RAI: daling
autoverkopen
mede door
B PM-effect
Volume-model voor beroep en vrije tijd,
met een laadruimte van 1.650 liter
Opel introduceert Astra
"Young" en "Sportive"
Lichter met nieuwe
verbrandingsruimte
DE NIEUWE FORD MONDEO WAGON
PZC WEEKBLADEN
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Slechts enkele weken na de pre
sentatie van de nieuwe Ford
Mondeo in vier- en vijfdeurs ver
sies, is nu ook de 'Wagon' gehe
ten stationcar-uitvoering
beschikbaar. Hiermee biedt Ford
nu op al haar modellen, van
Fiesta (de Courier) tot Scorpio,
een kombi-model aan.
Nieuwe maatstaven
'Cab Forward'
Bijzondere constructie
Standaarduitrusting
ZUINIGE 1.6 L MOTOR VOOR DE VOLKSWAGEN GOLF
Woensdag 5 mei 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
De verkoop van nieuwe personenauto's in Ne
derland is in de eerste drie maanden van dit
jaar uitgekomen op 114.327 stuks. Vergele
ken met het eerste kwartaal van 1992 toen
de afzet 170.200 eenheden bedroeg betekent
dit een daling zan 32,8 procent. Vanwege het
"BPM effect" kunnen de cijfers van dit jaar
niet zonder meer met die van vorig jaar verge
leken worden. De werkelijke daling bedraagt
ongeveer 14 procent.
Normaal gesproken worden namelijk aan het
eind van het jaar minder auto's geregistreerd
en is er een zgn. overloop naar het nieuwe
jaar. Op deze manier vindt een registratie
plaats waardoor een auto optisch een jaar jon
ger is. De afgelopen jaarwisseling heeft zich
echter een omgekeerd effect voorgedaan. De
onzekerheid over het wetsvoorstel Belasting
op Personenauto's en Motorfietsen (BPM),
waardoor personenauto's per 1 januari 1993
mogelijk aanzienlijk duurder zouden worden,
heeft ertoe geleid dat een aantal kopers hun
nieuwe auto juist in de laatste maanden van
1992 heeft laten registreren. Het resultaat
daarvan was dat het verkoopcijfer van nieuwe
auto's aan het eind van het jaar onevenredig
hoog en begin dit jaar verhoudingsgewijs veel
lager was.
Om een correcte vergelijking tussen beide
kwartalen mogelijk te maken en een zuiver
beeld te krijgen van de werkelijke marktont
wikkeling moet dit "BPM effect" uit de cijfers
gelicht worden. Hiervoor moeten de registra
ties over een iets langere periode nl. van no
vember t/m maart bekeken worden.
Registraties
November
December
Januari
Februari
Maart
Totaal
1991/92
31.253
9.795
89.784
37.002
43.414
211.248
1992/93
35.399
32.307
44.502
30.751
39.138
182.097
Werkelijke afname 29.151 stuks, bijna 14
procent.
Duidelijk komt nu het BPM effect uit de cijfers
naar voren. Met name in december 1992 wer
den ruim drie maal zoveel auto's geregistreerd
als in de vergelijkbare maand een jaar eerder,
maar ook in november was het effect van de
BPM-wetgeving al zichtbaar. De werkelijke da
ling van de markt bedraagt aldus ongeveer 14
procent.
Deze daling wordt veroorzaakt door de feitelij
ke conjuncturele ontwikkeing en het afgeno
men vertrouwen in de economie. In Nederland
is de daling van de autoverkoop overigens be
perkt in vergelijking met de meeste andere
Europese landen. Gemiddeld bedroeg deze in
Europa de eerste drie maanden ruim 17 pro
cent. Volgens verwachting van de Europese
vereniging van autofabrikanten ACEA zal de
afzet dit jaar in Frankrijk, Spanje en Italië 10-15
procent lager liggen, in Duitsland 20 procent
en in Zweden 15-20 procent. Voor Nederland
en België wordt een teruggang van 10-12 pro
cent verwacht. De RAI handhaaft de eerder
gedane verkoopprognose van 450.000 a
460.000 auto's.
De nieuwe Mondeo Wagon combineert prakti
sche bruikbaarheid met elegante stilering. Hij
biedt hetzelfde zeer moderne comfort van de
Mondeo's sedan en hatchback, maar de ba
gageruimte van 650 I. (vlgs. VDA-norm) is
hier door het neerklappen van de achterbank
te vergroten tot 1.650 liter.
De Mondeo Wagon heeft een zeer grote ach
terklep, die doorloopt tot op de achterbumper,
waardoor het laden en lossen zeer wordt ver
gemakkelijkt. De geheel vlakke laadvloer van
de Wagon is, met neergeklapte achterbank,
190 cm lang en heeft tussen de wielkasten
een laadbreedte van 115 cm, terwijl de hoogte
van laadruimte liefst 84 cm bedraagt. De
praktische inzetbaarheid wordt nog verhoogd
door een voor deze klasse zeer hoog maxi
mum aanhangergewicht: 1.200 kg voor de
versie met 90 pk-motor, 1.400 kg voor de 115
pk en 1.500 kg voor de Mondeo Wagon met
136 pk.
Net als de andere versies van de Mondeo, is
de Wagon ontworpen, ontwikkeld en gepro
duceerd naar Fords nieuwe maatstaven op het
gebied van veiligheid, milieuvriendelijkheid,
kwaliteit en comfort. Ford biedt de - uiteraard
net als de sedan en hatchback via de voor
wielen aangedreven - Mondeo Wagon aan in
twee uitrustingsniveaus: CLX en GLX. Tot de
standaarduitrusting behoren onder meer een
airbag in het stuur (vanaf juni 1993 ook aan
bijrijderszijde), bescherming tegen zijdelingse
aanrijdingen, een nieuwe gordel-klem en
gordel-vóórspanners, veiligheidsstoelen,
hoogteversnelling van bestuurdersstoel en
van de veiligheidsgordels voorin, stuurbe
krachtiging, ventilatie met microfilter, alsmede
een oprolbare afdekking van de laadruimte en
sjor-ogen op de vloer daarvan.
Motorisch kan worden gekozen uit drie hyper
moderne 16-kleps benzinemotoren, terwijl
over enkele maanden ook een uiterst zuinige
en milieuvriendelijke (want met oxydatie-
katalysator uitgeruste) 1,8-liter turbodiesel
van 88 pk ter beschikking komt.
De 16-kleps benzinemotoren leveren vermo
gens van 90, 115 of 136 pk en hebben inhou
den van 1,6, 1,8 of 2,0 liter. Ook deze
krachtbronnen vallen op door hun geringe
brandstofgebruik en eveneens geringe uitlaat-
emissies. Voor de transmissie kan worden ge
kozen uit de moderne MTX-75 vijfversnel-
lingsbak of een uit de VS afkomstige
elektronisch gestuurde viertrapsautomaat.
Net als de andere carrosserieversies, heeft de
Mondeo Wagon vloeiende lijnen en een mo
dern 'cab forward design', waarbij dankzij de
dwarse plaatsing van de krachtbron het pas
sagierscompartiment zo ver mogelijk naar vo
ren gebracht kon worden, hetgeen een
optimale binnenruimte voor inzittenden en,
zeker bij de Wagon, bagage creëert. Dankzij
uitgebreid testen in de windtunnel is de lucht-
weerstand van de Mondeo's zeer laag: de
CW-waarde van de Wagon bedraagt 0,34.
Een belangrijke bijdrage aan het rijcomfort bij
de Mondeo wordt geleverd door het geavan
ceerde onderstel. Motor en voorwielophan
ging zijn aan een apart subframe gemonteerd,
hetgeen een betere isolatie van geluid en tril
lingen bewerkstelligt.
De achterwielophanging van de Mondeo Wa
gon is een bijzondere constructie met lange
en korte draagarmen, die afwijkt van de
bouwwijze bij de sedan en hatchback, maar
dezelfde veiligheidseigenschappen heeft, en
die het mogelijk maakte de Wagon zo'n uit
zonderlijk laaggelegen en brede laadvloer te
geven. De zeer grote hoek waaronder de ach
terklep van de Mondeo Wagon geopend kan
worden vormt bij regen een welkom afdak
waaronder droog geladen en gelost kan
worden.
Naast de al zeer omvangrijke standaarduit
rusting zijn ook de Mondeo Wagons nog als
optie met enkele bijzondere voorzieningen uit
te rusten, die aangeven hoe technisch voor
uitstrevend Ford bezig is. Als optie leverbaar is
een vierkanaals ABS van de jongste generatie,
alsmede een van dezelfde wielsensoren ge
bruik makend anti-doorslip systeem, TCS ge
heten (Traction Control System). Een nieuw,
op dit elektronisch geregelde TCS gebaseerd
systeem van vierwielaandrijving wordt bin
nenkort ook leverbaar op de Mondeo Wagon
in de versie CLX met 136 pk en daarbij is ABS
dan standaard.
Ford verwacht dat ongeveer een kwart van al
le Mondeo-klanten zal kiezen voor de Wagon.
De prijs van de Mondeo Wagon CLX 90 pk
bedraagt f 41.740,- de CLX 115 pk kost
f 43.740,-, de CLX 136 pk f 45.740,- en de
90 pk Turbo diesel komt op f 48.240,-. De
prijzen van de Ford Mondeo Wagon GLX zijn:
f 46.740,- voor de 15 pk, f 48.740,- voor de
136 pk en f 51.250,- voor de Turbo diesel.
Twee opvallende voordelen van de 1,6 I motor
voor de Volkswagen Golf zijn een gunstig ver
bruik en overeenkomstig een afname van de
uitstoot van schadelijke stoffen. Sinds begin
1993 wordt een nieuwe 1,6 I motor met een
vermogen van 55 kW (75 pk) gemonteerd in
de handgeschakelde Volkswagen Golf. Het
brandstofverbruik in het stadsverkeer is ten
opzichte van de tot dan gebruikte 1,8 I motor
verminderd met bijna een halve liter per 100
gereden kilometers.
De ongeveer 20 kilo lichtere motor met de
nieuwe verbrandingsruimte zorgt niet alleen
voor een gunstig brandstofverbruik, maar ook
voor een afname van de uitstoot van schade
lijke stoffen. In plaats van de tot nu toe ge
bruikte "Heron'-cilinderkoppen, waarbij de
gehele verbrandingsruimte in de zuiger ligt,
ligt bij de nieuwe 1,6 I motor de helft van de
verbrandingsruimte in de cilinderkop en de an
dere helft blijft in de bodem van de zuiger.
Met deze gedeelde verbrandingsruimte is het
mogelijk om een betere werveling te verkrij
gen van het brandstof-luchtmengsel, dat
daardoor schoner en zuiniger verbrandt met
minder verbrandingsresten.
De nieuwe vierclinder motor is afkomstig uit
de Volkswagenproduktieserie "EA 111" en
rondt deze naar boven af. De cilinderinhoud
van 1598 cm3 heeft een boring van 76,5 mm
en een slag van 86,9 mm. Deze lange slag
zorgt voor een goede trekkracht. Met een
dwarsstroomcilinderkop en digitale motor-
elektronica (Mono-Motronic) levert de motor
een maximaal vermogen van 55 kW (75 pk)
bij 5200 t/min en het maximale koppel be
draagt 126 Nm bij 2600 t/min. Een compres-
sieverhouding van 9,3:1 maakt het gebruik
van normale loodvrije benzine mogelijk (RON
91).
Bij de verdere ontwikkeling van de 1,3 I en 1,4
I naar de 1,6 I motor gebruikten de
Volkswagen-ingenieurs enerzijds de waarde
volle ervaringen opgedaan met de "kleine"
motor. Deze levert bijvoorbeeld als G40-motor
83 kW (113 pk) op. Aan de andere kant heb
ben de Volkswagen-vaklieden bij de overgang
naar de 1,6 I cilinderinhoud het zogenaamde
lange-drijfstangconcept gerealiseerd. Zo'n
concept garandeert het voorbeeldig rustig
draaien van de motor ondanks de lange slag.
Met het zomerseizoen voor de (show-
room)deur introduceert Opel twee actiemo
dellen op basis van de succesvolle Astra,
welke ruim zijn voorzien van aantrekkelijke op
ties. De actiemodellen Young en Sportive zijn
een uitstekende aanvulling op het bestaande
modelprogramma.
Zoals de naam al doet vermoeden, richt de
Astra Young zich op het jeugdig en jeugdig
voelend koperspubliek. Gebaseerd op de GL-
versie heeft Young extra: frisse 'Primavera' be
kleding met Young motief, antraciet-gekleurd
dashboard, getint glas, spiegels in de kleur
van de auto. Young wieldoppen en badges en
een turquoise bies in bumpers en be-
schermstrips. De Astra Young is leverbaar met
alle gangbare motoren uit de Astra-reeks, en
kan worden geleverd in 3/4/5 deurs en Stati
onwagon uitvoering. De Young Stationwagon
is tevens voorzien van dakreling en be-
schermstrips aan de onderzijde van de ach
terklep.
De prijslijst start bij f 29.750,- incl. btw en
BPM.
Evenals de Young is ook de Sportive leverbaar
in alle carrosserie-varianten, mikkend op
'sportief' publiek. Kenmerken van de Astra
Sportive zijn: in de carrosseriekleur gespoten
bumpers, 'Petit Point' bekleding en sportstoe
len voor, Astra GSi wieldoppen, 185/60 ban
den op 5'/2 J velgen en speciale badging.
De Sportive is gebaseerd op de GL-uitvoering,
maar is tevens voorzien van centrale deurver
grendeling. De Sportive Stationwagon is ge
baseerd op de Club-uitvoering, en is daardoor
uitgerust met dakreling, afdekzeil in de baga
geruimte en beschermstrip op de achterklep.
Ook voor de Astra Sportive zijn alle gangbare
motor-types voorhanden. Vanaf de 1.4i 60
kW/82 pk versie is een close-ratio versnel
lingsbak standaard.
De 'Sportive' prijslijst begint met f 31.750,-
voor de 3-deurs versie.