Veedrinkputten
Provincie Zeeland
Kanaalzone op de schop
Hordes Rikshaw-drivers
I W.M. R0ELSE I
Eendenleed in Vlissingen
1
Amnesty International Vlissingen
zoekt actieve leden
Fietsactie van start
BROMFIETS-
VERZEKERING
Symposium over
werkende vrouw
Bekendmaking
COMMISSIES
Stremming
Keersluisbrug
Provincie Zeeland
OP DE VOET GEVOLGD
door Hauk Breedveld
Hauk Breedveld
Actief
Ook dit jaar weer de
laagst mogelijke premie
Melding Hercules BV
Bijeenkomst
Gezondheid
Clubs
Politiek
Walcherse rondrit oldtimer tractoren
Klacht
Opvang
Woensdag 5 mei 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
13
Sloothaak, baggerbeugel en molbord waren vroeger de gereed
schappen waar een veedrinkput mee werd schoongehouden.
Een sloothaak is het best te vergelijken met een wat groot uitge
vallen hark met vier tanden, een baggerbeugel is een lange
steel met aan het eind een ronde metalen band met een netje
eraan en een molbord is een groot model schep die door paar
den door de put werd getrokken. Tegenwoordig gebeurt het
schoonmaken meestal met een hydraulische kraan met een ge
sloten bak. Het schonen van een put is als regel niet vaker nodig
dan eens in de acht tot tien jaar.
Voor het onderhoud van drinkput
ten is een financiële tegemoetko
ming beschikbaar. De eigenaar/
gebruiker van de put in een van de
relatienotagebieden (rijksbeleid)
gaat dan een beheersovereen
komst aan met de Dienst beheer
landbouwgronden van het ministe
rie van landbouw, natuurbeheer en
visserij in Goes (tel. 01100-
37911). Voor de putten buiten de
ze gebieden stelt de provincie
geld beschikbaar voor onderhoud
of voor het eenmalig opknappen.
Een en ander verloopt via de
Stichting Landschapsverzorging
Zeeland (SLZ) in Goes, tel 01100-
30075.
Veedrinkputten zijn overal in Zee
land te vinden. Er zijn er nog zo'n
1240: 600 in Zeeuwsch-Vlaande-
ren, 460 op Zuid-Beveland, 100
op Walcheren en nog eens zo'n
80 in de rest van Zeeland. Het is
nog maar een fractie van het aan
tal drinkputten dat ooit in Zeeland
lag. Geschiedkundigen gaan er
vanuit dat de putten zijn gegraven
vanaf het jaar 800. In de loop der
eeuwen zijn er niet alleen bijgeko
men, maar ook weer gedempt, bij
voorbeeld omdat bij het schoon
maken van de put door de kleilaag
was gestoken en de put brak
werd. De bodem van de drinkput
bestaat altijd uit een kleilaag; het
Nieuws
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Bureau Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon 01180 31392
water zakt daar niet in weg. In de
dekzandgebieden langs de grens
met België in Zeeuwsch-Vlaande-
ren is dat om te voorkomen dat
het zoete water wegzakt in het
zand. Hier werd de kleilaag aange
bracht. In bijvoorbeeld de poelge-
bieden werden de putten gegra
ven op de hoogstgelegen delen
omdat daar de kleilaag het dikst
is. Op deze manier wordt het zoe
te regenwater afgescheiden ge
houden van het zoute of brakke
grondwater.
Wat de kosten van aanleg en on
derhoud betreft kan de veedrink
put concurreren met moderne
veedrinkmethoden via de waterlei
ding, het slaan van putten of het
rijden met een tankwagen. Behal
ve nuttig voor het drenken van vee
zijn de putten van belang vanuit de
cultuurhistorie en voor de natuur:
er groeit een grote verscheiden
heid aan planten en de putten bie
den onderdak aan verschillende
soorten amfibieën.
Met als titel Veedrinkputten heeft
de provincie een brochure be
schikbaar over geschiedenis en
betekenis van de putten. Ook
staat in het boekwerkje in grote lij
nen beschreven waar men bij aan
leg en onderhoud op moet letten.
De adressen voor informatie over
financiële steun bij onderhoud kan
men er eveneens in vinden. De
brochure is verkrijgbaar bij het in
formatiecentrum van de provincie,
Abdij 9 in Middelburg, tel. 01180-
31400.
De Kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen gaat echt op de schop nu de
Intentieverklaring is ondertekend. Met het zetten van hun handtekening
verklaren de betrokken partijen dat ze hun beste beentje voorzetten
voor het realiseren van de plannen.
Met de uitvoering van het Plan
van aanpak gebiedsgerichte
benadering Kanaalzone
Zeeuwsch-Vlaanderen kan
echt worden begonnen nu de
betrokken partijen hun handte
kening hebben gezet onder de
Intentieverklaring.
Voor de ondertekening van deze
verklaring kwam minister Alders
(VR0M) zaterdag 24 april naar
Zeeland. Behalve de minister te
kenden de provincie Zeeland, de
gemeenten Terneuzen, Sas van
Gent en Axel, Het Havenschap
Terneuzen, de Kamer van Koop
handel en Fabrieken in Zeeuwsch-
Vlaanderen en de Kring van Werk
gevers in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Met het zetten van de handteke
ningen kwam er officieel een eind
aan jarenlang onderhandelen. Alle
neuzen staan nu in de richting van
een en dezelfde visie op het ge
bied, uitmondend in een pakket
van plannen en te nemen maatre
gelen. Zo zijn de ondertekenaars
het er over eens dat de Kanaalzo-
«F
::W'
Donderdag 13 mei, aanvang
14.30 uur, vergadert de Provincia
le Milieuraad.
Op het moment van schrijven van
deze rubriek waren er nog geen
agendapunten bekend. Het niet
doorgaan van de vergadering of
de agenda van de vergadering
worden aangekondigd in het vol
gende nummer van AbdijNieuws.
De Raad vergadert in het provin
ciehuis, St. Pieterstraat 42 in Mid
delburg. De agenda en bijbehoren
de stukken liggen tezijnertijd ter
inzage in het informatiecentrum
van de provincie, Abdij 9 in Middel
burg. De vergadering is openbaar.
ne een industriegebied is en dat
ook moet blijven. Voor de toe
komst is het de beste plek in
Zeeuwsch-Vlaanderen om de in
dustrie de mogelijkheid te geven
uit te breiden. Aan de uitbreiding
van de industrie zijn een aantal
voorwaarden gesteld die er toe
moeten leiden dat het milieu in de
Kanaalzone er op vooruit gaat.
Dat is in het belang van alle inwo
ners van het gebied. Zo moet er
een eind komen aan het over
schrijden van vastgestelde milieu
normen voor stof, stank en geluid,
en moet de huidige belasting van
het milieu een heel eind worden
teruggedrongen. Minder last van
stof, stank of geluid heeft tot ge
volg dat de kwaliteit van het wo
nen in de streek toeneemt. Ook
dat was een van de doelstellingen
Sluiskil
van de plannenmakers. Zij realise
ren zich ook dat het nemen van
een reeks van milieumaatregelen
onvoldoende is voor het verbete
ren van de woonkwaliteit. Op een
aantal plekken in de Kanaalzone
zijn woon- en industriegebieden zo
met elkaar verweven dat de enige
oplossing is, een eind te maken
aan deze verwevenheid. Zo liggen
de buurtschappen Boerengat/
Hoogedijk zo ongunstig als het
gaat om luchtverontreiniging, ge
luidsoverlast en ongevalsrisico dat
er eigenlijk geen andere mogelijk
heid overblijft dan het afbreken
van de woningen. Onderzoek
.maakte duidelijk dat de inwoners
van Koegorsstraat op dit moment
al een te hoge geluidsbelasting
ondervinden. De Axelsche Sassing
ligt al wel beroerd ten opzichte
van de industrie, maar de overlast
ligt nog binnen de wettelijk toege
stane grenzen. Voor beide buurt
schappen geldt dat zij in de toe
komst te maken krijgen met meer
overlast. Vandaar het besluit ook
deze woningen af te breken.
De Axelsche Vlakte en de Autriche-
polder voorzien in de behoefte
aan nieuw industrieterrein. Ge
luidshinder en risico's voor de om
liggende plaatsen Sluiskil, West-
dorpe, Sas van Gent en Zand
straat mogen slechts gering zijn.
De maxima voor de toekomst zijn
al aangegeven.
In de nabijheid van grotere woon
kernen gaan voor bedrijven milieu
normen gelden die aantasting van
het woongenot niet of nauwelijks
mogelijk maken. Hier is goed wo
nen blijvend gegarandeerd. In het
bijzonder geldt dat voor twee plek
ken waar de omstandigheden
goed zijn en waar geen sprake
mag zijn van aantasting: de
Otheense Kreek in Terneuzen en
Philippine. Dat zijn dan ook de
plekken waar in de toekomst wo
ningen gebouwd gaan worden.
Behalve plannen voor wonen en in
dustrie liggen er plannen klaar om
de infrastructuur in de Kanaalzone
te verbeteren en de natuur meer
kansen te geven.
De inwoners van de te slopen
buurtschappen hebben inmiddels
te maken met een zogeheten
amoveringscommissie die alle be
woners apart gaat benaderen om
te proberen tot overeenstemming
te komen over de aankoop van de
panden. Bewoners kunnen met
hun vragen en wensen terecht bij
de Amoveringscommissie, p/a de
gemeente Terneuzen, postbus 35,
4530 AA Terneuzen. Bellen kan
ook: 01150- 75465, de heer C.M.
de Vos, of, 01150 75417, de
heer P.A. van Driel.
Wie nog eens wil nalezen welke
problemen er zoal opdoemen in
de Kanaalzone en voor welke op
lossingen is gekozen, kan een sa
menvatting van het Plan van aan
pak Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaan
deren opvragen bij het informatie
centrum van de provincie, tel.
01180-31400.
Van maandag 17 mei tot vrij
dag 4 juni zijn twee rijstroken
op de Keersluisbrug in Vlissin-
gen niet beschikbaar voor het
autoverkeer.
In die periode worden de spoor
rails verwijderd die in het wegdek
van de brug over het Kanaal door
Walcheren zitten, waarna de rijba
nen weer geschikt worden ge
maakt voor het wegverkeer. De
stremming, die met hekken wordt
aangegeven, is zowel overdag als
's nachts. De twee buitenste rij
stroken en de voetpaden van de
brug blijven in gebruik.
Vanaf de Nieuwe Vlissingseweg,
de Paul Krugerstraat en de Prins
Hendrikweg wordt het verkeer
naar de twee buitenste rijstroken
geleid. De verwachting is dat het
scheepvaartverkeer geen hinder
ondervindt van het werk aan het
brugdek.
Zoals eerder gemeld, krijgt de
Stationsbrug over het Kanaal door
Walcheren in Middelburg tijd van
maandag 3 tot zaterdag 15 mei
een nieuw wegdek. De Stations-
brug is in die tijd alleen beschik
baar voor voetgangers en
(brom)fietsers. Voor het streekver
voer zijn aan de stadskant van de
brug tijdelijke bushalten gemaakt,
zodat passagiers te voet naar de
andere kant kan van het kanaal
kunnen. Voor de scheepvaart gel
den aangepaste openingstijden.
Hauk Breedveld maakt een reis
van een half jaar door verschil
lende Aziatische landen. Weke
lijks houdt hij ons op de hoogte
van zijn belevenissen.
India is heel anders dan de lan
den die ik tot dusver heb be
zocht. De steden zijn
overbevolkt en vervuild, maar
voor velen de enige plek waar
ze wat geld kunnen verdienen.
Kinderen werken als schoon
maker in hotels of als schoen
poetser op straat. Op het
platteland lijkt de tijd stil te
staan. Wereldpolitiek en oorlo
gen staan daar ver van het bed
van de bewoners die in hutjes
van klei en riet leven. Man en
vrouw bekommeren zich om
de graan- of rijstoogst dat met
de hand wordt gedaan of
waarvoor ze de hulp van ossen
of kamelen inschakelen.
In een Rikshaw, een grappige
driewieler motor-taxi, laat ik mij
door het centrum van de stad
Old-Delhi vervoeren. De
meeste mensen verplaatsen
zich op deze wijze, omdat het
de minste risico's met zich
meebrengt. Fietsen is hier le
vensgevaarlijk en de bussen
zijn traag en overvol. Dit ritje is
het begin van een periode
waarin ik er alleen voor sta.
Geen afspraken met vrienden
of bekenden staan op mij te
wachten. Ik sta open voor con
tacten met andere Azië-
reizigers.
Rajastan, de noord-westelijke
provincie van India, is mijn be
stemming voor de komende
dagen. Volgens mijn reisgids is
het èèn van de interessantste
gebieden van India. Ik ontmoet
een Duitse jongen en samen
nemen we de bus van Delhi
naar Jaipur. We hebben zo'n
driehonderd kilometer in een
overvolle, snikhete bus voor de
boeg. Bij iedere stop staan
mensen voor de deur te drin
gen. Het is maar goed dat er
tralies voor de ramen zitten,
anders zouden ze naar binnen
klimmen. In Jaipur aangeko
men hebben we gelijk een hor
de van rishaw-drivers achter
ons aan. Allemaal weten ze het
beste en goedkoopste hotel en
willen ze ons er bijna gratis en
voor niets naar toe brengen.
Wetende dat de hoteleigenaar
ze daar een gulle, commissie
voor zal schenken. Natuurlijk
zwermen er ook de hele dag
kleine kinderen en bedelaars
om je heen. Of studenten die
eindelijk wel eens willen weten
hoe ver hun Engelse woorden
schat reikt.
Ons hotel is een echt reizigers
oord. Een plek die door veel an
dere reizigers wordt bezocht. Ik
maak hier nieuwe vrienden
waarmee ik naar m'n volgende
bestemming zal reizen. Alles is
perfect. Alleen, lekker in je
eentje met een krant op de w.c.
zitten is er niet bij. Meer dan
een gat in de vloer is er niet.
Het kost me dan ook heel wat
moeite om in balans te blijven.
De Vlissingse afdeling van Am
nesty International wordt het
vuur aan de schenen gelegd. De
groep wordt door een ledenge
brek met opheffing bedreigd.
Daarom zijn de overgebleven vijf
leden een wervingsactie begon
nen, onder het motto 'Hak de
knoop door-kies voor Amnesty
en wordt actief lid'.
Doordat de groep nog slechts uit
vijf mensen bestaat kunnen de
activiteiten nauwelijks meer uit
gevoerd worden. Om goed te
kunnen draaien moeten er vol
gens Tamme Seijnstra van Am
nesty, zeker tien nieuwe krachten
bijkomen. De Vlissingse afdeling
wordt in haar werfactie gesteund
door de Middelburgse groep, die
dertig personen telt.
Door het gebrek aan mankracht
heeft de afdeling in de Schel-
destad niet aan de laatste acties
van Amnesty deelgenomen. Zij
heeft een dossiergroep die zich
speciaal richt op landen in West-
Afrika. De laatste zaak waar zij
zich voor inzette was het beplei
ten van de vrijlating van ongeveer
honderd Tuaregs die in Niger zon
der vorm van proces vastgehou
den werden. Zij werden ervan
beschuldigd banden te hebben
met de verzetsorganisatie FLAA
in het Afrikaanse land. Een deel
van de Tuaregs zijn inmiddels vrij
gelaten.
De Amnesty-groep verzorgt re
gelmatig voorlichtingsbijeen
komsten voor verenigingen,
oeroepsgroepen en op scholen
over mensenrechten. Maandelijks
worden er schrijfavonden georga
niseerd, waar mensen brieven
kunnen sturen aan gevangenen
en er wordt standwerk gedaan.
Zaterdag 8 mei staat er een
kraam in de binnenstad. Daar
kunnen geïnteresseerden zich
opgeven als actief lid. De 270
niet-actieve leden in Vlissingen
worden aangeschreven om zich
alsnog actief te gaan inzetten
voor de bescherming van de
mensenrechten.
Om het auto-gebruik voor woon
werkverkeer terug te dringen,
start het Zeeuws Platform Duur
zame Ontwikkeling zaterdag 1
mei de vijfhonderd kilometer
woon-werkverkeer onder het
motto: 'Op de fiets: goed voor
milieu, goed voor je lijf'. Hiermee
wil ze bereiken dat de mensen
minder en selectiever de auto
gaan gebruiken. De actie duurt
tot vrijdag 1 oktober. Deelnemers
kunnen een aanmeldingskaart
aanvragen, waarop ze zelf het
aantal streefkilometers invullen.
Vorig jaar lag het gemiddelde
aantal gefietste kilometers per
persoon op 850 en in totaal werd
er 340.000 kilometer afgelegd.
SPARTAM ETf 60,-
I AUTOMAAT SNORFIETSf 140,-
MET VERSNELLINGf 375,- I
incl. alle kosten en plaatje
van 1 mei 1993 - 1» mei 1994
Assurantiekantoor
1 Blauwedijk 1, Middelburg, 01180-14287 J
Directie Milieu en Waterstaat
Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 6.1 van het Inrichtingen- en Vergunnmgenbesluit Wet
milieubeheer bekend dat op 21 april 1993 een melding is ontvangen ingevolge de Wet milieubeheer.
De melding is ingediend door Hercules BV te Middelburg en heeft betrekking op het laden van Hercules AIO, een vloei
baar type koolwaterstofhars, in tankwagens.
Ter inzage
De melding kan worden ingezien van 6 mei 1993 tot en met 4 juni 1993 op de volgende plaatsen en tijden:
bij de directie Milieu en Waterstaat, Het Groene Woud 1 te Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur;
in het gemeentehuis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en van 13-17 uur en indien daarom wordt verzocht (tel:
01180-75000, tst. 241) iedere donderdagavond van 18-21 uur.
Het Groene Woud 1Postbus 165 4330 AD Middelburg
Wat te melden? Postbus 5017. 4330 KA Middelburg
Schildklier - Dr. Goslings is
gastspreker op de bijeenkomst
van de Schildklier Stichting regio
Zeeland, maandag 10 mei in het
Heer Hendrikshuis in 's Heerhen-
drikskinderen. Aanvang 19.30
Hyperactief - Hoe ga je thuis
met hyperactieve kinderen om.
Dat is het onderwerp van de
thema-avond van Balans, don
derdag 27 mei in het Ooster-
scheldeziekenhuis in Goes.
Balans is een vereniging voor
ouders van kinderen met ontwik
kelingsstoornissen. Geïnteres
seerden op Walcheren kunnen
zich aanmelden bij mevrouw
Winde, tel. 01182-2013.
Aglow - Alle vrouwen die willen
groeien in het geloof in de Here
Jezus zijn woensdag 12 mei wel
kom op de samenkomst van Wo
man's Aglow Fellowship in hotel
Terminus in Goes. Er wordt
gesproken over het onderwerp
'Uitdagingen in een Christenle
ven'. Aanvang 9.45 uur.
Alleenstaanden - Voor vrijge
zellen zijn er avonden met muziek
en gezelligheid in het buurthuis
Aldegonde, Westerzicht 386 in
Vlissingen. Inlichtingen tel.
01184-64319.
Magazine - De burgemeesters
van Vlissingen en Middelburg
hebben een intentieverklaring ge
tekend met de uitgever Prima
Media BV om tot de uitgave van
een stadsgewestelijke magazine
te komen. Met de uitgave zal
worden gepoogd bij 'opinielei
ders' en 'beslissers' in de wereld
van de politiek, overheid en het
bedrijfsleven een beter imago te
vestigen. Eind juni zal eerst een
proefnummer van zestien pagi
na's verschijnen. De helft van
een normaal nummer.
Oude landbouwtractoren trekken
zaterdag 8 mei door het Walcher
se landschap. De Oldtimer Trek
ker en Motorclub
Midden-Zeeland houdt dan haar
jaarlijkse rondrit.
De tractoren die meerijden date
ren uit de jaren 1930 tot en met
1960, zoals de Lanz Buldog, Allis
Chalmer, de Vierzon en de Fergu
son. De trekkers hebben 1-,2-, 3-
en 4-cilinder motoren, die soms,
zoals in het geval van de Lanz
Buldog en de Vierzon zeker vijf
tien minuten met de brander
voorverwarmd moeten worden,
om vervolgens met handkracht
op gang te worden gebracht.
De rondrit is dit keer door Wal
cheren uitgezet. De leden komen
uit Zuid- en Noord-Beveland en
Walcheren. Omdat het gebied te
groot is om in één dag te rijden,
wordt ieder jaar voor een ander
gebied gekozen. De tractoren
passeren op hun route vanaf
Souburg de plaatsen Vlissingen,
Dishoek, Zoutelande, Grijpskerke,
St. Laurens, Middelburg en via
Nieuw- en St Joosland naar 's
Heerenhoek. Waar het noodzake
lijk is, is politie begeleiding
aanwezig.
De eenden in de vest langs de
Groen van Prinstererlaan in de
Vlissingse wijk Paauwenburg lei
den geen rustig, ongestoord
bestaan. De vogels worden door
kinderen van de omliggende ba
sisscholen bekogeld met kluiten,
geslagen met stokken en opge
jaagd door honden die er los lo
pen. Dat blijkt uit het betoog van
T.Milica, bewoonster van één van
de nabij gelegen flats. Iedere dag
doen dit soort taferelen zich voor,
volgens haar. De Dierenbescher
ming en het Vogelasiel De Mikke
beamen dat die dingen, niet al
leen in Vlissingen, maar ook op
andere plaatsen, gebeuren.
leder jaar worden er in het voor
jaar ongeveer 150 eenden bij het
Vogelasiel afgeleverd. Jonge
eendjes die moederloos zijn,
maar ook volwassen vogels die
mishandeld zijn. „Het is triest",
vindt Coby Louwerse van De
Mikke, „maar mensen hebben
soms heel sadistische neigingen.
Ik heb het meegemaakt dat ze
jonge eenden op een plankje
bonden en vervolgens in het wa
ter zetten. Er wordt getennist en
gevoetbald met de kleintjes. En
laatst werd er één binnenge
bracht waar een groep scholieren
met opzet overheen gefietst was.
Die hebben we niet meer kunnen
redden".
Milica trekt zich het leed van de
vogels in de watergang in Paau
wenburg aan. leder jaar is het
volgens haar prijs. De schuldigen
zijn niet alleen kinderen, maar
ook ouderen, meent zij. Ouders
die glimlachend toestaan dat hun
kinderen het kroost van de eend
oppakken. Volwassenen die hun
hond op het grasveld achter de
eenden aan laten rennen en in
het water laten zwemmen. Milica
maakt regelmatig ruzie daarover.
Vorig jaar nam ze verschillende
keren contact op met de Dieren
bescherming, die volgens haar
nooit gekomen is. Van Dijke van
de Dierenbescherming in Vlissin
gen herinnert zich niet dat er een
officiële klacht is ingediend,
„maar het kan ook zijn dat de
zaak wat slordig afgehandeld is".
Nu zal dat volgens hem niet meer
gebeuren. Wanneer een klacht
wordt ingediend wordt er zeker
een inspecteur naar toe
gestuurd, maar dan moet er wel
eerst weer een klacht komen.
De inspecteurs stellen zich op de
hoogte van de ernst van de situa
tie, en vervolgens wordt er actie
ondernomen. Van Dijke denkt
daarbij aan het inschakelen van
de politie, die in de omgeving kan
patrouilleren. En daarnaast kan
contact opgenomen worden met
de gemeente. Milica heeft het
plan opgevat om een enquête te
houden onder de bewoners van
de flats.
Twee weken geleden bracht zij
zeven kleine eenden naar het Vo
gelasiel De Mikke. Daar worden
de dieren in groepjes groot ge
bracht tot ze zichzelf kunnen red
den. Coby Louwerse waarschuwt
ervoor om de dieren niet in huis
te houden. „Ze gaan dan de
mens als hun moeder zien en
kunnen niet meer terug in de na
tuur worden gezet. Ze worden in
feite a-sociaal. In het vogelop
vangcentrum worden ze als eend
opgevoed".
vergrijzing de arbeidsparticipatie
van vrouwen toeneemt, terwijl
diezelfde factoren er ook voor
zorgen dat de vraag naar verzor
ging zal stijgen. Ook voor dit laat
ste is de vrouw meestal
verantwoordelijk.
Het tegelijkertijd verrichten van
betaald werk en verzorgende ta
ken door de vrouw is binnen de
vrouwenbewegingen en vakbond
een hot item. Daarom discussië
ren de Zeeuwse Vrouwenraad en
Bureau Positieve Actie dinsdag
11 mei in hotel Arneville over de
combinatie van beide soorten
werk.
Het overheidsbeleid is erop ge
richt vrouwen in het arbeidspro
ces te betrekken. Maar volgens
het ZOE (Zeeuws Ontwikkelings-
buro Vrouwenemancipatie) blijft
de zorgverantwoordelijkheid te
gelijkertijd bij dezelfde groep lig
gen. In de toekomst zgl het er
volgens het ZOE alleen nog maar
ingewikkelder op worden. Zij
meent dat door ontgroening en
Beleidsmedewerkster van de
ZOE: „Onze samenleving zit in
een overgangstijdperk waarin
oude en veilige patronen plaats
moeten maken voor nieuwe. Een
weg terug naar het aanrecht is er
niet. Mannen, vrouwen en ar
beidsorganisaties moeten alle
maal hun steentje bijdragen om
ervoor te zorgen dat het werk en
de zorgtaken van de vrouw in de
toekomst gecombineerd kunnen
worden".