1 7 IS NIET DE BESTE REDEN OM LID TE WORDEN VAN AMNESTY. Een pittig interview. De d^^^^^gtien passen de hoek om, stuit ik op een fris lente tafereeltje: een paar mannen staan, met klassieke herenfiets aan de hand, te praten in het voorbijgaan hoor ik er een tevreden zeggen: "Jaja, het weer kan veranderen, de mensen da's moeilijker hé." Waarom moet ik dat uitgerekend nu horen? Is het een stille wenk om nuchter te blijven? Wa^^v^r'vera^rej^^^ jfnensendaar was dat interview jf£ Ma} zat "het niet zonder inspanning lukken. Respectievelijk: dat het MOET MAAR 'T IS WEL MOOI MEEGENOMEN. JE BENT NOOIT TE JONG VOOR AMNESTY INTERNATIONAL Wiens ouders de mag terugkomen." P- echt nooit meer - "7M 7 •V;aj? Jrigh,' ,/^k langer we er bij stilstaan, hoe eerlijker we worden. De conclusie is: we zijn collectief medeplichtig aan de ont luistering van de maatschappij. Het ongenoegen is langzaam gegroeid, en voor Jo Woltering staat het wel vast dat het vooral onder de ou deren leeft. Hij is ook niet geschrokken van de groei van extreem-rechts, gelooft evenmin dat dat lang zal duren. Dat het jongeren zou aanspreken? "Kom nou, jouw en mijn kinderen stemmen daar toch niet op!" In het vuur van het gesprek betrappen we ons zelf ook een paar keer op gauwgedane uitspraken van vadertje boosheid en moedertje opwinding. Uiteraard krabbel je terug zodra je hóórt wat je zelf zegt. Maar hóe blijf je met je verstand bij je woorden. Hoe blijf je genuanceerd denken? In beweging blijven, onder de mensen, een goede krant lezen, actief zijn, contact houden met jongeren. Verdraagzaamheid ("Nooit begraven!") en respect tegen over het andere, en vooral: luisteren naar elkaar. Een beetje historisch besef kan ook geen kwaad, want "in het heden ligt het verleden". En zo zijn we weer terug bij 5 mei en herdenken. Hoe lang herdenken we nog? Er komt volgens Jo Woltering een dag -en dat duurt niet lang meer- dat 5 mei net zo historisch zal zijn als Michiel de Ruyter. Dat is ook goed, maar dan moet er wel iets anders komen. Wordt het zo langzamerhand niet eens tijd voor een 'Dag van de Democratie'. Vooral voor de mensen die nu Jo Woltering, 78 jaar, is een oud-verzetsman. Niet dat hij zich daar op wil laten voorstaan. Hij heeft er het kruis van verdienste voor gekregen. Wat hem betreft is het boek daarmee gesloten. Wij zijn het dus, die hem opzoeken om een stem te geven aan hen die er toen wel bij waren. Wat betekent 5 mei voor ouderen anno 1994, in het licht van de huidige maatschappelijke ontwikke lingen? Als het hem precies zó gevraagd was, had hij vast ge sputterd tegen zoveel ambtelijke taal. Want dat wordt al gauw duidelijk uit ons gesprek: het lijkt wel of er tegen woordig alleen nog maar gepraat wordt. Ondertussen biedt de samenleving weinig duidelijkheid, rechte lijnen worden er niet meer getrokken. Het lijkt hem allemaal ook niet gemakkelijk: het oude houvast aan de zuilen met hun waarden is afgebrokkeld, de mensen zijn zoveel mondiger geworden, er komt zoveel op je af door de me dia tegenwoordig. De maatschappij is heel wat ondoor zichtiger en chaotischer dan toen. En onvermijdelijk be kruipt mensen als hem soms de vraag: waarvoor hebben we het indertijd allemaal gedaan? En toch spreekt hier geen verbitterd man, integendeel. Eerst gaat het beschuldigende vingertje wel even rich ting politiek. Dan wordt het woord wanbeleid elegant afgezwakt tot "gebrek aan attentie van de volksverte genwoordiging". Onsympathieke maatregelen zijn wel licht onvermijdelijk, maar zouden die dan niet eens goed toegelicht kunnen worden. Voor het te laat is. En hoe Ik word lid en machtig Amnesty International éénmalig om fl. 25,-. af te schrijven van mijn rekening. Daarna stuurt Amnesty mij het welkomstpakket met de single 'Rumours in the City' van Ten Sharp. Deze aktie loopt tot 1 augustus 1994. Naam/Voornaam: m/v Straat/huisnr.: Postcode/Plaats: Bank/gironummer: Geboortedatum: - 19 AA08116 Handtekening: Stuur deze bon in een envelop (postzegel hoeft niet, mag wel) naar: Amnesty International, Antwoordnummer 10840, 1000 RA AMSTERDAM. Of bel voor meer informatie: 020-6264436. Wat er toen geweest is... Hij heeft er veel over gelezen. En met wat er nu gebeurt in voormalig Joegoslavië wordt het allemaal nog eens veel tastbaarder. Mensen kunnen dat niet scherp genoeg voor de geest houden. Blij dus met 'Schindler's List'? Fierman heeft hem nog niet gezien. Hij vindt het prima dat zoveel mensen -en vooral ook scholieren- hem gaan zien. Maar hij heeft er ook vragen bij. Het gruwelij ke is volop in beeld, maar komt de ernst van de zaak wel voldoende over? Want ergens is het toch ook een triomf-verhaal, en in die zin is het maar een heel klein de samenleving maken en die hem straks zullen gaan maken. Die zijn niet anders dan democratie gewend, en dat wiegt op den duur misschien in slaap. Wellicht moet daar op scholen meer aandacht aan gegeven worden. Er is nu wel het vak maatschappijleer, maar blijft dat niet te dicht en te uitsluitend bij de jongeren-leefwereld. Dat is toch precies wat er tegenwoordig op de Bevrijdingsfestivals gebeurt, met al die aandacht voor de grondrechten? Dat gaat toch over het nü, en over de ba sis voor de democratie? Jo Woltering kan niet anders dan het toegeven. Maar één dag is echt te weinig, er moet grondiger aan gewerkt worden. We zullen het hele jaar lang ons best moeten doen voor een menswaardiger en rechtvaardiger samenleving. En hoe gaat hij straks zelf 5 mei vieren? "Mag ik het eerlijk zeggen? Ik vind al die festiviteiten uitstekend. Laat iedereen er een gezellige dag aan hebben. Maar voor mij is er maar één ding, en daar ga ik zeker naar toe: The Deep River Quartet. Maar ja, dat is terugkijken. Dat is pure nostalgie." stukje van de verder zeer bittere werkelijkheid. Dat klinkt nogal fundamenteel. Fierman denkt inderdaad diep over de dingen na. Hij kent niet veel leeftijdgenoten die daar evenveel zin in hebben (en meisjes nog eerder dan jongens). Dat de jeugd flink wat rechtser is gewor den, zou hij niet durven beweren. Wél dat de meesten nogal gauw tevreden zijn met hoe het gaat. En dat ze er niet te veel vragen bij stellen. Terwijl er toch duidelijk tendensen zijn die hij best wel verontrustend vindt. De problemen die er rond de toestroom van vluchtelin gen ontstaan, het knabbelen aan de sociale voorzienin gen, het zijn dingen die een gevoel van bedreiging kunnen oproepen. En die rechtse sentimenten kunnen aanwakkeren. Fierman ziet ook wel dat het benauwd kan worden voor wie aan de onderkant zit. En agressie is gemakkelijker te richten dan op te heffen. Daar is ex treem-rechts op ingesprongen. Maar het moet toch anders kunnen. Hoe Fierman dat ziet? Hij werkt wel eens een dagje bij, in de fabriek, en komt dan in aanraking met allerlei mensen. Hij zoekt gewoon het contact met ze, dat gebeurt bijna vanzelf. Met vluchtelingen die in hun vaderland ingenieur waren en hier aan de lopende band staan. Maar net zo goed met een arbeider die eruit moet omdat er geautomatiseerd gaat worden. Hij praat met ze, en probeert ze zicht te geven op positieve actie. Meezingen in het koor van ontevredenen biedt uiteinde lijk weinig oplossingen. Dat extreem-rechtse partijen Bravo staat voor 'Bestrijding Racisme door Activiteiten van Vlissingse Organisaties'. Het is een gemêleerd gezelschap van kerkelijke, maatschappelij ke en politieke groeperingen, die alle willen strijden tegen racisme. De jaarlijkse straatcollecte op 5 mei komt dit jaar ten goede aan de stichting Bravo. Daaruit zullen weer nieuwe initiatieven gefinancierd kunnen worden, on der meer tijdens de bevrijdingsherdenking van novem ber 1994. Willem Nijsen in gesprek met woordvoeder Bravo. Foto Lex de Meester een verdere afbraak van sociale voorzieningen voor staan, is bijvoorbeeld weinig bekend. Steeds opnieuw zal een nuchtere voorlichting nodig zijn, en zullen loze kre ten doorgeprikt moeten worden. Dat zijn de dingen waar Stichting Bravo voor staat. Er zal nog hard genoeg gestreden moeten worden voor behoud van de sociale grondrechten, is de conclusie. En kan dat wel overkomen op een lekker, ongedwongen feest? Fierman denkt niet, dat tienduizend man op het Bellamypark allemaal verheven gedachten hebben. Maar wat hem betreft zou 5 mei bij iedereen dat rode lampje mogen laten branden. Hij zou het bijvoorbeeld te gek vinden wanneer er op het podium niet alleen goede mu ziek werd gemaakt, maar dat er ook -liefst door mensen met een 'stem'- een paar duidelijke statements werden gemaakt over waar we met z'n allen voor moeten wa ken. bevrijdingsfestival zeeland 6

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 26