Wintermode met een tonicum Nieuw filiaal it's op Miro-terrein Verbetermanagement De dictator Crash wedstrijd groot succes Familie Tïenpond raadt juiste aantal filmpjes Hannie Faase doet alles zelf in De Poppenplank De Verzekeringswinkel van Zilveren Kruis: Hobbyhuis Baars uitgebreid met sanitair en elektriciteit PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Ongeorganiseerde winkeliers buitenspel gezet Middelburgse in voorronde Kampioenschap Bloemsierkunst Sommige stresshazen zijn in eerste instantie vooral een plaag voor hun directe omgeving. Dat geldt zeker voor stresshaas nummer 4: de dictator. Steeds maar weer is hij bezig met anderen zijn wil op te leggen. Zijn dicta toriale leefwijze komt voort uit de opvatting, dat anderen moeten doen wat hij wil, als hij dat wil en omdat hij dat wil. Op die manier maakt hij zijn persoonlijke wensen en ver langens tot dictaten. Ze kunnen soms een ware terreur zijn voor de directe omgeving: collega's, gezinsleden of buren. Op momen ten dat de dictator niet zijn zin krijgt, kan hij namelijk in hevige woede uitbarsten. En omdat de meeste mensen dat vervelend vin den, ontzien ze hem maar al te vaak en geven daarmee ongewild voeding aan zijn dictatoriale denkwijze. Het zal inmiddels duidelijk zijn, dat de dicta tor zich het plezierigst voelt in een machts positie. Dit type stresshaas is dan ook het sterkst vertegenwoordigd in leidinggevende functies. Hij hoeft zich daarbij van zijn dicta toriale opstelling niet eens bewust te zijn. Vaak is er sprake van een blinde vlek: het is voor hem vanzelfsprekend dat zijn wens tot wet verheven wordt. Een opmerking als 'Wie heeft de raam open gezet?' staat gelijk met het bevel: 'Maak de raam voor me dicht!' Hij zal dan ook verwonderd opkijken als zo'n dic taat niet onmiddellijk wordt opgevolgd. Deelt de dictator op het werk de lakens niet uit, dan zal hij trachten dat elders te doen: in zijn gezin, in zijn vriendenkring of in een vereni ging. Een dictator bestaat immers bij de gra tie van volgelingen. De dictatoriale opstelling is nog een restant van het kinderlijke magisch denken. Een kind ervaart zichzelf immers als het centrum van het universum. Heeft het honger, dan is een gil voldoende om moeder aan het werk te zetten. Flesjes worden aangerukt, het wordt uit de wieg gehaald...het lijkt wel alsof alles draait rondom zijn behoeftebevrediging. Voor een kind staat de wens gelijk aan de vervulling ervan. Bij een normale ontwikke ling ontdekt het echter, dat de wereld niet uit sluitend om zijn behoeften draait. Anderen zijn er niet om het hem naar de zin te maken. Bij onze dictatoriale stresshaas is er waar schijnlijk tijdens deze ontwikkeling iets mis gegaan. Hij blijft anderen zien als werktui gen, die hem ten dienste moeten staan. Laten we niet voorbijgaan aan de positieve kanten van dictators. Ze kunnen anderen soms tot uitzonderlijke prestaties motiveren. Vaak zijn ze bereid om hun verantwoordelijk heden niet uit de weg te gaan. Maar naarma te ze langer in hun dictatoriale opstelling vol harden, leidt dit in de regel tot onrust en con flicten. Zo hangt veel onvrede in bedrijven direct samen met een te dictatoriale bedrijfs voering. En omdat een dictator niet open staat voor kritiek, kan dat gemakkelijk escale ren met alle vervelende gevolgen van dien: passief verzet, verhoogd ziekteverzuim, et cetera. Maar onze dictator is uiteindelijk zelf ook slachtoffer van zijn eigen machtstreven. Behalve dat hij zichzelf de nodige stress bezorgt, kan hij zich alleen staande houden met behulp van mensen die naar zijn pijpen dansen. Het vervelende van het dictator schap is dat het anderen ontmenselijkt. En dan is er al snel niet meer zoveel aan. Programmeerfouten, dolgedraaide schroe ven, koude biefstukken, verdwenen post stukken en verkeerd berekende rekeningen zijn te voorkomen, aldus Philip B. Crosby: „Elke cent die niet gespendeerd is aan ver keerd handelen, herbewerken of vervangen, wordt een halve cent pure winst." In zijn boek 'Kwaliteit betaalt zichzelf' laat Crosby zien dat leidinggevenden de winstgevend heid van hun onderneming kunnen vergro ten door het doelgericht zeker stellen van kwaliteit; door de interne organisatie op orde te brengen en deze bij voortduring te verbeteren. In elke stap die we doen om produkten te maken en service te verlenen, zit een moge lijkheid voor verbetering. Het gekke is echter dat een stemmetje in ons hoofd bij elke fout (lees: mogelijkheid tot verbeteren) roept: „Trek het je niet aan, vergissen is menselijk". Onbewust accepteren wij op die manier onze tekortkomingen of praten deze goed. Doordat we niet open staan voor nieuwe mogelijkheden blijft alles bij het oude. Vertwijfeld vragen wij ons daardoor af waar om dat wat we gisteren deden, nu plotseling niet goed genoeg meer is. Voor we het ech ter goed en wel weten zijn we achterop geraakt in de strijd om de gunst van de con sument en slaan onszelf voor het hoofd. De 'vergissen is menselijk'-mentaliteit moet plaats gaan maken voor een 'streven naar perfectie'-mentaliteit. Daar ligt mijns inziens de sleutel tot kwaliteitsverbetering: 'good enough' is in een snel veranderende econo mie namelijk 'niet goed genoeg' meer. Het 'streven naar perfectie' is in Japan bekend onder de naam 'kaizen', wat letterlijk 'voort durende verbetering' betekent. Het streven naar perfectie of voortdurende verbetering geeft richting aan het handelen van de mede werkers binnen de onderneming. Door open te staan voor nieuwe mogelijkheden kunnen fouten voorkomen worden in plaats van ze keer op keer te moeten herstellen. Een plan matige aanpak kan deze 'voortdurende ver betering' bevorderen. In ondernemersland mogen de zogenaamde ISO 9000-serie kwaliteitsborgingsnormen zich in een immense populariteit verheugen. Steeds meer ondernemers overwegen te gaan werken volgens die normen. Motieven tot het invoeren van kwaliteitszorg verschil len echter per onderneming. Er zijn onderne mers die kwaliteitszorg invoeren omwille van het certificaat. Behalen ze het certificaat dan staan ze sterker in de schoenen. De klanten gaan immers steeds vaker ISO 9000 kwali teitszorg van hun toeleveranciers eisen. Anderen voeren kwaliteitszorg in met het oog op het verbeteren van hun (interne) organisatie. Zij zijn zich bewust van de filo sofie achter ISO 9000: de onderneming voortdurend verbeteren door (de oorzaken achter) kwaliteitsproblemen op een planma tige wijze aan te pakken. Kwaliteitszorg is eigenlijk niet meer dan goed ondernemerschap; een goede ordelijke orga nisatie met goede voorzieningen en een dui delijke verdeling van bevoegdheden, verant woordelijkheden en taken. Het opzetten van een ISO 9000 managementsysteem dient deugdelijk te gebeuren. Eenvoud staat hierbij voorop. Mijn motto is dan ook altijd: 'keep it straight simple'. Immers, als men het zicht op de filosofie achter kwaliteitszorg verliest maakt men van het systeem een papieren tij ger. Dit komt uiteraard de effectiviteit en winstgevendheid van de onderneming niet ten goede. Alles valt of staat met de motivatie van het management. Zij hebben een voortrekkersrol in het geheel. Als zij niet enthousiast zijn over het systeem dan kan men de invoering ervan gevoeglijk vergeten. Het gros van de oorzaken van kwaliteitsproblemen zijn terug te voeren op een of andere vorm van mis management; te duur inkopen, onnodig wachten, tijdverlies, het nemen van nood maatregelen, het improviseren bij klachten, povere afstemming en planning, et cetera. Door middel van een planmatige aanpak kunnen kwaliteitsproblemen echter op pre ventieve wijze worden aangepakt. De ham vraag binnen het ISO 9000-gebeuren dient dan ook altijd te zijn: „Waarom doen we dit eigenlijk op die manier?" Daar staat de koffie voor u klaar en bent u welkom voor een goed gesprek over de afhandeling van uw nota's, wij zigingen in uw verzekeringsgegevens en voor informatie over alle andere verzekeringen van Zilveren Kruis. Speciaal kennismakingsaanbod: elke week een nieuwe verrassing voor iedere nieuwe bezoeker. V Zilveren Kruis Verzekeringswinkel Londense Kaai 1-5. 4331 JG Middelburg Centrum, tegenover de Koningsbrug W Telefoon: 01180-122 74 Onder andere: Q) Ziektekostenverzekering (Q Reisverzekering iQ) Spaarverzekering Zilveren Kruis Ziekenfonds STRESSHAZOLOGIE (5) Woensdag 21 september 1994 Winkeliers die geen lid zijn van een winkeliersvereniging zul len voortaan buitenspel wor den gezet. Dat schrijft De VOM (Vereniging Ondernemers Middelburg) in haar periodiek 'Details en andere Zaken' van september. De niet georgani seerde leden krijgen alleen nog het najaarsnummer van de VOM. Daarna is het uit. „Ook anderszins zullen niet leden niet meer of minder geïnformeerd of uitgenodigd worden", staat er onder het kopje 'Laatste kans voor tree plankgebruikers'. Uit het stukje blijkt dat met name het grootwinkelbedrijf zijn neus ophaalt voor winke liersverenigingen. „Vooral bedrijven die niet alleen in Middelburg zijn gevestigd, dragen Middelburg geen warm hart toe. Het interesseert de bedrijfsleiding in Amster dam en omgeving kennelijk niet zo, zolang de Middelbur gers maar wel bij hen kopen. Gelukkig zijn diverse filiaal- en grootwinkelbedrijven (meestal de beste....) wel lid en doen zij ook actief mee". Volgens redactielid Dick Anbeek gaat het om minstens vijftig zaken die geen contribu tie betalen. Piet Castemiller, voorzitter van de winkeliers vereniging in de Lange Delft waar de meeste filiaalbedrij ven zijn gevestigd was eind vorige week niet bereikbaar voor commentaar. gezicht. „De ogen worden het eerst gezien. Een rond mon tuur bij een bol gezicht is 'geen smoel'. Zoek daarom altijd naar een tegendraadse vorm". De brillen die bij de kleding van EsZeth geshowd werden waren van Nina Ricci, Lacoste en Chevignon. De kleding, afkomstig van bui tenlandse fabrikanten, gaf een breed beeld van de komende wintermode. De rokken, ver vaardigd in warme wollen Har- ris Tweed, soepele crêpe of geheel gebreid in zachte lams wol, zijn kittig kort, sluik en lang of wijd met plooien. De colberts hebben deze winter een zeer vrouwelijke vorm: kort en getailleerd met details in kragen en zakjes. Vesten worden of als gilet onder of over een colbert gedragen of zijn zo lang dat ze als jurk gedragen kunnen worden. Een goed te combineren kle dingstuk is de paardrijbroek. De modellen die bij EsZeth getoond werden zijn afkomstig uit Engeland van het merk Hor- ka en hebben de originele klas sieke details bij de enkels: het herkenbare groene bandje en klepsluiting. Daarnaast spor tieve jeans in indigoblauw, maar ook in warm olijfgroen en chocoladebruin. Het Itali aanse merk Fendi komt met een complete paardrijserie op de markt. Blouses, truien en zelfs jeans zijn alle voorzien van borduursels en applicaties van paardehoofdstellen, hoef ijzers en stijgbeugels. De jassen zijn zowel heuplang als enkellang en zeer goed van snit en pasvorm. Uitgevoerd in warme stoffen, voorzien van grote blinkende knopen in een- of tweerij gesi tueerd, hetgeen een uniform achtig uiterlijk geeft. Capes en omslagdoeken zijn een absolu te 'must' deze winter. „Ik wil iedereen in een doek zien deze winter", zegt Cora Zuidema dwingend tot haar clientèle. De omslagdoeken zijn er dan ook in diverse stoffen, met franje, pompon of fluwelen strik als garnering. Alle losse kledingstukken zijn uitstekend onderling te combineren en Zuidema weet haar publiek dan ook van de vele draagva- riaties te overtuigen. De hoe den van Mode Lize en EsZeth zijn de kroon op ieder kle dingstuk. Helaas durft slechts een klein percentage van de vrouwen zich ermee te tooien. Naast alle persoonlijke advie zen op kledinggebied krijgt het publiek in de pauze een leerza me onderhandeling over het onderhouden van een goed en gezond figuur. Ferry Vroon geeft, met een grote mand rauwkost in haar armen, uitleg over de ellende van het lijnen en hoe het ook anders kan. Fit for Life in de vorm van een uit natuurlijk extract vervaardigd tonicum moet menige vrouw (en man!) uit de nadelige calo rierijke eetgewoonten zien te halen. EsZeth zal ook hierbij haar persoonlijke begeleiding geven. DE FAAM - DE VLISSINGER door Karina Leijnse In de salon van EsZeth aan de Loskade in Middelburg werd afgelopen week de nieuwste wintermode geshowd. Cora Zuidema bracht naast haar eigen creaties bekende mer ken als Ferdi, Roccobarocco en Sensor aan het uitgenodigde pub'iek. Een couture-sfeer met hapjes en drankjes en veel per soonlijke adviezen in een avondvullend programma. Dameshoedenspeciaalzaak Mode Lize en Focus optiek verzorgden de accessoires. Voordat de mannequins de kleding toonden gaf Marleen Hulshof van Focus brillen een inleiding over het kiezen van de juiste bril bij het juiste In het Mirocenter in Vlissingen opent winkelketen it's vrijdag 23 september de deuren van haar nieuwste filiaal in audio, video en electro. De winkel in Vlissingen is volgens it's opge zet volgens de nieuwe formule van de winkelketen en is dan ook 'gericht op het jaar 2000'. Bedrijfsleider van het nieuwe filiaal is A. Kloosterman. Om half tien vrijdagochtend gaan de deuren van de 47ste vestiging van it's in Nederland open. De winkel viert de ope ning met een berencampagne, waarbij bij aankoop van een groot aantal apparaten een speelgoedbeer cadeau wordt gedaan. Zaterdag 24 septem ber gaat it's verder met feest vieren, onder meer met een zeppelin boven het Miro-cen- ter, een autokaravaan, ballon nen en demonstraties. Ook na de opening belooft it's regel matig demonstraties te verzor gen van CD-i, DCC, magne trons, video, grootbeeld-tv en dergelijke. Voor het nieuwe filiaal han teert it's de slogan 'Winkelen in een nieuwe wereld'. Audio, video en huishoudelijke appa raten worden volgens it's op een unieke manier gepresen teerd. Samen met gerenom meerde (binnenhuis-)architec- ten heeft it's een formule ont wikkelt, gericht op de volgen de eeuw. Produktpresentaties van zes meter hoog, waarbij de informatie naar de klant centraal staat, hoge wanden, vliegtuigtrappen, een goed overzicht, demonstraties en een groot assortiment om de klant zo veel mogelijk ter wille te zijn. Alles is gesegmenteerd en onderverdeeld via produkt- groepborden en merkhorden. Op de prijskaarten staat uitge breide informatie over de pro dukten vermeld. Daarnaast beschikt it's over een service centrum dat eventuele repara ties uitvoert. 1164. Dat was het juiste aantal filmcassettes in een bak op de toonbank van Foto Kees de Grave in Oost-Souburg. Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de fotozaak kon den klanten raden hoeveel filmpjes de bak bevatte. De familie Tienpond uit Oost- Souburg kwam met een aantal van 1165 het dichtst in de buurt en won de Minolta Pico. Een Pentax PC 505 ging naar de familie Bal, de tweedeprijs winnaars. De derde prijs, een Fuji DL 25, was voor de heer Gasseling uit Oost-Souburg. De overige zeven prijswin naars kunnen een vergroting laten maken van een negatief. Volgens Kees de Grave liepen de vele schattingen van het aantal filmpjes uiteen van vijf tig tot niet minder dan tiendui zend. J.C. Baars bij de nieuwe afdeling elektra-benodigdhe den. Hobbyhuis Baars in de Vlis- singsestraat in Middelburg is verbouwd. Dat was nodig omdat het assortiment van de doe-het-zelf-zaak is uitgebreid met sanitair en elektriciteit. Dertig jaar geleden opende eigenaar J.C. Baars de deuren van zijn hobbyhuis. In de ach terliggende drie decenia is de zaak flink gegroeid. Baars: „We zijn in een klein pandje begonnen, nu beslaat het bedrijf drie panden. Net als in de beginjaren zijn we nog steeds gespecialiseerd in hout en plaatmateriaal". Hobbyhuis is nu uitgebreid met een grote uitstalling sanitair- en elektra- artikelen. Van materialen voor gas en water tot lampen, dra den, stopcontacten en schake laars. „Ik denk dat ik met deze spullen toch zeker in een behoefte voorzie. In mijn win kel worden de klanten op een persoonlijke en vriendelijke manier geholpen bij de aan schaf van hun artikelen. Daar naast is dit de enige doe-het- zelf-zaak in het centrum met een houtzagerij". Naast Hob byhuis Baars is een winkel met jaloeziën en rolgordijnen gevestigd. Deze zaak is ook vanuit het hobbyhuis toegan kelijk zodat de consument alles binnen handbereik heeft. De familie TienpondKees de Gravede familie Bal en de heer Gasseling. Hannie Faase in De Poppenplank. Zoals bij zovelen vóór haar, is het ook bij Hannie Faase begonnen als een hobby. Gedwongen door een paar slechte knieën moest ze onlangs kiezen: stoppen of een andere locatie zoeken. Die locatie diende zich een paar weken geleden aan en afgelo pen donderdag opende Han nie Faase in de Middelburgse Herenstraat de deuren van haar poppenatelier De Pop penplank. Acht jaar geleden volgde Han nie Faase haar eerste poppen- cursus. „Ik dacht eerst nog: dat schuren enzo, dat is niks voor mij. Maar als je dan het eindre sultaat ziet...Het werkt gewoon verslavend." De Poppenplank is een winkel annex atelier. In de winkel staan de verschillen de porceleinen poppen ten toongesteld - keurig aange kleed, omringd door meubel tjes en, vanwege de opening, vele bloemstukken. Het atelier - waar Faase ook haar cursus sen geeft - ligt meteen achter de winkel. „Ik heb alles binnen handbereik. Hier staat de oven, daar liggen de mallen - dat is de hoek voor zeg maar 'het vieze werk'. En aan de andere muur is mijn naaitafel, waar ik de kleertjes en de lijfjes maak." Hannie Faase werkte eerst op de bovenverdieping van haar woonhuis, maar al dat heen en weer geloop over de trappen was niet ideaal. In het nieuwe pand is alles gelijkvloers. „Ook handig voor cursisten die min der goed ter been zijn. En de poppen komen hier natuurlijk veel beter tot hun recht." Over belangstelling mag ze niet klagen, zegt Hannie Faase. „In de loop der jaren heb ik al een behoorlijke klantenkring opgebouwd. We zijn al op alle beurzen in de wijde omtrek geweest en veel mensen die me daarvan kennen hebben al enthousiast gereageerd op de nieuwe winkel. Ik heb ook veel Duitse klanten, die elk jaar wel weer terug komen om een of twee poppen te kopen, ook voor vrienden en kennissen. En ze kunnen de poppen pre cies zo krijgen als ze ze hebben willen. Ik heb zestig verschil lende mallen." Naast het maken van poppen in opdracht en natuurlijk voor de winkelvoorraad, kan Faase ook worden benaderd voor reparatie van oude poppen of voor losse onderdelen. „Ik doe alles zelf. En alles wat met por celeinen poppen te maken heeft, is hier te vinden. Hand jes, voetjes, kleertjes, oogjes - van plastic, glas of kristal - zelfs stoeltjes en bankjes." Het Nederlands Kampioen schap Bloemsierkunst wordt een keer per twee jaar georga niseerd, afwisselend door Fleurop Interflora Nederland en de Vereniging Bloemist Winkeliers. Het kampioen schap, dat is voorbehouden aan Fleuropbloemisten, wordt dit jaar gehouden in de Jaar beurs in Utrecht, tijdens de vakbeurs Fleur. Er zijn vijftig kandidaten, van wie er twintig doorgaan naar de finale vol gend voorjaar. De winnaar van de finale vertegenwoordigt in 1996 Nederland tijdens het Europees Kampioenschap. De deelnemers kennen vooraf slechts een deel van de opdracht. Naast een rouwboe- ket en het themastuk 'futuris tisch' krijgen ze twee verras singstukken voorgeschoteld. Voor het themastuk heeft Marina Berghout zich voorge nomen veel glimmende en blikachtige materialen te gebruiken. Het bijzondere aan de horlo ges van Crash is dat ze deels uit gerecycled blik zijn gemaakt. Henk van der Kooij: „De Zwitserse hoteldirecteur Robert Wohlfahrt is de uitvin der van de Crash-horloges. Hij verkocht zijn hotel en heeft drie jaar aan het ontwerp gewerkt. Het uurwerk is geplaatst in een kast van her- qebruikt plastic. Om het geheel af te sluiten zit er een De Middelburgse bloemiste Martina Berghout, werkzaam bij bloemspeciaalzaak De Bloemenhoek, is zaterdag 24 september een van de deelne mers aan de voorronde van het Nederlands Kampioen schap Bloemsierkunst. Het is de tweede keer dat Berghout meedoet. ring rond van gerecycled blik. Het leuke ervan is dat je nog kunt zien of het bijvoorbeeld een cola- of een bier-blikje is geweest. De kleur van het bandje wordt afgestemd op de kleur van het geperste blikje". De horloges zijn vorig jaar mei in Zwitserland gepresenteerd, vanaf november zijn ze ook in ons land verkrijgbaar. Dit najaar gaan de uurwerken de Duitse markt op. „Een bijko mend voordeel van de Crash- horloges is mensen met een allergie voor nikkel of chroom deze uurwerken toch gewoon kunnen dragen. Ze bestaan louter uit plastic'en blik". Om de nog niet zo heel bekende uurwerken te promoten gre pen Henk en Ingrid van der Kooij de De Ruyterfeesten aan om een aantal evenementen rond blik te organiseren. Van der Kooij: „We wilden voor elk wat wils. Daarom hebben we de wedstrijd in drie onderde len gesplitst. Kreatief met blik, sterk met blik en reken met blik". Gijs Nagtegaal uit Mid delburg wist het aantal blikjes in de container bijna goed te raden. Van de zeshonderd deelnemers zat hij met 523 blikjes het dichtst bij het ware aantal van 522 blikjes. De elfja rige Vlissinger Joël Dieleman won de 'Kreatief met blik' wed strijd. Zijn uit blik vervaardigde racewagen werd door de jury als meest origineel be schouwd, temeer omdat de wielen van de auto echt kun nen draaien en kleine details als een spoiler niet vergeten zijn. Het meest spectaculaire onderdeel van de actie van Henk en Ingrid van der Kooij was ongetwijfeld het pletten van limonade-blikjes. De blik jes mochten alleen met de handen worden bewerkt met als enige hulpmiddel een paar handschoenen. Van der Kooij: „In totaal hebben zo'n vierhon derd mensen aan meegedaan. Daarbij zaten veel fanatiekelin gen die meerdere pogingen hebben ondernomen om het blikje zo dun mogelijk te maken". De Vlissingse kracht patser Willem Poppe won de wedstrijd door de hoogte van zijn blikje tot 19,83 milimeter te reduceren. (advertentie) De Crash wedstrijd die juwe lier Henk en Ingrid van der Kooij tijdens de De Ruyterfees ten hebben gehouden is een groot succes geworden. SCSfS®7* Onder het motto 'Kreatief met blik' waren er drie onderdelen ter promotie van het Zwitser se horlogemerk. Er was een onderdeel waarbij deelnemers moesten raden hoeveel blikjes er in een grote container zaten, kinderen konden zelf gaan recyclen door van afval- blik een gebruiksvoorwerp of kunstwerk te maken en krachtpatsers werden in de gelegenheid gesteld hun krachten bot te vieren op een limonadeblikje met de bedoe ling het zo dun mogelijk te krijgen. Henk van der Kooij met prijswinnaar Gijs Nagtegaal, Joël Dieleman en Willem Poppe.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 9