Een 1
zomer
vol
prijzen
GS stelt kwaliteit boven
kwantiteit kustrecreatie
Asiel Vlissingen
viert jubileum
n
1 t\ i
i
ZWIM tevreden met
resultaat 1992
Streng optreden tegen vrijpartijen
rijles
MOTORRIJLES?
P* c
REDDINGSBRIGADE OEFENT UNIEKEDEMONSTRATIE
i iM
Zie eiders
in deze kran t
Met Oen Boer
Verkeersleermiddelen bent
u beter of!
Nu, bij de generale repetitie, is het nog
rustig rond de reddingspost in Zoutelande,
maar volgende week donderdag verwacht
Leo Wolterman zo'n twintigduizend man.
Dan houdt de Van Dixhoornbrigade uit
Middelburg, waarvan Wolterman voorzitter
is, vanaf 19 uur een reddingsdemonstratie
voor de stranden van Zoutelande, met me
dewerking van onder meer de Dr. A. Sta-
vermanbrigade, de Belgische en
Nederlandse Luchtmacht en de Koninklijke
Nederlandse Reddingsmaatschappij
(KNRM).
PZC WEEKBLADEN
W'.T
'4
Lies en Jan Riemens tonen in
Vrouwenpolder oude landbouwwerktuigen
in een antieke koeiestal. Bezoekers kunnen
de kunstenares schilderend aantreffen in
haar atelier, dat vroeger als paardestal
fungeerde.
Het aantal verkeersslachtoffers is nogal
gedaald na het rampjaar in 1991. Vooral in
Zeeuwsch-Vlaanderen is het aantal nogal
sterk gedaald.
In de Autokrant Extra: Dummy's kennen
geen pijn, Opel Vectra, meer aandacht voor
landbouwverkeer en nationale autopas.
BOULEVARD NOSTALGIE
'Wij hadden destijds de beschikking over 48 bad
koetsjes. Dat waren allemaal enkele cabines. Daar
naast hadden we ook een koets met vijf cabines.
Dat vond ik persoonlijk een verschrikkelijk ding,
want die koets was ontzettend zwaar. Voor veertig
cent mocht je er veertig minuten gebruik van ma
ken'. Dat is een sfeerbeeld uit de tijd van toen vast
gelegd in 'Boulevard Allegaar' de achtste aflevering
van de door Den Boer/De Ruiter uitgegeven serie
boekbrochures vol nostalgie.
praktijkboek voor motorrijles
Er ligt een kostelijk
praktijkboekje voor u klaar dat
uw lessen stap voor stap
ondersteunt.
Vraag er uw rijschool om!
93e JAARGANG NUMMER 32
11 AUGUSTUS 1993
'Wè hebben gewoon veel lol'
Volgens Wolterman wordt het
wel weer eens tijd voor een
demonstratie: „Vier of vijf jaar
geleden hielden we de laatste.
Volgens de politie zijn er toen
ongeveer zeventienduizend
mensen komen kijken en daar
na vroegen vakantiegangers
regelmatig wanneer we weer
een demonstratie gaven. Maar
de organisator was inmiddels
verhuisd en zo stortte het he
lemaal in elkaar. Nu heeft de
overkoepelende organisatie
van reddingsbrigades de orga
nisatie overgenomen en stre
ven we er naar eens in de vijf
jaar een demonstratie te hou
den."
De Van Dixhoornbrigade, die ge
heel uit vrijwilligers bestaat, be
waakt surfers, zeilers en
zwemmers voor het strand tus
sen Vlissingen en Westkapelle,
tot een mijl uit de kust. Buiten de
mijl neemt de KNRM het red
dingswerk over. De VVV in Mid
delburg zorgt voor de boten en
de reddingsposten; de reddings
brigade zelf neemt de opleiding
van de vrijwilligers voor haar re
kening. De brigadeleden zijn aan
wezig tussen Pinksteren en eind
september en draaien afwisse
lende diensten, afhankelijk van
de hun beschikbare tijd. Wolter
man: „Sommigen zijn hier een
dag, anderen vijf of zes weken."
„Maar het is niet alleen specta
culair reddingswerk hoor, wat we
doen," relativeert Wolterman.
„Deze zomer zeker niet: met
slecht weer zit er één op de uit
kijk en de rest zit te kaarten. We
hebben dit jaar misschien zes
mensen met materiaalpech uit
het water gehaald. Maar zo'n
tweehonderd keer per jaar komen
we in actie voor EHBO-werk en
we krijgen veel gevonden kinde-
Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben aan 15 van de 24
recreatieve plannen die in de ver
schillende Zeeuwse kustgemeen-
ten op uitvoering liggen te
wachten, hun medewerking toe
gezegd. Over negen projecten
moet de provincie nog uitspraak
doen. Uitgangspunt bij deze
beslissingen is het beleidsplan
'Recreatie en toerisme in even
wicht', waarin het provinciale
bestuur aangeeft in principe geen
uitbreiding van de verblijfsrecrea-
tie langs de Noordzeekust te
wensen.
Om de druk op de kuststrook niet
uit de hand te laten lopen, heeft
de provincie de recreatie
projecten per regio in kaart ge
bracht. Een aantal projecten is
aangemerkt als pijplijnproject:
hiervoor heeft GS in het verleden
al op een of andere manier toe
stemming verleend. Waar moge
lijk zal de ruimte voor provinciale
heroverweging worden benut,
maar niet wanneer dit grote juri
dische gevolgen heeft of de ge
meentes erdoor in problemen
komen.
Recreatie in de kustgebieden kan
volgens de provincie worden uit
gebreid als dat nodig is ter kwali
teitsverbetering of -behoud. In
Zeeuwsch- Vlaanderen zijn nieu
we vestigingen, mede gelet op
de werkgelegenheid, mogelijk, in
samenhang met landinrichting.
Het streekplan voor deze regio
voorziet in de aanleg van 155
hectare bos en wandel-, fiets- en
ruiterpaden. Op Walcheren en
Noord-Beveland is uitbreiding van
de recreatie in principe alleen toe
gestaan als deze een verbetering
van de recreatiekern of van de
omgeving oplevert.
Projecten die toestemming van
de provincie hebben zijn onder
meer in Oostburg (Zeeuwsch-
Vlaanderen) de bebouwing van
Boulevard De Wielingen (vijftig
appartementen), Kuuroord
Cadzand-Bad (hotel en recreatie
woningen) en Breskens-Bad (235
recreatiewoningen). In Vlissingen
mogen langs de Boulevard een
hotel en 81 appartementen wor
den bijgebouwd, in Valkenisse
Kustlicht II (190 recreatiewonin
gen) en in Domburg is het nieu
we badhotel (120 kamers) met
vijf woontorens (40 appartemen
ten) in aanbouw.
Omstreden of door de provincie
afgewezen is de uitbreiding van
Breezand in Veere met een onbe
kend aantal woningen en de ont
wikkeling van 1.620
slaapplaatsen in Scharendijke
West.
Oplage: 24.600.
Gratis huis-aan-huis op
geheel Walcheren in
combinatie met de Vlissinger.
Totale oplage: 49.000.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse
Courant b.v.
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18, 4380 AA
Vlissingen.
Advertentieverkoop:
L.F. Kuljs,
tel. 01180-27524.
Redactie: Ad Hanneman,
01180-81171 en Michelle
Bruggeman (ai), 01180-81170,
Redactie-adres: Postbus 5017,
4330 KA Middelburg
Faxnr. 01180-81215
Bezorging: 01184-84215.
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
vrijdag PZC, Markt 51. 17.00 uur.
Postbus 5017, 4330 KA
Middelburg, tel. 01180-81000
Oost-Souburgseweg 10, 17.00
uur. Postbus 18, 4380 AA
Vlissingen, tel. 01184-84000.
De Faam en De Vlissinger
maken deel uit van de Zeeland
Combinatie huis-aan-
huisbladen
in Zeeland.
Totale oplage: 170.025.
Langs de boulevard in Vlissingen mogen 81 appartementen
worden bijgebouwd.
Het asiel aan de Lange Leenweg
in Vlissingen viert op zaterdag 14
augustus zijn twintig jarig
bestaan met een feestelijke dag
van 11 tot 16 uur. Tijdens de
ochtend overhandigt een verte
genwoordiger van de Lions Club
een cheque ter waarde van tien
duizend gulden aan het asiel. Dit
geld is bestemd voor de toekom
stige bouw van een quarantaine
ruimte bij het asiel.
Verder zijn er tal van activiteiten
gepland, zoals demonstraties 'fly
bail', een spannende estafette
mert hindernissen tussen hon
denteams, en gedrags- en ge
hoorzaamheidstraining door de
kinologenclub. Rond 14 uur is er
bij goed weer een poppenkast,
kinderen kunnen zich laten aan
kleden en schminken als hond of
poes, er is een rommelmarkt en
de mogelijkheid hond of kat te la
ten tatoeëren. Mensen die kun
nen aantonen dat ze de
afgelopen twintig jaar een hond
of kat uit het Vlissingse asiel heb
ben gehaald, krijgen een aan
denken.
Verder organiseert het asiel een
donateursactie, en zijn er op het
terrein stands van Greenpeace en
de kinologenclub. Volgens C.
Speckens, beheerder van het
asiel, is de dag niet alleen be
doeld als viering van het twintig
jarig bestaan, maar ook zeker om
geld in te zamelen voor de bouw
van het quarantaine-ruimte en
voor de zo noodzakelijke castratie
en sterilisatie van de dieren die
het asiel verlaten.
ren. En verder hebben we ge
woon veel lol, want het is
natuurlijk hartstikke leuk om in
zo'n boot te varen."
Een van de minder leuke kanten
van zijn kersverse voorzitterschap
vindt Wolterman dan ook dat hij
tijdens de demonstratie in de
VIP-tent moet zitten: „In een
boot is het leuker. Maar de men
sen die tijdens de demonstratie in
de boten zitten, hebben veel
meer diensten gedraaid dan ik en
gelukkig zijn we nog wel zo'n
vereniging waarin dat zwaarder
weegt."
De Koninklijke Nederlandse Red
dingsmaatschappij doet, net als
bij de vorige demonstratie, mee
vanwege de goede band tussen
de brigades en de maatschappij.
Dat zegt Nico de Jonge, onderdi
recteur van de KNRM, die aan
wezig is om 'zijn' boten te
begeleiden. 'Normaal doe ik meer
de organisatie, het bureauwerk,
maar het liefst zou ik met ze
meevaren. Om voeling te hou
den, zeg maar."
De KNRM wil tijdens de de
monstratie „de mensen laten zien
wat er fout kan gaan op zee. En
wat er aan gedaan wordt. Wat
mij betreft gaat de demonstratie
een traditie worden. Het is goed
voor de naam van de KNRM, die
immers moet leven van giften en
gaven. We krijgen geen subsidie."
Dat de zeshonderd vrijwilligers
van de KNRM al op veel sympa
thie van de Nederlandse bevol
king kunnen rekenen, bleek uit
een recent gehouden televisie
actie. De Jonge: „Die heeft ons
een nieuwe boot opgeleverd."
In het late zomeravondzonnetje
testen de opvarenden van drie
reddingsboten het water. Hoe
staat de stroming, waar moet de
'drenkeling' te water gaan om
goed zichtbaar voor alle toe
schouwers te kunnen worden ge
red. Een catamaran slaat bijna tot
vervelens toe om, een geoefend
surfer raakt nog een keer in nood
en de vrijwilligers van de red
dingsbrigade, die eerder nog en
thousiast te water gingen om de
lijnredding te oefenen, komen
i w. m lb jfe-
Leo Wolterman moet in de
VIP-tent. „In de boot is het
leuker".
kleumend door de frisse wind
weer aan land. Spectaculaire red
dingen van zwaargewonden met
een helikopter kunnen helaas niet
worden geoefend, maar voorbij
gangers worden nog wel even
opgeschrikt door het 'kanon' en
de 'raket': twee luidruchtige ma
nieren waarop de KNRM een lijn
naar een drenkeling schiet.
De oefening is nodig om te kijken
of de communicatie tussen de
verschillende brigades en de red
dingsmaatschappij goed ver
loopt. Het is de enige repetitie
voor de demonstratie van 19 au
gustus, maar één keer is genoeg
volgens Wolterman: „Je moet
even afspreken wie wat doet,
maar de demonstratie ligt dicht
bij de werkelijkheid. Alleen de
omvang, twee brigades, de red
dingsmaatschappij en twee heli
kopters, die is wel uniek te
noemen."
,De nieuwste versie van Opel Vectra.
Het Streekvervoer Zuid-West-
Nederland heeft over 1992 ruim
4,4 miljoen gulden winst ge
maakt. Ondanks de tariefstijgin-
gen van negen procent, daalde
het aantal reizigers slechts met
1,6 procent. Dat concludeert het
Streekvervoer in zijn jaarverslag.
De netto-omzet steeg in 1992
met zes miljoen tot 109 miljoen
gulden. De kosten stegen met
twee miljoen. Het financieel re
sultaat is volgens ZWN te danken
aan de tariefsverhogingen en be
heerste kostenontwikkeling.
Het aantal medewerkers bij ZWN
daalde vorig jaar van 829 naar
821. Door de voortgaande bezui
nigingen zal dit aantal volgens
ZWN in 1993 verder dalen tot
801 medewerkers. Door de in
1991 ingevoerde wervingsstop
zijn gedwongen ontslagen tot nu
toe voorkomen. ZWN hoopt dat
ook in 1993 te kunnen vol
houden.
De streekvervoermaatschappij is
tevreden over de verbetering van
de infrastructuur in de regio. Sa
men met Rijkswaterstaat is in
1992 in totaal 10 miljoen gulden
aan subsidies verworven voor in
frastructuurprojecten, die de
doorstroom en de bestrouwbaar-
heid van het openbaar vervoer
moeten verbeteren. Het belang
rijkste project is het file-gevoelige
tracé Brielle-Spijkenisse, waar
aanzienlijke infrastructurele wer
ken worden uitgevoerd.
'En Boulevardje pikken', het is op
Walcheren een bekende uitdruk
king. Daamee wordt het ritueel
omschreven van het 'uitlaten'
van de auto of zichzelf op die
unieke weg pal langs de Vlissing
se waterkant. In allerlei boekjes
en publikaties komt dit stukje
Vlissingen op de rand van land en
water wel even aan bod, maar
nog niet eerder werd er zo'n
complete uitgave over feiten en
gebeurtenissen van heden en
verleden op de markt gebracht.
Journalist-publicist Jacques
Cats, de vaste samensteller van
de boekbrochures, neemt de le
zer mee in de tijd, te beginnen bij
de onstaangeschiedenis van de
boulevards met als eindpunt de
situatie van nu met de vertrouw
de aanblik van de smetteloos
witte gevaarten in de vorm van
de Olau-ruimteschepen, op weg
naar of terugkerend van
Sheerness.
Tal van sappige details zijn in het
boekwerkje opgenomen. Ze rep
pen van de tijd toen je nog op het
strand naar de kapper kon en ze
geven een sfeerbeeld van de ver
anderde normen en waarden. Zo
nam de toenmalige burgemees
ter Kolff ooit, in 1948 maatrege
len ter voorkoming van mogelijke
zedenverwildering. De harde
opstelling was gericht op het
zonnebaden in onwelvoeglijke
kleding en voorts kondigde de
burgemeester aan dat er streng
zou worden opgetreden tegen
vrijpartijen op het strand. Wan
neer die regels nu golden zou de
politie er in zomerse dagen bijna
een dagtaak aan hebben. De
Leeuwentrap is vanaf 1907 niet
alleen een statige opgang ge
weest maar betekende, zoals
blijkt uit een van de vele illustra
ties waarmee de boekbrochure is
verlucht, ook een keer een lelijke
'afgang' voor een automobilist.
Voor de Vlissingse Pier, die vol
gens "Boulebard Allegaar" wie
belde ten tijde van de officiële
opening, hebben na de roemloze
ondergang in de oorlog later nog
verschillende nieuwbouwplannen
bestaan.
Kijkt de boulevardbezoeker nu
niet meer op van hoogbouw op
die plek, in 1947 waren de plan
nen voor een elf bouwlagen hoge
flat met op de bovenste verdie
ping dienstbodenkamertjes en de
luxe van een automatische kle-
De statige opgang van de Leeuwentrap was ook wel eens een lelijke afgang voor een auto
mobilist.
denklopinrichting in het complex
het gesprek van de dag. De her
inneringen gaan verder terug
naar het deftige Brittania met de
bewegende dansvloer. De gemid
delde Vlissinger kwam daar niet
vanwege de prijzen die er werden
gerekend. Als iemand bij de sla
ger de biefstuk nogal prijzig vond,
werd dat omschreven als
Brittania-duur'. Hotel-restaurant
Noordzeeboulevard, nu wacht-
plaats voor loodsen, komt ook
aan bod en pianist-entertainer
Leen Zietse haalt de tijden terug
van 'een dansliedje dat deint
langs het strand van de Zee'. Ook
allerlei maritieme ontwikkelingen
passeren de revu en natuurlijk
ontbreekt er geen hoofdstuk dat
is gewijd aan de boulevard in oor
logstijd. Vlak voor de oorlog
stortte er op een warme zomerse
dag een lesvliegtuigje neer tus
sen de zonnebadende Vlissin-
gers. De bemanning kwam om.
Wonderwel bleven de strandbe-
zoekers ongedeerd. De Raad voor
de Luchtvaart zou later tot de
conclusie komen dat het ongeval
te wijten was geweest aan de
bravourstukjes van de uit Vlissin
gen afkomstige leerling-piloot,
die zijn woonplaats eens van heel
dichtbij wilde bekijken...