Tentoonstelling Wit of Zwart toont ingebakken vooroordelen Traditionele muziek in Arsenaaltheater rijles 4k MOTORRIJLES? J.P.A. Rossël tandprotheticus ONDERNEMERS DIENEN PETITIE IN TEGEN AUTOVRIJE MARKT MIDDELBURG SCHOTT CRISTAL NIEUWE KUNSTGEBITTEN Woonmaand Dierendag Gelezen Filmfestival PZC WEEKBLADEN leval Uit naam van vijftien horeca-ondernemers en zes detailhandels van de Vlasmarkt in Middelburg heeft Raymond Bertram (de Carroussel) vorige week een petitie aange boden aan burgemeester C. Rutten van Middel burg. De eenentwintig ondertekenaars wilden hiermee bezwaar aante kenen tegen het (experi menteel) autovrij maken van de Markt. Niet alle ondernemers in de bin nenstad delen echter de angst die op de Vlas markt heerst. Geschiedenis Winkelerf (.IMWANY 6 WIJNGLAZEN (normaal: f 148.50) nu 59.95 GLAZEN MET EEN WERELDNAAM tovrij zijn gemaakt, dat het in overleg gebeurt, zodat we samen de voorwaarden kunnen opstel len." Een voorwaarde die Bertram graag zou zien is dat er op don derdagavond, na afloop van de Weekmarkt, wel geparkeerd mag worden op de Markt. „Dan zijn de tijdelijke voorzieningen, zoals terrassen, in verband met de markt toch opgeruimd." Met de hulp van een onderzoeks bureau en de inbreng van onder nemers bekijkt de gemeente welke kleinschalige plekken in de binnenstad voor kort parkeren kunnen worden gereserveerd; welke, naast de Markt en de Lan ge Viele, helemaal autovrij wor den en waar de binnenstadbe woners en de ondernemers zelf hun auto neer zetten. „Andere winkeliers, zoals op de Langevie- le, zien een autovrije binnenstad wel zitten. Die hebben liever niet Hoe onschuldig is 'De Negerhut van Oom Tom'? Zijn zwarte muzi kanten van nature ritmischer dan witte? En waarom wordt in ons taaalgeruik zwart geassocieerd met slecht, illegaal en duivels? Over de zeer eenzijdige blanke beeldvorming van zwarten gaat de tentoonstelling Wit over Zwart die van 1 tot en met 15 oktober te zien is in de Wandelkerk in Middelburg. De tentoonstelling trok in 1989 en 1990 170.000 Keltisch, Hongaars, modern, mid deleeuws, Cajun of 'gewoon' Amerikaanse folk. Uit in Vlissin- gen biedt voor ieder wat wils in een extra concertreeks voor het seizoen 1993-1994, waarin 'folk - roots - singer-songwriters' cen traal staan. Alle concerten begin nen om 16 uur in het Arsenaaltheater in Vlissingen. De concertreeks is opgedeeld in drie series: een sectie folkmu ziek, een afdeling roots en vervol gens de singer-songwriters. De afleveringen uit de series wisse len elkaar af. Het eerste concert, zondag 3 oktober, wordt gege ven door een vertegenwoordiger van het folk-genre: Eddie Lejeune, de zoon van cajunlegende Ivy Le jeune en een virtuoos accordeo nist. Een week later volgt Lee Clayton (singer-songwriter) die country folk een eigenzinnige invulling geeft. Clayton speelde onder an deren met Hank Williams en Waylon Jennings. De afdeling roots is onder anderen vertegen woordigd door Teka, traditionele Hongaarse boerenmuziek met de typische instrumenten en zangstijl, en Hassan Eraji Ara- besc, een blinde luitspeler die met zijn trio Marokkaanse en Arabische muziek brengt. De concertreeks loopt tot 15 mei. bezoekers naar het Tropenmu seum in Amsterdam. Sindsdien heeft het evenement de belang stelling gewekt van vele Europe se steden. De tentoonstelling Wit over Zwart toont aan de hand van al ledaagse voorwerpen hoe blan ken tegen de zwarte mens aankijken. De getoonde afbeel dingen, uit de collectie Negrophi- lia en gemaakt in de afgelopen twee eeuwen als propaganda-, reclame- en decoratiemateriaal, vertellen dan ook niets over de werkelijkheid van zwarten. Wit over Zwart laat zien hoe het beeld van de zwarte zich ontwik kelde, werd vervormd en bij de blanken heeft post gevat. De ex positie is opgebouwd uit thema's als slavernij, missie en zending, de zwarte entertainer, de zwarte sporter en de zwarte in de kinder wereld (Kuijfje in Afrika, Sjors en Sjimmie). Wit over Zwart is naar Zeeland gehaald door de Werkgroep Pluri forme Samenleving, waarin on der meer het Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking, het Anti-Discriminatiebureau Zee land, de Stichting voor Surina- rriérs, Antillianen en Arubanen, Humanitas en Vluchtelingenwerk zijn vertegenwoordigd. De ten j toonstelling bevat afbeeldingen die schokken en hevige emoties kunnen oproepen. Want hoewel I veel beelden uit het verleden in- middels afkeer oproepen en niet i meer worden geaccepteerd, toont de expositie ook beelden Een oude reclameposter van Ka/oderma Scheerzeep. van nu, die weiiswaar meer ver sluierd en doordachter zijn, maar in de grond even ergerlijk en bele digend. De tentoonstelling is niet bedoeld als esthetisch genot, al kunnen sommige beelden als interessant, mooi of schattig worden beoor deeld. Wit over Zwart wil de aan dacht vestigen op de voornaam ste categorieën van vervormde stereotiepen en aanzetten daar over na te denken. Hoe diep de vooroordelen zijn geworteld en geïntegreerd in de westerse sa menleving blijkt bijvoorbeeld uit ons taalgebruik. Wit wordt altijd geassocieerd met goed, onschul dig en legaal (wit voetje, witte vrienden - volgens Van Dale dt beste vrienden), terwijl zwar staat voor duivels, slecht en ille gaal (zwart werk, zwarte lijst zwart rijden). Wit over Zwart is dagelijks (be halve op zondag) gratis te bezoe ken tussen 10 en 17 uur, op donderdag ook van 19 tot 21 uur. Spec, voor slechtzittende gebitten en ingevallen gezichten REPARATIES: klaar terwijl U wacht! Informatie GRATIS Tel. afspraken 01184-14533 HOBEINSTRAAT 52 - VLISSINGEN Bijna oktober, dus woonmaand. Op twee pagina's volop overzicht van nieuwe en verankerde trends. Kennismaken met het werk in een dierenasiel? Dat op Wereld Dierendag (4 oktober). Koudekerke tussen 1930-1960 gevangen in foto's. Daarvan is een fotoboek gemaakt. In de rubriek gelezen een impressie. Het vijfde Filmfestival ruimt plaatsen in voor commercie en kunst. 93e JAARGANG NUMMER 39 29 SEPTEMBER 1993 Wethouder ziet voortrekkersrol praktijkboek voor motorrijles Er ligt een Kostelijk praktijkboekje voor u klaar dat uw lessen stap voor stap ondersteunt. Vraag er uw rijschool om! Met Oen Boer Verkeersleermiddelen bent u beter af! m® Hfeaaa Oplage: 24.600. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Vlissinger. Totale oplage: 49.000. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen Advertentieverkoop: L.F. Kuijs. tel. 01180-27524. Redactie: Ad Hanneman. 01180-81171 en Liesbet Mallekoote (ai), 01180-81170. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg Faxnr. 01180-81215 Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v.. postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties vrijdag PZC. Markt 51. 17.00 uur, Postbus 5017, 4330 KA Middelburg, tel. 01180-81000 Oost-Souburgseweg 10, 17.00 uur. Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, tel. 01184-84000. De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan- huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 170.025. Iemand die 'ieval liedt' is iemand die kou heeft en daardoor pijn on dervindt. 'leval' staat zowel voor de koude als voor de pijn en is volgens mij verwant aan het en gelse 'evil' wat zoveel wil zeggen als 'het kwaad' in algemene zin. Ik denk dat op de winderige en van weinig natuurlijke brandstof voorziene Zeeuwse eilanden de koude en de daardoor veroor zaakte ellende in vroeger tijden het grootste 'kwaad' is geweest voor de gewone man. Om die re den zal 'ieval' in die betekenis be waard zijn gebleven toen voor kwaad in de algemene betekenis andere woorden kwamen. Aan het engels verwante woorden ko men we meer tegen in het Zeeuws. Het contact over water was tot na de Middeleeuwen vrij intensief, maar vooral in de perio de van de zogenaamde 'Noordzee-beschaving', de perio de tussen de Romeinse Tijd en het Frankische Rijk. Tussen de kuststroken aan weerszijden van de Noordzee was toen veel ver keer, terwijl bijvoorbeeld Friezen en Saksen vanuit het Noorden zich aan de Zuidelijke Noordzee kusten of in Engeland vestigden. Jan Zwemer De ondernemers rond de Vlas markt, beginnend bij Café de Tympaan tot en met 't Schutters hof, vrezen een omzetdaling als de Markt niet langer parkeerruim te biedt. Bertram: „Die parkeer ruimte is een stuk service aan de klanten. Als dat wegvalt, waar moeten de mensen dan parke ren? Op de Dam? Daar zit ook horeca en dan zijn wij de klanten kwijt." Bertram verwacht weinig heil van de tijdelijke terrassen waarmee onder meer de horeca ondernemers de Markt mogen opvullen. „Je kunt wel een mo biel terras bouwen, maar dat is een hele investering. In een sei zoen van een paar maanden heb je dan maar weinig rendement." Niet alleen de horeca-onderne mers vrezen de autoloze Markt. Ook zes detailhandelaren van de Vlasmarkt hebben de petitie on dertekend. Een van hen is kapper Han van de Zande. „Sinds ik me hier in 1972 heb gevestigd, hoor ik steeds negatieve adviezen naar aanleiding van onderzoeken over het autovrij maken van de Markt. Geen parkeerruimte in de bin nenstad zal ten koste gaan van het leven in de stad en dus van de omzet. Je ziet het in andere steden die autovrij zijn gemaakt. Dat zijn dode, lege steden gewor den. De consument wil nu een maal zo dicht mogelijk bij de aan de veranderingen te wen nen." Het autovrij maken van de bin nenstad van Middelburg is vol gens Visser een politieke realiteit waar je je bij neer moet leggen. „De gemeente loopt al dertig jaar met plannen over het afsluiten van de binnenstad en op een ge geven moment is het zover. Dan kun je als ondernemers beter ge woon meedenken, zelf met plan nen komen en zien wat je kunt bereiken. Maar ik kan me wel voorstellen waarom de horeca bang is. Als om zes uur de win kels dicht gaan, pikken de men sen een terrasje of gaan ze ergens eten. De Markt staat dan bomvol auto's van het horecapu- bliek. Als dat niet meer kan, waar kun je dan wel parkeren? Hof van Tange is dan nog een eindje lo pen in je nette kleren. Dan kun je beter, net als op de Langeviele, de Markt voorlopig tot zes uur 's avonds autovrij houden en daar na wel parkeren." Wethouder van Brummelen er kent dat probleem en voor haar blijft de mogelijkheid 's avonds toch op de Markt te parkeren, bespreekbaar. „Maar in verband met de herinrichting van de Markt zou ik liever de parkeerga rages open houden. We gaan het eerst een paar zomers, van juni tot en met september, uitprobe ren en dan gaan we het experi ment goed evalueren en waar nodig verbeteren. Ik kan me ech ter niet voorstellen dat het hele plan zou worden teruggedraaid," zegt de wethouder. „Het is misschien een vrij idea listisch beeld, maar ik verwacht wel een gedragsverandering. Men moet leren aan de rand van de stad te parkeren en een stukje te lopen. Ik heb goede hoop dat mensen bereid zijn een offertje te brengen voor een leefbare bin nenstad." Sterker nog: „Ik ver wacht ook een uitstraling naar andere steden. In Goes denken ze er ook over na. Misschien moet Middelburg hierin wel een voortrekkersrol spelen." Extra voorzieningen en terrassen op de Markt die klanten zouden kunnen aantrekken, ziet Van de Zande niet zitten: „De consu ment komt niets tekort qua ter rasruimte. Meer voorzieningen hebben geen extra aantrekkings kracht." Ook ziet hij geen ge dragsverandering optreden, in de zin dat de consument meer ge bruik zou gaan maken van het openbaar vervoer. „Mensen in de buitenwijken van Middelburg kla gen regelmatig over het slechte openbaar vervoer. Als je aan de kant van Vlissingen en Koudeker ke woont gaat het wel, maar an dere wijken zijn erg geïsoleerd. Wat mij verbaast, is dat de ge meente al die rapporten negeert. Waarom geef je een specialist opdracht tot zo'n onderzoek als je het resultaat toch naast je neer legt?" Wethouder van verkeer E. van Van Brummelen wijst op de ge schiedenis, toen het omvormen van delen van de binnenstad tot voetgangersgebied op grote pro testen stuitte. „Daar leefde toen deze zelfde angst, maar zou je daar nu nog auto's toelaten? Wel heb ik het liefst, net als in andere steden waar de binnensteden au- I. Visser, secretaris van de winke liersvereniging Langeviele, is een van de ondernemers die de voor delen van een autovrije bin nenstad inziet. „Afhankelijk van het seizoen zijn de meeste win keliers in de Langeviele niet tegen het autovrij maken van de Markt. Dit jaar is onze winkelstraat voor het derde seizoen tussen Pasen en de herfstvakantie van tien uur 's ochtends tot zes uur afgeslo ten voor verkeer en dat bevalt pri ma. Het geeft een veel rustiger straatbeeld. Ook op de Markt, die je dan leuk kunt opvullen. Je Visser is niet bang dat zijn klan ten wegblijven als het centrum autovrij wordt. „Twintig jaar gele den stond de hele Lange Delft op z'n achterste benen toen dat voetgangersgebied werd. Bij ons gaat het veel soepeler. Tien jaar geleden is de Langeviele winkel- erf geworden en sinds kort is er sprake van het helemaal afsluiten voor verkeer. We hebben b en w het voorstel gedaan dat in fasen te doen, gelijk met het afsluiten van de Markt. Op die manier krijgt het publiek de gelegenheid winkel komen en rijdt liever een kwartier lang rondjes op zoek naar een parkeerplaats dan dat hij een stukje loopt." Brummelen begrijpt de commotie onder de Vlasmarkt-ondernemers niet zo goed. „We lopen al heel lang met plannen om de mobili teit in de stad, met het oog op het milieu en de leefbaarheid van de binnenstad, in te perken. We zijn nog bezig met het uitwerken van plannen over vervangende parkeerruimte, maar per 1 juni 1994 gaat het experiment van start. De precieze effecten weten we nog niet, maar dat hun omzet zal teruglopen kunnen die onder nemers ook niet aantonen." die stank van de auto's voor de deur. En als de Markt straks ge zellig wordt, is het ook in hun ei gen belang." krijgt alleen problemen in de min dere maanden, in de winter. Dan zit je met een kaal plein en dat is een ander verhaal."

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 1