e e ten I Geloof in betaald voetbal wordt uitgedragen tijdens Ruyterfeesten R u y t e r FC Zeeland timmert ook tijdens de De Ruyterfeesten aan de weg. Van uit een stand werven vertegenwoor digers van de werkgroep leden voor de business-club of een vaste sei zoenskaart. De werkgroep beschikt momenteel over zo'n 1,25 miljoen gulden. Nog een kwart miljoen er bij en de liefhebbers kunnen zich voor bereiden op betaald voetbal. „Alle kleine beetjes helpen", mijmert Huib Joossens in zijn directiekantoor van Drukkerij Meulenberg in Mid delburg. Praten over betaald voetbal in Zee land kan niet zonder de zwarte blad zijde uit de Zeeuwse voetbalge schiedenis voorzichtig open te slaan. „Je kunt er niet omheen, maar ik praat er liever niet over", legt Joossens uit. „We zijn nu bezig met andere mensen. Je kunt gerust zeggen dat dat zeer enthousiaste mensen zijn uit het bedrijfsleven". In de vroegere club - bevestigt Joos sens - zaten trouwens ook prima lui. Maar het is mis gegaan. En eigenlijk is het daarmee basta. Van fouten is te leren. Joossens en de andere twintig bemanners van de werkgroep zijn de laatsten die die stelling bestrijden. Hij is een ware idealist als hij bekent uit de op te richten businessclub zakenrelaties te halen. „Je kunt dat zien bij ande re profclubs. Het moet een hechte club worden". Hij bedenkt daarbij dat zaken doen in de geest van het hemd is nader dan de rok tot ge meengoed van de leden van de bu sinessclub wordt verheven. En de idealist is tevens realist als hij zegt: „Maar we moeten wel leren om zo te denken. En we moeten ook leren om niet bij de amateurclubs de sponsors weg te ronselen. Een ieder moet uit eigen wil bij ons komen en beseffen dat er in een businessclub orders zijn te halen". De leden van businessclub zullen in de visie van de huidige werkgroep ook niet de touwtjes in handen moeten nemen en de club gaan besturen. „Het bestuur moet bestaan uit mensen met enthou siasme voor het besturen. Als er daarentegen multinationals komen met geld en de eis dat ze een bestuurlijke functie daarvoor in de plaats krijgen, mogen ze van mij. Die mensen beschikken veelal over het inzicht om een onderneming draaiende te houden. En betaald voetbal is niets anders dan een on derneming". In sportief opzicht denkt Joossens dat er op den duur met een Zeeuw se basis, aangevuld met spelers van buiten, gespeeld kan worden. „We moeten niet de fout maken om lou ter met Zeeuwse amateurs het be taald voetbal in te stappen. De eerste jaren hebben we dus veel voetballers van buiten nodig. Maar daarnaast dient het betaald voetbal aan opleidingen te doen. Verder denk ik dat een betaalde club ook amateurclubs, waarvan de jeugd bij voorbeeld in de landelijke Coca Cola-competitie speelt, moet on dersteunen. Uit die jeugd kun je na melijk spelers voor jezelf trekken, althans in opleiding nemen zonder ze weg te lokken. Voor de clubs 'en de spelers ontstaat zo een pracht kans om door te breken. Ik denk dat Peter van Vossen een fraai voor beeld is. Ik stel wel eens de vraag of die jongen zo snel zou zijn doorge broken zonder VC Vlissingen. Het zelfde geldt trouwens voor Romeo van Aerle en andere jongens die nu toch ook behoorlijk hoog voet ballen". Wilt u ook betaald voetbal in Zeeland? Vul dan nü onderstaande coupon in! U betaalt nog niets! Ondergetekende schrijft in voor: stuks seizoenkaart staanplaats niet overdekt stuks seizoenkaart niet overdekte zitplaats stuks overdekte zittribune Vrienden van FC Zeeland Businessclublid Bordreklame TV-ring* (excl. aanmaakkosten) Overige bordreklame* (excl. aanmaakkosten) borden worden gemaakt in veelvouden van 3 meter Er zijn meer mogelijkheden van sponsoring mogelijk, vraag om informatie. I Ik wil graag meer informatie kf 150,— kf 200,— kf 280 1.000,— excl. BTW 3.500,— excl. BTW 750,— p.m. excl. BTW 350,— p.m. ex.cl BTW Naam: Adres: Postcode: Handtekening: Plaats: Stuur deze bon in gesloten enveloppe naar: FC Zeeland, Postbus 203, 4380 AE Vlissingen De naam van de drukkerij van Joos sens (Meulenberg) pronkte een aan tal jaren op de shirts van Middel burg. „Ik ben er toen niet zomaar uitgestapt. Ik ontdekte dat je wel eens een leuk bedragje aan een club kunt geven, maar dat zaken doen iets heel anders is. Bij de vroegere betaald voetbalclub in Vlissingen heb ik destijds aardige contacten kunnen leggen, waardoor ik zaken kon doen. Ik denk dat het voor iede re ondernemer geldt dat als hij in een businessclub zit, relaties opdoet die prima voor zijn zaak kunnen zijn. Stel nou dat je drieduizend gulden geeft. Dat geld haal je er zonder meer weer uit. Een vertegenwoordi ger kost stomweg veel meer. En in zo'n club doe je niet anders dan je i John de Wolff. laten zien en eventueel horen. Zo'n businessclub moet een club zijn van zakelijke vrienden die elkaar regel matig zien. Voetbal is de rode draad die er doorheen loopt. En gespeeld wordt in het stadion in Vlissingen. Dat is er klaar voor en we hoeven er maar weinig voor te investeren. Al leen huren." John de Wolff (Feyenoord) komt naar Vlissingen om handtekeningen op ballen te zetten. De opbrengst is voor een goed doel.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 31