdeling consu- mentenprodukten van Philips spreekt voor zich in deze: 'Verkopen is ons brood, een tevreden klant ons beleg!' Naast klachten zijn wensen en behoeften een belangrijke bron van informatie. Wensen en (latente) behoef ten van klanten kunnen ondernemingen dui delijkheid verschaffen over de vraag welke nieuwe produkten in de toekomst de meeste kans van slagen hebben. Essentie van dit alles is het verhogen van de klantenbinding. Bij Philips kan de klant bij aankoop van een CD-I speler gratis lid worden van de 'GoldClub'. Nieuwe leden krijgen bovendien een 28-delige encyclopedie op CD-I erbij cadeau. De klantenbinding gaat echter ver der dan het lidmaatschap; het zoveelste pasje in je portemonnee. Door het verstrek ken van catalogi, het uitgeven van een club magazine en het gericht versturen van klant- specifieke informatie probeert de afdeling consumentenprodukten van Philips klanten tevreden te houden. Gebruik wordt gemaakt van de laatste ontwikkelingen op computer- technologisch gebied. In databases worden allerlei soorten gegevens over de klant gere gistreerd alsmede zijn ervaringen met de afgenomen produkten. 'Customer loyalty' is klantvriendelijkheid in een nieuw jasje. Steeds meer ondernemin gen gaan het belang van het klantgericht denken inzien. Niet voor niets is kwaliteits zorg - het voldoen aan de vanzelfsprekende behoeften en verwachtingen van de klant - populair onder leveranciers. In de luchtvaart industrie is het klantgericht denken en het opzetten van 'customer loyalty' program ma's al jaren gemeengoed. De 'frequent flies' en het laatste 'airmiles programma' spreken voor zich. De idee achter deze programma's is dat een tevreden klant niet zo snel over stapt naar de concurrent. Doet uw onderne ming eigenlijk aan klantenbinding? De Platenbaas in de Korte Noordstraat in Middelburg is verhuisd. De winkel in twee dehands platen en cd's groei de in twee jaar tijd uit z'n jasje en is nu verhuisd van nummer 17 naar nummer 4. Het winkel oppervlak is daarmee verdub beld van twintig naar veertig vierkante meters. Naast twee dehands cd's en vinyl kunnen ook nieuwe geluidsdragers bij de Platenbaas worden besteld. Eigenaars Walter Maljers en René Poerstamper begonnen hun winkel aanvankelijk om dance- en houseplaten aan de man te brengen. Maljers: „Al snel bleek dat daar niet echt een markt voor is in Zeeland. We zijn daarom al snel overge gaan op tweedehands platen en cd's in vrijwel alle genre's, van modern tot klassiek". Naast hun werk in de winkel Poerstamper en Maljers deze week diverse aanbiedingen. Iedere tiende en vijfentwintig ste klant krijgt een presentje, nieuwe cd's worden tegen dumpprijzen aangeboden en alle klanten worden getrak teerd op een kopje koffie. vestiging van Videoland geo pend. Videoland is een lande lijke keten van videoverhuur bedrijven. De zaak in Middel burg wordt geëxploiteerd door het echtpaar Marjan en Willem Fleurbaay. Tot voor kort heette de video theek in de Zusterstraat Video rent. „Voordat je je Videoland mag gaan noemen moet je eerst een paar jaar Videorent geweest zijn. Wij zijn hier drie jaar geleden begonnen en mochten nu Videoland wor den", legt Marjan Fleurbaay uit. Videoland is gespeciali seerd in diverse beelddragers: videobanden, computerspelle tjes maar ook de moderne interactieve CD. De apparatuur om een CD-i te bekijken kan ook bij Fleurbaay gehuurd worden. Marjan Fleurbaay: „De verhuur van de CD-i is de laatste tijd wat teruggelopen. Maar binnenkort start Philips een promotiecampagne en dan zal het we! weer bijtrek ken. Probleem is dat veel van de schijfjes nog niet voorzien zijn van Nederlandse onderti tels". Voordeel dat Videoland ten opzichte van andere videothe ken heeft is volgens Willem Fleurbaay dat het bedrijf de exclusieve rechten van veel speelfilms heeft. Daarnaast doet het concern veel zaken met grote bedrij ven. Zo zit er een tegoedbon in het boekje van Shell dat alleen bij Videoland kan worden ingeleverd. Ook veel topmer ken uit de levensmiddelenin dustrie hebben regelmatig acties in samenwerking met Videoland. Walter Maljers (links) en René Poerstamper. zijn Maljers en Poerstamper in part time dienstverband bij respectievelijk de Sociale Ver zekeringsbank Middelburg en de Provinciale Griffie. Ze richten zich bewust alleen op tweedehands „Voor nieuwe cd's materiaal, zijn er in Kindveilig - Wethouder L. Poppe-de Looff van Vlissingen en C. Meijer van de Stichting Consument en Veiligheid hebben vorige week een convenant ondertekend, dat voorziet in een wijkgericht veiligheidsonderzoek naar speelgelegenheden en open waterpartijen in Vlissingen. In heel Vlissingen wordt onderzoek gedaan naar de vei ligheid van speeltoestellen en de omgeving waarin ze staan. Met de resultaten kan de gemeente aan de slag om Vlissingen voor kinderen veiliger te maken. Het onderzoek, dat waarschijnlijk in januari vol gend jaar van start gaat, levert een bijdrage aan het jeugdbeleid dat de gemeente Vlissingen ontwikkelt. Middelburg al genoeg zaken. Daarnaast hebben wij ook vinyl. Een produkt dat eigenlijk nooit weg is geweest maar door de hedendaagse muziek handelaren als achterhaald wordt beschouwd. Wij merken dat er nog steeds veel mensen zijn die zweren bij vinyl", ver telt Poerstamper. De Platen baas is geopend op donder dag- en vrijdagmiddag, op koopavond en op zaterdag. Om te vieren dat de winkel in een nieuw pand zit hebben Tabakspecialist Anthony Bur ger in Middelburg zal vrijdag 25 november zijn zaak herope nen als Primera Burger. Het assortiment is uitgebreid en het interieur van de zaak is daarop aangepast. Precies acht jaar geleden begon Anthony Burger zijn winkel aan de Korte Delft. Eer der werkte hij in Düsseldorf en was hij in dienst van een supermarktketen in de Ver enigde Staten. Terug in eigen land begon hij zijn tabaksspe ciaalzaak in het vrijgekomen winkelpand van zijn vader. Burger sr. verhuisde met zijn chocolaterie naar een grotere locatie aan de overkant van de straat. Inmiddels is de tabakszaak uit gegroeid tot een 'conveniece store": een 'gemakswinkel', waar naast tabak een breed assortiment aan lectuur, wens kaarten, zoetwaren, postze gels, strippenkaarten en sou venirs te vinden is. De verkoop van staatsloten en lottospelle tjes gebeurt tegenwoordig per computer. Met behulp van de on-line terminal kunnen in de toekomst ook theatertickets en voetbalkaartjes wordt ver kocht. Verder is het assorti ment van Burger aangevuld met cd's, video's en cadeau artikelen. Voor het uitgebreide assorti ment bleek een aanpassing van het interieur nodig. Els en Anthony Burger besloten zich aan te sluiten bij de coöperatie Primera, een samenwerkings verband van zelfstandige on dernemers met een gemeen schappelijke formule. In ver band met de interieurverande ring is Primera Burger tot en met donderdag gesloten.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 11