Heitel Services lip
4 mei: Nationale Herdenking
AHUPnriAllg
vu w bngivng
LOKATIE MIDDELBURG
TEL.:01180-16087
van de strip 'Koen Et Harm' in de PZC, met actuele strip
tekeningen inspelen op het thema 'sociale grondrechten'.
Hij doet dat op grote borden, opgesteld op de kop van de
haven. Het onderwerp klinkt dan misschien wel abstract,
maar in zijn uitwerking is het gewoon dagelijkse reali
teit. En dat is voor Cor de Jonge een bekend terrein,
waar hij liefst met humor naar kijkt.
Het komt wel eens voor dat men zijn strips te hard vindt.
Dan is zijn reactie laconiek: "Wat een drukte. Het zijn
gewoon maar vier plaatjes en that's it." Maar even later
bekent hij: "Als er ergens iets aan de knikker zit, dan
móet ik erover tekenen. Al betreft het mijn eigen moe
der." Heel dubbel allemaal, dus. Zo is dat met humor: je
scherpt er dingen mee aan, en je relativeert ze. Praktisch
tegelijkertijd.
Cör de Jonge heeft iets met actualiteit. In al zijn free
lance-opdrachten is dat het centrale thema, heeft hij
steeds kunnen afspreken. Waarom? "Je leeft bij de din
gen die nü van belang zijn, maar je weet dat het morgen
weer voorbij kan zijn. Ik maak dus ook geen strips die
een paar jaar later te bundelen zijn." Een levenshouding
is het niet, het is eerder een uitlaatklep. Want als het er
op aankomt, is hij verrassend constant. Er is sinds zijn
13e-14e jaar eigenlijk weinig veranderd in zijn kritische
kijk op de wereld, gewekt door zaken als de Watergate-
affaire.
Toch is het zeker niet zo, dat Cor de Jonge uit eigen
beweging besloten heeft nu aan de weg te gaan teke
nen. Hij is echt 'zijn hok' uit gelokt, door de organisatie
van het festival én door het thema-onderwerp van dit
jaar. Want dat gaat hem bijzonder aan het hart.
Betekent dat ook, dat de tekenpen er gemakkelijk van
overloopt?
Dat gaat nog heel spannend worden. Normaal gesproken
kan hij het niet zo goed hebben, dat er iemand over zijn
schouder meekijkt. En een tekenaar van instant-comics
is hij al helemaal niet. Hij heeft z'n tijd nodig, voor het
verhaal en voor de tekening. Wat het op 5 mei gaat
worden, weet hij nog niet. Gaat hij lekker op zijn eigen
manier aan het werk (eerst het verhaal, dan de teke
ning), of wordt het een 'roept-u-maar'? Wordt het rits-
rats-grote-lijn of rustig-in-details, zwart/wit of kleur?
Cor de Jonge zwijgt grijnzend. En dan: "We houden het
actueel, afwachten dus maar."
LETTER6TUDIO AUTOZONNEDAKEN AUTOBEKLEDING
Gildeweg 27b - 4383 NJ Vlissingen
Tel: 01184 - 17170 Fax: 01184 - 17776
- Groep industriële isolatie
- Groep asbestdemontage
- Groep afdichtings- en rubbertechniek
- Groep stralen en conserveren
- Groep stellingbouw
bevrijdingsfestival zeeland 11
-jÈÉgEgy*-.
Interkunst is een theatercollectief uit Berlijn. Met finan
ciële steun van de Europese Unie en van de diverse deel
staten van Duitsland ontwikkelde men een multi-cultu-
reel programma met 'instant acts'. Toneel, dans, action-
painting, graffiti. Gemaakt op locatie, aangepast aan de
speelplek en het publiek. En dat niet zomaar voor de lol,
maar met een bedoeling. 'Instant acts tegen geweld en
racisme' luidt de volle naam.
Uit alle hoeken van Europa werden jonge performance
kunstenaars bij elkaar gezocht. Als zij zich op een of
andere manier met het thema 'geweld' of 'racisme'
bezighielden, zo luidde de uitnodiging, kom dan naar
Berlijn. Dan maken we een fantastische straat-show.
Van Turken tot leren, van Letten tot Chilenen (o.k., ligt
niet in Europa) reageerde men. Van mime tot breakdan
ce, van video-actie tot (Hollandse!) graffiti-kunst
varieerde de inbreng.
Twee weken afstemmen op elkaar. En dan met een bus
vol techniek en een bus vol spelers op pad. De bedoeling
is om vooral jongeren te bereiken, en hen te betrekken
bij de onderwerpen en (ook letterlijk) bij het spel. Soms
is het druk, soms slap. Soms swingt de tent, soms is de
sfeer te snijden. Maar het lukt elke keer weer om het
publiek erbij te halen, zonodig over te halen. De multi
culturele samenleving is een feit, multi-culturele samen
werking wordt ter plekke bewezen. Jongeren komen op
ideeën, praten na met de acteurs.De een speelt de reali
teit van een emigranten-leven na, de ander maakt
wezensvreemde objecten onderdeel van zijn kunstzinni
ge spel. Grauw wordt kleurrijk. Poolse mimespelers beel
den uit wat voor waanideeën en domme agressie een
onbekende maar rijkgevulde zak op het toneel allemaal
kan oproepen. Symbolisch strijden angst en inzicht om
voorrang. Tijdens het bevrijdingsfestival op 5 mei zal op
verschillende momenten .n de middag in het (open
lucht) Dijktheater een selectif uit de vele acts worden
gepresenteerd. Voor I- ;erkunst is het de opening van een
nieuw, en langer seizoen. Met oude en nieuwe bijdragen
tegen geweld en racisme, want de enthousiaste reacties
vroegen luid en duidelijk om méér.
De jaarlijkse dodenherdenking in Vlissingen vindt
plaats op woensdag 4 mei, 's avonds om 20.00 uur op
de Noorderbegraafplaats.
Dan wordt stilgestaan bij de gevallenen in de Tweede
Wereldoorlog. De herdenking is niet alleen een
moment van 'terugzien', maar ook een moment van
bezinning op heden en toekomst. De nationale her
denking krijgt meer en meer de betekenis van verzet
tegen vrijheidsberoving, fascisme en racisme.
In Vlissingen is ook dit jaar weer gekozen voor een
sobere herdenking, zonder declamatie of toespraken.
De herdenking vindt zoals gebruikelijk plaats bij het
monument voor de gevallenen in de Tweede
Wereldoorlog op de Noorderbegraafplaats.
Burgemeester Van der Doef en wethouder Poppe-de
Looff leggen na de twee minuten stilte een krans bij
het monument. Hierna is er voor anderen gelegenheid
hetzelfde te doen. Vervolgens maakt de burgemeester
een ronde over de begraafplaats. Hij legt daarbij graf
takken en bloemstukken bij het monument van de
geallieerden, het gedenkteken voor omgekomen bur
gers en het monument voor gevallenen in de Eerste
Wereldoorlog. Ook legt hij bloemen op de graven van
inwoners van Vlissingen die in het verzet tegen de vij
and zijn omgekomen.
De herdenkingsbijeenkomst kan door iedereen worden
bijgewoond op woensdag 4 mei vanaf 19.45 uur op de
Noorderbegraafplaats aan de President Rooseveltlaan.