Chrysler Neon als lichtend voorbeeld Xedos 9 als topmodel in Mazda-lijn k Veranderingen bij Peugeot Samengaan Renault-Volvo definitief Wijzigingen bij Opel Vierde jaargang, nummer 19 PZC WEEKBLADEN an deze Autokrant werken mee: Woensdag 22 september 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Johan Murre van Garage Joh. Murre in Vlis- singen Dirk van der Net van AOC Redactie en eindredactie Ad Hanneman aHHHnnnBMi Het merk Chrysler maakte in 1988 een suc cesvolle rentree op de Europese markt. Toch blijkt dit succes vrijwel volledig gebaseerd te zijn op de Voyager en de beide Jeep-modellen. Wat betreft personenauto's heeft Chrysler nog nauwelijks een rol van betekenis kunnen spelen. Chrysler introduceert half volgend jaar de nieuwe Neon op de Europese markt. Chrysler gebruikte de naam Neon al eerder voor een prototype, dat twee jaar geleden menig auto tentoonstelling bezocht. De uiteindelijke pro- duktieversie is zichtbaar van het prototype afgeleid. Deze compacte vierdeurs sedan of tweedeurs coupé is natuurlijk bedoeld voor al le markten waarop Chrysler vertegenwoor digd is, maar lijkt op een Europese leest geschoeid te zijn. De auto heeft een opvallen de vormgeving en lijkt een beetje het grote broertje van de Mazda 121, terwijl ook aan de Mondeo gedacht kan worden. Toch zien we aan de achterkant ook stijl-overeenkomsten met de Citroën Xantia. Zeer kenmerkend is de bolle daklijn en het front met de ronde koplampen. Veiligheid is een item dat aan de Amerikanen kan worden overgelaten. De Neon heeft natuurlijk verstevi- gingsbalken in de portieren, verstelbare gor dels voorin, hoofdsteunen op alle zitplaatsen en schokabsorberende bumpers. Tegen meer prijs wordt ABS geleverd en eventueel een geïntegreerd kinderzitje. Voorin ligt een 2 liter 4 cilinder 16-kleppenmotor met een vermo gen van 132 pk. Het maximale koppel van 175 Nm wordt bij 5000 tr/min bereikt. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. De Chrysler Neon zal gaan concurreren met zakenauto's als de Peugeot 405, Opel Vectra en Mazda 626 en zal naar verwachting rond de f.40.000,- star ten. In Amerika starten de verkopen in januari, terwijl de coupé pas in september wordt ver wacht. Europa komt vanaf het voorjaar aan de beurt. De geruchten rond de fusie tussen Volvo en Renault zijn nu volledig bevestigd. De twee autofabrikanten, die nog niet zo lang geleden een fors deel van hun aandelen verwisselden, worden samen de zesde autofabrikant ter we reld. Het concern is goed voor een omzet van 81 miljard gulden en een werknemeraantal van 210.000. Het is niet onmogelijk dat de Renauit-Volvo Holding in Nederland wordt gevestigd, zoals dat al bij meer grote ondernemingen het geval is vanwege fiscale voordelen. Renault wordt met 65% de sterkste partner in de fusie. Het moederbedrijf gaat Renault-Volvo Automotive heten. Volvo krijgt hierin echter een vetorecht voor iedere strategische beslissing. De huidige president van AB Volvo, Pehr Gyllenhammar, wordt president van de twee raden van bestuur van Renault-Volvo Automotive en de Renault Volvo Holding. Louis Schweitzer, de huidige president-directeur van Renault gaat waarschijnlijk de directie over beide onderne mingen voeren. van veiligheid en milieu kan voldoen. Airbags, gordelspanners en flankbescherming zijn dan een vanzelfsprekendheid. ABS is te vinden op beide motorvarianten, terwijl ook Traction Controle en vierwielbesturing mogelijk zijn. Beide V6-motoren hebben 4 kleppen per cilin der bediend door twee bovenliggende nokken- assen per cilinderrij. De 2 liter levert een ver mogen van 147 pk bij 6000 tr/min, terwijl de 2.5 liter goed is voor 171 pk bij hetzelfde toe rental. De dwars voorin geplaatste 6-pitters zijn enorm stil en worden standaard gekop peld aan een handgeschakelde vijfbak. Uiter aard is tegen meerprijs een automaat te bestellen, echter alleen op de 2.5. De 4,82 meter lange en 1410 kg wegende Xedos 9 haalt als 2 liter een topsnelheid van 202 km/u en heeft 10,7 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De 2.5 liter brengt het tot 220 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 8,6 seconden. De uitrusting van de Xedos 9 is een topmodel waardig met ondermeer een aparte hoogte verstelling voor voor- en achterzijde van de stoelzitting, met leer bekleed instrumenta rium, lichtmetalen velgen, elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale vergrendeling met afstandbediening, snelheidsafhankelijke stuur bekrachtiging, ABS, twee airbags en een inbraak-alarm. De nieuwe Xedos 9 wordt van af medio november in Nederland leverbaar. Onder het mom van prototype zorgde Seat in Frankfurt tijdens de autotentoonstelling on langs voor de enige echte verrassing. De Cor doba is een vierdeurs sedan op basis van de nieuwe Ibiza. De auto zal vervroegd en dat betekent nog voor het einde van dit jaar aan het programma worden toegevoegd. De auto is 4,11 meter lang en heeft het groot ste deel van zijn carrosserie gemeen met de Ibiza 5-deurs. Alleen de achtersteven is speci fiek. De bagageruimte heeft een forse inhoud van 455 liter. Onder de motorkap zullen onder andere een 1.4 liter van 60 pk, een nieuwe 1.8 liter 16-klepper van I30 pk en een ö8 pk ster ke diesel een plaats vinden. Maar ook de an dere motoren uit de Ibiza-reeks met uitzondering van de 1.0 en 1.3 zullen weer te rugkeren. Uiteraard wordt de Cordoba aange boden in drie verschillende uitrustingsniveau's. De snelste versie, de 1.8 16V levert 130 pk en maximaal koppel van 162 Nm bij 4200 tr/min. De auto haalt een top van 206 km/u en heeft 9,1 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Dit alles bij een wagengewicht van 1070 kg. Wat prijs betreft zal de Cordoba precies tussen de Ibiza en To ledo geplaatst worden. Jacobus Bosselaar van Bosselaar Auto schade in Koudekerke, Karei Hofman van Garage Hofman in Vlis- singen Opel brengt voor het modellenjaar 1994 voor al enkele wijzigingen in de verschillende uit rustingsniveaus en op technisch vlak. Zo gaat Opel voor de Corsa een full-size airbag en een automatische viertraps transmissie leveren voor een bedrag van f.2.850,- op de 1.4 liter modellen.In de sportieve GSI is vanaf novem ber de stuurbekrachtiging standaard. In de Astra '94 vinden we op het dashboard de bekende centrale display waarop niet al leen de tijd en datum, maar voortaan ook de buitentemperatuur aangegeven wordt. De GT- en Club-versies zijn verdwenen en worden vervangen door verscheidene Sportive- uitvoeringen. Op de GSI-modellen worden de full-size airbag en elektrisch bediende voor- portierruiten standaard gemonteerd. De die selmotoren in Astra en Vectra worden met een oxidatie-katalysator uitgerust en verder wordt de eerder aangekondigde nieuwe 1.6 li ter benzinemotor op de markt gebracht. Deze is in de Astra en Vectra verkrijgbaar en vol doet aan de strenge milieu eisen die in 1996 van kracht zullen worden. De motor levert 71 pk en heeft een gemiddeld verbruik van 7.2 li ter per 100 km. De Vectra 2 liter en V6 krijgen standaard een airconditioning. Ter verhoging van de veilig heid wordt er een passagiers airbag in combi natie met een bestuurdersairbag leverbaar, die in de standaarduitvoeirng van de CD, Turbo 4x4 en V6 wordt opgenomen. Deze vernieuwingen gelden ook voor de spor tieve Calibra, die vanaf nu ook met de 170 pk V6 kan worden geleverd. Deze auto haalt een topsnelheid van 237 km/u. Standaard is de Traction Control wat het doorslippen van de aangedreven wielen op glad wegdek tegen gaan. Standaard heeft deze auto net zoals de Vectra V6 een automatische transmissie, maar een handgeschakelde vijfversnellings bak is tegen minderprijs leverbaar. De aircon ditioning is in tegenstelling tot de Vectra op alle modellen standaard. Verder zien we nog wat detailveranderingen op de ander Opeis. Zo krijgt de Frontera diesel ook een oxidatie-katalysator mee en wordt het mogelijk om een airco te monteren. De grote vierwielaangedreven Monterey heeft als uitbreiding op de optielijst lederen bekleding met stoelverwarming en elektrische verstel ling van de bestuurdersstoel. Tenslotte krijgt ook de Amerikaanse Pontiac Trans Sport een standaard airbag aan de bestuurderszijde mee. Het modellenjaar 1994 brengt een aantal wij zigingen op de bestaande Peugeotmodellen. Zo is het programma van de 106 uitgebreid met de Roland Garros. Deze 1.4 liter-variant heeft standaard een glazen schuifdak, licht metalen velgen, specifieke groene metaallak, de Roland Garros bekleding in wit leer en stof, rode veiligheidsgordels en verder alle elemen ten uit de XT 1.4. De 106 Roland Garros wordt aangeboden voor f.33.400,-. Alle Peu geot 106 krijgen een achterruitverwarming met automatische uitschakeling en gordels met een snel-blokkeersysteem. Nieuwe opties zijn ABS van de XR, leer op de XSi en een in delen neerklapbare achterbank op de ACE en XS. Verder zijn bij alle modellen de standaard uitrustingen uitgebreid. De 106 is er vanaf f.20.390,-. De 205 wordt verder ingekrompen. Nieuw is de 1.4 liter motor in de XS. Deze auto haalt met de 75 pk krachtbron een top van 175 km/u en heeft 10,6 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te behalen. De 205 XS 1.4 kost f.30.940,/. Alle modellen van de 205 hebben vanaf nu een gladde plaat tussen de achterlichten. Nieuw is ook de 205 Ace diesel. De Peugeot 309 wordt vanaf model jaar 1994 niet meer geleverd. Het leve ringsprogramma van de 306 wordt daarentegen weer fors uitgebreid. Aan de ba sis is er nu de 306 XN met een 1.1 liter motor. Hiermee haalt de 306 een top van 155 km/u en wordt het sprintje van 0 tot 100 in 18,4 se conden volbracht. Deze basis 306 kost f.27.350,/. Bij de 405 worden de mogelijkheden uitge breid met de GRi 2 liter, de turbodiesel in GR- uitvoering, de Break SR 1.8 en de Break SRi 2.0. De 405 beschikt overigens als sinds ja nuari over beschermingsbalken in de portie ren. Bij de 605 blijft het leveringsprogramma ongewijzigd. Het topmodel van Peugeot krijgt alleen op details aangepaste uitrustings niveaus. Seat Cordoba als Ibiza sedan Op de IAA werd nieuwe Xedos 9 onthuld, de auto die het topmodel van de Mazda-lijn gaat worden. Met de komst van deze grote, nieu we auto kunnen we inmiddels van een Xedos- programma spreken. Zowel de Xedos 6 als 9 worden in een speciaal daarvoor ingerichte fa briek in het Japanse Hofu gebouwd. Bij de ontwikkeling van de Xedos 9 is ervoor ge zorgd dat de auto niet alleen aan de huidige, maar ook de toekomstige eisen op het gebied

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 11