i
I
i
Zelf gordijnen maken, nu
voor iedereen bereikbaar
Nieuwe trends open
haard en marmeren schouw
Intuïtieve interieurs
Simpele soberheid
I
I
I
1
m
I
I
i
Üi
M
i
i
i
§1
m
iü
Complete bandleiding voor liet maken van gordijnen
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die zich van niks of niemand iets
aantrekken en gewoon doen waar ze zélf zin in hebben. Ook wat hun
interieur betreft. Dit zijn geen trendvolgers, maar trendsetters. Alles wat
ze mooi vinden, wordt samengevoegd tot een kleurige, haast ondefi
nieerbare mix. Het resultaat is een voortdurend wisselend interieur
waarin de persoonlijke smaak en intuïtie van de bewoner(s) het enige
uitgangspunt is. Het effect is vaak belangrijker dan de presentatie. Ook
kwaliteit, duurzaamheid en zelfs comfort zijn ondergeschikt aan de uit
straling. Kortom: individualisme ten top. Alles kan, als het maar 'fun' is
en anders dan anders.
Optimisme
Bont kleurenpalet
Meubels en accessoires
pi
In Milaan - toch nog altijd het
design-Mekka bij uitstek -bleek
het al tijdens de laatste meubel
vakbeurs: sterk in opkomst is de
woonstijl waarin alles draait om
natuurlijke eenvoud, ambacht en
soberheid; geen high tech meer,
maar low-tech. Veel mensen
hebben genoeg van de over-
gestyleerde interieurs en zoeken
naar een nieuw, natuurlijk even
wicht. Organische vormen, na
tuurlijke materialen en lichte
kleuren voeren de boventoon. De
interieurs zijn weliswaar eenvou
dig, maar beslist niet saai. Het is
een thema waar je alle kanten
mee op kunt: van de Japanse
leegte tot de Scandinavische
eenvoud, van primitieve Afrikaan
se volkskunst tot Shaker
invloeden.
Back-to-nature
Materialen
Hout zet de toon
Kleuren
Stoffen
II
II
II
II
II
i
m
II
il
II
«s;
li
II
Woensdag 29 september 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
mi
v.v,
m
;Xv!
m
.v.v
.v.v
m
.v.v
v.v.
'av
v.v.
v.v
v.v.
m
av.
v.v
M
m
M
m
I
•Xv
:W:
m
•ii
m
m
.vX
vX;
M
v.v.
v.v
vX;
Xv!
X*X
v.v.
v.v.
v.v.
•X<:
va;
av.
VVV.
X*X
M
vvv.
m
m
v.v
vvv.
v.y
*X:
M
Aandacht voor het interieur staat tegenwoor
dig volop in de belangstelling. Bovendien is de
tijd van het witte, koele interieur definitief
voorbij. Het huis mag weer gedecoreerd wor
den. De hele uitstraling van de moderne inte
rieurs is veel warmer daan we in de jaren '80
zagen. Stoffen worden in de hele woning op
allerlei creatieve manieren toegepast. Gordij
nen spelen hierbij natuurlijk een belangrijke
rol.
Naast de toepassing van geplooide gordijnen
die meestal een traditioneel karakter hebben,
wordt gezocht naar mogelijkheden om gordij
nen een decoratieve functie te geven. Door
gordijnen zelf te maken kunnen ook de acces
soires zoals gordijnenembrasses, kussens en
kleden in dezelfde of contrasterende stoffen
gecombineerd worden, waardoor een geheel
eigen stijl en sfeer gecreëerd worden. Boven
dien zijn tegenwoordig prachtige stoffen te
koop, voor ieders smaak en voor ieders bud
get. Het 'Groot Gordijnenboek' is een comple
te handleiding voor het zelf maken van
gordijnen. Een groot aantal ideeën wordt stap
voor stap aan de hand van foto's en tekenin
gen duidelijk uitgewerkt, zodat de zelfge
maakte gordijnen een professioneel uiterlijk
krijgen. In dit boek worden alle soorten gordij
nen, zoals geplooide en gevoerde gordijnen,
cafégordijnen, draperieën en blinds beschre
ven. Ook voor het maken van embrasses en
volants kunt u in dit boek terecht. Veel aan
dacht wordt besteed aan het ophangen van
gordijnen; waar het gordijn komt te hangen en
de verschillende bevestigingsmogelijkheden.
Alle naaitechnieken voor het maken van gor
dijnen komen aan bod. De foto's en tekenin
gen in dit boek zijn een inspiratiebron voor het
realiseren van uw ideeën.
De auteurs van het Groot Gordijnenboek,
Marcella Bosch en Wilma van den Berg ver
zorgen al enkele jaren cursussen op het ge
bied van soft furnishings (naaien voor het
interieur). Het Groot Gordijnenboek is te koop
bij de boekhandel en kost f 27,50. Het is uit
gegeven door uitgeverij Van Dishoeck.
Mai«!lf Bosch
VViinta van den Berg
tëfï si
In de laatste twee jaar heeft de open haard in
de woonkamer een ware metamorfose onder
gaan. In 1993 zijn de marmeren en kalkstenen
schouwen bij zeer veel bouwers van moderne
open haarden te vinden. Toch worden er door
de bedrijven die juist in de authentieke schou
wen en schoorsteenmantels gespecialiseerd
zijn, al weer nieuwe trends gesignaleerd.
Juist omdat er steeds meer voor een mooie
schouw als omlijsting van de open haard
wordt gekozen, weet de consument ook beter
hoe dit zo belangrijke onderdeel van de huis
kamer er precies uit moet zien. Zo is er duide
lijk steeds meer vraag naar authentieke
schouwen van fraaie en hoogwaardige mate
rialen, zoals verschillende soorten Franse
kalksteen en marmer in allerlei kleuren. Bijge
voegde foto toont zo'n open haard: de antieke
Regence schouw uit de 18e eeuw is afge
werkt met de originele haardsteentjes uit de
Loire streek. Daarnaast kan een keus worden
gemaakt uit diverse gietijzeren haardplaten,
roosters om in te stoken en allerlei materialen
om de stookplaats mee af te werken. Com
pleet gemonteerd wijkt de prijs van dit alles
niet af van de prijs van een moderne open
haard. Het stoken van een echt vuur van ste
vige blokken hout is natuurlijk heel sfeervol op
de kille avonden die we hier zo goed kennen.
Toch kiezen steeds meer mensen voor een
gasvuur, omdat je aan een echt houtvuur bij
na nooit toekomt. En omdat er nu gelukkig
gasblokken te koop zijn die werkelijk niet meer
van een echt vuur te onderscheiden zijn. Er
brandt dan iedere avond zonder gedoe een
lekker vuur in de open haard. Gasblokken zijn
te koop vanaf f 700,- (excl. montage, incl.
BTW). Op dit moment worden open haarden
met een mooie schouw steeds vaker in een
pril stadium van een bouw opgenomen in het
bestek. Vooral bij authentieke schouwen met
een open haard is het belangrijk de maten van
het rookknaal en die van het stookgat op el
kaar af te stemmen. Bij projectmatige opzet
van nieuwbouwappartementen is het opne
men van een mooie schouw een goed ver
koopargument. Onderstaande firma is ook op
dit gebied een authoriteit.
xxxxx-xx:
Dit expressieve, dynamische woonthema
spreekt vooral jonge mensen aan. Optimisme,
vrolijkheid en lef zijn sleutelwoorden die op
hen van toepassing zijn. Ze steken hun smaak
niet onder stoelen of banken, maar fantaseren
en experimenteren er vrolijk op los. Ze stoeien
onbekommerd met vormen, kleuren en mate
rialen wat leidt tot een verfrissende kijk op in
terieurinrichting.
Het vermengen van alle mogelijke stijlen is
een onuitputtelijke inspiratiebron. Traditionele
of klassieke elementen worden niet ge
schuwd. Integendeel: steeds vaker worden ze
op haast karikaturale wijze toegepast naast
trendy design of (zelfgemaakte) kunst. Ge
bloemde lampekapjes, kitscherige kroonluch
ters en ambachtelijk houtsnijwerk; totaal uit
hun verband gerukt blijken ze blikvangers bij
uitstek!
Woonthema Intuition. (Nederlands Interieur Instituut)
De optimistische vrijheid-blijheid houding uit
zich ook in het gebruik van frisse kleuren, felle
accenten en gedurfde combinaties. Het borite
kleurenpalet biedt voor elk wat wils: van zee
groen tot zalmrose, van diepblauw tot oker
geel. Kleur wordt ook vaak gebruikt als
verbindend element. In dit jeugdige interieur
kunnen allerlei vormen en materialen kris kras
door elkaar gebruikt zijn; qua kleur sluiten ze
echter wel perfect op elkaar aan, waardoor
toch een harmonieus geheel ontstaat. Grappi
ge, vrolijk gekleurde dessins zijn troef. Populair
zijn ook in dit woonthema de folkloristische
dessins uit verre culturen (Mexicaans, Afri
kaans, Indiaas) in opwindende, vaak felge
kleurde tinten en de strakke, grafische dessins
in opvallende combinaties.
Wat de meubels betreft staat modern design
hoog op het verlanglijstje, maar ook namaak,
regelrechte kitsch en zelfgemaakte ontwerpen
vinden in dergelijke interieurs een plaatsje. Zo
lang het maar opvalt en een zekere spanning
aan het interieur geeft. We zien zowel ronde,
organische als strakke, grafische vormen. En
ook qua toegepaste materialen lijkt vrijwel al
les mogelijk: staal naast rotan, hout naast
kunststof. Stoelen en banken zijn vaak be
kleed met stof, maar ook leer is in. Vooral ge
print leer is momenteel een 'hot item'.
Minstens zo belangrijk als de meubels, zijn de
met zorg uitgekozen woonaccessoires. Felge-
tinte lampen (van kroonluchters met flikkeren
de nep-kaarsjes tot plastic opblaaslampen),
vazen en schalen zijn sfeerbepalend. Ook de
muren trekken de aandacht. Hetzij door een
subtiel kleurtje, een bijzonder behangetje of
opvallende, vaak grote kunstwerken (naar
keus met een grote, of kleine k). En hierin zit
'm eigenlijk ook het leuke van dit woonthema:
wispelturigheid hoeft namelijk niet veel te
kosten. Een 'nieuw' interieur is vaak een
kwestie van een ander verfje of behangetje, af
en toe een andere opstelling of een stel nieu
we accessoires. Met eenvoudige middelen
worden op deze manier toch heel verrassende
resultaten bereikt.
|—v] -
Woonthema Minimal. (Nederlands Interieur Instituut)
Bij de inrichting is respect voor de natuur een
belangrijk uitgangspunt. De 'back-to-nature'
gedachte uit zich in een speciale interesse
voor milieu-vriendelijke produkten en het ge
bruik van recyclebare materialen, maar ook in
een uitgesproken waardering voor 'oervor
men' en kleuren en materialen zoals die in de
natuur voorkomen. Bij het zoeken naar een
voud speelt in de praktijk ook het 'less-is-
more' idee een rol. De tijd van 'consuming' is
voorbij. Er wordt rationeel omgegaan met
hoogwaardige materialen. Mensen worden
kritischer en kiezen bewust voor kwaliteit die
lang mee gaat. Comfort wordt hierbij echter
niet uit het oog verloren.
Bekijken we het 'natuurlijke' interieur van de
jaren '90 dan zijn het niet zozeer de vormen
of kleuren die opvallen, als wel de toegepaste
stoffen en materialen. Scherpe kleurcon
trasten of opvallend vormgegeven meubels
zijn er nauwelijks. Het zit 'm meer in de geraf
fineerde combinaties van koel/warm,
hard/zacht en ruw/glad. Alles draait om de uit
straling van het materiaal en het optimaal be
nutten van de materiaal-eigenschappen. Zo
zien we relatief veel 'aaibare' bekledingstoffen
zoals velours, wol en suede. Op de vloer doen
sisal en kokos het goed, maar ook een ruige
bouclé is er op zijn plaats. En wat te denken
van jute, zeegras of aloë? Kelims en karpetten
zorgen vaak voor een decoratief accent; op de
vloer of aan de wand. De wandbekleding is
over het algemeen licht van kleur, eventuele
dessins vallen nauwelijks op. De wanden
eisen dus geen aandacht voor zichzelf op,
maar bieden een neutrale basis voor de inrich
ting.
Het spreekt voor zich dat in deze interieurs
met name meubels van hout en rotan populair
zijn. Eerlijke materialen, die een stukje natuur
vertegenwoordigen en zich prima laten combi
neren met andere natuurlijke materialen zoals
leer, glas, gietijzer, keramiek en natuursteen.
Soms in de vorm van robuuste, ietwat stoere
meubels, soms als organische, haast sensueel
vormgegeven ontwerpen op ranke pootjes.
Mat-gelakt beuken, gebeitst grenen, sjiek
noten- en kersehout; het hele scala aan hout
soorten is vertegenwoordigd, elk met een ei
gen uitstraling. Vrijwel elke meubelfabrikant
heeft hout in de collectie; de keus is dus
enorm.
De gekozen kleuren sluiten aan bij een onge
dwongen, natuurlijke levensstijl. Uitgesproken
kleurcontrasten of accenten komen dan ook
niet of nauwelijks voor. Het zijn de naturellen
die het 'm doen. Ecru wordt vaak als basis ge
nomen en spaarzaam aangevuld met ingeto
gen ton-sur-ton tinten. Slechts hier en daar
zien we een verbleekte tint mosgroen, nacht
blauw of matpaars. Het is al met al een ietwat
dof kleurenpalet dat herinneringen oproept
aan de geuren en kleuren van water, uit
gestrekte bossen en knapperend houtvuur. De
kleuren ogen 'puur', maar de combinaties zijn
wel degelijk doordacht. Het zijn natuurlijke
kleuren die creatief zijn geïnterpreteerd en ge
combineerd. Het geheel is dus zowel een ode
aan de natuur, als aan de mens.
Niet alleen eerlijke materialen en ingetogen
kleuren dragen bij aan de natuurlijke elegantie
van deze interieurs; ook voor stoffen is een
belangrijke rol weggelegd. Wat de bekle
dingstoffen betreft zien we veelal ongebleekte
katoen, ruwe canvas of linnen. Meestal in een
uni, op een enkel streepje na. Stofdessins
worden eerder bepaald door textuur, reliëf en
weefeffecten dan door drukdessin of kleur. De
sporadische dessins die er zijn, tonen folk
loristische of sobere dessins, of een combina
tie van organische en grafische vormen. Bekij
ken we de collecties bedtextiel dan zijn puur
natuurlijke materialen zoals katoen en de prak
tische kreukvrije stoffen duidelijk in opkomst.
rim
•X'XX-XvX
•XvXvX
•XvXvXvXvXv
V.
XvX\vXvXvX
V
av
vav.
va
v/avavavi
va;
;\v;v.X-X\«X-XvX\\
!;jXvXvXv
•X\«X-X'XvX*X->
x"x«x":':'x-:*:-:X:
vX;X
x*:*
igjggigjiig::
Een Spica-stoel.
v.v
X:X
.v.v
m
m
m
:X:X
•Xv:
'.;'.;X;
8$
:Xx
fxj
vX;:
m
vx-:
vX;:
X'X
;Xv
vX;!
Siv
v.v.
av.'
v.v.
:X:X
x-x
88
:X:X
m
M
W
ffl
M
£X:
SX:
jij
xX:
X'X
•Xv