RAI: Verkoopgroei nieuwe
motoren zet zich voort
Trekken
Nederland:
Verkopen
motorfietsen
Rijksinkomsten
RAI: Verbetering
autoverkopen
tweede kwartaal
Brandstofprijzen
PZC WEEKBLADEN
Aan deze Autokrant
werken mee:
Vierde jaargang, nummer 14
Houderschapsbelasting
Gebruikte auto's
Vermogende autoliefhebbers wachten al lang op de komst van de auto die
door velen als 's werelds mooiste GT wordt beschouwd, de Ferrari 456 GT.
Maar nu is de auto dan toch in aantocht èn is de prijs bekend. Hoewel het
hier gaat om een kunstvoorwerp op wielen, een kostbare en in beperkte aan
tallen gebouwde Gran Turismo, heeft Ferrari Import Kroymans bv de prijs
ruim onder het niveau kunnen houden dat door menigeen werd verwacht.
Karei Hofman
Woensdag 28 juli 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER
11
Jacobus Bosselaar van Bosselaar Auto
schade in Koudekerke,
Karei Hofman van Garage Hofman in Vlis
singen
Johan Murre van Garage Joh. Murre in Vlis
singen
Redactie en eindredactie Ad Hanneman
Jaren geleden werd door de overheid aange
kondigd dat de huidige wegenbelasting zou
worden vervangen door de zogenaamde hou
derschapsbelasting. Hierbij betaalt de auto
mobilist niet meer voor het gebruik van het
wegennet, maar voor het op naam hebben
van een auto.
Voor de bezitter van één auto die altijd keurig
zijn wegenbelasting betaald, zal deze verande
ring financieel weinig gevolgen hebben. An
ders is het voor mensen met meerdere auto's
- bijvoorbeeld een cabriolet voor in de zomer
- die gewend waren deze voertuigen af te wis
selen. Zij zullen namelijk voor alle auto's het
hele jaar door moeten gaan betalen. De datum
van invoering werd echter iedere keer weer
vooruit geschoven. Nu wordt 1 oktober 1994
genoemd. Ook is er veel gedebatteerd over de
vrijstelling van klassieke auto's voor de hou
derschapsbelasting. Jarenlang is over een
grens van twintig jaar gesproken. In de nota
die door de staatssecretaris van Financiën
Van Amelsvoort onlangs aan de Tweede Ka
mer werd gestuurd wordt nu over een grens
van 25 jaar gesproken. Definitief is echter nog
steeds niets, zodat de genoemde datum ook
met een korrel zout genomen mag worden.
De verkoop van nieuwe personenauto's in Ne
derland heeft zich in het tweede kwartaal
weer enigszins hersteld. Bedroeg de verkoop
daling in het eerste kwartaal als gevolg van
het zgn. BPM effect, waardoor een aantal ko
pers hun nieuwe auto juist in de laatste maan
den van 1992 hebben laten registreren nog
32,9 procent, in het tweede kwartaal is dit
percentage teruggelopen tot 8,2 procent. In
totaal werden in de eerste zes maanden van
het jaar 226.521 auto's verkocht, 22,5 pro
cent minder dan de 292.424 in de eerste
helft van 1992.
Volgens de RAI blijkt uit de cijfers duidelijk dat
aan een verdere afname van de autoverkoop
in het tweede kwartaal een einde is gekomen.
Weliswaar blijft de afzet achterlopen bij die
van vorig jaar, maar dit is hoofdzakelijk toe te
schrijven aan de huidige economische situatie
en het afgenomen vertrouwen van de consu
ment in de economie. Voor het hele jaar reke
nen RAI en BOVAG op een verkoop van
400.000 nieuwe auto's.
De verkoop van gebruikte personenauto's
door BOVAG-autobedrijven blijkt goed op ni
veau te blijven. De BOVAG heeft becijferd dat
er in het eerste half jaar van 1993 343.800
gebruikte personenauto's door de autobedrij
ven aan consumenten zijn verkocht tegen
357.200 in dezelfde periode van 1992. Dit is
een daling van slechts 3,7 procent. De BO
VAG spreekt van een stabiele markt voor ge
bruikte personenauto's.
1993
1992
jan.-juni
jan.-juni
Totaal
16.645
15.865
Aprilia
10
1
Beta
10
7
BMW
1.098
1.063
Cagiva
13
16
D.P.P.
8
8
Ducati
458
279
EML
2
12
Enfield
27
12
Harley Davidson
453
493
Honda
3.504
3.721
Husqvarna
27
26
Jawa
134
150
Kawasaki
3.408
2.478
KTM
41
48
Legend
19
16
Montesa
9
26
Moto Guzzi
185
196
MZ
39
32
Peugeot
24
18
Santee
10
16
Star Twin
7
8
Suzuki
3.027
3.142
Triumph
159
82
Uncle Bent
1
3
Ural/Dnepr
36
27
Vespa
17
22
Yamaha
3.799
3.802
De nieuwe Ferrari 456 GT:
■mbhh
HM
catalogusprijs f 556.000,-
In 1992 verdiende de Nederlandse overheid
bijna 14,5 miljard gulden aan het verkeer.
Maar liefst 5,6 miljard hiervan komt uit de
brandstofaccijnzen op benzine en diesel. Ook
uit de BTW hierover komt nog eens ruim 1
miljard aan opbrengsten binnen.
ledereen die een nieuwe auto koopt, betaalde
tot en met 31 december 1992 bijzondere ver
bruiksbelasting. Inclusief BTW leverde deze
heffing het rijk in 1992 3,8 miljard harde gul
dens op. Een andere belangrijke bron van in
komsten is de motorrijtuigenbelasting, in
1992 goed voor 2,2 miljard gulden. Als we
naar cijfers kijken van 1988 tot en met 1992,
dan zien we op alle deelgebieden een stijging
van de inkomsten. In 1988 verdiende vadertje
staat nog bijna 11,5 miljard aan het verkeer, in
1990 12,6 en in 1991 13,6 miljard.
De brandstofprijzen in Nederland wer
den op 1 juni 1993 als volgt opge
bouwd. Een liter Euro Loodvrij kost voor
belastingen slechts 52 cent. De over
heid brengt vervolgens f 1,01 aan ac
cijnzen en heffingen in rekening en
berekend over het eindbedrag nog eens
17,5 procent BTW. Van de f 1,80 die
een liter Euro Loodvrij ongeveer kost,
gaat zodoende ongeveer f 1,28 naar de
overheid. Van een liter Super Plus (98
octaan) van f 1,84 strijkt men in Den
Haag eveneens f 1,28 op, terwijl een li
ter gelode superbenzine f 1,44 in het
laadje brengt. Op een liter diesel ver
dient de regering altijd nog zo'n 78,5
cent, terwijl men van gas nog geen
dubbeltje overhoud. Maar de diesel en
vooral de gasrijders betalen natuurlijk
een fors hogere wegenbelasting.
De verkoopstijging van nieuwe motorfietsen
in Nederland heeft zich in de eerste zes maan
den van dit jaar opnieuw voortgezet. In totaal
groeide de afzet met bijna 5 procent tot
16.645 machines.
Het betreft hier alle via de officiële importeur
verkochte modellen alsmede de zogenaamde
nieuwe parallel ingevoerde motorfietsen.
Daarnaast werden in het eerste halfjaar ook
nog eens 11.591 gebruikte motorfietsen van
een nieuw kenteken voorzien, zodat de totale
markt uitkwam op 28.236 machines.
De groei in de verkopen is opvallend, omdat
de vraag naar duurzame consumptiegoede
ren, ten gevolge van de teruglopende econo
mie, in vrijwel alle sectoren is afgenomen. De
aanhoudende vraag naar motorfietsen onder
schrijft dan ook de conclusies van het onlangs
in opdracht van de RAI Vereniging gehouden
NIPO-marktonderzoek, dat onder motorrijders
een concrete behoefte aan vervanging
bestaat. Volgens dit onderzoek overweegt bij
na eenderde van de huidige motorrijders bin
nen twee jaar tot vervanging van zijn machine
over te gaan. Op iets langere termijn bestaat
deze behoefte zelfs bij driekwart van de mo
torrijders.
Negen op de tien potentiële kopers, dit zijn
mensen met een A-rijbewijs die nog geen mo
torfiets bezitten, is van plan binnen afzienbare
tijd een motor aan te schaffen. Daarbij is de
Chopper of Custom Bike met 38% verreweg
favoriet, gevolgd door de toermotor (34%) en
de sportmotor (18%). De RAI rekent voor het
hele jaar op een afzet van circa 25.000 nieu
we machines.
De Ferrari 456 GT, die eind vorig jaar werd
geïntroduceerd, is een forse coupé met
een 5,5 liter twaalfcilindermotor van 325
kW/442 pk. Het vloeiende, ingetogen uit
erlijk is een creatie van meester
carrosserie-ontwerper Pininfarina. De Fer
rari 456 GT is de opvolger van de legen
darische grote twaalfcilinder Ferrari's met
ruimte voor twee volwassenen en twee
kinderen als de Ferrari 400/412i en de Fer
rari Daytona.
Na de introductie werd ruimschoots de
tijd genomen om zowel de auto als het
produktiesysteem te kunnen laten vol
doen aan de allerhoogste kwaliteitseisen.
De produktie is nu opgestart; Ferrari S.P.A.
in Modena maakte zojuist aan de Neder
landse importorganisatie bekend dat de
Ferrari 456 GT in het derde kwartaal van
dit jaar leverbaar zal worden. Een prettige
wetenschap voor de zeven mensen in ons
land die al bij voorbaat, en zonder de defi
nitieve prijs te kennen, Ferrari's nieuwste
GT hebben besteld.
In een onlangs verschenen rij-impressie in
een Nederlands tijdschrift werd een ver
wachte prijs van ruim 650.000 gulden ge
noemd. Wie daarop rekent zal aangenaam
worden verrast. De nieuwe prijslijst van
Ferrari Import Kroymans BV vermeldt een
prijs an f 556.000,- incl. BPM en BTW.
Voor het ministerie van Financiën zal de
prijs echter een tegenvaller zijn; de staat
ontvangt nu per verkochte Ferrari 456 GT
slechts f 212.181,- aan BPM en BTW..
Naar verwachting zal in september de Fer
rari 456 GT in de showroom van Ferrari
Import Kroymans in Hilversum een glo
rieuze entree maken.
Ferrari S.p.A. heeft overigens zojuist be
kend gemaakt dat in 1992 totaal 3.470
auto's werden gebouwd. Bij een omzet
van 532 miljard Lire werd een winst van
13 miljard Lire geboekt. De vorig jaar ge
nomen beslissing om ten behoeve van
meer exclusiviteit de produktie te verlagen
kan dit jaar, mede dankzij meer rendabele
produktiemethoden, ten uitvoer worden
gebracht. Voor dit jaar rekent Ferrari op
een produktie en verkoop van circa 3.000
auto's.
"Dat is geen enkel probleen, dat trekt mijn
auto makkelijk. Ik rij er bijna iedere zondag
mee naar De Piet en dat gaat probleemloos,
op dat ene rechte stuk komt mijn auto zelfs
boven de 100!"
Er wordt veel te makkelijk over gedacht! Zo
heeft de uitvinder van de trekhaak het nooit
bedoeld. In deze tijd wordt er weer heel wat
achter onze 'heilige koeien' gehangen. Er
wordt de laatste jaren door diverse instanties
(zoals politie, VVN en ANWB) de aandacht op
gevestigd. Wat je echter nog over de weg ziet
voortbewegen liegt er niet om.
Een aanhangertje of een vouwwagen kunnen
de meeste auto's nog wel aan. Om een flinke
caravan voort te bewegen (en ook weer af te
remmen) heb je een auto nodig met een be
hoorlijk motorvermogen en minstens zo be
langrijk een hoog eigen gewicht (oftewel
massa). Tandemassers (vierwielig) in de vorm
van grote aanhangers, caravans, paardentrai
lers horen niet achter een luxe auto. De 'wet
gever' denkt al geruime tijd aan een wet die
het trekken van dergelijke zware en/of om
vangrijke aanhangers uitsluitend toestaat met
terreinvoertuigen de zogenaamde 4x4's. On
begrijpelijk eigenlijk dat die wet er nog niet is.
Behalve de gevaren die het trekken met een te
lichte auto met zich meebrengt zijn er ook
technische aspecten. De aandrijving en rem
men zijn niet bestand tegen zulke krachten.
Vroegtijdige mankementen aan koppeling,
versnellingsbak, aandrijfassen en oververhitte
remsystemen zijn hier vaak duidelijk op terug
te voeren. Ook scheuren om de trekhaakbe
vestiging laten weinig ruimte voor discussie
open. 'Bezint eer ge begint' gaat hier zeker
op, als u tenminste de auto met de aanhanger
wil laten rijden in plaats van de aanhanger
met de auto!
4