muziek- Impulsief ambassadeur geworden The loved ones: Amerikaanse viermans-formatie met R8tB en Chicago Blues-repertoire. Blijven hangen in de jaren zestig, en toch verrassend fris. Covers (James Brown, Muddy Waters) en retro-originelen. Veelgeprezen debuut-CD in 1993: 'The Price for Love'. Hoogtepunten: Jaguar Blues, Lickin' Stick en Devil's Moon. The Bobs: een kwartet zangers en meer niet. A capella wordt een nieuw begrip. Imiteren alles, zelfs een sitar. Perfecte samenzang, vlijmscherpe timing, dolle acts. Zingen eigen werk, maar steken bv. ook 'Purple Haze' (Hendrix) en 'Heiter Skelter' (Beatles) in een ongehoord nieuw jasje. Deep River Quartet: onder de titel 'We'll meet again' brengen 'The Deeps' een nieuwe muzikale show met Amerikaanse klanken uit de jaren veertig. Gouden melodieën in eigen bewerkingen. 'Paperdoll' en 'Don't fence me in' en nog veel meer kostbare herinneringen. Vooral ouderen zullen die hebben; voor hen zijn gratis toegangskaarten verkrijgbaar. Zie daarvoor pagina 7. John White's Big Band: saxofoon, trompet en trombone, ritme en vocals, dat zijn de ingrediënten van een big band. De band van Johan de Witte (Terneuzen) maakt er prachtige swingnummers en mooie ballads mee. 'Georgia on my mind' bijvoorbeeld. Daar valt op te dansen tijdens het Bevrijdingsbal. (pagina 7) Matt 'Guitar' Murphy: speelt blues, soul, rock, boogie en bebop, uitsluitend eigen nummers. Schitterde in de 'Blues Brothers'-film, werkte met alle grote namen. Vier-sterren-CD: 'Way down South' (1990). Vlissingen is de eerste stop in een kort Europa 1994- toernee met 6-mans-band. 2 Unlimited: behoeft na 'No Limit' geen verdere introductie. Techno-house en rap samengesmeed tot oorvriendelijke, hitlijstbestendige pop. Het gaat niet alleen om de beat, maar ook om de boodschap. En voor het bevrijdingsfestival heeft 2 Unlimited een hele duide lijke. Eddy Shaw and The Wolf Gang: Bl0f: dé rockband van Zeeland. Speelt vooral eigen werk. Liedjes om naar te luisteren, pakkende teksten (nog verstaanbaar ook) en muziek die daar precies bij past: prikkelend of melancholiek, al naar gelang. Voor iedereen die de nacht en de kroeg van binnen kent. Ten Sharp: ambassadeurs van Amnesty International. Als zodanig schreven zij in opdracht 'Rumours in the city', een song over de talloze verdwijningen van vechters voor grondrechten. Zij zijn daarmee speciale gast op 6 bevrijdingsfestivals in Nederland, en spelen dan in één moeite door zeker ook de gouden topper 'You'. The Loved Ones, foto Lori Eanes Ten Sharp trekt als ambassadeur van Amnesty International langs zes bevrijdingspodia. Ze laten daar als belangrijkste nummer 'Rumours in the city' horen, ook bekend van de vi deoclip. Hoe en waarom wordt een popgroep ambassadeur van Amnesty? Marcel Kapteijn (zang) geeft de antwoorden. Het is allemaal begonnen met de videoclip. Of eigenlijk met de tekst van 'Rumours in the city'. Dat liedje hadden we al klaar liggen voor onze 1e CD. Maar ik kon nog niks met on derdrukking en verdwijningen, te ver van mijn bed. Voor mij is het zo, dat ik pas over iets kan zingen als ik het gezien heb, gevoeld heb. Dat vind ik heel belangrijk. En toen kreeg ik door tournees in Mexico en Argentinië de kans om dat in te halen. Wat is er gebeurd? Wat heb ik gemist? Weetje wel, datje gewoon een tijdlang te weinig aandacht voor iets hebt gehad. En? Lukte het ook om daar in die landen achter te komen? In Mexico niet zo, daar waren we maar kort, dan doe je niets dan interviews geven. In Argentinië was meer tijd, daar heb ik echt met de mensen kunnen praten. Nog altijd alleen met de mensen die je dan beroepshalve tegenkomt, in studio's enzo. Ze willen er wel degelijk iets over kwijt, en het is er nu ook wel wat vrijer en stabieler. En dan vallen de puzzlestuk- jes op hun plaats. Van wat je dan allemaal hoort. Dan gaan je ogen open. Gaat het een gewoonte worden van popgroepen om met dui delijke teksten en statements kleur te bekennen? Dat weet ik niet. Ik denk het niet. Voor óns is het in ieder ge val iets nieuws. Als je héél graag over iets wil schrijven, dan lukt het meestal niet. En nu lukt het toevallig een keer wél. Als je die mogelijkheid hebt, dan is dat te gek, dan pakje die. bevrijdingsfestival zeeland 4 oorspronkelijk de back-up band van de legendarische Howlin' Wolf. 4-mans-formatie met o.a. vader Eddy en zoon Eddie Shaw. Spelen krasse Chicago Blues, senior op tenor sax, junior op gitaar. Een klasse apart in muzikale tradities. Bij het maken van de clip hebben we Amnesty International benaderd om beeldmateriaal van hen te gebruiken. Uiteindelijk hebben we toen de hele clip aan Amnesty International opgedragen, dat is allemaal vrij impulsief ge gaan. En zo wordt je dan ambassadeur. Is dat voor eeuwig? Zolang we liedjes als 'Rumours in the city' op het repertoire hebben wel, denk ik. Maar wat de mensen vooral niet moe ten gaan verwachten, is dat wij nu alsmaar dit soort num mers gaan schrijven. Zolang 'Rumours' overkomt bij het pu bliek zullen we het spelen. Wij schrijven verder niet zo duidelijk op standpunten, maar meer op een sfger. En als je met 20 van die nummers zou aankomen, dan zegt iedereen natuurlijk 'Oh, die...' Wat ik hoop is, dat wij een aanzet zijn voor andere groepen om er eens over te denken, om iets te doen waar zij zich bij betrokken voelen. En hoe schat je dat in? Wat vinden jullie 'vakbroeders' er ei genlijk van? Nou, die vinden het allemaal prachtig. Ook als ze zelf niet de 'turn' hebben gevonden om met iets van maatschappelijk be lang naar buiten te komen. Wat dat betreft is het net als het hebben van een hit. Die heb je ook niet allemaal, en zeker niet allemaal tegelijk. En dat vind je toch ook schitterend, dat iemand een hit heeft. Jullie gaan straks op één dag half Nederland door. Heb je er zin in? Absoluut. We gaan overal even opduiken, een prik uitdelen. We willen een snaar raken, dat er over gepraat wordt. Vermoeiend? Dat zeker. Maar dat heb ik er graag voor over; ik ben nou eenmaal veel bewuster geworden in die dingen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 24