Sloepenrace op Westerschelde
Vliegangst
1.540,-
Elektronische snelweg
Frank Thielen Optiek
in moderner jasje
Aparte inzameling gft
in Zeeuwse gemeenten
Chem-Dry in
Middelburg
Sanering terrein oude
gasfabriek Middelburg
Eerste winkel op Plaza
open met kanongebulder
Rotaract schenkt geld
aan kinderboerderij
Retourtje
Johannesburg/Kaapstad
De Verzekeringswinkel
van Zilveren Kruis:
Woensdag 29 juni 1994
DE FAAM - DE VLISSINGER
BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN
door drs. R.J.C. Schieman
Rectificatie
ALLEMAAL ANGST (3)
PSYCHOCONSULT
Drs, Henk C.M. Hermans
p.p.
Vliegtickets. Regel't op het
postkantoor
11
Rond het jaar 2000 zal de 'burger van mor
gen' toegang krijgen tot de elektronische
snelweg, een technologisch hoogstandje
van de eerste orde. Het bedrijfsleven zal
waarschijnlijk het eerst gebruik maken van
de versmelting van de mogelijkheden op
communicatiegebied. In het kantoor van de
toekomst zullen computers, software, prin
ters, telefoons, faxen en monitoren voortaan
eikaars taal spreken. Met een druk op de
knop wordt informatie van het ene medium
naar het andere verstuurd. Zo blijft men up-
to-date met de laatste ontwikkelingen. De
wereld om ons heen verandert immers snel.
Wat vandaag is, hoeft morgen niet meer te
zijn. In een snel veranderende wereld duurt
zelfs onzekerheid niet lang.
Er is nu al een duidelijke opleving te zien in
het elektronisch overbrengen van informatie.
Zo heb je tele-vergaderen (op afstand met
elkaar praten via een beeldscherm), tele-ban-
kieren (via computer en modem je betalin
gen verrichten), tele-shoppen (elektronisch
winkelen) en tele-werken (thuis op de PC je
werk doen).
Gemak en tijdwinst lijken inzet bij deze elek
tronische ontwikkelingen. Zo wordt de kans
dat je een belangrijke vergadering mist,
doordat je vast zit in een file, door tele-ver
gaderen tot nul gereduceerd. Je praat
immers tegen een beeldscherm op je bureau.
Tegelijkertijd bespaart tele-vergaderen je
tijd, brandstof en kantoorkosten. Het blijft
echter de vraag of het nieuwe fenomeen wer
kelijk voet aan de grond zal krijgen. Tele-ver
gaderen voorziet namelijk niet in de mense
lijke behoefte aan samenzijn.
Bill Gates, computer-whizz kid en grootaan
deelhouder van software-gigant Microsoft,
stelt in een interview met Rabovisie ervan
overtuigd te zijn dat binnen een paar jaar
iedereen niet alleen een computer op het
werk en thuis heeft, maar ook op zak. Deze
computer zal dan aangesloten zijn op de
elektronische snelweg, een wereldomspan
nend intelligent communicatiesysteem met
840 kunstmanen. Samen met computerleve
ranciers, telefoonmaatschappijen, kabelex
ploitanten, televisiemaatschappijen en
ondernemingen uit de amusementsindustrie
timmert Gates flink aan de supersnelweg:
miljarden guldens worden in deze veelbelo
vende nieuwe data-communicatietechnolo
gie gepompt.
Het belang van de elektronische snelweg is
in onze hedendaagse samenleving enorm.
Informatie is in deze maatschappij grondstof
nummer één. Computers krijgen een steeds
belangrijkere plaats in het leven van de
mens. Het is een ontwikkeling die eenvou
digweg niet tegen te houden lijkt. De nieuwe
generatie MTV-kids is er mee opgegroeid en
voelt er zich behaaglijk bij. Zij weten alles
van 'bits' en 'bytes'.
Naast voordelen, zoals snelle informatieo
verdracht en gemak, zijn er ook nadelen aan
deze ontwikkelingen verbonden. Televisie
leidt tot vervlakking. Het medium bereikt de
grijze massa. Alles moet snel en flitsend
overgebracht worden want anders zapt de
kijker naar een volgend kanaal. Steeds min
der wordt er verlangd van de creatieve ver
mogens van de mens. Een brief schrijven is
er straks ook niet meer bij: 'electronic mail'
(post zenden per computer) is toch veel
gemakkelijker? Ook op het gebied van het
waarborgen van privacy zal het een en ander
geregeld worden. Gebeurt dit niet dan kan
iedereen voor de BVD, de binnenlandse vei
ligheidsdienst, gaan spelen en wordt het
spook van 'Big Brother is watching you'
nieuw leven in geblazen.
Vorige week werd in deze
krant vermeld dat het
Comité 50 jaar bevrijding
Middelburg voor het
samenstellen van een
expositie de beschikking
krijgt over adressen van
deelnemers aan de PZC-
prijvraag over oorlogser
varingen. Dit is volgens
de hoofdredactie van de
PZC niet het geval.
In het kader van Sail'94
houdt Hoechst Watersport
vereniging zondag 3 juli
een roeiwedstrijd met
authentieke sloepen op de
Westerschelde voor de
Boulevard van Vlissingen.
De achttien deelnemende
teams starten vanaf 13 uur
in de Buitenhaven en roei
en vervolgens langs de
boulevard naar het Vlis-
singse Badstrand, waar de
sloepen zullen 'stranden'.
De stuurlieden moeten op het
strand zo snel mogelijk een
opdracht uitvoeren. De boots
lui moeten na de stranding er
goed op letten dat de boot
door het afgaande tij niet vast
komt te zitten, zodat na het uit
voeren van de opdracht weer
snel kan worden vertrokken.
Vanaf het Badstrand gaan de
sloepen weer terug naar de
Buitenhaven. De totale afstand
is ongeveer tien kilometer.
Aan de race doen teams mee
uit onder andere Antwerpen,
Amsterdam, Rotterdam en
Harlingen. Er gaan acht
Zeeuwse teams van start: de
Nederlandse Loodsen, twee
ploegen van Hoechst, twee
van de Zeevaartschool, Tonny
Leijnse, Total en Kojo Enginee
ring. De prijsuitreiking vindt
plaats op Ramschip de Schor
pioen, oie speciaal voor Sail'94
van Middelburg naar Vlissin
gen is versleept.
Zo'n vijfduizend huishou
dens in Middelburg begin
nen 5 september met het
gescheiden aanbieden van
hun groente-, fruit- en tuin
afval. Een week later vol
gen vijfduizend huishou
dens in Vlissingen. De
invoering van gescheiden
gft-inzameling verloopt in
deze steden in drie fasen.
De Walcherse plattelands
gemeenten gaan per 10
oktober beginnen met de
gescheiden inzameling.
Nederlandse gemeenten zijn
sinds 1 januari van dit jaar ver
plicht groente-, fruit- en tuinaf
val (gft) gescheiden van het
overig huisvuil op te halen.
Een aantal gemeenten is hier
toe al overgegaan, de Zeeuw
se gemeenten volgen in een
periode van 5 september tot
en met 2 januari 1995. In totaal
zullen in Zeeland zo'n 150 dui
zend huishoudens aan de
gescheiden inzameling deel
nemen.
Het gft-afval zal in de compos-
teringsinstallatie in -de
gemeente Borsele worden ver
werkt tot compost.
Om de inwoners van de
gemeenten voor te bereiden
op de aanstaande veranderin
gen in de huisvuil-inzameling
wordt huis aan huis een folder
verspreid. In de folder wordt
onder meer uitgelegd wat gft
is, hoe het her te gebruiken is
en waarom het gescheiden
kan worden ingezameld. Ver
der is een telefoonnummer
opgenomen waar de burger
informatie kan inwinnen over
de veranderingen in de eigen
gemeente.
Een van de deelnemende sloepen.
Het echtpaar Thielen voor de nieuwe gevel van hun zaak.
Het donkerbruine interieur
van Frank Thielen Optiek in
de Souburgse Kanaalstraat
heeft plaats gemaakt voor
een moderne vormgeving
van de brillenwinkel. De
winkel is vorige week her
opend door de Vlissingse
wethouder T. Meijers. Om
de heropening te vieren
worden alle brillen met tien
procent korting verkocht.
Als extraatje krijgt ieder
een die zich een nieuwe
bril laat aanmeten een
taart.
Frank en Nelleke Thielen heb
ben sinds 1982 hun bedrijf in
de Kanaalstraat. Frank Thielen:
„Het werd nu wel eens tijd om
de winkel een nieuw uiterlijk te
geven. We hadden eerst een
donkerbruin interieur dat niet
echt meer van deze tijd was.
Met deze moderne inrichting is
de zaak veel overzichtelijker
geworden en bovendien pretti
ger om in te werken".
Door de grote uitverkoop voor
de verbouwing is driekwart
van de collectie monturen
nieuw. Er is nu ook een rek met
monturen die niet meer dan
honderd gulden kosten,
„ledereen kan bij ons terecht
voor een geschikte bril, in alle
prijsklassen is er iets leuks te
vinden", aldus Thielen. Para
depaardje van de collectie zijn
de monturen van het merk
Cazan. Een exclusieve bril die
lang niet bij elke opticien ver
krijgbaar is. Naast brillen ver
koopt Thielen Optiek ook zon
nebrillen en natuurlijk de con
tactlenzen. Thielen: „Over het
algemeen kun je zeggen dat de
contactlens nog steed in
opmars is. De prijzen zijn dan
ook veel lager dan een aantal
jaren geleden. Toch zijn er ook
veel mensen die een bril ver
kiezen boven de lenzen". De
mode wordt op het moment
beheerst door kleine brilletjes.
Thielen: „Eigenlijk een beetje
de old-fashion-look".
Rien Brooymans en Ronny
de Dijcker hebben een
Chem-Dry-vestiging geo
pend in Middelburg. Chem-
Dry is een tapijt- en meu
belreinigingsmethode die
twintig jaar geleden in
Amerika is ontwikkeld.
Inmiddels wordt het pro-
dukt in 23 landen door
meer dan vierduizend pro
fessionele franchise-onder-
nemers op de markt
gebracht.
De kracht van het produkt zit
volgens de ontwikkelaars in
koolzuurbelletjes. Miljoenen
bruisende belletjes dringen
diep door in meubelstof of
tapijt. Vuil en vet worden door
de kracht van het koolzuur
naar de oppervlakte gedreven
en daarna opgezogen. Volgens
Chem-Dry is het produkt vol
komen veilig voor mens en
dier. Bijkomende voordelen
van het produkt zijn dat het
tapijt met een uur weer droog
is en dat de methode weinig
lawaai maakt, aldus Chem-
Dry.
Het terrein bij de voormali
ge gasfabriek en een plek
achter wasserij Zeetex in
Middelburg worden in
augustus gesaneerd. De
verwachting is dat de
werkzaamheden rond de
jaarwisseling klaar zijn. De
werkzaamheden vinden
zoveel mogelijk plaats in
de vakantieperiode van de
Janneke Dierxschool, die
deels op de verontreinigde
grond ligt.
De sanering begint met het
ontgraven van verontreinigin
gen onder de werkplaats en
het toiletgedeelte van de Jan
neke Dierxschool. De sane
ringswerkzaamheden bestaan
voornamelijk uit het verwijde
ren van de klinkerverharding
en de sloop van het gasstation,
de schilderswerkplaats, gara
geboxen en de loods tegen de
Branderijmolengang, waarbij
wordt geprobeerd de buiten
muur van de loods te sparen.
Het schone straatzand en de
klinkers van de bestrating wor
den tijdelijk opgeslagen. Daar
na worden de meest vieze
plekken (hot spots) afgegra
ven. De zwaar verontreinigde
grond wordt direct afgevoerd.
In tijdelijke depots op het ter
rein zelf worden monsters
genomen van de licht veront
reinigde en bijna schone
grond om de definitieve
afvoerplaats of bestemming te
bepalen. Ontstane gaten wor
den na de ontgravingen opge
vuld met schoon zand en
bestraat als parkeerterrein. De
ontgraven tuinen aan de Bran
derijmolengang 7 en Molen
water 93 worden aangevuld
met teelaarde, waarbij de gro
te beuk en de linde in de tuin
van Molenwatergang 93 zo
mogelijk worden gespaard.
Afgelopen winter en voorjaar
zijn al verschillende werk
zaamheden uitgevoerd op en
rond het voormalige gasfa
brieksterrein. Drie locaties in
de Morkstraat en de Branderij
molengang zijn opgeruimd. Er
is drainage aangelegd om het
met cyanide verontreinigde
grondwater in de deklaag (de
bovenste zeven meter) op te
vangen. Bovendien zijn er drie
zogenaamde 'deepwells' (die
pe onttrekkingspunten) aange
bracht om te voorkomen dat
de verontreiniging van het die
pe grondwater zich verder ver
spreid. Na het aanleggen van
dit onttrekkingssysteem heeft
Tauw Milieu een pompproef
genomen, waaruit bleek dat
het opgepompte grondwater
waarschijnlijk zonder tussen-
zuivering via de persleiding op
de rioolwaterzuivering van Rit-
them mag worden geloosd.
Hierover vindt nog overleg
plaats met het waterschap
Walcheren.
Kanongebulder zette de opening van Maritieme Boek
handel Plaza luister bij.
Met kanongebulder is
zaterdag de eerste winkel
op de Vlissingse Plaza geo
pend. Nadat de winkel
ruimtes zes jaar hebben
leeggestaan is Maritieme
Boekerij Plaza 'als eerste
schaap over de dam', zoals
wethouder T. Meijers het
typeerde. Maritieme Boe
kerij Plaza is gespeciali
seerd in boeken over
scheepvaart en curiosa in
hetzelfde vakgebied. Eige
naar Anneke Hospes hoopt
dat er snel meer winkels op
de Plaza komen.
Hospes was sinds 1965 werk
zaam bij het Maritiem Instituut
de Ruyter in Vlissingen. De
laatste jaren werkte ze op het
internaat van de school. Nu
het internaat is verdwenen, is
ze op zoek gegaan naar iets
anders. „Omdat ik al jaren veel
met maritieme zaken te maken
heb gehad was de keus niet zo
moeilijk", vertelt Hospes.
Naast de boekwinkel is in het
pand het kantoor gevestigd
van de Stichting Maritieme
Activiteiten de Ruyter. Boek
handel Bikker hielp met het
samenstellen van het assorti
ment boeken. Hospes: „Ik ben
erg blij met de hulp die ik van
Peter Bikker heb gekregen. Hij
is natuurlijk beter thuis in de
boekenwereld".
Naast boeken zijn er allerhan
de curiosa zoals barometers,
bootsmansfluitjes en klokken
in de boekerij verkrijgbaar.
Hospes: „We werken ook
samen met de bekende mari
tieme zaak Observator in Rot
terdam. In principe kunnen we
alles leveren, van kijkers tot
zeekaarten". De Vlissingse
wethouder T. Meijers opende
de boekerij met hulp van
Schietsportvereniging De Fles
met een kanonschot. Daarna
volgden schoten van Anneke
Hospes en Peter Bikker.
Meijers: „Als gemeente zijn we
blij dat nu eindelijk de eerste
winkel in de Plaza open is. Het
heeft mijns inziens zo lang
geduurd omdat de verdere
inrichting van het gebied nog
niet klaar was". In totaal is er
zo'n achthonderdvijftig vier
kante meter winkelruimte
beschikbaar. Na de oplevering
- nu zo'n zes jaar geleden -
waren de winkels vanaf de
boulevard echter zo slecht
bereikbaar dat middenstan
ders er geen trek in hadden.
De Rotaract Club Vlissin
gen, een zelfstandige juni
or service club verbonden
aan de Rotary-organisatie,
heeft een cheque ter waar
de van vijfhonderd gulden
geschonken aan de Middel
burgse kinderboerderij de
Klepperhoeve. H. van de
Boog, voorzitter van de
kinderboerderij, nam de
cheque in ontvangst uit
handen van Rotaract-voor-
zitter Kathinka Wolters.
De Rotaract Club, die onder
meer tot doel heeft zich dienst
baar te maken voor maat
schappij en medemens, heeft
het bedrag bijeengebracht
door het verzorgen van een
moederdag-ontbijtservice.
Zondag 8 mei zijn op bestel
ling over heel Walcheren veer
tig ontbijten aan huis bezorgd.
Met de gift stelt de Rotaract
Club de kinderboerderij in
staat materialen aan te schaf
fen voor de vervaardiging van
educatieve fotokubussen.
Hiermee kunnen de kinderen
spelenderwijs bepaalde com
binaties maken en verbanden
tussen dieren leggen.
Naar schatting heeft
twintig procent van de
Nederlanders last van
vliegangst. Deze groep
aërofobici krijg je met
nog geen zes paarden in
een vliegtuig. Vliegangst
heeft maar weinig te
maken met risico's van
ongelukken. Het reizen
per vliegtuig is namelijk
een relatief veilige aan
gelegenheid. Het aantal
dodelijke ongevallen in
vergelijking met auto
ongevallen verhoudt zich
één op dertig. De reiziger
weet zich bovendien ver
zekerd van goed getrain
de piloten en goed onder
houden vliegtuigen. Men
sen met vliegangst zijn
echter ongevoelig voor
dit soort verstandelijke
overwegingen. Ze blijven
duizend-en-een redenen
bedenken om niet de
lucht in hoeven te gaan.
„In de auto zie je veel
meer onderweg" of „Een
mens is geen trekvogel".
Ze zijn wel bereid om
met hun auto dagen ach
ter elkaar gevaarlijke
verkeerssituaties te trot
seren, maar vliegen is er
niet bij.
Bij vliegangst kunnen aller
lei afzonderlijke angsten een
rol spelen. Zo blijkt zestig
procent van de aërofobici
last te hebben van hoogte
vrees. Ze zijn nog te bang
om een ladder te beklim
men, laat staan dat ze per
vliegtuig zo'n duizend meter
de hoogte in durven. Bij
veertig procent is er sprake
van ruimtevrees (claustrofo
bie). Ze zien er tegenop om
uren achter elkaar in een
vliegtuig opgesloten te zit
ten. Ze laten thuis de wc-
deur nog op een kier staan
en zullen dus zeker niet
plaats nemen in een afge
grendeld vliegtuig. Nogal
wat aërofobici zijn bang om
tijdens de rit onwel te wor
den. Ze zijn bang om flauw
te vallen of om in paniek te
raken. Misschien nog niet'
eens voor henzelf, maar
vanwege de overlast die ze
daarmee zullen veroorza
ken. Vliegangst is dus vaak
samengesteld uit een aantal
afzonderlijke angsten.
Bij de meeste aërofobici
speelt echter ook nog een
andere factor een belangrij
ke rol. Ze willen de controle
niet uit handen geven. Tij
dens een vliegreis wordt je
immers gedwongen om je
lot in handen van anderen te
leggen. Dat kan een sterk
gevoel van hulpeloosheid
activeren. Nogal wat aërofo
bici willen dit gevoel voor
komen. Sommigen gaan
daarbij zelfs zover, dat ze
besluiten om maar zelf
vliegles te nemen. Dan kun
nen ze tenminste zelf de
stuurknuppel veilig in han
den houden.
Vliegangst komt vaak voort
uit de overtuiging, dat je je
lot steeds zelf in de hand
moet hebben en dat het
gevaarlijk is wanneer het
onmogelijk blijkt. Aërofobici
denken ten onrechte, dat
een overgave aan anderen
altijd gevaar betekent. Ze
overschatten daarmee hun
eigen mogelijkheden om
risico's te voorkomen. Ten
onrechte gaan ze ervan uit
dat bijvoorbeeld autorijden
minder gevaarlijk is, omdat
ze daarbij zelf achter het
stuur zitten. Ze realiseren
zich echter niet dat er sprake
is van valse schijn. Ook tij
dens een autorit is hun lot
immers afhankelijk van dui-
zend-en-een factoren: de
medeweggebruikers, de
kwaliteit van het wegdek, de
toestand van de auto, enzo
voorts. Maar het vasthou
den van het stuur geeft hun
een gevoel van veiligheid.
Als een aërofobicus besluit
om - ondanks zijn angst - in
een vliegtuig plaats te
nemen, zal hij zoeken naar
andere mogelijkheden om
grip te krijgen op zijn situ
atie. Hij zal elk geluid en elke
beweging tot zich door laten
dringen en zal ervoor een
verklaring trachten te zoe
ken. Helaas neigt hij daarbij
tot rampdenken. Als het lan
dingsgestel inklapt, denkt hij
aan een explosie van een
motor; komt het vliegtuig in
een luchtzak, dan ziet hij het
einde al naderen. Een door
de kinderen aangeboden
vliegvakantie wordt daar
mee een ware doodsrit.
Behalve naar controle over
de situatie, streeft een aërof
obicus ook vaak naar abso
lute zelfcontrole. Tijdens de
vliegreis zal hij ook zijn
lichaam afspeuren op
'oneffenheden': wat is dat
vreemde gevoel in mijn
oren? Slaat mijn hart niet te
snel? Zal ik niet helemaal in
paniek raken? Hij is tijdens
het vliegen zo gericht op
controle en zelfcontrole, dat
hij niet in staat is om zich te
concentreren op het puzzel
boekje dat hij bij zich gesto
ken had.
Vliegangst is voor de mees
te mensen nog geen pro
bleem. Over het algemeen
kunt u immers zelf vrij
beslissen of u een vliegtuig
instapt of niet. Maar in som
mige gevallen kan het toch
een belangrijk probleem
gaan worden. Bijvoorbeeld
als u voor de zaak een vlieg
reis moet maken, of als u uw
vakantiebestemming dit jaar
toch eens wat wilt verleg
gen. Speciaal voor mensen
met vliegangst worden
tegenwoordig cursussen
gegeven. Deze zijn over het
algemeen nogal kostbaar.
Misschien heeft u iets aan
de volgende tips. Leer uzelf
goed ontspannen. Ontspan
ningstechnieken stellen u in
staat om uw spanningsni
veau laag te höuden. Laat u
informeren over vliegen. Als
u nog nooit gevlogen heeft,
vraag dan aan andere men
sen wat u te wachten staat.
Een goed voorbereid mens
maakt zich vaak minder snel
ongerust. Accepteer het
onvermijdelijke. Besef dat u
veel situaties niet in de hand
heeft, zonder dat u daar
bang voor bent. Leidt uzelf
af tijdens de vlucht. Steek
bijvoorbeeld enkele tijd
schriften bij u en probeer uw
aandacht daarop te verleg
gen.
vanaf
Informeer naar onze 2750 andere bestemmingen.
Telefonisch boeken is mogelijk.
Vlissingen, Aagje Dekenstraat 10, tel. 01184 - 17510
Daar staat de koffie voor u klaar en bent u welkom voor
een goed gesprek over de afhandeling van uw nota's, wij
zigingen in uw verzekeringsgègevens
en voor informatie over alle andere
verzekeringen van Zilveren Kruis.
Speciaal kennismakingsaanbod:
elke week een nieuwe verrassing
voor iedere nieuwe bezoeker.
Onder andere:
Q) Ziektekostenverzekering
(jjj Reisverzekering
(rj) Spaarverzekering
Zilveren Kruis Ziekenfonds
Zilveren Kruis Verzekeringswinkel
LondenseKaai 1-5.4331 JG Middelburg
Centrum, tegenover de Koningsbrug
Telefoon: 01180- 122 74
K. Wolters overhandigt de cheque aan H. van de Boog
(links).