i I i Zelf gordijnen maken, nu voor iedereen bereikbaar Nieuwe trends open haard en marmeren schouw Intuïtieve interieurs Simpele soberheid I I I 1 m I I i Üi M i i i §1 m iü Complete bandleiding voor liet maken van gordijnen Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die zich van niks of niemand iets aantrekken en gewoon doen waar ze zélf zin in hebben. Ook wat hun interieur betreft. Dit zijn geen trendvolgers, maar trendsetters. Alles wat ze mooi vinden, wordt samengevoegd tot een kleurige, haast ondefi nieerbare mix. Het resultaat is een voortdurend wisselend interieur waarin de persoonlijke smaak en intuïtie van de bewoner(s) het enige uitgangspunt is. Het effect is vaak belangrijker dan de presentatie. Ook kwaliteit, duurzaamheid en zelfs comfort zijn ondergeschikt aan de uit straling. Kortom: individualisme ten top. Alles kan, als het maar 'fun' is en anders dan anders. Optimisme Bont kleurenpalet Meubels en accessoires pi In Milaan - toch nog altijd het design-Mekka bij uitstek -bleek het al tijdens de laatste meubel vakbeurs: sterk in opkomst is de woonstijl waarin alles draait om natuurlijke eenvoud, ambacht en soberheid; geen high tech meer, maar low-tech. Veel mensen hebben genoeg van de over- gestyleerde interieurs en zoeken naar een nieuw, natuurlijk even wicht. Organische vormen, na tuurlijke materialen en lichte kleuren voeren de boventoon. De interieurs zijn weliswaar eenvou dig, maar beslist niet saai. Het is een thema waar je alle kanten mee op kunt: van de Japanse leegte tot de Scandinavische eenvoud, van primitieve Afrikaan se volkskunst tot Shaker invloeden. Back-to-nature Materialen Hout zet de toon Kleuren Stoffen II II II II II i m II il II «s; li II Woensdag 29 september 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER mi v.v, m ;Xv! m .v.v .v.v m .v.v v.v. 'av v.v. v.v v.v. m av. v.v M m M m I •Xv :W: m •ii m m .vX vX; M v.v. v.v vX; Xv! X*X v.v. v.v. v.v. •X<: va; av. VVV. X*X M vvv. m m v.v vvv. v.y *X: M Aandacht voor het interieur staat tegenwoor dig volop in de belangstelling. Bovendien is de tijd van het witte, koele interieur definitief voorbij. Het huis mag weer gedecoreerd wor den. De hele uitstraling van de moderne inte rieurs is veel warmer daan we in de jaren '80 zagen. Stoffen worden in de hele woning op allerlei creatieve manieren toegepast. Gordij nen spelen hierbij natuurlijk een belangrijke rol. Naast de toepassing van geplooide gordijnen die meestal een traditioneel karakter hebben, wordt gezocht naar mogelijkheden om gordij nen een decoratieve functie te geven. Door gordijnen zelf te maken kunnen ook de acces soires zoals gordijnenembrasses, kussens en kleden in dezelfde of contrasterende stoffen gecombineerd worden, waardoor een geheel eigen stijl en sfeer gecreëerd worden. Boven dien zijn tegenwoordig prachtige stoffen te koop, voor ieders smaak en voor ieders bud get. Het 'Groot Gordijnenboek' is een comple te handleiding voor het zelf maken van gordijnen. Een groot aantal ideeën wordt stap voor stap aan de hand van foto's en tekenin gen duidelijk uitgewerkt, zodat de zelfge maakte gordijnen een professioneel uiterlijk krijgen. In dit boek worden alle soorten gordij nen, zoals geplooide en gevoerde gordijnen, cafégordijnen, draperieën en blinds beschre ven. Ook voor het maken van embrasses en volants kunt u in dit boek terecht. Veel aan dacht wordt besteed aan het ophangen van gordijnen; waar het gordijn komt te hangen en de verschillende bevestigingsmogelijkheden. Alle naaitechnieken voor het maken van gor dijnen komen aan bod. De foto's en tekenin gen in dit boek zijn een inspiratiebron voor het realiseren van uw ideeën. De auteurs van het Groot Gordijnenboek, Marcella Bosch en Wilma van den Berg ver zorgen al enkele jaren cursussen op het ge bied van soft furnishings (naaien voor het interieur). Het Groot Gordijnenboek is te koop bij de boekhandel en kost f 27,50. Het is uit gegeven door uitgeverij Van Dishoeck. Mai«!lf Bosch VViinta van den Berg tëfï si In de laatste twee jaar heeft de open haard in de woonkamer een ware metamorfose onder gaan. In 1993 zijn de marmeren en kalkstenen schouwen bij zeer veel bouwers van moderne open haarden te vinden. Toch worden er door de bedrijven die juist in de authentieke schou wen en schoorsteenmantels gespecialiseerd zijn, al weer nieuwe trends gesignaleerd. Juist omdat er steeds meer voor een mooie schouw als omlijsting van de open haard wordt gekozen, weet de consument ook beter hoe dit zo belangrijke onderdeel van de huis kamer er precies uit moet zien. Zo is er duide lijk steeds meer vraag naar authentieke schouwen van fraaie en hoogwaardige mate rialen, zoals verschillende soorten Franse kalksteen en marmer in allerlei kleuren. Bijge voegde foto toont zo'n open haard: de antieke Regence schouw uit de 18e eeuw is afge werkt met de originele haardsteentjes uit de Loire streek. Daarnaast kan een keus worden gemaakt uit diverse gietijzeren haardplaten, roosters om in te stoken en allerlei materialen om de stookplaats mee af te werken. Com pleet gemonteerd wijkt de prijs van dit alles niet af van de prijs van een moderne open haard. Het stoken van een echt vuur van ste vige blokken hout is natuurlijk heel sfeervol op de kille avonden die we hier zo goed kennen. Toch kiezen steeds meer mensen voor een gasvuur, omdat je aan een echt houtvuur bij na nooit toekomt. En omdat er nu gelukkig gasblokken te koop zijn die werkelijk niet meer van een echt vuur te onderscheiden zijn. Er brandt dan iedere avond zonder gedoe een lekker vuur in de open haard. Gasblokken zijn te koop vanaf f 700,- (excl. montage, incl. BTW). Op dit moment worden open haarden met een mooie schouw steeds vaker in een pril stadium van een bouw opgenomen in het bestek. Vooral bij authentieke schouwen met een open haard is het belangrijk de maten van het rookknaal en die van het stookgat op el kaar af te stemmen. Bij projectmatige opzet van nieuwbouwappartementen is het opne men van een mooie schouw een goed ver koopargument. Onderstaande firma is ook op dit gebied een authoriteit. xxxxx-xx: Dit expressieve, dynamische woonthema spreekt vooral jonge mensen aan. Optimisme, vrolijkheid en lef zijn sleutelwoorden die op hen van toepassing zijn. Ze steken hun smaak niet onder stoelen of banken, maar fantaseren en experimenteren er vrolijk op los. Ze stoeien onbekommerd met vormen, kleuren en mate rialen wat leidt tot een verfrissende kijk op in terieurinrichting. Het vermengen van alle mogelijke stijlen is een onuitputtelijke inspiratiebron. Traditionele of klassieke elementen worden niet ge schuwd. Integendeel: steeds vaker worden ze op haast karikaturale wijze toegepast naast trendy design of (zelfgemaakte) kunst. Ge bloemde lampekapjes, kitscherige kroonluch ters en ambachtelijk houtsnijwerk; totaal uit hun verband gerukt blijken ze blikvangers bij uitstek! Woonthema Intuition. (Nederlands Interieur Instituut) De optimistische vrijheid-blijheid houding uit zich ook in het gebruik van frisse kleuren, felle accenten en gedurfde combinaties. Het borite kleurenpalet biedt voor elk wat wils: van zee groen tot zalmrose, van diepblauw tot oker geel. Kleur wordt ook vaak gebruikt als verbindend element. In dit jeugdige interieur kunnen allerlei vormen en materialen kris kras door elkaar gebruikt zijn; qua kleur sluiten ze echter wel perfect op elkaar aan, waardoor toch een harmonieus geheel ontstaat. Grappi ge, vrolijk gekleurde dessins zijn troef. Populair zijn ook in dit woonthema de folkloristische dessins uit verre culturen (Mexicaans, Afri kaans, Indiaas) in opwindende, vaak felge kleurde tinten en de strakke, grafische dessins in opvallende combinaties. Wat de meubels betreft staat modern design hoog op het verlanglijstje, maar ook namaak, regelrechte kitsch en zelfgemaakte ontwerpen vinden in dergelijke interieurs een plaatsje. Zo lang het maar opvalt en een zekere spanning aan het interieur geeft. We zien zowel ronde, organische als strakke, grafische vormen. En ook qua toegepaste materialen lijkt vrijwel al les mogelijk: staal naast rotan, hout naast kunststof. Stoelen en banken zijn vaak be kleed met stof, maar ook leer is in. Vooral ge print leer is momenteel een 'hot item'. Minstens zo belangrijk als de meubels, zijn de met zorg uitgekozen woonaccessoires. Felge- tinte lampen (van kroonluchters met flikkeren de nep-kaarsjes tot plastic opblaaslampen), vazen en schalen zijn sfeerbepalend. Ook de muren trekken de aandacht. Hetzij door een subtiel kleurtje, een bijzonder behangetje of opvallende, vaak grote kunstwerken (naar keus met een grote, of kleine k). En hierin zit 'm eigenlijk ook het leuke van dit woonthema: wispelturigheid hoeft namelijk niet veel te kosten. Een 'nieuw' interieur is vaak een kwestie van een ander verfje of behangetje, af en toe een andere opstelling of een stel nieu we accessoires. Met eenvoudige middelen worden op deze manier toch heel verrassende resultaten bereikt. |—v] - Woonthema Minimal. (Nederlands Interieur Instituut) Bij de inrichting is respect voor de natuur een belangrijk uitgangspunt. De 'back-to-nature' gedachte uit zich in een speciale interesse voor milieu-vriendelijke produkten en het ge bruik van recyclebare materialen, maar ook in een uitgesproken waardering voor 'oervor men' en kleuren en materialen zoals die in de natuur voorkomen. Bij het zoeken naar een voud speelt in de praktijk ook het 'less-is- more' idee een rol. De tijd van 'consuming' is voorbij. Er wordt rationeel omgegaan met hoogwaardige materialen. Mensen worden kritischer en kiezen bewust voor kwaliteit die lang mee gaat. Comfort wordt hierbij echter niet uit het oog verloren. Bekijken we het 'natuurlijke' interieur van de jaren '90 dan zijn het niet zozeer de vormen of kleuren die opvallen, als wel de toegepaste stoffen en materialen. Scherpe kleurcon trasten of opvallend vormgegeven meubels zijn er nauwelijks. Het zit 'm meer in de geraf fineerde combinaties van koel/warm, hard/zacht en ruw/glad. Alles draait om de uit straling van het materiaal en het optimaal be nutten van de materiaal-eigenschappen. Zo zien we relatief veel 'aaibare' bekledingstoffen zoals velours, wol en suede. Op de vloer doen sisal en kokos het goed, maar ook een ruige bouclé is er op zijn plaats. En wat te denken van jute, zeegras of aloë? Kelims en karpetten zorgen vaak voor een decoratief accent; op de vloer of aan de wand. De wandbekleding is over het algemeen licht van kleur, eventuele dessins vallen nauwelijks op. De wanden eisen dus geen aandacht voor zichzelf op, maar bieden een neutrale basis voor de inrich ting. Het spreekt voor zich dat in deze interieurs met name meubels van hout en rotan populair zijn. Eerlijke materialen, die een stukje natuur vertegenwoordigen en zich prima laten combi neren met andere natuurlijke materialen zoals leer, glas, gietijzer, keramiek en natuursteen. Soms in de vorm van robuuste, ietwat stoere meubels, soms als organische, haast sensueel vormgegeven ontwerpen op ranke pootjes. Mat-gelakt beuken, gebeitst grenen, sjiek noten- en kersehout; het hele scala aan hout soorten is vertegenwoordigd, elk met een ei gen uitstraling. Vrijwel elke meubelfabrikant heeft hout in de collectie; de keus is dus enorm. De gekozen kleuren sluiten aan bij een onge dwongen, natuurlijke levensstijl. Uitgesproken kleurcontrasten of accenten komen dan ook niet of nauwelijks voor. Het zijn de naturellen die het 'm doen. Ecru wordt vaak als basis ge nomen en spaarzaam aangevuld met ingeto gen ton-sur-ton tinten. Slechts hier en daar zien we een verbleekte tint mosgroen, nacht blauw of matpaars. Het is al met al een ietwat dof kleurenpalet dat herinneringen oproept aan de geuren en kleuren van water, uit gestrekte bossen en knapperend houtvuur. De kleuren ogen 'puur', maar de combinaties zijn wel degelijk doordacht. Het zijn natuurlijke kleuren die creatief zijn geïnterpreteerd en ge combineerd. Het geheel is dus zowel een ode aan de natuur, als aan de mens. Niet alleen eerlijke materialen en ingetogen kleuren dragen bij aan de natuurlijke elegantie van deze interieurs; ook voor stoffen is een belangrijke rol weggelegd. Wat de bekle dingstoffen betreft zien we veelal ongebleekte katoen, ruwe canvas of linnen. Meestal in een uni, op een enkel streepje na. Stofdessins worden eerder bepaald door textuur, reliëf en weefeffecten dan door drukdessin of kleur. De sporadische dessins die er zijn, tonen folk loristische of sobere dessins, of een combina tie van organische en grafische vormen. Bekij ken we de collecties bedtextiel dan zijn puur natuurlijke materialen zoals katoen en de prak tische kreukvrije stoffen duidelijk in opkomst. rim •X'XX-XvX •XvXvX •XvXvXvXvXv V. XvX\vXvXvX V av vav. va v/avavavi va; ;\v;v.X-X\«X-XvX\\ !;jXvXvXv •X\«X-X'XvX*X-> x"x«x":':'x-:*:-:X: vX;X x*:* igjggigjiig:: Een Spica-stoel. v.v X:X .v.v m m m :X:X •Xv: '.;'.;X; 8$ :Xx fxj vX;: m vx-: vX;: X'X ;Xv vX;! Siv v.v. av.' v.v. :X:X x-x 88 :X:X m M W ffl M £X: SX: jij xX: X'X •Xv

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 17