Hoofdsteunen moeten op juiste manier worden afgesteld JAN HOP Autobedrijf Van Strien B.V. Grandioze occasionshow CITROËN Van Strien occasions, gegarandeerd goed VW- Audi-dealer I VJXVLiiT AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN BV DIRK DRONKERSWEG 18, GOES, (01100) 50858 BETROUWBARE OCCASIONS VAN DE VW-AUDI-DEALER MOTORHUIS GOES wie durft: de h y u n d al s c o u p e. Donderdag 18 maart t/m zaterdag 20 maart DIESEL ETTEN-LEUR/GOES 29. 29. 9. 19. 28. 28. 29 32 25 21, 19 750,- 750,- 500,- 750,- 500,- 750,- 750,- 500, 500, 750, ,500, 18. 9. 17. 10. 22, 10. 18. 14, 16, 13 14, 14 500, 750, 500, 500, 750, 500, 750, 750, 500, 750, 900, 500, 38.500,- 22.000,- L V.d. Spiegelstraat 92 - Goes - Telefoon 01100-14840 jfe Jonge KLASSE OCCASIONS v. a. 29.4 50,- Minimum inruil van 1.500, Nu rijden, 1 oktober pas betalen.* 500,— accessoires 3 maanden garantie Voorstad 79, Goes, tel. 01100 - 2 73 53. y 3 DAGEN LANG VOORDEEL BIJ VAN FRAASSEN DUS GRIJP UW KANS EN KOM KIJKEN WANT DIT MAG U NIET MISSEN!!! Woensdag 17 maart 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 Alle nieuwe auto's, en inmiddels bijna ook alle oudere, hebben in ieder geval hoofdsteunen op de voorstoelen. Hoofdsteunen kunnen veel betekenen voor de veiligheid, als ze tenminste steeds goed zijn afgesteld. In veel auto's ech ter zijn ze te laag afgesteld. Gelukkig zijn mensen niet allemaal gelijk. Voor onder andere de automobielfabrikanten bete kent dit evenwel, dat auto's met het oog op heel verschillende afmetingen moeten worden ingericht. Men lost dat op door met name de stoelen verstelbaar te maken - in de lengte richting, in schuinte van de rugleuning, zo mo gelijk ook in hoogte en helling van het zitgedeelte. Zelfs de veiligheidsgordels in auto's in de compacte klasse kunnen tegen woordig in hoogte worden versteld, bijvoor beeld in de Volkswagen Golf. En vanzelfsprekend zijn ook de hoofdsteunen verstelbaar. Terwijl de meeste bestuurders en passagiers over het algemeen goed overweg kunnen met de stoelinstelling en de gordelhoogte, leidt de hoofdsteun in vele gevallen een onopvallend bestaan. Deze bevindt zich ongemerkt boven op de rugleuning en vaak op de hele verkeer de plaats. Toch hebben de constructeurs ook veel moeite gedaan om de hoofdsteunen te optimaliseren. Via 2 stevige stangen kan de hoofdsteun ver worden uitgetrokken en vaak is de hoofdsteun ook kantelbaar. Daarmee is aan alle voorwaarden voor een optimale be scherming voldaan. De gebruikers moeten de ze instelmogelijheden alleen op de juiste manier gebruiken! Wat doet de hoofdsteun? Natuurlijk: het hoofd ondersteunen. Maar minder bij een dut je in de auto, dan in het geval van een onge luk. Bijvoorbeeld bij een aanrijding van achteren door een andere auto. De eigen auto wordt daarbij sterk versneld naar voren ge duwd. De inzittenden worden in hun stoelen gedrukt, hun hoofd vliegt naar achteren. Dit ■vm* Wm§ De maat nemen a.u.b.: bij wisseling van bestuurder moeten niet alleen de stoel, de rug leuning en de veiligheidsgordel op juiste hoogte worden gebracht, maar ook de hoofdsteun moet worden afgesteld. "De beste bescherming wordt bereikt wanneer de bovenkant van de steun ongeveer op ooghoogte zit", zegt bijvoorbeeld het instructieboekje van Volkswa gen. Het instellen is eenvoudig. De hoofdsteun is in het algemeen in- of uitschuifbaar, totdat de juiste positie is bereikt. Vaak is de hoofdsteun ook nog kantelbaar. Ze moet goed op het hoofd aansluiten. In veel auto's is de hoofdsteun echter veel te laag ingesteld, waardoor de beschermende werking niet tot zijn recht komt. moet door de hoofdsteun worden opgevan gen. Hetzelfde geldt voor een aanrijding aan de voorzijde. De wagen wordt dan plotseling afgeremd. De inzittenden vliegen ten gevolge van de massa-traagheid naar voren - de veilig heidsgordel vangt ze op. De passagiers wor den na de botsing weer teruggedrukt in hun stoelen en weer heeft het hoofd steun nodig. Voor het bieden van optimale ondersteuning is de hoogte van de hoofdsteun beslissend. Is die te laag, dan slingert het hoofd over de steun heen naar achteren. De nek wordt ver rekt. Al bij geringe snelheden kan het gevolg een zogenaamde zweepslag zijn. Bij zware ongevallen dreigen er halswervelbeschadigin gen tot en met dwarsleasie. Door het eenvoudig uittrekken van de hoofd steun is men beter beschermd tegen deze rampspoed. De juiste hoogte is daarbij echt niet moeilijk te bepalen. "De beste bescher ming wordt bereikt wanneer de bovenkant van de steun ongeveer op ooghoogte zit", zegt bijvoorbeeld het instructieboekje van Volkswagen. Een iets hogere instelling is ech ter geen bezwaar. Kantelbare hoofdsteunen moeten bovendien zo worden ingesteld, dat ze bijna tegen het hoofd aansluiten. Op deze manier wordt het hoofd direct goed opge vangen. Hoofdsteunen zijn een essentieel kenmerk van de moderne carrosserieën waarin veel aandacht aan de veiligheid is gegeven. Behal ve kreukelzones en veiligheidsgordels, meeve- rende en beklede interieurdelen en soms de airbag, zijn hoofdsteunen de laatste jaren ver antwoordelijk voor een afname van het aantal verkeersslachtoffers. Als de hoofdsteunen in alle auto's goed zouden zijn afgesteld, dan zouden nog veel meer gewonden kunnen worden bespaard. Op de goede manier afstel len - dat betekent, dat bij een wisseling van bestuurder niet alleen de stoel, de rugleuning en de veiligheidsgordel moeten worden gecor rigeerd,, maar ook de hoofdsteun. Dit vraagt slechts enkele seconden die erg lonend kun nen zijn. Hoofdsteunen horen tegenwoordig tot de standaarduitrusting van vrijwel alle auto's. Er bestaan echter grote verschillen in bruikbaar heid. De hoofdsteun moet ook voor langë mensen ver genoeg kunnen worden uitgetrok ken. Hoe steviger de constructie, des te beter. Bij een ongeluk moet deze immers bestand zijn tegen grote krachten. Als men regelmatig met een volbezette auto rijdt, dan zou men ook eens over hoofdsteunen achterin moeten nadenken. Ook deze hoofdsteunen kunnen veel schade voorkomen. En ze zijn meestal naderhand zonder veel moeite en kosten te in stalleren. - Nissan Bluebird 2.0 5-drs. SLX Nissan Micra 1.2 LX Nissan Sunny 1.4 LX 4-drs. 12 V Nissan Sunny 1.3 3-drs. Trend Citroën BX 1.4 Palmares Citroen AX 1.113-drs. TGE Daihatsu Charade 1.0 Mazda 323 Mazda 323 Ml* 4-drs. Opel Ascona fl.8 4-drs. Traveller Opel Kadett ll,3 3-drs. Club Opel Kadett Station m Peugeot 205 Toyota Starlet 1.0 SpeclHI VW Golf 1.6 Avance 1988 1989 1989 1988 16.500,. 15.950,. 17.950,. 10.750,. 13.950,. 10.750,. 18.750, 12.750, 26.750,. 20.950, 1987 14.750, Ford Escort TÜftty-drs. 1990 23.750, Nissan Primera 2.0 SLXMn 1991 34.750, Nissan Primera 2.0 Station IUk 1991 28.750, Nissan Sunny 2.0 4-drs. SLX 1991 27.500, Nissan Sunny 1.7 4-drs. LX 1990 22.950, Mercedes 200 I 1987 33.950, Opel Kadett 1.6 GLS 1986 10.950, VW Golf 1.6 Turbo 1 1990 24.750, Nissan san Suzuki 1988 15.950,- 1989 21.950,- 1987 9.750,- NISSAN DEALER AZN LEASE 4 WD SPECIALIST AUDI 80 1.8 S 90 PK grijs metallic. 73.000 km, 1990, stuurbekr., centr. vergr AUDI 80 1.8 S 90 PK automaat, rood-bruin metallic, 48.000 km, 1989. AUDI 80 GTE 110 PK grijs metallic, 154.000 km, 1e eig., 1985 AUDI 80 1.8 75 PK wit, 105.000 km, 1988 AUDI 100 2.3 (5 cil.) AUTOMAAT blauwgrijs metallic, 80.000 km, 1989, extra's: airco, schuifdak, alarm VW-PASSAT CL 1.8 90 PK grijs metallic, 46.000 km, 1990 VW PASSAT CL VARIANT 1.8 90 PK blauw, 69.500 km, 1990 VW PASSAT CL 1.8 90 PK indianaroodmetallic, 23.000 km, nov. 1991 VW GOLF "PASADENA" 1.8 90 PK 3-drs., zilvergrijs metallic, 27.000 km, 1991 VW GOLF "MANHATTAN" 1.6 MILIEU-DIESEL wit, 3-drs., 93.000 km, 1990 VW GOLF CL 1.6 3-drs., grijs metallic, 106.000 km, 1990 VW GOLF "MANHATTAN" 1.3 3-drs., blauw metallic, 40.000 km, 1989. VW JETTA C Diesel 2-drs., beige, 108.000 km, 1986 VW GOLF CL 1.3 3-drs., blauwmetallic, 58.000 km, 1989.. VW GOLF C 1.6 DIESEL 3-drs., wit, 106.000 km, 1986 GOLF MADISON 1.6 AUTOMAAT rood, 59.000 km, nov. 1990 DAIHATSU CU0RE rood, 23.000 km, 1991 ALFA 33 1.7 E grijsmetallic, 65.000 km, 1990 PEUGEOT 205 "ACCENT" wit, 45.000 km, 1990 OPEL KADETT 1.6i 3-drs., wit, 95.000 km, 1989 FORD ESCORT 1.6 "BRAVO" DIESEL grijs metallic. 96.000 km, 1988 TOYOTA COROLLA 1.8 DIESEL SEDAN blauw metallic, 85.000 km, 1988 MAZDA 626 2.0 LTR. SEDAN grijs metallic, 133.000 km, 1988 Van particulier: BMW 5181 Delphin grijsmetallic, 84.000 km, april 1990. Van particulier: \IW POLO FOX 1.4 DIESEL 3-drs., wit, 20.000 km, dec. 1991. RINGBAAN/KLEIN FRANKRIJK 23 GOES TEL. 01100-28761 12 MND. FIRST-CLASS GARANTIE Toyota Camry 2 0 GLi '91 I 29 950 Toyota Camry 2 0 XL. Exiv '90 I 25 950 Toyota Carina II 1 6 XLi I 26 950.- Toyota Cehca 1.6 LB ST- 16V 38.000 km. '91 f 36.950.- Toyota Carina II 2 0 diesel '89 f 20.950.- Toyota Carina II 1.6 XL 16V '88 f 18.500 Toyota Carina ll 1 6 LBXL '98 I 20 950 Toyota Carina II 16 XLi. '90 f 21 950.- Toyota Corolla 1 6 HB XL. '92 23.950.- Toyota Corolla 1 6 LB XLi '92 I 25 950,- Toyota Starlet 1.3 Si '91 f 22 950,- Toyota Starlet l .3i (n.w model) 90 t 16 950.- Toyota Corolla 1 6 H8 1.6V 89 I 18 950.- Toyota Corolla 1 3 Lif'back XL '89 f 19 500.- Toyota Corolla 1 3 Liftback XL 88 I 15 950.- SPECIAL CLASS 3 mnd garantie Nissan Sunny Sedan 1 6i GT '90 f 18 950 Nissan Micra 1 2 Trend '91 f 17.950.- Nissan Sunny 1.3 HB Trend 88 I 14.750.- Opel Kacett 1 8 Secan m sportvelgen 5/ 89 f 17 75C.- Peugeot 405 1.6 GU "91 f 25.950,- VW Gclf 1 6 Avance automaat 40.000 km I 13.950,- GOEDKOPERE AUTO'S Citroen BX 1.6 RS LPG'84 f 4.750, Citroën BX 1.9 diesel'85 I 5.950. Ook voor uw APK-keuring en voor vakwerk in autoschadereparatie UW TOYOTA DEALER AUTOBEDRIJF DE JONGE B.V. Van Hertumweg 7-13 Tel. 01100-14810 4462 EV Goes b.g.g. 01100-32795 Tevreden rijders hebben De Jonge als dealer Heel apart en zeer opvallend. Deze fraai gelijnde sportieve telg van Hyundai. De krachtige I.5 liter injectiemotor levert prestaties die u van een coupé met deze uitstraling mag ver wachten. Speciale voorzienin gen, zoals balken in de por tieren, dragen bij tot actieve veiligheid. Je rijdt al in een Hyundai Scoupé vanaf 29.450,-. Kom snel langs voor een vrij blijvende proefrit. PRIJZEN INCL BTW EN BPM, EXCL RIJKLAARMAAKKOSTEN. ALLE MODELLEN MET 3 JAAR VOLLEDIGE FABRIEKSGARAN TIE. PRIJS- EN MODELWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. BIJ HYUNDAI DEALERLEASE KOST DE SCOUPÉ I.Si F 786,- PER MAAND OP BASIS VAN 48 MND. EJN 20 000 KM. PER JAAR. ■fcoiiOO- 28751 Zullen we ruilen? Vanaf donderdag 18 maart tot en met zaterdag 20 maart grandioze occasionshow bij Citroën van Fraassen in Goes!!!! U treft een ruime keuze aan gebruikte wagens, tegen scherpe prijzen o.a. keus uit meer dan 25 gebruikte Citroëns BX en tevens een ruime keuze uit diverse andere merken tegen scherpe prijzen. Bij aankoop van een occasion vanaf 7.500,— geeft v. Fraassen u minimaal 1.500,voor uw inruilauto, ongeacht de staat en het aantal kilometers. U kunt kiezen voor een uitgestelde betaling. U neemt uw auto meteen mee. En u betaalt hem pas op 1 oktober (uitgestelde betaling tegen 0% rente max. 10.000,Alleen geldig voor auto's vanaf 1987). Kiest u niet voor uitgestelde betaling dan bieden wij u 500,- aan accessoires of de helft in contanten. .«e*.-, Alle auto's vanaf/ 7.500,worden verkocht met 3 maanden Bovag-garantie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 19