n GEMEENTE MIDDELBURG Wat vindt de politiek van de gemeentebegroting? Democraten 66 Volkspartij voor vrijheid en democratie SGP-RPF-GPV Groen Links GROENI Week 43 6 DE FAAM Woensdag 26 oktober 1994 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 75450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. De gemeentebegroting voor 1995 en het Meerjarig Beleidsplan 1995-1998 moeten worden vastgesteld. Hier mee wordt het Beleidsprogramma 1994-1998, dat de gemeenteraad bij zijn aantreden heeft opgesteld, nader ingevuld en gedetailleerd. Aanleiding genoeg om op deze pagina en in de pers de begrotingsbesprekingen nauwlettend te volgen. Mis schien zelfs om vanaf de publieke tribune de besprekingen bij te wonen. De procedure is als volgt: Het college van burgemeester en wethouders heeft een conceptbegroting en -beleidsplan opgesteld. Deze bestaan uit een aantal boekwerken die bij de sectie Voorlichting in te zien, te leen of te koop zijn. Het eerst zijn de politieke partijen aan de beurt om zich te buigen over dit "huishoudboekje" van de gemeen te. Zij doen dat in de zogenaamde "algemene beschouwingen". Deze beschouwingen liggen nu ter inzage bij sectie Voorlichting. De politieke partijen hebben zelf een samenvatting gemaakt van de beschouwingen. Deze samenvattingen vindt u op deze en een volgende pagina. Op de beschouwingen geeft het college van burgemeester en wethouders schriftelijk antwoord. Volgende week plaatsen we op deze pagina een gedeelte daaruit. Vervolgens stelt de gemeenteraad vragen aan het college van burgemeester en wethouders over deze ant woorden. Dit gebeurt in een openbare raadsvergadering op woensdag 2 november vanaf 19.30 uur in de raad zaal van het stadhuis. Deze vragen worden tot slot door het college van burgemeester en wethouders beantwoord in een openbare raadsvergadering op vrijdag 4 november vanaf 14.00 uur en zonodig ook vanaf 19.30 uur. De volgorde van de behandeling van de algemene beschouwingen is: D'66, VVD, Groen Links, SGP/RPF/GPV, PvdA en CDA. Er is voor D66 in deze raadsperiode iets veranderd, wc zijn nu college partij geworden. Ondanks dat blij ven wij constructief kritisch t.a.v. de door de gemeenteraad te nemen besluiten. Enkele, voor ons belangrijke punten willen we in deze verkorte versie van de algemene beschouwingen aan u kwijt. Bij alle nog te nemen ingrijpende besluiten moet er een tijdige informatie richting burger komen. Na hun reacties kan een goed overwogen en zakelijke keuze gemaakt worden. In het beleidsplan is immers opgenomen, dat we de burgers willen raadplegen via enquêtes c.d. Op termijn zal zelfs misschien de wens van D66 t.a.v. de invoering van de mogelijkheid tot het houden van een correctief refe rendum in vervulling gaan. Openbare orde en veiligheid Het veiligheidsbeleid staat terecht in de belangstelling. D66 is van mening dat het hierbij niet alleen om de zgn. "sterke arm" kan gaan. Legio maatregelen zijn mogelijk, waarbij steeds meer de burger zeil een rol kan en moet gaan spelen. Wij zijn blij dat de wijkagent nog aan wezig is (compliment aan de porte feuillehouder hiervoor) en samen werkt met de wijkbemiddelaar in combinatie niet alle wijkverenigin- gen. Economische ontwikkelingen Voor de economische ontwikkeling van Middelburg zullen kleinere en middelgrote bedrijven van grote betekenis zijn. Om een zo actief mogelijk beleid te ontwikkelen dat gericht is op het aantrekken van nieuwe en middelgrote bedrijven is de fractie van mening dat hiertoe een vestigingsbeleid moet worden gehanteerd waarbij de toelatings- drempcls voor mensen die als ondernemers willen starten zo laag mogelijk moeten zijn. Voor wat betreft de acquisitie is de fractie van D66 van mening dat een aantal voordelen van de geografi sche ligging van Middelburg meer uitgebuit dient te worden. Er moet meer aan de weg getimmerd worden met Hoogwaard en Amestcin. Detailhandel Een evenwichtige spreiding van winkels is van groot belang voor de versterking van Middelburg als koop- en winkelcentrum van Wal cheren en Midden-Zeeland. De (ver nieuwde) winkelsluitingswet biedt mogelijkheden om flexibel om te gaan met de sluitingstijden. D66 vindt dat. indien bij de winkeliers belangstelling bestaat hun winkel enkele zondagen per jaar te openen, de lokale overheid hiertoe geen obstakels dient op werpen. Basisonderwijs De ontwikkelingen die leiden naar een verdere verzelfstandiging van het openbaar onderwijs juichen wij van harte toe. Afwachten is echter welke mogelijkheden er in de toe komst binnen de wettelijke kaders worden gecreëerd. Voortgezet Onderwijs Op dit moment wordt er onderzocht in hoeverre er een basis bestaat om over te gaan tot een nauwere samen werking tussen de SSGM en De Wcllinge. D66 is voorstander van brede scholengemeenschappen VBO/AVO/VWO met behoud van eigen identiteit. Sportaccommodaties De sportvelden aan de Nassaulaan zullen verplaatst gaan worden even als de sportclden in Nw. en St. Joos- land. Wij vinden dat de andere sportaccommodaties. Kruitmolcn en Voorborch, niet vergeten mogen worden v.w.b. het onderhoud. Centrum Beeldende Kunst Door de meerderheid van de raad is in 1993 besloten tot bouw van het centrum voor beeldende kunst te Middelburg. Ter realisering van dit project is een krediet beschikbaar gesteld. Wij willen benadrukken dat het centrum beeldende kunst, met haar exploitatielasten wel een extra zware claim legt op de gemeentelij ke begroting. Gemeentelijke heffingen In 1995 krijgt de burger I aanslag gemeentelijke belastingen in de bus. D66 vindt dat met de aanslag gemeentelijke heffingen een duide lijke voorlichting moet zijn t.a.v. dc mogelijkheid tot gespreide betaling en/of kwijtschelding. Binnenstad De uitvoering van de detailhandels- nota 'Om dc markt' is gewenst, m.n. voor wat betreft dc uitvoering van de 'acht van Middelburg'. D66 dringt erop aan dat er voortvarend wordt gewerkt aan dc aanpassings werkzaamheden rondom dc Markt als deze autovrij wordt. Nogmaals herhalen wij onze stelling dat meer dere gegadigden een plan zouden moeten kunnen indienen. De betrouwbaarheid van de uitvoerders (projectontwikkelaars) zal getoetst moeten worden. Naar onze mening is het niet nodig het Hofje Onder dc Toren te slopen. Het gebied kan o.i. ook zo bebouwd worden dat dc hui dige bebouwing gehandhaafd wordt. Er zal ook hier eerst een goed plan moeten zijn. Bij het hele plan t.a.v. het kemwinkelgebied moeten wc ook zeker niet de Vlasmarkt en het Plein '40 vergeten. Financiën Voor dc controle op dc financiële huishouding wordt gebruik gemaakt van diverse externe advies- en ande re bureaus, waaronder D&T. Reeds eerder is door onze fractie benadrukt dat de dienst middelen een meer actief sturende coördinerende taak dient te vervullen voor wat betreft het geldstroombcheer. Er dient een herijking plaats te vinden van de uit gaven in deze gemeente aan hel openbaar onderwijs. Uitgangspunt dient te zijn de LONDO-vergoc- ding. Op een aantal punten wordt er meer geld uitgegeven dan LONDO 'vergoedt'. Dül Het is de eerste begrotingsbehande ling in dc nieuwe raadsperiode. Onze fraktie had een forse stem menwinst. Graag hadden we een zetel in het kollege van B&W gehad, andere frakties vonden echter dat we daar niet in pasten. Ondanks deze teleurstelling, willen we ons konstruktief opstellen, zoals we dat vanuit ons principe altijd gewend zijn geweest. Wij vonden het beleidsprogram ma, dat de raad heeft opgesteld, te oppervlakkig, het behoeft een nade re uitwerking zo werd erkend. Nu het nieuwe Mccrjarcnbelcids- plan en de Begroting 1995 versche nen is, blijkt dat er nog niets uitge werkt is en dat ook de financiële ruimte ontbreekt om iets nieuws ter hand te nemen, of meer aan straten- onderhoud te doen. Er moet zelfs weer zoals in de voorgaande jaren een beroep gedaan worden op de reserve om de begroting rond te krij gen. Bovendien komt er een korting uit het gemeentefonds van ruim acht ton. Er is door het kollege voorge steld om de onroerende-zaakbelas- ting niet te verhogen. Gezien de verhoging van rioolrecht en reinigingsheffingen is dat ook niet verantwoord, na Vlissingen had Middelburg in 1994 de hoogste woonlasten in Zeeland. Onze fraktie heeft de afgelopen jaren steeds gewezen op dc krapper wordende financiën. Het roer werd niet omgegooid en ook nu zal het lang duren alvorens een ander beleid zichtbaar wordt, een gemeen te is een log lichaam en de wil moet er zijn Al geruime tijd wordt er gesproken over marktkonform werken bij de gemeente. Gemeentelijke taken zijn met het partikulicrc bedrijf niet goed vergelijkbaar. Het voornaamste is. worden deze taken efficiënt en vriendelijk tegenover de burger uit gevoerd. Vanuit deze diskussie komt de vraag, moet de gemeente zich met alles bemoeien, wat zijn de kerntaken van de gemeente? De gemeente heeft een aantal taken die door rijk en provincie zijn opge legd. daarnaast zijn er taken die dc gemeente aan zich getrokken heeft. Wij vinden dat openbare werken en reiniging taken van de gemeente zijn en dat kuituur, sport en rekreatie geen taken van de gemeente zijn, om het in het kort te zeggen. Nu is het moeilijk vol te houden, dat in deze tijd, de gemeente zijn han den maar terug moet trekken. Dc individualisering heeft wrange vruchten afgeworpen. Onze maat schappij zit als los zand in elkaar. Afgezien van enkele verenigingen zijn er weinig verbanden die een zorg voor elkaar bewerkstelligen. Maar het wordt hoog tijd dat de "mondige" burger ook zelf bekostigt wat hij zo graag wil! Middelburg zit met smart op bouw grond te wachten. Het plan Veerse- poort is door interne wrijving ern stig vertraagd. We dringen er op aan om nu voortvarend te werk te gaan en ook de kosten van het plan nauw lettend in het oog te houden. Er moeten veel zaken op de schop, n.l. aanleg van ontsluitingswegcn en verplaatsen van dc sportvelden. Er moet ook rekening worden gehou den met dc Dammcnroute en aan sluitend de derde kanaalvcrbinding. Wij zijn er voorstander van om de zogenaamde groene longen zoveel mogelijk in stand te houden. Nieuw en St. Joosland wacht al lang op woningbouw. Wij vinden een bij drage uit dc reserve van het grond bedrijf daar op z'n plaats, als dat dc woningbouw op gang kan helpen. Dc fraktie is ontrust over het drugs gebruik en de gokverslaving en vraagt om optreden hiertegen. Wij vragen ook om optreden tegen, het uitbundig uitstallen van koopwa ren op de straat en terrassen op trot toirs. -Hoe verlopen de fusies van de (openbare) basisscholen en wat staat een fusie van de SSGM met Dc Wcllinge in de weg? -Hoeveel middelen zijn er beschik baar voor de sociale vernieuwing. Dc fraktie vindt het positief als dc burger zich verantwoordelijk weet voor zijn omgeving. De financiële meerjarenplanning en dc begroting voor het komende jaar zien er niet al te optimistisch uit. Voor het komende jaar is de begro ting weliswaar nog sluitend, maar dat is alleen mogelijk door reserves aan te spreken. Op zich heeft de VVD geen bezwaar om incidenteel reserves aan te spre ken, maar dat moet een uitzondering blijven. Het mag niet zo zijn dat alle reserves worden uitgeput. Een bijkomend probleem is nog dat van de kant van het Rijk nog extra kortingen worden opgelegd. Dc kor ting voor 1995 is op dit moment nog niet in de begroting verwerkt, maar zal wel grote gevolgen hebben. Voor de jaren na 1995 wordt de situ atie nog moeilijker. Dit betekent al met al dat de gemeente volgend jaar en de jaren daarna niet alle wensen kan vervul len en er zullen dus keuzes moeten worden gemaakt. Dit heeft tot gevolg dat sommige zaken, die nu nog door de gemeente worden verricht in dc toekomst wellcht door derden zullen moeten worden uitgevoerd. Wélke zaken dat allemaal zullen worden zal een politieke discussie en een politieke keuze moet worden. Dit is een belangrijk element van de z.g. kcmtakcndiscussie. De burger zal erop moeten rekenen dat er soms niet zo leuke beslissin gen zullen (moeten) worden geno men. De VVD is er een voorstander van dat dc burger meer bij het bestuur wordt betrokken. De manier waarop dat moeten gebeuren moet in de komende tijd nader worden uitge werkt. De landelijke ontwikkelingen bij dc politie baart dc VVD zorgen. De burger vraagt steeds weer vaker om politie op straat, omdat men zich onveilig voelt. Onveilig vanwege de toenemende criminaliteit, maar ook omvcilig door het ongedisciplineerde ver keersgedrag van velen (fietsen op dc Lange Delft bijv.!). Dc VVD wil nader onderzoek naar dc mogelijk heden om hierin verbetering te bren gen, bijvoorbeeld door uitbreiding van dc taken van de Stadswachten of instelling van zogenaamde surveil lance-diensten. Er moet alles aan worden gedaan om ook te profiteren van de economie, zodat dc werkgelegenheid in onze stad kan toenemen. Niet alleen het verder ontwikkelen van de terreinen Hoogwaard. Arnestein en Rams- burg, maar zeker ook de binnenstad heeft de volle aandacht nodig. Dc verdere ontwikkeling van de nieuwe woonwijk de Veersc Poort moet worden voortgezet. Een geva rieerd aanbod van woningen en veel aandacht voor het landschap en het milieu zijn belangrijk bij dc uitwer king van dc plannen. In het onderwijs zijn belangrijke ontwikkelingen aan de gang. De fusies bij het openbaar onderwijs zullen in dc komende tijd hun beslag krijgen. De VVD vindt het belang rijk dat dc schoolbesturen en de directies meer eigen financiële ver antwoordelijkheid en vrijheid krij gen. Er moet ernaar worden gestreefd dat de scholen in principe niet meer geld besteden dan dc ver goedingen die het Rijk beschikbaar stelt (z.g. Londo-vergocdingcn) en alleen voor uitzonderlijke zaken zal dan dc gemeente kunnen (en soms moeten) bijspringen. De contacten tussen de gemeente en de schooldirecties moeten worden verbeterd. De schoolgebouwen, die vanwege de fusies niet meer nodig zijn, moeten liefst zo vlug mogelijk worden verkocht om niet onnodige kosten te hoeven maken voor onder houd c.d. Dc terugloop van het aantal leerlin gen in het openbaar onderwijs is een bron van zorg. Naar de oorzaken hiervan moeten worden gezocht en waar mogelijk verbeteringen wor den aangebracht. Sociale voorzieningen en maat schappelijke dienstverlening vragen om speciale aandacht. Een groot probleem daarbij is ook dat de finan ciële middelen daarvoor steeds krapper worden. Dit is niet een pro bleem dat alleen voor Middelburg geldt, dit is een landelijk fenomeen. Diegenen in onze samenleving die deze voorzieningen echt nodig heb ben mogen in geen geval dc dupe worden van anderen die er misbruik van maken. Grote zorgvuldigheid is dus van belang. Verder moet meer aandacht worden besteed aan vooral diegenen die van de bijstand gebruik moeten maken. Vaak ziet men dat deze mensen in een sociaal isolement raken. Dc vraag is op welke wijze hierin ver betering zou kunnen worden gebracht. Het milieubeheer en het groenbe- hcer is niet optimaal. Weliswaar moet worden gestreefd naar zo min mogelijk gebruik van chemische middelen, maar dat mag natuurlijk niet leiden tot verwaarlozing. Er moeten worden gezocht naar betere alternatieven, zodanig dat de bin nenstad, maar zeker ook de woon wijken buiten het centrum, er fat soenlijk bij liggen. Dit zal de burger aansporen mee te helpen de stad net jes te houden. Uit het bovenstaande zult U hebben begrepen dat ook Middelburg de komende jaren heel goed op de kleintjes zal moeten letten. Wij vra gen daarvoor Uw begrip. "Groen Links of laten we het zo?" Dat was de slogan van ons verkie- zingspropramma en mede op basis daarvan heeft u ons afgelopen voor jaar gekozen. Éénmaal een hokje rood maken en het daama overlaten aan de gemeenteraad vinden wij onvoldoende. We wensen betrok kenheid en samenwerking tussen kiezers en gekozenen. Groen Links kiest voor het stellen van prioriteiten voor mensen aan de onderkant van de samenleving. Wij kiezen voor een open en democra tisch bestuur, waarbij zoveel moge lijk mensen betrokken zijn en bovendien kiezen we voor een eco nomie op basis van duurzaamheid, met grote aandacht voor het leefmi lieu. Onze keuze staat wel eens haaks op de keuze van andere partijen. Groen Links zit niet in het College van B&W maar zit in dc zogenaamde oppositiebankjes. Vandaaruit doen wij mee aan de discussies en het gaat ons er dan niet om om simpel weg "tegen" te zijn. Wij laten onze steun afhangen van hetgeen zonet gezegd is. Het Hofje De politiek moet dichter bij de men sen komen te staan, tegelijkertijd moeten dc kontakten tussen bevol king en politiek beter worden. Het kontakt mag niet louter bestaan uit een reaktie op plannen rondom de sloop van het Hofje, om maar een recent voorbeeld te noemen. Ook Groen Links moest dc plannen in eerste instantie uit de krant verne men. Met dc gang van zaken rond om het Hofje zijn we dan ook niet zo ingenomen. Inhoudelijk zijn wc van mening dat het Hofje niet zonder meer mag verdwijnen tenzij er garanties zijn voor het verdwijnen van de 12 goedkope huurwoningen in het centrum, het verdwenen poffertjeskraam en een verantwoor de invulling c.q. herinrichting van het gehele gebied. Betrokkenheid Voor de komende jaren staan er vele grote werken op de agenda" de autovrije Markt/Lange Viele. het nieuwe zwembad, nieuwbouw op het Gasthuisterrein, het Molenwater, verplaatsing van het busstation, dc Veerse Poort enz.... Dat betekent voor Groen Links dat het gemeentebestuur de betrokken heid van de burgers moet stimule ren. Het gaat er dan niet om of de bewoners bij voorbaat gelijk hebben of moeten krijgen. Het gaat erom dat dc bewoners bereid zijn zich te ver enigen en in te zetten voor een belang dat zij hebben in hun woon- en leefomgeving. Dat ze bereid zijn en het vertrouwen hebben, hierover in diskussie te gaan met het bestuur. Het bestuur kan en moet haar beleid niet altijd onder invloed hiervan wij zigen maar moet deze betrokken heid echter serieus nemen, uitleg gen, verhelderen en duidelijk maken hoe zij, alles afwegende, uiteindelijk tot een besluit is gekomen en hier voor dc verantwoordelijkheid neemt. Communiceren is niet eenvoudig maar zeker bij het besturen van een stad als Middelburg onmisbaar. Het kost Groen Links veel tijd en geduld het College ervan te overtui gen dat haast gemaakt moet worden met een gifvrij groenbeheer gekop peld aan het terugdringen van het gifgebruik door partikuliercn, dat een autovrije Markt meer is dan de auto's naar een andere Parking ver wijzen, dat de Veerse Poort meer moet zijn dan alleen maar een uit breidingswijk, dat de vervuiler moet betalen maar dat milieuvriendelijk gedrag beloont dient te worden door reinigingsrechten te heffen naar het aantal kilo's afval dat men aanbiedt. Te vaak wordt gezegd dat het geld ervoor ontbreekt, de techniek nog niet zover is enz... Bij de behandeling van de begroting voor 1995 zullen we onze opstelling staven aan onze uitgangspunten. Het gaat Groen Links erom dat er keuzes gemaakt worden. Het gaat Groen Links er nog meer om te zien hoe die keuzes gemaakt worden. We willen dat u betrokken bent bij hetgeen zich in Middelburg afspeelt. U heeft tenslotte de gemeenteraad gekozen. Voelt u zich betrokken? Reageer bij de raadsfraktie van Groen Links: Jaap Gocthccr (Fr.vz)-tel. 14032, Anneke Izeboud - tel. 12372, Wout Ardon - tel. 16222. Zie ook de Gemeentegids. dat verwachten, zo willen we weten. De fraktie staat geen verruiming van openstelling van winkels op zondag voor, dit is een rustdag en dient geheiligd te worden. -Het parkeren in de binnenstad is een zaak die een voorzichtige bena dering vergt. De fraktic stelt voor om abonnementshouders te verzoe ken, zoveel mogelijk vanuit dc Gee- rekeldcr naar dc Kousteen te gaan, dc Hof van Tange van een tweede laag te voorzien, het kortparkcrcn voorde Kloveniersdoelen in stand te houden. Zogenaamde ovcrloopterreinen bui ten de vest ziet de fraktic nog niet zitten, die funktioneren maar een paar dagen per jaar is onze gedachte. Hoe ver staat het met dc plannen voor een betere ontsluiting van het P+R terrein achter het station, zo vragen wij. -Dc bus over de markt veroorzaakt veel hinder. Als de bussen dc tan gent volgen en dc stadsbussen even tueel het Bodenplcin aandoen lijkt ons dat een betere oplossing. Wanneer komt de nota Fietsver- keer, en wordt daarin aandacht besteed aan het parkeren van fietsen bij de winkels? -De fraktic vreest problemen met het ophalen van grofvuil tegen een tarief van 20.-. Is b.v. éénmaal per maand ophalen niet beter? -De fraktie vraagt het kollege, dc mogelijkheid te onderzoeken om te komen tot een historisch museum. Kunnen de kinderboederij en de speeltuin met midgetgolfbaan, niet onder één beheer gebracht worden? Op de volgende pagina vindt u de samenvattingen van de algemene beschouwingen van PvdA en CDA. Foto: J. Wolterbeek. -Als De Werkplaatsen Walcheren door de kortingen van het rijk in problemen komt, dan is dc fraktic van mening dat er door de gemeente moet worden bijdragen. -Het gemeentearchief loopt over en wacht op een geschikte ruimte. We vinden het niet juist dat de inrichting van dc Stadsschuur als archiefruim te slechts op de wensenlijst staat! -Man en vrouw zijn geschapen om elkaar aan te vullen. Dc fraktic vindt het onjuist om met het gelijkheids- streven van de moderne emancipa tie mee te doen. -Werkgelegenheid is een belangrijk aspekt, ook voor Middelburg. Het industrieterrein moet daarom aan trekkelijk zijn en goed onderhouden worden. Wij vinden dat detailhandel zoveel mogelijk in de binnenstad gecon centreerd moet zijn. Welke moge lijkheden liggen er met de panden; de Jager, politicbureau en CZ- Groep? Is het terrein Veldzicht een goede lokatie voor kantoren? Kan het stationsgebied een geschikte plaats zijn voor een nieuw stadskan toor? Mede gezien de fusie met Arnemuiden? Voor dat er naar het "Hofje" of omgeving gekeken wordt, vinden wij, dat eerst de plannen rond dc markt uitgewerkt moeten worden. Is er wel genoeg vraag naar winkelop pervlak voor beide lokaties? De fraktie vraagt het kollege om plan nen te ontwikkelen voor het Molen water en de Zuidsingel. Hier liggen grote mogelijkheden, want: de OCMA verdwijnt, de streekschool staat al leeg, miniatuur Walcheren verplaatst wellicht, het terrein van de gasfabriek is beschikbaar en Zec- tex verplaatst ook wellicht. Een ekonomisch beleidsplan is wel op z'n plaats, wanneer kunnen we

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 6