Heitel Services lip 4 mei: Nationale Herdenking AHUPnriAllg vu w bngivng LOKATIE MIDDELBURG TEL.:01180-16087 van de strip 'Koen Et Harm' in de PZC, met actuele strip tekeningen inspelen op het thema 'sociale grondrechten'. Hij doet dat op grote borden, opgesteld op de kop van de haven. Het onderwerp klinkt dan misschien wel abstract, maar in zijn uitwerking is het gewoon dagelijkse reali teit. En dat is voor Cor de Jonge een bekend terrein, waar hij liefst met humor naar kijkt. Het komt wel eens voor dat men zijn strips te hard vindt. Dan is zijn reactie laconiek: "Wat een drukte. Het zijn gewoon maar vier plaatjes en that's it." Maar even later bekent hij: "Als er ergens iets aan de knikker zit, dan móet ik erover tekenen. Al betreft het mijn eigen moe der." Heel dubbel allemaal, dus. Zo is dat met humor: je scherpt er dingen mee aan, en je relativeert ze. Praktisch tegelijkertijd. Cör de Jonge heeft iets met actualiteit. In al zijn free lance-opdrachten is dat het centrale thema, heeft hij steeds kunnen afspreken. Waarom? "Je leeft bij de din gen die nü van belang zijn, maar je weet dat het morgen weer voorbij kan zijn. Ik maak dus ook geen strips die een paar jaar later te bundelen zijn." Een levenshouding is het niet, het is eerder een uitlaatklep. Want als het er op aankomt, is hij verrassend constant. Er is sinds zijn 13e-14e jaar eigenlijk weinig veranderd in zijn kritische kijk op de wereld, gewekt door zaken als de Watergate- affaire. Toch is het zeker niet zo, dat Cor de Jonge uit eigen beweging besloten heeft nu aan de weg te gaan teke nen. Hij is echt 'zijn hok' uit gelokt, door de organisatie van het festival én door het thema-onderwerp van dit jaar. Want dat gaat hem bijzonder aan het hart. Betekent dat ook, dat de tekenpen er gemakkelijk van overloopt? Dat gaat nog heel spannend worden. Normaal gesproken kan hij het niet zo goed hebben, dat er iemand over zijn schouder meekijkt. En een tekenaar van instant-comics is hij al helemaal niet. Hij heeft z'n tijd nodig, voor het verhaal en voor de tekening. Wat het op 5 mei gaat worden, weet hij nog niet. Gaat hij lekker op zijn eigen manier aan het werk (eerst het verhaal, dan de teke ning), of wordt het een 'roept-u-maar'? Wordt het rits- rats-grote-lijn of rustig-in-details, zwart/wit of kleur? Cor de Jonge zwijgt grijnzend. En dan: "We houden het actueel, afwachten dus maar." LETTER6TUDIO AUTOZONNEDAKEN AUTOBEKLEDING Gildeweg 27b - 4383 NJ Vlissingen Tel: 01184 - 17170 Fax: 01184 - 17776 - Groep industriële isolatie - Groep asbestdemontage - Groep afdichtings- en rubbertechniek - Groep stralen en conserveren - Groep stellingbouw bevrijdingsfestival zeeland 11 -jÈÉgEgy*-. Interkunst is een theatercollectief uit Berlijn. Met finan ciële steun van de Europese Unie en van de diverse deel staten van Duitsland ontwikkelde men een multi-cultu- reel programma met 'instant acts'. Toneel, dans, action- painting, graffiti. Gemaakt op locatie, aangepast aan de speelplek en het publiek. En dat niet zomaar voor de lol, maar met een bedoeling. 'Instant acts tegen geweld en racisme' luidt de volle naam. Uit alle hoeken van Europa werden jonge performance kunstenaars bij elkaar gezocht. Als zij zich op een of andere manier met het thema 'geweld' of 'racisme' bezighielden, zo luidde de uitnodiging, kom dan naar Berlijn. Dan maken we een fantastische straat-show. Van Turken tot leren, van Letten tot Chilenen (o.k., ligt niet in Europa) reageerde men. Van mime tot breakdan ce, van video-actie tot (Hollandse!) graffiti-kunst varieerde de inbreng. Twee weken afstemmen op elkaar. En dan met een bus vol techniek en een bus vol spelers op pad. De bedoeling is om vooral jongeren te bereiken, en hen te betrekken bij de onderwerpen en (ook letterlijk) bij het spel. Soms is het druk, soms slap. Soms swingt de tent, soms is de sfeer te snijden. Maar het lukt elke keer weer om het publiek erbij te halen, zonodig over te halen. De multi culturele samenleving is een feit, multi-culturele samen werking wordt ter plekke bewezen. Jongeren komen op ideeën, praten na met de acteurs.De een speelt de reali teit van een emigranten-leven na, de ander maakt wezensvreemde objecten onderdeel van zijn kunstzinni ge spel. Grauw wordt kleurrijk. Poolse mimespelers beel den uit wat voor waanideeën en domme agressie een onbekende maar rijkgevulde zak op het toneel allemaal kan oproepen. Symbolisch strijden angst en inzicht om voorrang. Tijdens het bevrijdingsfestival op 5 mei zal op verschillende momenten .n de middag in het (open lucht) Dijktheater een selectif uit de vele acts worden gepresenteerd. Voor I- ;erkunst is het de opening van een nieuw, en langer seizoen. Met oude en nieuwe bijdragen tegen geweld en racisme, want de enthousiaste reacties vroegen luid en duidelijk om méér. De jaarlijkse dodenherdenking in Vlissingen vindt plaats op woensdag 4 mei, 's avonds om 20.00 uur op de Noorderbegraafplaats. Dan wordt stilgestaan bij de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog. De herdenking is niet alleen een moment van 'terugzien', maar ook een moment van bezinning op heden en toekomst. De nationale her denking krijgt meer en meer de betekenis van verzet tegen vrijheidsberoving, fascisme en racisme. In Vlissingen is ook dit jaar weer gekozen voor een sobere herdenking, zonder declamatie of toespraken. De herdenking vindt zoals gebruikelijk plaats bij het monument voor de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog op de Noorderbegraafplaats. Burgemeester Van der Doef en wethouder Poppe-de Looff leggen na de twee minuten stilte een krans bij het monument. Hierna is er voor anderen gelegenheid hetzelfde te doen. Vervolgens maakt de burgemeester een ronde over de begraafplaats. Hij legt daarbij graf takken en bloemstukken bij het monument van de geallieerden, het gedenkteken voor omgekomen bur gers en het monument voor gevallenen in de Eerste Wereldoorlog. Ook legt hij bloemen op de graven van inwoners van Vlissingen die in het verzet tegen de vij and zijn omgekomen. De herdenkingsbijeenkomst kan door iedereen worden bijgewoond op woensdag 4 mei vanaf 19.45 uur op de Noorderbegraafplaats aan de President Rooseveltlaan.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 31