Chrysler Neon als lichtend voorbeeld
Xedos 9 als topmodel in Mazda-lijn
k
Veranderingen bij Peugeot
Samengaan
Renault-Volvo
definitief
Wijzigingen
bij Opel
Vierde jaargang, nummer 19
PZC WEEKBLADEN
an deze Autokrant
werken mee:
Woensdag 22 september 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER
11
Johan Murre van Garage Joh. Murre in Vlis-
singen
Dirk van der Net van AOC
Redactie en eindredactie Ad Hanneman
aHHHnnnBMi
Het merk Chrysler maakte in 1988 een suc
cesvolle rentree op de Europese markt. Toch
blijkt dit succes vrijwel volledig gebaseerd te
zijn op de Voyager en de beide Jeep-modellen.
Wat betreft personenauto's heeft Chrysler
nog nauwelijks een rol van betekenis kunnen
spelen.
Chrysler introduceert half volgend jaar de
nieuwe Neon op de Europese markt. Chrysler
gebruikte de naam Neon al eerder voor een
prototype, dat twee jaar geleden menig auto
tentoonstelling bezocht. De uiteindelijke pro-
duktieversie is zichtbaar van het prototype
afgeleid. Deze compacte vierdeurs sedan of
tweedeurs coupé is natuurlijk bedoeld voor al
le markten waarop Chrysler vertegenwoor
digd is, maar lijkt op een Europese leest
geschoeid te zijn. De auto heeft een opvallen
de vormgeving en lijkt een beetje het grote
broertje van de Mazda 121, terwijl ook aan de
Mondeo gedacht kan worden. Toch zien we
aan de achterkant ook stijl-overeenkomsten
met de Citroën Xantia.
Zeer kenmerkend is de bolle daklijn en het
front met de ronde koplampen. Veiligheid is
een item dat aan de Amerikanen kan worden
overgelaten. De Neon heeft natuurlijk verstevi-
gingsbalken in de portieren, verstelbare gor
dels voorin, hoofdsteunen op alle zitplaatsen
en schokabsorberende bumpers. Tegen meer
prijs wordt ABS geleverd en eventueel een
geïntegreerd kinderzitje. Voorin ligt een 2 liter
4 cilinder 16-kleppenmotor met een vermo
gen van 132 pk. Het maximale koppel van
175 Nm wordt bij 5000 tr/min bereikt. De
voorwielen worden aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak. De Chrysler Neon
zal gaan concurreren met zakenauto's als de
Peugeot 405, Opel Vectra en Mazda 626 en
zal naar verwachting rond de f.40.000,- star
ten. In Amerika starten de verkopen in januari,
terwijl de coupé pas in september wordt ver
wacht. Europa komt vanaf het voorjaar aan de
beurt.
De geruchten rond de fusie tussen Volvo en
Renault zijn nu volledig bevestigd. De twee
autofabrikanten, die nog niet zo lang geleden
een fors deel van hun aandelen verwisselden,
worden samen de zesde autofabrikant ter we
reld. Het concern is goed voor een omzet van
81 miljard gulden en een werknemeraantal
van 210.000.
Het is niet onmogelijk dat de Renauit-Volvo
Holding in Nederland wordt gevestigd, zoals
dat al bij meer grote ondernemingen het geval
is vanwege fiscale voordelen. Renault wordt
met 65% de sterkste partner in de fusie. Het
moederbedrijf gaat Renault-Volvo Automotive
heten. Volvo krijgt hierin echter een vetorecht
voor iedere strategische beslissing. De huidige
president van AB Volvo, Pehr Gyllenhammar,
wordt president van de twee raden van
bestuur van Renault-Volvo Automotive en de
Renault Volvo Holding. Louis Schweitzer, de
huidige president-directeur van Renault gaat
waarschijnlijk de directie over beide onderne
mingen voeren.
van veiligheid en milieu kan voldoen. Airbags,
gordelspanners en flankbescherming zijn dan
een vanzelfsprekendheid. ABS is te vinden op
beide motorvarianten, terwijl ook Traction
Controle en vierwielbesturing mogelijk zijn.
Beide V6-motoren hebben 4 kleppen per cilin
der bediend door twee bovenliggende nokken-
assen per cilinderrij. De 2 liter levert een ver
mogen van 147 pk bij 6000 tr/min, terwijl de
2.5 liter goed is voor 171 pk bij hetzelfde toe
rental. De dwars voorin geplaatste 6-pitters
zijn enorm stil en worden standaard gekop
peld aan een handgeschakelde vijfbak. Uiter
aard is tegen meerprijs een automaat te
bestellen, echter alleen op de 2.5. De 4,82
meter lange en 1410 kg wegende Xedos 9
haalt als 2 liter een topsnelheid van 202 km/u
en heeft 10,7 seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. De 2.5 liter brengt het tot
220 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 8,6
seconden.
De uitrusting van de Xedos 9 is een topmodel
waardig met ondermeer een aparte hoogte
verstelling voor voor- en achterzijde van de
stoelzitting, met leer bekleed instrumenta
rium, lichtmetalen velgen, elektrisch bediende
ramen en spiegels, centrale vergrendeling met
afstandbediening, snelheidsafhankelijke stuur
bekrachtiging, ABS, twee airbags en een
inbraak-alarm. De nieuwe Xedos 9 wordt van
af medio november in Nederland leverbaar.
Onder het mom van prototype zorgde Seat in
Frankfurt tijdens de autotentoonstelling on
langs voor de enige echte verrassing. De Cor
doba is een vierdeurs sedan op basis van de
nieuwe Ibiza. De auto zal vervroegd en dat
betekent nog voor het einde van dit jaar aan
het programma worden toegevoegd.
De auto is 4,11 meter lang en heeft het groot
ste deel van zijn carrosserie gemeen met de
Ibiza 5-deurs. Alleen de achtersteven is speci
fiek. De bagageruimte heeft een forse inhoud
van 455 liter. Onder de motorkap zullen onder
andere een 1.4 liter van 60 pk, een nieuwe 1.8
liter 16-klepper van I30 pk en een ö8 pk ster
ke diesel een plaats vinden. Maar ook de an
dere motoren uit de Ibiza-reeks met
uitzondering van de 1.0 en 1.3 zullen weer te
rugkeren. Uiteraard wordt de Cordoba aange
boden in drie verschillende
uitrustingsniveau's. De snelste versie, de 1.8
16V levert 130 pk en maximaal koppel van
162 Nm bij 4200 tr/min. De auto haalt een top
van 206 km/u en heeft 9,1 seconden nodig
om de 100 km/u te bereiken. Dit alles bij een
wagengewicht van 1070 kg. Wat prijs betreft
zal de Cordoba precies tussen de Ibiza en To
ledo geplaatst worden.
Jacobus Bosselaar van Bosselaar Auto
schade in Koudekerke,
Karei Hofman van Garage Hofman in Vlis-
singen
Opel brengt voor het modellenjaar 1994 voor
al enkele wijzigingen in de verschillende uit
rustingsniveaus en op technisch vlak. Zo gaat
Opel voor de Corsa een full-size airbag en een
automatische viertraps transmissie leveren
voor een bedrag van f.2.850,- op de 1.4 liter
modellen.In de sportieve GSI is vanaf novem
ber de stuurbekrachtiging standaard.
In de Astra '94 vinden we op het dashboard
de bekende centrale display waarop niet al
leen de tijd en datum, maar voortaan ook de
buitentemperatuur aangegeven wordt. De GT-
en Club-versies zijn verdwenen en worden
vervangen door verscheidene Sportive-
uitvoeringen. Op de GSI-modellen worden de
full-size airbag en elektrisch bediende voor-
portierruiten standaard gemonteerd. De die
selmotoren in Astra en Vectra worden met
een oxidatie-katalysator uitgerust en verder
wordt de eerder aangekondigde nieuwe 1.6 li
ter benzinemotor op de markt gebracht. Deze
is in de Astra en Vectra verkrijgbaar en vol
doet aan de strenge milieu eisen die in 1996
van kracht zullen worden. De motor levert 71
pk en heeft een gemiddeld verbruik van 7.2 li
ter per 100 km.
De Vectra 2 liter en V6 krijgen standaard een
airconditioning. Ter verhoging van de veilig
heid wordt er een passagiers airbag in combi
natie met een bestuurdersairbag leverbaar, die
in de standaarduitvoeirng van de CD, Turbo
4x4 en V6 wordt opgenomen.
Deze vernieuwingen gelden ook voor de spor
tieve Calibra, die vanaf nu ook met de 170 pk
V6 kan worden geleverd. Deze auto haalt een
topsnelheid van 237 km/u. Standaard is de
Traction Control wat het doorslippen van de
aangedreven wielen op glad wegdek tegen
gaan. Standaard heeft deze auto net zoals de
Vectra V6 een automatische transmissie,
maar een handgeschakelde vijfversnellings
bak is tegen minderprijs leverbaar. De aircon
ditioning is in tegenstelling tot de Vectra op
alle modellen standaard.
Verder zien we nog wat detailveranderingen
op de ander Opeis. Zo krijgt de Frontera diesel
ook een oxidatie-katalysator mee en wordt
het mogelijk om een airco te monteren. De
grote vierwielaangedreven Monterey heeft als
uitbreiding op de optielijst lederen bekleding
met stoelverwarming en elektrische verstel
ling van de bestuurdersstoel. Tenslotte krijgt
ook de Amerikaanse Pontiac Trans Sport een
standaard airbag aan de bestuurderszijde
mee.
Het modellenjaar 1994 brengt een aantal wij
zigingen op de bestaande Peugeotmodellen.
Zo is het programma van de 106 uitgebreid
met de Roland Garros. Deze 1.4 liter-variant
heeft standaard een glazen schuifdak, licht
metalen velgen, specifieke groene metaallak,
de Roland Garros bekleding in wit leer en stof,
rode veiligheidsgordels en verder alle elemen
ten uit de XT 1.4. De 106 Roland Garros
wordt aangeboden voor f.33.400,-. Alle Peu
geot 106 krijgen een achterruitverwarming
met automatische uitschakeling en gordels
met een snel-blokkeersysteem. Nieuwe opties
zijn ABS van de XR, leer op de XSi en een in
delen neerklapbare achterbank op de ACE en
XS. Verder zijn bij alle modellen de standaard
uitrustingen uitgebreid. De 106 is er vanaf
f.20.390,-.
De 205 wordt verder ingekrompen. Nieuw is
de 1.4 liter motor in de XS. Deze auto haalt
met de 75 pk krachtbron een top van 175
km/u en heeft 10,6 seconden nodig om de
100 km/u vanuit stilstand te behalen. De 205
XS 1.4 kost f.30.940,/. Alle modellen van de
205 hebben vanaf nu een gladde plaat tussen
de achterlichten. Nieuw is ook de 205 Ace
diesel. De Peugeot 309 wordt vanaf model
jaar 1994 niet meer geleverd. Het leve
ringsprogramma van de 306 wordt
daarentegen weer fors uitgebreid. Aan de ba
sis is er nu de 306 XN met een 1.1 liter motor.
Hiermee haalt de 306 een top van 155 km/u
en wordt het sprintje van 0 tot 100 in 18,4 se
conden volbracht. Deze basis 306 kost
f.27.350,/.
Bij de 405 worden de mogelijkheden uitge
breid met de GRi 2 liter, de turbodiesel in GR-
uitvoering, de Break SR 1.8 en de Break SRi
2.0. De 405 beschikt overigens als sinds ja
nuari over beschermingsbalken in de portie
ren. Bij de 605 blijft het leveringsprogramma
ongewijzigd. Het topmodel van Peugeot krijgt
alleen op details aangepaste uitrustings
niveaus.
Seat Cordoba
als Ibiza sedan
Op de IAA werd nieuwe Xedos 9 onthuld, de
auto die het topmodel van de Mazda-lijn gaat
worden. Met de komst van deze grote, nieu
we auto kunnen we inmiddels van een Xedos-
programma spreken. Zowel de Xedos 6 als 9
worden in een speciaal daarvoor ingerichte fa
briek in het Japanse Hofu gebouwd. Bij de
ontwikkeling van de Xedos 9 is ervoor ge
zorgd dat de auto niet alleen aan de huidige,
maar ook de toekomstige eisen op het gebied