WEINIG INVLOED ARBEIDSMARKT OP STUDIEKEUZES Informatieve dagen Nog even en dan moeten de leerlingen uit de hoogste groep van het basisonderwijs kiezen op welke school ze de resterende jaren van hun leerplicht willen vervul len. Een grote hoeveel heid afkortingen die de meest uiteenlopende schooltypes vertegen woordigen dringt zich aan hen op: bbo, lbo, vbo, mavo, havo, of 'ge woon' atheneum of gymnasium. Leerlingen uit het voortgezet onder wijs moeten kiezen hoe ze na hun eindexamen verder gaan: mbo, leer lingwezen, hbo of uni versiteit. In eerste instantie wordt de keuze bepaald door de mate van intelligentie en moti vatie, maar in hoeverre speelt de situatie op de arbeidsmarkt een rol? Witte boorden Stratemaker Trends Leuke vakken Informatieve dagen Woensdag 19 januari 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 21 25 januari Delta College, Middelbaar Be roepsonderwijs, Merwe- destraat 1, Middelburg, van 18 tot 21 uur. 26 januari Delta College, Middelbaar Be roepsonderwijs, Merwede- straat 1, Middelburg, van 18 tot 21 uur. Oosterschelde College, MBO Sociaal Pedagogisch Werk, MBO Uiterlijke Verzorging en Voortgezet Hoger Beroeps On derwijs, J.P. Coenstraat 5, Goes, van 13.30 tot 16.30 uur en van 19 tot 21 uur. 28 januari Oosterschelde College, MBO Medische en chemische labo ratoriumopleidingen en milieu kunde, Rommelswalestraat 1, Goes, van 13.30 tot 17.30 uur. 29 januari Hogeschool Zeeland, Hoger Gezondheidszorg Onderwijs, Edisonweg 4, Vlissingen, van 10 tot 14 uur. Oosterschelde College, MBO Medische en chemische labo ratorium opleidingen en mi lieukunde, Rommerswale- straat 1, Goes, van 10 tot 15 uur. 2 februari Klarenbeek, Christelijke Tech nische School, Voorbereidend Beroepsonderwijs, Individueel Voorbereidend Beroepsonder wijs en Aansluiting op vervol gonderwijs, Generaal Eisen- howerlaan 25, Middelburg, van 14 tot 16.45 uur en van 19 tot 21 uur. 3 februari Zeeland College, Dag en Avondscholen 1 jarige HA VO/VWO, Verlengde Bonedij- kestraat, informatiebijeen komst om 19 uur. 4 februari Ter Welle, MBO Assistenten in de gezondheidszorg, MBO Maatschappelijke Dienstverle ning en Oriëntatie en Schake len, Beukenstraat 2 Goes, van 19 tot 22 uur. Ter Welle, MBO Verzorging, Westwal 35, Goes, van 19 tot 22 uur. Ter Welle, MBO Sport en Be wegen, Zwembadweg 3, Goes, van 19 tot 22 uur. 5 februari Zeeland College, Middelbaar Nautisch Onderwijs, Boule vard Bankert 130, Vlissingen, van 10 tot 14.30 uur. Hogeschool Zeeland, Hoger Technisch en Laboratorium Onderwijs, Edisonweg 4, Vlis singen, van 10 tot 15 uur. Hogeschool Zeeland, Hoger Nautisch en Operationeel Technisch Onderwijs (Mari tiem Instituut de Ruyter), Bou levard Bankert 156, Vlissin gen, van 10 tot 15 uur. Ter Welle, MBO Assistenten in de gezondheidszorg, MBO Maatschappelijke Dienstverle ning en Oriëntatie en Schake len, Beukenstraat 2 Goes, van 10 tot 13 uur. Ter Welle, MBO Verzorging, Westwal 35, Goes, van 10 tot 13 uur. Ter Welle, MBO Sport en Be wegen, Zwembadweg 3, Goes, van 19 tot 22 uur. 'Leerlingen kiezen voor school die leuk lijkt' door Liesbet Mallekoote Uit de Schoolverlatersbrief 1993, een jaarlijks door het Centraal Bestuur Arbeidsvoor ziening gepubliceerde analyse van arbeidsmarktkansen van schoolverlaters, blijkt dat een lage of middelbare beroepsop leiding verreweg de beste kan sen biedt op werk. In de top twintig van moeilijk ver vulbare vacatures, samengesteld uit gegevens uit de vacature enquête 1992 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), komen beroepsgroepen als schil der, loodgieter, pijpfitter, verzor gend en bouwvakpersoneel verreweg het meest voor: beroe pen waarvoor het leerlingwezen de belangrijkste opleidingsweg vormt. Sinds een aantal jaren probeert Arbeidsvoorziening, door ruimere subsidiemogelijkhe den in het kader van de Bijdrage regeling Vakopleiding Leerlingwezen (BVL), de opleidin gen in het leerlingstelsel te stimu leren meer allochtonen, vrouwen, gehandicapten en langdurig werklozen als leerling-werknemer aan te stellen, om op die manier te kunnen voldoen aan de vraag naar werknemers in deze sectoren. Voor een deel is dat tekort aan leerling-werknemers te wijten aan de afnemende uitstroom van lbo en mavo, het traditionele wer- vingspotentieel van het leerling wezen. Daarnaast lijden lagere en middelbare beroepsopleidingen, waaronder het leerlingstelsel valt, volgens de Stichting Promotie Beroepsonderwijs onder een gro te mate van onbekendheid: veel jongeren zijn niet bekend met de mogelijkheden van het beroeps onderwijs. Bovendien verkiezen jongeren volgens de voorzitter van de stichting, W. Baars, nog vaak algemeen vormend onder wijs boven een beroepsopleiding omdat ze zich laten afschrikken door het slechte imago van de vakopleidingen: ze denken dat ze worden opgeleid voor vies en zwaar werk. Om dat imago te verbeteren or ganiseert de Stichting Promotie Beroepsonderwijs van 22 tot 29 januari de Week van het Beroeps onderwijs, waarin scholen, lande lijke organen voor beroepsonderwijs en bedrijven activiteiten organiseren om de vakopleidingen bij jongeren onder de aandacht te brengen. Meer in formatie over activiteiten op Wal cheren en Zuid-Beveland is te vinden in de agenda, elders op deze pagina. Marja Hootsmans is als consu lent informatie en advies van het Arbeidsbureau in Middelburg gespecialiseerd in beroepskeu zes. Volgens haar is het inder daad lange tijd zo geweest dat leerlingen die niet geschikt waren voor havo of vwo, dan mavo bo ven een lbo verkozen. „Vanwege het witteboordenklimaat, zeg maar." Na promotiecampagnes als 'Kies voor een vak, dan kom je beter aan de bak' en 'Je maakt het met een mbo-diploma' is die houding iets veranderd, meent zij- Als beroepskeuze-adviseur bege leidt Hootsmans 'eigenlijk alles en iedereen die advies wil heb ben over opleidingen en werk: (vroegtijdige) schoolverlaters, scholieren, studenten die zich af vragen of ze wel de juiste oplei ding doen, herintredende vrouwen, werklozen, maar ook werkenden die willen doorgroei en naar een andere functie'. „In gesprekken met mensen die advies vragen is het uitgangs punt altijd: kies wat je zelf graag wilt," zegt Hootsmans. „Maar te genwoordig hoor ik steeds vaker: ja, maar wat is in deze richting het perspectief op de arbeids markt. Mensen houden er meer rekening mee, maar ik weet niet of je kunt zeggen dat het bepa lend is voor de keuze van hun opleiding. Soms is het duidelijk dat in een bepaalde richting wei nig werk is te vinden, maar dan kiezen ze er toch voor. En ik denk dat als je iets echt graag wilt en gemotiveerd bent, dat je dan toch wel aan de bak komt." Hootsmans ontmoet in haar functie ook mensen die ronduit willen weten naar welke beroe pen op dit moment veel vraag is. Ze gelooft echter niet dat dat de manier is om een vak te vinden. „Stel dat er veel vacatures zijn voor stratemakers. Als je dat eigenlijk niet wilt zijn, dan vind ik dat je daar niet voor moet kie zen." De Stichting Keuzebegeleiding Onderwijs Arbeid (SKOA) in Goes test leerlingen aan het eind van de basisschool en adviseert bij de keuze voor voortgezet on derwijs. Ook leerlingen uit het voortgezet onderwijs, die hun vakkenpakket moeten vaststel len, en herintreders of mensen die eens iets heel anders willen proberen kunnen zich bij SKOA laten testen en begeleiden. Direc tielid D. van der Wekken: „Door een testonderzoek proberen we op objectieve wijze te bepalen wat een leerling in zich heeft aan capaciteiten, belangstelling, ster ke en zwakke punten en dergelij ke. We onderzoeken dus allereerst de geschiktheid van iemand voor een bepaalde oplei ding." Al worden de arbeidsmarktkan sen niet bij de objectieve teston- derzoeken betrokken, bij de bespreking van de testresultaten komt het werkgelegen- heidsperspectief toch wel even aan de orde, vertelt Van der Wek ken. „Als uit een test blijkt dat iemand geschikt zou zijn voor een baan in de horeca, houden we bij het advies wel rekening met de mogelijkheden in die sec tor. Maar het is nu eenmaal moei lijk om perspectieven op de arbeidsmarkt voor een langere termijn te voorspellen. We kun nen hoogstens de trends aange ven," zegt Van der Wekken. Ten slotte de scholen zelf. H. de Kuijper, dekaan van het Zeeland College in Vlissingen, krijgt tij dens voorlichtingsbijeenkomsten op scholen voor mavo of voorbe reidend beroepsonderwijs 'zelden of nooit' vragen naar eventuele werkgelegenheid in een beroeps sector. Het Zeeland College, In stituut voor Middelbaar en Cursorisch Onderwijs - zoals de naam volledig luidt - leidt leerlin gen op voor de meest uiteenlo pende beroepen: van electrotechniek en handelsvaart tot stofferen en verpleging. „Als ik er al eens een vraag over hoor komt die van een ouder en dan zit de leerling erbij te kijken van 'doe niet zo raar'," vertelt De Kuijper. Tijdens voorlichtingsbijeen komsten houdt De Kuijper zijn gehoor voor dat er opleidingen bestaan waarbij iedere gediplo meerde zeker kan zijn van een baan. „Facilitaire dienstverlening bijvoorbeeld, die leidt op tot bij voorbeeld hoofd van een afde lingskeuken of hoofd schoonmaak in een ziekenhuis of verpleeghuis. In heel Zeeland zijn -tig instellingen die zulk perso neel nodig hebben en wij bieden de enige opleiding in de provincie. Toch hebben we jaarlijks hooguit tien tot twaalf leerlingen. Terwijl voor Agogisch Werk, dat ook wordt aangeboden in Terneuzen en Goes, zich steeds meer leerlin gen aanmelden. Daar kunnen we al nauwelijks stageplaatsen voor krijgen. Laat staan dat die leerlin gen straks een baan krijgen." De Kuijper heeft een eenvoudige verklaring voor het kiesgedrag van 'zijn' leerlingen: „Ze kiezen voor een school die ze aanstaat, een leuke sfeer en leuke vakken. Of er ook werk te vinden is, daar wordt geen rekening mee gehou den." Voor de leerlingen van de diverse middelbare beroepsoplei dingen die het Zeeland College aanbiedt, geldt dat overigens in iets mindere mate, vertelt De Kuijper. „De leerlingen die hier al een tijdje op school zitten, heb ben op grond van de stages wat meer zicht op arbeidsmarkt perspectieven en houden er bij het kiezen van vervolgstudies iets meer rekening mee. Ook het feit of mensen doorstuderen of met een na het diploma werk gaan zoeken, is in enige mate afhanke lijk van de werkgelegenheid." Op de Hogeschool Zeeland tenslotte merkt de studentende- kaan D. Schipper wat dat betreft weinig afwijkend gedrag. „Ik denk niet dat 3- en 4-havoleerlingen in hun studie keuze rekening houden met even tuele toekomstige werkgelegenheid," zegt Schip per. „Het is voor die leerlingen natuurlijk ook nog heel ver weg. Voor ze een hogere beroepsoplei ding hebben afgerond, ben je ze ven, acht jaar verder en dan kan de werkgelegenheidssituatie weer heel anders zijn dan toen je aan de opleiding begon." Schip per constateert op de Hoge school, die onder meer technisch en laboratorium-, verpleegkunde- en economisch en administratief onderwijs biedt, wel enige golf bewegingen. „De studierichtin gen volgen de trends op de arbeidsmarkt, maar wel in die zin dat ze er altijd een paar passen achteraan lopen." 9 februari Zeeland College, Middelbaar Technisch Onderwijs, Marco ni weg 1, Vlissingen, van 15 tot 21 uur. Hogeschool Zeeland, Hoger Economisch en Administratief Onderwijs, Edisonweg 4, Vlis singen, van 14 tot 18 uur. De Wellinge VBO, Kruisweg 2, Middelburg, 19 tot 21 uur. Bestevaer Mavo Vlissingen, Adriaen Coortelaan 5, Vlissin gen, van 16 tot 20.30 uur. Oranje-Nassau School voor Christelijke MAVO, Oranjelaan 11/Olmenlaan 6-8, Middel burg, van 16 tot 20.30 uur. 10 februari Zeeland College, Dag en Avondscholen 1 en 2 jarige MEAO, Leliestraat, Goes, infor matiebijeenkomst om 19 uur. Christelijke Scholengemeen schap Walcheren HAVO-VWO, Elzenlaan 4, Middelburg, van 16 tot 20.30 uur. 11 februari Zeeland College, Middelbaar Technisch en Economisch On derwijs, Ravensteinweg 1, van 15 tot 21 uur. 12 februari Zeeland College, Middelbaar Technisch en Economisch On derwijs, Ravensteinweg 1, van 10 tot 15 uur. 14 februari Stedelijke Scholengemeen schap Middelburg, Sir Win ston Churchilllaan 8, Middel burg, van 18.30 tot 21 uur. 15 februari Stedelijke Scholengemeen schap Middelburg, Sir Winston Churchilllaan 8, Mid delburg, van 18.30 tot 21 uur. 21 februari Zeeland College, Middelbaar Dienstverlenend en Gezond heidszorg Onderwijs, Drees- straat 2, Vlissingen, van 19 tot 21 uur. 22 februari Zeeland College, Middelbaar Dienstverlenend en Gezond- heidszorg Onderwijs, Drees- straat 2, Vlissingen, van 10.30 tot 16 uur. Scholengemeenschap Schel- demond en Weyevliet VBO, Weyevlietplein 7-13, Vlissin gen, van 19 tot 21 uur. 24 februari Scholengemeenschap Schel- demond en Weyevliet VBO, Weyevlietplein 7-13, Vlissin gen, van 19 tot 21 uur. 9 maart Hogeschool Zeeland, PABO, Kruitmolenlaan 60, Middel burg, van 19 tot 21 uur. 10 maart Hogeschool Zeeland, Hoger Technisch en Laboratorium Onderwijs, Edisonweg 4, Vlis singen, van 15 tot 17 uur. 11 maart Hogeschool Zeeland, Hoger Gezondheidszorg Onderwijs, Edisonweg 4, Vlissingen, van 19 tot 21.30 uur. 19 maart Zeeland College, Middelbaar Nautisch Onderwijs, Boule vard Bankert 130, Vlissingen, van 11 tot 13 uur. 22 maart Hogeschool Zeeland, Hoger Technisch en Laboratorium Onderwijs, Edisonweg 4, Vlis singen, van 19.30 tot 21 uur.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1994 | | pagina 21