iiiiiliiwiélililliiiiH, Jl. MIDDELBURG Christen Democratisch Democraten 66 Appèl GROENI Volkspartij voor Vrijheid en Democratie llllltll GEMEENTE Week 43 Woensdag 27 oktober 1993 DE FAAM 5 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 75450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. De raadsfracties over de gemeentebegroting De gemeentebegroting voor het jaar 1994 wordt onder de loep genomen. Het eerst zijn de politieke partijen aan de beurt om zich te buigen over het "huishoudboekje" van de ge meente. Iedere fractie legt daarbij de accenten op zaken die zij belangrijk vindt. De op- en aanmerkingen van de fracties heten "algemene beschouwingen" en u vindt op deze en de volgende pagina een samenvatting hiervan. De complete beschouwingen zijn bij de sectie Voorlichting in te zien of te leen. Het college van burgemeester en wethouders beantwoordt vervolgens de algemene beschouwingen. Dit ge beurt in eerste instantie schriftelijk en hieruit plaatsen wij volgende weck een aantal onderwerpen. De mondelinge behandeling van de gemeentebegroting vindt plaats op woensdag 3 november aanstaande om 19.30 uur, wanneer de raad vragen stelt aan het college van b en w. Het college beantwoordt deze vragen op vrijdag 5 november, aanvang 14.00 uur, waarna afronding en vaststelling kan plaatsvinden. Zonodig ge beurt dit in een avondvergadering op dezelfde vrijdag vanaf 19.30 uur. Deze vergaderingen worden gehouden in de raadzaal van het stadhuis en zijn openbaar. De volgorde van behandeling van de algemene beschouwingen is: CDA, D'66, VVD, Groen I.inks SGP/RPF/GPV, PvdA. Samen werken aan Middelburg In de algemene beschouwingen van de CDA-fractie staat een schrijffout. Onder het kopje Ruimtelijke ordening en Volks huisvesting wordt een opmerking gemaakt over "inbredingsloca- ties" dat moet zijn "inbrei- dingslocaties", maar ook de betekenis van dat woord is in de Grote Van Dalen niet te vinden. Mogelijk komt het van een stukje inbreien, want het gaat over plek ken in de stad die een andere dan de oorspronkelijke bestemming krijgen. Zoals: wat moet er gebeu ren met de kazernegebouwen en de vrijkomende kantoorpanden in de binnenstad? Maar afgezien van dit schoonheidsfoutje, het is een goed leesbaar stuk en wie het bij het fractiesecrctariaat opvraagt kan zich zelf overtuigen. Het is begrijpelijk dat de politieke partijen bij de behandeling van de laatste begroting in deze zit tingsperiode de balans opmaken over de afgelopen vier jaar. On danks het economisch wantij is er toch wel het één en ander ge beurd. Geen enkele partij kan dit allemaal op de eigen rekening schrijven en uit de vragen die in algemene beschouwingen door de CDA-fractie worden gesteld, blijkt dan ook dat men niet in zelfvoldaanheid achterover leunt. Nee, ook in de raadsperiode na de verkiezingen in voorjaar '94, is er nog genoeg te doen en men is daar klaar voor. Mensen zijn gescha pen naar Gods beeld en hebben, ook als burgers met een politieke verantwoordelijkheid, de taak ge kregen om vorm te geven aan de evangelische opdracht. Gemeentegrenzen De CDA-fractie verwacht dat in de toekomst er een gemeente Wal cheren zal komen, maar voorlopig kiest ze zelf voor drie gemeenten. Een samengaan met Arnemuiden zou dan een goede zaak zijn. Maar wat er ook gebeurt, Sint Laurens en Nieuw- en Sint Joos- land moeten bij de gemeente Mid delburg blijven. Van het samengaan met Vlissin- gen in een stadsgewest had de CDA-fractie meer verwacht. Ze vraagt Burgemeester en Wethou ders nu eens te komen met een stuk waaruit duidelijk blijkt welke rol zo'n stadsgewest moet spelen en een tijdschema waarbinnen het één en ander tot uitvoering zal komen. Middelburg en Vlissingen zullen als stadsgewest een uitbrei dingsplan maken waarin voor de komende jaren ook rekening wordt gehouden met de woning behoefte van beide steden. Maar de CDA-fractie wil graag weten wanneer dat plan komt. Veiligheid Natuurlijk is dat een punt waar iedere burger belang bij heeft. Kun je in de avonduren nog met goed fatsoen de deur uit of moet die op slot met alle mogelijke slo ten en kettingen? Nu de dagen van de gemeentepolitie geteld schij nen, is er zorg om de wijkagent. De CDA-fractie vindt dat die per sé moet blijven, omdat die een be langrijke rol vervult in de wijken. De fractie wil van B en W weten hoe dat zal gaan in de toekomst. Bovendien wil ze uitbreiding van het aantal 'stadswachten'. Die ver groten voor de burger het gevoel van veiligheid en het zou prachtig zijn als zij die rol ook vervulden in het weekend en in de avonduren. Maar ook voor de veiligheid geldt dat voorkomen beter is dan gene zen. Daarom dringt de CDA- fractie aan op een vermindering van het aantal fruitautomaten omdat deze machines de gok verslaving aanwakkeren met alle gevolgen van dien. De CDA- fractie is en blijft tegenstander van een gedogen van softdrugs. Hierdoor blijft er een crimineel circuit in stand waarin ook de handel in harddrugs welig tiert. Omdat de woonomgeving van in vloed is op het gevoel van veilig heid moet volgens de fractie hiermee rekening worden gehou den bij het ontwerpen van het project Veerse Poort. Woningbouw De uitvoering van de bouw in het Maisbaaigebied is praktisch vol tooid en de Erasmuswijk nadert zijn eindfase en zo is er meer te noemen, zoals woningbouw in St. Laurens. De CDA-fractie is echter wel van mening dat daar in de toe komst ook bouw van goedkopere woningen mogelijk moet zijn. Te leurgesteld is de fractie dat er voor de dorpskern van Nieuw- en Sint Joosland nog steeds geen slede- bouwkundige oplossing is gevon den. Dat ondanks de vele aandacht die er aan is besteed. Woningen voor ouderen en voor mensen met een laag inkomen zul len in de toekomst veel aandacht moeten krijgen. Door verminde ring van huursubsidies en verho gen van eigen bijdragen worden zelfs goedkope huurwoningen voor sommige burgers onbetaal baar. Middelburg is verplicht 42 woningen toe te wijzen aan asiel zoekers. Maar als die allemaal door de Woningbouw Vereniging Middelburg beschikbaar moeten worden gesteld dan komt de last wel op een kleine groep te rusten. De CDA-fractie wil dat er ook druk komt op particuliere wo ningverhuurders om woningen voor asielzoekers beschikbaar te stellen. Verder moet de doorstro ming van goedkope naar duurdere huizen toenemen. Daarom pleit de fractie voor het gebruik van voorlopige woonvergunningen en huurcontracten. Milieu Het is prachtig dat Middelburg en Vlissingen hun milieudiensten on der één hoofd hebben, maar de CDA-fractie pleit er voor om voor heel Walcheren tot een dienst te komen. De fractie maakt zich zor gen over het gescheiden ophalen van het afval. Dat moet in 1994 rond zijn, maar er is tot nu toe nog niet veel van te merken. De CDA-fractie wil ook dat de ge meente meer aandacht geeft aan hel verwijderen van zwerfvuil en van glasscherven en blikjes bij containers. De fractie geeft in overweging om met middenstan ders, bars/cafés en fritestenten, bindende afspraken te maken over hel verwijderen van afval uit de onmiddellijke omgeving van hun bedrijf. Verder blijft het verplaat sen van milieuhinderlijke bedrij ven uit de woonomgeving een zaak van groot belang. Onderwijs In haar streven om de Prins Wil lem Alexanderschool voor de kern van Sint Laurens te behouden komt de CDA-fractie met hel idee om Middelburg te verdelen in een landelijk en een stedelijk gedeelte. Voor het landelijke (Sint Lau- rens/Nieuw en Sint Joosland) zou dan een opheffingsnorm gelden van 59 leerlingen en voor de rest van Middelburg zou die komen op 179. Als er vanuit het Christelijk onderwijs een dergelijk voorstel komt, dan is de fractie bereid dat te steunen. Welzijn en cultuur De schouwburg is niet alleen voor Middelburg van belang. Ook de burgers van andere gemeenten profiteren daarvan, daarom zou het goed zijn als ook andere ge meenten zich aansluiten bij de Stichting Schouwburg. De CDA-fractie vindt de kinder boerderij een belangrijke voorzie ning en daarom maakt men zich zorgen over de bestuurlijke pro blemen. Samen werken aan Middelburg. Met die slagzin is het C D A de vorige gemeenteraadsverkiezingen ingegaan. Ze heeft aan die leus vier jaar vastgezeten, dat blijkt ook uit deze algemene beschou wingen en ze verwacht dat de kie zers haar ook in de toekomst hun steun zullen geven. Het gemeentebestuur heeft met ingang van 1993 gekozen voor een geheel andere opzet van de ge meentelijke begroting. Ook voor 1994 betekent dit dat een vergelij king van de begroting met die van het jaar daarvoor voorlopig (tot 1996) nauwelijks mogelijk is. De ze wijziging maakt het de leden van de gemeenteraad voorlopig niet gemakkelijk de plannen van burgemeester en wethouders te beoordelen en te controleren. D66 heeft er daarom voor gekozen haar algemene beschouwingen op een andere leest te schoeien. Wij grijpen de gelegenheid aan om onze visie op de toekomst van Middelburg nog eens uiteen te zet ten. Ook zullen wij onze wensen voor het door de raad te voeren beleid onder de aandacht van de andere partijen en het college van burgemeester en wethouders brengen. Belastingen Vorig jaar heeft D66 erop aange drongen de jaarlijkse verhoging (met het inflatiepercentage) van de onroerend goedbelasting ach terwege te laten. Voor dat voorstel kregen wij echter geen steun. Ook voor 1994 zal het tarief met het in flatiepercentage worden ver hoogd. Daarom heeft D66 in de algemene beschouwingen aange drongen op de grootst mogelijke terughoudendheid bij het verho gen van de belastingen in het alge meen. Waarom zal een ieder duidelijk zijn. Immers, de lasten, die de gemeenten de burger oplegt, zijn de laatste jaren bij zonder snel gestegen. Aan die sterke stijging komt voorlopig nog geen einde. Zeker als de besteed bare inkomens ten gevolge van het Kabinetsbeleid zullen dalen, vindt de D66-fractie dat de gemeente haar burgers zoveel mogelijk moet ontzien. Naar een lcvendige(r) stad Wat de toekomst van Middelburg betreft, de D66-fractie vindt Mid delburg nog steeds in veel opzich ten het centrum van Walcheren. Wij vinden dat dat ook zo moet blijven, omdat de centrumfunctie in het belang van Middelburg en alle Middelburgers is. Echter, Middelburg kan het zich niet ver oorloven stil te zitten. Het cen trum van de stad is nog steeds aantrekkelijk. Maar, sinds de her inrichting van 20 jaar geleden is er nauwelijks iets veranderd. Het winkelend publiek heeft weinig andere keus dan de route Lange Delft, Markt, Lange Viele en te rug. Vorig jaar heeft D66 voor hel eerste gepleit voor "De Acht van Middelburg". Wij hebben het dan ook over het verder ontwikkelen van het (winkcl)gebied Zusterstraat/Gravenstraat en het doortrekken van het winkelgebied Nieuwe Burch tot onder en voor bij de Lange Jan. Vanzelfsprekend hoort daarbij een oude wens van D66: een autovrije Markt en een auto-arme binnenstad met vol doende parkeergelegenheid aan de rand van het centrum. De toe zegging om de Markt deze zomer al autovrij te maken, hebben Bur gemeester en wethouders niet gestand gedaan, omdat "de mid denstand nog niet klaar was met de invulling". D66 is van mening dat historische pleinen als onze Markt zijn aan gelegd ten behoeve van de burgerij en niet voor geparkeerde auto's. Wij vinden dat als zo vele andere historische pleinen de Markt niet eerst behoeft te worden ingevuld, voordat hij wordt teruggegeven aan de Middelburgers en de be zoekers van onze stad. Het Middelburgse wegennet ver keert op vele plaatsen nog steeds in matige tot slechte staat. D66 is nog steeds niet tevreden over de aanpak van het gemeentebestuur. Nog steeds is de trage planning en de trage aanpak een bron van er gernis. Overigens niet alleen van de fractie van D66. D66 wil dat naast de asfaltering van de hoofd wegen de komende jaren de na druk wordt gelegd op de verbetering van de fietsroutes, de voetpaden en trottoirs. Derde kanaalkruising D66 is voorstander van de aanleg van een derde kanaalkruising. De aanleg van de derde kanaalkrui sing betekent immers dat het ver keer voor het Walcherse platteland niet meer van het we gennet door Middelburg gebruik behoeft te maken. D66 zal blijven pleiten de aanleg door het Rijk te bespoedigen. Wij menen dat dat kan als de gemeente helpt bij de financiering van de kosten. Bouwplannen Wonen is een van de elementaire behoeften van de mens. Bij de be handeling van de begroting van vorig jaar heeft de Middelburgse raad stil gestaan bij het opraken van bouwgrond. Helaas stelt D66 vast dat ook dit jaar eenzelfde zorgelijk betoog kan worden ge houden. D66 stelt vast dat het vin den van een (andere) woning in Middelburg moeilijk wordt. D66 vindt dat voor het behoud van het sociaal-economisch draagvlak, voor het behoud van werkgelegen heid en van voorzieningen de stad verder moet kunnen groeien. Wij vinden het onverteerbaar dat naar alle waarschijnlijkheid de situatie zich in 1994 niet zal verbeteren. Een nieuw zwembad Wat andere voorzieningen betreft, al enkele jaren discussieert de Middelburgse raad over het sterk verouderde zwembad. In principe is gekozen voor de bouw van een nieuw zwembad op het sportter rein Voorborch. Zeker nu de raad in meerderheid ermee heeft in gestemd een Centrum voor Beel dende Kunst te bouwen, moet het toch mogelijk zijn snel te begin nen met de bouw van een nieuw zwembad. D66 wil er alles aan doen om burgemeester en wet houders te houden aan de toezeg ging dat de gemeenteraad nog in deze zittingsperiode (tot mei 1994) een besluit neemt. De ons toegemeten ruimte nood zaakt lot beperking. Als u in de volledige tekst van onze bijdrage geïnteresseerd bent, sturen wij u die graag toe. Een telefoontje naar de leden van onze fractie is vol doende (Wim Ovaa 16794, Diny m Goedegebuure 36201 en Rob Ko per 23962). Bovendien vergadert onze fractie de donderdag voor de maandelijkse vergadering van de gemeenteraad vanaf 20.00 uur in het stadhuis. U bent daar altijd welkom. Op de volgende pagina vindt u de samenvattingen van de algemene beschouwingen van SGP/RPF/GPV en de Partij van de Arbeid. Foto: J. Wolterbeek Heeft een politieke partij twee ge zichten? Soms bekruipt je het gevoel dat een politieke partij twee gezichten heeft. Als er ingrepen dreigen in de ziektewet, de WAO, de oude renzorg, het onderwijs en open baar vervoer - om maar een paar voorbeelden te noemen - dan lijkt het erop dat de vertegenwoordi gers in de Tweede Kamer/Kabinet er een andere visie op na houden dan hun partijgenoten in de Ge meenteraden. De Gemeenteraad wordt herhaal delijk gekonfronteerd met cen traal genomen besluiten die konsekwenties hebben voor het beleid op lokaal nivo. Dus veel van wat hier in Middelburg niet plezierig ervaren wordt, vindt zijn oorsprong in "Den Haag". Wordt het niet eens tijd zich af te vragen wie verantwoordelijk is voor het besluit bejaardenoorden te sluiten, het personeel in de ou derenzorg nog verder in te krim pen en de veel te forse prijsstijgingen van Openbaar Ver voer en huren. Gevolg is dat de ouderenzorg onder hoge druk komt te staan, de concurrentie tussen de auto en openbaar ver voer een verloren zaak lijkt te worden en dat de huurwoningen voor velen onbetaalbaar lijken te worden, waardoor men niet goed aan een spreidingsbeleid komt. Het wordt echt tijd dat politici wakker worden geschud voordat er ongewenste situaties worden ge creëerd. Iedere politieke partij zegt het gelijk aan zijn of haar zij de te hebben. Groen links zegt dat een partij maar één gezicht kan en moet hebben. Wat ons allemaal aangaat. Sociale Vernieuwing noemen we dat in de politiek. Hierbij wordt in eerste instantie gedacht aan de alledaagse dingen waarbij er een relatie is tussen gemeente en bur gers. Veel mensen zijn betrokken bij hel Sociale Vernieuwingspro ces. Er zijn tafels in de wijken waar overleg is met het bestuur. Voor Groen Links zijn de steek- De Rijksoverheid is in de afgelo pen jaren sterk bezig geweest met het afstoten van taken naar de ge meenten. Dit proces is nog steeds niet afgelopen en dat betekent dat de gemeenten voor steeds meer zaken verantwoordelijk worden gesteld. Op zich zou dat niet zo erg zijn, echter het probleem is dat het uit voeren van deze taken uiteraard geld kost. Toen het Rijk deze ta ken uitvoerde werd daarvoor geld besteed, dat nu naar de gemeen ten zou moeten vloeien. Helaas is dat niet het geval. Op deze wijze kan het Rijk "bezuinigen" en de gemeenten moeten maar zien hoe zij rondkomen. De VVD vindt daarom dat zo snel mogelijk moet worden vastgesteld wat tot de kerntaken van een ge meente moet worden gerekend en aan de hand daarvan kan dan het verdere beleid worden vastgesteld. Verder is de VVD van oordeel dat er zo veel als maar mogelijk is kostendekkend moet worden ge werkt. Dat betekent dat allerlei diensten die de gemeente voor haar burgers uitvoert door die burgers zullen moeten worden be taald zodat er geen (of maar heel weinig) verlies op wordt geleden. Dit betekent wel, dat allerlei tarie ven voor de verschillende diensten in de komende jaren zullen moe ten worden verhoogd. Wordt dat niet gedaan, dan heeft dat onver mijdelijk tot gevolg dat de ge meentelijke belastingen omhoog zullen moeten. De VVD vindt het eerlijker als de kosten voor verleende diensten omhoog gaan zodat alleen degene die van die diensten gebruik maakt hiervoor betaalt. Verder is het van groot belang dat de gemeente zelf alle aandacht moet besteden aan het beheersen van de kosten, door zo efficiënt mogelijk haar taken uit te voeren. Zo veel mogelijk taken moeten door eigen mensen worden uitge voerd en het uitbesteden van werk aan derden zal alleen in uiterste noodzaak mogen gebeuren. De functie van wijkagent zal ook in de nieuwe politie-organisatie blijven bestaan, maar de wijze waarop deze functie zal worden gevoerd zal anders worden. Veel van het sociale werk dat door de vroegere wijkagent werd ge daan zal niet meer kunnen wor den uitgevoerd. De VVD wil graag laten nagaan of voor dit (belang rijke) werk andere oplossingen zouden kunnen worden gevonden, bijvoorbeeld door op een of ande re wijze hiervoor stadswachten in te zetten. De haalbaarheid van dit idee hangt uiteraard voor een be langrijk deel ook af van de be schikbare financiële middelen. De VVD vindt voorts dat aan ge doogbeleid, op welk terrein dan ook, niet kan worden toegegeven. Dit geldt zowel voor drugs, als voor verkeersovertredingen, en al le andere zaken. De VVD vindt dat hel statenon- derhoud nog meer aandacht dient te krijgen. Een "inhaalslag" is hoog nodig. De fractie vindt dat in de toe komst, daar waar het zinvol is, mini-rotondes moeten worden aangelegd voor een beter en veili ger verkeersafwijking. De VVD wil, als de z.g. bel-laxi goed blijkt te functioneren, laten nagaan of ook voor andere wijken zoiets kan worden georganiseerd voor ouderen en invaliden. De VVD vindt het zeer nodig dal de binnenstad wordt gerevitali seerd; het gebied rond de Lange jan herinrichten, de Lange Delft en omgeving in een "nieuwe jas", rondom het PZC-gebouw en de Zusterstraat vernieuwen. Het steeds groter aantal restau rantjes, bistro's, café's enz. is een zorg. De concurrentie zal zo groot worden dat er waarschijnlijk veel faillissementen zullen gaan ko men. Een slechte omwikkeling, zo vindt de VVD. De VVD wil dat bij hel auto-vrij maken van de Markl in de zomer periode, dat er in de avond en nacht wel kan worden geparkeerd. Dit is belangrijk voor de bereik baarheid van de horeca, vooral in het toeristenseizoen. De fractie wil een nieuw verkeers- circulatiesysteem, waardoor men niet aldoor in een fuik terecht komt. De fractie wil laten nagaan welke welzijns'accommodaties er in aan merking zouden kunnen komen voor een verzelfstandiging. Daar mee kan een belangrijke on kostenpost worden verlaagd. Miniatuur Walcheren is een zeer belangrijke toeristische attractie. De VVD wil nagaan op welke wij ze de gemeente kan bijdragen in de moderniseringsplannen. De VVD wil dat registratie van sa menlevingsverbanden van perso nen van hetzelfde geslacht, maar ook van broers en zusters, (groot)- ouders en (klein-)kinderen zo snel mogelijk worden ingevoerd. Hel Kabinetsstandpunt maakt dal thans mogelijk. De verplaatsing van Midgard moet zo spoedig mogelijk worden gerealiseerd. Het jeugdhonk in Dauwendaeie voldoet goed, Poortershove wordt vervangen; ook in andere wijken moeten dergelijke jeugdopvang- voorzieningen worden geplaatst. Er moet rekening worden gehou den met de mogelijke huisvesting van asielzoekers die toestemming hebben gekregen om in Nederland te blijven. Plannen daarvoor moe ten nu reeds worden klaar gemaakt. De Wel Voorzieningen Gehandi capten draagt de zorg voor deze burgeis ui11iiviikoi i ovei aan cie gemeenten. De plannen moeten nu worden uitgewerkt met een overzicht van de kosten, de bezuinigingen van het Rijk op de verslavingszorg zijn niet accep tabel. Alles moet in het werk wor den gesteld dat het Rijk het nodige geld hiervoor ter beschik king blijft stellen. De VVD vindt tenslotte dat tot het uiterste moet worden gezocht naar mogelijkheden om financiële ruimten in de begroting te vinden. Al deze "overschotten" zouden moeten worden toegevoegd aan de vrij besteedbare reserves. Hier door kan worden voorkomen dal de nieuwe gemeenteraad na de verkiezingen geen reserves zou hebben. Zo'n erfenis achterlaten zou politiek onfatsoenlijk zijn. woorden: enthousiasme, samen werking en slagvaardig inspelen op de wensen van de burgers uit de wijken. Wij moeten helaas ook constate ren dat deze begrippen niet altijd opgaan voor het funktioneren van alle gemeentelijke diensten als het gaat over dit proces: Sociale Ver nieuwing. Men zit nog vaak vast geroest aan het oude denken en reageren. Voor Groen Links is dat niet acceptabel en aanleiding om bij het College van B&W er op aan te dringen dat het beter moet. In datzelfde licht past ook de vraag of de burger een positief ef fect heeft ervaren van de Gemeen telijke reorganisatie. Openheid, klantvriendelijkheid, efficiënte dienstverlening, het zijn onder werpen die ons bezig houden, om dat ze mede de kwaliteit van onze samenleving beïnvloeden, en waar we graag uw mening over zouden horen. Groen Links heeft enorme waar dering voor sommige groepen vrijwilligers, met name mensen binnen de wijk verenigingen en de speeltuinen. Zij werken soms te gen de verdrukking in, ook als een accommodatie geteisterd wordt door inbraak en vandalisme (Speeltuin Meiveld b.v.). Dat werkt enorm frustrerend. Groen Links vraagt speciale aan dacht voor vrijwilligerswerk, een aandacht die ons inziens in het Middelburgse beleid nog niet tot uitdrukking is gebracht. Sociale Vernieuwing heeft met na me groepen burgers op hel oog die in de wijken minder kansen krijgen of in de klem dreigen te raken. Dit brengt ons bij de jonge ren en de ouderen. Grote groepen jongeren zijn kwetsbaar, al lijkt dat in de ogen van sommige burgers wel eens an ders. Deze burgers kunnen zich vanuit hun idee over orde en vei ligheid wellicht bedreigd en gepro voceerd voelen door leefstijl en gedrag van deze jongeren. Groepen ouderen zijn kwetsbaar omdat hun zelfstandigheid en weerbaarheid in het gedrang komt. Groen Links zal aandacht vragen voor zowel de speelmogelijkhe- den in de buurten, de centrale voorzieningen als kinderopvang, kinderboerderij, jongerencentra als Midgard en Poortershove als ook de verminderde mobiliteit van ouderen die daardoor meer op huis en buurt zijn aangewezen. Er moet voldoende vervoer zijn, de trottoirs moeten begaanbaar zijn en het afkalven van wijkvoor- zieningen zoals winkels en posta gentschappen moet met al het mogelijke worden aangepakt ook als het niet een gemeentelijke dienst betreft. En als er dan voorzieningen zijn dan zijn wij niet te spreken over de fysieke ontoegankelijkheid in b.v. het centrum. De vele uitgestal de waren - soms lijkt het erop dat de winkel buiten op de stoep staat - allerlei reklameborden of straat- meubilair en de rijen met fietsen, zij blijken ongewenste hinder nissen. We zijn er nog niet, maar Groen Links hoopt samen met U de pro blemen aan te kunnen pakken. We hopen dat te realiseren voor- j dat Walcheren een grote gemeente I is geworden. U kunt nog van u laten horen, zo wel bij de gemeenteraad als bij de Groen Links fraktie. ék

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 5