Jury te spreken over veelzijdigheid van 'praktisch,
creatief en deugdelijk ontworpen' échte bestelauto
SSNSS
Citroën
historisch
belicht
De Lancia
Delta
Frontera lijn
uitgebreid
met Wagon GL
PZC WEEKBLADEN Êf
Vierde jaargang, nummer 21
Op basis van de Frontera met
lange wielbasis brengt Opel
de Wagon GL op de markt.
De GL is iets eenvoudiger uit
gerust dan de Frontera, die
sinds 1991 in Nederland
wordt geleverd.
De Ford Courier is gekozen
tot Bestelauto van het Jaar
1993/94. De jury van deze,
door het vakblad Automobiel
Management georganiseerde
jaarlijkse verkiezing, waaraan
de Ford Courier voor de eer
ste maal deelnam, noemde in
haar rapport de Courier sa
menvattend 'een zeer ge
schikt, praktisch, creatief en
deugdelijk ontworpen, be
trouwbaar mobiel'.
FORD COURIER BESTELAUTO VAN HET JAAR
Auto Palace - de Binckhorst
bv introduceert de Xedos 6
Interstate. Deze speciale uit
voering van de Xedos 6 werd
ontwikkeld in samenwerking
met de Delftse firma In
terstate.
Woensdag 3 november 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER
11
Bij de GL is het reservewiel in het interieur ge
plaatst, in plaats van op een houder op de
achterklep. De 225/75 R 15 banden zijn ge
monteerd op zilverkleurige 6Jx15 stalen vel
gen. De Frontera Wagon GL wordt standaard
geleverd met handbediende vrijloopnaven,
handbediende zijruiten, een korte middencon
sole en een met vinyl bekleed stuurwiel.
De Frontera Wagon GL met 2.4i benzinemotor
(op geel kenteken) kost f 59.000,- inclusief
btw en BPM, waarmee een sterke
concurrentie-positie wordt ingenomen. De be
staande versie van de Frontera heeft voortaan
de aanduiding Wagon GLS. Hij kost
f 66.480,- inclusief btw en BPM.
De jury constateert dat de Ford Courier veel
méér is dan een omgebouwde personenauto,
al is deze gebaseerd op de Ford Fiesta, waar
hij ook zijn aantrekkelijke uiterlijk mee gemeen
heeft. De jury: "Hij is als bestelauto ontwor
pen volgens een Europees concept en vormt
daarmee de voorbode van een nieuwe gene-
De jury maakt Ford een compliment voor de
bestuurdersvriendelijkheid, de stevige, com
fortabele stoelen, de pittige en toch zuinige
dieselmotor en het alleszins acceptabele ge
luidsniveau. Verder vindt de jury de laadruimte
royaal van afmetingen en vierkant zonder hin
derlijke rondingen. De laadvloer is vlak en
biedt voldoende breedte tussen de wiel
kasten.
"De aandacht die aan het ontwerp van de
Ford Courier is besteed, komt vooral tot uiting
in belangrijke details", zo vervolgt het rapport
van de jury, die bestond uit bedrijfsautojourna
listen, wagenparkbeheerders uit de transport
sector en bedrijfswagenspecialisten van
leasemaatschappijen. "De rubber mat op de
laadvloer, de sjor-ogen, de goede verlichting
in de laadruimte, de openingshoeken en de
handige sluiting van de achterdeuren, de stan
daard achterruitverwarming, de beschikbaar
heid van verschillende inbouwsystemen en de
keuze uit vier zeer moderne motoren, waarvan
twee diesels, zijn zulke details". Ook het uiter
lijk van de Courier, dat volgens de jury 'een
niet te onderschatten rol speelt bij bestelau
to's' wordt door de jury getypeerd als 'aan
trekkelijk' en 'innemend'.
De bestelauto-jury kijkt bij de verkiezing onder
meer naar: de kosten per kilometer, de func
tionaliteit, toegankelijkheid en ergonomie, het
rijcomfort, de veiligheid, de variëteit en het
aantal uiivoeringen, de kwaliteit van de dealer
organisatie, de kosten van (schade)reparatie
en onderhoud, de 'uitstraling' van het merk en
de kwaliteit van het ontwerp.
Van de jury maakten ditmaal deel uit: Jaap
Dik, uitgever/hoofdredacteur van Automobiel
Management, de journalisten Hans Kuipers
(free lance, werkzaam voor vele vakbladen),
Wim Mol (Grondverzet en Bouwtransport) en
Ab Wesselink (EVCX-Media), de wagenparkbe
heerders Hennie Kerkling (KAV Autoverhuur),
Piet Kramer (Van Gend Loos) en J. Witte-
veen (IJsselMij) en van de leasemaatschappij
en Mark Dingemans (LeasePlan Truck), Paul
Leendertse (Unilease) en Eduard Schuringa
(Runotolease).
Ter viering van de verkiezing van de Ford Cou
rier tot bestelauto van het Jaar biedt Ford nu
de Courier Van Celebration aan. Deze uitvoe
ring heeft standaard, dus zonder meerprijs,
getint glas, rubbermat in de laadruimte, digita
le klok, volle wieldeksels, strips op de wagen
flanken, sigaretten-aansteker, aflegvak boven
de voorruit en een intervalstand op de ruite-
wissers. De Ford Courier is leverbaar vanaf
f 16.490,- (excl. btw), de Courier Diesel vanaf
f 18.490,-.
'Citroën 75 jaar toekomst'. Onder deze naam
wordt van 11 maart tot en met 24 april 1994
in de Beurs van Berlage een grote ten
toonstelling gewijd aan het bekende Franse
automerk. I\la Amsterdam zal de tentoonstel
ling een tournee door Europa maken.
Het 75-jarig jubileum van het merk Citroën is
de aanleiding voor een expositie over het re
volutionaire design, de vooruitstrevende tech
niek en de opvallende publiciteitscampagnes
die het automerk befaamd hebben gemaakt.
De tentoonstelling zal de geschiedenis van het
bedrijf belichten aan de hand van nooit eerder
vertoond historisch materiaal, zoals de eerste
handgemaakte schaalmodellen, prototypes
van auto's en filmbeelden van de roemruchte
lange afstandritten door Afrika en het Verre
Oosten uit de jaren twintig en dertig. Ook aan
bod komt de persoonlijke geschiedenis van
grondlegger André Citroën, de zoon van een
uit Amsterdam afkomstige familie van dia-
Xedos 6 Interstate
De Xedos 6 Interstate staat rondom op
vijfspaaks 17 inch velgen met banden in de
maat 215/45 ZR 17. Door montage van ande
re veren en schokdempers wordt het zwaarte
punt van de Xedos 6 verlaagd, hetgeen
resulteert in een nog betere wegligging. De
verlagingsveren komen van Eibach, terwijl
Bilstein de gasgevulde schokdempers levert.
In het interieur overheersen natuurlijke materi
alen. De zitplaatsen zijn bekleed met zwart
buffelleer, evenals delen van de portieren en
de exclusief voor de Xedos 6 ontwikkelde te
lefoonhouder. Notenhout is terug te vinden op
delen van het dashboard, op de deurpanelen
en op de middenconsole. De Xedos 6 is door
Interstate voorzien van een modern alarm
systeem met een zogenaamde 'anti-hijack-
funktie. Als deze is ingeschakeld worden na
het starten van de motor alle deuren en de
kofferdeksel vergrendeld, zodat niemand de
auto of kofferbak snel kan binnendringen.
De Xedos 6 Interstate wordt geleverd via de
geauthoriseerde Xedos-dealers in Nederland.
De uiteindelijke verkoopprijs is afhankelijk van
de wensen van de koper.
Naast de reeds bekende Xedos 6 1.6i en 2.0i
V6 is vanaf heden een nieuwe uitvoering van
de Xedos 6 1.6i leverbaar. De verschillen ten
ratie kleine Europese bestelauto's die zich de specifieke behoeften van de groep gebrui-
aankondigt. Het is duidelijk dat de ontwerpers kers diepgaand hebben geanalyseerd".
mantairs, die uitgroeide tot één van de belang
rijkste industriëlen uit het begin van deze
eeuw.
Behalve aan historische modellen als de Trac
tion Avant, de 2 CV en de DS die beschouwd
worden als hoogtepunten uit de automobiel
geschiedenis, wordt er in de tentoonstelling
aandacht besteed aan het heden van het be
drijf en, door middel van prototypes en com
puteranimatie, aan de toekomstplannen van
Citroën.
Lancia introduceert de geheel nieuwe Lancia
Delta, een model met eigentijdse, elegante en
dynamische lijnen. De Delta plaatste Lancia
aan de top in een belangrijk marktsegment en
bevestigt opnieuw Lancia's status van fabri
kant van topklasse auto's die technisch per
fect zijn.
opzichte van de tot nu toe geleverde 1.6i zijn
te vinden in de montage van stalen velgen
met moderne wielcovers. Verder heeft deze
Xedos 6 geen mistlampen in de voorspoiler en
geen afstandsbediening van de centrale por
tiervergrendeling.
De nieuwe versie van de Xedos 6 1.6i kost
f 53.995,-. Met automatische transmissie
kost de 1.6i f 58.594,-.
De Lancia Delta is in de middenklasse de auto
voor degenen die zich willen onderscheiden
met een technologisch innoverend ontwerp.
Door zijn onderscheidende kwaliteiten is dit
nieuwe model trouw aan de Lancia-traditie.
Deze stoelt op klassieke stijl, uitmuntende rij-
eigenschappen en prestaties, superieur com
fort en een hoog uitrustingsniveau. Zeer be
langrijk zijn ook de vooruitstrevende
maatregelen die tonen hoe ver Lancia gaat om
de inzittenden van de Delta en ook het milieu
te beschermen.
Lancia heeft de naam Delta behouden en
geeft daarmee deze nieuwe auto de kenmer
ken mee die van 'Delta' een begrip hebben ge
maakt, dank zij de buitengewone successen
in de rallysport en de trouw aan de Lancia
tradities.