iiiiiliiwiélililliiiiH, Jl.
MIDDELBURG
Christen
Democratisch
Democraten 66
Appèl
GROENI
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie
llllltll
GEMEENTE
Week 43
Woensdag 27 oktober 1993
DE FAAM
5
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u terecht in de
Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2,
telefoon 75450, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur en van
13.30 tot 17.00 uur.
De raadsfracties over de gemeentebegroting
De gemeentebegroting voor het jaar 1994 wordt onder de loep genomen.
Het eerst zijn de politieke partijen aan de beurt om zich te buigen over het "huishoudboekje" van de ge
meente. Iedere fractie legt daarbij de accenten op zaken die zij belangrijk vindt.
De op- en aanmerkingen van de fracties heten "algemene beschouwingen" en u vindt op deze en de volgende
pagina een samenvatting hiervan. De complete beschouwingen zijn bij de sectie Voorlichting in te zien of
te leen.
Het college van burgemeester en wethouders beantwoordt vervolgens de algemene beschouwingen. Dit ge
beurt in eerste instantie schriftelijk en hieruit plaatsen wij volgende weck een aantal onderwerpen.
De mondelinge behandeling van de gemeentebegroting vindt plaats op woensdag 3 november aanstaande om
19.30 uur, wanneer de raad vragen stelt aan het college van b en w. Het college beantwoordt deze vragen
op vrijdag 5 november, aanvang 14.00 uur, waarna afronding en vaststelling kan plaatsvinden. Zonodig ge
beurt dit in een avondvergadering op dezelfde vrijdag vanaf 19.30 uur.
Deze vergaderingen worden gehouden in de raadzaal van het stadhuis en zijn openbaar.
De volgorde van behandeling van de algemene beschouwingen is: CDA, D'66, VVD, Groen I.inks
SGP/RPF/GPV, PvdA.
Samen werken aan Middelburg
In de algemene beschouwingen
van de CDA-fractie staat een
schrijffout. Onder het kopje
Ruimtelijke ordening en Volks
huisvesting wordt een opmerking
gemaakt over "inbredingsloca-
ties" dat moet zijn "inbrei-
dingslocaties", maar ook de
betekenis van dat woord is in de
Grote Van Dalen niet te vinden.
Mogelijk komt het van een stukje
inbreien, want het gaat over plek
ken in de stad die een andere dan
de oorspronkelijke bestemming
krijgen. Zoals: wat moet er gebeu
ren met de kazernegebouwen en
de vrijkomende kantoorpanden in
de binnenstad? Maar afgezien van
dit schoonheidsfoutje, het is een
goed leesbaar stuk en wie het bij
het fractiesecrctariaat opvraagt
kan zich zelf overtuigen.
Het is begrijpelijk dat de politieke
partijen bij de behandeling van de
laatste begroting in deze zit
tingsperiode de balans opmaken
over de afgelopen vier jaar. On
danks het economisch wantij is er
toch wel het één en ander ge
beurd. Geen enkele partij kan dit
allemaal op de eigen rekening
schrijven en uit de vragen die in
algemene beschouwingen door de
CDA-fractie worden gesteld,
blijkt dan ook dat men niet in
zelfvoldaanheid achterover leunt.
Nee, ook in de raadsperiode na de
verkiezingen in voorjaar '94, is er
nog genoeg te doen en men is daar
klaar voor. Mensen zijn gescha
pen naar Gods beeld en hebben,
ook als burgers met een politieke
verantwoordelijkheid, de taak ge
kregen om vorm te geven aan de
evangelische opdracht.
Gemeentegrenzen
De CDA-fractie verwacht dat in
de toekomst er een gemeente Wal
cheren zal komen, maar voorlopig
kiest ze zelf voor drie gemeenten.
Een samengaan met Arnemuiden
zou dan een goede zaak zijn.
Maar wat er ook gebeurt, Sint
Laurens en Nieuw- en Sint Joos-
land moeten bij de gemeente Mid
delburg blijven.
Van het samengaan met Vlissin-
gen in een stadsgewest had de
CDA-fractie meer verwacht. Ze
vraagt Burgemeester en Wethou
ders nu eens te komen met een
stuk waaruit duidelijk blijkt welke
rol zo'n stadsgewest moet spelen
en een tijdschema waarbinnen het
één en ander tot uitvoering zal
komen.
Middelburg en Vlissingen zullen
als stadsgewest een uitbrei
dingsplan maken waarin voor de
komende jaren ook rekening
wordt gehouden met de woning
behoefte van beide steden. Maar
de CDA-fractie wil graag weten
wanneer dat plan komt.
Veiligheid
Natuurlijk is dat een punt waar
iedere burger belang bij heeft.
Kun je in de avonduren nog met
goed fatsoen de deur uit of moet
die op slot met alle mogelijke slo
ten en kettingen? Nu de dagen van
de gemeentepolitie geteld schij
nen, is er zorg om de wijkagent.
De CDA-fractie vindt dat die per
sé moet blijven, omdat die een be
langrijke rol vervult in de wijken.
De fractie wil van B en W weten
hoe dat zal gaan in de toekomst.
Bovendien wil ze uitbreiding van
het aantal 'stadswachten'. Die ver
groten voor de burger het gevoel
van veiligheid en het zou prachtig
zijn als zij die rol ook vervulden
in het weekend en in de
avonduren.
Maar ook voor de veiligheid geldt
dat voorkomen beter is dan gene
zen. Daarom dringt de CDA-
fractie aan op een vermindering
van het aantal fruitautomaten
omdat deze machines de gok
verslaving aanwakkeren met alle
gevolgen van dien. De CDA-
fractie is en blijft tegenstander
van een gedogen van softdrugs.
Hierdoor blijft er een crimineel
circuit in stand waarin ook de
handel in harddrugs welig tiert.
Omdat de woonomgeving van in
vloed is op het gevoel van veilig
heid moet volgens de fractie
hiermee rekening worden gehou
den bij het ontwerpen van het
project Veerse Poort.
Woningbouw
De uitvoering van de bouw in het
Maisbaaigebied is praktisch vol
tooid en de Erasmuswijk nadert
zijn eindfase en zo is er meer te
noemen, zoals woningbouw in St.
Laurens. De CDA-fractie is echter
wel van mening dat daar in de toe
komst ook bouw van goedkopere
woningen mogelijk moet zijn. Te
leurgesteld is de fractie dat er voor
de dorpskern van Nieuw- en Sint
Joosland nog steeds geen slede-
bouwkundige oplossing is gevon
den. Dat ondanks de vele
aandacht die er aan is besteed.
Woningen voor ouderen en voor
mensen met een laag inkomen zul
len in de toekomst veel aandacht
moeten krijgen. Door verminde
ring van huursubsidies en verho
gen van eigen bijdragen worden
zelfs goedkope huurwoningen
voor sommige burgers onbetaal
baar. Middelburg is verplicht 42
woningen toe te wijzen aan asiel
zoekers. Maar als die allemaal
door de Woningbouw Vereniging
Middelburg beschikbaar moeten
worden gesteld dan komt de last
wel op een kleine groep te rusten.
De CDA-fractie wil dat er ook
druk komt op particuliere wo
ningverhuurders om woningen
voor asielzoekers beschikbaar te
stellen. Verder moet de doorstro
ming van goedkope naar duurdere
huizen toenemen. Daarom pleit
de fractie voor het gebruik van
voorlopige woonvergunningen en
huurcontracten.
Milieu
Het is prachtig dat Middelburg en
Vlissingen hun milieudiensten on
der één hoofd hebben, maar de
CDA-fractie pleit er voor om voor
heel Walcheren tot een dienst te
komen. De fractie maakt zich zor
gen over het gescheiden ophalen
van het afval. Dat moet in 1994
rond zijn, maar er is tot nu toe
nog niet veel van te merken. De
CDA-fractie wil ook dat de ge
meente meer aandacht geeft aan
hel verwijderen van zwerfvuil en
van glasscherven en blikjes bij
containers. De fractie geeft in
overweging om met middenstan
ders, bars/cafés en fritestenten,
bindende afspraken te maken over
hel verwijderen van afval uit de
onmiddellijke omgeving van hun
bedrijf. Verder blijft het verplaat
sen van milieuhinderlijke bedrij
ven uit de woonomgeving een
zaak van groot belang.
Onderwijs
In haar streven om de Prins Wil
lem Alexanderschool voor de kern
van Sint Laurens te behouden
komt de CDA-fractie met hel idee
om Middelburg te verdelen in een
landelijk en een stedelijk gedeelte.
Voor het landelijke (Sint Lau-
rens/Nieuw en Sint Joosland) zou
dan een opheffingsnorm gelden
van 59 leerlingen en voor de rest
van Middelburg zou die komen op
179. Als er vanuit het Christelijk
onderwijs een dergelijk voorstel
komt, dan is de fractie bereid dat
te steunen.
Welzijn en cultuur
De schouwburg is niet alleen voor
Middelburg van belang. Ook de
burgers van andere gemeenten
profiteren daarvan, daarom zou
het goed zijn als ook andere ge
meenten zich aansluiten bij de
Stichting Schouwburg.
De CDA-fractie vindt de kinder
boerderij een belangrijke voorzie
ning en daarom maakt men zich
zorgen over de bestuurlijke pro
blemen.
Samen werken aan Middelburg.
Met die slagzin is het C D A de
vorige gemeenteraadsverkiezingen
ingegaan. Ze heeft aan die leus
vier jaar vastgezeten, dat blijkt
ook uit deze algemene beschou
wingen en ze verwacht dat de kie
zers haar ook in de toekomst hun
steun zullen geven.
Het gemeentebestuur heeft met
ingang van 1993 gekozen voor een
geheel andere opzet van de ge
meentelijke begroting. Ook voor
1994 betekent dit dat een vergelij
king van de begroting met die van
het jaar daarvoor voorlopig (tot
1996) nauwelijks mogelijk is. De
ze wijziging maakt het de leden
van de gemeenteraad voorlopig
niet gemakkelijk de plannen van
burgemeester en wethouders te
beoordelen en te controleren. D66
heeft er daarom voor gekozen
haar algemene beschouwingen op
een andere leest te schoeien. Wij
grijpen de gelegenheid aan om
onze visie op de toekomst van
Middelburg nog eens uiteen te zet
ten. Ook zullen wij onze wensen
voor het door de raad te voeren
beleid onder de aandacht van de
andere partijen en het college van
burgemeester en wethouders
brengen.
Belastingen
Vorig jaar heeft D66 erop aange
drongen de jaarlijkse verhoging
(met het inflatiepercentage) van
de onroerend goedbelasting ach
terwege te laten. Voor dat voorstel
kregen wij echter geen steun. Ook
voor 1994 zal het tarief met het in
flatiepercentage worden ver
hoogd. Daarom heeft D66 in de
algemene beschouwingen aange
drongen op de grootst mogelijke
terughoudendheid bij het verho
gen van de belastingen in het alge
meen. Waarom zal een ieder
duidelijk zijn. Immers, de lasten,
die de gemeenten de burger
oplegt, zijn de laatste jaren bij
zonder snel gestegen. Aan die
sterke stijging komt voorlopig nog
geen einde. Zeker als de besteed
bare inkomens ten gevolge van het
Kabinetsbeleid zullen dalen, vindt
de D66-fractie dat de gemeente
haar burgers zoveel mogelijk
moet ontzien.
Naar een lcvendige(r) stad
Wat de toekomst van Middelburg
betreft, de D66-fractie vindt Mid
delburg nog steeds in veel opzich
ten het centrum van Walcheren.
Wij vinden dat dat ook zo moet
blijven, omdat de centrumfunctie
in het belang van Middelburg en
alle Middelburgers is. Echter,
Middelburg kan het zich niet ver
oorloven stil te zitten. Het cen
trum van de stad is nog steeds
aantrekkelijk. Maar, sinds de her
inrichting van 20 jaar geleden is er
nauwelijks iets veranderd. Het
winkelend publiek heeft weinig
andere keus dan de route Lange
Delft, Markt, Lange Viele en te
rug. Vorig jaar heeft D66 voor hel
eerste gepleit voor "De Acht van
Middelburg". Wij hebben het dan
ook over het verder ontwikkelen
van het (winkcl)gebied
Zusterstraat/Gravenstraat en het
doortrekken van het winkelgebied
Nieuwe Burch tot onder en voor
bij de Lange Jan. Vanzelfsprekend
hoort daarbij een oude wens van
D66: een autovrije Markt en een
auto-arme binnenstad met vol
doende parkeergelegenheid aan
de rand van het centrum. De toe
zegging om de Markt deze zomer
al autovrij te maken, hebben Bur
gemeester en wethouders niet
gestand gedaan, omdat "de mid
denstand nog niet klaar was met
de invulling".
D66 is van mening dat historische
pleinen als onze Markt zijn aan
gelegd ten behoeve van de burgerij
en niet voor geparkeerde auto's.
Wij vinden dat als zo vele andere
historische pleinen de Markt niet
eerst behoeft te worden ingevuld,
voordat hij wordt teruggegeven
aan de Middelburgers en de be
zoekers van onze stad.
Het Middelburgse wegennet ver
keert op vele plaatsen nog steeds
in matige tot slechte staat. D66 is
nog steeds niet tevreden over de
aanpak van het gemeentebestuur.
Nog steeds is de trage planning en
de trage aanpak een bron van er
gernis. Overigens niet alleen van
de fractie van D66. D66 wil dat
naast de asfaltering van de hoofd
wegen de komende jaren de na
druk wordt gelegd op de
verbetering van de fietsroutes, de
voetpaden en trottoirs.
Derde kanaalkruising
D66 is voorstander van de aanleg
van een derde kanaalkruising. De
aanleg van de derde kanaalkrui
sing betekent immers dat het ver
keer voor het Walcherse
platteland niet meer van het we
gennet door Middelburg gebruik
behoeft te maken. D66 zal blijven
pleiten de aanleg door het Rijk te
bespoedigen. Wij menen dat dat
kan als de gemeente helpt bij de
financiering van de kosten.
Bouwplannen
Wonen is een van de elementaire
behoeften van de mens. Bij de be
handeling van de begroting van
vorig jaar heeft de Middelburgse
raad stil gestaan bij het opraken
van bouwgrond. Helaas stelt D66
vast dat ook dit jaar eenzelfde
zorgelijk betoog kan worden ge
houden. D66 stelt vast dat het vin
den van een (andere) woning in
Middelburg moeilijk wordt. D66
vindt dat voor het behoud van het
sociaal-economisch draagvlak,
voor het behoud van werkgelegen
heid en van voorzieningen de stad
verder moet kunnen groeien. Wij
vinden het onverteerbaar dat naar
alle waarschijnlijkheid de situatie
zich in 1994 niet zal verbeteren.
Een nieuw zwembad
Wat andere voorzieningen betreft,
al enkele jaren discussieert de
Middelburgse raad over het sterk
verouderde zwembad. In principe
is gekozen voor de bouw van een
nieuw zwembad op het sportter
rein Voorborch. Zeker nu de raad
in meerderheid ermee heeft in
gestemd een Centrum voor Beel
dende Kunst te bouwen, moet het
toch mogelijk zijn snel te begin
nen met de bouw van een nieuw
zwembad. D66 wil er alles aan
doen om burgemeester en wet
houders te houden aan de toezeg
ging dat de gemeenteraad nog in
deze zittingsperiode (tot mei 1994)
een besluit neemt.
De ons toegemeten ruimte nood
zaakt lot beperking. Als u in de
volledige tekst van onze bijdrage
geïnteresseerd bent, sturen wij u
die graag toe. Een telefoontje naar
de leden van onze fractie is vol
doende (Wim Ovaa 16794, Diny
m
Goedegebuure 36201 en Rob Ko
per 23962). Bovendien vergadert
onze fractie de donderdag voor de
maandelijkse vergadering van de
gemeenteraad vanaf 20.00 uur in
het stadhuis. U bent daar altijd
welkom.
Op de volgende pagina vindt u de samenvattingen van de algemene beschouwingen van
SGP/RPF/GPV en de Partij van de Arbeid. Foto: J. Wolterbeek
Heeft een politieke partij twee ge
zichten?
Soms bekruipt je het gevoel dat
een politieke partij twee gezichten
heeft. Als er ingrepen dreigen in
de ziektewet, de WAO, de oude
renzorg, het onderwijs en open
baar vervoer - om maar een paar
voorbeelden te noemen - dan lijkt
het erop dat de vertegenwoordi
gers in de Tweede Kamer/Kabinet
er een andere visie op na houden
dan hun partijgenoten in de Ge
meenteraden.
De Gemeenteraad wordt herhaal
delijk gekonfronteerd met cen
traal genomen besluiten die
konsekwenties hebben voor het
beleid op lokaal nivo. Dus veel
van wat hier in Middelburg niet
plezierig ervaren wordt, vindt zijn
oorsprong in "Den Haag".
Wordt het niet eens tijd zich af te
vragen wie verantwoordelijk is
voor het besluit bejaardenoorden
te sluiten, het personeel in de ou
derenzorg nog verder in te krim
pen en de veel te forse
prijsstijgingen van Openbaar Ver
voer en huren. Gevolg is dat de
ouderenzorg onder hoge druk
komt te staan, de concurrentie
tussen de auto en openbaar ver
voer een verloren zaak lijkt te
worden en dat de huurwoningen
voor velen onbetaalbaar lijken te
worden, waardoor men niet goed
aan een spreidingsbeleid komt.
Het wordt echt tijd dat politici
wakker worden geschud voordat
er ongewenste situaties worden ge
creëerd. Iedere politieke partij
zegt het gelijk aan zijn of haar zij
de te hebben. Groen links zegt dat
een partij maar één gezicht kan en
moet hebben.
Wat ons allemaal aangaat.
Sociale Vernieuwing noemen we
dat in de politiek. Hierbij wordt
in eerste instantie gedacht aan de
alledaagse dingen waarbij er een
relatie is tussen gemeente en bur
gers. Veel mensen zijn betrokken
bij hel Sociale Vernieuwingspro
ces. Er zijn tafels in de wijken
waar overleg is met het bestuur.
Voor Groen Links zijn de steek-
De Rijksoverheid is in de afgelo
pen jaren sterk bezig geweest met
het afstoten van taken naar de ge
meenten. Dit proces is nog steeds
niet afgelopen en dat betekent dat
de gemeenten voor steeds meer
zaken verantwoordelijk worden
gesteld.
Op zich zou dat niet zo erg zijn,
echter het probleem is dat het uit
voeren van deze taken uiteraard
geld kost. Toen het Rijk deze ta
ken uitvoerde werd daarvoor geld
besteed, dat nu naar de gemeen
ten zou moeten vloeien. Helaas is
dat niet het geval. Op deze wijze
kan het Rijk "bezuinigen" en de
gemeenten moeten maar zien hoe
zij rondkomen.
De VVD vindt daarom dat zo snel
mogelijk moet worden vastgesteld
wat tot de kerntaken van een ge
meente moet worden gerekend en
aan de hand daarvan kan dan het
verdere beleid worden vastgesteld.
Verder is de VVD van oordeel dat
er zo veel als maar mogelijk is
kostendekkend moet worden ge
werkt. Dat betekent dat allerlei
diensten die de gemeente voor
haar burgers uitvoert door die
burgers zullen moeten worden be
taald zodat er geen (of maar heel
weinig) verlies op wordt geleden.
Dit betekent wel, dat allerlei tarie
ven voor de verschillende diensten
in de komende jaren zullen moe
ten worden verhoogd. Wordt dat
niet gedaan, dan heeft dat onver
mijdelijk tot gevolg dat de ge
meentelijke belastingen omhoog
zullen moeten.
De VVD vindt het eerlijker als de
kosten voor verleende diensten
omhoog gaan zodat alleen degene
die van die diensten gebruik
maakt hiervoor betaalt.
Verder is het van groot belang dat
de gemeente zelf alle aandacht
moet besteden aan het beheersen
van de kosten, door zo efficiënt
mogelijk haar taken uit te voeren.
Zo veel mogelijk taken moeten
door eigen mensen worden uitge
voerd en het uitbesteden van werk
aan derden zal alleen in uiterste
noodzaak mogen gebeuren.
De functie van wijkagent zal ook
in de nieuwe politie-organisatie
blijven bestaan, maar de wijze
waarop deze functie zal worden
gevoerd zal anders worden.
Veel van het sociale werk dat door
de vroegere wijkagent werd ge
daan zal niet meer kunnen wor
den uitgevoerd. De VVD wil graag
laten nagaan of voor dit (belang
rijke) werk andere oplossingen
zouden kunnen worden gevonden,
bijvoorbeeld door op een of ande
re wijze hiervoor stadswachten in
te zetten. De haalbaarheid van dit
idee hangt uiteraard voor een be
langrijk deel ook af van de be
schikbare financiële middelen.
De VVD vindt voorts dat aan ge
doogbeleid, op welk terrein dan
ook, niet kan worden toegegeven.
Dit geldt zowel voor drugs, als
voor verkeersovertredingen, en al
le andere zaken.
De VVD vindt dat hel statenon-
derhoud nog meer aandacht dient
te krijgen. Een "inhaalslag" is
hoog nodig.
De fractie vindt dat in de toe
komst, daar waar het zinvol is,
mini-rotondes moeten worden
aangelegd voor een beter en veili
ger verkeersafwijking.
De VVD wil, als de z.g. bel-laxi
goed blijkt te functioneren, laten
nagaan of ook voor andere wijken
zoiets kan worden georganiseerd
voor ouderen en invaliden.
De VVD vindt het zeer nodig dal
de binnenstad wordt gerevitali
seerd; het gebied rond de Lange
jan herinrichten, de Lange Delft
en omgeving in een "nieuwe jas",
rondom het PZC-gebouw en de
Zusterstraat vernieuwen.
Het steeds groter aantal restau
rantjes, bistro's, café's enz. is een
zorg. De concurrentie zal zo groot
worden dat er waarschijnlijk veel
faillissementen zullen gaan ko
men. Een slechte omwikkeling, zo
vindt de VVD.
De VVD wil dat bij hel auto-vrij
maken van de Markl in de zomer
periode, dat er in de avond en
nacht wel kan worden geparkeerd.
Dit is belangrijk voor de bereik
baarheid van de horeca, vooral in
het toeristenseizoen.
De fractie wil een nieuw verkeers-
circulatiesysteem, waardoor men
niet aldoor in een fuik terecht
komt.
De fractie wil laten nagaan welke
welzijns'accommodaties er in aan
merking zouden kunnen komen
voor een verzelfstandiging. Daar
mee kan een belangrijke on
kostenpost worden verlaagd.
Miniatuur Walcheren is een zeer
belangrijke toeristische attractie.
De VVD wil nagaan op welke wij
ze de gemeente kan bijdragen in
de moderniseringsplannen.
De VVD wil dat registratie van sa
menlevingsverbanden van perso
nen van hetzelfde geslacht, maar
ook van broers en zusters, (groot)-
ouders en (klein-)kinderen zo snel
mogelijk worden ingevoerd. Hel
Kabinetsstandpunt maakt dal
thans mogelijk.
De verplaatsing van Midgard
moet zo spoedig mogelijk worden
gerealiseerd.
Het jeugdhonk in Dauwendaeie
voldoet goed, Poortershove wordt
vervangen; ook in andere wijken
moeten dergelijke jeugdopvang-
voorzieningen worden geplaatst.
Er moet rekening worden gehou
den met de mogelijke huisvesting
van asielzoekers die toestemming
hebben gekregen om in Nederland
te blijven. Plannen daarvoor moe
ten nu reeds worden klaar
gemaakt.
De Wel Voorzieningen Gehandi
capten draagt de zorg voor deze
burgeis ui11iiviikoi i ovei aan cie
gemeenten. De plannen moeten
nu worden uitgewerkt met een
overzicht van de kosten,
de bezuinigingen van het Rijk op
de verslavingszorg zijn niet accep
tabel. Alles moet in het werk wor
den gesteld dat het Rijk het
nodige geld hiervoor ter beschik
king blijft stellen.
De VVD vindt tenslotte dat tot
het uiterste moet worden gezocht
naar mogelijkheden om financiële
ruimten in de begroting te vinden.
Al deze "overschotten" zouden
moeten worden toegevoegd aan de
vrij besteedbare reserves. Hier
door kan worden voorkomen dal
de nieuwe gemeenteraad na de
verkiezingen geen reserves zou
hebben. Zo'n erfenis achterlaten
zou politiek onfatsoenlijk zijn.
woorden: enthousiasme, samen
werking en slagvaardig inspelen
op de wensen van de burgers uit
de wijken.
Wij moeten helaas ook constate
ren dat deze begrippen niet altijd
opgaan voor het funktioneren van
alle gemeentelijke diensten als het
gaat over dit proces: Sociale Ver
nieuwing. Men zit nog vaak vast
geroest aan het oude denken en
reageren. Voor Groen Links is dat
niet acceptabel en aanleiding om
bij het College van B&W er op
aan te dringen dat het beter moet.
In datzelfde licht past ook de
vraag of de burger een positief ef
fect heeft ervaren van de Gemeen
telijke reorganisatie. Openheid,
klantvriendelijkheid, efficiënte
dienstverlening, het zijn onder
werpen die ons bezig houden, om
dat ze mede de kwaliteit van onze
samenleving beïnvloeden, en waar
we graag uw mening over zouden
horen.
Groen Links heeft enorme waar
dering voor sommige groepen
vrijwilligers, met name mensen
binnen de wijk verenigingen en de
speeltuinen. Zij werken soms te
gen de verdrukking in, ook als een
accommodatie geteisterd wordt
door inbraak en vandalisme
(Speeltuin Meiveld b.v.). Dat
werkt enorm frustrerend.
Groen Links vraagt speciale aan
dacht voor vrijwilligerswerk, een
aandacht die ons inziens in het
Middelburgse beleid nog niet tot
uitdrukking is gebracht.
Sociale Vernieuwing heeft met na
me groepen burgers op hel oog
die in de wijken minder kansen
krijgen of in de klem dreigen te
raken. Dit brengt ons bij de jonge
ren en de ouderen.
Grote groepen jongeren zijn
kwetsbaar, al lijkt dat in de ogen
van sommige burgers wel eens an
ders. Deze burgers kunnen zich
vanuit hun idee over orde en vei
ligheid wellicht bedreigd en gepro
voceerd voelen door leefstijl en
gedrag van deze jongeren.
Groepen ouderen zijn kwetsbaar
omdat hun zelfstandigheid en
weerbaarheid in het gedrang
komt.
Groen Links zal aandacht vragen
voor zowel de speelmogelijkhe-
den in de buurten, de centrale
voorzieningen als kinderopvang,
kinderboerderij, jongerencentra
als Midgard en Poortershove als
ook de verminderde mobiliteit
van ouderen die daardoor meer
op huis en buurt zijn aangewezen.
Er moet voldoende vervoer zijn,
de trottoirs moeten begaanbaar
zijn en het afkalven van wijkvoor-
zieningen zoals winkels en posta
gentschappen moet met al het
mogelijke worden aangepakt ook
als het niet een gemeentelijke
dienst betreft.
En als er dan voorzieningen zijn
dan zijn wij niet te spreken over
de fysieke ontoegankelijkheid in
b.v. het centrum. De vele uitgestal
de waren - soms lijkt het erop dat
de winkel buiten op de stoep staat
- allerlei reklameborden of straat-
meubilair en de rijen met fietsen,
zij blijken ongewenste hinder
nissen.
We zijn er nog niet, maar Groen
Links hoopt samen met U de pro
blemen aan te kunnen pakken.
We hopen dat te realiseren voor-
j dat Walcheren een grote gemeente
I is geworden.
U kunt nog van u laten horen, zo
wel bij de gemeenteraad als bij de
Groen Links fraktie.
ék