Jury te spreken over veelzijdigheid van 'praktisch, creatief en deugdelijk ontworpen' échte bestelauto SSNSS Citroën historisch belicht De Lancia Delta Frontera lijn uitgebreid met Wagon GL PZC WEEKBLADEN Êf Vierde jaargang, nummer 21 Op basis van de Frontera met lange wielbasis brengt Opel de Wagon GL op de markt. De GL is iets eenvoudiger uit gerust dan de Frontera, die sinds 1991 in Nederland wordt geleverd. De Ford Courier is gekozen tot Bestelauto van het Jaar 1993/94. De jury van deze, door het vakblad Automobiel Management georganiseerde jaarlijkse verkiezing, waaraan de Ford Courier voor de eer ste maal deelnam, noemde in haar rapport de Courier sa menvattend 'een zeer ge schikt, praktisch, creatief en deugdelijk ontworpen, be trouwbaar mobiel'. FORD COURIER BESTELAUTO VAN HET JAAR Auto Palace - de Binckhorst bv introduceert de Xedos 6 Interstate. Deze speciale uit voering van de Xedos 6 werd ontwikkeld in samenwerking met de Delftse firma In terstate. Woensdag 3 november 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Bij de GL is het reservewiel in het interieur ge plaatst, in plaats van op een houder op de achterklep. De 225/75 R 15 banden zijn ge monteerd op zilverkleurige 6Jx15 stalen vel gen. De Frontera Wagon GL wordt standaard geleverd met handbediende vrijloopnaven, handbediende zijruiten, een korte middencon sole en een met vinyl bekleed stuurwiel. De Frontera Wagon GL met 2.4i benzinemotor (op geel kenteken) kost f 59.000,- inclusief btw en BPM, waarmee een sterke concurrentie-positie wordt ingenomen. De be staande versie van de Frontera heeft voortaan de aanduiding Wagon GLS. Hij kost f 66.480,- inclusief btw en BPM. De jury constateert dat de Ford Courier veel méér is dan een omgebouwde personenauto, al is deze gebaseerd op de Ford Fiesta, waar hij ook zijn aantrekkelijke uiterlijk mee gemeen heeft. De jury: "Hij is als bestelauto ontwor pen volgens een Europees concept en vormt daarmee de voorbode van een nieuwe gene- De jury maakt Ford een compliment voor de bestuurdersvriendelijkheid, de stevige, com fortabele stoelen, de pittige en toch zuinige dieselmotor en het alleszins acceptabele ge luidsniveau. Verder vindt de jury de laadruimte royaal van afmetingen en vierkant zonder hin derlijke rondingen. De laadvloer is vlak en biedt voldoende breedte tussen de wiel kasten. "De aandacht die aan het ontwerp van de Ford Courier is besteed, komt vooral tot uiting in belangrijke details", zo vervolgt het rapport van de jury, die bestond uit bedrijfsautojourna listen, wagenparkbeheerders uit de transport sector en bedrijfswagenspecialisten van leasemaatschappijen. "De rubber mat op de laadvloer, de sjor-ogen, de goede verlichting in de laadruimte, de openingshoeken en de handige sluiting van de achterdeuren, de stan daard achterruitverwarming, de beschikbaar heid van verschillende inbouwsystemen en de keuze uit vier zeer moderne motoren, waarvan twee diesels, zijn zulke details". Ook het uiter lijk van de Courier, dat volgens de jury 'een niet te onderschatten rol speelt bij bestelau to's' wordt door de jury getypeerd als 'aan trekkelijk' en 'innemend'. De bestelauto-jury kijkt bij de verkiezing onder meer naar: de kosten per kilometer, de func tionaliteit, toegankelijkheid en ergonomie, het rijcomfort, de veiligheid, de variëteit en het aantal uiivoeringen, de kwaliteit van de dealer organisatie, de kosten van (schade)reparatie en onderhoud, de 'uitstraling' van het merk en de kwaliteit van het ontwerp. Van de jury maakten ditmaal deel uit: Jaap Dik, uitgever/hoofdredacteur van Automobiel Management, de journalisten Hans Kuipers (free lance, werkzaam voor vele vakbladen), Wim Mol (Grondverzet en Bouwtransport) en Ab Wesselink (EVCX-Media), de wagenparkbe heerders Hennie Kerkling (KAV Autoverhuur), Piet Kramer (Van Gend Loos) en J. Witte- veen (IJsselMij) en van de leasemaatschappij en Mark Dingemans (LeasePlan Truck), Paul Leendertse (Unilease) en Eduard Schuringa (Runotolease). Ter viering van de verkiezing van de Ford Cou rier tot bestelauto van het Jaar biedt Ford nu de Courier Van Celebration aan. Deze uitvoe ring heeft standaard, dus zonder meerprijs, getint glas, rubbermat in de laadruimte, digita le klok, volle wieldeksels, strips op de wagen flanken, sigaretten-aansteker, aflegvak boven de voorruit en een intervalstand op de ruite- wissers. De Ford Courier is leverbaar vanaf f 16.490,- (excl. btw), de Courier Diesel vanaf f 18.490,-. 'Citroën 75 jaar toekomst'. Onder deze naam wordt van 11 maart tot en met 24 april 1994 in de Beurs van Berlage een grote ten toonstelling gewijd aan het bekende Franse automerk. I\la Amsterdam zal de tentoonstel ling een tournee door Europa maken. Het 75-jarig jubileum van het merk Citroën is de aanleiding voor een expositie over het re volutionaire design, de vooruitstrevende tech niek en de opvallende publiciteitscampagnes die het automerk befaamd hebben gemaakt. De tentoonstelling zal de geschiedenis van het bedrijf belichten aan de hand van nooit eerder vertoond historisch materiaal, zoals de eerste handgemaakte schaalmodellen, prototypes van auto's en filmbeelden van de roemruchte lange afstandritten door Afrika en het Verre Oosten uit de jaren twintig en dertig. Ook aan bod komt de persoonlijke geschiedenis van grondlegger André Citroën, de zoon van een uit Amsterdam afkomstige familie van dia- Xedos 6 Interstate De Xedos 6 Interstate staat rondom op vijfspaaks 17 inch velgen met banden in de maat 215/45 ZR 17. Door montage van ande re veren en schokdempers wordt het zwaarte punt van de Xedos 6 verlaagd, hetgeen resulteert in een nog betere wegligging. De verlagingsveren komen van Eibach, terwijl Bilstein de gasgevulde schokdempers levert. In het interieur overheersen natuurlijke materi alen. De zitplaatsen zijn bekleed met zwart buffelleer, evenals delen van de portieren en de exclusief voor de Xedos 6 ontwikkelde te lefoonhouder. Notenhout is terug te vinden op delen van het dashboard, op de deurpanelen en op de middenconsole. De Xedos 6 is door Interstate voorzien van een modern alarm systeem met een zogenaamde 'anti-hijack- funktie. Als deze is ingeschakeld worden na het starten van de motor alle deuren en de kofferdeksel vergrendeld, zodat niemand de auto of kofferbak snel kan binnendringen. De Xedos 6 Interstate wordt geleverd via de geauthoriseerde Xedos-dealers in Nederland. De uiteindelijke verkoopprijs is afhankelijk van de wensen van de koper. Naast de reeds bekende Xedos 6 1.6i en 2.0i V6 is vanaf heden een nieuwe uitvoering van de Xedos 6 1.6i leverbaar. De verschillen ten ratie kleine Europese bestelauto's die zich de specifieke behoeften van de groep gebrui- aankondigt. Het is duidelijk dat de ontwerpers kers diepgaand hebben geanalyseerd". mantairs, die uitgroeide tot één van de belang rijkste industriëlen uit het begin van deze eeuw. Behalve aan historische modellen als de Trac tion Avant, de 2 CV en de DS die beschouwd worden als hoogtepunten uit de automobiel geschiedenis, wordt er in de tentoonstelling aandacht besteed aan het heden van het be drijf en, door middel van prototypes en com puteranimatie, aan de toekomstplannen van Citroën. Lancia introduceert de geheel nieuwe Lancia Delta, een model met eigentijdse, elegante en dynamische lijnen. De Delta plaatste Lancia aan de top in een belangrijk marktsegment en bevestigt opnieuw Lancia's status van fabri kant van topklasse auto's die technisch per fect zijn. opzichte van de tot nu toe geleverde 1.6i zijn te vinden in de montage van stalen velgen met moderne wielcovers. Verder heeft deze Xedos 6 geen mistlampen in de voorspoiler en geen afstandsbediening van de centrale por tiervergrendeling. De nieuwe versie van de Xedos 6 1.6i kost f 53.995,-. Met automatische transmissie kost de 1.6i f 58.594,-. De Lancia Delta is in de middenklasse de auto voor degenen die zich willen onderscheiden met een technologisch innoverend ontwerp. Door zijn onderscheidende kwaliteiten is dit nieuwe model trouw aan de Lancia-traditie. Deze stoelt op klassieke stijl, uitmuntende rij- eigenschappen en prestaties, superieur com fort en een hoog uitrustingsniveau. Zeer be langrijk zijn ook de vooruitstrevende maatregelen die tonen hoe ver Lancia gaat om de inzittenden van de Delta en ook het milieu te beschermen. Lancia heeft de naam Delta behouden en geeft daarmee deze nieuwe auto de kenmer ken mee die van 'Delta' een begrip hebben ge maakt, dank zij de buitengewone successen in de rallysport en de trouw aan de Lancia tradities.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 11