teas* üarwt Rosenburchschool Middelburg in teken van milieuproject 'We zijn in staat om een nieuwe versie van Triviant te schrijven' Steketee toont zomercollectie Stressmanagement Waarom zijn bananen krom? Walcheren-studieweek voor oudere Zeeuwen Exclusivïteitsgarantie bij het Onderdeurtje Tearoom Van den Hoek nu ook in Middelburg Specialisten BIBLIOFOON HEEFT ZIN SOCIALE WEERBAARHEID (3) PSYCHOCONSULT Drs. HenkC.M. Hermans BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman De bibliofoon (06-8411) heeft zin. Sinds septem ber vorig jaar hebben meer dan 550 Zeeuwen informatie gevraagd aan de medewerkers in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Dat is aan zienlijk meer dan werd verwacht. „We zijn uitge gaan van de cijfers in de Randstad", meldt coör dinator Els Bostelaar van de Zeeuwse informa tielijn. „Daar werd er van uitgegaan dat vooral uit de dorpen minder zou worden gebeld. Dat valt reuze mee". Verliefdenbeurs in Heinkenszand Woensdag 20 april 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 21 Als u uw sociale weer baarheid wilt verhogen, zult u uw zenuwen goed onder controle moeten hebben. Opkomen voor jezelf betekent immers in eerste instantie een toe name van stress. U kiest ervoor, om niet langer te kiezen voor de weg van de minste weerstand. In het verleden was het mis schien uw gewoonte, om conflicten zoveel moge lijk uit de weg te gaan. Bij onenigheid deed u er het zwijgen toe, en u was steeds bereid om toe te geven. Deze 'gemakkelij ke' weg bracht u in een steeds moeilijker positie. U liet met zich sollen, maar kon daarmee wei voorkomen dat de span ning bij u te hoog opliep. Besluit u om voortaan wat meer van u af te bij ten, dan is het afgelopen met dit rustige leventje. U maakt het vechters baasje in u wakker. U moet gaan doen aan posi tieve stressmanagement. Als iemand uw rechten over schrijdt, leidt dit tot een onmiddellijke stressreactie. Uw lichaam mobiliseert een grote hoeveelheid energie, en maakt zich gereed voor een gevecht: er wordt extra zuurstof ingenomen, het hart pompt het bloed sneller door uw aderen, de bloedva ten van uw armen en benen zetten uit, zodat het weefsel daar extra hoeveelheden energie krijgt. Uw lichaam is klaar voor de aanval. Dui zend jaar beschaving heb ben deze oerreactie niet kun nen smoren. Maar uw beschaving heeft wel nage laten om u te leren met deze energie om te gaan. Mis schien dat u zelfs schrikt van uw eigen spontane reactie, en angstig wordt om de zelf beheersing te verliezen. U voelt zich ongemakkelijk bij de spanning die uw lichaam opbouwt. Toch heeft deze spanning een positieve func tie. Ze is onderdeel van de zogenaamde vecht-vluchtre- actie; een aangeboren auto matische reactie, die voor de oermens een overlevings- functie had. Ze spoorde hem aan om met zijn knots of bijl eens flink uit te halen als anderen zijn rechten overtra den. Ofschoon we al lang niet meer met knotsen en bijlen over straat lopen, is deze vecht-vluchtreactie nog wel actief in ons. Ze voorziet ons van de energie om soci aal weerbaar te kunnen func tioneren. Nu met meer om met anderen op de vuist te gaan, maar om door middel van intelligent gedrag voor onze rechten uit te komen. Het is de kunst om deze opeenhoping van energie goed te leren hanteren in conflictsituaties. Ze moet niet helemaal worden weg gestopt, want dan wordt u te lui om nog van u af te bijten. De stress mag ook niet te hoog oplopen. Als u te gespannen bent, neemt de nauwkeurigheid van uw reactie ook af. Een hevige woede-uitbarsting lucht mis schien wel op, maar maakt de ander nog niet duidelijk wat u precies van hem of haar wilt. Als u uw stress positief wilt gebruiken, spre ken we van positieve stress management. Hoe pakt u dat nu in de praktijk aan? Stress heeft een signaal functie. Zie de spanning in uw lijf als een signaal. De oermens in u zegt dat iemand inbreekt op uw rech ten. Onderzoek wat er pre cies gebeurt en welk recht in uw geding is. Misschien heeft de oermens voor niets aan de bel getrokken en is er sprake van vals alarm. Maar mogelijk dat anderen inder daad uw rechten bedreigen. Stel de aard van de drei ging vast. Wees daarbij spe cifiek en stel vast welk recht in het gedrang komt. Beperk u niet tot algemeenheden zoals 'Anderen houden nooit rekening met me' of 'Ik ben ook altijd de klos'. Stel voor uzelf vast, welk recht door anderen bedreigd wordt. Dus bijvoorbeeld, 'Jan bepaalt dat ik het raam open doe' en 'Emma eist dat ik niet boos ben'. Blus de stress niet onmid dellijk uit. De opeenhoping van spanning motiveert u tot actie. Het is de brandstof om uw weerbaarheid naar ande ren te verdedigen. Ga daar om niet elke spanning meteen uitdoven met de gedachten als 'Laat ik maar niet moeilijk doen' of 'Ik kan me hier maar het beste bij neerleggen'. Gooi geen olie op het vuur. Ga er ook niet toe over om de stress nodeloos op te voeren. Overdrijf de situatie niet met overwegingen als 'Hier kan ik niet tegen' of 'Ik zal hem/haar eens leren'. Houd de spanning op een hanteerbaar niveau door goed zicht te houden op de aard van de dreiging. Wijs de ander op uw rech ten. Zeg duidelijk tegen de ander hoe hij/zij uw rechten negeert. Maak duidelijk dat u dit niet accepteert. Menig ouder heeft het hoofd gebroken ovUr deze of gene vraag. Vaak moeten we al blo zend zoon- of dochterlief het antwoord schuldig blijven. En waarom? Omdat we er nooit bij stil hebben gestaan. Omdat we gewend zijn aan de dingen om ons heen, ze accepteren als alledaags en onveranderlijk. We zetten te weinig vraagtekens bij datgene wat we al jaren achtereen doen. Elke dag maar weer. Nu zullen de consequenties van zulk routinematig gedrag in het privéleven wel meevallen. Een mens is immers een gewoontedier. Mensen accepteren de gewoontes van hun partner, leren er mee leven. 'Zo is hij nu eenmaal en veranderen doet ie toch niet, dus waarom er moeilijk over blijven doen?' In het bedrijfsleven echter kunnen gewoon tes of verstarde procedures nare gevolgen hebben voor de marktpositie en continuïteit van de onderneming. Stilstand is immers achteruitgang. Nieuwe ideeën staan aan de basis van succes en kunnen gegenereerd worden door de bestaande gebruiken onder vuur te nemen. En dat allemaal door het stel len van die ene simpele vraag: waarom? Het belang van het stellen van de waarom vraag kan duidelijk worden gemaakt aan de hand van enkele voorbeelden, uit het (bedrijfs-)leven gegrepen. Een producent van camera's vroeg zich ooit eens af waarom een fototoestel geen ingebouwde flitser zou kunnen hebben. Op die manier zou de gebruiker verlost worden van de verplichting tot de aanschaf van een apart flitsapparaat (in die tijd een gigantisch bouwwerk). Geklungel en gestuntel met aparte tassen en apparatuur zou zo tot het verleden gaan behoren. Met het stellen van de waarom vraag was het antwoord eigenlijk al gegeven. De onderneming ontwikkelde een fototoestel met ingebouwde flitser, wat ook commer cieel zou worden. Een collega-producent vroeg zich vervolgens af waarom zoveel rol letjes die ter ontwikkeling werden aangebo den geen enkele foto bevatten. Na onderzoek bleek dat de helft van de vrouwen niet of nauwelijks in staat was een filmrolletje ade quaat in de camera in te brengen. Daarom introduceerde hij een nieuw systeem voor het inbrengen van films ('automatic load') dat aan voornoemd bezwaar tegemoet kwam. Zelfs de grootste kluns kon zo een rol letje verwisselen. In het bedrijfsleven kan op de vraag 'waarom zijn bananen krom' niet worden volstaan met het antwoord 'want als ze recht zijn vallen ze om'. Een doordachte en kritische analyse van de aanvaarde opvattingen in de bedrijfstak maakt meer dan eens het verschil uit tussen succes of falen. Vertrekpunt bij zo'n analyse is de behoefte van de consument. Daar zijn de antwoorden te vinden. De vragen? Die moeten we zelf stellen! De zaken die de heren Hanemaaijer en Van der Sluijs aangeven in het interview van twee weken geleden in uw krant spelen bij veel beroepen een rol. Taakverzwaring, minder salaris, van zelfstandig ondernemer naar werkne mer, minder medewerkers op de werkvloer, gedwon gen ontslagen en meer administratief personeel, mondiger wordende men sen en besmettingsgevaar voor ziekten past allemaal in deze tijd. Het kan frustrerend gaan werken als je deze veran deringen niet kunt relative ren. De rek is er vooral uit als je het allemaal al eens een keertje hebt meege maakt en dat je vaststelt dat het allemaal best wel goed ging. Het is heel vaak moeilijk om met de tijd mee te gaan en vooral voor oudere mensen geldt het op de hoogte blijven van snelle veranderingen als een probleem. Vaak moet iets razendsnel. En dan moet je op de tenen lopen om het bij te houden en wensen we niet eens kritisch naar onszelf te kij ken of we het wel allemaal goed doen of hebben gedaan. Is mijn vak een roeping, of doe ik het om het geld? Ik denk dat het zich ver schuilen achter enge ziek ten in deze tijd niet op z'n plaats is. Natuurlijk is Aids gevaarlijk, maar het is altijd zo geweest dat ziek tes voor arsten een bedrei ging konden vormen. Denk maar aan malaria, builenpest, open tbc enzo voorts. Het adviseren aan hun kinderen dat ze geen medische studie moeten volgen, zegt al genoeg over de wijze waarop de heren bezig zijn. Juist in hun beroep zouden ze van hun hobby hun werk moe ten maken. Je kunt immers mensen helpen, in voor- en tegenspoed.... Dat de broers meer verdie nen met een universitaire studie heeft overigens niks met het ziekenhuis te maken maar met hun levensopvatting. Want kennelijk heeft de ene broer een beter betaalde baan dan de ander. Hij zou dus vooral met de broer willen ruilen die meer ver dient. Ik herinner me nog een opmerking van een arts uit Middelburg. Die zei tegen me: „Als mens zijn we gelijkwaardig, maar u bent niet mijn gelijke". Deze opvatting - hoe ver nederend ook - past ook bij de beide heren die de voorkanten van De Faam en De Vlissinger sierden, twee weken geleden. Yvonne Mycres Koepel 36 Middelburg De Rosenburchschool in de Middelburgse wijk Dau- wendaele stond de afgelo pen weken in het teken van afval. Leerlingen van alle groepen werkten ruim twee weken aan een milieu-educatieproject, dat vorige week dinsdag resul teerde in een tentoonstel ling. Met hulp van ouders, gemeentelijke diensten, het Milieu-EducatieCen- trum en docenten leerden de kinderen welke stoffen en handelingen schadelijk zijn voor het milieu en hoe ze zelf iets kunnen doen om hun omgeving leefbaar te houden. Directeur H. Koole van de Ros.enburch is enthousiast over het project. „Het hele onderwijsprogramma was de afgelopen weken op het milieu afgestemd. Alle groepen kon den er op hun eigen niveau aan meedoen, voor iedere leeftijd is er wel een aankno pingspunt te vinden. De mees te kinderen waren erg gemoti veerd. Het is voor hun natuur lijk ook iets heel anders dan het gewone onderwijspro gramma." Het milieu-educatieproject werd ondersteund door Ella Looten, wijkbemiddelaar sociale vernieuwing in Dau- wendaele. Koole: „Zij heeft ons veel werk bespaard, omdat zij natuurlijk beter de weg wist naar diverse gemeentelijke instanties. Het sociale vernieuwingsaspect van het project zit daar in dat de kinderen leren alert te zijn om hun omgeving leefbaar te houden, bijvoorbeeld door samen het plein en de school- omgeving schoon te maken. Verder hopen we dat het pro ject uitstraling heeft naar de ouders. Als zij iets doen dat tegen de milieuregels is, kan een kind hen daarop wijzen." Ouders die deskundig zijn op milieugebied, hebben tijdens de projectweken lezingen gehouden. De Gemeentereini gingsdienst demonstreerde de werking van een vuilniswagen en de gemeentelijke onder houdsploeg vertelde de leer lingen over de verzorging van de plantsoenen in de wijk. Het Waterschap informeerde de school over waterzuivering en het MicMec Walcheren en de Zeeuwse Bibliotheek zorgden voor aanvullende documenta tie. Voor de jongste leerlingen, de kleuters, bracht het milieupro ject niet zo veel nieuws. „Het is hun dagelijks werk om met afval, zoals oude eierdozen en blikken, te werken," zegt kleu terleidster Truus van Eenen- naam. Nieuw in de klas zijn gescheiden afvalbakken. „Ver der hebben we het reken- en taalonderwijs op het project afgestemd. Bijvoorbeeld door te praten over de A van afval en dergelijke. We hopen dat we de leerlingen een beetje bewust kunnen maken van het milieuprobleem, zonder dat ze er bang van worden." De volgende groep van de Rosenburch maakte onder meer broches van afgedankte kleurpotloodjes en een dorp van afval, het Troepdorp. De provincie Zeeland leverde een hoeveelheid linnen tassen die door de leerlingen van groep vier, vijf en zes zijn beschilderd met een bloem en de naam Rosenburch. Wie iets van school naar huis wil meene men, kan daarvoor, in plaats van een plastic zak, een van deze linnen tassen gebruiken. De bovenbouwgroepen bestu deerden het geschiedkundige, aardrijkskundige en biologi sche aspect van het afvalpro bleem. Bij geschiedenis leer den ze onder meer dat afval naast schadelijk ook nuttig en leerzaam kan zijn. Uit voorwer pen in een hunebed of in opgravingen is immers de leefwijze van eerdere bescha vingen af te lezen. Verder bouwden de oudste leerlingen van tafels, karton en oude lap pen huisjes waar de jongste kinderen in kunnen spelen. Alle geproduceerde werkstuk ken waren vorge week in de school te zien. Enkele stukken vinden mogelijk een plaatsje in het Ontmoetingscentrum Dau- wendaele. De Stichting Educatief Toeris me Zeeland Oranjezon ver zorgt gedurende het hele jaar korte cursussen, lezingen en excursies over historie, natuur en cultuur van Zeeland, voor toeristen en voor belangstel lenden uit de regio. Het is voor het eerst dat de Stichting een educatief toeristisch program ma in deze vorm aanbiedt. Oranjezon heeft een afwisse lend programma opgesteld, waarin inleidingen en excur sies worden verzorgd door diverse deskundigen. De stu dieweek - die wordt geopend door gedeputeerde G. de Kok in Bos en Duin in Oostkapelle - is ingedeeld in thema-dagen, zoals de Dag van de Land bouw, Dag van de Stad en Dag van de Kunst. Deskundigen die medewer king verlenen zijn onder ande ren J. Markusse, oud-voorlich ter van de ZLM, de Middel burgse stadsarchivaris P. Sijn- ke en kunsthistorica J. van Paaschen. De cursisten krijgen de Zeeuwse film 'Het is een schone dag geweest' te zien en maken excursies naar onder meer Loverendale, de Haring vreter, het Middelburgse stad huis en door Domburg. De organisatie verwacht dat ook de deelnemers, die met de omgeving bekend zijn, het een en ander over Walcheren kun nen vertellen. Een beeld van de show bij Steketee Damesmode. Waar zo'n tachtig jaar gele den handdoeken en linnen goed werden verkocht showden vorige week man nequins de laatste zomer collectie van Steketee Damesmode. Eigenaar R. Geervliet hield vorige week open huis in zijn filiaal in de Lange Zelke, met als trekpleister een mode show. Een greep uit de collec tie werd getoond aan vaste klanten en andere belangstel lenden. Twee doelgroepen zijn sterk vertegenwoordigd in het inkoopbeleid: de klassieke vrouw van middelbare leeftijd en de jonge modieuze vrouw die kleding zoekt in de grotere maten. Omdat de twee doelgroepen speciale aandacht vragen geeft Geervliet zijn personeel een intensieve opleiding en begeleiding in klantgericht denken. „De leeftijd van de vrouw is niet belangrijk, wèl het type vrouw," zegt Geer vliet. „Zij moet te allen tijde tevreden de deur uit gaan met een kledingstuk dat bij haar past." De Stichting Welzijn Oude- Toerisme Zeeland Oranje- ren Platteland Walcheren zon houden van 16 tot en en de Stichting Educatief met 20 mei een vakantie studieweek, onder het mot- voor Zeeuwse 55-plussers to 'Leer mij Walcheren ken- die eens 'toerist in eigen nen'. De week is bedoeld streek' willen zijn. Els Bostelaar. Bostelaar denkt dat Randstad- ters niettemin eerder de tele foon pakken. „Als ze daar een discussie hebben, zo maar aan tafel, en ze komen er niet uit, dan bellen ze de bibliofoon. De Zeeuwen komen tot nu toe meer met gerichte en door dachte vragen". De medewerkers van de afde ling inlichtingen van de Zeeuwse Bibliotheek die de Bibliofoon in hun werktaak er bij kregen noteerden alle vra gen van de afgelopen zeven maanden op een lijst. Vragen over boeken en/of schrijvers, teksten van liedjes, godsdien stige vragen en vragen over bedrijven staan er op geno teerd. Maar ook opvallende vragen. Bijvoorbeeld: wanneer bezocht koningin Beatrix de paus. Verder vroeg een beller welke sport er wordt beoefend in Twickenham en hoeveel nummer één hits de Beatles in Nederland hadden. Ook werd er gevraagd hoeveel inwoners Amsterdam heeft en in welke stad in Duitsland in de nacht van 28 op 29 mei een Turks gezin werd vermoord. Bostelaar toont in het kantoor van haar medewerkers de rij. naslagwerken waaruit kan worden geput. Maar dat blijkt niet alles. „Ergens in een dorp op Beveland woont een man die alle voetbaluitslagen bij houdt. Hem bellen we ook vaak. En zo zijn er meer men sen van wie we weten dat ze over een bepaald onderwerp alle gegevens bijhouden. Het leuke is dat je met die mensen een band krijgt. Overigens ver melden we bij het beantwoor den van vragen altijd de bron. Ook verwijzen we vaak naar andere instanties. In principe weten wij niks. We zoeken het alleen op". Behalve particulie ren bellen ook veel bedrijven naar de Bibliofoon-medewer- kers. „Die vragen vooral adres sen van instanties of toeleve ringsbedrijven". vraag de douane, vliegtuig maatschappijen en de ambas sade, helaas kregen we drie antwoorden. We hebben ver volgens die man teruggebeld en hem alle antwoorden door gegeven. Zoiets is vervelend omdat we er naar streven de mensen te helpen". Toen de Zeeuwse Bibliotheek met de Bibliofoon begon had den de medewerkers in eerste instantie het idee dat het een overbodige luxe zou zijn. Aan de balie konden mensen immers vragen stellen en er was een afdeling waar ook telefonisch vragen konden worden gesteld. Nu blijkt dat de aard van de vragen dankzij de bibliofoon is veranderd. „Vragen die mensen niet aan de balie durven stellen, durven ze wel via de telefoon te vra gen. Er is dus een heel ander publiek geïnteresseerd dan we voor de Bibliofoon konden bedenken". In een folder wordt het nut van de telefonische vraagbaak def tig omschreven als informatie die een belangrijke factor is geworden in een samenleving vol informatie-overvloed. „De burger", aldus nog steeds de folder, „dreigt door de bomen het bos niet meer te zien. In een dergelijke informatiejung le kan de bibliotheek een uiterst zinvolle taak vervullen door de informatie niet alleen te verzamelen maar ook te ont sluiten en op een gebruiks vriendelijke manier ter beschikking te stellen aan iedereen". Els Bostelaar stelt vast dat niet alleen de bellers wijzer wor den. „Ook wij worden met de dag wijzer. Niet dat we elk ant woord onthouden, maar veel bellers vragen om interessante informatie. Dan is het leuk om Het echtpaar Van den Hoek (rechts) met hun personeel in de Tearoom. Het bakkersechtpaar Van den Hoek uit Sint Maar tensdijk heeft vorige week de deuren geopend van hun Tearoom Van den Hoek in de Middelburgse Lange Delft. Adriaan van den Hoek stamt uit een bakkersgeslacht dat al meer dan honderd jaar een bakkerij aan de Markt van Sint Maartensdijk heeft. Omdat de wat luxere pro- dukten waarschijnlijk beter aanslaan in de 'grote stad' dan in een dorp heb ben Adriaan en Natalie van den Hoek de stap naar Mid delburg genomen. Adriaan van den Hoek heeft in Antwerpen een zevenjarige opleiding gevolgd tot banket bakker. „Mijn produkten zijn dan ook een beetje Belgisch", zegt Van den Hoek. Zijn specia liteit is het maken van bon bons, stuk voor stuk kunst werkjes. Alles wordt in de eigen bakkerij gemaakt. De produkten van Van den Hoek zijn diverse keren getoetst door de jury van de Nationale Vakwedstrijden, en niet zonder resultaat. Het aantal prijzen en eervolle vermeldingen is indrukwekkend. Van den Hoek: „We gaan het nu ook eens in Middelburg proberen. De luxe produkten zullen hier waar schijnlijk meer aftrek vinden". In de Tearoom aan de Lange Delft was voorheen bakkerij Ras gevestigd. „Het interieur was danig verouderd. We zijn een dag of tien bezig geweest met modernisering van de zaak. De eerste reacties van het publiek zijn zeer positief", aldus Van den Hoek. antwoorden te zoeken. De meeste onthoud ik wel. We stellen wel eens gekscherend vast dat we in staat zijn om een nieuwe versie van Triviant te schrijven". FOTO ANDA VAN RIET „Helaas", verzucht Bostelaar, „moeten we ook wel eens nee verkopen. Een voorbeeld: een man belde ons met de vraag hoeveel rookwaren hij mocht meenemen van Bangkok naar Peking. We belden met die juweliers te vinden met hun collectie trouw- en verlovings ringen en kunnen bruidsparen in spe ideeën opdoen voor een feestlocatie, voor de bruid staart, de huwelijksreis en wat dies meer zij. Een medewerker van de gemeente Borssele vertelt over de huwelijksvoltrekking en wat daarbij komt kijken. Een notaris kan informatie ver strekken over samenlevings contracten, huwelijkse voor waarden en dergelijke. Als de beurs aanslaat willen de orga nisatoren twee keer per jaar een dergelijke beurs houden in Zeeland. De Stenge is beide dagen geopend van 11 tot 18 uur. Jeanine Simons in haar winkel. Sinds ruim een week huist in de Hobeinstraat in Vlis- singen het Onderdeurtje: een winkel annex atelier in zelfmaakkinderkleding. Eigenares Jeanine Simons heeft haar droom eindelijk ver wezenlijkt. Met de Détex- en Costumièreopleiding op zak heeft zij de leiding over een geheel naar eigen idee en op eigen kracht ingerichte kinder modezaak. Kleurrijke rekken hangen vol met in het atelier vervaardigde kinderkleding voor de leeftijds groep van nul tot zes jaar. De exclusiviteit blijkt uit het feit dat er van elk kledingstuk slechts één is gemaakt en dat bij hoge uitzondering op aan vraag in een andere maat wordt geleverd. „Ik bepaal zelf wat ik maak en koop gericht de stoffen in," zegt Simons. „Klanten kunnen wel met opdrachten komen die ik dan binnen redelijke tijd kan ver wezenlijken." Het Onderdeur tje verzorgt ook algemene kle- dingreparaties. In de Stenge in Heinkens zand wordt 23 en 24 april de eerste Love Honey- moonbeurs gehouden. Deze beurs 'voor verliefden en verloofden' belicht alles -wat met 'de mooiste dag van je leven' te maken heeft. Ook fnensen die gaan samenwonen kunnen gebruik maken van de informatie op de beurs. Veel ruimte op de de beurs is ingericht voor de bruidsmode. leder uur wordt een compleet modeprogramma gepresen teerd, waarin - naast het bruidspaar - ook aandacht is voor de bruiloftsgasten. Ver der zijn op de beurs diverse

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 21