Provincie Zeeland
Zeelandbrug
waar ben je?
f BROMFIETS-
VERZEKERING
I W.M. R0ELSE I
waterschap
Walcheren
Zeeland schoon
Der Boede
Cursus
Veilig
Caravannen
Waterpeil
OP DE VOET GEVOLGD
door Hauk Breedveld
Hauk Breedveld
Ook dit jaar weer de
laagst mogelijke premie
Assurantiekantoor
Natuur
Buurt/wijk
Boerderijwinkel
van Ter Linde
minder open
GROTE OPKNAPBEURT N0LLEH00FD
GERAMD
DUURZAAM HERSTEL
GEEN OVERLAST
Woensdag 14 april 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
9
Nieuws
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Bureau Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon 01180 31392
Het verkeersaanbod op de Zeelandbrug is met 25% toegenomen
vanaf 1 januari 1993. Sinds deze datum is er geen tolheffing
meer op deze verbinding tussen Schouwen-Duiveland en Noord
Beveland.
Het aantal voertuigen dat in janua
ri en februari 1993 van de brug
gebruik maakte bedroeg per dag
respectievelijk 6.486 en 6.971. In
dezelfde maanden van 1992 wa
ren de aantallen achtereenvolgens
5.166 en 5.468. De cijfers zijn af
komstig van de directie milieu en
waterstaat van de provincie die de
tellingen heeft uitgevoerd.
Voor een deel is de groei afkom
stig van verkeer dat gebruik maak
te van de weg over de storm
vloedkering, zolang op de
Zeelandbrug tol werd geheven.
Ook is enige groei toe te schrijven
aan verkeer vanaf rijksweg 58 en
van "nieuw" verkeer. Exacte getal
len zijn daarvoor niet te geven.
De directie milieu en waterstaat
verwacht dat het aantal passages
op de weg over de stormvloedke
ring gemiddeld per dag zal afne
men met zo'n 700 auto's van
6.000 in 1992 naar 5.300 in
1993. Daar tegenover staat een
toenemend gemiddelde van
8.000 voertuigen voor de
Zeelandbrug tegen 6.400 vorig
jaar.
Zwerfvuil is een irritant pro
bleem, zo valt in het provinci
aal milieubeleidsplan Kerend
Tij te lezen, dat zich voordoet
in steden, langs de waterkant
en in recreatiegebieden.
De provincie wil iets aan dit
probleem doen en in overleg
met de Stichting Nederland
Schoon is voor de komende
zomermaanden een actie be
dacht om de bezoekers van
stranden en oevers te wijzen
op hun verantwoordelijkheid.
Men krijgt zakjes uitgereikt, be
doeld om het eigen afval mee naar
huis te nemen. Volgens de stich
ting is uit ervaring gebleken dat dit
een betere aanpak is dan steeds
meer afvalbakken plaatsen.
De "Zeeland-schoon-zakken" wor
den uitgereikt bij campings,
strandtenten, jachthavens en
soortgelijke lokaties. Recreanten
kunnen ideeën indienen om het
ontstaan van zwerfvuil tegen te
gaan. Men kan daar zelfs een prijs
mee winnen.
Vanuit de provincie wordt gepro
beerd de financiering van dit pro
ject rond te krijgen. Gemeenten en
waterschappen krijgen de vraag
voorgelegd mee te werken aan
vergunningen, publiciteit en moge
lijke organisatorische hand- en
spandiensten.
Zorgvuldig omspringen met vervuilde bagger en het schoonmaken en houden
van de bodem zijn de onderwerpen in het voorontwerp-plan verontreinigde
waterbodems en baggerspecie
Waterbodems
v
baggerspecie
De verkeerssituatie in de om
geving van het verpleeghuis
Der Boede in Koudekerke, is
onvoldoende veilig voor de ge
handicapte bewoners van het
tehuis.
Het verpleeghuis ligt aan een krui
sing van twee wegen, de S14 of
wel Vlissingsestraat en de Ter
Poorteweg.
Gedeputeerde staten stellen voor
ruim vier ton uit te trekken voor
het aanbrengen van een aantal
verbeteringen.
De beide bushaltes voor de oude
hoofdingang aan de Vlissingse
straat verdwijnen op die plek. De
hoofdingang gaat dicht en komt
aan de Ter Poorteweg te liggen. In
de buurt van deze weg komen ook
de nieuwe bushaltes. Met de ver
plaatsing van al het "Der
Boedeverkeer" naar de Ter
Poorteweg is het ook nodig deze
weg aan te pakken. Aan de kant
van Der Boede komt een fietspad
en een pad voor rolstoelers en
voetgangers. Om vanaf de Ter
Poorteweg de oversteek over de
Vlissingsestraat te vergemakkelij
ken komt er in de buurt van de
aansluiting van deze wegen een
middeneiland op de Vlissingse
straat. Rolstoelers, voetgangers
en fietsers kunnen dan de weg in
twee keer oversteken en hebben
zo te maken met verkeer uit één
richting. Het pad voor rolstoelers
wordt vervolgens nog een eind
doorgetrokken in zuidelijke rich
ting. Op die manier zijn twee aan
de andere kant van de S14 gele
gen polderwegen veiliger bereik
baar.
De kosten van al deze aanpassin
gen bedragen 660.000,
Behalve de ruim vier ton van de
provincie draagt de gemeente
Valkenisse bij met een bedrag van
125.000,— en het Wegschap
met veertigduizend gulden. De
Stichting Verpleeg- en Rusthuizen
ten slotte, stelt een bedrag be
schikbaar van tachtigduizend gul
den. Provinciale staten besluiten
28 mei of zij accoord gaan met dit
voorstel van het dagelijks provin
ciebestuur.
Tot 15 mei ligt het voorontwerp
plan verontreinigde waterbodems
en baggerspecie ter inzage in het
provinciaal informatiecentrum in
Middelburg.
Alle overheidsinstanties die met
de materie van doen hebben, heb
ben meegewerkt aan de totstand
koming van het plan: het rijk (rijks
waterstaat, milieu-inspectie,
directie landbouw, natuur en open
luchtrecreatie), de provincie (di
rectie milieu en waterstaat), de
waterschappen, de gemeenten en
de havenschappen.
Preventie, sanering en verwij
dering zijn de instrumenten
die in het plan worden be
schreven. Zij zijn van toepas
sing op alle oppervlaktewate
ren in de provincie, ongeacht
de beheerder van het water. In
het plan wordt steeds aange
geven van wie maatregelen
worden verwacht.
Een nadere indeling van het opper
vlaktewater is gemaakt aan de
hand van watersystemen, met elk
specifieke kenmerken, die meebe-
palend zijn voor de aard van de
vervuiling: Westerschelde,
Oosterschelde, grote kanalen,
meren en binnenwateren.
De vervuiling wordt onderverdeeld
in drie groepen: zware metalen,
zoals cadmium, kwik en lood, or
ganische microverontreinigin
gen, onder meer polycyclische
aromatische koolwaterstoffen
(PAK's) en bestrijdingsmiddelen,
en nutriënten, zoals fosfaat en
stikstof.
Per watersysteem is beleid uitge
zet.
Van de vervuilde baggerspecie,
die naar de zwaarte van verontrei
niging in klasssen is ingedeeld,
wordt aangegeven hoeveel naar
verwachting te saneren is. De
klassen 3 en 4 de vuilste bag
ger - zitten vooral in de
Westerschelde en het Kanaal van
Gent naar Terneuzen en het
Kanaal door Walcheren. De ge
schatte hoeveelheid van klasse 3
is totaal ruim 3 miljoen kubieke
meter en van klasse 4 ruim 1,7
miljoen kubieke meter.
Baggerschuil op Westerschelde
Sanering heeft alleen zin als
de vervuiling bij de bron af
doende is aangepakt. Strenge
(milieu)eisen bij de verlening
van vergunningen en controle
op de naleving van de eisen
zijn bij de preventie van be
lang. Een verbod op de toe
passing van bepaalde stoffen
en het aandringen op het ge
bruik van milieuvriendelijke
bestrijdingsmiddelen zijn an
dere mogelijkheden.
Dat geldt overigens niet alleen
voor Zeeland. De vervuiling van de
Westerschelde en het Kanaal van
Gent naar Terneuzen moet vooral
worden toegeschreven aan de on
gezuiverde lozing van industrieel
en huishoudelijk afvalwater uit
België.
Vervuilde waterbodems moeten
worden gesaneerd als er ernstig
gevaar voor de volksgezondheid,
het milieu of het gebruik van
grondwater optreedt. Voorlopig
zal sanering overigens maar
mondjesmaat worden toegepast.
Dat komt doordat de verwerking
het schoonmaken en de ber
ging van de bagger nog niet af
doende zijn geregeld.
Het baggerwerk dat wordt ge
daan, is vooral nodig om het wa
ter op diepte te houden of vanwe
ge andere onderhoudswerken.
Overigens kan ook daarbij vervuil
de specie vrijkomen.
Licht verontreinigde specie kan in
het water worden teruggezet. Dat
geld voor bagger uit de rijkswate
ren. Voor de regionale wateren
wordt verspreiding op land toege
staan.
Zodra de vervuiling ernstiger
wordt moet de specie worden ge
borgen in depot.
Aan de hand van een milieu
effectrapportage (MER) moet ge
kozen worden voor twee bagger
speciedepots met een totale ca
paciteit van 15 miljoen kubieke
meter. Mogelijke lokaties zijn de
Koegorspolder, Middelplaat en
Sloehaven-West en als reserve
plaatsen zijn de Rug van Borssele
en de Axelse Vlakte in beeld.
Voordat alle procedures zijn afge
rond en de depots beschikbaar
zijn, is het om en nabij het jaar
2000. Niet alle baggerwerk kan
tot dat tijdstip worden uitgesteld
en daarom moet worden gekozen
voor de inrichting van tijdelijke de
pots.
Door alle maatregelen die moeten
worden getroffen, laat het zich
aanzien dat de reinigingsrechten
en de geschotsheffing van de wa
terschappen aanzienlijk zullen stij
gen.
Door een aankomende wetswijzi
ging worden de waterschappen
namelijk verantwoordelijk voor de
sanering van de waterbodems van
regionale wateren. Voor de ber
ging alleen moet per waterschap
worden gerekend op 660.000 gul
den bij handhaving van het huidige
beleid. Worden de maatregelen
van het voorontwerp-plan waterbo
dems en baggerspecie gevolgd
dan komen de meerkosten per
waterschap op 1 miljoen gulden.
Het voorontwerp-plan ligt van
15 april tot 15 mei in het infor
matiecentrum ter inzage. In
dezelfde periode kunnen
schriftelijke reacties worden
ingediend bij de Stuurgroep
verontreinigde waterbodems
en baggerspecie, postbus
165, 4330 AD Middelburg.
Het is de bedoeling dat alle partij
en die bij de samenstelling van het
plan betrokken zijn, zich via een
intentieverklaring binden aan de
uitvoering ervan.
Het voorontwerp en een samen
vatting daarvan zijn verkrijgbaar
bij het provinciaal informatiecen
trum, Abdij 9, postbus 6001,
4330 LA Middelburg, 01180-
31400.
Het peil op het Kanaal door
Walcheren wordt tijdelijk met
zestig centimeter verlaagd tot
0,30 +NAP. Dat geldt voor de
periode van 19 april tot 16
mei. De verlaging houdt ver
band met onderhoud aan de
kanaaloevers.
De aflaat van het water begint 's
morgens vroeg op 19 april, rond
de klok van vijf uur.
De toegelaten diepgang voor de
doorgaande scheepvaart op het
kanaal en met de bestemming
noordzijde verbreed deel zijkanaal
naar Arnemuiden blijft 3,70 meter.
Schepen op die route met een
ontheffing tot 4,30 meter moeten
er rekening mee houden dat voor
hen in de onderhoudsperiode ook
een diepgang van 3,70 meter
geldt. Scheepvaart naar
Arnemuiden is gebonden aan een
diepgang van 1,60 meter en op
het verbreed kanaal en het binnen-
havengebied in Vlissingen wordt
de diepgang vlak voor de grote
schutsluis 7,30 meter en 6,40
meter vanaf de eerste binnenha
ven tot de binnenkeersluisbrug.
Hauk Breedveld maakt een reis
van een half jaar door verschil
lende Aziatische landen. Weke
lijks houdt hij ons op de hoogte
van zijn belevenissen.
Een koude vrijdagmiddag. De
trein reed precies op tijd het
Bellorussia station in Moskou
binnen. Toen hij tot stilstand
was gekomen, namen mijn
reisgenoten en ik afscheid van
Adytte, de sexy stewardess en
gingen op zoek naar onze con
tactpersonen.
Het station ziet zwart van de
mensen en overal is luid ge
schreeuw om ons heen. Etiène
en Wout vinden al snel hun
contactpersoon en we nemen
afscheid, afsprekend elkaar
's avonds te ontmoeten in de
beroemde MosCow-Donalds.
Ik loop het perron op en neer
om mijn contactpersoon Yuri te
vinden. Nergens is er een bord
je met zijn naam te bekennen.
Overmeesterd door een gevoel
van paniek loop ik de donkere
en vieze stationshal binnen.
Overal zwerven bedelaars
rond. Een aanblik die mij be
paald niet gelukkiger maakt.
Met moeite baan ik mij een
weg door de grauwe mensen
massa. Niemand spreekt mijn
taal, borden kan ik niet lezen en
een kaart van Moskou heb ik
niet. Kortom: ik ben radeloos.
Na wat voordringen en een lui
de woordenwisseling met de
loketdame krijg ik het eindelijk
voor elkaar Yuri's naam te laten
oproepen. Helaas. Geen reac
tie. Een oude dame voert me
mee naar een klein kantoortje,
waar een boom van een kerel
met blauw uniform en rode pet
gebaart dat ik plaats moet ne
men. „Me tourist, problem. You
telephone this man?", weet ik
met veel moeite uit te brengen.
Ik toon hem het adres van Yuri.
Het duurde even voor hij rea
geert. Maar na enkele minuten
grijpt hij toch naar het zwaar
antieke toestel.
Eén uur, twee uur...nog steeds
geen verbinding. Op de achter
grond hoor ik de omroepster
nogmaals Yuri's naam omroe
pen. Na tweëenhalf uur ben ik
het beu. Ik rits mijn papieren
van het bureau en ga op zoek
naar een taxi. Een opgave die
aardig wat voeten in de aarde
heeft. Overal krioelen auto's,
bussen en vrachtwagens.
„Taxi", schreeuw ik. En, ja
hoor, binnen enkele seconden
stonden er tientallen mensen
om me heen. Waarschijnlijk
hielden ze me al een tijdje in de
gaten. Eén van hem pakte me
bij de arm en leidde mij naar
zijn Heilige Koe. „Ten dollars",
zei hij resoluut. Maar alles wat
ik bezit zijn slechts twee dol
lars, vijf marken en een zak
drop. Even zie ik hem twijfelen.
Dan gaat hij toch over stag.
Slippend door de sneeuw en
zigzaggend over de wegen om
putten en gaten te ontwijken,
bereikt de taxi na zo'n dertig
minuten het reisdoel: een grau
we, oude flat zoals er zoveel
zijn te bekennen. Na een tocht
je in een niet echt betrouwbaar
uitziende lift bereik ik de ver
dieping van Yuri's flat. Als een
koning word ik óntvangen. Het
was tijd voor een frisse douche
en een stevige Russische maal
tijd. Mijn eerste uurtjes in Mos
kou waren bizar en spannend.
Ik voelde het echte avontuur!
SPARTAMETf 60,-
- AUTOMAAT SNORFIETSf 140,-
I MET VERSNELLINGf 375,-
incl. alle kosten en plaatje
van 1 mei 1993 - 1 mei 1994
E Blauwedijk 1, Middelburg, 01180-14287 Jj
Natuurbouw - Twee sprekers
schetsen tijdens de donateursa
vond van het Wereld Natuur
Fonds, dinsdag 20 april, een
beeld van de natuurbouw- en
ontwikkeling in de provincie Zee
land. De bijeenkomst is vanaf
20 uur in de Zeeuwse Bibliotheek
in Middelburg.
't Speeltreintje - De peu
terspeelzaal 't Speeltreintje aan
de Europalaan in Middelburg
bestaat 20 jaar. Dit wordt zater
dag 24 april van 10.30 tot 12 uur
gevierd met ouders, kinderen en
oud-werkgroepleden. Voor de
kinderen zijn er spelletjes.
De boerderijwinkei van Ter Linde
in Oostkapelle (het voormalige
Loverendale) krimpt zijn ope
ningstijden in. De zaak wordt bo
vendien veranderd. Begin mei
beginnen de Biologisch-
dynamische boeren en tuinders
aan een verbouwing van de win
kel. Die verbouwing is er op ge
richt om voortaan alleen eigen
produkten direct aan de consu
ment te kunnen verkopen.
De winkel is vanaf mei alleen nog
op dinsdag- en vrijdagmorgen
tussen tien en twaalf uur open.
Tot inkrinping van de openingstij
den is besloten omdat het win-
kelgebeuren veel tijd opslokte.
Naast het werk op het land en in
het gezin (Ter Linde wordt
bestierd door drie echtparen met
kinderen) werd de druk te groot
om ook nog meer dan twee da
gen de winkel open te houden.
Met het zomerseizoen voor de
deur is de tijd weer aangebroken
om de caravan uit de stalling te
halen. Voor Veilig Verkeer Neder
land is dat het teken om, voor de
elfde keer alweer, een twee
daagse cursus 'Veilig Caravan
nen' te geven. De theorielessen
zijn maandag 26 april en 3 mei in
het gebouw van de Rijkspolitie
aan de Vrijlandstraat in Mid
delburg.
In theorielessen, die gegeven
worden door een caravandeskun-
dige en leden van de technische
dienst van de politie, komen on
der meer de papieren aan bod, de
belading, de technische staat van
auto en caravan.
De praktijkdag is zaterdag 8 mei
op het terrein van de Hooizolder
in Westkapelle. Daar wordt ge
oefend op de vaardigheden van
het voor- en achteruit rijden met
een caravan-combinatie en het
slalom-rijden of door een poort
rijden. Op deze dag wordt de ca
ravan ook grondig gekeurd. De
bezitter krijgt een rapport met de
ontdekte gebreken en eventuele
adviezen over herstel.
VOORLICHTINGSRUBRIEK VAN DE ZEEUWSE WATERSCHAPPEN
Eén van de. drukst bezochte
stranden van Walchéren is het
badstrand aan de Boulevard
Evertsen te Vlissingen. Dat dit
strand er nog steeds is, is onder
meer te danken aan het Nolle-
hoofd, dat de sterke stroming
die het zand wegzuigt, redu
ceert. Ook breekt dit paalhoofd
de golven zodat de kust minder
zwaar wordt belast.
Nu is het iedere Vlissinger en
iedere toerist die over de Vlis-
singse boulevard wandelt duide
lijk, dat het Nollehoofd er
momenteel niet florissant
bijstaat. Er zijn gaten van enkele
meters en van veel palen zijn al
leen nog maar stompjes over. De
vergelijking met een zeer slecht
gebit dringt zich als vanzelf op.
Het Nollehoofd te Vlissingen op dit moment. Vergelijking met
een slecht gebit dringt zich als vanzelf op. Door de herstel
werkzaamheden die binnenkort beginnen, wordt het paal
hoofd weer in ere hersteld.
De slechte staat waarin het Nol
lehoofd momenteel verkeert,
heeft een lange voorgeschiede
nis. In de laatste tientallen jaren
Op 22 maart 1987 voer a/s gevolg van dichte mist de RP 10
bovenop het Nollehoofd, waardoor lichte schade ontstond.
hebben vier schepen het paal
hoofd geramd of zijn er bovenop
gevaren. Grote schade werd
aangericht door de stranding
van de Tindefgell en de Dith
Marchen in 1967 en 1972. De
meest spectaculaire stranding
om te zien was wel die van de
rijkspolitieboot in 1987. Alle
schades zijn aan het waterschap
vergoed. Van dit geld wordt nu
het algehele herstel betaald
f 300.000,-). Ook wordt aan
het paalhoofd het onderhoud
verricht, dat gedurende enkele
jaren is uitgesteld tot er volledig
herstel zou gaan plaatsvinden.
Het gaat vooral om het zee-
waartse deel na de knik; dat
staat er nog maar voor de helft.
In goede conditie zal juist dit
deel er voor zorgen dat de zee
waarts gerichte getijstroom
wordt onderbroken, zodat veel
minder zand van het badstrand
naar de vaargeul wordt ge
transporteerd. Dat het water
schap het herstel niet eerder ter
hand heeft genomen, heeft te
maken met de afweging tussen
herhaaldelijk relatief veel geld
uitgeven aan lapmiddelen of in
één keer het beschikbare geld
besteden aan een duurzaam en
grootschalig herstel. Er is be
wust gekozen voor het laatste.
De restauratie van het Nolle
hoofd houdt concreet in: het ver
wijderen van circa honderd
paalstompen, het heien van
evenzovele nieuwe palen van ne
gen tot vijftien meter lang en het
aanbrengen van nieuwe gordin
gen en kespen die de palen on
derling verbinden en het gehele
paalhoofd verstevigen. Het werk
zal met behulp van een drijvende
heistelling vanaf het water wor
den uitgevoerd. De uitvoerende
aannemer is Van der Straaten BV
uit Hansweert die volgende
week met het werk zal begin
nen. Voor opslag van materialen
en stalling van materiaal is de
buitenberm van de boulevard bij
de Nolledijk beschikbaar. Er is
nauwelijks overlast te verwach
ten voor het zonnebadend,
zwemmend en wandelend pu
bliek. Er wordt niet gewerkt in de
bouwvakvakantie (19 juli t/m 13
augustus). Uiterlijk 1 oktober
a.s. zal het herstel voltooid zijn.
Voor meer informatie kunt u
terecht bij het Waterschap
Walcheren aan de Groen
markt 10 in Middelburg, tel:
01180 - 15751,