Vakantie controle Seat onthult de Concepto T Cabriolet Lb r Automatische versnellingsbak: Genieten zonder spijt Rijkspolitie kiest voor Volvo 850 GLT r SF, 111 Bli I ij r INHOUD PZC WEEKBLADEN Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Vierde jaargang, nummer 11 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Seat heeft op de motor show in Barcelona een nieuw prototype van haar Advanced Design Centre in Martorell getoond, een ca briolet versie van de Con cepto T. n mm r-w* mum mm mm AUTORIJDEN MET ALLÉÉN HET GAS- EN REMPEDAAL Een automatische versnel lingsbak is in de meeste compacte auto's nog steeds een bijzonderheid. Voor de grotere modellen is dat al veel gebruikelijker. Een auto maat is vooral in de stad een zegen en heeft prak tisch geen nadelen voor de rijprestaties en het verbruik. En zeker niet wanneer die automaat zich, zoals tegen woordig bij Volkswagen, met elektronische intelligentie aanpast aan de bestuurder. Woensdag 2 juni 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 De vakantieperiode staat weer voor de deur en voor velen speelt de auto een belangrijke rol om de vakantiebestemming te bereiken. Vaak wordt op die lange reizen ook nog een caravan of aanhangwagen meegenomen. Daarbij is een optimaal functionerende auto onmisbaar en ook wel zo veilig. De garages willen graag meewerken aan een probleemlo ze vakantietocht. Bij de vakantiecontrole wordt de auto op meer dan 20 belangrijke punten gecontroleerd, waaronder: koelvloeistof, radiateur, slangen en bevestigingen van het koelsysteem, water pomp, V-snaren, het complete remsysteem, verlichting, banden, schokdempers, uitlaat en accu. Mocht na de grondige controle blijken dat er een reparatie moet worden uitgevoerd, dan wordt er eerst contact met de klant opgeno men. Na overleg en een kosten-opgave zal de reparatie zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Met de verdere ontwikkeling van de 2 2 sport coupé versie die vorig jaar tijdens de Pa- rijse motorshow debuteerde, zal de Concepto T Cabriolet het Mediterrane gevoel versterken door topless door het leven te gaan. De techniek van de Seat Concepto T Cabrio let biedt dezelfde mogelijkheden als de coupé waarop hij is gebaseerd: een grote verschei denheid aan motoren, er is zelfs voorzien in een 6-cilindermotor die dwars geplaatst kan worden en meer dan 200 pk levert, 4-wielaandrijving, ABS en EDS-anti-slip systeem. Verfijnde details in het interieur zijn onder an dere de verschillende communicatiesystemen en een complete audio-installatie. Het dak is uiteraard electrisch opvouwbaar. Ook over veiligheid is opnieuw nagedacht; zo zijn de lederen voorstoelen uitgerust met geïn tegreerde veiligheidsgordels en is de auto op vitale punten versterkt, gebruik makend van de solide structuur van de Toledo. De Concepto T Cabriolet is eens te meer een voorbeeld van de technische creativiteit van Seat, die erop gericht is ook de automobilist van morgen met technische innovaties te ver rassen. kn Het is ruim vijftig jaar geleden, dat de eerste in serie gebouwde auto met automaat, na tuurlijk in Amerika, op de snelweg kwam. In 1939 verscheen Oldsmobile op de markt met de 'Hydramatic' zonder koppelingspedaal en met een keuzehendel in plaats van een scha- kelpook. Vier van de vijf Amerikanen rijden te genwoordig met een automaat. Ook in Europa is de automaat bijna standaard bij de acht- en twaalfcilinders standaard. Zelfs in bij uitstek "mannelijke" auto's, zoals de Porsche Carre- ra, is op verzoek een automaat leverbaar. In plaats van koppeling en schakelmecha nisme beschikt de automatische bak over een koppelomvormer en een planetair tand wielstelsel. De koppelomvormer bestaat in principe uit twee schoepenwielen. Het eerste schoepenwiel is verbonden met de motor. Het draait rond en brengt de olie in beweging, die op haar beurt het tweede schoepenwiel in be weging brengt. Deze voert de aandrijfkracht naar de versnellingsbak. Bij het gasgeven rijdt de auto zachtjes weg. De automaat schakelt zelf, afhankelijk van de rijweerstanden, de snelheid, het toerental en de stand van het gaspedaal. Moderne automatische versnellingsbakken vallen op door belangrijke extra details. Ze be schikken over minimaal vier trappen in plaats van de traditionele drie trappen. De hoogste trap kan als "overdrive" worden gebruikt, zo dat het toerental van de motor lager blijft en daardoor ook het geruis, de slijtage en het verbruik afnemen. De koppelomvormer wordt in de hogere trappen overbrugd. Deze over brugging van de koppelomvormer voorkomt de andere onvermijdelijke "slip", verbetert de efficiëncy van de koppelomvormer en vermin dert nogmaals het verbruik. Moderne automa tische bakken hebben bovendien vaak een schakelaar voor meerdere programma's. In de positie "Sport" bereikt de motor het maxi mum toerental, zodat de auto het volledige vermogen ontwikkelt. In de "Economy'-stand wordt het toerental laag gehouden wat resul teert in een laag verbruik. De nieuwste ontwikkeling is het weglaten van de programmaschakelaar. In plaats hiervan komt de elektronische "intelligentie". De ver snellingsbak voelt voortaan de wensen van de bestuurder letterlijk aan, namelijk door de manier waarop deze omgaat met het gaspe daal. Bij Volkswagen spreekt men over "Elek tronische Programma Schakeling (EPS) en bij Audi over "Dynamische Programma Schake ling" (DPS). De basisgedachte is dezelfde bij Volkswagen en Audi. De automaat werkt normaal in de "Economy-stand. Al bij lage toerentallen wordt opgeschakeld naar een hogere trap. Geeft de bestuurder echter snel en veel gas, bijvoorbeeld bij het inhalen, dan merkt een sensor dit en schakelt onmidellijk over naar het Sport-programma. De auto ontwikkelt dan de beste acceleratie. De versnellingsbak re gistreert het ook als de bestuurder gas terug neemt: langzaam - en als gewoonlijk schakelt hij op. Laat de bestuurder echter het gaspe daal snel los, bijvoorbeeld vóór een bocht, of omdat hij plotseling moet remmen, dan blijft de versnellingsbak in de zojuist ingeschakelde trap. Bij het opnieuw gasgeven levert de mo tor meteen weer het volle vermogen. Er is geen programma-schakelaar meer die door de bestuurder met de hand moet worden bediend. Hierdoor is de automatische versnel lingsbak nog "automatischer" geworden en het rijden nog eenvoudiger. En dat is ook de bedoeling van de automaat. Een auto met een automatische versnellings bak toont vooral in het stadsverkeer zijn meest aangename kant. Gasgeven en rem men, dat is alles. Dat dit gemak ten koste zou gaan van de rijprestaties, kan men tegenwoor dig vergeten. Een Volkswagen Passat met bij voorbeeld 100 kW (136 pk) haalt met een handmatige versnellingsbak een topsnelheid van 206 km/u en met een automaat 204 km/u. Het verschil is nauwelijks meetbaar, ook voor wat betreft het verbruik. Bij de ge noemde 100 kW (136 pk) is de verbruikstoe- name krap een halve liter (per 100 km). Vaak verbruiken bestuurders van een auto met automaat zelfs minder. Het auto straalt als het ware rust uit. Zij rijden niet direct zo veel langzamer, maar veeleer gelijkmatiger - ontspannen en veilig. Dat is direct aan de hartslag af te lezen, zoals talrijke medische onderzoeken bevestigen. De Divisie Mobiliteit van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD, voorheen AVD) heeft de Volvo 850 GLT gekozen als nieuwe surveil lancewagen voor de Nederlandse snelwegen. Uit vergelijkingen met concurrenten kwam de 850 GLT als beste naar voren. De eerste vijf Volvo's 850 GLT zijn kortgeleden aan de KLPD afgeleverd. Volvo Nederland doet al vele jaren zaken met de Rijkspolitie. Van de 400-serie zijn er inmid dels al ruim 1.500 exemplaren aan de verschil lende districten van de Rijkspolitie geleverd. Nu heeft de KLPD in Driebergen gekozen voor de 850 GLT, hetgeen opnieuw als een bevesti ging kan worden gezien voor de dynamische rij-.eigenschappen en de kwaliteiten van de 850. Om de Volvo 850 GLT geschikt te maken voor gebruik door het Korps Landelijke Politie diensten, waren slechts bescheiden aanpas singen aan de auto nodig. De 850 GLT is uiteraard uitgedost in de nieuwe kleuren van de Rijkspolitie en voorzien van een zwaailicht. In het interieur hebben de communicatie systemen van de Rijkspolitie een plaatsje ge kregen. De enige technische aanpassing bestaat uit de montage van een ruitewisser op de achterruit, omdat de Rijkspolitie onder alle weersomstandigheden in de gelegenheid moet zijn om snel achteruit te rijden. Verder is de auto volledig identiek aan een standaard Volvo 850 GLT.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 15