RAI: daling autoverkopen mede door B PM-effect Volume-model voor beroep en vrije tijd, met een laadruimte van 1.650 liter Opel introduceert Astra "Young" en "Sportive" Lichter met nieuwe verbrandingsruimte DE NIEUWE FORD MONDEO WAGON PZC WEEKBLADEN Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Slechts enkele weken na de pre sentatie van de nieuwe Ford Mondeo in vier- en vijfdeurs ver sies, is nu ook de 'Wagon' gehe ten stationcar-uitvoering beschikbaar. Hiermee biedt Ford nu op al haar modellen, van Fiesta (de Courier) tot Scorpio, een kombi-model aan. Nieuwe maatstaven 'Cab Forward' Bijzondere constructie Standaarduitrusting ZUINIGE 1.6 L MOTOR VOOR DE VOLKSWAGEN GOLF Woensdag 5 mei 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 De verkoop van nieuwe personenauto's in Ne derland is in de eerste drie maanden van dit jaar uitgekomen op 114.327 stuks. Vergele ken met het eerste kwartaal van 1992 toen de afzet 170.200 eenheden bedroeg betekent dit een daling zan 32,8 procent. Vanwege het "BPM effect" kunnen de cijfers van dit jaar niet zonder meer met die van vorig jaar verge leken worden. De werkelijke daling bedraagt ongeveer 14 procent. Normaal gesproken worden namelijk aan het eind van het jaar minder auto's geregistreerd en is er een zgn. overloop naar het nieuwe jaar. Op deze manier vindt een registratie plaats waardoor een auto optisch een jaar jon ger is. De afgelopen jaarwisseling heeft zich echter een omgekeerd effect voorgedaan. De onzekerheid over het wetsvoorstel Belasting op Personenauto's en Motorfietsen (BPM), waardoor personenauto's per 1 januari 1993 mogelijk aanzienlijk duurder zouden worden, heeft ertoe geleid dat een aantal kopers hun nieuwe auto juist in de laatste maanden van 1992 heeft laten registreren. Het resultaat daarvan was dat het verkoopcijfer van nieuwe auto's aan het eind van het jaar onevenredig hoog en begin dit jaar verhoudingsgewijs veel lager was. Om een correcte vergelijking tussen beide kwartalen mogelijk te maken en een zuiver beeld te krijgen van de werkelijke marktont wikkeling moet dit "BPM effect" uit de cijfers gelicht worden. Hiervoor moeten de registra ties over een iets langere periode nl. van no vember t/m maart bekeken worden. Registraties November December Januari Februari Maart Totaal 1991/92 31.253 9.795 89.784 37.002 43.414 211.248 1992/93 35.399 32.307 44.502 30.751 39.138 182.097 Werkelijke afname 29.151 stuks, bijna 14 procent. Duidelijk komt nu het BPM effect uit de cijfers naar voren. Met name in december 1992 wer den ruim drie maal zoveel auto's geregistreerd als in de vergelijkbare maand een jaar eerder, maar ook in november was het effect van de BPM-wetgeving al zichtbaar. De werkelijke da ling van de markt bedraagt aldus ongeveer 14 procent. Deze daling wordt veroorzaakt door de feitelij ke conjuncturele ontwikkeing en het afgeno men vertrouwen in de economie. In Nederland is de daling van de autoverkoop overigens be perkt in vergelijking met de meeste andere Europese landen. Gemiddeld bedroeg deze in Europa de eerste drie maanden ruim 17 pro cent. Volgens verwachting van de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA zal de afzet dit jaar in Frankrijk, Spanje en Italië 10-15 procent lager liggen, in Duitsland 20 procent en in Zweden 15-20 procent. Voor Nederland en België wordt een teruggang van 10-12 pro cent verwacht. De RAI handhaaft de eerder gedane verkoopprognose van 450.000 a 460.000 auto's. De nieuwe Mondeo Wagon combineert prakti sche bruikbaarheid met elegante stilering. Hij biedt hetzelfde zeer moderne comfort van de Mondeo's sedan en hatchback, maar de ba gageruimte van 650 I. (vlgs. VDA-norm) is hier door het neerklappen van de achterbank te vergroten tot 1.650 liter. De Mondeo Wagon heeft een zeer grote ach terklep, die doorloopt tot op de achterbumper, waardoor het laden en lossen zeer wordt ver gemakkelijkt. De geheel vlakke laadvloer van de Wagon is, met neergeklapte achterbank, 190 cm lang en heeft tussen de wielkasten een laadbreedte van 115 cm, terwijl de hoogte van laadruimte liefst 84 cm bedraagt. De praktische inzetbaarheid wordt nog verhoogd door een voor deze klasse zeer hoog maxi mum aanhangergewicht: 1.200 kg voor de versie met 90 pk-motor, 1.400 kg voor de 115 pk en 1.500 kg voor de Mondeo Wagon met 136 pk. Net als de andere versies van de Mondeo, is de Wagon ontworpen, ontwikkeld en gepro duceerd naar Fords nieuwe maatstaven op het gebied van veiligheid, milieuvriendelijkheid, kwaliteit en comfort. Ford biedt de - uiteraard net als de sedan en hatchback via de voor wielen aangedreven - Mondeo Wagon aan in twee uitrustingsniveaus: CLX en GLX. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer een airbag in het stuur (vanaf juni 1993 ook aan bijrijderszijde), bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, een nieuwe gordel-klem en gordel-vóórspanners, veiligheidsstoelen, hoogteversnelling van bestuurdersstoel en van de veiligheidsgordels voorin, stuurbe krachtiging, ventilatie met microfilter, alsmede een oprolbare afdekking van de laadruimte en sjor-ogen op de vloer daarvan. Motorisch kan worden gekozen uit drie hyper moderne 16-kleps benzinemotoren, terwijl over enkele maanden ook een uiterst zuinige en milieuvriendelijke (want met oxydatie- katalysator uitgeruste) 1,8-liter turbodiesel van 88 pk ter beschikking komt. De 16-kleps benzinemotoren leveren vermo gens van 90, 115 of 136 pk en hebben inhou den van 1,6, 1,8 of 2,0 liter. Ook deze krachtbronnen vallen op door hun geringe brandstofgebruik en eveneens geringe uitlaat- emissies. Voor de transmissie kan worden ge kozen uit de moderne MTX-75 vijfversnel- lingsbak of een uit de VS afkomstige elektronisch gestuurde viertrapsautomaat. Net als de andere carrosserieversies, heeft de Mondeo Wagon vloeiende lijnen en een mo dern 'cab forward design', waarbij dankzij de dwarse plaatsing van de krachtbron het pas sagierscompartiment zo ver mogelijk naar vo ren gebracht kon worden, hetgeen een optimale binnenruimte voor inzittenden en, zeker bij de Wagon, bagage creëert. Dankzij uitgebreid testen in de windtunnel is de lucht- weerstand van de Mondeo's zeer laag: de CW-waarde van de Wagon bedraagt 0,34. Een belangrijke bijdrage aan het rijcomfort bij de Mondeo wordt geleverd door het geavan ceerde onderstel. Motor en voorwielophan ging zijn aan een apart subframe gemonteerd, hetgeen een betere isolatie van geluid en tril lingen bewerkstelligt. De achterwielophanging van de Mondeo Wa gon is een bijzondere constructie met lange en korte draagarmen, die afwijkt van de bouwwijze bij de sedan en hatchback, maar dezelfde veiligheidseigenschappen heeft, en die het mogelijk maakte de Wagon zo'n uit zonderlijk laaggelegen en brede laadvloer te geven. De zeer grote hoek waaronder de ach terklep van de Mondeo Wagon geopend kan worden vormt bij regen een welkom afdak waaronder droog geladen en gelost kan worden. Naast de al zeer omvangrijke standaarduit rusting zijn ook de Mondeo Wagons nog als optie met enkele bijzondere voorzieningen uit te rusten, die aangeven hoe technisch voor uitstrevend Ford bezig is. Als optie leverbaar is een vierkanaals ABS van de jongste generatie, alsmede een van dezelfde wielsensoren ge bruik makend anti-doorslip systeem, TCS ge heten (Traction Control System). Een nieuw, op dit elektronisch geregelde TCS gebaseerd systeem van vierwielaandrijving wordt bin nenkort ook leverbaar op de Mondeo Wagon in de versie CLX met 136 pk en daarbij is ABS dan standaard. Ford verwacht dat ongeveer een kwart van al le Mondeo-klanten zal kiezen voor de Wagon. De prijs van de Mondeo Wagon CLX 90 pk bedraagt f 41.740,- de CLX 115 pk kost f 43.740,-, de CLX 136 pk f 45.740,- en de 90 pk Turbo diesel komt op f 48.240,-. De prijzen van de Ford Mondeo Wagon GLX zijn: f 46.740,- voor de 15 pk, f 48.740,- voor de 136 pk en f 51.250,- voor de Turbo diesel. Twee opvallende voordelen van de 1,6 I motor voor de Volkswagen Golf zijn een gunstig ver bruik en overeenkomstig een afname van de uitstoot van schadelijke stoffen. Sinds begin 1993 wordt een nieuwe 1,6 I motor met een vermogen van 55 kW (75 pk) gemonteerd in de handgeschakelde Volkswagen Golf. Het brandstofverbruik in het stadsverkeer is ten opzichte van de tot dan gebruikte 1,8 I motor verminderd met bijna een halve liter per 100 gereden kilometers. De ongeveer 20 kilo lichtere motor met de nieuwe verbrandingsruimte zorgt niet alleen voor een gunstig brandstofverbruik, maar ook voor een afname van de uitstoot van schade lijke stoffen. In plaats van de tot nu toe ge bruikte "Heron'-cilinderkoppen, waarbij de gehele verbrandingsruimte in de zuiger ligt, ligt bij de nieuwe 1,6 I motor de helft van de verbrandingsruimte in de cilinderkop en de an dere helft blijft in de bodem van de zuiger. Met deze gedeelde verbrandingsruimte is het mogelijk om een betere werveling te verkrij gen van het brandstof-luchtmengsel, dat daardoor schoner en zuiniger verbrandt met minder verbrandingsresten. De nieuwe vierclinder motor is afkomstig uit de Volkswagenproduktieserie "EA 111" en rondt deze naar boven af. De cilinderinhoud van 1598 cm3 heeft een boring van 76,5 mm en een slag van 86,9 mm. Deze lange slag zorgt voor een goede trekkracht. Met een dwarsstroomcilinderkop en digitale motor- elektronica (Mono-Motronic) levert de motor een maximaal vermogen van 55 kW (75 pk) bij 5200 t/min en het maximale koppel be draagt 126 Nm bij 2600 t/min. Een compres- sieverhouding van 9,3:1 maakt het gebruik van normale loodvrije benzine mogelijk (RON 91). Bij de verdere ontwikkeling van de 1,3 I en 1,4 I naar de 1,6 I motor gebruikten de Volkswagen-ingenieurs enerzijds de waarde volle ervaringen opgedaan met de "kleine" motor. Deze levert bijvoorbeeld als G40-motor 83 kW (113 pk) op. Aan de andere kant heb ben de Volkswagen-vaklieden bij de overgang naar de 1,6 I cilinderinhoud het zogenaamde lange-drijfstangconcept gerealiseerd. Zo'n concept garandeert het voorbeeldig rustig draaien van de motor ondanks de lange slag. Met het zomerseizoen voor de (show- room)deur introduceert Opel twee actiemo dellen op basis van de succesvolle Astra, welke ruim zijn voorzien van aantrekkelijke op ties. De actiemodellen Young en Sportive zijn een uitstekende aanvulling op het bestaande modelprogramma. Zoals de naam al doet vermoeden, richt de Astra Young zich op het jeugdig en jeugdig voelend koperspubliek. Gebaseerd op de GL- versie heeft Young extra: frisse 'Primavera' be kleding met Young motief, antraciet-gekleurd dashboard, getint glas, spiegels in de kleur van de auto. Young wieldoppen en badges en een turquoise bies in bumpers en be- schermstrips. De Astra Young is leverbaar met alle gangbare motoren uit de Astra-reeks, en kan worden geleverd in 3/4/5 deurs en Stati onwagon uitvoering. De Young Stationwagon is tevens voorzien van dakreling en be- schermstrips aan de onderzijde van de ach terklep. De prijslijst start bij f 29.750,- incl. btw en BPM. Evenals de Young is ook de Sportive leverbaar in alle carrosserie-varianten, mikkend op 'sportief' publiek. Kenmerken van de Astra Sportive zijn: in de carrosseriekleur gespoten bumpers, 'Petit Point' bekleding en sportstoe len voor, Astra GSi wieldoppen, 185/60 ban den op 5'/2 J velgen en speciale badging. De Sportive is gebaseerd op de GL-uitvoering, maar is tevens voorzien van centrale deurver grendeling. De Sportive Stationwagon is ge baseerd op de Club-uitvoering, en is daardoor uitgerust met dakreling, afdekzeil in de baga geruimte en beschermstrip op de achterklep. Ook voor de Astra Sportive zijn alle gangbare motor-types voorhanden. Vanaf de 1.4i 60 kW/82 pk versie is een close-ratio versnel lingsbak standaard. De 'Sportive' prijslijst begint met f 31.750,- voor de 3-deurs versie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 15