Vakantie
controle
Seat onthult de Concepto T Cabriolet
Lb
r
Automatische versnellingsbak: Genieten zonder spijt
Rijkspolitie kiest voor Volvo 850 GLT
r
SF,
111 Bli I ij
r
INHOUD
PZC WEEKBLADEN
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Vierde jaargang, nummer 11
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Seat heeft op de motor
show in Barcelona een
nieuw prototype van haar
Advanced Design Centre in
Martorell getoond, een ca
briolet versie van de Con
cepto T.
n
mm r-w*
mum
mm mm
AUTORIJDEN MET ALLÉÉN HET GAS- EN REMPEDAAL
Een automatische versnel
lingsbak is in de meeste
compacte auto's nog steeds
een bijzonderheid. Voor de
grotere modellen is dat al
veel gebruikelijker. Een auto
maat is vooral in de stad
een zegen en heeft prak
tisch geen nadelen voor de
rijprestaties en het verbruik.
En zeker niet wanneer die
automaat zich, zoals tegen
woordig bij Volkswagen, met
elektronische intelligentie
aanpast aan de bestuurder.
Woensdag 2 juni 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
De vakantieperiode staat weer voor de deur
en voor velen speelt de auto een belangrijke
rol om de vakantiebestemming te bereiken.
Vaak wordt op die lange reizen ook nog een
caravan of aanhangwagen meegenomen.
Daarbij is een optimaal functionerende auto
onmisbaar en ook wel zo veilig. De garages
willen graag meewerken aan een probleemlo
ze vakantietocht.
Bij de vakantiecontrole wordt de auto op meer
dan 20 belangrijke punten gecontroleerd,
waaronder: koelvloeistof, radiateur, slangen
en bevestigingen van het koelsysteem, water
pomp, V-snaren, het complete remsysteem,
verlichting, banden, schokdempers, uitlaat en
accu.
Mocht na de grondige controle blijken dat er
een reparatie moet worden uitgevoerd, dan
wordt er eerst contact met de klant opgeno
men. Na overleg en een kosten-opgave zal de
reparatie zo snel mogelijk worden uitgevoerd.
Met de verdere ontwikkeling van de 2 2
sport coupé versie die vorig jaar tijdens de Pa-
rijse motorshow debuteerde, zal de Concepto
T Cabriolet het Mediterrane gevoel versterken
door topless door het leven te gaan.
De techniek van de Seat Concepto T Cabrio
let biedt dezelfde mogelijkheden als de coupé
waarop hij is gebaseerd: een grote verschei
denheid aan motoren, er is zelfs voorzien in
een 6-cilindermotor die dwars geplaatst kan
worden en meer dan 200 pk levert,
4-wielaandrijving, ABS en EDS-anti-slip
systeem.
Verfijnde details in het interieur zijn onder an
dere de verschillende communicatiesystemen
en een complete audio-installatie. Het dak is
uiteraard electrisch opvouwbaar.
Ook over veiligheid is opnieuw nagedacht; zo
zijn de lederen voorstoelen uitgerust met geïn
tegreerde veiligheidsgordels en is de auto op
vitale punten versterkt, gebruik makend van
de solide structuur van de Toledo.
De Concepto T Cabriolet is eens te meer een
voorbeeld van de technische creativiteit van
Seat, die erop gericht is ook de automobilist
van morgen met technische innovaties te ver
rassen.
kn
Het is ruim vijftig jaar geleden, dat de eerste
in serie gebouwde auto met automaat, na
tuurlijk in Amerika, op de snelweg kwam. In
1939 verscheen Oldsmobile op de markt met
de 'Hydramatic' zonder koppelingspedaal en
met een keuzehendel in plaats van een scha-
kelpook. Vier van de vijf Amerikanen rijden te
genwoordig met een automaat. Ook in Europa
is de automaat bijna standaard bij de acht- en
twaalfcilinders standaard. Zelfs in bij uitstek
"mannelijke" auto's, zoals de Porsche Carre-
ra, is op verzoek een automaat leverbaar.
In plaats van koppeling en schakelmecha
nisme beschikt de automatische bak over een
koppelomvormer en een planetair tand
wielstelsel. De koppelomvormer bestaat in
principe uit twee schoepenwielen. Het eerste
schoepenwiel is verbonden met de motor. Het
draait rond en brengt de olie in beweging, die
op haar beurt het tweede schoepenwiel in be
weging brengt. Deze voert de aandrijfkracht
naar de versnellingsbak. Bij het gasgeven rijdt
de auto zachtjes weg. De automaat schakelt
zelf, afhankelijk van de rijweerstanden, de
snelheid, het toerental en de stand van het
gaspedaal.
Moderne automatische versnellingsbakken
vallen op door belangrijke extra details. Ze be
schikken over minimaal vier trappen in plaats
van de traditionele drie trappen. De hoogste
trap kan als "overdrive" worden gebruikt, zo
dat het toerental van de motor lager blijft en
daardoor ook het geruis, de slijtage en het
verbruik afnemen. De koppelomvormer wordt
in de hogere trappen overbrugd. Deze over
brugging van de koppelomvormer voorkomt
de andere onvermijdelijke "slip", verbetert de
efficiëncy van de koppelomvormer en vermin
dert nogmaals het verbruik. Moderne automa
tische bakken hebben bovendien vaak een
schakelaar voor meerdere programma's. In de
positie "Sport" bereikt de motor het maxi
mum toerental, zodat de auto het volledige
vermogen ontwikkelt. In de "Economy'-stand
wordt het toerental laag gehouden wat resul
teert in een laag verbruik.
De nieuwste ontwikkeling is het weglaten van
de programmaschakelaar. In plaats hiervan
komt de elektronische "intelligentie". De ver
snellingsbak voelt voortaan de wensen van
de bestuurder letterlijk aan, namelijk door de
manier waarop deze omgaat met het gaspe
daal. Bij Volkswagen spreekt men over "Elek
tronische Programma Schakeling (EPS) en bij
Audi over "Dynamische Programma Schake
ling" (DPS).
De basisgedachte is dezelfde bij Volkswagen
en Audi. De automaat werkt normaal in de
"Economy-stand. Al bij lage toerentallen
wordt opgeschakeld naar een hogere trap.
Geeft de bestuurder echter snel en veel gas,
bijvoorbeeld bij het inhalen, dan merkt een
sensor dit en schakelt onmidellijk over naar
het Sport-programma. De auto ontwikkelt dan
de beste acceleratie. De versnellingsbak re
gistreert het ook als de bestuurder gas terug
neemt: langzaam - en als gewoonlijk schakelt
hij op. Laat de bestuurder echter het gaspe
daal snel los, bijvoorbeeld vóór een bocht, of
omdat hij plotseling moet remmen, dan blijft
de versnellingsbak in de zojuist ingeschakelde
trap. Bij het opnieuw gasgeven levert de mo
tor meteen weer het volle vermogen.
Er is geen programma-schakelaar meer die
door de bestuurder met de hand moet worden
bediend. Hierdoor is de automatische versnel
lingsbak nog "automatischer" geworden en
het rijden nog eenvoudiger. En dat is ook de
bedoeling van de automaat.
Een auto met een automatische versnellings
bak toont vooral in het stadsverkeer zijn
meest aangename kant. Gasgeven en rem
men, dat is alles. Dat dit gemak ten koste zou
gaan van de rijprestaties, kan men tegenwoor
dig vergeten. Een Volkswagen Passat met bij
voorbeeld 100 kW (136 pk) haalt met een
handmatige versnellingsbak een topsnelheid
van 206 km/u en met een automaat 204
km/u. Het verschil is nauwelijks meetbaar,
ook voor wat betreft het verbruik. Bij de ge
noemde 100 kW (136 pk) is de verbruikstoe-
name krap een halve liter (per 100 km).
Vaak verbruiken bestuurders van een auto
met automaat zelfs minder. Het auto straalt
als het ware rust uit. Zij rijden niet direct zo
veel langzamer, maar veeleer gelijkmatiger -
ontspannen en veilig. Dat is direct aan de
hartslag af te lezen, zoals talrijke medische
onderzoeken bevestigen.
De Divisie Mobiliteit van het Korps Landelijke
Politiediensten (KLPD, voorheen AVD) heeft
de Volvo 850 GLT gekozen als nieuwe surveil
lancewagen voor de Nederlandse snelwegen.
Uit vergelijkingen met concurrenten kwam de
850 GLT als beste naar voren. De eerste vijf
Volvo's 850 GLT zijn kortgeleden aan de KLPD
afgeleverd.
Volvo Nederland doet al vele jaren zaken met
de Rijkspolitie. Van de 400-serie zijn er inmid
dels al ruim 1.500 exemplaren aan de verschil
lende districten van de Rijkspolitie geleverd.
Nu heeft de KLPD in Driebergen gekozen voor
de 850 GLT, hetgeen opnieuw als een bevesti
ging kan worden gezien voor de dynamische
rij-.eigenschappen en de kwaliteiten van de
850.
Om de Volvo 850 GLT geschikt te maken voor
gebruik door het Korps Landelijke Politie
diensten, waren slechts bescheiden aanpas
singen aan de auto nodig. De 850 GLT is
uiteraard uitgedost in de nieuwe kleuren van
de Rijkspolitie en voorzien van een zwaailicht.
In het interieur hebben de communicatie
systemen van de Rijkspolitie een plaatsje ge
kregen. De enige technische aanpassing
bestaat uit de montage van een ruitewisser
op de achterruit, omdat de Rijkspolitie onder
alle weersomstandigheden in de gelegenheid
moet zijn om snel achteruit te rijden. Verder is
de auto volledig identiek aan een standaard
Volvo 850 GLT.