Hoofdsteunen moeten op juiste
manier worden afgesteld
JAN HOP
Autobedrijf Van Strien B.V.
Grandioze occasionshow
CITROËN
Van Strien occasions, gegarandeerd goed
VW- Audi-dealer
I VJXVLiiT
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN BV
DIRK DRONKERSWEG 18, GOES, (01100) 50858
BETROUWBARE OCCASIONS VAN DE VW-AUDI-DEALER
MOTORHUIS
GOES
wie durft:
de h y u n d
al s c o u p e.
Donderdag 18 maart t/m zaterdag 20 maart
DIESEL
ETTEN-LEUR/GOES
29.
29.
9.
19.
28.
28.
29
32
25
21,
19
750,-
750,-
500,-
750,-
500,-
750,-
750,-
500,
500,
750,
,500,
18.
9.
17.
10.
22,
10.
18.
14,
16,
13
14,
14
500,
750,
500,
500,
750,
500,
750,
750,
500,
750,
900,
500,
38.500,-
22.000,-
L V.d. Spiegelstraat 92 - Goes - Telefoon 01100-14840
jfe Jonge
KLASSE OCCASIONS
v. a. 29.4 50,-
Minimum inruil van 1.500,
Nu rijden, 1 oktober pas betalen.*
500,— accessoires
3 maanden garantie
Voorstad 79, Goes, tel. 01100 - 2 73 53.
y
3 DAGEN LANG
VOORDEEL BIJ
VAN FRAASSEN
DUS GRIJP UW
KANS EN KOM
KIJKEN WANT
DIT MAG U
NIET MISSEN!!!
Woensdag 17 maart 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
Alle nieuwe auto's, en inmiddels bijna ook alle
oudere, hebben in ieder geval hoofdsteunen
op de voorstoelen. Hoofdsteunen kunnen veel
betekenen voor de veiligheid, als ze tenminste
steeds goed zijn afgesteld. In veel auto's ech
ter zijn ze te laag afgesteld.
Gelukkig zijn mensen niet allemaal gelijk. Voor
onder andere de automobielfabrikanten bete
kent dit evenwel, dat auto's met het oog op
heel verschillende afmetingen moeten worden
ingericht. Men lost dat op door met name de
stoelen verstelbaar te maken - in de lengte
richting, in schuinte van de rugleuning, zo mo
gelijk ook in hoogte en helling van het
zitgedeelte. Zelfs de veiligheidsgordels in
auto's in de compacte klasse kunnen tegen
woordig in hoogte worden versteld, bijvoor
beeld in de Volkswagen Golf. En
vanzelfsprekend zijn ook de hoofdsteunen
verstelbaar.
Terwijl de meeste bestuurders en passagiers
over het algemeen goed overweg kunnen met
de stoelinstelling en de gordelhoogte, leidt de
hoofdsteun in vele gevallen een onopvallend
bestaan. Deze bevindt zich ongemerkt boven
op de rugleuning en vaak op de hele verkeer
de plaats. Toch hebben de constructeurs ook
veel moeite gedaan om de hoofdsteunen te
optimaliseren. Via 2 stevige stangen kan de
hoofdsteun ver worden uitgetrokken en vaak
is de hoofdsteun ook kantelbaar. Daarmee is
aan alle voorwaarden voor een optimale be
scherming voldaan. De gebruikers moeten de
ze instelmogelijheden alleen op de juiste
manier gebruiken!
Wat doet de hoofdsteun? Natuurlijk: het
hoofd ondersteunen. Maar minder bij een dut
je in de auto, dan in het geval van een onge
luk. Bijvoorbeeld bij een aanrijding van
achteren door een andere auto. De eigen auto
wordt daarbij sterk versneld naar voren ge
duwd. De inzittenden worden in hun stoelen
gedrukt, hun hoofd vliegt naar achteren. Dit
■vm*
Wm§
De maat nemen a.u.b.: bij wisseling van bestuurder moeten niet alleen de stoel, de rug
leuning en de veiligheidsgordel op juiste hoogte worden gebracht, maar ook de hoofdsteun
moet worden afgesteld. "De beste bescherming wordt bereikt wanneer de bovenkant van
de steun ongeveer op ooghoogte zit", zegt bijvoorbeeld het instructieboekje van Volkswa
gen. Het instellen is eenvoudig. De hoofdsteun is in het algemeen in- of uitschuifbaar, totdat
de juiste positie is bereikt. Vaak is de hoofdsteun ook nog kantelbaar. Ze moet goed op het
hoofd aansluiten. In veel auto's is de hoofdsteun echter veel te laag ingesteld, waardoor de
beschermende werking niet tot zijn recht komt.
moet door de hoofdsteun worden opgevan
gen. Hetzelfde geldt voor een aanrijding aan
de voorzijde. De wagen wordt dan plotseling
afgeremd. De inzittenden vliegen ten gevolge
van de massa-traagheid naar voren - de veilig
heidsgordel vangt ze op. De passagiers wor
den na de botsing weer teruggedrukt in hun
stoelen en weer heeft het hoofd steun nodig.
Voor het bieden van optimale ondersteuning
is de hoogte van de hoofdsteun beslissend. Is
die te laag, dan slingert het hoofd over de
steun heen naar achteren. De nek wordt ver
rekt. Al bij geringe snelheden kan het gevolg
een zogenaamde zweepslag zijn. Bij zware
ongevallen dreigen er halswervelbeschadigin
gen tot en met dwarsleasie.
Door het eenvoudig uittrekken van de hoofd
steun is men beter beschermd tegen deze
rampspoed. De juiste hoogte is daarbij echt
niet moeilijk te bepalen. "De beste bescher
ming wordt bereikt wanneer de bovenkant
van de steun ongeveer op ooghoogte zit",
zegt bijvoorbeeld het instructieboekje van
Volkswagen. Een iets hogere instelling is ech
ter geen bezwaar. Kantelbare hoofdsteunen
moeten bovendien zo worden ingesteld, dat
ze bijna tegen het hoofd aansluiten. Op deze
manier wordt het hoofd direct goed opge
vangen.
Hoofdsteunen zijn een essentieel kenmerk
van de moderne carrosserieën waarin veel
aandacht aan de veiligheid is gegeven. Behal
ve kreukelzones en veiligheidsgordels, meeve-
rende en beklede interieurdelen en soms de
airbag, zijn hoofdsteunen de laatste jaren ver
antwoordelijk voor een afname van het aantal
verkeersslachtoffers. Als de hoofdsteunen in
alle auto's goed zouden zijn afgesteld, dan
zouden nog veel meer gewonden kunnen
worden bespaard. Op de goede manier afstel
len - dat betekent, dat bij een wisseling van
bestuurder niet alleen de stoel, de rugleuning
en de veiligheidsgordel moeten worden gecor
rigeerd,, maar ook de hoofdsteun. Dit vraagt
slechts enkele seconden die erg lonend kun
nen zijn.
Hoofdsteunen horen tegenwoordig tot de
standaarduitrusting van vrijwel alle auto's. Er
bestaan echter grote verschillen in bruikbaar
heid. De hoofdsteun moet ook voor langë
mensen ver genoeg kunnen worden uitgetrok
ken. Hoe steviger de constructie, des te beter.
Bij een ongeluk moet deze immers bestand
zijn tegen grote krachten. Als men regelmatig
met een volbezette auto rijdt, dan zou men
ook eens over hoofdsteunen achterin moeten
nadenken. Ook deze hoofdsteunen kunnen
veel schade voorkomen. En ze zijn meestal
naderhand zonder veel moeite en kosten te in
stalleren.
-
Nissan
Bluebird
2.0 5-drs. SLX
Nissan
Micra
1.2 LX
Nissan
Sunny
1.4 LX 4-drs. 12 V
Nissan
Sunny
1.3 3-drs. Trend
Citroën
BX
1.4 Palmares
Citroen
AX
1.113-drs. TGE
Daihatsu
Charade
1.0
Mazda
323
Mazda
323
Ml* 4-drs.
Opel
Ascona
fl.8 4-drs. Traveller
Opel
Kadett
ll,3 3-drs. Club
Opel
Kadett
Station m
Peugeot
205
Toyota
Starlet
1.0 SpeclHI
VW
Golf
1.6 Avance
1988
1989
1989
1988
16.500,.
15.950,.
17.950,.
10.750,.
13.950,.
10.750,.
18.750,
12.750,
26.750,.
20.950,
1987 14.750,
Ford
Escort
TÜftty-drs.
1990
23.750,
Nissan
Primera
2.0 SLXMn
1991
34.750,
Nissan
Primera
2.0 Station IUk
1991
28.750,
Nissan
Sunny
2.0 4-drs. SLX
1991
27.500,
Nissan
Sunny
1.7 4-drs. LX
1990
22.950,
Mercedes
200
I 1987
33.950,
Opel
Kadett
1.6 GLS
1986
10.950,
VW
Golf
1.6 Turbo
1 1990
24.750,
Nissan
san
Suzuki
1988
15.950,-
1989
21.950,-
1987
9.750,-
NISSAN DEALER
AZN LEASE
4 WD SPECIALIST
AUDI 80 1.8 S 90 PK
grijs metallic. 73.000 km, 1990,
stuurbekr., centr. vergr
AUDI 80 1.8 S 90 PK
automaat, rood-bruin metallic, 48.000 km, 1989.
AUDI 80 GTE 110 PK
grijs metallic, 154.000 km, 1e eig., 1985
AUDI 80 1.8 75 PK
wit, 105.000 km, 1988
AUDI 100 2.3 (5 cil.) AUTOMAAT
blauwgrijs metallic, 80.000 km, 1989,
extra's: airco, schuifdak, alarm
VW-PASSAT CL 1.8 90 PK
grijs metallic, 46.000 km, 1990
VW PASSAT CL VARIANT 1.8 90 PK
blauw, 69.500 km, 1990
VW PASSAT CL 1.8 90 PK
indianaroodmetallic, 23.000 km, nov. 1991
VW GOLF "PASADENA" 1.8 90 PK
3-drs., zilvergrijs metallic, 27.000 km, 1991
VW GOLF "MANHATTAN" 1.6 MILIEU-DIESEL
wit, 3-drs., 93.000 km, 1990
VW GOLF CL 1.6
3-drs., grijs metallic, 106.000 km, 1990
VW GOLF "MANHATTAN" 1.3
3-drs., blauw metallic, 40.000 km, 1989.
VW JETTA C Diesel
2-drs., beige, 108.000 km, 1986
VW GOLF CL 1.3
3-drs., blauwmetallic, 58.000 km, 1989..
VW GOLF C 1.6 DIESEL
3-drs., wit, 106.000 km, 1986
GOLF MADISON 1.6 AUTOMAAT
rood, 59.000 km, nov. 1990
DAIHATSU CU0RE
rood, 23.000 km, 1991
ALFA 33 1.7 E
grijsmetallic, 65.000 km, 1990
PEUGEOT 205 "ACCENT"
wit, 45.000 km, 1990
OPEL KADETT 1.6i
3-drs., wit, 95.000 km, 1989
FORD ESCORT 1.6 "BRAVO" DIESEL
grijs metallic. 96.000 km, 1988
TOYOTA COROLLA 1.8 DIESEL SEDAN
blauw metallic, 85.000 km, 1988
MAZDA 626 2.0 LTR. SEDAN
grijs metallic, 133.000 km, 1988
Van particulier:
BMW 5181
Delphin grijsmetallic, 84.000 km, april 1990.
Van particulier:
\IW POLO FOX 1.4 DIESEL
3-drs., wit, 20.000 km, dec. 1991.
RINGBAAN/KLEIN
FRANKRIJK 23
GOES
TEL. 01100-28761
12 MND. FIRST-CLASS GARANTIE
Toyota Camry 2 0 GLi '91 I 29 950
Toyota Camry 2 0 XL. Exiv '90 I 25 950
Toyota Carina II 1 6 XLi I 26 950.-
Toyota Cehca 1.6 LB ST- 16V 38.000 km. '91 f 36.950.-
Toyota Carina II 2 0 diesel '89 f 20.950.-
Toyota Carina II 1.6 XL 16V '88 f 18.500
Toyota Carina ll 1 6 LBXL '98 I 20 950
Toyota Carina II 16 XLi. '90 f 21 950.-
Toyota Corolla 1 6 HB XL. '92 23.950.-
Toyota Corolla 1 6 LB XLi '92 I 25 950,-
Toyota Starlet 1.3 Si '91 f 22 950,-
Toyota Starlet l .3i (n.w model) 90 t 16 950.-
Toyota Corolla 1 6 H8 1.6V 89 I 18 950.-
Toyota Corolla 1 3 Lif'back XL '89 f 19 500.-
Toyota Corolla 1 3 Liftback XL 88 I 15 950.-
SPECIAL CLASS 3 mnd garantie
Nissan Sunny Sedan 1 6i GT '90 f 18 950
Nissan Micra 1 2 Trend '91 f 17.950.-
Nissan Sunny 1.3 HB Trend 88 I 14.750.-
Opel Kacett 1 8 Secan m sportvelgen 5/ 89 f 17 75C.-
Peugeot 405 1.6 GU "91 f 25.950,-
VW Gclf 1 6 Avance automaat 40.000 km I 13.950,-
GOEDKOPERE AUTO'S
Citroen BX 1.6 RS LPG'84 f 4.750,
Citroën BX 1.9 diesel'85 I 5.950.
Ook voor uw APK-keuring en voor
vakwerk in autoschadereparatie
UW TOYOTA DEALER
AUTOBEDRIJF DE JONGE B.V.
Van Hertumweg 7-13 Tel. 01100-14810
4462 EV Goes b.g.g. 01100-32795
Tevreden rijders hebben De Jonge als dealer
Heel apart en zeer opvallend.
Deze fraai gelijnde sportieve
telg van Hyundai. De krachtige
I.5 liter injectiemotor levert
prestaties die u van een coupé
met deze uitstraling mag ver
wachten. Speciale voorzienin
gen, zoals balken in de por
tieren, dragen bij tot actieve
veiligheid. Je rijdt al in een
Hyundai Scoupé vanaf 29.450,-.
Kom snel langs voor een vrij
blijvende proefrit.
PRIJZEN INCL BTW EN BPM, EXCL RIJKLAARMAAKKOSTEN.
ALLE MODELLEN MET 3 JAAR VOLLEDIGE FABRIEKSGARAN
TIE. PRIJS- EN MODELWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. BIJ
HYUNDAI DEALERLEASE KOST DE SCOUPÉ I.Si F 786,- PER
MAAND OP BASIS VAN 48 MND. EJN 20 000 KM. PER JAAR.
■fcoiiOO- 28751
Zullen we ruilen?
Vanaf donderdag 18 maart tot en met zaterdag 20 maart
grandioze occasionshow bij Citroën van Fraassen in Goes!!!!
U treft een ruime keuze aan gebruikte wagens, tegen scherpe
prijzen o.a. keus uit meer dan 25 gebruikte Citroëns BX en
tevens een ruime keuze uit diverse andere merken tegen scherpe
prijzen.
Bij aankoop van een occasion vanaf 7.500,— geeft v. Fraassen
u minimaal 1.500,voor uw inruilauto, ongeacht de staat en
het aantal kilometers.
U kunt kiezen voor een uitgestelde betaling. U neemt uw auto
meteen mee. En u betaalt hem pas op 1 oktober (uitgestelde
betaling tegen 0% rente max. 10.000,Alleen geldig voor
auto's vanaf 1987).
Kiest u niet voor uitgestelde betaling dan bieden wij u 500,-
aan accessoires of de helft in contanten.
.«e*.-,
Alle auto's vanaf/ 7.500,worden verkocht met 3 maanden
Bovag-garantie.