Nieuwe Daf
Trucks nv
JEEP GRAND CHEROKEE V8
Veel belangstelling
Autosalon Genève
Franse autoprijzen
Alhoewel de naam anders
doet vermoeden, is de Grand
Cherokee een volledig nieuw
ontwikkeld model. Uiteraard
is de bouwwijze van de auto
bekend met als basis een lad-
derchassis. Met zijn lengte
van 4,49 meter is de Grand
Cherokee echter ruim twintig
centimeter langer dan de be
staande Cherokee.
Vermogen
Uitrusting
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Vierde jaargang, nummer 7
JAARLIJKS TIENDUIZENDEN AUTODIEFSTALLEN
Indammen
Kentekens
Aankoop
Verzekering
Woensdag 7 april 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
31
Begin maart werd in Eindhoven de nieuwe Daf
Trucks nv officieel opgericht. De akte daar
voor werd ondertekend door de president
directeur van de nieuwe onderneming, de
heer C.G. Baan. De directie van Daf Trucks telt
naast de president-directeur nog drie leden.
De heer H.M.M. Dietz is binnen de directie
verantwoordelijk voor produktontwikkeling en
produktie. De twee overige leden van de di
rectie, waarvan een verantwoordelijk is voor
marketing en verkoop en de ander voor finan
ciën, zullen binnenkort worden benoemd.
Daf Trucks nv telt in de nieuwe constellatie
ongeveer 3.500 medewerkers, waarvan circa
2.750 in Eindhoven, inclusief een klein aantal
in de rest van West-Europa, en 750 bij Daf
Trucks Vlaanderen nv in het Belgische Wester-
lo. Daf Trucks concentreert zich op de ontwik
keling, produktie en verkoop van middelzware
en zware vrachtauto's in West Europa. Het
produktieprogramma omvat de nieuwe Daf
65, 75 en 85 series en het topprogramma de
Daf 95 serie voor het lange afstandsvervoer.
Op korte termijn noodzaakt de jonge produkt-
lijn niet tot grote investeringen. Op wat lange
re termijn is echter een aantal belangrijke
vernieuwingen in het programma voorzien. De
produktie vindt plaats in Eindhoven en België.
In Eindhoven komt het accent te liggen op de
assemblage van vrachtauto's en de produktie
van 6.2, 8.6 en 11.6 liter motoren. In Westerlo
worden assen en cabines vervaardigd. Voor
het lopende jaar wordt het produktievolume
geraamd op zo'n 10.000 voertuigen.
Typisch Amerikaans
De carrosserie heeft een bolle vormgeving
met een achterover hellende grille. De achter
bumper heeft een diepe uitsnede, zodat on
danks de forse wagenhoogte de tildrempel
beperkt blijft. Door zijn hoge stand op de wie
len, dikke spatbordranden, stootblokken op de
bumpers, dakrailing en forse neus is de Grand
Cherokee een stoere auto op een beschaafde
manier.
Naast de bekende 4 liter 6 cilinder levert Jeep
ook een V8. De typisch Amerikaanse kracht
bron heeft een zuigerverplaatsing van 5210 cc
en komt daarmee tot een redelijk vermogen
van 215 pk bij 4750 tr/min. Het maximale
koppel van 375 Nm is al bij 3050 tr/min volle
dig beschikbaar. Natuurlijk is de motor gekop
peld aan een viertraps automaat met de
selecteurhendel op de vloer. De overdrive is
met een knopje in- en uitschakelbaar.
De motor, die een fantastisch geluid maakt,
draait bij constante snelheden uitzonderlijk
weinig toeren. De Grand Cherokee haalt een
top van 180 km/u en heeft 9,8 seconden no
dig om de 100 km/u te bereiken. Bij deze
prestaties past prima de standaard geleverde
ABS-installatie. De vier wielen worden perma
nent aangedreven, terwijl de lage gearing
apart kan worden ingeschakeld. Mocht de
Grand Cherokee overigens veelvuldig in het
terrein worden gebruikt, dan is de aanschaf
van andere banden zeer aan te bevelen. De af-
fabriek geleverde exemplaren zijn bedoeld
voor glad asfalt. Op dat asfalt voelt de auto
zich ook het beste thuis. Jeep heeft geheel
volgens traditie gekozen voor een starre wiel
ophanging. Deze keuze heeft absoluut gevol
gen. Amerikanen zijn zeer gesteld op comfort,
maar op hun eigen manier. Dit betekent dat
de Grand Cherokee op de snelweg vrijwel
constant heel lichtjes dribbelt. Bij stadse snel
heden over een strakke ondergrond is er hele
maal niets aan de hand. Wie echter met zo'n
40 tot 50 km/u over een klinkerweg rijdt met
elkaar opvolgende uithollingen overdwars,
krijgt de neiging zijn Grand Cherokee langs de
kant te zetten. De starre ophanging komt dan
namelijk in een vreemde kadans, waardoor de
carrosserie ook zijdelings gaat bewegen. Ge
zien de constructie en afkomst is dit wegge
drag absoluut te verklaren, maar zeker niet
goed te praten.
In het interieur is de Grand Cherokee op alle
punten een slagje ruimer dan zijn kleinere
broer. Er is gekozen voor een vrij strakke
vormgeving van het dashboard. De Grand
Cherokee V8 Limited is zeer luxueus met le
deren bekleding, elektrisch bediende stoelen,
elektrische ruit- en spiegelbediening, cruise-
control, airbag, boordcomputer en airconditio
ning. De afwerking is ook weer zeer Ameri
kaans. Er is gebruik gemaakt van imitatiehout
en vooral veel plastic.
De overzichtelijkheid van de carrosserie is heel
behoorlijk en door de hoge zit heb je prima
zicht op de rest van het verkeer. De stuurbe
krachtiging is uitermate licht, zodat het geen
moeite kost om de 1800 kg wegende kolos
van richting te veranderen.
De V8 heeft 1 liter benzine nodig voor 6,7 ki
lometer. De serie begint bij de iets eenvoudi
ger uitgeruste 4.0i Laredo voor f.88.050,= en
loopt door tot f.111.775,= voor de door ons
gereden V8 Limited.
Met een bezoekersaantal van 685.220 werd
de afgelopen autotentoonstelling in Genève
een regelrecht record. En dit staat loodrecht
tegenover het minder gunstige economische
klimaat. Natuurlijk werd het publiek getrokken
door de enorme hoeveelheid noviteiten en dat
ondanks elf zonnige dagen en het vallen van
de lang verwachte sneeuw in de omringende
wintersportgebieden. Tijdens de twee persda
gen meldden zich maar liefst 3200 persverte
genwoordigers uit alle continenten aan.
Volgend jaar wordt de tentoonstelling in Ge
nève gehouden van 10 tot en met 20 maart.
Jaarlijks kent de Algemene Vergadering van
de AFPA (Associatie van de Franse Automo
bielpers) een aantal prijzen toe voor belangrij
ke noviteiten in en rond de auto. De prijs voor
technische innovatie ging naar Michelin voor
de Groene band. Michelin past in dit produkt
technieken toe die tot een lagere rol-
weerstand leiden en daarmee het brandstof
verbruik van de auto gunstig beïnvloeden. De
rolweerstand kon met 35 procent worden te
ruggebracht. De eigenschappen met betrek
king tot grip op nat wegdek en de levensduur
werden volledig behouden. De andere prijzen
van de AFPA gingen naar de Renault Twingo
(vernieuwd concept), Renault (commerciële
successen), Didier Auriol (sportieve succes
sen), het kinderzitje van Renault (veiligheids
uitrusting) en de Daf 75/85 (technische suc
cessen). De prijs voor technische innovatie
wordt al sinds 1980 toegekend.
Het wilde Westen
In 1990 werden er in ons land bijna 20.000
auto's gestolen. Dat aantal is de afgelopen
twee jaar alleen maar groter geworden, terwijl
er ook een lucratieve handel bestaat in op on
rechtmatige manier verkregen caravans. De
politie heeft het Permanent Auto Team (PAT)
samengesteld. Met een tè klein aantal men
sen probeert men het omkatten en strippen
en primair de diefstal van auto's terug te
brengen.
Een gestolen auto wordt voor twee verschil
lende doeleinden gebruikt, het omkatten en
strippen. Omkatten staat voor het veranderen
van de identiteit van een auto. Stel: er wordt
een auto gekocht met een zware schade,
maar compleet met kenteken. Als een verge
lijkbare auto vervolgens wordt gestolen, kan
het chassisnummer van de schade-auto in de
gestolen auto worden geplaatst. Deze hele
operatie hoeft niet langer dan zo'n 3 uur in
beslag te nemen, en de gestolen auto gaat
weer met 'legale' papieren de weg op. Bij het
strippen wordt de gestolen auto ontdaan van
alle bruikbare onderdelen. Vaak zijn de kopers
van deze onderdelen voor de diefstal al
bekend.
Kijken we weer even naar de aantallen van
1990, dan is het duidelijk dat Opel het meest
gestolen merk is, simpelweg omdat er van dit
merk de meeste auto's zijn. Opel maakt 28%
van de diefstallen uit gevolgt door VW met
17% en Ford met 11%. Het moge echter dui
delijk zijn dat dure auto's een relatief grotere
kans lopen te worden gestolen. Kijken we
naar de overige Europese landen, dan zagen
we in 1990 in Engeland maar liefst 560.000
gestolen auto's, terwijl Frankrijk, Italië en
Duitsland met ieder 200.000 tot 300.000
ook een flinke rol spelen. Deze gestolen auto's
gaan vervolgens over de hele wereld, waarbij
de laatste jaren de Oostbloklanden populair
zijn.
Om de diefstallen enigszins in te dammen
heeft de politie het Permanent Auto Team op
gericht. Het PAT heeft rechtstreeks contact
met de Rijksdienst voor het Wegverkeer
(RDW), de Centrale Recherche Informatie
dienst en het informatiesysteem van de geza
menlijke verzekeringsmaatschappijen. Ze
houden zich buiten auto's en caravans ook
bezig met motorfietsen, landbouwwerktui
gen, bedrijfsauto's, wegenmachines en alles
wat verder nog wielen heeft.
Toch valt het niet mee voor de leden van het
PAT om gerichte informatie te krijgen en om
problemen in de toekomst te voorkomen. Im
mers bij een ongeval moet de dienstdoende
agent beslissen of het kenteken wel of niet bij
de auto blijft. Als het kenteken wordt inge
trokken bij een zware schade heeft het wrak
alleen nog maar de sloopwaarde van maxi
maal een paar duizend gulden. Gaat het bij
voorbeeld om een jonge Mercedes 190, dan
wordt voor hetzelfde wrak plus kenteken
makkelijk f.30.000,= betaald. Je kunt er dan
donder op zeggen dat korte tijd later een ver
gelijkbare auto wordt gestolen en omgekat.
Mensen die aangifte komen doen van een
gestolen auto, moeten zo specifiek mogelijke
gegevens doorgeven, dit om de opsporing te
vergemakkelijken. Er kan hierbij gedacht wor
den aan deukjes, eventueel herstelde schade,
krassen etc.
Overigens zijn er ook valse kentekenbewijzen
in omloop. De politie kan ze vaak makkelijk
aan verschillende kenmerken van echte exem
plaren onderscheiden. De ogenschijnlijk niets
zeggende code op het deel I vertelt de politie
een heel verhaal over herkomst en historie. Zo
kan in één oogopslag worden afgelezen of het
een via de officiële importeur geleverde auto
is, of het een grijs geïmporteerd exemplaar is,
wat het bouwjaar is en of dit het eerste Ne
derlandse kentekenbewijs is. Wie zijn kente
ken kwijt is kan bij de PTT voor f.60,= een
formulier halen waarmee een nieuw geel pa
piertje kan worden aangevraagd. Ook van de
ze eenvoudige mogelijkheid een nieuw
kenteken te verkrijgen, maken veel criminelen
gebruik. Zo rijden er in ons land vele auto's
rond op het kenteken van een ander. Zolang er
geen schade wordt gereden of er geen over
tredingen worden begaan, is er niets aan de
hand. Komt dit wel voor, dan wordt de eige
naar van de auto die officieel het betreffende
kenteken draagt ten onrechte lastiggevallen
met bekeuringen e.d. Vertegenwoordigers van
het PAT proberen burgers zoveel mogelijk in
de opsporingswerkzaamheden te betrekken.
Een goede tip van een particulier werkt vaak
sneller dan de informatie die via het RDW
wordt verkregen.
Mensen die bijvoorbeeld een auto gaan aan
schaffen en denken dat met het betreffende
exemplaar is gerommeld, kunnen desnoods
annoniem met de politie bellen en hun ver
moeden kenbaar maken. Hetzelfde geldt voor
APK-keurmeesters die iets vermoeden. Ook
moeten leveranciers van kentekenplaten beter
worden geïnstrueerd volgens het PAT. leder
een die nu naar een dergelijke leverancier
gaat, kan willekeurig ieder kenteken krijgen.
Bij een schade moet een soort van standaard
procedure gevolgd gaan worden. Ter plaatse
moet het kenteken worden ingenomen. Komt
de auto daarna weer op de weg, dan moet dit
via een keuring. Hierbij wordt gekeken of de
auto werkelijk hersteld is en er niet gerom
meld is met het chassisnummer. Hiermee kan
een groot deel van de handel in gestolen
auto's worden voorkomen. Zo'n 40% wordt
niet teruggevonden: ofwel 160 miljoen aan
schade.
Bij de aankoop van een auto zijn een aantal
voorzorgsmaatregelen te nemen. Immers wie
via een particulier een gestolen auto koopt,
zonder dat men dat weet, loopt de kans zijn
auto kwijt te raken. Wie via een officieel gara
gebedrijf koopt is veel beter beschermd.
Koopt men toch van een particulier, laat dan
een ANWB aankoopkeuring doen. Ook de
keurmeesters van de ANWB weten waar ze
op moeten letteh. Verkoopt iemand zijn auto,
laat het overschrijven dan bij voorkeur op het
Postkantoor geschieden, waar u zelf bij bent.
Het vrijwaringsbewijs van de PTT is uiteraard
geldig, wat ook opgaat voor de bewijzen die
door garagebedrijven worden uitgeschreven.
Toch zijn er in het verleden valse boekjes met
vrijwaringsbewijzen gedrukt. In ieder geval
heeft een ondertekende verklaring van ver
koop absoluut geen geldigheid.
Belangrijk bij het werk van het PAT is dat het
probleem van diefstal hier opgelost dient te
9 Sportwagens, een geliefd object voor
criminelen.
worden. Het heeft geen zin auto's uit het bui
tenland terug te gaan halen. Een tijd geleden
gingen vertegenwoordigers van de BOVAG,
verzekeringsmaatschappijen en politie onder
andere naar Polen en vonden daar honderden
gestolen Nederlandse auto's terug. Een verze
keringsmaatschappij die een poging deed en
kele auto's terug te halen, kwam bedrogen uit.
Met acht auto's op een vrachtwagen, werd
tien kilometer na vertrek de combinatie tot
stilstand gedwongen. Onder zware bedreiging
kon de chauffeur de auto's weer afladen en
leeg terug naar Nederland rijden. Wie de ver
halen van PAT-leden hoort, krijgt steeds meer
door dat het hier veel op het wilde Westen
lijkt met cowboys en indianen. Zo vond een
trotse auto-eigenaar na diefstal van zijn vier
wieler voor de deur na inschakeling van de
ME alleen nog wat onderdelen en een warm
motorblok terug op een sloperij, niet langer
dan drie uur na de ontvreemding. Bij diefstal
moet de politie zo snel mogelijk handelen. Na
een paar uur is de auto verdwenen. En om op
een oude leuze van de politie terug te komen,
'Die pet past u allemaal'. Aarzel niet om bij het
vermoeden van een gestolen auto de politie in
kennis te stellen. De plaatselijke politie geeft
deze melding door aan het PAT.
Wm