Veedrinkputten Provincie Zeeland Kanaalzone op de schop Hordes Rikshaw-drivers I W.M. R0ELSE I Eendenleed in Vlissingen 1 Amnesty International Vlissingen zoekt actieve leden Fietsactie van start BROMFIETS- VERZEKERING Symposium over werkende vrouw Bekendmaking COMMISSIES Stremming Keersluisbrug Provincie Zeeland OP DE VOET GEVOLGD door Hauk Breedveld Hauk Breedveld Actief Ook dit jaar weer de laagst mogelijke premie Melding Hercules BV Bijeenkomst Gezondheid Clubs Politiek Walcherse rondrit oldtimer tractoren Klacht Opvang Woensdag 5 mei 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 Sloothaak, baggerbeugel en molbord waren vroeger de gereed schappen waar een veedrinkput mee werd schoongehouden. Een sloothaak is het best te vergelijken met een wat groot uitge vallen hark met vier tanden, een baggerbeugel is een lange steel met aan het eind een ronde metalen band met een netje eraan en een molbord is een groot model schep die door paar den door de put werd getrokken. Tegenwoordig gebeurt het schoonmaken meestal met een hydraulische kraan met een ge sloten bak. Het schonen van een put is als regel niet vaker nodig dan eens in de acht tot tien jaar. Voor het onderhoud van drinkput ten is een financiële tegemoetko ming beschikbaar. De eigenaar/ gebruiker van de put in een van de relatienotagebieden (rijksbeleid) gaat dan een beheersovereen komst aan met de Dienst beheer landbouwgronden van het ministe rie van landbouw, natuurbeheer en visserij in Goes (tel. 01100- 37911). Voor de putten buiten de ze gebieden stelt de provincie geld beschikbaar voor onderhoud of voor het eenmalig opknappen. Een en ander verloopt via de Stichting Landschapsverzorging Zeeland (SLZ) in Goes, tel 01100- 30075. Veedrinkputten zijn overal in Zee land te vinden. Er zijn er nog zo'n 1240: 600 in Zeeuwsch-Vlaande- ren, 460 op Zuid-Beveland, 100 op Walcheren en nog eens zo'n 80 in de rest van Zeeland. Het is nog maar een fractie van het aan tal drinkputten dat ooit in Zeeland lag. Geschiedkundigen gaan er vanuit dat de putten zijn gegraven vanaf het jaar 800. In de loop der eeuwen zijn er niet alleen bijgeko men, maar ook weer gedempt, bij voorbeeld omdat bij het schoon maken van de put door de kleilaag was gestoken en de put brak werd. De bodem van de drinkput bestaat altijd uit een kleilaag; het Nieuws Abdij Nieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Bureau Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 01180 31392 water zakt daar niet in weg. In de dekzandgebieden langs de grens met België in Zeeuwsch-Vlaande- ren is dat om te voorkomen dat het zoete water wegzakt in het zand. Hier werd de kleilaag aange bracht. In bijvoorbeeld de poelge- bieden werden de putten gegra ven op de hoogstgelegen delen omdat daar de kleilaag het dikst is. Op deze manier wordt het zoe te regenwater afgescheiden ge houden van het zoute of brakke grondwater. Wat de kosten van aanleg en on derhoud betreft kan de veedrink put concurreren met moderne veedrinkmethoden via de waterlei ding, het slaan van putten of het rijden met een tankwagen. Behal ve nuttig voor het drenken van vee zijn de putten van belang vanuit de cultuurhistorie en voor de natuur: er groeit een grote verscheiden heid aan planten en de putten bie den onderdak aan verschillende soorten amfibieën. Met als titel Veedrinkputten heeft de provincie een brochure be schikbaar over geschiedenis en betekenis van de putten. Ook staat in het boekwerkje in grote lij nen beschreven waar men bij aan leg en onderhoud op moet letten. De adressen voor informatie over financiële steun bij onderhoud kan men er eveneens in vinden. De brochure is verkrijgbaar bij het in formatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 01180- 31400. De Kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen gaat echt op de schop nu de Intentieverklaring is ondertekend. Met het zetten van hun handtekening verklaren de betrokken partijen dat ze hun beste beentje voorzetten voor het realiseren van de plannen. Met de uitvoering van het Plan van aanpak gebiedsgerichte benadering Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen kan echt worden begonnen nu de betrokken partijen hun handte kening hebben gezet onder de Intentieverklaring. Voor de ondertekening van deze verklaring kwam minister Alders (VR0M) zaterdag 24 april naar Zeeland. Behalve de minister te kenden de provincie Zeeland, de gemeenten Terneuzen, Sas van Gent en Axel, Het Havenschap Terneuzen, de Kamer van Koop handel en Fabrieken in Zeeuwsch- Vlaanderen en de Kring van Werk gevers in Zeeuwsch-Vlaanderen. Met het zetten van de handteke ningen kwam er officieel een eind aan jarenlang onderhandelen. Alle neuzen staan nu in de richting van een en dezelfde visie op het ge bied, uitmondend in een pakket van plannen en te nemen maatre gelen. Zo zijn de ondertekenaars het er over eens dat de Kanaalzo- «F ::W' Donderdag 13 mei, aanvang 14.30 uur, vergadert de Provincia le Milieuraad. Op het moment van schrijven van deze rubriek waren er nog geen agendapunten bekend. Het niet doorgaan van de vergadering of de agenda van de vergadering worden aangekondigd in het vol gende nummer van AbdijNieuws. De Raad vergadert in het provin ciehuis, St. Pieterstraat 42 in Mid delburg. De agenda en bijbehoren de stukken liggen tezijnertijd ter inzage in het informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middel burg. De vergadering is openbaar. ne een industriegebied is en dat ook moet blijven. Voor de toe komst is het de beste plek in Zeeuwsch-Vlaanderen om de in dustrie de mogelijkheid te geven uit te breiden. Aan de uitbreiding van de industrie zijn een aantal voorwaarden gesteld die er toe moeten leiden dat het milieu in de Kanaalzone er op vooruit gaat. Dat is in het belang van alle inwo ners van het gebied. Zo moet er een eind komen aan het over schrijden van vastgestelde milieu normen voor stof, stank en geluid, en moet de huidige belasting van het milieu een heel eind worden teruggedrongen. Minder last van stof, stank of geluid heeft tot ge volg dat de kwaliteit van het wo nen in de streek toeneemt. Ook dat was een van de doelstellingen Sluiskil van de plannenmakers. Zij realise ren zich ook dat het nemen van een reeks van milieumaatregelen onvoldoende is voor het verbete ren van de woonkwaliteit. Op een aantal plekken in de Kanaalzone zijn woon- en industriegebieden zo met elkaar verweven dat de enige oplossing is, een eind te maken aan deze verwevenheid. Zo liggen de buurtschappen Boerengat/ Hoogedijk zo ongunstig als het gaat om luchtverontreiniging, ge luidsoverlast en ongevalsrisico dat er eigenlijk geen andere mogelijk heid overblijft dan het afbreken van de woningen. Onderzoek .maakte duidelijk dat de inwoners van Koegorsstraat op dit moment al een te hoge geluidsbelasting ondervinden. De Axelsche Sassing ligt al wel beroerd ten opzichte van de industrie, maar de overlast ligt nog binnen de wettelijk toege stane grenzen. Voor beide buurt schappen geldt dat zij in de toe komst te maken krijgen met meer overlast. Vandaar het besluit ook deze woningen af te breken. De Axelsche Vlakte en de Autriche- polder voorzien in de behoefte aan nieuw industrieterrein. Ge luidshinder en risico's voor de om liggende plaatsen Sluiskil, West- dorpe, Sas van Gent en Zand straat mogen slechts gering zijn. De maxima voor de toekomst zijn al aangegeven. In de nabijheid van grotere woon kernen gaan voor bedrijven milieu normen gelden die aantasting van het woongenot niet of nauwelijks mogelijk maken. Hier is goed wo nen blijvend gegarandeerd. In het bijzonder geldt dat voor twee plek ken waar de omstandigheden goed zijn en waar geen sprake mag zijn van aantasting: de Otheense Kreek in Terneuzen en Philippine. Dat zijn dan ook de plekken waar in de toekomst wo ningen gebouwd gaan worden. Behalve plannen voor wonen en in dustrie liggen er plannen klaar om de infrastructuur in de Kanaalzone te verbeteren en de natuur meer kansen te geven. De inwoners van de te slopen buurtschappen hebben inmiddels te maken met een zogeheten amoveringscommissie die alle be woners apart gaat benaderen om te proberen tot overeenstemming te komen over de aankoop van de panden. Bewoners kunnen met hun vragen en wensen terecht bij de Amoveringscommissie, p/a de gemeente Terneuzen, postbus 35, 4530 AA Terneuzen. Bellen kan ook: 01150- 75465, de heer C.M. de Vos, of, 01150 75417, de heer P.A. van Driel. Wie nog eens wil nalezen welke problemen er zoal opdoemen in de Kanaalzone en voor welke op lossingen is gekozen, kan een sa menvatting van het Plan van aan pak Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaan deren opvragen bij het informatie centrum van de provincie, tel. 01180-31400. Van maandag 17 mei tot vrij dag 4 juni zijn twee rijstroken op de Keersluisbrug in Vlissin- gen niet beschikbaar voor het autoverkeer. In die periode worden de spoor rails verwijderd die in het wegdek van de brug over het Kanaal door Walcheren zitten, waarna de rijba nen weer geschikt worden ge maakt voor het wegverkeer. De stremming, die met hekken wordt aangegeven, is zowel overdag als 's nachts. De twee buitenste rij stroken en de voetpaden van de brug blijven in gebruik. Vanaf de Nieuwe Vlissingseweg, de Paul Krugerstraat en de Prins Hendrikweg wordt het verkeer naar de twee buitenste rijstroken geleid. De verwachting is dat het scheepvaartverkeer geen hinder ondervindt van het werk aan het brugdek. Zoals eerder gemeld, krijgt de Stationsbrug over het Kanaal door Walcheren in Middelburg tijd van maandag 3 tot zaterdag 15 mei een nieuw wegdek. De Stations- brug is in die tijd alleen beschik baar voor voetgangers en (brom)fietsers. Voor het streekver voer zijn aan de stadskant van de brug tijdelijke bushalten gemaakt, zodat passagiers te voet naar de andere kant kan van het kanaal kunnen. Voor de scheepvaart gel den aangepaste openingstijden. Hauk Breedveld maakt een reis van een half jaar door verschil lende Aziatische landen. Weke lijks houdt hij ons op de hoogte van zijn belevenissen. India is heel anders dan de lan den die ik tot dusver heb be zocht. De steden zijn overbevolkt en vervuild, maar voor velen de enige plek waar ze wat geld kunnen verdienen. Kinderen werken als schoon maker in hotels of als schoen poetser op straat. Op het platteland lijkt de tijd stil te staan. Wereldpolitiek en oorlo gen staan daar ver van het bed van de bewoners die in hutjes van klei en riet leven. Man en vrouw bekommeren zich om de graan- of rijstoogst dat met de hand wordt gedaan of waarvoor ze de hulp van ossen of kamelen inschakelen. In een Rikshaw, een grappige driewieler motor-taxi, laat ik mij door het centrum van de stad Old-Delhi vervoeren. De meeste mensen verplaatsen zich op deze wijze, omdat het de minste risico's met zich meebrengt. Fietsen is hier le vensgevaarlijk en de bussen zijn traag en overvol. Dit ritje is het begin van een periode waarin ik er alleen voor sta. Geen afspraken met vrienden of bekenden staan op mij te wachten. Ik sta open voor con tacten met andere Azië- reizigers. Rajastan, de noord-westelijke provincie van India, is mijn be stemming voor de komende dagen. Volgens mijn reisgids is het èèn van de interessantste gebieden van India. Ik ontmoet een Duitse jongen en samen nemen we de bus van Delhi naar Jaipur. We hebben zo'n driehonderd kilometer in een overvolle, snikhete bus voor de boeg. Bij iedere stop staan mensen voor de deur te drin gen. Het is maar goed dat er tralies voor de ramen zitten, anders zouden ze naar binnen klimmen. In Jaipur aangeko men hebben we gelijk een hor de van rishaw-drivers achter ons aan. Allemaal weten ze het beste en goedkoopste hotel en willen ze ons er bijna gratis en voor niets naar toe brengen. Wetende dat de hoteleigenaar ze daar een gulle, commissie voor zal schenken. Natuurlijk zwermen er ook de hele dag kleine kinderen en bedelaars om je heen. Of studenten die eindelijk wel eens willen weten hoe ver hun Engelse woorden schat reikt. Ons hotel is een echt reizigers oord. Een plek die door veel an dere reizigers wordt bezocht. Ik maak hier nieuwe vrienden waarmee ik naar m'n volgende bestemming zal reizen. Alles is perfect. Alleen, lekker in je eentje met een krant op de w.c. zitten is er niet bij. Meer dan een gat in de vloer is er niet. Het kost me dan ook heel wat moeite om in balans te blijven. De Vlissingse afdeling van Am nesty International wordt het vuur aan de schenen gelegd. De groep wordt door een ledenge brek met opheffing bedreigd. Daarom zijn de overgebleven vijf leden een wervingsactie begon nen, onder het motto 'Hak de knoop door-kies voor Amnesty en wordt actief lid'. Doordat de groep nog slechts uit vijf mensen bestaat kunnen de activiteiten nauwelijks meer uit gevoerd worden. Om goed te kunnen draaien moeten er vol gens Tamme Seijnstra van Am nesty, zeker tien nieuwe krachten bijkomen. De Vlissingse afdeling wordt in haar werfactie gesteund door de Middelburgse groep, die dertig personen telt. Door het gebrek aan mankracht heeft de afdeling in de Schel- destad niet aan de laatste acties van Amnesty deelgenomen. Zij heeft een dossiergroep die zich speciaal richt op landen in West- Afrika. De laatste zaak waar zij zich voor inzette was het beplei ten van de vrijlating van ongeveer honderd Tuaregs die in Niger zon der vorm van proces vastgehou den werden. Zij werden ervan beschuldigd banden te hebben met de verzetsorganisatie FLAA in het Afrikaanse land. Een deel van de Tuaregs zijn inmiddels vrij gelaten. De Amnesty-groep verzorgt re gelmatig voorlichtingsbijeen komsten voor verenigingen, oeroepsgroepen en op scholen over mensenrechten. Maandelijks worden er schrijfavonden georga niseerd, waar mensen brieven kunnen sturen aan gevangenen en er wordt standwerk gedaan. Zaterdag 8 mei staat er een kraam in de binnenstad. Daar kunnen geïnteresseerden zich opgeven als actief lid. De 270 niet-actieve leden in Vlissingen worden aangeschreven om zich alsnog actief te gaan inzetten voor de bescherming van de mensenrechten. Om het auto-gebruik voor woon werkverkeer terug te dringen, start het Zeeuws Platform Duur zame Ontwikkeling zaterdag 1 mei de vijfhonderd kilometer woon-werkverkeer onder het motto: 'Op de fiets: goed voor milieu, goed voor je lijf'. Hiermee wil ze bereiken dat de mensen minder en selectiever de auto gaan gebruiken. De actie duurt tot vrijdag 1 oktober. Deelnemers kunnen een aanmeldingskaart aanvragen, waarop ze zelf het aantal streefkilometers invullen. Vorig jaar lag het gemiddelde aantal gefietste kilometers per persoon op 850 en in totaal werd er 340.000 kilometer afgelegd. SPARTAM ETf 60,- I AUTOMAAT SNORFIETSf 140,- MET VERSNELLINGf 375,- I incl. alle kosten en plaatje van 1 mei 1993 - 1» mei 1994 Assurantiekantoor 1 Blauwedijk 1, Middelburg, 01180-14287 J Directie Milieu en Waterstaat Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 6.1 van het Inrichtingen- en Vergunnmgenbesluit Wet milieubeheer bekend dat op 21 april 1993 een melding is ontvangen ingevolge de Wet milieubeheer. De melding is ingediend door Hercules BV te Middelburg en heeft betrekking op het laden van Hercules AIO, een vloei baar type koolwaterstofhars, in tankwagens. Ter inzage De melding kan worden ingezien van 6 mei 1993 tot en met 4 juni 1993 op de volgende plaatsen en tijden: bij de directie Milieu en Waterstaat, Het Groene Woud 1 te Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur; in het gemeentehuis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en van 13-17 uur en indien daarom wordt verzocht (tel: 01180-75000, tst. 241) iedere donderdagavond van 18-21 uur. Het Groene Woud 1Postbus 165 4330 AD Middelburg Wat te melden? Postbus 5017. 4330 KA Middelburg Schildklier - Dr. Goslings is gastspreker op de bijeenkomst van de Schildklier Stichting regio Zeeland, maandag 10 mei in het Heer Hendrikshuis in 's Heerhen- drikskinderen. Aanvang 19.30 Hyperactief - Hoe ga je thuis met hyperactieve kinderen om. Dat is het onderwerp van de thema-avond van Balans, don derdag 27 mei in het Ooster- scheldeziekenhuis in Goes. Balans is een vereniging voor ouders van kinderen met ontwik kelingsstoornissen. Geïnteres seerden op Walcheren kunnen zich aanmelden bij mevrouw Winde, tel. 01182-2013. Aglow - Alle vrouwen die willen groeien in het geloof in de Here Jezus zijn woensdag 12 mei wel kom op de samenkomst van Wo man's Aglow Fellowship in hotel Terminus in Goes. Er wordt gesproken over het onderwerp 'Uitdagingen in een Christenle ven'. Aanvang 9.45 uur. Alleenstaanden - Voor vrijge zellen zijn er avonden met muziek en gezelligheid in het buurthuis Aldegonde, Westerzicht 386 in Vlissingen. Inlichtingen tel. 01184-64319. Magazine - De burgemeesters van Vlissingen en Middelburg hebben een intentieverklaring ge tekend met de uitgever Prima Media BV om tot de uitgave van een stadsgewestelijke magazine te komen. Met de uitgave zal worden gepoogd bij 'opinielei ders' en 'beslissers' in de wereld van de politiek, overheid en het bedrijfsleven een beter imago te vestigen. Eind juni zal eerst een proefnummer van zestien pagi na's verschijnen. De helft van een normaal nummer. Oude landbouwtractoren trekken zaterdag 8 mei door het Walcher se landschap. De Oldtimer Trek ker en Motorclub Midden-Zeeland houdt dan haar jaarlijkse rondrit. De tractoren die meerijden date ren uit de jaren 1930 tot en met 1960, zoals de Lanz Buldog, Allis Chalmer, de Vierzon en de Fergu son. De trekkers hebben 1-,2-, 3- en 4-cilinder motoren, die soms, zoals in het geval van de Lanz Buldog en de Vierzon zeker vijf tien minuten met de brander voorverwarmd moeten worden, om vervolgens met handkracht op gang te worden gebracht. De rondrit is dit keer door Wal cheren uitgezet. De leden komen uit Zuid- en Noord-Beveland en Walcheren. Omdat het gebied te groot is om in één dag te rijden, wordt ieder jaar voor een ander gebied gekozen. De tractoren passeren op hun route vanaf Souburg de plaatsen Vlissingen, Dishoek, Zoutelande, Grijpskerke, St. Laurens, Middelburg en via Nieuw- en St Joosland naar 's Heerenhoek. Waar het noodzake lijk is, is politie begeleiding aanwezig. De eenden in de vest langs de Groen van Prinstererlaan in de Vlissingse wijk Paauwenburg lei den geen rustig, ongestoord bestaan. De vogels worden door kinderen van de omliggende ba sisscholen bekogeld met kluiten, geslagen met stokken en opge jaagd door honden die er los lo pen. Dat blijkt uit het betoog van T.Milica, bewoonster van één van de nabij gelegen flats. Iedere dag doen dit soort taferelen zich voor, volgens haar. De Dierenbescher ming en het Vogelasiel De Mikke beamen dat die dingen, niet al leen in Vlissingen, maar ook op andere plaatsen, gebeuren. leder jaar worden er in het voor jaar ongeveer 150 eenden bij het Vogelasiel afgeleverd. Jonge eendjes die moederloos zijn, maar ook volwassen vogels die mishandeld zijn. „Het is triest", vindt Coby Louwerse van De Mikke, „maar mensen hebben soms heel sadistische neigingen. Ik heb het meegemaakt dat ze jonge eenden op een plankje bonden en vervolgens in het wa ter zetten. Er wordt getennist en gevoetbald met de kleintjes. En laatst werd er één binnenge bracht waar een groep scholieren met opzet overheen gefietst was. Die hebben we niet meer kunnen redden". Milica trekt zich het leed van de vogels in de watergang in Paau wenburg aan. leder jaar is het volgens haar prijs. De schuldigen zijn niet alleen kinderen, maar ook ouderen, meent zij. Ouders die glimlachend toestaan dat hun kinderen het kroost van de eend oppakken. Volwassenen die hun hond op het grasveld achter de eenden aan laten rennen en in het water laten zwemmen. Milica maakt regelmatig ruzie daarover. Vorig jaar nam ze verschillende keren contact op met de Dieren bescherming, die volgens haar nooit gekomen is. Van Dijke van de Dierenbescherming in Vlissin gen herinnert zich niet dat er een officiële klacht is ingediend, „maar het kan ook zijn dat de zaak wat slordig afgehandeld is". Nu zal dat volgens hem niet meer gebeuren. Wanneer een klacht wordt ingediend wordt er zeker een inspecteur naar toe gestuurd, maar dan moet er wel eerst weer een klacht komen. De inspecteurs stellen zich op de hoogte van de ernst van de situa tie, en vervolgens wordt er actie ondernomen. Van Dijke denkt daarbij aan het inschakelen van de politie, die in de omgeving kan patrouilleren. En daarnaast kan contact opgenomen worden met de gemeente. Milica heeft het plan opgevat om een enquête te houden onder de bewoners van de flats. Twee weken geleden bracht zij zeven kleine eenden naar het Vo gelasiel De Mikke. Daar worden de dieren in groepjes groot ge bracht tot ze zichzelf kunnen red den. Coby Louwerse waarschuwt ervoor om de dieren niet in huis te houden. „Ze gaan dan de mens als hun moeder zien en kunnen niet meer terug in de na tuur worden gezet. Ze worden in feite a-sociaal. In het vogelop vangcentrum worden ze als eend opgevoed". vergrijzing de arbeidsparticipatie van vrouwen toeneemt, terwijl diezelfde factoren er ook voor zorgen dat de vraag naar verzor ging zal stijgen. Ook voor dit laat ste is de vrouw meestal verantwoordelijk. Het tegelijkertijd verrichten van betaald werk en verzorgende ta ken door de vrouw is binnen de vrouwenbewegingen en vakbond een hot item. Daarom discussië ren de Zeeuwse Vrouwenraad en Bureau Positieve Actie dinsdag 11 mei in hotel Arneville over de combinatie van beide soorten werk. Het overheidsbeleid is erop ge richt vrouwen in het arbeidspro ces te betrekken. Maar volgens het ZOE (Zeeuws Ontwikkelings- buro Vrouwenemancipatie) blijft de zorgverantwoordelijkheid te gelijkertijd bij dezelfde groep lig gen. In de toekomst zgl het er volgens het ZOE alleen nog maar ingewikkelder op worden. Zij meent dat door ontgroening en Beleidsmedewerkster van de ZOE: „Onze samenleving zit in een overgangstijdperk waarin oude en veilige patronen plaats moeten maken voor nieuwe. Een weg terug naar het aanrecht is er niet. Mannen, vrouwen en ar beidsorganisaties moeten alle maal hun steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat het werk en de zorgtaken van de vrouw in de toekomst gecombineerd kunnen worden".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 13