n
GEMEENTE MIDDELBURG
Wat vindt de politiek van de gemeentebegroting?
Democraten 66
Volkspartij voor vrijheid en democratie
SGP-RPF-GPV
Groen Links
GROENI
Week 43
6
DE FAAM
Woensdag 26 oktober 1994
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u terecht in de
Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2,
telefoon 75450, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur en van
13.30 tot 17.00 uur.
De gemeentebegroting voor 1995 en het Meerjarig Beleidsplan 1995-1998 moeten worden vastgesteld. Hier
mee wordt het Beleidsprogramma 1994-1998, dat de gemeenteraad bij zijn aantreden heeft opgesteld, nader
ingevuld en gedetailleerd.
Aanleiding genoeg om op deze pagina en in de pers de begrotingsbesprekingen nauwlettend te volgen. Mis
schien zelfs om vanaf de publieke tribune de besprekingen bij te wonen.
De procedure is als volgt:
Het college van burgemeester en wethouders heeft een conceptbegroting en -beleidsplan opgesteld. Deze
bestaan uit een aantal boekwerken die bij de sectie Voorlichting in te zien, te leen of te koop zijn.
Het eerst zijn de politieke partijen aan de beurt om zich te buigen over dit "huishoudboekje" van de gemeen
te. Zij doen dat in de zogenaamde "algemene beschouwingen". Deze beschouwingen liggen nu ter inzage bij
sectie Voorlichting.
De politieke partijen hebben zelf een samenvatting gemaakt van de beschouwingen. Deze samenvattingen
vindt u op deze en een volgende pagina.
Op de beschouwingen geeft het college van burgemeester en wethouders schriftelijk antwoord. Volgende
week plaatsen we op deze pagina een gedeelte daaruit.
Vervolgens stelt de gemeenteraad vragen aan het college van burgemeester en wethouders over deze ant
woorden. Dit gebeurt in een openbare raadsvergadering op woensdag 2 november vanaf 19.30 uur in de raad
zaal van het stadhuis.
Deze vragen worden tot slot door het college van burgemeester en wethouders beantwoord in een openbare
raadsvergadering op vrijdag 4 november vanaf 14.00 uur en zonodig ook vanaf 19.30 uur.
De volgorde van de behandeling van de algemene beschouwingen is: D'66, VVD, Groen Links,
SGP/RPF/GPV, PvdA en CDA.
Er is voor D66 in deze raadsperiode
iets veranderd, wc zijn nu college
partij geworden. Ondanks dat blij
ven wij constructief kritisch t.a.v. de
door de gemeenteraad te nemen
besluiten.
Enkele, voor ons belangrijke punten
willen we in deze verkorte versie
van de algemene beschouwingen
aan u kwijt. Bij alle nog te nemen
ingrijpende besluiten moet er een
tijdige informatie richting burger
komen. Na hun reacties kan een
goed overwogen en zakelijke keuze
gemaakt worden. In het beleidsplan
is immers opgenomen, dat we de
burgers willen raadplegen via
enquêtes c.d. Op termijn zal zelfs
misschien de wens van D66 t.a.v. de
invoering van de mogelijkheid tot
het houden van een correctief refe
rendum in vervulling gaan.
Openbare orde en veiligheid
Het veiligheidsbeleid staat terecht in
de belangstelling. D66 is van
mening dat het hierbij niet alleen om
de zgn. "sterke arm" kan gaan.
Legio maatregelen zijn mogelijk,
waarbij steeds meer de burger zeil
een rol kan en moet gaan spelen. Wij
zijn blij dat de wijkagent nog aan
wezig is (compliment aan de porte
feuillehouder hiervoor) en samen
werkt met de wijkbemiddelaar in
combinatie niet alle wijkverenigin-
gen.
Economische ontwikkelingen
Voor de economische ontwikkeling
van Middelburg zullen kleinere en
middelgrote bedrijven van grote
betekenis zijn. Om een zo actief
mogelijk beleid te ontwikkelen dat
gericht is op het aantrekken van
nieuwe en middelgrote bedrijven is
de fractie van mening dat hiertoe
een vestigingsbeleid moet worden
gehanteerd waarbij de toelatings-
drempcls voor mensen die als
ondernemers willen starten zo laag
mogelijk moeten zijn.
Voor wat betreft de acquisitie is de
fractie van D66 van mening dat een
aantal voordelen van de geografi
sche ligging van Middelburg meer
uitgebuit dient te worden. Er moet
meer aan de weg getimmerd worden
met Hoogwaard en Amestcin.
Detailhandel
Een evenwichtige spreiding van
winkels is van groot belang voor de
versterking van Middelburg als
koop- en winkelcentrum van Wal
cheren en Midden-Zeeland. De (ver
nieuwde) winkelsluitingswet biedt
mogelijkheden om flexibel om te
gaan met de sluitingstijden. D66
vindt dat. indien bij de winkeliers
belangstelling bestaat hun winkel
enkele zondagen per jaar te openen,
de lokale overheid hiertoe geen
obstakels dient op werpen.
Basisonderwijs
De ontwikkelingen die leiden naar
een verdere verzelfstandiging van
het openbaar onderwijs juichen wij
van harte toe. Afwachten is echter
welke mogelijkheden er in de toe
komst binnen de wettelijke kaders
worden gecreëerd.
Voortgezet Onderwijs
Op dit moment wordt er onderzocht
in hoeverre er een basis bestaat om
over te gaan tot een nauwere samen
werking tussen de SSGM en De
Wcllinge. D66 is voorstander van
brede scholengemeenschappen
VBO/AVO/VWO met behoud van
eigen identiteit.
Sportaccommodaties
De sportvelden aan de Nassaulaan
zullen verplaatst gaan worden even
als de sportclden in Nw. en St. Joos-
land. Wij vinden dat de andere
sportaccommodaties. Kruitmolcn en
Voorborch, niet vergeten mogen
worden v.w.b. het onderhoud.
Centrum Beeldende Kunst
Door de meerderheid van de raad is
in 1993 besloten tot bouw van het
centrum voor beeldende kunst te
Middelburg. Ter realisering van dit
project is een krediet beschikbaar
gesteld. Wij willen benadrukken dat
het centrum beeldende kunst, met
haar exploitatielasten wel een extra
zware claim legt op de gemeentelij
ke begroting.
Gemeentelijke heffingen
In 1995 krijgt de burger I aanslag
gemeentelijke belastingen in de bus.
D66 vindt dat met de aanslag
gemeentelijke heffingen een duide
lijke voorlichting moet zijn t.a.v. dc
mogelijkheid tot gespreide betaling
en/of kwijtschelding.
Binnenstad
De uitvoering van de detailhandels-
nota 'Om dc markt' is gewenst, m.n.
voor wat betreft dc uitvoering van
de 'acht van Middelburg'. D66
dringt erop aan dat er voortvarend
wordt gewerkt aan dc aanpassings
werkzaamheden rondom dc Markt
als deze autovrij wordt. Nogmaals
herhalen wij onze stelling dat meer
dere gegadigden een plan zouden
moeten kunnen indienen. De
betrouwbaarheid van de uitvoerders
(projectontwikkelaars) zal getoetst
moeten worden. Naar onze mening
is het niet nodig het Hofje Onder dc
Toren te slopen. Het gebied kan o.i.
ook zo bebouwd worden dat dc hui
dige bebouwing gehandhaafd wordt.
Er zal ook hier eerst een goed plan
moeten zijn. Bij het hele plan t.a.v.
het kemwinkelgebied moeten wc
ook zeker niet de Vlasmarkt en het
Plein '40 vergeten.
Financiën
Voor dc controle op dc financiële
huishouding wordt gebruik gemaakt
van diverse externe advies- en ande
re bureaus, waaronder D&T. Reeds
eerder is door onze fractie benadrukt
dat de dienst middelen een meer
actief sturende coördinerende taak
dient te vervullen voor wat betreft
het geldstroombcheer. Er dient een
herijking plaats te vinden van de uit
gaven in deze gemeente aan hel
openbaar onderwijs. Uitgangspunt
dient te zijn de LONDO-vergoc-
ding. Op een aantal punten wordt er
meer geld uitgegeven dan LONDO
'vergoedt'.
Dül
Het is de eerste begrotingsbehande
ling in dc nieuwe raadsperiode.
Onze fraktie had een forse stem
menwinst. Graag hadden we een
zetel in het kollege van B&W
gehad, andere frakties vonden echter
dat we daar niet in pasten. Ondanks
deze teleurstelling, willen we ons
konstruktief opstellen, zoals we dat
vanuit ons principe altijd gewend
zijn geweest.
Wij vonden het beleidsprogram
ma, dat de raad heeft opgesteld, te
oppervlakkig, het behoeft een nade
re uitwerking zo werd erkend.
Nu het nieuwe Mccrjarcnbelcids-
plan en de Begroting 1995 versche
nen is, blijkt dat er nog niets uitge
werkt is en dat ook de financiële
ruimte ontbreekt om iets nieuws ter
hand te nemen, of meer aan straten-
onderhoud te doen. Er moet zelfs
weer zoals in de voorgaande jaren
een beroep gedaan worden op de
reserve om de begroting rond te krij
gen. Bovendien komt er een korting
uit het gemeentefonds van ruim acht
ton. Er is door het kollege voorge
steld om de onroerende-zaakbelas-
ting niet te verhogen.
Gezien de verhoging van rioolrecht
en reinigingsheffingen is dat ook
niet verantwoord, na Vlissingen had
Middelburg in 1994 de hoogste
woonlasten in Zeeland.
Onze fraktie heeft de afgelopen
jaren steeds gewezen op dc krapper
wordende financiën. Het roer werd
niet omgegooid en ook nu zal het
lang duren alvorens een ander
beleid zichtbaar wordt, een gemeen
te is een log lichaam en de wil moet
er zijn
Al geruime tijd wordt er gesproken
over marktkonform werken bij de
gemeente. Gemeentelijke taken zijn
met het partikulicrc bedrijf niet goed
vergelijkbaar. Het voornaamste is.
worden deze taken efficiënt en
vriendelijk tegenover de burger uit
gevoerd. Vanuit deze diskussie
komt de vraag, moet de gemeente
zich met alles bemoeien, wat zijn de
kerntaken van de gemeente?
De gemeente heeft een aantal taken
die door rijk en provincie zijn opge
legd. daarnaast zijn er taken die dc
gemeente aan zich getrokken heeft.
Wij vinden dat openbare werken en
reiniging taken van de gemeente
zijn en dat kuituur, sport en rekreatie
geen taken van de gemeente zijn,
om het in het kort te zeggen.
Nu is het moeilijk vol te houden, dat
in deze tijd, de gemeente zijn han
den maar terug moet trekken. Dc
individualisering heeft wrange
vruchten afgeworpen. Onze maat
schappij zit als los zand in elkaar.
Afgezien van enkele verenigingen
zijn er weinig verbanden die een
zorg voor elkaar bewerkstelligen.
Maar het wordt hoog tijd dat de
"mondige" burger ook zelf bekostigt
wat hij zo graag wil!
Middelburg zit met smart op bouw
grond te wachten. Het plan Veerse-
poort is door interne wrijving ern
stig vertraagd. We dringen er op aan
om nu voortvarend te werk te gaan
en ook de kosten van het plan nauw
lettend in het oog te houden. Er
moeten veel zaken op de schop, n.l.
aanleg van ontsluitingswegcn en
verplaatsen van dc sportvelden. Er
moet ook rekening worden gehou
den met dc Dammcnroute en aan
sluitend de derde kanaalvcrbinding.
Wij zijn er voorstander van om de
zogenaamde groene longen zoveel
mogelijk in stand te houden.
Nieuw en St. Joosland wacht al lang
op woningbouw. Wij vinden een bij
drage uit dc reserve van het grond
bedrijf daar op z'n plaats, als dat dc
woningbouw op gang kan helpen.
Dc fraktie is ontrust over het drugs
gebruik en de gokverslaving en
vraagt om optreden hiertegen.
Wij vragen ook om optreden tegen,
het uitbundig uitstallen van koopwa
ren op de straat en terrassen op trot
toirs.
-Hoe verlopen de fusies van de
(openbare) basisscholen en wat
staat een fusie van de SSGM met Dc
Wcllinge in de weg?
-Hoeveel middelen zijn er beschik
baar voor de sociale vernieuwing.
Dc fraktie vindt het positief als dc
burger zich verantwoordelijk weet
voor zijn omgeving.
De financiële meerjarenplanning en
dc begroting voor het komende jaar
zien er niet al te optimistisch uit.
Voor het komende jaar is de begro
ting weliswaar nog sluitend, maar
dat is alleen mogelijk door reserves
aan te spreken.
Op zich heeft de VVD geen bezwaar
om incidenteel reserves aan te spre
ken, maar dat moet een uitzondering
blijven. Het mag niet zo zijn dat alle
reserves worden uitgeput.
Een bijkomend probleem is nog dat
van de kant van het Rijk nog extra
kortingen worden opgelegd. Dc kor
ting voor 1995 is op dit moment nog
niet in de begroting verwerkt, maar
zal wel grote gevolgen hebben.
Voor de jaren na 1995 wordt de situ
atie nog moeilijker.
Dit betekent al met al dat de
gemeente volgend jaar en de jaren
daarna niet alle wensen kan vervul
len en er zullen dus keuzes moeten
worden gemaakt.
Dit heeft tot gevolg dat sommige
zaken, die nu nog door de gemeente
worden verricht in dc toekomst
wellcht door derden zullen moeten
worden uitgevoerd.
Wélke zaken dat allemaal zullen
worden zal een politieke discussie
en een politieke keuze moet worden.
Dit is een belangrijk element van de
z.g. kcmtakcndiscussie.
De burger zal erop moeten rekenen
dat er soms niet zo leuke beslissin
gen zullen (moeten) worden geno
men.
De VVD is er een voorstander van
dat dc burger meer bij het bestuur
wordt betrokken. De manier waarop
dat moeten gebeuren moet in de
komende tijd nader worden uitge
werkt.
De landelijke ontwikkelingen bij dc
politie baart dc VVD zorgen. De
burger vraagt steeds weer vaker om
politie op straat, omdat men zich
onveilig voelt.
Onveilig vanwege de toenemende
criminaliteit, maar ook omvcilig
door het ongedisciplineerde ver
keersgedrag van velen (fietsen op dc
Lange Delft bijv.!). Dc VVD wil
nader onderzoek naar dc mogelijk
heden om hierin verbetering te bren
gen, bijvoorbeeld door uitbreiding
van dc taken van de Stadswachten of
instelling van zogenaamde surveil
lance-diensten.
Er moet alles aan worden gedaan om
ook te profiteren van de economie,
zodat dc werkgelegenheid in onze
stad kan toenemen. Niet alleen het
verder ontwikkelen van de terreinen
Hoogwaard. Arnestein en Rams-
burg, maar zeker ook de binnenstad
heeft de volle aandacht nodig.
Dc verdere ontwikkeling van de
nieuwe woonwijk de Veersc Poort
moet worden voortgezet. Een geva
rieerd aanbod van woningen en veel
aandacht voor het landschap en het
milieu zijn belangrijk bij dc uitwer
king van dc plannen.
In het onderwijs zijn belangrijke
ontwikkelingen aan de gang. De
fusies bij het openbaar onderwijs
zullen in dc komende tijd hun beslag
krijgen. De VVD vindt het belang
rijk dat dc schoolbesturen en de
directies meer eigen financiële ver
antwoordelijkheid en vrijheid krij
gen. Er moet ernaar worden
gestreefd dat de scholen in principe
niet meer geld besteden dan dc ver
goedingen die het Rijk beschikbaar
stelt (z.g. Londo-vergocdingcn) en
alleen voor uitzonderlijke zaken zal
dan dc gemeente kunnen (en soms
moeten) bijspringen.
De contacten tussen de gemeente en
de schooldirecties moeten worden
verbeterd. De schoolgebouwen, die
vanwege de fusies niet meer nodig
zijn, moeten liefst zo vlug mogelijk
worden verkocht om niet onnodige
kosten te hoeven maken voor onder
houd c.d.
Dc terugloop van het aantal leerlin
gen in het openbaar onderwijs is een
bron van zorg. Naar de oorzaken
hiervan moeten worden gezocht en
waar mogelijk verbeteringen wor
den aangebracht.
Sociale voorzieningen en maat
schappelijke dienstverlening vragen
om speciale aandacht. Een groot
probleem daarbij is ook dat de finan
ciële middelen daarvoor steeds
krapper worden. Dit is niet een pro
bleem dat alleen voor Middelburg
geldt, dit is een landelijk fenomeen.
Diegenen in onze samenleving die
deze voorzieningen echt nodig heb
ben mogen in geen geval dc dupe
worden van anderen die er misbruik
van maken. Grote zorgvuldigheid is
dus van belang.
Verder moet meer aandacht worden
besteed aan vooral diegenen die van
de bijstand gebruik moeten maken.
Vaak ziet men dat deze mensen in
een sociaal isolement raken. Dc
vraag is op welke wijze hierin ver
betering zou kunnen worden
gebracht.
Het milieubeheer en het groenbe-
hcer is niet optimaal. Weliswaar
moet worden gestreefd naar zo min
mogelijk gebruik van chemische
middelen, maar dat mag natuurlijk
niet leiden tot verwaarlozing. Er
moeten worden gezocht naar betere
alternatieven, zodanig dat de bin
nenstad, maar zeker ook de woon
wijken buiten het centrum, er fat
soenlijk bij liggen. Dit zal de burger
aansporen mee te helpen de stad net
jes te houden.
Uit het bovenstaande zult U hebben
begrepen dat ook Middelburg de
komende jaren heel goed op de
kleintjes zal moeten letten. Wij vra
gen daarvoor Uw begrip.
"Groen Links of laten we het zo?"
Dat was de slogan van ons verkie-
zingspropramma en mede op basis
daarvan heeft u ons afgelopen voor
jaar gekozen. Éénmaal een hokje
rood maken en het daama overlaten
aan de gemeenteraad vinden wij
onvoldoende. We wensen betrok
kenheid en samenwerking tussen
kiezers en gekozenen.
Groen Links kiest voor het stellen
van prioriteiten voor mensen aan de
onderkant van de samenleving. Wij
kiezen voor een open en democra
tisch bestuur, waarbij zoveel moge
lijk mensen betrokken zijn en
bovendien kiezen we voor een eco
nomie op basis van duurzaamheid,
met grote aandacht voor het leefmi
lieu.
Onze keuze staat wel eens haaks op
de keuze van andere partijen. Groen
Links zit niet in het College van
B&W maar zit in dc zogenaamde
oppositiebankjes. Vandaaruit doen
wij mee aan de discussies en het
gaat ons er dan niet om om simpel
weg "tegen" te zijn.
Wij laten onze steun afhangen van
hetgeen zonet gezegd is.
Het Hofje
De politiek moet dichter bij de men
sen komen te staan, tegelijkertijd
moeten dc kontakten tussen bevol
king en politiek beter worden. Het
kontakt mag niet louter bestaan uit
een reaktie op plannen rondom de
sloop van het Hofje, om maar een
recent voorbeeld te noemen. Ook
Groen Links moest dc plannen in
eerste instantie uit de krant verne
men. Met dc gang van zaken rond
om het Hofje zijn we dan ook niet zo
ingenomen. Inhoudelijk zijn wc van
mening dat het Hofje niet zonder
meer mag verdwijnen tenzij er
garanties zijn voor het verdwijnen
van de 12 goedkope huurwoningen
in het centrum, het verdwenen
poffertjeskraam en een verantwoor
de invulling c.q. herinrichting van
het gehele gebied.
Betrokkenheid
Voor de komende jaren staan er vele
grote werken op de agenda" de
autovrije Markt/Lange Viele. het
nieuwe zwembad, nieuwbouw op
het Gasthuisterrein, het Molenwater,
verplaatsing van het busstation, dc
Veerse Poort enz....
Dat betekent voor Groen Links dat
het gemeentebestuur de betrokken
heid van de burgers moet stimule
ren. Het gaat er dan niet om of de
bewoners bij voorbaat gelijk hebben
of moeten krijgen. Het gaat erom dat
dc bewoners bereid zijn zich te ver
enigen en in te zetten voor een
belang dat zij hebben in hun woon-
en leefomgeving. Dat ze bereid zijn
en het vertrouwen hebben, hierover
in diskussie te gaan met het bestuur.
Het bestuur kan en moet haar beleid
niet altijd onder invloed hiervan wij
zigen maar moet deze betrokken
heid echter serieus nemen, uitleg
gen, verhelderen en duidelijk maken
hoe zij, alles afwegende, uiteindelijk
tot een besluit is gekomen en hier
voor dc verantwoordelijkheid
neemt.
Communiceren is niet eenvoudig
maar zeker bij het besturen van een
stad als Middelburg onmisbaar.
Het kost Groen Links veel tijd en
geduld het College ervan te overtui
gen dat haast gemaakt moet worden
met een gifvrij groenbeheer gekop
peld aan het terugdringen van het
gifgebruik door partikuliercn, dat
een autovrije Markt meer is dan de
auto's naar een andere Parking ver
wijzen, dat de Veerse Poort meer
moet zijn dan alleen maar een uit
breidingswijk, dat de vervuiler moet
betalen maar dat milieuvriendelijk
gedrag beloont dient te worden door
reinigingsrechten te heffen naar het
aantal kilo's afval dat men aanbiedt.
Te vaak wordt gezegd dat het geld
ervoor ontbreekt, de techniek nog
niet zover is enz...
Bij de behandeling van de begroting
voor 1995 zullen we onze opstelling
staven aan onze uitgangspunten.
Het gaat Groen Links erom dat er
keuzes gemaakt worden.
Het gaat Groen Links er nog meer
om te zien hoe die keuzes gemaakt
worden.
We willen dat u betrokken bent bij
hetgeen zich in Middelburg afspeelt.
U heeft tenslotte de gemeenteraad
gekozen.
Voelt u zich betrokken? Reageer bij
de raadsfraktie van Groen Links:
Jaap Gocthccr (Fr.vz)-tel. 14032,
Anneke Izeboud - tel. 12372, Wout
Ardon - tel. 16222.
Zie ook de Gemeentegids.
dat verwachten, zo willen we weten.
De fraktie staat geen verruiming van
openstelling van winkels op zondag
voor, dit is een rustdag en dient
geheiligd te worden.
-Het parkeren in de binnenstad is
een zaak die een voorzichtige bena
dering vergt. De fraktic stelt voor
om abonnementshouders te verzoe
ken, zoveel mogelijk vanuit dc Gee-
rekeldcr naar dc Kousteen te gaan,
dc Hof van Tange van een tweede
laag te voorzien, het kortparkcrcn
voorde Kloveniersdoelen in stand te
houden.
Zogenaamde ovcrloopterreinen bui
ten de vest ziet de fraktic nog niet
zitten, die funktioneren maar een
paar dagen per jaar is onze gedachte.
Hoe ver staat het met dc plannen
voor een betere ontsluiting van het
P+R terrein achter het station, zo
vragen wij.
-Dc bus over de markt veroorzaakt
veel hinder. Als de bussen dc tan
gent volgen en dc stadsbussen even
tueel het Bodenplcin aandoen lijkt
ons dat een betere oplossing.
Wanneer komt de nota Fietsver-
keer, en wordt daarin aandacht
besteed aan het parkeren van fietsen
bij de winkels?
-De fraktic vreest problemen met
het ophalen van grofvuil tegen een
tarief van 20.-. Is b.v. éénmaal per
maand ophalen niet beter?
-De fraktie vraagt het kollege, dc
mogelijkheid te onderzoeken om te
komen tot een historisch museum.
Kunnen de kinderboederij en de
speeltuin met midgetgolfbaan, niet
onder één beheer gebracht worden?
Op de volgende pagina vindt u de samenvattingen van de algemene beschouwingen van PvdA en CDA.
Foto: J. Wolterbeek.
-Als De Werkplaatsen Walcheren
door de kortingen van het rijk in
problemen komt, dan is dc fraktic
van mening dat er door de gemeente
moet worden bijdragen.
-Het gemeentearchief loopt over en
wacht op een geschikte ruimte. We
vinden het niet juist dat de inrichting
van dc Stadsschuur als archiefruim
te slechts op de wensenlijst staat!
-Man en vrouw zijn geschapen om
elkaar aan te vullen. Dc fraktic vindt
het onjuist om met het gelijkheids-
streven van de moderne emancipa
tie mee te doen.
-Werkgelegenheid is een belangrijk
aspekt, ook voor Middelburg. Het
industrieterrein moet daarom aan
trekkelijk zijn en goed onderhouden
worden.
Wij vinden dat detailhandel zoveel
mogelijk in de binnenstad gecon
centreerd moet zijn. Welke moge
lijkheden liggen er met de panden;
de Jager, politicbureau en CZ-
Groep? Is het terrein Veldzicht een
goede lokatie voor kantoren? Kan
het stationsgebied een geschikte
plaats zijn voor een nieuw stadskan
toor? Mede gezien de fusie met
Arnemuiden?
Voor dat er naar het "Hofje" of
omgeving gekeken wordt, vinden
wij, dat eerst de plannen rond dc
markt uitgewerkt moeten worden. Is
er wel genoeg vraag naar winkelop
pervlak voor beide lokaties? De
fraktie vraagt het kollege om plan
nen te ontwikkelen voor het Molen
water en de Zuidsingel. Hier liggen
grote mogelijkheden, want: de
OCMA verdwijnt, de streekschool
staat al leeg, miniatuur Walcheren
verplaatst wellicht, het terrein van
de gasfabriek is beschikbaar en Zec-
tex verplaatst ook wellicht.
Een ekonomisch beleidsplan is wel
op z'n plaats, wanneer kunnen we